28 april 2007 - 1e wedstrijd

Openingswedstrijd VeKa NK autocross te Haarle

Het lijkt wel of de winterstop niet zo lang heeft geduurd als de voorgaande jaren! Het kan natuurlijk zo zijn dat we het drukker hebben gehad deze winter dan anders. (met dank aan AutoCrossNederland.nl) En als je het druk hebt gaat de tijd lekker snel voorbij. Gelukkig maar want dan is de eerste grote wedstrijd ook snel aan de beurt. Normaal kun je de route naar een NK cross dromen. Deze keer niet want we gingen nieuwe werelden ontdekken op zoek naar Haarle. Gelukkig bestaan er al jaren postcodes anders hadden we een moeilijke keuze gehad daar er 2 van deze plaatsnamen in Nederland zijn. Hemelsbreed liggen deze plaatsen niet zo heel ver uit elkaar dus zou het leed te overzien zijn geweest. Haarle waar we naar toe op weg gingen hoort bij de gemeente Hellendoorn dus hadden we een aardige richtlijn. Wie is er als kind niet in het bijbehorende pretpark geweest? Nu hadden we als autocross liefhebbers ons eigen pretpark in Haarle. De rijders die al wat langer meerijden zoals een Erik Pijnenburg of Erik Ankersmit hebben misschien al wel vaker een NK in Haarle gereden. We moeten er ver voor terug in de tijd gaan maar in de NK historie komen we Haarle tegen in 1985 en 1996. Voor de meeste NK deelnemers dus een eerste kennismaking met het zand daar in Haarle. Tijdens een club wedstrijd zullen er ongetwijfeld al veel meer NK deelnemers kennis gemaakt hebben met dit zand. Per slot van rekening wordt er aan de Molenweg al meer dan 20 jaar gecrosst. In de prachtige Overijsselse omgeving, aan de westkant van de Sallandse heuvelrug, maakten wij dus voor het eerst kennis met de prachtig aangelegde zandbaan. Compleet met een snelle chicane en wat kleine hoogteverschillen lag er een uitdagende baan op de 215 rijders te wachten.

Het is pas een goede maand lente en de temperaturen bereiken al zomerse temperaturen. Korte broek aan en zonnebrand mee was het motto voor vandaag.
We zijn, door de vele websites die tegenwoordig veel aandacht schenken aan de Nederlandse autocross, alweer erg verwend met mooie plaatjes en verhalen van het preseizoen. Maar om alles weer in het echt te mogen aanschouwen blijft natuurlijk het allermooiste. Gelukkig was het dus weer zover op deze prachtige zaterdag. Vooral naar alle wagens in de toerwagen klasse hebben we uitgekeken. Als we de crossip verhalen op onze site mochten geloven zou de ene Porsche de andere weer moeten overtreffen. Zien is geloven en dat bleek gedeeltelijk tijdens onze wandeling door het rennerskwartier. Helaas voor de Porsche liefhebbers was nog maar 1 van deze snelle Duitse auto's gereed namelijk die van Toon Kooremans.
Viel vorig jaar de mooie racetrailer van Jemke Veenstra op nu was het de racetrailer van Postma Racing die in het oog sprong. Een prachtig staaltje vakwerk hebben de broers Klaas en Rients afgeleverd gedurende de wintermaanden.

Het BSAC heeft de afgelopen wintermaanden weer koortsachtig overleg gevoerd met de VeKa Group uit Werkendam. En ook dit jaar hebben ze de TV uitzendingen weer voor elkaar weten te boksen. Na de tijdtrainingen van de Formule 1 volgen de uitzendingen van RTL Rallyreport waarin maar liefst 10 minuten aan elke NK wedstrijd zal worden besteed. Reden te meer dus om alle auto's er nog meer te laten blinken dan de voorgaande jaren.

MAC Haarle staat onder leiding van Joop Cents die weer de vader is van standaardklasse rijder Peter Cents. De afgelopen weken zijn dan ook erg druk geweest voor Joop. Dat niet alleen de voorzitter het druk heeft gehad de afgelopen tijd bleek wel uit de prachtige zandbaan die door de organisatie was neergelegd. Met alles erop en eraan, waaronder een heuse tribune, konden ze trots zijn op hun prestatie.

