Flashback VEKA NK Autocross 2006

Voorafgaand aan het Nederlands Kampioenschap Autocross 2006 was er heel veel nieuws te melden over de TV rechten. Het Bestuur Sectie Autocross (BSAC) had namelijk in de VEKA-Group uit Werkendam een sponsor gevonden die het mogelijk maakte de 6 NK wedstrijden van 2006 uitgezonden te krijgen bij RTL 7.
Spanning alom dus daar de ons zo geliefde sport eindelijk de aandacht zou gaan krijgen waarvan we allemaal vonden dat die verdiend was.
Zodoende veranderde de naam NK autocross in het VEKA Nederlands Kampioenschap autocross.


Tijdens de winterstop werden de nieuwe data en plaatsen van de NK's weer bekend gemaakt.
6 mei Baarle Nassau (zand)
21 mei Aalten (zand)
10 juni Lochem (klei)
8 juli Visvliet (klei)
5 augustus Ruurlo (zand)
2 september Koudum (zand)

Hiermee moesten we het doen. Verrassende nieuwe naam op de kalender was Aalten in de prachtige Achterhoek. Voor de klei rijders was de verdeling niet om over naar huis te schrijven met een verhouding van 2 staat tot 4.

Maar als er niet meer gegadigden zijn om een NK te organiseren waren we allang blij met deze 6 op papier mooie wedstrijden.

Baarle Nassau (ACCG)
De NK cyclus begon met heel erg treurig nieuws daar Jeroen van de Valk korte tijd hiervoor kwam te overlijden. Een heel erg indrukwekkende minuut stilte voorafgaand aan dit NK 2006 luidde toch de start in van een bewogen seizoen.

De zware zandbaan lag er in ieder geval prachtig bij op deze zonovergoten dag in het begin van mei voor maar liefst 203 deelnemers. Met voor het eerst de juniorklasse als complete klasse aan het NK toegevoegd. Niet meer zoals in 2005 een aantal wedstrijden door het land heen maar gewoon met de senioren mee alle 6 de wedstrijden op het programma.

De juniorklasse werd in 2005 gedomineerd door Marcel Reints die dit jaar niet in het stuk voor zou komen. Mede door neven activiteiten van het KNAF talent first programma kon hij niet aan alle wedstrijden deelnemen. Aan de wedstrijden waaraan hij wel deelnam kon hij ook niet meestrijden voor de medailles.
Op de zware baan van Baarle Nassau liet Daniel de Bone zien over voldoende titel aspiraties te beschikken door de volle winst naar zich toe te trekken voor de zeer verrassende en sterk rijdende Mariska Verhees.

Bij de standaardklasse was ook hier al direct duidelijk dat Remon van den Akker ook niet zonder slag of stoot opnieuw kampioen zou gaan worden. Met alleen de 5 aanwezigheidspunten kon hij weer terug naar Nieuwerbrug.
' Nieuwkomer' Patrick Spies reed in zijn nieuw gebouwde Opel Astra naar de overwinning voor de fel gekleurde Toyota MR2 van Ronnie Vetketel. In deze eerste wedstrijd werd eigenlijk direct al duidelijk dat het kampioenschap ook tussen deze 2 zou gaan.

Na een aantal jaren een beetje dood gebloed te zijn komt de toerwagenklasse weer helemaal tot leven. Voor aanvang van de manches leek het wel een showroom in het rennerskwartier. Vooral de Audi A3 van Marcel Ottink sprong in het oog. Hij kende deze wedstrijd nog wel veel pech maar zou later in het seizoen nog veel meer pech krijgen.
De strijd om de kop moest Ottink aan zich voorbij laten gaan en werd uitgevochten door de oud-kampioenen Marco Tuchter, die won, voor Rob van Kuringe.

In de keverklasse is het zoals elk jaar weer ontzettend druk. Zo ook weer hier in Baarle Nassau. De complete top van 2005 was ook nu weer bij machte geweest om het budget rond te krijgen en stonden dus weer aan de start. Net als bij de toerwagens werd in de keverklasse de dienst uitgemaakt door 2 oud-kampioenen. Johan Zomer won voor Arjan Stokkink.

De Sprint 1600 klasse begon dit seizoen met 23 deelnemers. Verassend daar de klasse in 2005 op sterven na dood bleek. Ook dit jaar was de verhouding tussen de motorfiets en de automotoren redelijk te noemen.

Als we het in de vorige 2 klassen al over oudgedienden gehad hebben die de dienst uit maakten was het hier niet anders. John Lagodny, de halve prof uit Luxemburg, liet alle Nederlanders de achterzijde van de Hayabusa zien en won met grote overmacht voor thuisrijder Frank Oomen uit het naburige Chaam.

