|
|
30
mei 2007
R.A.M.
festival Rotterdam 27 & 28 mei 2007
In Rotterdam werd het eerste lustrum gevierd van het Rotterdams
Auto- en Motorsport festival. Biesheuvel events kreeg het weer
voor elkaar industrieterrein Noord-West om te toveren tot een
heuse race arena. Het was tijdens het pinkster weekeinde dus weer
een drukke bedoening. Op zaterdag kwamen de meeste deelnemers
al aan op het verharde rennerskwartier. Voor ons autocrossers
natuurlijk een ware verademing. Zeker gezien de weersvooruitzichten
voor dit weekeinde. Bij binnenkomst straalden de mooi opgepoetste
bling-bling autoÕs ons al tegemoet. Prachtige Subaru's, Mitsubishi's
en Mazda's markeerden de ingang van de VeKa challenge baan. Daarachter
kwamen we de voor ons bekende namen tegen in het rennerskwartier.
Biesheuvel had ik combinatie met Ronald Moonen weer een potent
aantal autocrossers weten te strikken.
Bij de standaard auto's zagen we de Volkswagens van Antoine van
Oers en Arie Lammers. Alex Luyk was er ook en gaf flink gas met
zijn Honda CRX. Hetzelfde gold voor de mooie zwart gele Nissan
van Koos de Zwart.
In de toerwagenklasse was het ook een drukte van belang. Leuk
om 1 van de oude kevers van Rob van Kuringe terug te zien. Wilfred
Schut gaf de Kever dan ook flink de sporen. Rob van Kuringe zelf
was er ook maar gaf aan dat de motor nog steeds niet klaar is
en dat naar alle waarschijnlijkheid ook de volgende NK in Kessel
niet gehaald gaat worden. Dan waren er nog de Golfjes van Jan
Willem Mosterd, Willem Slob en de Duitser Heiner Engelmann. De
Subaru Impreza van Rene van Vliet was er ook. Tijdens zijn (bijna)
thuiswedstrijd mocht hij natuurlijk niet ontbreken. Rene van Vliet
heeft dit jaar overigens wel concurrentie gekregen als het gaat
om de titel mooiste toerwagen van het jaar. Richard Kools stond
namelijk aan het vertrek met zijn prachtige Ford Escort Cosworth
4x4. Dat hij ook goed uit de voeten kon op het asfalt zou blijken
deze 2 dagen.
Gert-Jan Buitenhuis was de enige verlaagde kever en kon geen vuist
maken tegen de vele sprinters met hun triangel vering.
Sprinters waren er genoeg. Voor Belgie waren Mark van Eijken (Proflex
Belgie) en Patrick Cleys vertegenwoordigd. Vanuit Luxemburg kwam
John Lagodny de eer van Paul Peters Autosport verdedigen met de
2 motorige Suzuki sprinter.
De Duitse driekleur werd verdedigd door Marcus Wibbeler, Ricky
Holtzleitner en Dennis Gerkens.
Dan was er natuurlijk het grote aanbod van Nederlandse sprint
1600/2000 rijders. Ronald Lublink, Willem Rademaker, Maurice Huisman,
Martijn Ferket en Peter Versluis.
De superklasse was als laatste ook nog goed vertegenwoordigd met
rijders als Rob de Baar (winnaar 2006), Erik Pijnenburg, Martin
Kroon en Michael Kuipers
Hoe verder we door het rennerskwartier heen wandelden kwam de
professionaliteit steeds verder boven drijven. Je kon direct zien
dat er een aantal teams zeer goed voorbereid aan de start stonden.
Uiteraard zijn dit ook de teams die al een aantal jaren zeer succesvol
zijn tijdens dit super evenement op het industrie terrein in Rotterdam.
Hierbij moet je denken aan het VeKa team samen met het Peters
Autosport team. Bij de professionaliteit van deze teams moet je
voornamelijk denken aan de slicks en de daarbij behorende bandenwarmers.
Voor degene die niet weten wat de VeKa challenge inhoudt nog even
een korte opsomming uit het verslag van 2006.
De opzet van de VeKa challenge is afgeleid van de Race of Champions
die vroeger op Gran Canaria werd gehouden en tegenwoordig in Parijs.
De beste rijders ter wereld nemen het dan in verschillende autoÕs
tegen elkaar op. Het parcours was onverhard en bestond uit 2 banen.
De ene rijder start binnen en de andere buiten. Halverwege het
parcours werd er gekruist zodat beide coureurs zowel de binnen-
als de buitenbaan afgelegd hadden.
Helaas zijn we door ons drukke Pinksterschema alleen maar op zondag
in Rotterdam geweest. Dit is eigenlijk gewoon een race dag die
veel minder indrukwekkend is dan de maandag. Op de maandag zijn
namelijk alle finales en wordt de ultieme strijd gestreden tussen
de snelste autocrosser en de snelste rallyrijder.
Maar goed het wil niet zeggen dat deze zondag niet indrukwekkend
was. Buiten de challenge om was er nog veel meer te beleven. De
street-legal racers hadden hun eigen lange rechte stuk en scheurden
er daar lustig op los. De demo van de trial was ook een genot
om naar te kijken. Deze balanceer kunstenaars kijken niet op een
obstakel meer of minder. Met een zichtbaar speels gemak werden
alle obstakels feilloos genomen.
Tijdens de korte pauzes van de challenge kregen de quads, super
motards en cross karts de kans zich aan het grote publiek voor
te stellen.
De challenge begon om 1100 en de rijders hadden daarvoor een 2-tal
uren de tijd gehad om het parcours te verkennen. De baan was droog
en volgens voormalig winnaar Peter Versluis zou het wel weer eens
mogelijk zijn het parcours record van 1.16 minuten te gaan halen.