Door het enorme deelnemersaantal het afgelopen jaar, wat in combinatie met de baan preparaties nog wel eens tot veel tijdverlies leidde, heeft het BSAC dit jaar in overleg een aantal maatregelen genomen. Zo kan alleen nog maar voor het de complete NK cyclus worden ingeschreven. Naar nu blijkt is dit meer een financiele meevaller geworden voor het BSAC daar er in totaal 261 deelnemers hebben ingeschreven. Het zal een utopie zijn dat deze allemaal tegelijk aan een NK gaan deelnemen. Maar het kan natuurlijk wel.

Het minimum aantal deelnemers per klasse diende voor de sluitingsdatum van het NK 15 te zijn. Gelukkig is dit voor elke klasse gelukt zodat er weer in 7 klassen een titel te verdelen is.

Als tijdens een NK cross minder dan 8 deelnemers zich hebben aangemeld zal er alleen geen finale meer verreden worden. De eindklassering zal dan worden opgemaakt uit de behaalde punten in de 3 manches. Bij minder dan in totaal 30 deelnemers per klasse zal er dit jaar geen kleine finale meer verreden worden. Wel blijft de regel gehandhaafd dat er bij meer dan 20 deelnemers gewoon 15 in de finale zullen starten.

Laten we hopen dat de gewijzigde regels het doel bereiken.

Juniorklasse
In het rennerskwartier kwamen we bij de junioren een aantal prachtige nieuwe auto's tegen. Een van de mooiste kwam hierbij op naam van Thij Twaalfhoven. De oude zeer herkenbare Peugeot 205 is dit jaar ingeruild voor een mooie grijze Peugeot 106. Tieske zoals de bijnaam van Twaalfhoven luidt had na afloop van de finale een behoorlijk gedeukte 106 in het rennerskwartier staan. Maar ons werd beloofd dat er over 2 weken bij de NK in Aalten weer een strakke auto staat.
De eerste overwinning van de dag ging naar junior Mikel Poen met het oudste type VW Golf. Hiermee was de kop voor 2007 er dan ook af. Gezien het grote aantal deelnemers, zowel mannelijk als vrouwelijk, konden we ons na de manches gaan opmaken voor de eerste kleine finale van de dag. De prefinale werd een prooi voor Raymond Reints die ruim voor Peter Haagsma eindigde. Op de 3e plaats van deze kleine finale vonden we de snelle Peugeot terug van Miranda Verhees. In de vice-kampioensauto van haar oudere zus Mariska behaalde zij als 3e ook gewoon de finale.
De start van de finale was daverend te noemen met de kopstart de Suzuki Swift van Remco Reints. Deze positie kwam geen enkel moment meer in gevaar daar oud Nederlands kampioen Marcel Reints in de eerste bocht de auto bijna op de zijkant legde. Heersend junior kampioen Daniel de Bone liet ook weer zien dat hij titel aspiraties heeft. De rode 205 kon hij alleen in deze finale niet geheel onder controle houden. Al met al resulteerde dit toch nog in een knappe 4e plaats. Prachtige overwinning voor Remco Reints die op de zeer zware zandbaan een hele sterke en vooral snelle indruk heeft gemaakt.
Na de finales worden alle auto's in het parc-ferme gezet waarna er eventuele herkeuringen plaats kunnen vinden. Na de herkeuring werd winnaar Remco Reints gediskwalificeerd. Naar verluid door een illegale ontsteking die niet standaard op de Swift thuis hoort. Door de TC is dit niet officieel naar buiten gebracht dus kan het onwaar zijn. Al met al dus geen officiÏle winnaar bij de junioren want na een diskwalificatie door een nakeuring schuift er niemand door.

