INTERVIEW.

geplaatst: 17 mei 2011
©2011 AutoCrossNederland.NL
Door Emile Moorelisse - AutoCrossNederland.NL

.
Richard het gezicht achter Flatlander-Ipp

Dat het onderhouden van een rallywagen van een vriend uiteindelijk in 2007 de start zou zijn van een nieuw bedrijf kon niemand vermoeden. Toch deed Richard dit en het vlakke land van Nederland inspireerde hem tot de naam Flatlander. Deel 1 van de naam is hiermee dan ook al verklaard.
Het tweede deel komt in het Nederlands neer op het " toenemen door de werking van onderdelen" ofwel Increasing Performance Parts. Flatlander-IPP is qua naam dan wel verklaard maar hoe zit het verder?


De meeste handel van Flatlander gaat via internet en dat heeft zo zijn voor- en nadelen.
Nadeel van deze vorm van handel/verkoop is dat er weinig tot geen interactie met de uiteindelijke klant is. Maar daar hebben ze wat op gevonden , want via de website is er een klant beoordeling gestart die elke klant in kan toezenden.
"Sommige klanten bellen eens een keer op om te horen of ik bepaalde zuigers op voorraad heb, wat bijna altijd het geval is, en dan volgt er enkele dagen later een bestelling. Dan ben ik natuurlijk wel razend benieuwd of het ook allemaal goed verlopen is. En dat is natuurlijk met de E-commerce allemaal wat moeilijker om na te gaan dan als er een klant aan je balie staat die de zuigers zo meeneemt".
"In korte tijd heb ik al een respectabele klantenkring opgebouwd die alle vormen van autosport beslaat. Vooral de driftsport is een groeiende markt waarbij ook aan de motor veel moet gebeuren om het driften op de juiste manier mogelijk te maken. En wat denk je van het dragracen? Dat is ook een bijzondere tak van de autosport waar ik veel onderdelen verkoop. En ook binnen de rallysport ben ik geen onbekende. Herman Kobus ondersteunden we met zijn Mitsubishi Colt Turbo in het begin met reclame op zijn rally auto. En dan het mooie project in samenwerking met zijn vader Kobus Tuning. Daar kwam uiteindelijk een dikke Viper motor met een compressor uit met meer dan 1100 pk", vertelt de techneut in hart en nieren.



Motorentechniek
Door de jarenlange ervaring in deze branche en de enorme berg technische kennis die hij in huis heeft geeft hij bij telefonische verkoop direct de aftersales mee zo lijkt het. Bij vragen over eventuele tips en tricks binnen de bouw van motoren geeft Richard dan ook direct mee waar je zoal op moet letten als je een motor gaat bouwen. "Vandaar ook dat het inlopen van een motor echt geen fabeltje is. Voordat de motor op de vermogensbank gaat moet deze toch al wel een aantal uren hebben gedraaid zodat alle onderdelen zich goed hebben kunnen zetten. Door de verhitting en afkoeling van de motoren hebben de onderdelen zich goed weten te zetten en krijg je na een paar testruns echt een andere prestatie curve dan wanneer je de motor bijna niet laat inlopen. Hierdoor zul je in de praktijk dan ook zien dat de uitdraai van een motor anders wordt na een paar runs op de testbank of op de baan. Hierna valt er echt wel weer het een en ander te tunen aan de motor en dat is iets wat vaak wordt vergeten binnen de motoren wereld", weet de techneut pur-sang ons te vertellen.

Ook bij Ron Snoeck, waar de naam Flatlander ook prominent op de Rallycross Seat Leon staat
is het bedrijf Flatlander niet onopgemerkt gebleven tijdens hun groei. Het is dan ook niet voor niets dat bijna de complete motor uit Snoeck zijn auto is opgebouwd uit onderdelen die door Flatlander geleverd zijn voor de VW 2.0L turbo motor. De motor draait met een C/R van 10:1 en een druk van 2.5 tot 2.9 bar met meer dan 500pk. Ron Snoeck en Freddy Quade van Voss motorsport, die de motor heeft gebouwd, zijn dan ook zeer tevreden met het behaalde resultaat van deze motor.

