EQUIPE
WASSENAAR:
De snelste Opel in de
standaardklasse van NL
december 2010
Door: Joris Kammenga - DeCrozz.NL
Equipe
Wassenaar uit Friesland rijdt inmiddels alweer drie jaar mee
in het VEKA Nederlands kampioenschap, met als hoogtepunt de
vierde plaats in het eindklassement van het afgelopen seizoen.
Jaap Jan (29) en Robbert (25) Wassenaar zijn erg tevreden en
zijn naar eigen zeggen dan ook de snelste voorwiel aangedreven
standaardwagen van Nederland.
Een gedeelte in de schuur van een schaapsherder
net nabij de snelweg A7 loopt de groene zwarte opel van de Wassenaar
warm te worden. "We hebben er toch maar extra koelvloeistof
ingegooid" zegt Jaap Jan. Het gedeelte wat wordt gehuurd
staat vol met verschillende crossers van verschillende jongens
uit de buurt. Ook zien we de auto wagen van Robbert staan waar
hij afgelopen jaar in Driesum mee over de kop vloog. De neus van
de opel kadett staat er niet recht meer voor. "We hebben
voor een zachte prijs en kadet op de kop kunnen tikken en die
gebruiken we weer om onze auto's weer op te lappen" Zo worden
de zijkanten en motorkap weer recht gefabriceerd voor het nieuwe
seizoen.
Jaap Jan Wassenaar is zelfstandig ondernemer van het bedrijf WA
Montage en heeft zich gespecialiseerd in het monteren van kunststof
kozijnen. Hij is twaalf jaar geleden begonnen met autocrossen.
Hij kocht een Audi 80 met een 1.6l motor (vrije standaard) en
deed in 1998 mee aan regio crossen in de buurt van het ouderlijk
huis in Luinjeberd. Na het seizoen werd de vrije standaard ingeruild
voor een standaardwagen en probeerde de komende drie jaar in de
regio met een Volkswagen 1800. Na drie jaar werd een Volvo 470
aangekocht en klaar gemaakt voor de rodeo klasse bij de Noordelijke
Autocross Club. Na vele crashes en schade te hebben gereden, werd
de overstap gemaakt naar de standaardklasse met een Opel. Jaap
Jan rijdt alweer vijf jaar in deze klasse. "Het hoogtepunt
was wel dat ik in Kollum won. Dat is toch de baan der banen hier
in het Noorden" Hij rijdt niet alleen bij de NAC, maar ook
bij de Autocross Vereniging Opsterland en diverse crossen in de
buurt zoals Luinjeberd, de Knipe en Noordbergum. Jaap Jan's vorige
beroep was automonteur. Op deze manier kon hij gemakkelijk aan
onderdelen komen, en zo werd broer Robbert ook besmet met het
virus. Hoewel Robbert eerst fanatiek schaatser was, werd het roer
toch omgegooid. Dit tot enige teleurstelling van de ouders.
Rodeoklasse bij de Noordelijke Autocross Club. Na vele crashes
en schade te hebben gereden, werd de overstap gemaakt naar de
standaardklasse met een Opel. Jaap Jan rijdt alweer vijf jaar
in deze klasse. "Het hoogtepunt was wel dat ik in Kollum
won. Dat is toch de baan der banen hier in het Noorden" Hij
rijdt niet alleen bij de NAC, maar ook bij de Autocross Vereniging
Opsterland en diverse crossen in de buurt zoals Luinjeberd, de
Knipe en Noordbergum. Jaap Jan's vorige beroep was automonteur.
Op deze manier kon hij gemakkelijk aan onderdelen komen, en zo
werd broer Robbert ook besmet met het virus. Hoewel Robbert eerst
fanatiek schaatser was, werd het roer toch omgegooid. Dit tot
enige teleurstelling van de ouders.
Als Jaap Jan op een dag thuis komt en verteld dat hij een wagen
heeft gekocht voor zijn broer Robbert wordt het serieus, ze zijn
avonden lang samen aan het knutselen en de beste tactiek aan het
bedenken om de snelste en ook de lichtste auto te maken op een
veilige manier. Robbert rijdt zijn eerst cross in een opel kadett
2l 8 klepper. Het is het jaar 2003, als Robbert net 18 jaar is
en nog geen rijbewijs in bezit heeft. In Ansen tussen Havelte
en Ruinen in Drenthe bij de Autosport Noord trekt Wassenaar de
stoute raceschoenen aan gaat mee de strijden om de eerste plaats.
