INTERVIEW.

geplaatst: 9 maart 2011
©2011 AutoCrossNederland.NL
Door Emile Moorelisse - AutoCrossNederland.NL

.
In het verleden behaalde resultaten bieden geen garantie voor de toekomst is een veel gehoorde kreet. Maar geldt dit ook voor Mike Bartelen die bestempeld wordt als het grootste talent wat er binnen de Nederlandse autocross rondloopt? In je debuutjaar en op 20 jarige leeftijd binnen de Sprintklasse de NK en de Europokal titel binnenhalen geeft toch aan dat we de komende jaren wel weten wie er kampioen gaat worden zo lijkt het. De bescheiden Gastelaar kijkt nog niet zo ver vooruit en ziet wel wat er komend seizoen gaat gebeuren maar heeft wel zin in zijn nieuwe uitdaging want er wordt een overstap gemaakt naar de Superklasse.


Dat het een bijzonder jaar zou worden wist de autocross minded familie niet al was er aan het begin van het jaar al een zakelijk succes te vieren. Voor de vijfde keer op rij behoorde de Fijnaartse dealer tot de beste 20 dealers van Nederland binnen de Hyundai groep en mochten ze zich weer Excellent dealer noemen. Daarna volgden dus de autocrosstitels voor Mike en daarmee hield het nog niet op. Aan het einde van het jaar schreef de gemeente Halderberge nog eens een verkiezing sportman van het jaar uit en als kers op de taart werd hier een judoka en een zwemmer verslagen dus ging er een trofee en dikke bos bloemen mee naar Oud-Gastel waar de jongste sprint kampioen allertijden woont.

Honda, power of dreams
Van Ronald Akkermans werd de kunst afgekeken na zijn Nederlandse titel in 2009 binnen de Sprint 2000 klasse. Oud Superklasse rijder Kees Bartelen, tweede in het NK van 2001 en ieder seizoen wel in de top vijf te vinden, vertelt hier vol trots over: "Johnny Hakvoort leverde ons een nieuw frame en bouwde een Honda S2000 motor voor Mike op. Bij ons thuis in de werkplaats hebben we deze motor nog eens onderhanden genomen en van de Bartelen swing voorzien en zeker niet van meer cilinderinhoud zoals halverwege het seizoen meermaals werd gesuggereerd. Dat de combinatie motor/frame/wegligging nog niet top was zagen we aan het begin van het seizoen. De tractie was zo enorm dat het frame aan de voorzijde veelvuldig het luchtruim koos. Pas nadat we deze problemen echt onder de knie hadden begon Mike aan een ijzersterk seizoen wat we zeker niet verwacht hadden. Tevens was de pechduivel vanaf de tweede NK wedstrijd ons steeds goed gezind en
dan wordt je kampioen".

Wat een leerjaar had moeten worden mondde uiteindelijk uit in een topseizoen want wees eerlijk wie had dit gedacht van zo'n jongeling? Mike vertelt er heerlijk rustig over net als zijn rijstijl: "Na 2 jaar juniorklasse in een Suzuki Swift GTI stapte ik ook in een lage kever,

Bij de Kempen mag je daar namelijk al mee rijden ook als je geen rijbewijs hebt. Mijn derde NK jaar junioren combineerde ik dan ook met wedstrijden in de verlaagde R-Power kever met de begeleiding van ervaren autocrossers in deze klasse zoals Sooi Ermens. Het NK juniorklasse heb ik nooit naar mijn hand kunnen zetten. In het tweede jaar met de kever reed ik al wat sterke wedstrijden waarmee ik klaar was voor het rijden met de sprinter met de kampioenschappen als gevolg. Ik ben er dan ook best een beetje trots op dat een klasserijder als Patrick Cleys angst voor mij had hoor".