Belg Patrick Cleys had dit jaar zijn zinnen gezet op de enige titel die nog op zijn palmares ontbreekt. Hij begon dan ook ijzersterk in Baarle Nassau. Na een prachtig gevecht met VeKa man Peter Versluis wist Cleys de overwinning naar zich toe te trekken.
Opvallend was de naam van Will Jan Verhoeven in de top 5. Een nieuwkomer in deze klasse en dan zo hoog eindigen is iemand om in de gaten te houden dit jaar.
Ook een nieuwkomer in de Sprint 2000 klasse is oud gediende Willem Snijder. De eerste NK cross strandde voor hem in de kleine finale.

In de superklasse stond er geen maat op Harrie van de Putten. Met de superlichte Suzuki motorfiets met een ingenieuze turbo constructie erop, reed hij iedereen op grote achterstand. De enige die nog redelijk in de buurt van hem kon komen was John Verberk. De kampioen uit de Sprint 2000 klasse maakte dit jaar de overstap naar de 'grote' mannen. Helaas voor hem begaf de motor het in de finale.
Hierdoor werden 'jonkies' Michael Kuipers en Glenn van Rosmalen richting het podium gedirigeerd.

Aalten (SSA)
De organiserende vereniging Stichting Sportevenementen Aalten werd van te voren geplaagd door de varkenspest en ontzettend slecht weer. Beide plagen waren gelukkig geen reden om deze 2e wedstrijd om het VEKA NK autocross geen doorgang te laten vinden. Om verspreiding van het varkenspest virus tegen te gaan was de toegang van de baan vanaf de toegangswegen voorzien van ontsmettingsdoeken.

De baan lag er super bij wat niet gezegd kon worden van het rennerskwartier. Hier werden vele hand en spandiensten noodzakelijk om iedereen om zijn plaats te krijgen. Ook dit lukte weer dus kon de enige wedstrijd op zondag ook doorgang gaan vinden.

Bij de technische keuring werd er een soap opgevoerd door de keurmeesters. Paniek alom daar er een hoop sprinter frames werden afgekeurd. Grootste pechvogel hierin was Harrie van de Putten de fiere leider in de Superklasse. Na het indienen van een protest werd besloten de Superklasse later te laten starten inclusief deelname van Harrie van de Putten.
Het protest wat Harrie van de Putten had ingediend resulteerde later in het seizoen nog in een C.A.R. zaak. Hieraan deden ook de 'afgekeurden' Douwe Snip, Bjorn Wichers Schreur en Thijs-Jan Klompmaker mee. De 2 laatst genoemden werden door de C.A.R. commissie in het gelijk gesteld daar hun Assink frames toch aan de reglementen bleken te voldoen. Gelukkig voor het verloop van het NK zag de commissie in deze uitslag geen reden om aan de uitslag van de NK's te tornen.

De finale van de juniorklasse was van een super hoog en spannend niveau. De strijd tussen Mariska Verhees en Daniel de Bone bereikte een absolute climax daar beide kemphanen met hun Peugeot 205 door de finale heen raasden.
In de een na laatste ronde wurmde Daniel zich langs Mariska heen. In de laatste bocht voor de grote chicane plaatste Mariska haar aanval. Deze leek te mislukken maar in de chicane had zij een betere lijn dan Daniel en in de laatste meters wist ze de rode 205 alsnog te verschalken.

De standaardklasse leek een regelrechte kopie van de finale in Baarle Nassau te worden. De werkelijkheid bleek na een paar ronden toch anders te worden toen Patrick Spies zijn Astra aan de kant moest zetten na een koprol. Ronnie Vetketel reed zelfs na een herstart ,door een koprol van Peter Cents, naar een onbedreigde overwininng.
Lourenz de Vries werd tweede voor Pieter van Beek in zijn nieuwe Peugeot 206.

In de toerwagen finale kreeg Marcel Ottink voor de eerste maal een beetje teveel zand in zijn ogen gestrooid. Marco Tuchter gooide met zijn Scirocco veel zand omhoog waardoor Ottink het zicht ontnomen werd en de neus van de blauwe A3 wel erg ver in het rechterportier kwam te staan van de Scirocco. Gelukkig viel hierbij geen van beide uit en greep Tuchter dus de winst voor Ottink. De plaatschade aan beide auto's was overigens aanzienlijk.

