.
In het verleden behaalde resultaten bieden geen garantie voor
de toekomst is een veel gehoorde kreet. Maar geldt dit ook voor
Mike Bartelen die bestempeld wordt als het grootste talent wat
er binnen de Nederlandse autocross rondloopt? In je debuutjaar
en op 20 jarige leeftijd binnen de Sprintklasse de NK en de
Europokal titel binnenhalen geeft toch aan dat we de komende
jaren wel weten wie er kampioen gaat worden zo lijkt het. De
bescheiden Gastelaar kijkt nog niet zo ver vooruit en ziet wel
wat er komend seizoen gaat gebeuren maar heeft wel zin in zijn
nieuwe uitdaging want er wordt een overstap gemaakt naar de
Superklasse.
Dat het een bijzonder jaar zou worden wist de autocross
minded familie niet al was er aan het begin van het jaar al een
zakelijk succes te vieren. Voor de vijfde keer op rij behoorde
de Fijnaartse dealer tot de beste 20 dealers van Nederland binnen
de Hyundai groep en mochten ze zich weer Excellent dealer noemen.
Daarna volgden dus de autocrosstitels voor Mike en daarmee hield
het nog niet op. Aan het einde van het jaar schreef de gemeente
Halderberge nog eens een verkiezing sportman van het jaar uit
en als kers op de taart werd hier een judoka en een zwemmer verslagen
dus ging er een trofee en dikke bos bloemen mee naar Oud-Gastel
waar de jongste sprint kampioen allertijden woont.
Honda, power of dreams
Van Ronald Akkermans werd de kunst afgekeken na zijn Nederlandse
titel in 2009 binnen de Sprint 2000 klasse. Oud Superklasse rijder
Kees Bartelen, tweede in het NK van 2001 en ieder seizoen wel
in de top vijf te vinden, vertelt hier vol trots over: "Johnny
Hakvoort leverde ons een nieuw frame en bouwde een Honda S2000
motor voor Mike op. Bij ons thuis in de werkplaats hebben we deze
motor nog eens onderhanden genomen en van de Bartelen swing voorzien
en zeker niet van meer cilinderinhoud zoals halverwege het seizoen
meermaals werd gesuggereerd. Dat de combinatie motor/frame/wegligging
nog niet top was zagen we aan het begin van het seizoen. De tractie
was zo enorm dat het frame aan de voorzijde veelvuldig het luchtruim
koos. Pas nadat we deze problemen echt onder de knie hadden begon
Mike aan een ijzersterk seizoen wat we zeker niet verwacht hadden.
Tevens was de pechduivel vanaf de tweede NK wedstrijd ons steeds
goed gezind en
dan wordt je kampioen".
Wat een leerjaar had moeten worden mondde uiteindelijk uit in
een topseizoen want wees eerlijk wie had dit gedacht van zo'n
jongeling? Mike vertelt er heerlijk rustig over net als zijn rijstijl:
"Na 2 jaar juniorklasse in een Suzuki Swift GTI stapte ik
ook in een lage kever,
Bij de Kempen mag je daar namelijk al mee rijden ook als je geen
rijbewijs hebt. Mijn derde NK jaar junioren combineerde ik dan
ook met wedstrijden in de verlaagde R-Power kever met de begeleiding
van ervaren autocrossers in deze klasse zoals Sooi Ermens. Het
NK juniorklasse heb ik nooit naar mijn hand kunnen zetten. In
het tweede jaar met de kever reed ik al wat sterke wedstrijden
waarmee ik klaar was voor het rijden met de sprinter met de kampioenschappen
als gevolg. Ik ben er dan ook best een beetje trots op dat een
klasserijder als Patrick Cleys angst voor mij had hoor".
