|
|
28
april 2007
- 1e wedstrijd
Openingswedstrijd
VeKa NK autocross te Haarle
Het lijkt wel of de winterstop niet zo lang heeft geduurd als
de voorgaande jaren! Het kan natuurlijk zo zijn dat we het drukker
hebben gehad deze winter dan anders. (met dank aan AutoCrossBelgie.be)
En als je het druk hebt gaat de tijd lekker snel voorbij. Gelukkig
maar want dan is de eerste grote wedstrijd ook snel aan de beurt.
Normaal kun je de route naar een NK cross dromen. Deze keer niet
want we gingen nieuwe werelden ontdekken op zoek naar Haarle.
Gelukkig bestaan er al jaren postcodes anders hadden we een moeilijke
keuze gehad daar er 2 van deze plaatsnamen in Nederland zijn.
Hemelsbreed liggen deze plaatsen niet zo heel ver uit elkaar dus
zou het leed te overzien zijn geweest. Haarle waar we naar toe
op weg gingen hoort bij de gemeente Hellendoorn dus hadden we
een aardige richtlijn. Wie is er als kind niet in het bijbehorende
pretpark geweest? Nu hadden we als autocross liefhebbers ons eigen
pretpark in Haarle. De rijders die al wat langer meerijden zoals
een Erik Pijnenburg of Erik Ankersmit hebben misschien al wel
vaker een NK in Haarle gereden. We moeten er ver voor terug in
de tijd gaan maar in de NK historie komen we Haarle tegen in 1985
en 1996. Voor de meeste NK deelnemers dus een eerste kennismaking
met het zand daar in Haarle. Tijdens een club wedstrijd zullen
er ongetwijfeld al veel meer NK deelnemers kennis gemaakt hebben
met dit zand. Per slot van rekening wordt er aan de Molenweg al
meer dan 20 jaar gecrosst. In de prachtige Overijsselse omgeving,
aan de westkant van de Sallandse heuvelrug, maakten wij dus voor
het eerst kennis met de prachtig aangelegde zandbaan. Compleet
met een snelle chicane en wat kleine hoogteverschillen lag er
een uitdagende baan op de 215 rijders te wachten.
Het is pas een goede maand lente en de temperaturen bereiken al
zomerse temperaturen. Korte broek aan en zonnebrand mee was het
motto voor vandaag.
We zijn, door de vele websites die tegenwoordig veel aandacht
schenken aan de Nederlandse autocross, alweer erg verwend met
mooie plaatjes en verhalen van het preseizoen. Maar om alles weer
in het echt te mogen aanschouwen blijft natuurlijk het allermooiste.
MAC Haarle staat onder leiding van Joop Cents. De afgelopen weken
zijn dan ook erg druk geweest voor Joop. Dat niet alleen de voorzitter
het druk heeft gehad de afgelopen tijd bleek wel uit de prachtige
zandbaan die door de organisatie was neergelegd. Met alles erop
en eraan, waaronder een heuse tribune, konden ze trots zijn op
hun prestatie.
Het wordt elk jaar minder met de deelname van de Belgen aan het
open Nederlands kampioenschap autocross. Slechts 3 staan er dit
jaar zeker aan de start. Dit zijn Sooi Ermens bij de keverklasse,
Peter Timmermans bij de sprint 1600 en uiteraard Patrick Cleys
in de Sprint 2000. Van Bruno van Landuyt is weinig bekend alleen
dat hij waarschijnlijk wel de EP's gaat rijden. Hetzelfde geldt
voor Eric Roodhooft. Onbekend is of de auto van Roodhooft wel
klaar is voor de eerste EP begint. Peter Lambrechts heeft onlangs
de Honda motor opgeblazen en zal blijken of hij nog aan de start
verschijnt van welke cross dan ook.
Keverklasse
Zoals de laatste jaren het geval is staat er steeds maar
1 Belg aan de start. Zo ook dit jaar weer wordt de nationale eer
verdedigt door Sooi Ermens.
Met een nieuwe Honda motor stond hij aan de start maar kende hier
geen geluk mee. Door tijdgebrek was zelfs de testbank niet aan
bod gekomen. Voor de zekerheid was de reserve motor dan ook meegenomen.
In de eerste manche zat het al niet mee. Op het tweede rechte
stuk brak bij een andere kever een wiel af waardoor de rijder
net voor Sooi snel stilviel. Door erg hard te remmen kon Sooi
deze net mishouden. Na ongelukkig terug uit steken belandde Sooi
in de greppel en kwam niet meer los. Nul punten waren het gevolg
en dus een zeer slecht begin.
Na een goede start in de 2e manche leek de motor het goed te doen.
Helaas voor hem bleek dit van korte duur te zijn en moest hij
opgeven met motorschade. Zo schakelde een belangrijke titelkandidaat
zich voor deze wedstrijd uit.
Na deze 2 slechte resultaten had een motorwissel geen zin maar
daar er met 27 deelnemers geen kleine finale was en de finale
kon toch niet meer worden gehaald. Spijtig genoeg voor Sooi was
een 26e plaats ver beneden de verwachtingen.
Sprint 1600
Te weinig sprint 1600 deelnemers voor een kleine finale
maar wel weer teveel (gelukkig) om 1 manche te laten deelnemen.