Een oppermachtige Lammert Brink stal de show bij de kevers. Vanaf de eerste rij gestart, pakte hij een start-finish overwinning. Opvallend was de prestatie van thuisrijder Jan-Willem van Eerden. De kampioen van 2005 had voor eigen publiek graag de overwinning voor zich opgeeist maar kon geen vuist maken tegen de ontketende Brink. Gerald Kemper reed keurig naar een 3e plaats toe en zou verder in het seizoen zijn goede prestaties van Aalten gaan uitbreiden.

De saaiste overwinning om naar te kijken was die van de Sprint 1600. John Lagodny reed ver weg van de rest en declasseerde daarmee iedereen. De Luxemburgse 'fabrieksrijder' van Peters Autosport zette met zijn 2e overwinning op rij een goede stap richting een eventueel kampioenschap. De strijd om plaats 2 was van een spannend kaliber en werd in het voordeel van Bart van Deursen afgerond net voor Ed van Asten.

Willem Snijder liet zijn titel aspiraties zien aan het vele publiek in Aalten. Na zijn slechte prestatie in Baarle Nassau lukte het hem nu wel om een goed resultaat neer te zetten. De overwinning was voor hem ruim voor Peter Versluis die ook titel aspiraties had in 2006. Belg Patrick Cleys werd 3e ondanks versnellingsbak problemen en bleef hiermee de fiere leider in het tussenklassement.

Bij de superklasse werd in de voorronden al afscheid genomen Harrie van de Putten. De auto werd in de 1e manche al met een rokende motor aan de kant gezet.
John Verberk had, na de grote motorschade van Baarle Nassau, de oude kampioens Porsche van Erik Pijnenburg gehuurd om kostbare punten te gaan verzamelen.
Dit lukte wel maar niet op een plaats die hij had gehoopt, de 8e plek was zijn deel.
Om naar te luisteren is de V8 van Martin Kroon een genot. Deze keer was het ook een genot om naar te kijken want de overwinning was voor deze oudgediende. Op de 2e plaats eindigde ook al zo'n oudgediende namelijk Erik Ankersmit. Hij hield jonkie Glenn van Rosmalen af van een betere prestatie als in Baarle Nassau.

Lochem (ACCLa)
De eerste kleibaan stond op het programma en deze eer viel te beurt aan Autocross Club Laren van voorzitter Gerard Gotink. Tevens was het voor de ACCLA de eerste NK wedstrijd die ze gingen organiseren dit jaar daar ook de NK in Ruurlo voor hun rekening zou zijn.
De baan is voor de meeste NK gangers bekend terrein daar er hier al vele NK wedstrijden verreden zijn. Op voorhand had de organisatie geen tegenslag gehad en ook het weer was uitstekend geweest en zelfs nog mooier op de dag zelf.
Zodoende kon voor het eerst de korte broek weer aan en voor de dames de kortere shirtjes. Hierdoor zag snellefoto.nl fotograaf Marnic Meeuse zijn kans schoon om op zijn website ook eens andere plaatjes te laten zien.

De finale van de juniorklasse kende een hoop uitvallers, waarbij auto's met enorm veel schade. Hierbij zat ook de winnares van de vorige NK Mariska Verhees. Voor Daniel de Bone was dit de reden om er eens extra goed voor te gaan zitten. Dat deed hij ook en zo was de overwinning in Lochem voor hem. De 2e plaats was er voor Mike Bartelen de zoon van de ex-superklasse rijder Kees Bartelen.

Voor Ronnie Vetketel was de NK in Lochem er een om snel te vergeten. Zelfs de kleine finale werd door hem niet gehaald en nul wedstrijdpunten waren zijn deel. Gelukkig voor hem wordt er een wedstrijd geschrapt in de strijd om de titel.
Lochem was de ommekeer voor Remon van de Akker. De kampioen van 2005 had geen potten kunnen breken in de voorgaande wedstrijden en wist op zijn favoriete ondergrond de 2e plaats voor zich op te eisen. Dit na een spannende strijd met Patrick Spies die 1e werd.

De finale van de toerwagenklasse had een bizar verloop. Rob van Kuringe werd ontzettend hard geraakt door Nico Breederland. De groene kever maakte hierdoor een flinke koprol maar werd uiteindelijk met veel schade toch nog 5e. Breederland werd voor zijn actie bestraft met een terugzetting naar plaats 10.
Dit gebeurde uiteraard pas na afloop van de finale waardoor de strijd om de kop ging tussen Breederland en Tuchter. Breederland haalde de overwinning binnen voor Tuchter. Door de terugzetting van Breederland werd Tuchter toch weer eerste met zijn tweede plaats. Volgt u het nog?