Helaas bleek dit door de natte baan op maandag niet mogelijk te
zijn.
Het was wel weer spannend om de tijden steeds maar weer omlaag
te zien gaan. Peter Versluis was op de zondag uiteindelijk de
snelste met een tijd van 1.17.76. John Lagodny zat hier maar net
achter met zijn 1.18.13. Uiteindelijk op maandag zou Peter Versluis
zijn tijd niet meer verbeteren. John Lagodny daarentegen deed
dat wel en klokte 1.17.55.
Rene van Vliet kende erg veel pech op zondag. In de 2e ronde van
de tweede manche had Rene na het terugdraaien uit de 180 graden
bocht geen remmen meer.
Het enige wat hem restte was zo gunstig mogelijk de containers
te raken. Uiteraard was er enorm veel schade aan de Impreza te
betreuren. De kokerbalk in het vooronder toonde een redelijk knik.
Weer veel werk aan de winkel voor het team uit Nieuwerkerk aan
de IJssel.
Bij de standaard auto's gaat de indeling van de klassen aan de
hand van de cilinderinhoud. Hierdoor was het Wilfred Schut met
de 4WD Kever die geen partij was voor Arie Lammers.
Bij de overige toerwagens was er een mooie finale tussen Richard
Kools en Willem Slob. In de finale was er een foutje van Willem.
Gelukkig raakte hij niets en was de winst voor Brabander Richard
Kools.
Bij de "kleine" sprinters was de finale een buitenlands
onderonsje. Belg Mark van Eijken reed tegen Dennis Gerkens uit
Duitsland. Op voorhand een oneerlijke partij daar Mark het met
zijn 2WD moest opnemen tegen de zeer sterke 4WD van Gerkens.
Maar dat een foutje in een klein hoekje zit merkte Gerkens waardoor
hier de winst dus ook naar de Proflex Belg van Eijken.
Patrick Cleys is een begenadigd autocrosser en maakte in Rotterdam
voor het eerst kennis met het asfalt. Gedoseerd rijden was het
devies en dat is niet iets wat de sympathieke Belg gewend is.
Uiteindelijk na 2 dagen rijden reed hij de finale van zijn klasse
tegen Peter Versluis. Helaas voor Cleys maakte hij in de finale
op maandag een klein foutje en zag zich zo kansloos voor de overwinning.
Peter Versluis reed wel naar de overwinning op zowel de zondag
als de maandag.
Rob de Baar leek op zondag nog een beetje onwennig. Na zijn overwinning
in 2006 rustte er toch een bepaalde druk op zijn schouders. Het
ging allemaal heel gedecideerd op zondag en Rob de Baar wist als
geen ander dat de prijzen pas op maandag verdeeld zouden worden.
Dat Rob dit goed in zijn oren had geknoopt bleek tijdens de finale
op maandag. Met 2 Porsches in de eindstrijd was het vooral een
genot om te luisteren. Uiteraard is een race niet om naar te luisteren
maar om te kijken. Dit deed iedereen dan ook en Michael Kuipers
redde het net niet tegen Rob de Baar.
Tijdens de manches was het al gaan regenen en tijdens de kruisfinales
was het al redelijk glibberig gaan worden. Na de klasse finales
gaan al deze winnaars tegen elkaar rijden om uiteindelijk de master
of autocross te kunnen kronen. Peter Versluis reed tegen de ontketende
Richard Kools. Zou het de Escort rijder zijn die voor een stunt
kon zorgen? Helaas voor Kools ging de overwinning aan zijn neus
voorbij maar mocht hij trots zijn dat hij Peter Versluis nog redelijk
partij heeft kunnen geven.
De volgende kruisfinale leek op voorhand ook al beslist. De 3,6
liter Porsche van Rob de Baar tegen de Suzuki motorfiets van Mark
van Eijken. Helaas voor Mark was de 2006 winnaar behoudt voor
het gevaar van de lichte en motorfiets maar was toch te sterk.
De finale van de master of autocross werd zo dus een VeKa onderonsje.
Rob de Baar en Peter Versluis beiden ex-winaars namen het tegen
elkaar op. Ze maakten er een spannende strijd van wat uiteindelijk
Rob de Baar voor de 2e achtereenvolgende keer tot winnaar maakte.
Als afsluiting van de dag is er dan nog de strijd tussen de snelste
autocrosser en de snelste rallyrijder. De prachtige VW Polo 1600
kitcar van Ronald Koops was als snelste rallyrijder uit de strijd
gekomen en zo moest hij het tegen de Baar gaan opnemen.
Ronald Koops had hiervoor wel de Mitsubishi Lancer EVO 6 van Carlo
van den Berg moeten verslaan. De laatste jaren blijkt eigenlijk
al dat het geen strijd is tussen de rally auto's en de crosswagens.
Ook dit jaar werd de rallyauto weer ruim verslagen en eindigde
Rob de Baar een 4 seconden voor de Polo van Koops.
Toch knap dat de zo weinig rijdende de Baar toeslaat als het moet.
Mooie overwinning dus voor VeKa rijder Rob de Baar.
Niet alleen de autocrossers reden de sterren van de hemel op het
Rotterdamse asfalt. Een man als Jan van der Marel liet ook zien
het rijden nog lang verleerd te zijn. In een prachtige race Porsche
scheurde hij er flink op los.
Na de prachtige afsluiting van deze 2 dagen trekken we net als
in 2006 maar 1 conclusie. Volgend jaar weer als Biesheuvel events
het hopelijk weer organiseert..
Tekst:
Emile Moorelisse - AutoCrossNederland.NL
Foto's: Klik hier
|
|