2-3
juni 2007
- 1e wedstrijd
Keihard
in Kieldrecht.
Eindelijk was het weer zover! Het eerste Europokal weekend
van 2007. Na twee jaar achter elkaar te zijn afgelast konden
wij opnieuw afreizen naar Kieldrecht alwaar de laatste Europokal
wedstrijd plaatsvond in 2005. Deze viel toen op zondag totaal
in het water... En even leek dit opnieuw te gebeuren in het
Belgische plaatsje. Een regenbui waarbij de sluizen compleet
open gingen veranderde het goed begaanbare terrein in een grote
modderpoel. Elk voertuig kon zich alleen nog door middel van
een trekker voortbewegen en daardoor ontstonden er enorme wachttijden.
Sommige rijders hebben dan ook overnacht op de openbare weg
i.p.v. het rennerskwartier en konden pas op zaterdagmorgen het
terrein betreden. Organisator Janssens Autosport Team zette
zwaar materieel in en met bloed, zweet en tranen kon de Europokal
leiding rond de klok van 12 uur beginnen met de tijdtrainingen.
Voor de organisatie een hele opgave omdat zij voor het eerst
gebruik maakte van transponders.
Na
de tijdtraining kon men beginnen aan de manches van zaterdag.
Weliswaar een ingekorte versie maar vol spanning en sensatie.
Een harde koprol van Eimert de Groot bracht een einde aan het
weekend voor de titelverdediger uit Ameide.
Bij de toerwagens reed Richard Kools volgas naar de eindstreep
maar kreeg het erg warm toen zijn Cosworth vlam vatte.
De rode kampioens Civic in de klasse toerwagens tot 1600cc werd
niet bestuurd door titelverdediger Sander Cuenen maar door zijn
vrouw Ramona die er absoluut geen gras over liet groeien. Op
zaterdag pakte zij glansrijk de overwinning.
Na de reglementwijziging waarbij de special-toerwagens voorzien
van een motorfiets in een aparte klasse werden ingedeeld bleven
er nog maar zes bolides over. Besloten werd om toch apart te
gaan rijden maar indien de opkomst in Terwolde niet beter is
zal klasse vier bij klasse zes worden ingedeeld en apart worden
geklasseerd.
Op zondagmorgen om 10.00 uur brak het geweld van de Europokal
weer los en kon het publiek genieten van prachtige gevechten
en mooie acties op de razendsnelle baan in Kieldrecht. In de
aanloop naar de finales gingen de snelheden nog iets verder
omhoog en werd er overal een tandje bijgeschakeld.
Door het snelle wedstrijdverloop mochten de junioren als eerste
aan de finale beginnen.
Als eerste weg is de jonge Belg Jannick Oostvogels in de Honda
maar huidig Nederlands kampioen Daniel de Bone neemt in de eerste
bocht de leiding over en creÏert direct een voorsprong. Nadat
het stof is opgetrokken tellen wij 1 achterblijver. Wilton Wichers-Scheur
kwam niet weg bij de start na mechanische problemen en moest
het startveld verlaten achter een afsleeptrekker. De Bone houdt
zijn voorsprong vast en pakt overtuigend de eindzege. Oostvogels
behoudt zijn tweede plaats voor Marcel Reints.
De toerentallen worden flink omhoog gejaagd bij het zien van
het bordje 30 seconden en weg zijn de deelnemers van de finale
motorfietsklasse als het rode licht dooft.
Dit jaar geen snelle Sjakie die de kopstart op zich neemt maar
Johan Schoenmakers die als eerste weg is. John Lagodny in zijn
4x4 EK bolide volgt op een tweede plaats. Uitval voor Bart van
Deursen die na een slechte start aan een inhaalrace was begonnen.
Een kapotte aandrijfas weerhield hem van goede eindklassering.