In de 1e manche van de keverklasse ging Jasper Pouw erg hard over de kop in de chicane. Na de zeer harde landing reed hij zelfs nog een stukje door met zijn auto. Dit duidde erop dat het niet helemaal goed was met hem. In de ziekenwagen werd hij onderzocht en hierna werd besloten om hem naar het ziekenhuis over te brengen. Jasper heeft uiteindelijk geen nadelige gevolgen aan zijn klap over gehouden.
In de finale van de Keverklasse was het Marco Raben die de kop pakte en deze niet meer uit handen gaf. Door de ontzettende stof ontwikkeling op de baan was het voor Gerald Kemper erg moeilijk om een geslaagde inhaalactie te plaatsen. Nadat Arjan Stokkink in 2e positie was uitgevallen lag Kemper namelijk op de tweede plaats. Naarmate de finale vorderde kroop hij steeds dichter naar Raben toe maar het was niet genoeg om de overwinning te pakken.

Na 2 zandbanen was het nu weer de beurt aan de automotoren, zo leek het op voorhand.
In de startopstelling van de finale bleek dit ook zo te zijn. John van de Coelen uit Baarlo was de hele dag al erg sterk en pakte de kopstart. Voor Belg Bruno van Landuyt was dit dan ook het enige probleem in deze finale. 10 ronden lang heeft hij gejaagd op van der Coelen maar heeft hij de inhaalactie nooit kunnen plaatsen.
John Lagodny blijft na zijn 3e plaats op koers voor de titel. Het begint er naar uit te zien dat hij de titel aan het einde van het seizoen weer mee gaat nemen naar Luxemburg. Op safe behaalde hij gemakkelijk de 3e plaats.

Willem Snijder kende grote problemen in de eerste bocht van de finale. Hij gebruikte de aarden wal als kombocht maar kon hierdoor wel zijn weg vervolgen. Daarna wist Snijder ronde voor ronde een rijder of 2 te verschalken wat hem uiteindelijk op de 4e plaats bracht.
De strijd om plaats 1 en 2 was om van te smullen en ging tussen Denny Verberk en Bennie Fielt. Door een klein foutje van Verberk kreeg Fielt de eerste plaats in handen. Daar het voor de buitenwereld lijkt dat Fielt zijn zenuwen niet altijd onder controle kon houden bewees hij nu het tegendeel. Een prachtige overwinning kon hij bijschrijven op zijn erelijst. In de rest van het seizoen zou Fielt nog veel meer mooie dingen laten zien. Dus net als voor van de Akker in de standaardklasse was Lochem een ommekeer.

Michael Kuipers had schade in Aalten en nu ook weer in Lochem. Afscheid van de eerste kampioenskandidaat zo lijkt het. Zijn geluk was het temperament van Glenn van Rosmalen viel in de eerste bocht van de finale namelijk uit door een onnodige aanrijding.
Wilhelm Franssen deed van zich spreken door een prachtige overwinning mee naar Maastricht te nemen. Jammer dat de auto niet altijd helemaal betrouwbaar is daar als de auto dat wel heeft deze dingen zomaar kunnen gebeuren.
Adriaan Boele en Huib Versluis maakten nooit aanspraak op de overwinning maar maakten er wel een mooie finale van getuige hun 2e en 3e plaats.

Visvliet (ACVO)
Visvliet heeft altijd de pech dat het EP seizoen dan ook weer is begonnen. Een aantal rijders welke er in het NK minder voor staan maken dan de keuze om nog maar voor 1 kampioenschap te gaan. Gelukkig voor de club van Ipe Solle viel het dit jaar wel mee daar er 201 deelnemers geteld werden. Zodoende konden er weer vele rubbersporen op de harde ondergrond getrokken gaan worden.
Na het drama van de afgekeurde frames in Aalten had 's avond technisch keurmeester Peter Kuipers zijn KNAF hesje ingeleverd om voor mij onduidelijke redenen. Gelukkig hebben Peter en de andere betrokkenen een goed gesprek gevoerd en de strijdbijl begraven. Hierdoor zagen we Peter in Visvliet weer in zijn vertrouwde hesje rondlopen.

Met maar liefst 32 deelnemers zit er een stijgende lijn in de juniorklasse. Hieruit blijkt maar weer eens dat het BSAC een goede beslissing heeft genomen om de toekomst van de autocross aan het hoofdkampioenschap vast te koppelen.
De finale wedstrijd was hoogstaand. Dit heeft vooral de maken met de 'beperkte' lengte van de baan waardoor de rijders lekker dicht bij elkaar blijven en zodoende flink strijd kunnen voeren.
Het was aan Daniel de Bone niet besteed een goede klassering te scoren in Visvliet. Hij werd teleurstellend 10e. Remco Reints deed van zich spreken door na een aantal ronden nieuwkomer Alan Randeraad te verschalken en de overwinning voor zich op te eisen.
Op de 2e plaats eindigde, na een fel gevecht met Dick Zuidam, Jan Brookman. Voor Dick Zuidam betekende zijn debuut een diskwalificatie waardoor Bjorn Scherff de 3e plaats kado kreeg. Door de slechtere prestatie van de Bone wordt het in de tussenstand weer een beetje spannender.

