2-3 juni 2007 - 1e wedstrijd

Keihard in Kieldrecht.

Eindelijk was het weer zover! Het eerste Europokal weekend van 2007. Na twee jaar achter elkaar te zijn afgelast konden wij opnieuw afreizen naar Kieldrecht alwaar de laatste Europokal wedstrijd plaatsvond in 2005. Deze viel toen op zondag totaal in het water... En even leek dit opnieuw te gebeuren in het Belgische plaatsje. Een regenbui waarbij de sluizen compleet open gingen veranderde het goed begaanbare terrein in een grote modderpoel. Elk voertuig kon zich alleen nog door middel van een trekker voortbewegen en daardoor ontstonden er enorme wachttijden. Sommige rijders hebben dan ook overnacht op de openbare weg i.p.v. het rennerskwartier en konden pas op zaterdagmorgen het terrein betreden. Organisator Janssens Autosport Team zette zwaar materieel in en met bloed, zweet en tranen kon de Europokal leiding rond de klok van 12 uur beginnen met de tijdtrainingen. Voor de organisatie een hele opgave omdat zij voor het eerst gebruik maakte van transponders.

Na de tijdtraining kon men beginnen aan de manches van zaterdag. Weliswaar een ingekorte versie maar vol spanning en sensatie. Een harde koprol van Eimert de Groot bracht een einde aan het weekend voor de titelverdediger uit Ameide.
Bij de toerwagens reed Richard Kools volgas naar de eindstreep maar kreeg het erg warm toen zijn Cosworth vlam vatte.

De rode kampioens Civic in de klasse toerwagens tot 1600cc werd niet bestuurd door titelverdediger Sander Cuenen maar door zijn vrouw Ramona die er absoluut geen gras over liet groeien. Op zaterdag pakte zij glansrijk de overwinning.
Na de reglementwijziging waarbij de special-toerwagens voorzien van een motorfiets in een aparte klasse werden ingedeeld bleven er nog maar zes bolides over. Besloten werd om toch apart te gaan rijden maar indien de opkomst in Terwolde niet beter is zal klasse vier bij klasse zes worden ingedeeld en apart worden geklasseerd.
Op zondagmorgen om 10.00 uur brak het geweld van de Europokal weer los en kon het publiek genieten van prachtige gevechten en mooie acties op de razendsnelle baan in Kieldrecht. In de aanloop naar de finales gingen de snelheden nog iets verder omhoog en werd er overal een tandje bijgeschakeld.
Door het snelle wedstrijdverloop mochten de junioren als eerste aan de finale beginnen.

Als eerste weg is de jonge Belg Jannick Oostvogels in de Honda maar huidig Nederlands kampioen Daniel de Bone neemt in de eerste bocht de leiding over en creÏert direct een voorsprong. Nadat het stof is opgetrokken tellen wij 1 achterblijver. Wilton Wichers-Scheur

kwam niet weg bij de start na mechanische problemen en moest het startveld verlaten achter een afsleeptrekker. De Bone houdt zijn voorsprong vast en pakt overtuigend de eindzege. Oostvogels behoudt zijn tweede plaats voor Marcel Reints.

De toerentallen worden flink omhoog gejaagd bij het zien van het bordje 30 seconden en weg zijn de deelnemers van de finale motorfietsklasse als het rode licht dooft.

Dit jaar geen snelle Sjakie die de kopstart op zich neemt maar Johan Schoenmakers die als eerste weg is. John Lagodny in zijn 4x4 EK bolide volgt op een tweede plaats. Uitval voor Bart van Deursen die na een slechte start aan een inhaalrace was begonnen. Een kapotte aandrijfas weerhield hem van goede eindklassering.
Lagodny zet de aanval in bij Schoenmakers probeert het buitenom maar komt in aanraking met de greppel en weet de Peters bolide ternauwernood op de baan te houden maar verliest de aansluiting met de leider. Danny Boere rijdend op een derde plek krijgt nu Lagodny in het vizier en zet de aanval in. Een close finish waarbij Lagodny zijn tweede plek nog net weet te behouden is het gevolg.
Bij de toerwagens tot 1600cc zijn de Honda mannen en vrouwen de te kloppen coureurs op de klei in Kieldrecht.

