Testdag Eurocircuit Valkenswaard 25 maart 2007

Meestal is de testdag op het Eurocircuit in Valkenswaard de eerste keer dat je oren weer kunnen genieten van ronkende motoren en je neus weer lekker open gaat van de benzinedampen. Op de eerste mooie lentedag van 2007 was bovenstaande zeker het geval.

Vanaf 10 uur konden de circa 15 Formula Rallyracers, ofwel de voor ons bekende sprintklassen, gaan gummen op het deels onverharde (40%) Eurocircuit.

Chris Waldschmidt was de rijder die flink uitpakte op de testdag. Met 2 qua uiterlijk identieke Buchl sprinters was de aankomend EK rijder er veel aangelegen de testdag tot een groot succes te maken. Aan het einde van de dag was Chris toch wel de man met de meeste Eurocircuit ronden. De Hagenaar wisselde continu van auto en reed dus af en aan. Monteur Ger Vellema had het er maar druk mee daar ook zijn vader Renze zijn rondjes reed.

Terry Callaghan deed het voor de middagpauze erg rustig aan. Er waren wat problemen met het stuurgedrag van zijn sprinter. Na de break waren de problemen allemaal opgelost en lijkt het erop dat de auto veel makkelijker te sturen is dan andere jaren. Hiermee kan 2007 een hoopvol seizoen worden daar er 6 EK's op het programma staan en het Formula Rallyracing kampioenschap in Valkenswaard.

Michael Kuijpers heeft zijn sprinter van een nieuwe body voorzien. In eigen beheer heeft Kuijpers Racing het design van de polyester kappen verzorgd. Hiermee hebben ze qua looks een van de mooiste Superklasse auto's gemaakt. Uiteraard zal ook hier weer gelden dat smaken verschillen. Voor het team verliep de test op Valkenswaard verder prima alleen de remmen vertoonden wat kleine probleempjes.

Het Proflex team was goed vertegenwoordigd met zowel Maurice Huisman als Willem Rademaker. Vooral Maurice kende in het Blomqvist straatje een missertje wat hem op een kapotte voorwielophanging kwam te staan. Willem Rademaker daarentegen kende geen problemen en was dus een tevreden man.

Weteringbrug auto's was er ook om te testen. De Kever 1600 is definitief ingeruild voor een Sprint 2000 auto waarmee Jan Hendriks jr aan de start verschijnt. Hij moest duidelijk nog wennen aan de nieuwe motor daar er direct vermogen beschikbaar is als het gas wordt beroerd. Al met al een nuttige test voor het Hendriks team.

Bij Ronald Lublink was duidelijk te zien dat hij zijn kampioenstitel Formula rallyracing in 2005 niet voor niets heeft binnen gehaald. In een prachtige rijstijl, die zeer effectief is, werd de Ford motor flink de sporen gegeven. Met deze auto komt Lublink dit jaar overigens aan de start van de NK's in de superklasse.

Voor de echte rallyracers was het ook natuurlijk ook een echte testdag. In het oog sprongen de prachtige Ford Focussen type 2006 van de Nederlander Jos Kuypers en de Belg Koen Pauwels. Deze kanonnen zorgden ervoor dat het publiek de handen op elkaar kreeg.

Hoogtepunt van de dag echter was het meerijden van AutoCrossNederland.nl medewerker Emile Moorelisse. Op de stoel naast de 14 jarige Leo van der Eijk mocht hij plaatsnemen voor 4 rondjes Eurocircuit.
Leo is de zoon van Rinie van der Eijk die in 2005 vice-kampioen werd in de toerwagenklasse van het NK autocross. Dat het met de genen wel goed zit bewees de debutant in 2006 door in de RST klasse de 2e plaats voor zich op te eisen. Achter Kevin Abbring is dat geen schande. Maar goed diezelfde Kevin Abbring zorgde ervoor dat Emile nog even op zijn beurt moest wachten want die nam de heat ervoor plaats naast Leo. Om even wat tips aan de jonge Leo te geven zo luidde het in het AVL kamp. Jaja dacht Emile als hij maar niet alles gaat proberen als ik mee moet rijden. Dit geschiedde wel kwam hij in de heat daarna achter. Kevin had inderdaad bruikbare tips gegeven en daar moest dus direct aan gesleuteld worden. De helm werd opgezet want wie A zegt moet ook B zeggen. Voor het gemak heeft Leo de eerste wedstrijd van het seizoen 2007 in Maasmechelen ook nog even op zijn naam geschreven dus die Leo is niet de eerste de beste.

Lekker keuvelend stonden we aan de start. Lekker relaxed ook nog wel. Leo praatte honderduit over de tips van Kevin die uiteraard in de praktijk moesten worden gebracht. Emile hoorde LeoÕs moeder nog zeggen als hij maar niet te overmoedig wordt. Lekker vooruitzicht voor Emile.
Leo had nog verteld dat het langs de kant lijkt alsof het allemaal heel erg langzaam gaat met de 60 PK Ford Ka motor. Maar verzekerde hij dat is niet zo dit komt door de demper op de uitlaat die het geluid begrenst.
De man met de vlag checkte alles nog even en als 2e auto stonden Leo en Emile aan de start. Zowel de linker als de rechtervoet zaten helemaal op het metaal en zo werd de linkervoet voor het gemak naar links geschoven en schoot de RST auto naar voren.
De eerste keer wordt de chicane nog overgeslagen en doemt de Per Eklund bocht op waarbij Emile dacht dat er wel even geremd zou worden. Maar nee hoor op zijn hoogst even het gas een beetje lichten vond Leo. Prachtig op het randje van de zandbak balanceerden ze door de bocht. De bocht na de Jan de Rooy brug richting het Blomqvist straatje werd volgas genomen. Emile dacht nog remmen maar zag geen enkele beweging in Leo zijn voeten. Gelukkig werd voor het Blomqvist straatje wel geremd anders was het niet goed gekomen. Prachtig crossgevoel krijg je daarbij want het wordt onverhard hier. Balancerend op de buitenkant van de Jubileum bocht werd de Daytona bocht aan de binnenkant genomen. Om zo gewoon weer vol gas de Tarzan bocht te nemen en uit te komen op het rechte stuk. Na deze bijna volledige ronde ontbrak alleen de chicane nog. Hier wist Leo wel raad mee en alle curb stones werden dan ook flink geraakt. Helaas was het na 4 ronden over en stapten Emile en Leo triomfantelijk uit. Ze hadden het dat samen toch maar mooi even gefikst die 4 rondjes. Of was het nu toch Leo die alles had gefikst? Super ervaring die Emile niet had willen missen. En na deze triomftocht wist Emile zeker dat Leo dit jaar met de titel in de RST klasse naar huis gaat.
Voor meer info over de RST klasse moet de site van Leo even worden bezocht. Op www.avl.nl vind je onder het kopje rally alles over het komende seizoen van Leo van der Eijk.

Tekst: AutoCrossNederland.NL
26 maart 2007.