|
|
Spettacolara Maggiora
En 'Spetta...' werd het, maar dan spetters! In het weekend
van 15 tot 17 september was de laatste ronde - 'de grande finale'
- van het Europees Kampioenschap Autocross in Maggiora Italie.
Hoe dichter we op vrijdag in de buurt komen van Italie des te
slechter het weer werd, met hoosbuien en onweer tijdens het laatse
stukje naar Maggiora aan toe. Op zaterdag eerst maar eens de Nederlanders
opzoeken; Willem Snijder, John Verberk, Erik Pijnenburg, Adriaan
Boele, Glenn van Rosmalen, Wiely Albers en Terry Callaghan waarvan
deelname nog niet zeker was na motorproblemen in Prerov. Ondanks
het niet altijd mooie weer in Nederland was dit toch niet echt
waar we op zaten te wachten. Glenn van Rosmalen was de enige NL-er
die toch nog even ging 'baggerhappen' tijdens de vrije trainingen.
Toen was het wachten op de tijdtrainingen, maar dat duurde dik
4 uur voordat die van start ging omdat de baan simpel weg te nat
was om een normaal rondje te rijden. De FIA had het schema zo
aangepast dat op zaterdag de tijdtrainingen werden verreden en
de rest van het programma naar de zondag werd verschoven. Dennis
Engel pakte de eerste trainingstijd in de Divisie 3 (36 auto's
totaal) met Glenn op een mooie 9e plaats, Terry op een 11e plaats,
Wiely 15e, Erik 19e, Adriaan 21e en John 23e. Willem Snijder kon
in de Divisie 3A geen normale tijd neerzetten en was 'not qualified'
maar na informeren mocht hij zondag gewoon van achteraf starten
in de 1e manche.
Op zondag gingen de wedstrijden vroeger dan gepland van start
om toch het volledige wedstrijdprogramma te kunnen rijden. Na
de crosskarts (Frans Kampioenschap) en Divisie 1 waar Helmut Wild
al dik kampioen was was het tijd voor de Divisie 3A. De winst
in de Divisie 1 ging naar Simone Romagna met zijn Mitsubishi Lancer
Evo. In de Divisie 3A kon Willem Snijder helaas geen potten breken.
Na een hele goede 1e ronde in de 1e kwalificatie valt de rode
vlag en deze tijd word Snijder dus afgenomen, daarna kan Snijder
geen goede tijd meer zetten. De Tsjechen waren heer en meester
op de natte Italiaanse klei. Eerlijk is eerlijk; niemand pakte
de eerste bocht na start/finish zo goed als de Tsjechen. En juist
daar pakte ze de winst. Musil, die zijn auto keer-op-keer 20 meter
voor de boch dwars zette en er met 2 vingers in zijn neus door
heen drifte, pakte in een adembenemende finale de winst voor Freischlad
en Marty. De nieuwe kampioen Turek moest vanuit de kopgroep helaas
afhaken vanwege een stuurfout waarna hij in contact kwam met iemand
anders en op 3 wielen de finish niet kon halen.
In de Divisie 3 was er in de trainingen regelmatig succes voor
de Nederlanders. Terry Callaghan pakte de winst in de eerste manche
maar in de tweede mache werd hij hardhandig vanaf een tweede positie
van de baan gereden. In de derde manche verliep het weer niet
naar wens, een losse stekker van de dynamo zorgde er voor dat
Terry steeds minder vermogen kreeg waardoor er geen A-finale plek
voor Terry in zat en hij in de B-Finale moest opgeven.
Voor Wiely Albers was Maggiora 2006 ook geen succes. Zonder finale
plek en punten (vanwege een foute bandenkeuze) moest Wiely toezien
hoe hij 9e in het kampioenschap eindigde.
Erik Pijnenburg pakte een nette 4e plaats in de tweede manche
maar kon geen plek in de B finale veilig stellen.
Glenn van Rosmalen had in de B-Finale een goede start maar in
de eerste bocht werd hij door Engel naar buiten gedrukt. Hierdoor
moest hij nagenoeg als laatste aansluiten en wist zich nog naar
een knappe 3e plaats te rijden waardoor een kwalificatie naar
de A-Finale er net niet inzat.
Adriaan Boele pakte een hele nette tweede plaats in een van de
manches maar moest in de B-Finale genoegen nemen met een knappe
4e plek achter Glenn van Rosmalen waardoor ook hij geen aanspraak
maakte op een plek in de A-Finale.
John Verberk pakte door goed en netjes rijden in de manches een
direkte A-fianle plaats. Verberk pakte eerder op de dag al een
mooie derde plaats in de maches achter regerend en weer de nieuwe
kampioen Bartos en Kerka. In de finale was John goed weg en rijd
hij netjes op een derde plaats maar door een stuurfout van Kerka,
die in gevecht was met Fejfar, komt John vast te staan achter
Kerka, als laatste kon John pas weer zijn weg vervolgen waarna
er meer dan een 10e plaats niet meet in zit.
De winst in de finale krijgt de Fransman Christian Barbarin in
de schoot geworpen door een stuurfout van Vaclav Fejfar. Alfredo
Bonollo wordt tweede voor Herman Hinnenkamp.
Volgend jaar staat deze wedstrijd in Maggiora weer op het verlanglijstje
om naar toe te gaan net zoals Nova Paka in Tsjechie. Voor de fans
die (vanaf Utrecht) 700 km willen rijden om dit EK spektakel ook
een keer mee willen maken: 23-24 juni 2007 Seelow (achter Berlijn).
Geplaatst
in: Finish Autocross Magazine (kerstuitgave 2006)
Tekst: Marnic Meeuse |