Je komt op verhaal in de Achterhoek zo vertelt de slogan van
het VVV ons. Dat is niet de reden dat we naar het buurtschap IJzerlo
afreisden wat onder Aalten valt. Onze reden was de 2e wedstrijd
om het open VeKa Nederlands kampioenschap autocross.
In de aanloop naar deze 2e NK wedstrijd van het seizoen 2007 kreeg
de Stichting Sportevenementen Aalten een déj± vu. Tijdens de NK
in 2006 was het de week voor de NK ook dramatisch qua weer. Er
werd toen zelfs nog getwijfeld of de NK wel plaats kon vinden.
Toen lag de baan er prima maar zwaar bij, alleen was het rennerskwartier
een grote modderpoel.
Hoe anders was het dit jaar. Na 7 weken droogte kon heel
Nederland wel wat regen gebruiken en dat kwam dan ook met bakken
uit de hemel vallen. Voor de baan en het rennerskwartier was het
gelukkig allemaal geen probleem op de vrijdag. Toch had de enorme
regenbui van vrijdag op zaterdagnacht het rennerskwartier nog
behoorlijk aangetast. Niet zoÕn enorme modderpoel als in 2006
maar nat was het zeker wel.
Stichting Sportevenementen Aalten Door de reglementswijziging welke doorgevoerd is in 2007
werd de baan 100 meter korter gemaakt dan vorig jaar. Het reglement
schrijft dit jaar namelijk een minimale lengte van 500 meter en
een maximale lengte van 700 meter voor. Vandaar dat de baan minder
lengte heeft dan in 2006. Toch lag er weer een prachtig uitdagende
baan op de rijders te wachten. Ook nu weer een enorm brede baan
met een al evenzo brede en weer uitdagende chicane. Er is dus
de afgelopen weken weer het nodige werk verzet door de SSA en
gelukkig bleek dit allemaal niet voor niets. Vooral het grote
aantal kilverborden, tractoren en shovels was indrukwekkend. Deze
waren ook nodig daar de baan enorm veel onderhoud vergde. Opvallend
waren het aantal valse starts in de manches. Zoals altijd kost
dit enorm veel tijd. Het leek dan ook wel of de starter naarmate
de dag volgde dan ook minder kritisch werd. Ofwel van afstand
leken er later op de dag een aantal, in onze ogen dan, valse starts
niet meer afgevlagd te worden.
Het deelnemers aantal bleef met 197 net onder de 200 steken. Misschien
door het slechte weer zijn er toch een aantal niet komen rijden
in Aalten. De thuisblijvers kregen ongelijk. De baan was wel erg
zwaar maar niet zo nat dat er niet gereden kon worden. Na alle
1e manches kwam het droge en veel lichtere zand al boven maar
er hoefde niet gesproeid te worden vandaag.
Een grote pluim dus op de hoed van SSA alleen had een meer geroutineerde
speaker wel op zijn plaats geweest.
Keverklasse Sooi Ermens had zijn oude Honda motor weer geplaatst.
De nieuwe motor was helaas nog niet gerepareerd. De motor is de
afgelopen jaren enorm betrouwbaar gebleken maar of die ook dit
jaar nog snel genoeg is moest blijken. Na het debacle van Haarle
was Sooi niet vol zelfvertrouwen naar Aalten afgereisd. Laconiek
werd gemeld dat het doel voor vandaag was om meer ronden af te
leggen dan Aalten. Dat is gelukt in ieder geval.
Sooi had 25 concurrenten waarmee hij diende af te rekenen op de
zware zandbaan in de Achterhoek in het oosten van Nederland. In
2 manches van 13 in totaal waren ze verdeeld. In de eerste manche
startte Sooi op zijn minst favoriete plaats namelijk op de achterste
rij. Al met al niet heel slecht daar hij zich op wist te werken
naar en 7e plaats.
In de 2e manche ging het al een stukje beter en werd de 5e plaats
behaald. Vanaf de eerste rij in de 3e manche ging het alsmaar
beter. Zo wist Sooi op de 3e plaats te eindigen. Het was een mooi
vooruitzicht daar Sooi elke keer 2 plaatsen op schoot dus waar
zou de finale eindigen? Als negende van de in totaal 15 finalisten
mocht hij zich gaan opstellen. Door minder dan 300 deelnemers
volgt er dit jaar geen kleine finale meer en bleef dus restte
alleen de finale nog.
