|
|
9
juni 2007
- 3e wedstrijd
Wedstrijd 3 VeKa NK autocross 9 juni 2007
Kessel
Kessel is een dorp met een zeer oude historie. Toch zijn er
in 1312 stadrechten toegekend aan dit kleine plaatsje aan de Maas.
Deze rechten zijn echter nooit tot gelding gekomen en nu is het
nog steeds Maasdorp Kessel. In die goede oude tijd werd er immer
al veel handel gedreven en Hans Verbugt heeft daar lering uit
getrokken. De zakenman pur sang heeft het nu voor de 2e keer voor
elkaar gekregen om samen met ACC Zuid, de plaatselijke ACC de
Blue Birds en ACC Geffen een NK te mogen organiseren in dit prachtige
Maasdorp.
In 2005 was in Kessel namelijk de openingswedstrijd van het NK
seizoen. Deze staat de boek als een van de meest turbulente wedstrijden
ooit. Het BSAC had voor dat jaar namelijk veel gewijzigd in het
reglement. De belangrijkste wijziging dat jaar was het verhogen
van het aantal deelnemers in de manches en finales. Normaal stonden
er 10 autoÕs aan de start in de sprint klassen en dit was nu verhoogd
naar 15. In de finale van de Sprint 1600 ging het dan ook direct
aardig mis. Ed van Asten kwam te ver aan de buitenzijde en parkeerde
zijn auto door het vele stof in de greppel. Onze zuiderbuur Eric
Roodhooft zag door het vele stof ook niets meer en parkeerde zijn
sprinter tegen die van van Asten aan. Alsof dit nog niet genoeg
was botste ook Jan Petrusson er tegenaan. Als gevolg stond er
een complete sprinter berg in de greppel. Helaas was er niet alleen
materiele schade te betreuren. De sympathieke EP organisator Jan
Petrusson werd door de hulpdiensten met hand- en beenletsel uit
zijn sprinter gehaald. Na een bezoekje aan het ziekenhuis mocht
Jan weer mee naar het Belgische Melsele. Toch heeft het herstel
van zijn hand enige maanden in beslag genomen. In de herstart
ging het daarna mis voor Eimert de Groot. Hij ging hard over de
kop in de eerste bocht. Hierna weer een herstart en na bijna een
ronde te hebben gereden was het Andre Bouwmeester die onvrijwillig
het luchtruim koos. Bij de 4e start ging gelukkig alles goed en
werd die finale uiteindelijk gewonnen door Sjaak Spies.
Een spectaculaire opening van het seizoen dus in 2005. Laten we
hopen dat we daar dit jaar minder last van hebben.
Technische nacontrole
In Aalten werden na afloop van de wedstrijd weer een
aantal autoÕs aan een technische nacontrole onderworpen. Na deze
controle bleven de kever van Jan-Paul Klaster en de sprinter van
Roel Brussen over voor een extra inspectie.
Gelukkig voor beide rijders is er aan hun auto niets onreglementairs
gevonden.
De uitslag van de NK in Aalten behield hier mee dan ook de oorspronkelijke
winnaars van het zilver in hun klasse.
ACC Zuid
Na de 2 enorm zware zandbanen van de eerste 2 NK wedstrijden
zal het voor veel rijders een verademing zijn om in Kessel te
kunnen optreden. Ook hier ligt een ruime en lange zandbaan te
wachten maar als het weer een beetje meewerkt kan er hier op Immler
banden gereden worden. Helaas bleek bij aankomst in Kessel dat
er op een andere plaats werd gereden dan in 2005 en lag er gewoon
een zware zandbaan. Dus geen verademing en zo moest iedereen weer
zwaar aan de bak.
Gezien het weerbeeld van de afgelopen week zag het er op voorhand
naar uit dat de baan er droog bij zou liggen. De weersvooruitzichten
wijzen op een locale bui. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat de
Keizersbaan tot deze locatie behoort.
Op vrijdagavond en nacht was er geen regen van betekenis gevallen
in Kessel. Net voor de laatste maal standaardklasse startte voor
hun eerste manche viel er zoÕn enorm zware locale bui. Zwemmen
op de Keizersbaan in Kessel behoorde hierna tot de mogelijkheden.
Dat de professionaliteit van deze NK organisatie grote vormen
aanneemt zagen we op de website van ACC Zuid. In aanloop van de
NK was er hier een prachtig download center ingericht waar de
complete layout van de baan zichtbaar was. Zodoende was het vanuit
de luie stoel al mogelijk om een plaatsje langs de baan uit te
zoeken in een van de 5 bochten die de baan telt.
