INTERVIEW.

geplaatst: 1 februari 2011
©2011 AutoCrossNederland.NL
Door Emile Moorelisse - AutoCrossNederland.NL

.
In Noord-Limburg net onder de rook van Venlo ademt Baarlo haar adem uit en lijkt de Maas bij een ieder door de achtertuin te stromen. Juist hier in deze mooie woon omgeving construeren en bouwen John en Rene van der Coelen hun eigen frames. In de loop der jaren zijn ze hierin dan ook een serieuze speler geworden op de Nederlandse en Belgische markt. Toch reikt hun horizon verder dan deze 2 BeNeLux landen en zijn ze druk bezig om deze te verbreden door ook in Frankrijk en Duitsland klanten te gaan werven.


Het is een drukke winter geweest voor veertiger John van der Coelen die 18 jaar geleden al inzag dat de autocross een dure hobby ging worden. Hierdoor zette hij zijn technische kennis om in een buizenframe wat hij zelf in elkaar laste en mee ging rijden om zo de kosten redelijk in de hand te kunnen houden. Dat dit niet onopgemerkt bleef merkte de rustige framebouwer in zijn omgeving al vrij snel want mondjesmaat nam de belangstelling van anderen toe. Ook voor derden werden zo frames gebouwd en verkocht en kon John aan een imposante autocross carriere beginnen met als hoogtepunt de tweede plaats in het NK van 2006. In 2004, 2007 en 2008 scoorde John ook hoog in de Europokal wedstrijden met tweede plaatsen in het eindklassement. In 2008 was het daarentegen een wel heel bijzonder podium want in klasse 8 bleef de top-2 binnen de familie van der Coelen. Want ook zoon Rene was inmiddels via de junior en standaardklasse aangetreden tot de sprinters. En in klasse 9 werd de titel binnen gehaald voor vader John. In 2009 behaalde Rene ook nog eens de prestigieuze EP titel Meister der Meisters en wist iedereen van het geweldige talent van Rene van der Coelen, die dit jaar 23 wordt, af. Opvallend aan Rene is de rustige stuurbewegingen waarmee hij vanuit zijn frame de baan vaak als beste volgt.

JvdC metaalbewerking
"Het is haast een cliche maar van onze hobbymatige insteek van de framebouw is weinig meer over. Gedurende de wintermaanden bouwen we toch gemiddeld een 6-tal frames. Vandaar ook dat JvdC metaalbewerking dan ook een onderdeel heeft waarin de autosport centraal staat. Naast het bouwen van frames construeren we ook bijna alles zelf. Hierbij moet je denken aan wielnaven en ander freeswerk. De tekentafel is daarbij natuurlijk allang vervangen door de computer en Rene tekent dan ook alles in Autocad", tekenen we op uit de mond van John.

"Ook binnen het bouwen van een frame zijn de veiligheidseisen enorm aangepast want met de hoge snelheden van tegenwoordig wil je na een klapper toch gewoon kunnen uitstappen. Om dan ook nog steeds een betrouwbaar frame te kunnen leveren zijn we sinds 2010 ook in het bezit van het KNAF certificaat gecertificeerd rolkooi bouwer. Hiermee kunnen we dan ook weer een stap verder gaan met het leveren van onze frames. Door de hierbij horende homolegatie zien we ook dat er vanuit het buitenland steeds meer interesse komt. Vooral in Frankrijk zijn de regels allemaal gebaseerd op het FIA reglement en zien we steeds meer potentiele klanten vanuit die richting komen", mijmert John die erover nadenkt hoe hij de Franse taal beter kan gaan beheersen in de nabije toekomst.

Dat er toppers zijn die in een JvdC frame rijden tekenen we op uit de mond van de zeer bescheiden huidige fabrieks- en testrijder Rene: " Patrick Mommen, Peter Timmermans, Johan Schoenmakers, Ed van Asten, Sander Cuenen en Kees Buijzerd om er slechts een aantal te noemen hebben de afgelopen jaren prestaties van formaat neergezet. Ook zelf hebben we de nodige hoge scores bij elkaar gereden en kijken we uit naar komend seizoen want we hebben weer in eigen beheer een nieuw frame bedacht".


Ultiem frame
"Om tot het ultieme frame te komen valt natuurlijk niet mee want wees eerlijk daar is toch iedereen naar op zoek? Toch hebben we al onze hersenspinsels op papier gezet om deze winter uiteindelijk tot dit frame te kunnen komen. En zie hier het tastbare resultaat waarin we naast het frame ook de draagarmen, fusees en alle andere aanverwante zaken voor hebben gemaakt".
"De eerste weken waren niet goed voor het zelfvertrouwen moet ik eerlijk bekennen hoor. Nadat we de hoofdkooi helemaal klaar hadden begonnen we aan de rest van het frame. Alleen dit had niet onze goedkeuring en hebben we de slijptol gepakt en zijn we compleet opnieuw begonnen. Na verloop van tijd hebben dan ook de urenregistratie maar in de prullenbak gegooid want die raakte ook kant noch wal meer", zo lachen vader en zoon nu hardop.

"Na een nieuw ontwerp van het frame zagen we toch dat het allemaal op zijn pootjes terecht is gekomen het enige wat als moeilijkheid bleef was het bodywork. De overgang van de zijkant overlopend naar de achterzijde van het bodywork heeft de nodige tijd gekost. We hebben dit naar onze eigen tevredenheid kunnen oplossen maar dit kostte het nodige denkwerk en de broodnodige tijd die we eigenlijk al niet meer hadden. Hiervoor mogen we Ivo Smedts en Arwie Severins ook heel dankbaar voor zijn, die dik over de 200 uur met het ontwerp bezig zijn geweest. Voor de aandrijving in ons eigen frame hebben we gekozen voor een Suzuki Hayabusa motor die we onlangs overgenomen hebben van Danny Boere. En dat het een 4x4 is geworden komt toch ook voor niemand als een verassing neem ik aan?", vertelt Rene aan de vooravond van een seizoen wat erg druk voor het JvdC team gaat worden.

"De 4x4 gaan we inzetten voor de EP wedstrijden waarin klasse 7 en 8 centraal staan. Toch hebben we ook aan het NK frame het nodige veranderd. De complete auto qua kooi is hetzelfde alleen de achterzijde natuurlijk niet. Uit de stal van Eimert de Groot komt een nieuwe Honda 1.6 motor en zo hebben we ons concept ook direct klaar voor een automotor. Naast deze noviteit hebben we ook lang nagedacht hoe we van een 2WD op een snelle en gemakkelijke manier een 4WD kunnen maken. Dit principe hebben we in onze NK auto dan ook direct verwerkt. We mogen dit binnen de Sprint 1600 natuurlijk niet gebruiken maar voor de EP weer wel. Het principe heeft geen verwisselbare neus maar een voordifferentieel wat via de onderzijde van de neus te verwijderen is. Ook de tussenas is snel te verwijderen. Hierna een paar andere draagarmen monteren de schokbreker op de extra lippenset van het frame monteren en binnen 20 minuten heb je je auto omgebouwd. Tijdens de EP in Terwolde willen we dit principe gaan toepassen", vertellen John en Rene vol trots.

Tot slot willen John en Rene persoonlijk alle leden en sponsoren van het JvdC team bedanken, want zonder hun inzet en bijdrage kunnen zij dit alles niet realiseren.

www.JvdC.nl

Foto's: Marnic Meeuse (Snellefoto.nl)