Lagodny zet de aanval in bij Schoenmakers probeert het buitenom
maar komt in aanraking met de greppel en weet de Peters bolide
ternauwernood op de baan te houden maar verliest de aansluiting
met de leider. Danny Boere rijdend op een derde plek krijgt
nu Lagodny in het vizier en zet de aanval in. Een close finish
waarbij Lagodny zijn tweede plek nog net weet te behouden is
het gevolg.
Bij de toerwagens tot 1600cc zijn de Honda mannen en vrouwen
de te kloppen coureurs op de klei in Kieldrecht.
Kopstart is er voor Ramona Cuenen-Hendriks gevolgd door Ronny
Claeys in de zilvergrijze Civic op de tweede positie. Dit ten
koste van Stefan Poen die genoegen moet nemen met de 3e plaats.
Claeys rijdt naar de leidster toe maar komt niet langszij, een
stuurfoutje van Cuenen biedt mogelijkheden voor Claeys. Eerst
bumper aan bumper werden de rondes volbracht tot de laatste
ronde waarbij Claeys zijn bolide aan de binnenkant zet en hij
Cuenen naar de tweede positie verwijst. Een derde plek is er
voor Stefan Poen.
De eerste rij van de Special-autocross -1600cc had een aantal
grote namen. Vreemde eend in de bijt was Glenn van Rosmalen.
Dit keer niet in de F&S bolide maar in de ex-auto van Marco
Uenk. De Buchl- Ford combinatie werd dus bestuurd door de snelle
taxichauffeur uit Neede. Samen met Peter Timmermans ging hij
volgas van start tijdens de finale maar het was Cor Roerdink
uit Groenlo die deze coureurs iets te snel af was en zo voerde
hij het startveld aan.
Deze drie matadoren maakten in Kieldrecht de dienst uit. Een
mooi gevecht van Timmermans die de koppositie in handen probeert
te krijgen. Roerdink houdt het gat mooi dicht maar krijgt pech
waardoor Timmermans de leiding overneemt. Een aanval van van
Rosmalen die geen vuist meer kon maken tegen het geweld van
Timmermans. Bruno van Landuyt wist Roland Dekkers nog net achter
zich te houden en haalde het brons op.
Steve Vogels had een druk programma tijdens deze Europokal wedstrijd.
Na het finishen van klasse negen, special-autocross -1600cc,
stapte de coureur over in zijn klasse 5 kever die hij van de
winter heeft overgenomen van Patrick Broos.
Lammert Brink, Geert Mommen en Jan van Orshaegen op de eerste
rij als eerste weg. Waarbij van Orshaegen over de beste papieren
beschikte, hij trainde het snelst op de snelle kleibaan en reed
direct weg bij de kop van het veld.
Mommen volgt zeer gestaag op een tweede plaats. Brink kon de
snelle Honda van Monein niet achter zich houden en wordt dan
ook binnendoor gepasseerd door Monein die zo de derde plaats
opeiste.
In klasse 2 toerwagens -2200cc stond er een zeer mooie Civic
Type R aan de start van Danny Claeys. Samen met broer Ronny
Claeys eisten deze twee heren de koppositie op.
Een herstart na een code rood situatie veranderde weinig aan
dit beeld. Opnieuw waren de twee broers als eerste weg. Toch
wist Rudy Bailhardt zich in de strijd te mengen en ligt even
op de tweede positie maar valt na vier ronden ver terug. Marcel
Zwiep weet zo de derde plaats te bemachtigen en weet na diverse
aanvallen van Adriaan Santing ternauwernood de derde stek vast
te houden.
Bij de motorfietsklasse van de kevers stonden alle zes deelnemers
in de finale. Tony Savat mocht de eerste startplek uitzoeken
gevolgd door Jos de Groot en Walter Christianen. De meeste ogen
waren gericht op Savat die in de oude kampioensauto van Frankie
Schatteman dit jaar aan de start verschijnt. Jos de Groot had
de gehele dag al te klampen met slechte starts. Bij het doven
van het licht was het Christianen die als een duveltje uit een
doosje de eerste positie pakte. Hij sloeg al snel een groot
gat en wist de strijdende Savat en de Groot van zich af te houden.
