.
Richard het gezicht
achter Flatlander-Ipp
Dat het onderhouden van een rallywagen van een vriend uiteindelijk
in 2007 de start zou zijn van een nieuw bedrijf kon niemand
vermoeden. Toch deed Richard dit en het vlakke land van Nederland
inspireerde hem tot de naam Flatlander. Deel 1 van de naam is
hiermee dan ook al verklaard.
Het tweede deel komt in het Nederlands neer op het " toenemen
door de werking van onderdelen" ofwel Increasing Performance
Parts. Flatlander-IPP is qua naam dan wel verklaard maar hoe
zit het verder?
De meeste handel van Flatlander gaat via internet
en dat heeft zo zijn voor- en nadelen.
Nadeel van deze vorm van handel/verkoop is dat er weinig tot geen
interactie met de uiteindelijke klant is. Maar daar hebben ze
wat op gevonden , want via de website is er een klant beoordeling
gestart die elke klant in kan toezenden.
"Sommige klanten bellen eens een keer op om te horen of ik
bepaalde zuigers op voorraad heb, wat bijna altijd het geval is,
en dan volgt er enkele dagen later een bestelling. Dan ben ik
natuurlijk wel razend benieuwd of het ook allemaal goed verlopen
is. En dat is natuurlijk met de E-commerce allemaal wat moeilijker
om na te gaan dan als er een klant aan je balie staat die de zuigers
zo meeneemt".
"In korte tijd heb ik al een respectabele klantenkring opgebouwd
die alle vormen van autosport beslaat. Vooral de driftsport is
een groeiende markt waarbij ook aan de motor veel moet gebeuren
om het driften op de juiste manier mogelijk te maken. En wat denk
je van het dragracen? Dat is ook een bijzondere tak van de autosport
waar ik veel onderdelen verkoop. En ook binnen de rallysport ben
ik geen onbekende. Herman Kobus ondersteunden we met zijn Mitsubishi
Colt Turbo in het begin met reclame op zijn rally auto. En dan
het mooie project in samenwerking met zijn vader Kobus Tuning.
Daar kwam uiteindelijk een dikke Viper motor met een compressor
uit met meer dan 1100 pk", vertelt de techneut in hart en
nieren.
Motorentechniek
Door de jarenlange ervaring in deze branche en de enorme berg
technische kennis die hij in huis heeft geeft hij bij telefonische
verkoop direct de aftersales mee zo lijkt het. Bij vragen over
eventuele tips en tricks binnen de bouw van motoren geeft Richard
dan ook direct mee waar je zoal op moet letten als je een motor
gaat bouwen. "Vandaar ook dat het inlopen van een motor echt
geen fabeltje is. Voordat de motor op de vermogensbank gaat moet
deze toch al wel een aantal uren hebben gedraaid zodat alle onderdelen
zich goed hebben kunnen zetten. Door de verhitting en afkoeling
van de motoren hebben de onderdelen zich goed weten te zetten
en krijg je na een paar testruns echt een andere prestatie curve
dan wanneer je de motor bijna niet laat inlopen. Hierdoor zul
je in de praktijk dan ook zien dat de uitdraai van een motor anders
wordt na een paar runs op de testbank of op de baan. Hierna valt
er echt wel weer het een en ander te tunen aan de motor en dat
is iets wat vaak wordt vergeten binnen de motoren wereld",
weet de techneut pur-sang ons te vertellen.
Ook bij Ron Snoeck, waar de naam Flatlander ook prominent op de
Rallycross Seat Leon staat
is het bedrijf Flatlander niet onopgemerkt gebleven tijdens hun
groei. Het is dan ook niet voor niets dat bijna de complete motor
uit Snoeck zijn auto is opgebouwd uit onderdelen die door Flatlander
geleverd zijn voor de VW 2.0L turbo motor. De motor draait met
een C/R van 10:1 en een druk van 2.5 tot 2.9 bar met meer dan
500pk. Ron Snoeck en Freddy Quade van Voss motorsport, die de
motor heeft gebouwd, zijn dan ook zeer tevreden met het behaalde
resultaat van deze motor.