Kopstart is er voor Ramona Cuenen-Hendriks gevolgd door Ronny Claeys in de zilvergrijze Civic op de tweede positie. Dit ten koste van Stefan Poen die genoegen moet nemen met de 3e plaats. Claeys rijdt naar de leidster toe maar komt niet langszij, een stuurfoutje van Cuenen biedt mogelijkheden voor Claeys. Eerst bumper aan bumper werden de rondes volbracht tot de laatste ronde waarbij Claeys zijn bolide aan de binnenkant zet en hij Cuenen naar de tweede positie verwijst. Een derde plek is er voor Stefan Poen.

De eerste rij van de Special-autocross -1600cc had een aantal grote namen. Vreemde eend in de bijt was Glenn van Rosmalen. Dit keer niet in de F&S bolide maar in de ex-auto van Marco Uenk. De Buchl- Ford combinatie werd dus bestuurd door de snelle taxichauffeur uit Neede. Samen met Peter Timmermans ging hij volgas van start tijdens de finale maar het was Cor Roerdink uit Groenlo die deze coureurs iets te snel af was en zo voerde hij het startveld aan.
Deze drie matadoren maakten in Kieldrecht de dienst uit. Een mooi gevecht van Timmermans die de koppositie in handen probeert te krijgen. Roerdink houdt het gat mooi dicht maar krijgt pech waardoor Timmermans de leiding overneemt. Een aanval van van Rosmalen die geen vuist meer kon maken tegen het geweld van Timmermans. Bruno van Landuyt wist Roland Dekkers nog net achter zich te houden en haalde het brons op.
Steve Vogels had een druk programma tijdens deze Europokal wedstrijd. Na het finishen van klasse negen, special-autocross -1600cc, stapte de coureur over in zijn klasse 5 kever die hij van de winter heeft overgenomen van Patrick Broos.
Lammert Brink, Geert Mommen en Jan van Orshaegen op de eerste rij als eerste weg. Waarbij van Orshaegen over de beste papieren beschikte, hij trainde het snelst op de snelle kleibaan en reed direct weg bij de kop van het veld.
Mommen volgt zeer gestaag op een tweede plaats. Brink kon de snelle Honda van Monein niet achter zich houden en wordt dan ook binnendoor gepasseerd door Monein die zo de derde plaats opeiste.

In klasse 2 toerwagens -2200cc stond er een zeer mooie Civic Type R aan de start van Danny Claeys. Samen met broer Ronny Claeys eisten deze twee heren de koppositie op.

Een herstart na een code rood situatie veranderde weinig aan dit beeld. Opnieuw waren de twee broers als eerste weg. Toch wist Rudy Bailhardt zich in de strijd te mengen en ligt even op de tweede positie maar valt na vier ronden ver terug. Marcel Zwiep weet zo de derde plaats te bemachtigen en weet na diverse aanvallen van Adriaan Santing ternauwernood de derde stek vast te houden.
Bij de motorfietsklasse van de kevers stonden alle zes deelnemers in de finale. Tony Savat mocht de eerste startplek uitzoeken gevolgd door Jos de Groot en Walter Christianen. De meeste ogen waren gericht op Savat die in de oude kampioensauto van Frankie Schatteman dit jaar aan de start verschijnt. Jos de Groot had de gehele dag al te klampen met slechte starts. Bij het doven van het licht was het Christianen die als een duveltje uit een doosje de eerste positie pakte. Hij sloeg al snel een groot gat en wist de strijdende Savat en de Groot van zich af te houden. Met een ruime voorsprong pakte hij glansrijk de overwinning, de Groot tweede en debutant in de motorfietsklasse Geert Mommen derde.