Ook vandaag gaven de oud-kampioenen Arjan Stokkink en Johan Zomer
weer de toon aan. Vooral Stokkink was erg sterk en wist maar 1
manche niet te winnen en werd daarin slechts 2e. Gerald Kemper
de regerend kampioen kende geen gelukkige start vandaag. In de
3e manche viel alles pas op zijn plaats en wist hij die winnend
af te sluiten. Al met al toch keurig als 7e in de finale. Of hij
ook dit jaar zonder overwinning de titel gaat pakken ligt niet
voor de hand. Maar in 2006 zat ook het venijn in de staart dus
wie weet.
De regen kwam nu ook weer even een kijkje nemen in Aalten. Dus
ver onder de paraplu gedoken zagen we Johan Zomer als eerste de
bocht nemen. Hierin miste Arjan Stokkink net even de aansluiting
en dat wist hij niet meer goed maken. Hij werd niet meer achterhaald
door de concurrentie en zo was de 2e NK wedstrijd een prooi voor
hem.
Door het vele zand wat door iedereen opgeworpen werd moest Sooi
al vrij snel met een kapotte bril zijn rondes afleggen. Dit viel
niet mee op deze zandbaan. Druk vegend met zijn meegenomen handdoek
kon hij nimmer de aansluiting met de top vinden. Jammer maar er
had meer ingezeten dan de 10e plaats in de eindklassering. Door
de zwarte vlag die Lammert Brink gekregen heeft wegens ruw rijden
tov Jan-Paul Klaster schoof Sooi uiteindelijk nog een plaatsje
op en werd dus 9e. Misschien niet verwacht maar toch een redelijke
wedstrijd voor Sooi.
Bij de technische nakeuring is de motor van Jan-Paul Klaster verzegeld.
Als aan de motor van Klaster iets onreglementairs wordt gevonden
kan hij nog uit de einduitslag worden gehaald. Het is dan niet
zo dat de rest een plaatsje doorschuift.
Sprint 1600 Het wil maar niet lukken om een hoop deelnemers in de
Sprint 1600 te krijgen. Er stonden er ook nu maar weer 19 aan
de start.
Bruno van Landuyt had in Kerkdriel afgelopen weekeinde nog aangegeven
ook naar de NK in Aalten te komen. Helaas is het niet gelukt al
weten we de reden hiervoor (nog) niet. Peter Timmermans echter
was vol zelfvertrouwen naar Aalten gekomen. Als enige was hij
in Haarle in staat geweest John Lagodny het vuur aan de schenen
te leggen.
Toch liep het in Aalten niet zoals het moest lopen. Als 8e pas
wist Peter zich voor de finale te plaatsen. Dit kwam doordat Timmermans
pas laat in zijn ritme kwam op de moeilijk te berijden baan. De
eerste 2 manches waren onder zijn kunnen met een 5e en een 6e
plaats. In de 3e manche liep het allemaal weer een stuk beter
en was er weer een hoge klassering namelijk 2e. Deze 42 punten
resulteerden in een plek op de laatste startrij van de finale.
Het lijkt er nu al op dat de nieuwe Nederlands kampioen Sprint
1600 in 2007 uit Luxemburg komt.. John Lagodny was weer oppermachtig
in de manches en trok 3x de volle winst naar zich toe. Frank Oomen
was snel weg bij de start van de finale. Maar net niet snel genoeg
voor Lagodny maar wel snel genoeg om Tolkamp voor te blijven.
Roland Dekkers probeerde het direct buitenom maar dat was niet
de snelste lijn. Hierdoor kwam hij op de verkeerde lijn terecht
en werd een nieuwe inhaalpoging gedaan in de 2e bocht. Aan de
binnenzijde van deze bocht zette hij zijn sprinter aan de binnenzijde
van Peter Timmermans. Het gat was veel te klein en zo reed Dekkers
vol over de wagen van Peter Timmermans heen. Voor zover we vanaf
de kant konden zien was de enige schade aan de auto van Peter
dat zijn startnummer van de auto gereden was. Een actie die niet
door de beugel kon en zo kon Dekkers aan het einde van de finale
zijn 3e plaats inleveren en werd hij terug gezet naar de 10e plaats.
Peter Timmermans reed de eerste ronden daarna een beetje beduusd
rond daar hij ook niet wist wat er precies gebeurd was in deze
eerste ronde. Langzaam maar zeker kwam Peter weer in zijn ritme
en eindigde uiteindelijk door de zwarte vlag van Dekkers op plaats
6.