Voor de Noorderlingen wordt dan de baan in Visvliet dan ook wel als hun thuisbaan gezien. Hierdoor krijgen ze allemaal een extra prikkel chauvinisme en zich en gaan daardoor nog beter presteren.
Dit gold zeker voor Lourenz de Vries die na zijn goede prestatie in Aalten wel weer eens op het podium wilde. De kopstart bleek hierbij al voldoende want niemand haalde hem nog in. Remon van de Akker was in de winning mood na Lochem en stond dus vol vertrouwen aan de start in Visvliet. Hij plaatste zich met gemak voor de finale en hierin werd weer de strijd aangegaan met Patrick Spies. Een enorme aanrijding was het gevolg tussen de 2 kemphanen. Uitsluiting volgde voor van de Akker en een zwakke 7e plaats voor Spies met aanzienlijke schade. Christiaan van Dijk volgde op de 3e plaats net achter Emiel Gotink. Door alweer een zwakke prestatie van Ronnie Vetketel begint het er nu op te lijken dat van Dijk de grootste belager van Spies gaat worden.

Er moest bij de toerwagens iets gaan gebeuren om Marco Tuchter van zijn 4e overwinning op rij af te houden. Dit om de spanning voor het kampioenschap er in te houden. Marcel Ottink leek hier de aangewezen persoon voor. Er ontstond inderdaad een prachtig gevecht op het scherpst van de snede net als in Aalten. Gelukkig nu wel zonder een berg schade. Door de felle strijd tussen de Audi en de Volkswagen kwam er een andere Volkswagen enorm opzetten. Oud kampioen Rob van Kuringe zette de druk er vol op. Na een klein stuurfoutje van Tuchter kwam van Kuringe zo in het bezit van de 2e plaats achter een overgelukkige Ottink. Ondanks zijn stuurfout pakte Tuchter toch nog de 3e plaats.

Dat oud kampioenen nooit afgeschreven mogen worden onderstreepte Johan Zomer nog eens. De gele kever kreeg flink de sporen zo kon hij de overwinning in Visvliet voor zich opeisen. Lammert Brink zat er eindelijk ook weer eens goed bij en eindigde op een gemakkelijke 2e plaats op ruime afstand van Zomer.
Gerald Kemper zag zijn voorsprong in het kampioenschap slinken naar een schamele 2 punten. Zijn 3e plaats was nog wel genoeg voor de leiding maar Zomer sloop dus dichterbij.

De finale van de Sprint 1600 was eerlijk verdeeld in 5 motorfiets motoren en 5 automotoren. Op de klei ligt het dan voor de hand dat de automotor aan het kortste eind gaat trekken. Andre Bouwmeester pakte de kopstart en zo leek het er dus op dat de Boldy rijder met zijn Honda automotor de overwinning ging pakken. Niets was minder waar bleek aan het einde van de 10 spannende ronden. Net als in Lochem was ook nu John van der Coelen weer betrokken bij de strijd om de eerste plaats. Nu was de framebouwer uit Baarlo in een prachtig gevecht verwikkeld met John Lagodny. Zo kon van der Coelen na Lochem weer een overwinning op zijn naam schrijven.
Lagodny nam zo weer erg veel punten mee naar Luxemburg.

In de sprint 2000 was het een wisselvallige dag voor Patrick Cleys. Desondanks resulteerde toch nog in een plek op de eerste rij. De kopstart was ook voor de snelle Belg, direct gevolgd door Willem Snijder. Wat een prachtige strijd had moeten worden tussen deze 2 mannen eindigde in een afgelopen band voor Cleys. Einde verhaal dus voor hem waardoor Snijder onbedreigd naar de overwinning kon rijden. Bennie Fielt liet ook nu weer een puike race zien en eindigde net achter Klaas Postma op de 3e plaats.
Na Visvliet begon iedereen zich af te vragen wie Snijder dit jaar van zijn eerste sprint 2000 titel kon houden?