Met 3 nationaliteiten is deze klasse in internationaal opzicht
de meest tot de verbeelding sprekende. Uit BelgiÏ neemt voor het
eerst dit jaar de EP legende Peter Timmermans deel. Met de snelle
Honda motor liet hij in het verleden zien tot de snelste te behoren.
In de eerste manche liet Timmermans geen overtuigende indruk achter
maar behaalde onopvallend toch de derde plaats. In de 2 manches
daarna was het wel erg overtuigend. Met 2 overwinningen was bij
zijn NK debuut de pole voor hem. Na Timmermans mocht Lagodny als
2e kiezen en zo gaven de 2 buitenlanders de toon aan in de Sprint
1600 klasse.
Op de geegaliseerde baan trok Lagodny de start naar zich toe,
al was het John van der Coelen die het direct aan de buitenzijde
probeerde. Door de enorme hoge bocht snelheid van van der Coelen
helde de sprinter licht over wat hem de nodige plaatsen kostte.
Hierdoor kreeg Peter Timmermans direct de 2e plaats in handen
die hij niet meer afstond. Op Lagodny stond in deze finale geen
maat. Vrij zicht en een redelijk vlakke baan speelden in zijn
voordeel en zo was er een maximum attack vanuit Luxemburg. Peter
Timmermans zorgde ervoor dat de eerste Nederlander pas op plaats
3 eindigde. De strijd om deze plaats was hevig, heftig en enorm
fair. Edwin Tolkamp en Roland Dekkers maakten er een prachtig
schouwspel van. De laatste podiumplaats ging naar Aalten en was
dus voor Edwin Tolkamp.
Vol trots werden er even 29 punten meegenomen naar Duffel en is
Lagodny gewaarschuwd de komende wedstrijden. Hij kan zich door
de aanwezigheid van Peter Timmermans geen foutje veroorloven en
zal de strijd tussen de automotoren en de motorfietsen dit jaar
wel eens erg mooi kunnen worden.
Sprint 2000
Patrick Cleys rijdt dit jaar voor het eerst met de Sadev
bak. Vorige week tijdens de test wedstrijd in Beersel liet hij
zien dat de Peters Ð Audi combinatie erg sterk was met deze versnellingsbak.
Tijdens de NK wedstrijd in Haarle waren er wel erg veel concurrenten.
Dat bleek in de eerste manche wel. Na 3 ronden in de eerste manche
werd de rode vlag getoond en volgde een herstart op de baan. Vanuit
de 6e positie in de herstart kreeg hij het vele publiek op de
banken. Op onnavolgbare wijze werden in de eerste bocht 3 deelnemers
ingehaald. Prachtig zoals Cleys zijn wagenbeheersing ten toon
spreidde. Helaas voor Cleys werd zijn 3e plaats in deze manche
teniet gedaan daar door een protest de manche over gereden moest
worden. Hierin werd de 3e plaats net niet gehaald en bleef hij
steken op plaats 4.
In de 2e en de 3e manche werden dezelfde resultaten behaald namelijk
2e waarvan 1 met een lekke linker achterband. Dit resulteerde
in de 4e startplaats voor de finale. Naast Honda rijders Peter
Versluis, Eimert de Groot en Pierre Blok mocht hij kiezen. Vreemde
eend in de bijt was de snelle dubbele motorfiets van Roel Brussen.
De beschermengel van Patrick liet hem niet in de steek bij de
start van de finale. Zeker niet als eerste vond hij zijn weg naar
de eerste bocht. Hiermee mocht hij van geluk spreken daar er slachtoffers
vielen voor de eerste bocht gerond werd. Roel Brussen werd gekatapulteerd
en mocht van geluk spreken dat hij slechts in de greppel raakte.
Bij Pierre Blok was de stuurstang gebroken en de sprinter van
Eimert de Groot was ineens omgebouwd als sneeuwschuiver. Hierdoor
bestond de eerste rij nog maar uit 2 rijdende rijders. Patrick
en Peter Versluis. Doordat Patrick maar net om alle gestrandde
sprinters heen kon rijden werd de achtervolging ingezet. Het ging
redelijk goed tot er een rode vlag situatie was door een harde
koprol van Denny Verberk. Na de herstart was Cleys niet heel goed
weg en wat hij daarna ook probeerde Sjaak Wismans kreeg hij maar
niet te pakken. Voor Wismans reden nog Peter Versluis en Ronald
Akkermans en zo eindigde Patrick net naast het podium op plaats
4.
NK Aalten
Wat een prachtig begin van het NK seizoen op deze zeer
zware zandbaan. Helaas voor menig deelnemer kostte het veel motoren
en waren de overige koelproblemen niet van de lucht. De punten
zijn verdeeld en zo gaan we snel naar de volgende NK toewerken.
Deze staat als snel op het programma. Over 2 weken ligt er in
Aalten op 12 mei weer een zandbaan te wachten.
Ook hier begint het spektakel weer om 10.00 uur.
Tot autocross om met de laatste woorden van speaker Dinant Veneman
te spreken.
Tekst:
Emile Moorelisse - AutoCrossBelgie.BE
Foto's: Klik hier
|
|