.
In Noord-Limburg net onder de rook van Venlo ademt Baarlo haar
adem uit en lijkt de Maas bij een ieder door de achtertuin te
stromen. Juist hier in deze mooie woon omgeving construeren
en bouwen John en Rene van der Coelen hun eigen frames. In de
loop der jaren zijn ze hierin dan ook een serieuze speler geworden
op de Nederlandse en Belgische markt. Toch reikt hun horizon
verder dan deze 2 BeNeLux landen en zijn ze druk bezig om deze
te verbreden door ook in Frankrijk en Duitsland klanten te gaan
werven.
Het is een drukke winter geweest voor veertiger
John van der Coelen die 18 jaar geleden al inzag dat de autocross
een dure hobby ging worden. Hierdoor zette hij zijn technische
kennis om in een buizenframe wat hij zelf in elkaar laste en mee
ging rijden om zo de kosten redelijk in de hand te kunnen houden.
Dat dit niet onopgemerkt bleef merkte de rustige framebouwer in
zijn omgeving al vrij snel want mondjesmaat nam de belangstelling
van anderen toe. Ook voor derden werden zo frames gebouwd en verkocht
en kon John aan een imposante autocross carriere beginnen met
als hoogtepunt de tweede plaats in het NK van 2006. In 2004, 2007
en 2008 scoorde John ook hoog in de Europokal wedstrijden met
tweede plaatsen in het eindklassement. In 2008 was het daarentegen
een wel heel bijzonder podium want in klasse 8 bleef de top-2
binnen de familie van der Coelen. Want ook zoon Rene was inmiddels
via de junior en standaardklasse aangetreden tot de sprinters.
En in klasse 9 werd de titel binnen gehaald voor vader John. In
2009 behaalde Rene ook nog eens de prestigieuze EP titel Meister
der Meisters en wist iedereen van het geweldige talent van Rene
van der Coelen, die dit jaar 23 wordt, af. Opvallend aan Rene
is de rustige stuurbewegingen waarmee hij vanuit zijn frame de
baan vaak als beste volgt.
JvdC metaalbewerking
"Het is haast een cliche maar van onze hobbymatige insteek
van de framebouw is weinig meer over. Gedurende de wintermaanden
bouwen we toch gemiddeld een 6-tal frames. Vandaar ook dat JvdC
metaalbewerking dan ook een onderdeel heeft waarin de autosport
centraal staat. Naast het bouwen van frames construeren we ook
bijna alles zelf. Hierbij moet je denken aan wielnaven en ander
freeswerk. De tekentafel is daarbij natuurlijk allang vervangen
door de computer en Rene tekent dan ook alles in Autocad",
tekenen we op uit de mond van John.
"Ook binnen het bouwen van een frame zijn de veiligheidseisen
enorm aangepast want met de hoge snelheden van tegenwoordig wil
je na een klapper toch gewoon kunnen uitstappen. Om dan ook nog
steeds een betrouwbaar frame te kunnen leveren zijn we sinds 2010
ook in het bezit van het KNAF certificaat gecertificeerd rolkooi
bouwer. Hiermee kunnen we dan ook weer een stap verder gaan met
het leveren van onze frames. Door de hierbij horende homolegatie
zien we ook dat er vanuit het buitenland steeds meer interesse
komt. Vooral in Frankrijk zijn de regels allemaal gebaseerd op
het FIA reglement en zien we steeds meer potentiele klanten vanuit
die richting komen", mijmert John die erover nadenkt hoe
hij de Franse taal beter kan gaan beheersen in de nabije toekomst.
Dat er toppers zijn die in een JvdC frame rijden tekenen we op
uit de mond van de zeer bescheiden huidige fabrieks- en testrijder
Rene: " Patrick Mommen, Peter Timmermans, Johan Schoenmakers,
Ed van Asten, Sander Cuenen en Kees Buijzerd om er slechts een
aantal te noemen hebben de afgelopen jaren prestaties van formaat
neergezet. Ook zelf hebben we de nodige hoge scores bij elkaar
gereden en kijken we uit naar komend seizoen want we hebben weer
in eigen beheer een nieuw frame bedacht".
Ultiem frame
"Om tot het ultieme frame te komen valt natuurlijk niet mee
want wees eerlijk daar is toch iedereen naar op zoek? Toch hebben
we al onze hersenspinsels op papier gezet om deze winter uiteindelijk
tot dit frame te kunnen komen. En zie hier het tastbare resultaat
waarin we naast het frame ook de draagarmen, fusees en alle andere
aanverwante zaken voor hebben gemaakt".
"De eerste weken waren niet goed voor het zelfvertrouwen
moet ik eerlijk bekennen hoor. Nadat we de hoofdkooi helemaal
klaar hadden begonnen we aan de rest van het frame. Alleen dit
had niet onze goedkeuring en hebben we de slijptol gepakt en zijn
we compleet opnieuw begonnen. Na verloop van tijd hebben dan ook
de urenregistratie maar in de prullenbak gegooid want die raakte
ook kant noch wal meer", zo lachen vader en zoon nu hardop.
"Na een nieuw ontwerp van het frame zagen we toch dat het
allemaal op zijn pootjes terecht is gekomen het enige wat als
moeilijkheid bleef was het bodywork. De overgang van de zijkant
overlopend naar de achterzijde van het bodywork heeft de nodige
tijd gekost. We hebben dit naar onze eigen tevredenheid kunnen
oplossen maar dit kostte het nodige denkwerk en de broodnodige
tijd die we eigenlijk al niet meer hadden. Hiervoor mogen we Ivo
Smedts en Arwie Severins ook heel dankbaar voor zijn, die dik
over de 200 uur met het ontwerp bezig zijn geweest. Voor de aandrijving
in ons eigen frame hebben we gekozen voor een Suzuki Hayabusa
motor die we onlangs overgenomen hebben van Danny Boere. En dat
het een 4x4 is geworden komt toch ook voor niemand als een verassing
neem ik aan?", vertelt Rene aan de vooravond van een seizoen
wat erg druk voor het JvdC team gaat worden.
"De 4x4 gaan we inzetten voor de EP wedstrijden waarin klasse
7 en 8 centraal staan. Toch hebben we ook aan het NK frame het
nodige veranderd. De complete auto qua kooi is hetzelfde alleen
de achterzijde natuurlijk niet. Uit de stal van Eimert de Groot
komt een nieuwe Honda 1.6 motor en zo hebben we ons concept ook
direct klaar voor een automotor. Naast deze noviteit hebben we
ook lang nagedacht hoe we van een 2WD op een snelle en gemakkelijke
manier een 4WD kunnen maken. Dit principe hebben we in onze NK
auto dan ook direct verwerkt. We mogen dit binnen de Sprint 1600
natuurlijk niet gebruiken maar voor de EP weer wel. Het principe
heeft geen verwisselbare neus maar een voordifferentieel wat via
de onderzijde van de neus te verwijderen is. Ook de tussenas is
snel te verwijderen. Hierna een paar andere draagarmen monteren
de schokbreker op de extra lippenset van het frame monteren en
binnen 20 minuten heb je je auto omgebouwd. Tijdens de EP in Terwolde
willen we dit principe gaan toepassen", vertellen John en
Rene vol trots.
Tot slot willen John en Rene persoonlijk alle leden en sponsoren
van het JvdC team bedanken, want zonder hun inzet en bijdrage
kunnen zij dit alles niet realiseren.
www.JvdC.nl
|