Standaardklasse
Er waren weer heel wat nieuwe auto's te bewonderen in deze voor iedereen zo herkenbare klasse. Vooral de Toyota MR2 van Peter Lensink en de Opel Astra van Peter Cents vielen op. Ook zagen we Danny Reinders weer terug op de baan met een prachtige geprepareerde blauwe CitroÏn.
In de 3 manches liet de gevestigde orde zien toch weer over het snelste materiaal te beschikken. Zo plaatste de top 4 van vorig jaar zich weer moeiteloos voor de finale. De kleine finale kende een vreemd verloop. De gele Fiat Ritmo TC van Rene Snippe werd door Robert Herrewijn over de kop gedrukt. Dit leverde de Opel rijder diskwalificatie op. De herstart van deze kleine finale leverde en een hertstart op de baan op waarna de witte Opel Kadett van Pascal Paling de finale als 13e rijder kon begroetten. Hij kreeg gezelschap van de thuisrijders Rick en Dennis Mollink.
De finale van de standaard rijders kende een redelijk vertrouwd beeld. Vorig jaar bleek Ronnie Vetketel zijn startsnelheid op de zandbanen onovertroffen. Ook dit jaar stond er in Haarle geen maat op zijn starts. De koppositie in de eerste bocht was dus voor de oranje MR2. Voor titelverdediger Patrick Spies werd weinig ruimte gelaten in de eerste bocht. Twee derde van het veld reed inmiddels voor hem dus werd aan een magistrale inhaalrace begonnen. Deze resulteerde na 2 ronden al in een 2e plaats vlak achter de tot dan toe oppermachtige Vetketel. Zoals ook vorig jaar al bleek laat een opgejaagde Vetketel nog wel eens een steekje vallen. Zo ook nu weer. Druk in zijn spiegels kijkend werd Vetketel verrast door Spies en was hij de koppositie kwijt. Door een harde koprol in bocht 2 was er een code rood situatie ontstaan en volgde een herstart op de baan.
Hierin was het weer Ronnie Vetketel die zijn startsnelheid liet gelden. Spies probeerde een verrassingsaanval maar belandde hierdoor teveel aan de buitenzijde van de bocht. Stadman zag hierdoor een wel heel groot gat, wat achteraf toch iets kleiner bleek te zijn, en botste redelijk hard in de linker deur van Spies. Dit leverde heel veel verlies op wat de regerend kampioen niet meer goed wist te maken. Hierdoor was slechts een 8e plaats voor Patrick Spies weggelegd. Ronnie Vetketel kreeg van dit hele voorval niets mee en kon aan het uitbouwen van zijn voorsprong gaan werken. Dat deed hij dan ook en was de ruime overwinning van Vetketel een feit. Fel was de strijd achter hem die ging tussen Hendrik Stadman en Emil Glas. Glas kon echter nooit een gerichte aanval uitvoeren op Stadman dus waren ook deze plaatsen bekend.
De eerste en meeste punten werden dus door Ronnie Vetketel behaald wat hem ook nu weer tot een voorname titel kandidaat maakt.
Tijdens de nakeuring van de standaardklasse is besloten de auto's van Vetketel en Stadman aan een technische nacontrole te onderwerpen. Hier kan de uitslag dus ook nog veranderd gaan worden.

Toerwagenklasse
Opvallend was de deelname van de eerste diesel tijdens een NK evenement. John van der Maas had de beschikking over een Seat Ibiza met daarin een Cupra TDI motor. Met weinig vermogen en een mega koppel werd de strijd met de gevestigde benzine orde aangegaan. De strijd was erg kort doordat de turbo wel erg snel de geest gaf. Toch was er hoop in het diesel kamp daar de start wel erg goed is geweest.
Rob van Kuringe en Marcel Ottink zijn nog niet zover dan hun auto's klaar zijn en waren dus de groet afwezigen. Nico Breederland reed ook niet en heeft dit jaar besloten het besturen van de Swift aan zijn broer Peter over te laten.
Met te weinig deelnemers voor een kleine finale konden we na de manches dus nog maar genieten van een finale met 10 deelnemers. Hierin waren wel alle (aanwezige) grote namen vertegenwoordigd. Het snelst bij de eerste bocht was de Porsche bestuurd door Toon Kooremans. Helaas duurde zijn droomdebuut maar 1 volle ronde. Frederik Veldhuizen plaatste zijn Honda Civic wel erg ongelukkig tegen de achterzijde van de Porsche aan. Hierdoor draaide de Porsche rondom zijn as en leverde dit de zwarte vlag op voor Veldhuizen. De winst in de finale zag Veldhuizen dus als sneeuw voor de zon verdwijnen.
Hierdoor kreeg huidig kampioen Marco Tuchter de overwinning in de schoot geworpen. In de finale was hij net niet opgewassen tegen de S2000 kracht van Veldhuizen. Uiteraard had Tuchter liever op eigen kracht gewonnen maar kon niet ontkennen toch wel blij te zien met het maximum aantal punten. Rene van Vliet reed de eerste 2 manches erg onopvallend rond en plaatste in de 3e manche helaas pas de juiste banden. Die bevielen dus ook in de finale zaten deze onder de Subaru geschroefd. Dit bleek de juiste keuze te zijn met een keurige 2e plaats tot gevolg. Anton Roor heeft de voormalig kampioens Astra van Andre Verweij overgenomen. In de manches liet hij zien hoe hij in korte tijd de Astra goed onder controle heeft gekregen. Een wat mindere start (door problemen met de koppeling) wierp hem wat terug in de zware strijd wat uiteindelijk toch nog de 3e plaats opleverde. De ongelukkige Toon Kooremans eindigde ondanks zijn incident met Velhuizen in de eerste ronde nog op een 6e plaats.