Overstap Superklasse
In 2010 werd en passant nog een aanschaf gedaan door Kees Bartelen
want zijn oude Superklasse sprinter werd van het Veka team over
genomen. "Rob de Baar reed nog steeds in de rondte met mijn
oude sprinter met de dikke Porsche motor erin en het bleef bij
me kriebelen om deze weer in mijn bezit te krijgen. De kans deed
zich voor en voor Ronald Akkermans schaften we deze in eerste
instantie aan. Zonder succes nam Ronald deel aan verschillende
wedstrijden afgelopen jaar en leken we een kat in de zak gekocht
te hebben. De motor vertoonde mankementen en zo waren we genoodzaakt
om andere plannen te maken voor 2011. Want ik ben er nog steeds
van overtuigd dat deze combinatie de winnende kan zijn",
klinkt het zelfverzekerd uit de mond van de nog steeds niet tegen
zijn verlies kunnende autodealer.
Daar Ronald een flinke tegenvaller kreeg te verwerken in deloop
van het seizoen en dit niet meer kon keren vond team Bartelen
het zijn plicht de zaken voor 2011 terug te doen keren wat voor
insiders al duidelijk werd aan het einde van seizoen 2010. In
die periode, beide titels waren al binnen, maakte Mike kennis
met het brute geweld van de Porsche. "Het kostte me weinig
moeite om te wennen aan het vele vermogen van deze auto. Er ging
ook nu weer redelijk wat kapot aan de auto maar het gevoel was
er en zo maak ik komend seizoen dan opnieuw een overstap. De Superklasse
wordt de volgende stap in mijn nog jonge carriere. Maar we komen
niet met de hetzelfde frame laat staan concept aan de start. De
wedstrijden van Ronald leerden ons dat het vele vermogen van de
motor de auto moeilijk te besturen maakte en veelal rechtdoor
wilde in de bocht. En dat grote probleem gaan we aanpakken door
er een middenmotor concept van te maken. Dit bleek in de praktijk
wel haalbaar maar niet met het bestaande frame wat te lang zou
gaan worden. Op advies en medewerking van Johnny Hakvoort, die
een enorm vertrouwen in Mike zijn rijders capaciteiten heeft,
schaften we een nieuw frame aan wat we nu alweer helemaal aan
het opbouwen zijn. Uiteraard speelde ook de gewicht besparing
mee in deze beslissing van een nieuw frame. Verder is de Porsche
930 turbo bak voorzien van andere verhoudingen en geschikt gemaakt
voor een extra aandrijfas".
"Naast het nieuwe frame wordt er ook aan de motor het nodige
veranderd buiten het feit dat deze zo uit een straatauto is gehaald.
Er wordt een nieuwe compressor op de 3600cc tellende motor geschroefd
om er zeker van te kunnen zijn dat we vooral in het lage toerengebied
over meer vermogen beschikken. En natuurlijk het andere voordeel
van een compressor t.o.v. een turbo is dat deze niet op gang geslingerd
hoeft te worden en zo we continu over direct beschikbaar vermogen
kunnen beschikken", weet de MBO student Ondernemer klein
bedrijf ons te vertellen.
Kansen?
"Ik heb echt geen idee waar ik met mijn minimale ervaring
sta tussen de gelouterde Superklasse rijders van dit moment. Door
veel te karten blijf ik goed in conditie en zal ik dus niet geheel
onvoorbereid aan de start verschijnen. Qua snelheid denk ik niet
dat er veel harder gereden wordt in deze klasse dan in de Sprint
2000. Ik zal vooral moeten wennen aan de manier van rijden en
zie ik er echt naar uit om met de auto te kunnen gaan driften.
Lijkt me echt geweldig om net zoals een Glenn van Rosmalen over
de klei te gaan en dus lekker te gaan met de 500 paardekrachten
die achter me liggen. Persoonlijk zie ik Erik Pijnenburg als de
absolute kanshebber voor de NK titel voor komend seizoen. Maar
ik zal er zeker mijn best voor gaan doen om het hem moeilijk te
maken natuurlijk. Het NK is het enige kampioenschap wat op mijn
programma staat want dubbel inschrijven bij de EP is er niet meer
bij. Maar aangezien het mijn eindexamen jaar is kan ik mijn tijd
nu ook wat beter verdelen dus dat komt goed uit", klinkt
het een beetje terughoudend uit de mond van Mike die volgens velen
ook nu als titel kandidaat bestempeld mag worden.
|