Autocross
Binnen de autocross is Richard een onbekende qua gezicht dan maar
qua naam zeker niet.
Om het gevoel naar de autocrossers, daar ligt toch een deel van
zijn hart, is hij dit jaar als klasse sponsor binnen het VEKA
NK terug te vinden in de Sprint 1600 klasse. Mooi natuurlijk omdat
in deze klasse Roland Dekkers al jaren rondrijdt met reclame van
Flatlander-IPP op de zijkant. Ook in de Keverklasse komen we de
grote lichtblauwe sticker tegen op de kever van meervoudig kampioen
Arjan Stokkink. Twee toprijders uit de regio Neede in de Achterhoek
waar Flatlander-IPP gevestigd is.
Nu Honda nog steeds toonaangevend is binnen deze beide klassen
zie je dat de onderblokken voor deze motoren schaarser aan het
worden zijn waardoor de kosten toenemen voor de rijders met een
Honda. Dit was tijd voor Richard om eens op onderzoek uit te gaan
om te zien of er niet een andere automotor is waarbij vergelijkbare,
en liefst betere, prestaties mee behaald kunnen worden. Deze motor
heeft Richard na veel uitzoekwerk gevonden en hierbij kwam hij
uiteindelijk uit bij Opel type Z 1600 motoren. Dit is eigenlijk
de opvolger van de snelle Tigra motoren waarmee o.a. Willem Snijder
en Lammert Brink jaren de toon mee aangaven. Vermogen en koppel
worden dan ook de speerpunten van deze nieuwe Opel motor die hopelijk
in een van beide klassen dit seizoen al achterin een sprinter
ligt.
"Toch wil ik nog graag even meegeven dat we niet alleen de
motoronderdelen leveren hoor want ook koppelingen en drukgroepen
horen tot de leveringsomvang, al is dit niet het hoofddoel. Ik
zie het dan ook als een mooie meerwaarde van mijn bedrijf",
horen we de verkoper zeggen.
Onderscheid
De connecties die Richard heeft opgebouwd bij de gerenommeerde
producenten/leveranciers op het gebied van motoronderdelen zoals
het Amerikaanse Wiseco heeft hij allemaal persoonlijk opgebouwd.
Door veel te bellen en uiteindelijk steeds meer volume af te nemen
is hij nu voor Nederland een belangrijke speler op de markt geworden.
Door zijn goede connecties met Wiseco onderscheidt hij zich op
de markt door deze Wiseco zuigers ook naar wens en specificaties
van de klant te kunnen laten maken. De productietijd hiervan ligt
tussen de 4 en de 5 weken. Voordeel van Flatlander-IPP is dat
door de omzet die hun draaien er gewoon ook 1 setje gemaakt kan
worden
Ook kunt u bij hun terecht voor drijfstangen die op maat gemaakt
moeten worden of eventueel niet op de markt leverbaar zijn voor
een bepaalde motor en ook dit kan gewoon per 1 set. Custom made
is dan ook zeker één van de sterke punten van Flatlander-IPP.
"Ook vind ik het nog steeds belangrijk dat de autosport binnen
Nederland betaalbaar blijft vandaar ook dat de prijzen op onze
website zo laag als mogelijk gehouden worden. Ook de enorme voorraad
die we hebben aan zuigers, drijfstangen van allerlei uiteenlopende
merken werkt hier positief aan mee. Voorraad kost wel geld ja,
maar door een goede omzetsnelheid m.b.t. de snelle leveringen
is het niet nodig om dit door te berekenen aan de eindverbruikers
van onze onderdelen. En de klanten vinden ons de laatste tijd
al van over de hele wereld. Er is net nog een pakketje naar Brazilie
verstuurd . Mooi he?", zegt de tevreden ondernemer uit de
Achterhoek.
Flatlander-ipp.nl
|