28 april 2007 - 1e wedstrijd

Openingswedstrijd VeKa NK autocross te Haarle

Het lijkt wel of de winterstop niet zo lang heeft geduurd als de voorgaande jaren! Het kan natuurlijk zo zijn dat we het drukker hebben gehad deze winter dan anders. (met dank aan AutoCrossBelgie.be) En als je het druk hebt gaat de tijd lekker snel voorbij. Gelukkig maar want dan is de eerste grote wedstrijd ook snel aan de beurt. Normaal kun je de route naar een NK cross dromen. Deze keer niet want we gingen nieuwe werelden ontdekken op zoek naar Haarle. Gelukkig bestaan er al jaren postcodes anders hadden we een moeilijke keuze gehad daar er 2 van deze plaatsnamen in Nederland zijn. Hemelsbreed liggen deze plaatsen niet zo heel ver uit elkaar dus zou het leed te overzien zijn geweest. Haarle waar we naar toe op weg gingen hoort bij de gemeente Hellendoorn dus hadden we een aardige richtlijn. Wie is er als kind niet in het bijbehorende pretpark geweest? Nu hadden we als autocross liefhebbers ons eigen pretpark in Haarle. De rijders die al wat langer meerijden zoals een Erik Pijnenburg of Erik Ankersmit hebben misschien al wel vaker een NK in Haarle gereden. We moeten er ver voor terug in de tijd gaan maar in de NK historie komen we Haarle tegen in 1985 en 1996. Voor de meeste NK deelnemers dus een eerste kennismaking met het zand daar in Haarle. Tijdens een club wedstrijd zullen er ongetwijfeld al veel meer NK deelnemers kennis gemaakt hebben met dit zand. Per slot van rekening wordt er aan de Molenweg al meer dan 20 jaar gecrosst. In de prachtige Overijsselse omgeving, aan de westkant van de Sallandse heuvelrug, maakten wij dus voor het eerst kennis met de prachtig aangelegde zandbaan. Compleet met een snelle chicane en wat kleine hoogteverschillen lag er een uitdagende baan op de 215 rijders te wachten.

Het is pas een goede maand lente en de temperaturen bereiken al zomerse temperaturen. Korte broek aan en zonnebrand mee was het motto voor vandaag.
We zijn, door de vele websites die tegenwoordig veel aandacht schenken aan de Nederlandse autocross, alweer erg verwend met mooie plaatjes en verhalen van het preseizoen. Maar om alles weer in het echt te mogen aanschouwen blijft natuurlijk het allermooiste.

MAC Haarle staat onder leiding van Joop Cents. De afgelopen weken zijn dan ook erg druk geweest voor Joop. Dat niet alleen de voorzitter het druk heeft gehad de afgelopen tijd bleek wel uit de prachtige zandbaan die door de organisatie was neergelegd. Met alles erop en eraan, waaronder een heuse tribune, konden ze trots zijn op hun prestatie.

Het wordt elk jaar minder met de deelname van de Belgen aan het open Nederlands kampioenschap autocross. Slechts 3 staan er dit jaar zeker aan de start. Dit zijn Sooi Ermens bij de keverklasse, Peter Timmermans bij de sprint 1600 en uiteraard Patrick Cleys in de Sprint 2000. Van Bruno van Landuyt is weinig bekend alleen dat hij waarschijnlijk wel de EP's gaat rijden. Hetzelfde geldt voor Eric Roodhooft. Onbekend is of de auto van Roodhooft wel klaar is voor de eerste EP begint. Peter Lambrechts heeft onlangs de Honda motor opgeblazen en zal blijken of hij nog aan de start verschijnt van welke cross dan ook.

Keverklasse
Zoals de laatste jaren het geval is staat er steeds maar 1 Belg aan de start. Zo ook dit jaar weer wordt de nationale eer verdedigt door Sooi Ermens.
Met een nieuwe Honda motor stond hij aan de start maar kende hier geen geluk mee. Door tijdgebrek was zelfs de testbank niet aan bod gekomen. Voor de zekerheid was de reserve motor dan ook meegenomen.

In de eerste manche zat het al niet mee. Op het tweede rechte stuk brak bij een andere kever een wiel af waardoor de rijder net voor Sooi snel stilviel. Door erg hard te remmen kon Sooi deze net mishouden. Na ongelukkig terug uit steken belandde Sooi in de greppel en kwam niet meer los. Nul punten waren het gevolg en dus een zeer slecht begin.

Na een goede start in de 2e manche leek de motor het goed te doen. Helaas voor hem bleek dit van korte duur te zijn en moest hij opgeven met motorschade. Zo schakelde een belangrijke titelkandidaat zich voor deze wedstrijd uit.
Na deze 2 slechte resultaten had een motorwissel geen zin maar daar er met 27 deelnemers geen kleine finale was en de finale kon toch niet meer worden gehaald. Spijtig genoeg voor Sooi was een 26e plaats ver beneden de verwachtingen.