Overstap Superklasse
In 2010 werd en passant nog een aanschaf gedaan door Kees Bartelen want zijn oude Superklasse sprinter werd van het Veka team over genomen. "Rob de Baar reed nog steeds in de rondte met mijn oude sprinter met de dikke Porsche motor erin en het bleef bij me kriebelen om deze weer in mijn bezit te krijgen. De kans deed zich voor en voor Ronald Akkermans schaften we deze in eerste instantie aan. Zonder succes nam Ronald deel aan verschillende wedstrijden afgelopen jaar en leken we een kat in de zak gekocht te hebben. De motor vertoonde mankementen en zo waren we genoodzaakt om andere plannen te maken voor 2011. Want ik ben er nog steeds van overtuigd dat deze combinatie de winnende kan zijn", klinkt het zelfverzekerd uit de mond van de nog steeds niet tegen zijn verlies kunnende autodealer.

Daar Ronald een flinke tegenvaller kreeg te verwerken in deloop van het seizoen en dit niet meer kon keren vond team Bartelen het zijn plicht de zaken voor 2011 terug te doen keren wat voor insiders al duidelijk werd aan het einde van seizoen 2010. In die periode, beide titels waren al binnen, maakte Mike kennis met het brute geweld van de Porsche. "Het kostte me weinig moeite om te wennen aan het vele vermogen van deze auto. Er ging ook nu weer redelijk wat kapot aan de auto maar het gevoel was er en zo maak ik komend seizoen dan opnieuw een overstap. De Superklasse wordt de volgende stap in mijn nog jonge carriere. Maar we komen niet met de hetzelfde frame laat staan concept aan de start. De wedstrijden van Ronald leerden ons dat het vele vermogen van de motor de auto moeilijk te besturen maakte en veelal rechtdoor wilde in de bocht. En dat grote probleem gaan we aanpakken door er een middenmotor concept van te maken. Dit bleek in de praktijk wel haalbaar maar niet met het bestaande frame wat te lang zou gaan worden. Op advies en medewerking van Johnny Hakvoort, die een enorm vertrouwen in Mike zijn rijders capaciteiten heeft, schaften we een nieuw frame aan wat we nu alweer helemaal aan het opbouwen zijn. Uiteraard speelde ook de gewicht besparing mee in deze beslissing van een nieuw frame. Verder is de Porsche 930 turbo bak voorzien van andere verhoudingen en geschikt gemaakt voor een extra aandrijfas".

"Naast het nieuwe frame wordt er ook aan de motor het nodige veranderd buiten het feit dat deze zo uit een straatauto is gehaald. Er wordt een nieuwe compressor op de 3600cc tellende motor geschroefd om er zeker van te kunnen zijn dat we vooral in het lage toerengebied over meer vermogen beschikken. En natuurlijk het andere voordeel van een compressor t.o.v. een turbo is dat deze niet op gang geslingerd hoeft te worden en zo we continu over direct beschikbaar vermogen kunnen beschikken", weet de MBO student Ondernemer klein bedrijf ons te vertellen.
Kansen?
"Ik heb echt geen idee waar ik met mijn minimale ervaring sta tussen de gelouterde Superklasse rijders van dit moment. Door veel te karten blijf ik goed in conditie en zal ik dus niet geheel onvoorbereid aan de start verschijnen. Qua snelheid denk ik niet dat er veel harder gereden wordt in deze klasse dan in de Sprint 2000. Ik zal vooral moeten wennen aan de manier van rijden en zie ik er echt naar uit om met de auto te kunnen gaan driften. Lijkt me echt geweldig om net zoals een Glenn van Rosmalen over de klei te gaan en dus lekker te gaan met de 500 paardekrachten die achter me liggen. Persoonlijk zie ik Erik Pijnenburg als de absolute kanshebber voor de NK titel voor komend seizoen. Maar ik zal er zeker mijn best voor gaan doen om het hem moeilijk te maken natuurlijk. Het NK is het enige kampioenschap wat op mijn programma staat want dubbel inschrijven bij de EP is er niet meer bij. Maar aangezien het mijn eindexamen jaar is kan ik mijn tijd nu ook wat beter verdelen dus dat komt goed uit", klinkt het een beetje terughoudend uit de mond van Mike die volgens velen ook nu als titel kandidaat bestempeld mag worden.

LEEG
Foto's: Emile Moorelisse, Actie: Marnic Meeuse (Snellefoto.nl)