Het deelnemersveld bij de superklasse bestond maar uit 10 deelnemers en was dus redelijk bedroevend. Toch wisten de 8 nog rijdende supers er een leuke finale van te maken. Van deze 8 was Glenn van Rosmalen de snelste en liet zien steeds meer zelfvertrouwen te krijgen. Zo ging de eindoverwinning onbedreigd mee naar Neede al kwam Huib Versluis nog redelijk in de buurt. Hierachter de Porsche van Michael Kuipers.
Door een slecht resultaat van Erik Ankersmit wist hij de leiding in de tussenstand nog maar net te behouden.

Ruurlo (ACCla)
Het was de 2e krachtproef voor de Larense autocrossclub. Na Lochem stond Ruurlo op het programma. Door het rare klimaat van de laatste tijd in Nederland werd Ruurlo op vrijdagavond voor de cross geteisterd door een ware wolkbreuk. Hierdoor werd het rennerskwartier in een ware modderpoel omgetoverd. Hulde wie hulde toekomt want met vereende krachten werden alle rijders, tot 's avonds laat, het rennerskwartier opgetrokken.

De baan, normaal gesproken toch al zwaar, was door de enorme bui alleen maar zwaarder geworden. Dat betekende dus een zware strijd waar in sommige klassen de kampioenen al bekend konden worden.

Gelukkig hoefden de junioren niet vroeg naar bed daar de eerste finale van die avond pas om 20.00 uur begon. De strijd om de eerste plaats was ver te zoeken daar de oppermachtige Daniel de Bone ver weg reed van de rest. Hierdoor was de eerste kampioen van 2006 bekend. De strijd om de rest van het podium was wel spannend en ging tussen Jan Brookman en Mariska Verhees. Na haar 2 slecht resultaten op de klei liet de dame zien haar mannetje weer te staan. Ze eindigde na een felle maar faire strijd met Jan Brookman op de 3e plaats.

Wat voor Mariska Verhees bij de junioren gold, gold voor Bennie Vetketel bij de standaardklasse. Ofwel 2 zeer slechte resultaten in de voorgaande wedstrijden. In het zware zand van Ruurlo liet hij zien wie de snelste in het zand is. Na een mooie strijd met Hendrik Stadman en Patrick Spies was de eerste plaats eindelijk weer eens voor de Toyota rijder. De strijd om de 2e plaats werd op de finishlijn beslist in het voordeel van Spies, net voor Stadman.
Zo hield Spies de kansen op zijn eerste NK titel in eigen hand en heeft hij aan een 7e plaats bij de laatste NK genoeg.

In de 1e manche was er een harde koprol voor Marcel Ottink. Na hard werken tijdens de 2e manche werd de Audi weer in model gebracht wat resulteerde in een overwinning in de laatste manche. Na eveneens een overwinning in de kleine finale mocht de blauwe Audi op de laatste rij van de finale plaatsnemen. Deze finale was er een om snel te vergeten daar in een gevecht om de 3e plaats de chicane volledig gemist werd. Een enorm aantal koprollen was het gevolg en einde finale voor Ottink dus. De rode vlag betekende ook direct het einde voor alle rijders en zo was de overwinning voor Andre Verweij. Nico Breederland in de superlichte Suzuki eindigde op plaats 2 voor de Impreza van Rene van Vliet.
Ondanks de vroege uitval van Marco Tuchter in deze finale was het toch de Scirocco rijder die de titel veroverde.
Tevens was er een uitval door enorme motorschade voor Rob van Kuringe die hierdoor de wedstrijd in Koudum aan zich voorbij laat gaan.

Na de koprol van Ottink was er ook in de finale van de keverklasse een koprol die voor een code rood zorgde. In de eerste bocht ging Patrick Boessenkool hard over de kop en dit betekende een complete herstart. In deze herstart en tijdens de rest van de finale was het Jan-Paul Klaster die de rest dirigeerde.
Na een harde tik die uitgedeeld werd aan Frits de Haan was er weer een code rood situatie. Aangezien meer dan 75% van de wedstrijd verreden was betekende dit automatisch het einde van de finale met Klaster als winnaar.
Stokkink eindigde op de 2e plaats net voor de weer sterk rijdende Gerald Kemper. Hiermee lijkt het kampioenschap in handen te gaan komen van Kemper al ligt net als vorig jaar Lammert Brink nog steeds op de loer.

Ed van Asten was de dag voor het NK getrouwd en daar heeft hij geen spijt van gekregen. Onbedreigd reed hij naar de overwinning daar John Lagodny nooit heeft willen aandringen. Aan de 2e plaats had de Luxemburgse rijder genoeg om de titel te veroveren. Bruno van Landuyt had nog roet in het eten van van Asten kunnen gooien maar in de 3e bocht verslikte de snelle Belg zich in de greppel. Na zijn kopstart in Visvliet liet Andre Bouwmeester zien dat het daar geen toevalstreffer was. Hij eindigde op de laagste trede van het podium.