Twee jaar later, in 2005 komt er een nieuwe wagen, een andere
motor en wordt er een gooi gedaan om het kampioenschap bij andere
clubs zoals de DAC, ACVO en de NAC. Met een 2000cc 16 klepper
motor in een nieuw carrosserie wordt er toch zeker vooruitgang
geboekt. Door een goede investering door hoofdsponsor en huidige
baas van Robbert KTH (Kraan Techniek Heerenveen) uit Drachten
wordt in 2007 het kampioenschap bij de ACVO binnen gehaald en
een keurige tweede plaats bij de NAC.
In 2008 begint het avontuur in het Nederlands Kampioenschap voor
de gebroeders Wassenaar. Direct op de eerste NK al laten laten
ze zien wie de Jaap Jan en Robbert Wassenaar zijn. In Ysselstein
was het achter de snelle Hendrik Stadman met de populaire Toyota
MR2 de totaal onbekende Robbert Wassenaar uit het Friese Bontbok.
Robbert kon in de finale lang de tweede plaats houden. Hij kon
helaas de snelle Stadman die later ook NK kampioen werd niet bij
benen, zeker ook niet als de waterslang knapt. "Dan staan
ze de volgende NK bij de auto. Dat is wel weer een mooi gezicht.
Bijna iedereen is ge•nteresseerd, wie we zijn en wat voor wagen
het is. Natuurlijk heb je ook mensen die direct roepen dat hij
niet standaard is." De wagen is meerdere malen onderzocht
door de Technische Commissie (TC) en is altijd goed gekeurd op
het NK. Zelfs nadat de TC wel eens in Friesland is langs geweest
en de nokkenas hebben meegenomen voor onderzoek. Uiteindelijk
werd de equipe in hun debuut jaar zesde, waar een derde plaats
haalbaar was in het eindklassement van het Nederlands kampioenschap.
"De tactiek is dat we onze wagen zo licht mogelijk bouwen."
Zo wordt bijvoorbeeld gekeken wat er weg gelaten kan worden om
het gewicht lager te krijgen. "We hebben hier en daar een
buis weggelaten, we hebben alles gestraald en door gelast."
Ook hebben ze de huidige motor, die al wat jaartjes oud is opnieuw
opgebouwd en onderdelen vervangen om hem beter te laten lopen.
Dat resulteerde in 2009 in een elfde plaats op het NK, dit kwam
mede door een gemiste NK en de laatste "thuis" NK in
Visvliet werd beeindigd na een manche met een kapotte versnellingsbak.
Het afgelopen NK seizoen zijn ze als vierde geeindigd. Een top
seizoen met alleen een klein dompertje tijdens het NK in Holterhoek
met de minimale punten van vijf. Opvallend was dat het de enige
wedstrijd was dat Jaap Jan achter het stuur ging zitten, of dat
het is laten wij in het midden. De jongens hadden dit jaar echt
op het NK gericht en met drie podiumplaatsen in Den Horn, Lopik
en Pieterzijl mogen ze niet klagen. "We zijn er erg blij
mee en de snelste voorwiel aangedreven standaardwagen in het Nederlands
kampioenschap." "Het is op het NK ook altijd een feest"
aldus de jongens. "Het is een gezellige boel met de fans
en helpers."
Wat de broers in 2011 gaan doen is onzeker. Wel zijn Jaap Jan
en Robbert het eens dat het de beste tijd is om de Opel Kadett
te verkopen. "We hebben nu laten zien dat het een snelle
wagen is." Volgend jaar zullen ze niet weer verschijnen op
het VEKA Nederlands kampioenschap. "Om mee te doen voor het
kampioenschap moet je wedstrijden winnen en de meeste punten pakken.
Die snelle Toyota's kunnen wij niet tegenop. " Natuurlijk
kunnen ze zelf ook wel een MR2 kopen als het geld er is. "Maar
voor zoveel geld koop ik liever een sprinter. Dit betekent niet
dat ik volgend jaar in een sprinter aan de start verschijn."
aldus Robbert. Al er geen serieuze koper komt voor de Kadett,
gaat Robbert weer rijden bij een club als ACVO. Wat Jaap Jan volgend
seizoen gaat doen is allemaal nog onzeker. "De plannen voor
2011 zijn nog niet bekend, misschien wordt het de overstap naar
een andere klasse. Ik heb al wel wat leuks gezien op internet."
We gaan de jongens zien in 2011, in welke situatie en in wat voor
auto is onbekend! Namens de Crozz & AutoCrossNederland.NL
wensen wij de gebroerders Wassenaar heel veel succes in 2011.
|