Keverklasse
Door de nieuwe regelgeving dit seizoen waren er net te weinig deelnemers om een kleine finale te mogen rijden. Zodoende waren de 15 finalisten dus direct bekend. Hiervan was Lammert Brink een van de voornaamste kandidaten om de meeste punten mee naar huis te nemen. In de voorronden was hij een van de smaakmakers samen met oud-kampioenen Johan Zomer en Arjan Stokkink.
Goed om te zien was de terugkeer van Jasper Pouw. Na zijn zware crash tijdens het NK in Lochem 2006 hebben we de inwoner van Kortenhoef weinig meer in actie gezien.
Belg Sooi Ermens stond aan de start met een nieuwe Honda motor maar kende hier geen geluk mee. Na een goede start in de 2e manche leek de motor het goed te doen. Helaas voor hem bleek dit van korte duur te zijn en moest hij opgeven met motorschade. Zo schakelde een belangrijke titelkandidaat zich voor deze wedstrijd uit.
Lammert Brink had zijn zenuwen het beste onder controle en viel met zijn snelle Opel motor in het startlicht van de finale. Van zijn super start heeft hij maar een paar ronden kunnen genieten daar hij gedurende de finale redelijk ver naar achter is geschoven. Jemke Veenstra ging hard over de kop in bocht 2 maar de autohandelaar uit Veenwoude had geluk dat de auto op zijn wielen terecht kwam en kon zo op gepaste afstand toch zijn weg vervolgen.
Arjan Stokkink heeft hier allemaal niets van mee gekregen. Zeer gedecideerd reed hij weg van iedereen en zo kwam het maximum aantal punten bij hem terecht. Marco Raben en Johan Zomer completeerden het podium.

Sprint 1600
Te weinig sprint 1600 deelnemers voor een kleine finale maar wel weer teveel (gelukkig) om 1 manche te laten deelnemen. Met 3 nationaliteiten is deze klasse in internationaal opzicht de meest tot de verbeelding sprekende. Uit Belgie neemt voor het eerst dit jaar de EP legende Peter Timmermans deel. Met de snelle Honda motor liet hij in het verleden zien tot de snelste te behoren. In de eerste manche liet Timmermans geen overtuigende indruk achter. In de 2 manches daarna wel. Met 2 overwinningen was bij zijn NK debuut de pole voor hem. Luxemburger John Lagodny was ook weer van de partij. De door Peters Autosport ondersteunde Suzuki rijder was ook snel. Met het nieuw bedachte 2 motorige Suzuki 750 concept liet hij ook een sterke indruk achter op het zware Haarlese zand. Na Timmermans mocht hij als 2e kiezen en zo gaven de 2 buitenlanders de toon aan in de Sprint 1600 klasse.
Op de geegaliseerde baan trok Lagodny de start naar zich toe, al was het John van der Coelen die het direct aan de buitenzijde probeerde. Door de enorme hoge bocht snelheid van van der Coelen helde de sprinter licht over wat hem de nodige plaatsen kostte. Hierdoor kreeg Peter Timmermans direct de 2e plaats in handen die hij niet meer afstond. Op Lagodny stond in deze finale geen maat. Vrij zicht en een redelijk vlakke baan speelden in zijn voordeel en zo was er een maximum attack vanuit Luxemburg. Peter Timmermans zorgde ervoor dat de eerste Nederlander pas op plaats 3 eindigde. De strijd om deze plaats was hevig, heftig en enorm fair. Edwin Tolkamp en Roland Dekkers maakten er een prachtig schouwspel van. Tolle hield het gat telkens mooi dicht zodat Dekkers geen kans had. Dekkers probeerde het links, rechts, vol gas buiten om maar niets hielp. Net geen podium dus voor de snelle Dekkers uit Geesteren. De laatste podiumplaats ging naar Aalten en was dus voor Edwin Tolkamp.