Voor de echte zuinige Nederlander behoorde zelfs het downloaden
van een kortingsbon tot de mogelijkheden. Voor de pers was er
een heuse media unit geplaatst. Ook aan de VIPS was gedacht met
een luxe hospitality unit. Om dan nog maar te zwijgen van alle
extra race- en rally monsters die rondreden en/of aanwezig waren.
Zo zagen we uit de stal van Colle Rentals de BRL auto van Donald
Molenaar. Ook een hotrod, Stockcar F2 en formule autootje stonden
aan de overzijde van de baan geparkeerd. Teveel om op te noemen
eigenlijk. Mocht je niet zijn geweest dan heb je veel gemist en
op autocross gebied proberen we dit in dit verslag dan maar weer
goed te maken.
Wedstrijdverloop
Het complete wedstrijdverloop kostte veel tijd. De 3
kleine finales van vandaag werden om 17.40 uur pas gestart. Feit
was wel dat de zon op dat moment ook echt doorbrak. Misschien
hebben ze daar dan ook wel opgewacht.
De organisatie zorgde ervoor dat er voor en tijdens de finales
veel geschoven werd. Dit resulteerde dan ook in eerlijke en zeer
snel gereden finales die om 18.30 uur werden gestart.
Langs de lijn was het een gezellige boel en we hebben er ook nog
eens een leuke bezigheid bij gevonden. Misschien is het in de
toekomst wat voor de Engelse gokkantoren. Namelijk het wedden
en/of voorspellen van degene die de kopstart gaat pakken. Goed
we zaten er net zo vaak naast als dat we het goed hadden gegokt.
Tijdens de manches viel me nog wel iets op. Daarom een kritische
noot aan de zijde van de wedstrijdleiding. In de standaardklasse
ging in de bocht na de finish een auto over de kop. Code rood.
Aangezien dit in de eerste ronde gebeurde voordat de volle ronde
werd afgelegd vond er een herstart op de baan plaats. Het reglement
schrijft namelijk voor dat als er rood wordt gegeven na de eerste
doorkomst (als alle autoÕs over de finishlijn zijn gereden) geldt
dit als eerste ÒrondeÓ c.q. doorkomst. Met verbazing heb ik het
gehele voorval aanschouwt. Blind ging ik er vanuit dat er een
complete hertstart zou plaats vinden maar de wedstrijdleiding
besloot anders. Alle verdere autoÕs in deze manche waren langs
de jurywagen gekomen dus een herstart op de baan. Kan natuurlijk
zo zijn dat anders de regel niet goed werd toegepast en nu wel.
Opvallend vond ik het wel en misschien moet het in de volgende
briefing eens goed worden aangestipt. Of de regel wijzigen dat
er een volle ronde (weer langs start) gereden moet zijn.
Juniorklasse
In de manches ging het er in de juniorklasse een stuk
milder aan toe dan we de laatste tijd gewend zijn. Heeft natuurlijk
ook te maken met het relatief lage deelnemers aantal. Er waren
namelijk maar 21 deelnemers ingeschreven in Kessel. Opvallend
was de verschijning van de oude auto van Marcel Reints. De Polo
werd dit maal bestuurd door Patty Stiphout die de Suzuki Swift
met schade in de schuur had laten staan.
In de finale was het een machtige start van Thij Twaalfhoven in
de snelle Peugeot 106. Hij was al gestaag aan een opmars begonnen
toen in de 2e ronde Miranda Verhees haar auto met de wielen omhoog
parkeerde. Code rood bleef uit en zo kon de finale op volle snelheid
worden voorgezet. Peugeot power voerde de boventoon in deze finale.
De eerste 4 plaatsen werden na een paar ronden ingenomen door
deze Franse leeuwen. In beginsel leek het er nog op dat Jiri Osinga
een Frans feestje leek te verstoren maar naarmate de finale vorderde
viel hij verder terug. Jan Brookman in Aalten de grote winnaar
kwam rokend naderbij aan de Peugeots. Intussen had Marcel Reints
de koppositie ingepikt van Twaalfhoven. Hierna bouwde de ex-KNAF
talent First winnaar zijn koppositie dan ook gestaag uit. Een
mooie overwinning van de oud nederlands kampioen bij de junioren
en zo gloort er in 2007 misschien wel weer een nieuw kampioenschap
daar hij sterker aan de leiding gaat in de tussenstand.