De goede vorm van Bennie Fielt liet hem in de steek tijdens de manches. Doordat er erg wisselvallig werd gereden door de andere rijders wist hij zich toch nog rechtstreeks voor de finale te plaatsen waarin hij als 5e eindigde. Gemakkelijk kon Willem Snijder alweer naar een overwinning rijden. Patrick Cleys (motorschade) en Peter Versluis (greppel) moesten dus noodgedwongen hun titel aspiraties laten varen. Hierdoor waren het Denny Verberk en Henk van der Hart die op de plaatsen 2 en 3 eindigden.

Veel te laat door de zware omstandigheden en de vele preparaties aan de baan begonnen de supers hun finale pas om 21.30 uur. Door de gloeiende turbo's en uitlaten leek deze finale wel een live uitzending van Star Wars.
In het laatste licht reed Glenn van Rosmalen met zijn infrarood ogen naar een ruime overwinning. Een plaats bij de eerste 5 tijdens de laatste NK betekent nu dat de titel in het Friese Koudum mee naar Neede gaat.
Michael Kuipers werd op zeer gepaste achterstand 2e. Mooie strijd werd er nog geleverd door Ankersmit, Versluis en Pijnenburg. Door de schemering was er niet heel veel meer van te volgen en werd de uitslag als bovenstaand door de jury bevestigd.

Koudum (SN)
In 4 maanden tijd is het VeKA NK autocross 2006 aan zijn laatste wedstrijd toe in het Friese Koudum. Hier op de zware zandbaan moest de beslissing vallen in de overige 4 klassen. Spanning alom dus voor deze laatste wedstrijd. Na het late finale tijdstip was door het BSAC op voorhand bepaald dat de finales om 17.30 uur begonnen moesten zijn daar anders de manches de uitslag zouden bepalen. Gelukkig kwam het niet zo ver en werd er een mooie strijd geleverd die al even zo mooie kampioenen opleverde.

Bij de junioren stond de Peugeot van Daniel de Bone versierd met ballonnen aan de start. De weg richting finale was niet vanzelf gegaan daar hij zich via de 2e plaats in de kleine finale ternauwernood wist te plaatsen. Desalniettemin werd in de finale een magistrale inhaalrace gereden door vanaf de achterste rij naar de 2e plaats te rijden. Mariska Verhees pakte in Koudum haar 2e NK overwinning en eindigde hiermee op dezelfde plaats in het eindklassement.

1. Daniel de Bone
2. Mariska Verhees
3. Remco Reints
4. Mike Bartelen
5. Rik Mollink

In de manches van de standaardklasse hadden de voornaamste titelkandidaten niet het beste uit zich kunnen halen. Naast elkaar stonden ze slechts op de 2e rij. Na de start pakte Vetketel direct de kop en volgde Spies slechts als 5e. Maar de uitermate slim rijdende Spies pikt na een paar ronden al aan bij Vetketel. Spies wilde het kampioenschap afsluiten met een overwinning maar het gat liet Vetketel niet vallen. Maar hiermee was het kampioenschap wel beslist in het voordeel van Patrick Spies.

1. Patrick Spies
2. Ronnie Vetketel
3. Christiaan van Dijk
4. Hendrik Stadman
5. Lourenz de Vries

Na het slechte resultaat van Tuchter in Ruurlo, wat hem wel de titel opleverde, wilde hij in Koudum wel iets rechtzetten. Helaas voor hem sloeg ook nu de pechduivel weer toe en moest hij de finale langzaam rijdend uitrijden onderwijl toeziend hoe de ontketende Andre Verweij de winst alweer naar zich toetrok.
Mooie en heroeische strijd was er tussen Nico Breederland en Rene van Vliet. Uiteindelijk was het Breederland die na een niet altijd faire strijd als 2e de finishlijn zag.

1. Marco Tuchter
2. Nico Breederland
3. Rob van Kuringe
4. Richard Kools
5. Rene van Vliet

Na het debacle van vorig jaar, valse start in de finale, wilde Lammert Brink nu opnieuw voor de titel gaan. Bij het uitkomen van de eerste bocht echter balanceerde zijn kever op 2 wielen en verloor hij de aansluiting met de kop. Deze plaatsen wist hij niet meer goed te maken wat hem uiteindelijk op de 6e plaats opleverde. Met dit resultaat mocht hij zich opnieuw vice-kampioen worden. Gerald Kemper reed zoals in elke finale nu ook weer gedegen zijn rondjes. Met zijn 3e plaats wist hij de titel voor zich op te eisen. Constant rijden met geen enkele overwinning is dus zeer effectief gebleken.