Na het rijles geven van Patrick Cleys op het NK in Aalten was hij in Kieldrecht wederom magistraal. Maar onderschat John Verberk niet met een zeer hoog tempo kon hij Cleys goed volgen maar wordt de wedstrijd stilgelegd voor een gevaarlijke situatie van Tino van Dijk die zijn BIG frame voor de tweede keer dit seizoen op zijn dak gelegde. Bij de herstart profiteerde Verberk en nam de leiding over van Cleys die zich terug vocht en langszij kwam. In een spannende laatste ronde nam Verberk opnieuw de leiding maar gaat iets te wijd en zo ziet Cleys als eerste het zwartwit geblokt. Peter Lambrechts moest zijn derde plek afstaan aan de snelle stukadoor uit Zuidwolde, Willem Snijder.

Om het kanon van Bart Neerman bij te houden op het rechte einde moet je echt van goede huize komen bij de kevers tot 3500cc. Tegen de sterke Honda Turbo lijkt geen kruit te zijn opgewassen. Toch liet Neerman het kaas van zijn brood eten tegen de ontketende Johan Zomer die zijn bolide in de laatste bocht langszij zette. Een derde plaats was er voor Jan van Orshaegen die met zijn V-tec 1600cc erg hard gaat.

Bij de start van de Toerwagens tot 3800cc gaat het mis voor Richard Kools in de Ford Escort RS Cosworth. Door problemen met zijn versnellingsbak verliest hij direct zijn eerste startplek. Door het stil vallen van Kools kan de achter opkomende Toon Kooremans hem niet ontwijken en ramt de rechter achterkant van de Ford. Hierdoor kan Schoenmakers makkelijk profiteren en pakt gemakkelijk de overwinning. Mark van Raay ziet als tweede het zwartwit geblokt. De derde podiumplaats is er voor Randy Nijhof met de rode Evo.
In klasse X (11) was het wederom Patrick Cleys die de scepter zwaaide, gevolgd door Denny Verberk. Hij wist geen vuist te maken naar de snelle Belg. Paul de Wit in de ex Terry Callaghan auto pakte een derde plaats ten koste van Sebastiaan Schuurman uit Nederhorst den Berg.

De superfinale waarbij van iedere klasse de eerste twee rijders aan deze uitputtingsstrijd mogen deelnemen zou een vreemd verloop krijgen.
Johan Zomer wist al snel zich naar voren te werken en reed ronden lang aan de leiding. Na negen ronden kreeg hij Bart van Deursen op bezoek en samen strijdend raakten zij elkaar. Van Deursen zocht het luchtruim op en belandde zeer hard in de greppel. Een code rood was het gevolg. Na het opnieuw opstellen vielen er veel coureurs af. Zo hadden wij Patrick Cleys, Van Rosmalen en Ronny Claeys de baan zien verlaten. Na de herstart zagen wij ook Danny Boere op een tweede positie in rook op gaan en werd er ook afscheid genomen van Bart Neerman. Ook Schatteman kon de twintig ronden niet vol maken. Denny Verberk was oppermachtig en pakte glorieus de superfinale, Lagodny tweede, Johan Zomer kon zijn positie niet vasthouden en eindigde als derde.
Na de regen kwam er zonneschijn in het Belgische Kieldrecht en kon de organisatie terugkijken op een zeer geslaagd eerste weekend van het Europokal seizoen.

Het Janssens Autosport Team verdient echt een pluim voor het verzette werk en hoopt op beter weer in St. Lenaerts. De volgende wedstrijd van het Europokal kampioenschap wordt verreden in Terwolde op 23 en 24 juni 2007.


Tekst: Peter van Beek - AutoCrossNederland.NL
Foto's: Klik hier

6 juni 2007.