INTERVIEW.

geplaatst: januari 2011
copyright

EQUIPE WASSENAAR:
De snelste Opel in de
standaardklasse van NL


december 2010

Door: Joris Kammenga - DeCrozz.NL

Equipe Wassenaar uit Friesland rijdt inmiddels alweer drie jaar mee in het VEKA Nederlands kampioenschap, met als hoogtepunt de vierde plaats in het eindklassement van het afgelopen seizoen. Jaap Jan (29) en Robbert (25) Wassenaar zijn erg tevreden en zijn naar eigen zeggen dan ook de snelste voorwiel aangedreven standaardwagen van Nederland.


Een gedeelte in de schuur van een schaapsherder net nabij de snelweg A7 loopt de groene zwarte opel van de Wassenaar warm te worden. "We hebben er toch maar extra koelvloeistof ingegooid" zegt Jaap Jan. Het gedeelte wat wordt gehuurd staat vol met verschillende crossers van verschillende jongens uit de buurt. Ook zien we de auto wagen van Robbert staan waar hij afgelopen jaar in Driesum mee over de kop vloog. De neus van de opel kadett staat er niet recht meer voor. "We hebben voor een zachte prijs en kadet op de kop kunnen tikken en die gebruiken we weer om onze auto's weer op te lappen" Zo worden de zijkanten en motorkap weer recht gefabriceerd voor het nieuwe seizoen.

Jaap Jan Wassenaar is zelfstandig ondernemer van het bedrijf WA Montage en heeft zich gespecialiseerd in het monteren van kunststof kozijnen. Hij is twaalf jaar geleden begonnen met autocrossen. Hij kocht een Audi 80 met een 1.6l motor (vrije standaard) en deed in 1998 mee aan regio crossen in de buurt van het ouderlijk huis in Luinjeberd. Na het seizoen werd de vrije standaard ingeruild voor een standaardwagen en probeerde de komende drie jaar in de regio met een Volkswagen 1800. Na drie jaar werd een Volvo 470 aangekocht en klaar gemaakt voor de rodeo klasse bij de Noordelijke Autocross Club. Na vele crashes en schade te hebben gereden, werd de overstap gemaakt naar de standaardklasse met een Opel. Jaap Jan rijdt alweer vijf jaar in deze klasse. "Het hoogtepunt was wel dat ik in Kollum won. Dat is toch de baan der banen hier in het Noorden" Hij rijdt niet alleen bij de NAC, maar ook bij de Autocross Vereniging Opsterland en diverse crossen in de buurt zoals Luinjeberd, de Knipe en Noordbergum. Jaap Jan's vorige beroep was automonteur. Op deze manier kon hij gemakkelijk aan onderdelen komen, en zo werd broer Robbert ook besmet met het virus. Hoewel Robbert eerst fanatiek schaatser was, werd het roer toch omgegooid. Dit tot enige teleurstelling van de ouders.

Rodeoklasse bij de Noordelijke Autocross Club. Na vele crashes en schade te hebben gereden, werd de overstap gemaakt naar de standaardklasse met een Opel. Jaap Jan rijdt alweer vijf jaar in deze klasse. "Het hoogtepunt was wel dat ik in Kollum won. Dat is toch de baan der banen hier in het Noorden" Hij rijdt niet alleen bij de NAC, maar ook bij de Autocross Vereniging Opsterland en diverse crossen in de buurt zoals Luinjeberd, de Knipe en Noordbergum. Jaap Jan's vorige beroep was automonteur. Op deze manier kon hij gemakkelijk aan onderdelen komen, en zo werd broer Robbert ook besmet met het virus. Hoewel Robbert eerst fanatiek schaatser was, werd het roer toch omgegooid. Dit tot enige teleurstelling van de ouders.

Als Jaap Jan op een dag thuis komt en verteld dat hij een wagen heeft gekocht voor zijn broer Robbert wordt het serieus, ze zijn avonden lang samen aan het knutselen en de beste tactiek aan het bedenken om de snelste en ook de lichtste auto te maken op een veilige manier. Robbert rijdt zijn eerst cross in een opel kadett 2l 8 klepper. Het is het jaar 2003, als Robbert net 18 jaar is en nog geen rijbewijs in bezit heeft. In Ansen tussen Havelte en Ruinen in Drenthe bij de Autosport Noord trekt Wassenaar de stoute raceschoenen aan gaat mee de strijden om de eerste plaats. Twee jaar later, in 2005 komt er een nieuwe wagen, een andere motor en wordt er een gooi gedaan om het kampioenschap bij andere clubs zoals de DAC, ACVO en de NAC. Met een 2000cc 16 klepper motor in een nieuw carrosserie wordt er toch zeker vooruitgang geboekt. Door een goede investering door hoofdsponsor en huidige baas van Robbert KTH (Kraan Techniek Heerenveen) uit Drachten wordt in 2007 het kampioenschap bij de ACVO binnen gehaald en een keurige tweede plaats bij de NAC.