Sprint 2000
In de kleine finale zaten een aantal rijders die tot de absolute top behoorden in 2006. Willem Snijder, huidig kampioen, en Bennie Fielt zijn nu niet degene die je verwacht in deze kleine finale. Helaas voor hen beide was dit een feit en na deze kleine finale konden ze dan ook gaan inpakken. Tegen nieuwkomer Tino van Dijk, die rijdt in het 2006 frame van Ronald Groot, was niemand bestand. Bandi Peters van het Praxis team kwam nog redelijk in de buurt en klasseerde zich als 2e dus kon ook hij naar de finale. Uit Vlissingen eindigde de volslagen onbekende Leonard van de Ven op de 3e plaats. Hij werd dus als laatste aan de finale toegevoegd. Hebben we hier misschien te maken met de revelatie van het seizoen 2007? Vorig jaar hadden we Will-Jan Verhoeven die heel verrassend reed. Tino van Dijk heeft niet kunnen genieten van zijn overwinning in de kleine finale. Na de finish leek het of er iets afbrak bij de debutant. Hierdoor hapte de auto in het zand en was een harde koprol het gevolg. Met deze koprol vond Tino zijn Waterloo in de kleine finale en werd hij slechts 15e.
VeKa man Peter Versluis liet in de manches zien de te kloppen man te zijn. Met 2 overwinningen en een 6e plaats was er niemand met meer punten dan hem. Pole dus en gezien de enorme startsnelheid van de F&S Honda combinatie was er een flinke basis om tot een eventuele overwinning te komen.
Alle 2000cc kanonnen stormden op de eerste bocht af en het kon niet goed gaan. Dat bleek ook wel want Roel Brussen, Eimert de Groot en Pierre Blok toucheerden elkaar hard. Resultaat hiervan was dat Roel Brussen in de greppel belandde, Eimert de Groot een soort sneeuwschuiver had en Pierre Blok een kapotte stuurstang. Peter Versluis had zich inmiddels al uit de voeten gemaakt en had al een ruime voorsprong te pakken. Denny Verberk maakte na een 3-tal ronden een enorme koprol wat een rode vlag situatie opleverde.
Een herstart met nog maar 10 deelnemers over was het gevolg. Ook nu was het weer Peter Versluis die de Honda flink de sporen gaf. Wat ze gevonden hebben in deze motor is voor de concurrentie nog onbekend. Dat ze er niet zomaar aan voorbij rijden is inmiddels wel bekend. Onbedreigd stevende de Werkendammer op de overwinning af. Ronald Akkermans sloop in de schaduw van Versluis naar de 2e plaats en duldde op zijn beurt Sjaak Wismans niet in zijn buurt. Patrick Cleys, de snelle Belg, probeerde het continu aan de buitenzijde bij Wismans. Deze moeilijke lijn aan de buitenzijde bleek toch minder effectief dan de langzamere binnenbochten van Wismans. Zo viel Cleys dus net naast het podium.

Superklasse
Huib Versluis zijn nieuwe project is nog niet klaar. Vanwege deze vertraging heeft hij de auto van Olaf van Mondfrans geleend. Met deze 2WD 2000cc auto hoopte hij kostbare punten mee te kunnen nemen naar Nederhorst den Berg.
Van de 10 rijders in de finale was Versluis dan ook de enige waarbij minder dan 4 wielen werden aangedreven. Dit resulteerde toch nog in een zwaar bevochten 7e plaats. Glenn van Rosmalen heeft nog wat motorische problemen. Te weinig cilinderdruk zorgde ervoor dat de regerend kampioen slecht begon met een 9e plaats.
Martin Kroon liet de V8 flink brullen in de finale en hij maakte er samen met Michael Kuipers een prachtige strijd van. Hard maar wel fair probeerde Kuipers het keer op keer. Jammer voor de Brabander in de rood/witte Porsche maakte Kroon geen foutje. Zachtjes was er in de een na laatste ronde nog een touche tussen beide strijders. Kroon kon na de finishvlag opgelucht adem halen dat het Kuipers niet gelucht was hem voorbij te steken. John Verberk kon geen vuist maken tegen dit ontketende duo en eindige er redelijk kort achter op de 3e plaats.

NK Aalten
Wat een prachtig begin van het NK seizoen op deze zeer zware zandbaan. Helaas voor menig deelnemer kostte het veel motoren en waren de overige koelproblemen niet van de lucht. De punten zijn verdeeld en zo gaan we snel naar de volgende NK toewerken. Deze staat als snel op het programma. Over 2 weken ligt er in Aalten op 12 mei weer een zandbaan te wachten.

Ook hier begint het spektakel weer om 10.00 uur.
Tot autocross om met de laatste woorden van speaker Dinant Veneman te spreken.

Tekst: Emile Moorelisse - AutoCrossNederland.NL
Foto's: Klik hier
29 april 2007.