Spettacolara Maggiora

En 'Spetta...' werd het, maar dan spetters! In het weekend van 15 tot 17 september was de laatste ronde - 'de grande finale' - van het Europees Kampioenschap Autocross in Maggiora Italie.

Hoe dichter we op vrijdag in de buurt komen van Italie des te slechter het weer werd, met hoosbuien en onweer tijdens het laatse stukje naar Maggiora aan toe. Op zaterdag eerst maar eens de Nederlanders opzoeken; Willem Snijder, John Verberk, Erik Pijnenburg, Adriaan Boele, Glenn van Rosmalen, Wiely Albers en Terry Callaghan waarvan deelname nog niet zeker was na motorproblemen in Prerov. Ondanks het niet altijd mooie weer in Nederland was dit toch niet echt waar we op zaten te wachten. Glenn van Rosmalen was de enige NL-er die toch nog even ging 'baggerhappen' tijdens de vrije trainingen.

Toen was het wachten op de tijdtrainingen, maar dat duurde dik 4 uur voordat die van start ging omdat de baan simpel weg te nat was om een normaal rondje te rijden. De FIA had het schema zo aangepast dat op zaterdag de tijdtrainingen werden verreden en de rest van het programma naar de zondag werd verschoven. Dennis Engel pakte de eerste trainingstijd in de Divisie 3 (36 auto's totaal) met Glenn op een mooie 9e plaats, Terry op een 11e plaats, Wiely 15e, Erik 19e, Adriaan 21e en John 23e. Willem Snijder kon in de Divisie 3A geen normale tijd neerzetten en was 'not qualified' maar na informeren mocht hij zondag gewoon van achteraf starten in de 1e manche.

Op zondag gingen de wedstrijden vroeger dan gepland van start om toch het volledige wedstrijdprogramma te kunnen rijden. Na de crosskarts (Frans Kampioenschap) en Divisie 1 waar Helmut Wild al dik kampioen was was het tijd voor de Divisie 3A. De winst in de Divisie 1 ging naar Simone Romagna met zijn Mitsubishi Lancer Evo. In de Divisie 3A kon Willem Snijder helaas geen potten breken. Na een hele goede 1e ronde in de 1e kwalificatie valt de rode vlag en deze tijd word Snijder dus afgenomen, daarna kan Snijder geen goede tijd meer zetten. De Tsjechen waren heer en meester op de natte Italiaanse klei. Eerlijk is eerlijk; niemand pakte de eerste bocht na start/finish zo goed als de Tsjechen. En juist daar pakte ze de winst. Musil, die zijn auto keer-op-keer 20 meter voor de boch dwars zette en er met 2 vingers in zijn neus door heen drifte, pakte in een adembenemende finale de winst voor Freischlad en Marty. De nieuwe kampioen Turek moest vanuit de kopgroep helaas afhaken vanwege een stuurfout waarna hij in contact kwam met iemand anders en op 3 wielen de finish niet kon halen.
In de Divisie 3 was er in de trainingen regelmatig succes voor de Nederlanders. Terry Callaghan pakte de winst in de eerste manche maar in de tweede mache werd hij hardhandig vanaf een tweede positie van de baan gereden. In de derde manche verliep het weer niet naar wens, een losse stekker van de dynamo zorgde er voor dat Terry steeds minder vermogen kreeg waardoor er geen A-finale plek voor Terry in zat en hij in de B-Finale moest opgeven.

Voor Wiely Albers was Maggiora 2006 ook geen succes. Zonder finale plek en punten (vanwege een foute bandenkeuze) moest Wiely toezien hoe hij 9e in het kampioenschap eindigde.
Erik Pijnenburg pakte een nette 4e plaats in de tweede manche maar kon geen plek in de B finale veilig stellen.
Glenn van Rosmalen had in de B-Finale een goede start maar in de eerste bocht werd hij door Engel naar buiten gedrukt. Hierdoor moest hij nagenoeg als laatste aansluiten en wist zich nog naar een knappe 3e plaats te rijden waardoor een kwalificatie naar de A-Finale er net niet inzat.
Adriaan Boele pakte een hele nette tweede plaats in een van de manches maar moest in de B-Finale genoegen nemen met een knappe 4e plek achter Glenn van Rosmalen waardoor ook hij geen aanspraak maakte op een plek in de A-Finale.
John Verberk pakte door goed en netjes rijden in de manches een direkte A-fianle plaats. Verberk pakte eerder op de dag al een mooie derde plaats in de maches achter regerend en weer de nieuwe kampioen Bartos en Kerka. In de finale was John goed weg en rijd hij netjes op een derde plaats maar door een stuurfout van Kerka, die in gevecht was met Fejfar, komt John vast te staan achter Kerka, als laatste kon John pas weer zijn weg vervolgen waarna er meer dan een 10e plaats niet meet in zit.
De winst in de finale krijgt de Fransman Christian Barbarin in de schoot geworpen door een stuurfout van Vaclav Fejfar. Alfredo Bonollo wordt tweede voor Herman Hinnenkamp.

Volgend jaar staat deze wedstrijd in Maggiora weer op het verlanglijstje om naar toe te gaan net zoals Nova Paka in Tsjechie. Voor de fans die (vanaf Utrecht) 700 km willen rijden om dit EK spektakel ook een keer mee willen maken: 23-24 juni 2007 Seelow (achter Berlijn).

Geplaatst in: Finish Autocross Magazine (kerstuitgave 2006)
Tekst: Marnic Meeuse
22 feb. 2007.