In 2008 begint het avontuur in het Nederlands Kampioenschap voor de gebroeders Wassenaar. Direct op de eerste NK al laten laten ze zien wie de Jaap Jan en Robbert Wassenaar zijn. In Ysselstein was het achter de snelle Hendrik Stadman met de populaire Toyota MR2 de totaal onbekende Robbert Wassenaar uit het Friese Bontbok. Robbert kon in de finale lang de tweede plaats houden. Hij kon helaas de snelle Stadman die later ook NK kampioen werd niet bij benen, zeker ook niet als de waterslang knapt. "Dan staan ze de volgende NK bij de auto. Dat is wel weer een mooi gezicht. Bijna iedereen is ge•nteresseerd, wie we zijn en wat voor wagen het is. Natuurlijk heb je ook mensen die direct roepen dat hij niet standaard is." De wagen is meerdere malen onderzocht door de Technische Commissie (TC) en is altijd goed gekeurd op het NK. Zelfs nadat de TC wel eens in Friesland is langs geweest en de nokkenas hebben meegenomen voor onderzoek. Uiteindelijk werd de equipe in hun debuut jaar zesde, waar een derde plaats haalbaar was in het eindklassement van het Nederlands kampioenschap. "De tactiek is dat we onze wagen zo licht mogelijk bouwen." Zo wordt bijvoorbeeld gekeken wat er weg gelaten kan worden om het gewicht lager te krijgen. "We hebben hier en daar een buis weggelaten, we hebben alles gestraald en door gelast." Ook hebben ze de huidige motor, die al wat jaartjes oud is opnieuw opgebouwd en onderdelen vervangen om hem beter te laten lopen. Dat resulteerde in 2009 in een elfde plaats op het NK, dit kwam mede door een gemiste NK en de laatste "thuis" NK in Visvliet werd beeindigd na een manche met een kapotte versnellingsbak. Het afgelopen NK seizoen zijn ze als vierde geeindigd. Een top seizoen met alleen een klein dompertje tijdens het NK in Holterhoek met de minimale punten van vijf. Opvallend was dat het de enige wedstrijd was dat Jaap Jan achter het stuur ging zitten, of dat het is laten wij in het midden. De jongens hadden dit jaar echt op het NK gericht en met drie podiumplaatsen in Den Horn, Lopik en Pieterzijl mogen ze niet klagen. "We zijn er erg blij mee en de snelste voorwiel aangedreven standaardwagen in het Nederlands kampioenschap." "Het is op het NK ook altijd een feest" aldus de jongens. "Het is een gezellige boel met de fans en helpers."
Wat de broers in 2011 gaan doen is onzeker. Wel zijn Jaap Jan en Robbert het eens dat het de beste tijd is om de Opel Kadett te verkopen. "We hebben nu laten zien dat het een snelle wagen is." Volgend jaar zullen ze niet weer verschijnen op het VEKA Nederlands kampioenschap. "Om mee te doen voor het kampioenschap moet je wedstrijden winnen en de meeste punten pakken. Die snelle Toyota's kunnen wij niet tegenop. " Natuurlijk kunnen ze zelf ook wel een MR2 kopen als het geld er is. "Maar voor zoveel geld koop ik liever een sprinter. Dit betekent niet dat ik volgend jaar in een sprinter aan de start verschijn." aldus Robbert. Al er geen serieuze koper komt voor de Kadett, gaat Robbert weer rijden bij een club als ACVO. Wat Jaap Jan volgend seizoen gaat doen is allemaal nog onzeker. "De plannen voor 2011 zijn nog niet bekend, misschien wordt het de overstap naar een andere klasse. Ik heb al wel wat leuks gezien op internet."

We gaan de jongens zien in 2011, in welke situatie en in wat voor auto is onbekend! Namens de Crozz & AutoCrossNederland.NL wensen wij de gebroerders Wassenaar heel veel succes in 2011.