Autocross
Binnen de autocross is Richard een onbekende qua gezicht dan maar qua naam zeker niet.
Om het gevoel naar de autocrossers, daar ligt toch een deel van zijn hart, is hij dit jaar als klasse sponsor binnen het VEKA NK terug te vinden in de Sprint 1600 klasse. Mooi natuurlijk omdat in deze klasse Roland Dekkers al jaren rondrijdt met reclame van Flatlander-IPP op de zijkant. Ook in de Keverklasse komen we de grote lichtblauwe sticker tegen op de kever van meervoudig kampioen Arjan Stokkink. Twee toprijders uit de regio Neede in de Achterhoek waar Flatlander-IPP gevestigd is.
Nu Honda nog steeds toonaangevend is binnen deze beide klassen zie je dat de onderblokken voor deze motoren schaarser aan het worden zijn waardoor de kosten toenemen voor de rijders met een Honda. Dit was tijd voor Richard om eens op onderzoek uit te gaan om te zien of er niet een andere automotor is waarbij vergelijkbare, en liefst betere, prestaties mee behaald kunnen worden. Deze motor heeft Richard na veel uitzoekwerk gevonden en hierbij kwam hij uiteindelijk uit bij Opel type Z 1600 motoren. Dit is eigenlijk de opvolger van de snelle Tigra motoren waarmee o.a. Willem Snijder en Lammert Brink jaren de toon mee aangaven. Vermogen en koppel worden dan ook de speerpunten van deze nieuwe Opel motor die hopelijk in een van beide klassen dit seizoen al achterin een sprinter ligt.
"Toch wil ik nog graag even meegeven dat we niet alleen de motoronderdelen leveren hoor want ook koppelingen en drukgroepen horen tot de leveringsomvang, al is dit niet het hoofddoel. Ik zie het dan ook als een mooie meerwaarde van mijn bedrijf", horen we de verkoper zeggen.

Onderscheid
De connecties die Richard heeft opgebouwd bij de gerenommeerde producenten/leveranciers op het gebied van motoronderdelen zoals het Amerikaanse Wiseco heeft hij allemaal persoonlijk opgebouwd. Door veel te bellen en uiteindelijk steeds meer volume af te nemen is hij nu voor Nederland een belangrijke speler op de markt geworden. Door zijn goede connecties met Wiseco onderscheidt hij zich op de markt door deze Wiseco zuigers ook naar wens en specificaties van de klant te kunnen laten maken. De productietijd hiervan ligt tussen de 4 en de 5 weken. Voordeel van Flatlander-IPP is dat door de omzet die hun draaien er gewoon ook 1 setje gemaakt kan worden
Ook kunt u bij hun terecht voor drijfstangen die op maat gemaakt moeten worden of eventueel niet op de markt leverbaar zijn voor een bepaalde motor en ook dit kan gewoon per 1 set. Custom made is dan ook zeker één van de sterke punten van Flatlander-IPP.

"Ook vind ik het nog steeds belangrijk dat de autosport binnen Nederland betaalbaar blijft vandaar ook dat de prijzen op onze website zo laag als mogelijk gehouden worden. Ook de enorme voorraad die we hebben aan zuigers, drijfstangen van allerlei uiteenlopende merken werkt hier positief aan mee. Voorraad kost wel geld ja, maar door een goede omzetsnelheid m.b.t. de snelle leveringen is het niet nodig om dit door te berekenen aan de eindverbruikers van onze onderdelen. En de klanten vinden ons de laatste tijd al van over de hele wereld. Er is net nog een pakketje naar Brazilie verstuurd . Mooi he?", zegt de tevreden ondernemer uit de Achterhoek.


Flatlander-ipp.nl

LEEG
Foto's: Emile Moorelisse