Met een ruime voorsprong pakte hij glansrijk de overwinning,
de Groot tweede en debutant in de motorfietsklasse Geert Mommen
derde.
Na het rijles geven van Patrick Cleys op het NK in Aalten was
hij in Kieldrecht wederom magistraal. Maar onderschat John Verberk
niet met een zeer hoog tempo kon hij Cleys goed volgen maar
wordt de wedstrijd stilgelegd voor een gevaarlijke situatie
van Tino van Dijk die zijn BIG frame voor de tweede keer dit
seizoen op zijn dak gelegde. Bij de herstart profiteerde Verberk
en nam de leiding over van Cleys die zich terug vocht en langszij
kwam. In een spannende laatste ronde nam Verberk opnieuw de
leiding maar gaat iets te wijd en zo ziet Cleys als eerste het
zwartwit geblokt. Peter Lambrechts moest zijn derde plek afstaan
aan de snelle stukadoor uit Zuidwolde, Willem Snijder.
Om het kanon van Bart Neerman bij te houden op het rechte einde
moet je echt van goede huize komen bij de kevers tot 3500cc.
Tegen de sterke Honda Turbo lijkt geen kruit te zijn opgewassen.
Toch liet Neerman het kaas van zijn brood eten tegen de ontketende
Johan Zomer die zijn bolide in de laatste bocht langszij zette.
Een derde plaats was er voor Jan van Orshaegen die met zijn
V-tec 1600cc erg hard gaat.
Bij de start van de Toerwagens tot 3800cc gaat het mis voor
Richard Kools in de Ford Escort RS Cosworth. Door problemen
met zijn versnellingsbak verliest hij direct zijn eerste startplek.
Door het stil vallen van Kools kan de achter opkomende Toon
Kooremans hem niet ontwijken en ramt de rechter achterkant van
de Ford. Hierdoor kan Schoenmakers makkelijk profiteren en pakt
gemakkelijk de overwinning. Mark van Raay ziet als tweede het
zwartwit geblokt. De derde podiumplaats is er voor Randy Nijhof
met de rode Evo.
In klasse X (11) was het wederom Patrick Cleys die de scepter
zwaaide, gevolgd door Denny Verberk. Hij wist geen vuist te
maken naar de snelle Belg. Paul de Wit in de ex Terry Callaghan
auto pakte een derde plaats ten koste van Sebastiaan Schuurman
uit Nederhorst den Berg.
De superfinale waarbij van iedere klasse de eerste twee rijders
aan deze uitputtingsstrijd mogen deelnemen zou een vreemd verloop
krijgen.
Johan Zomer wist al snel zich naar voren te werken en reed ronden
lang aan de leiding. Na negen ronden kreeg hij Bart van Deursen
op bezoek en samen strijdend raakten zij elkaar. Van Deursen
zocht het luchtruim op en belandde zeer hard in de greppel.
Een code rood was het gevolg. Na het opnieuw opstellen vielen
er veel coureurs af. Zo hadden wij Patrick Cleys, Van Rosmalen
en Ronny Claeys de baan zien verlaten. Na de herstart zagen
wij ook Danny Boere op een tweede positie in rook op gaan en
werd er ook afscheid genomen van Bart Neerman. Ook Schatteman
kon de twintig ronden niet vol maken. Denny Verberk was oppermachtig
en pakte glorieus de superfinale, Lagodny tweede, Johan Zomer
kon zijn positie niet vasthouden en eindigde als derde.
Na de regen kwam er zonneschijn in het Belgische Kieldrecht
en kon de organisatie terugkijken op een zeer geslaagd eerste
weekend van het Europokal seizoen.
Het Janssens Autosport Team verdient echt een pluim voor het
verzette werk en hoopt op beter weer in St. Lenaerts. De volgende
wedstrijd van het Europokal kampioenschap wordt verreden in
Terwolde op 23 en 24 juni 2007.
Tekst:
Peter van Beek - AutoCrossNederland.NL
Foto's: Klik hier