1. Gerald Kemper
2. Lammert Brink
3. Johan Zomer
4. Jan-Paul Klaster
5. Marco Raben

Lagodny, inmiddels al kampioen, had zijn auto voorzien van een Luxemburgse vlag met daarop een grote leeuw. Daar de titel al vergeven was kon er van een echte strijd niet worden gesproken. Tevens waren er maar 11 deelnemers te bekennen in deze klasse bij de laatste wedstrijd.
Frank Oomen stak in grootse vorm op het Friese zand. Een overwinning waar niets op af te dingen viel was zijn deel. Direct na deze cross heeft hij zijn auto aan Danny Boere verkocht. De strijd om de andere 2 podiumplaatsen ging dit keer tussen John Lagodny en John van der Coelen. De Luxemburger besliste de strijd in zijn voordeel en voegde zo nog eens 24 punten toe aan zijn totaal.

1. John Lagodny
2. John van der Coelen
3. Ed van Asten
4. Edwin Tolkamp
5. Andre Bouwmeester

Willem Snijder zag in 2005 zijn titelkansen letterlijk en figuurlijk in rook opgaan tijdens de finale in Kotten. Met deze gedachte in zijn achterhoofd stond de stukadoor uit Zuidwolde met de nodige zenuwen aan de start van de finale. Met zijn Honda motor reed hij voor de zoveelste keer dit jaar naar de overwinning en greep zo zijn eerste Nederlandse titel in de Sprint 2000 klasse. De strijd om de 2e plaats in het eindklassement was nog wel erg spannend en ging tussen Freek Gussinklo, Bennie Fielt en Denny Verberk. Verberk heeft nog niet de klasse die zijn neef John heeft en eindigde teleurstellend op een 11e plaats in Koudum. Hierdoor eindigde hij op 1 punt van Fielt op de 4e plaats in de eindstand. Fielt daarentegen eindigde weer op 1 punt van Freek Gussinklo die in Koudum 5e werd terwijl Fielt op de 7e plaats aldaar bleef steken.

1. Willem Snijder
2. Freek Gussinklo
3. Bennie Fielt
4. Denny Verberk
5. Peter Versluis

In de Superklasse waren er nog een aantal kandidaten om Frits Duizendstra op te volgen als nieuwe kampioen. Van de magere 8 deelnemers had Glenn van Rosmalen de beste papieren.In de manches ging het niet goed met de Azuro rijder en moest een turbo worden gewisseld. Zijn geluk was dat een finale plaats door het geringe aantal deelnemers al op voorhand zeker was.
Dit was de pech weer voor Michael Kuipers. Na het uitvallen van Pijnenburg kreeg de jonge Porsche rijder de leiding in handen. De overwinning bleek net niet genoeg om de titel mee naar Brabant te nemen. Glenn van Rosmalen viel pas uit na Pijnenburg en daardoor resulteerde zijn 7e plaats alsnog in de titel.

1. Glenn van Rosmalen
2. Michael Kuipers
3. Erik Ankersmit
4. Martin Kroon
5. Huib Versluis

2007
Na een enerverend seizoen 2006 gaan we ons opmaken voor 2007. Ook nu staan er weer 6 wedstrijden op het programma door geheel Nederland. De verdeling tussen zand en klei is evenredig in 2007. Tevens vinden alle wedstrijden in 2007 op zaterdag plaats.

Op 28 april staat de zandbaan in Haarle op het programma. Hier krijgt de HACC de kans om hun NK aspiraties te laten zien.

Daarna ligt de grote zandbaan in Aalten weer te wachten op de rijders en wel op 12 mei.

Kessel is dit jaar ook weer van de partij. Onder leiding van Hans Verbugt zijn hun de gastheer op 9 juni.

Na de 3 zandbanen wordt het tijd voor de 3 kleibanen die gebruikt gaan worden tijdens deze NK serie. Visvliet is de eerste in de rij op 7 juli.

Daarna komt nieuwkomer Oude Biltzijl in het Noordwesten van Friesland aan de beurt op 11 augustus.

De afsluitende NK wedstrijd wordt voor het eerste in het land van Maas en Waal gehouden. De klei van Altforst is de plaats waar de laatste kampioenen bekend en gehuldigd gaan worden. Op 15 september weten we dus alles.

Uiteraard zijn we enorm benieuwd of er een kampioen van 2006 is die zijn titel kan prolongeren in 2007.

Wat ons betreft mag het seizoen 2007 dus gaan beginnen.
29 jan. 2007.