Sprint 1600
Te weinig sprint 1600 deelnemers voor een kleine finale maar wel weer teveel (gelukkig) om 1 manche te laten deelnemen. Met 3 nationaliteiten is deze klasse in internationaal opzicht de meest tot de verbeelding sprekende. Uit BelgiÏ neemt voor het eerst dit jaar de EP legende Peter Timmermans deel. Met de snelle Honda motor liet hij in het verleden zien tot de snelste te behoren. In de eerste manche liet Timmermans geen overtuigende indruk achter maar behaalde onopvallend toch de derde plaats. In de 2 manches daarna was het wel erg overtuigend. Met 2 overwinningen was bij zijn NK debuut de pole voor hem. Na Timmermans mocht Lagodny als 2e kiezen en zo gaven de 2 buitenlanders de toon aan in de Sprint 1600 klasse.

Op de geegaliseerde baan trok Lagodny de start naar zich toe, al was het John van der Coelen die het direct aan de buitenzijde probeerde. Door de enorme hoge bocht snelheid van van der Coelen helde de sprinter licht over wat hem de nodige plaatsen kostte. Hierdoor kreeg Peter Timmermans direct de 2e plaats in handen die hij niet meer afstond. Op Lagodny stond in deze finale geen maat. Vrij zicht en een redelijk vlakke baan speelden in zijn voordeel en zo was er een maximum attack vanuit Luxemburg. Peter Timmermans zorgde ervoor dat de eerste Nederlander pas op plaats 3 eindigde. De strijd om deze plaats was hevig, heftig en enorm fair. Edwin Tolkamp en Roland Dekkers maakten er een prachtig schouwspel van. De laatste podiumplaats ging naar Aalten en was dus voor Edwin Tolkamp.

Vol trots werden er even 29 punten meegenomen naar Duffel en is Lagodny gewaarschuwd de komende wedstrijden. Hij kan zich door de aanwezigheid van Peter Timmermans geen foutje veroorloven en zal de strijd tussen de automotoren en de motorfietsen dit jaar wel eens erg mooi kunnen worden.

Sprint 2000
Patrick Cleys rijdt dit jaar voor het eerst met de Sadev bak. Vorige week tijdens de test wedstrijd in Beersel liet hij zien dat de Peters Ð Audi combinatie erg sterk was met deze versnellingsbak. Tijdens de NK wedstrijd in Haarle waren er wel erg veel concurrenten. Dat bleek in de eerste manche wel. Na 3 ronden in de eerste manche werd de rode vlag getoond en volgde een herstart op de baan. Vanuit de 6e positie in de herstart kreeg hij het vele publiek op de banken. Op onnavolgbare wijze werden in de eerste bocht 3 deelnemers ingehaald. Prachtig zoals Cleys zijn wagenbeheersing ten toon spreidde. Helaas voor Cleys werd zijn 3e plaats in deze manche teniet gedaan daar door een protest de manche over gereden moest worden. Hierin werd de 3e plaats net niet gehaald en bleef hij steken op plaats 4.

In de 2e en de 3e manche werden dezelfde resultaten behaald namelijk 2e waarvan 1 met een lekke linker achterband. Dit resulteerde in de 4e startplaats voor de finale. Naast Honda rijders Peter Versluis, Eimert de Groot en Pierre Blok mocht hij kiezen. Vreemde eend in de bijt was de snelle dubbele motorfiets van Roel Brussen.

De beschermengel van Patrick liet hem niet in de steek bij de start van de finale. Zeker niet als eerste vond hij zijn weg naar de eerste bocht. Hiermee mocht hij van geluk spreken daar er slachtoffers vielen voor de eerste bocht gerond werd. Roel Brussen werd gekatapulteerd en mocht van geluk spreken dat hij slechts in de greppel raakte. Bij Pierre Blok was de stuurstang gebroken en de sprinter van Eimert de Groot was ineens omgebouwd als sneeuwschuiver. Hierdoor bestond de eerste rij nog maar uit 2 rijdende rijders. Patrick en Peter Versluis. Doordat Patrick maar net om alle gestrandde sprinters heen kon rijden werd de achtervolging ingezet. Het ging redelijk goed tot er een rode vlag situatie was door een harde koprol van Denny Verberk. Na de herstart was Cleys niet heel goed weg en wat hij daarna ook probeerde Sjaak Wismans kreeg hij maar niet te pakken. Voor Wismans reden nog Peter Versluis en Ronald Akkermans en zo eindigde Patrick net naast het podium op plaats 4.

NK Aalten
Wat een prachtig begin van het NK seizoen op deze zeer zware zandbaan. Helaas voor menig deelnemer kostte het veel motoren en waren de overige koelproblemen niet van de lucht. De punten zijn verdeeld en zo gaan we snel naar de volgende NK toewerken. Deze staat als snel op het programma. Over 2 weken ligt er in Aalten op 12 mei weer een zandbaan te wachten.

Ook hier begint het spektakel weer om 10.00 uur.
Tot autocross om met de laatste woorden van speaker Dinant Veneman te spreken.

Tekst: Emile Moorelisse - AutoCrossBelgie.BE
Foto's: Klik hier
1 mei 2007.