In de eerste ronden duldde Lagodny niemand in zijn buurt. Een
ontketende Tolkamp had zich inmiddels ontdaan van Frank Oomen
en zette de achtervolging in. Iedereen veerde op daar hij zelfs
een bedreiging ging vormen voor Lagodny. John Lagodny zag het
gevaar en zette weer aan maar zo overtuigend als in Haarle was
zijn overwinning niet. Met dank aan de Tolle die er een mooie
finale van maakte. John van de Coelen en Andre Bouwmeester maakten
er ook een mooie strijd van. Deze ging continu om plaats 4. Bouwmeester
probeerde aan alle kanten om op een faire manier van der Coelen
schaakmat te zetten. Het lukte Bouwmeester maar niet en zo eindigde
van der Coelen dus voor Bouwmeester. Door de zwarte vlag van Dekkers
schoven beide een plaatsje op en eindigden zij op plaats 3 en
4.
Sprint 2000 Met 43 deelnemers waren er weer veel rijders naar Aalten
gekomen. Voor het eerst waren ook de nieuwe Paul Peters creaties
met de twee 1000cc motorfietsmotoren te bewonderen. Douwe Snip
heeft het vele vermogen nog lang niet onder controle en vloog
twee maal over de kop. John Rotink deed het erg goed en plaatste
zich als 9e rechtstreeks voor de finale.
Patrick Cleys was weer de enige Belg in de sprint 2000. Dat weerhield
hem er niet van de beste te zijn na 3 manches. Op overtuigende
wijze wist hij 2 manches te winnen en in de andere manche op plaats
2 te eindigen. De eerste keuze qua startplaats was dus voor de
inwoner van Vrasene.
Het was de laatste finale van de dag die om 19.20h begon. Willem
Snijder was terug van weg geweest na de elektronische problemen
in Haarle. Samen met Patrick Cleys bezetten zij de eerste 2 plaatsen
in de finale. Dit belette Roel Brussen er niet van brutaal de
kopstart te pakken. De dubbele motorfiets is snel met de start
maar als de F&S medewerker onder druk komt te staan nemen
de prestaties wel wat af. Snijder, maar vooral Patrick Cleys,
zetten de druk er vol op bij Brussen. Onnavolgbaar reed Cleys,
zonder te remmen overigens, vol gas buitenom. Snijder volgde in
zijn spoor. Na 4 ronden had Cleys de juiste lijn te pakken en
bij het uitkomen van bocht 2 begon hij aan de buitenzijde in te
lopen op Brussen. Willem Snijder liep ook in op Brussen maar dan
weer aan de binnenzijde. Cleys pakte Brussen op magistrale wijze
buitenom en Snijder deed een uiterste poging aan de binnenzijde.
Hierbij raakte Snijder eerste de bult en kwam daarna te ver in
de greppel terecht. De wedstrijdleiding heeft hierin stelling
genomen en vond dat Snijder met 4 wielen buiten de baan is geweest
en kreeg hiervoor zwart. Jammer voor de snelste stukadoor van
Nederland want hij werd achter Cleys tweede. Hierdoor kreeg Roel
Brussen de 2e plaats in de schoot geworpen en werd Pierre Blok
heel onopvallend 3e.
Het is eigenlijk ongelooflijk dat een Belg alle Nederlanders rijles
heeft gegeven op de zware zandbaan in Aalten. Met veel respect
maakte iedereen een diepe buiging voor de manier waarop Cleys
de overwinning pakte. Als je nog geen fan van Cleys was moet je
het nu toch zeker geworden zijn.
In de tussenstand staat Cleys nu ook nog eens voor alle Nederlanders.
Bij de technische nakeuring is de motor van Roel Brussen verzegeld.
Als aan de motor van Brussen iets onreglementairs wordt gevonden
kan hij nog uit de einduitslag worden gehaald. Het is dan niet
zo dat de rest een plaatsje doorschuift.
Al met al hebben we een mooie dag gehad in Aalten met erg wisselvallig
weer waarbij de echte grote buien gelukkig uitbleven. Op naar
de 3e NK op 9 juni in Kessel. Niet meer het hele zware zand maar
wel zand. Hard zand waarop met Immlers gereden kan worden als
het een beetje meezit. Voor de Belgen bijna een thuis wedstrijd
in Zuid-Limburg.
Tekst:
Emile Moorelisse - AutoCrossBelgie.BE
Foto's: Klik hier