Achter Reints was het nog steeds Thij Twaalfhoven die de 2e stek
vast in handen had en deze ook tot aan de eindstreep vasthield.
Hierachter was het dan de Peugeot 205 van Jimmy Poelarends die
er een compleet Peugeot podium van maakte. Jan Brookman stuurde
zijn AX gedecideerd naar plaats 4 voor regerend kampioen DaniÏl
de Bone. De Bone was dus niet bij machte zijn Kieldrechtse EP
overwinning om te zetten in nog zoÕn goede prestatie.
Standaardklasse
De TC doet dit jaar aardig zijn best om eventuele illegale
praktijken in de standaardklasse uit te bannen. Hierdoor zagen
we ook tussen de manches door controles uitgevoerd worden. Zo
werd bij Chris Wagenaar gekeken of de versnellingsbak wel conform
het reglement was. Gelukkig voor de inwoner van Blokker was dit
het geval en kon hij zo de finale in.
Maar voor het zover was diende eerst de kleine finale van de grootste
klasse zich aan. De grote winnaar van Aalten, Peter Lensink, was
een van de deelnemers aan deze kleine finale. Daar konden zijn
Christijan Albers schoenen die hij sinds die wedstrijd draagt
niets aan veranderen. Als het echt aan de schoenen ligt hebben
deze hem wel in de finale gebracht. Op sterke wijze werd de kleine
finale een prooi voor hem en kon hij op de laatste rij van de
finale aansluiten.
De Toyota MR2Õs waren in het zand niet zo onverslaanbaar als gedacht.
Hendrik Stadman en Chris Wagenaar waren degene die de eerste 2
plaatsen mochten uitzoeken. Toch was de kopstart niet voor 1 van
hen. Ronnie Vetketel trapt zijn MR2 vol in de toeren en reed resoluut
naar plaats 1 bij het uitkomen van de eerste bocht. Opvallend
was toch de opmars van de andere MR2 van Peter Lensink. Na 2 ronden
nam hij vanaf de laatste rij de tweede plaats al in. Zou het dan
toch aan de schoenen liggen? Door het wildere rijden kon hij de
MR2 niet goed meer onder controle houden en ondanks de druk roepende
fans dat hij naar binnen moest resulteerde het slechts in een
5e plaats. Niet slecht vanuit de kleine finale. Ronnie Vetketel
pareerde alle aanvallen van Patrick Spies die naarmate de finale
vorderde dichter en dichter bij kwam. Toch was het niet de regerend
kampioen die de 2e plaats voor zich opeiste. Deze kreeg Hendrik
Stadman in de schoot geworpen door een zeldzaam foutje van Spies
in de laatste bocht nog wel. Zo was het voor Spies niet meer mogelijk
om Stadman te achterhalen die direct en dankbaar gebruik maakte
van deze extra punten die hij mee kon nemen naar Annen. Zo was
het podium bekend waar de hevig teleurgestelde Chris Wagenaar
dus net naast viel. Met kokende motor werd er toch nog een 4e
plaats behaald al had er volgens eigen zeggen meer in gezeten.
Opvallend dit jaar in de standaardklasse is dat het heel close
is in de top. Al jaren was de top 5 vaak tot aan de laatste wedstrijd
wel spannend maar waren de verschillen in punten erg groot. Nu
is het zo dat de complete top 5 in alle 3 de wedstrijden goede
klasseringen heeft gereden. Als het zo close blijft dan zijn er
straks in Altforst veel kandidaten voor de titel.
Toerwagen
Grote afwezige vandaag was de snelle Honda van Frederik
Veldhuizen. In Lopik was er veel motorschade en deze week was
er weer een nieuwe motor opgebouwd. Helaas voor de titelsponsor
van de Sprint 2000 klasse liep deze stuk op de testbank en kon
hij niet deelnemen vandaag.
De eerste manche leverde een waar modderballet op. Alleen de winnaar
van die manche, Peter Breederland, was op de baan aan de kleur
van zijn auto nog herkenbaar. Verder reden er niets anders dan
donkerbruine autoÕs rond. Moest hierbij erg denken aan mijn column
10. Dirttrack racing was in deze manche wel heel erg op zijn plaats
geweest.
In de manches namen we al afscheid van de 2 mooiste toerwagens
van Nederland. Ook nog eens 2 mannen die de afgelopen weken een
berg met werk hebben moeten verzetten om hun autoÕs überhaupt
aan de start te krijgen. We hebben het over Rene van Vliet in
de Subaru Impreza en Richard Kools in de Escort Cosworth. Van
Vliet raakte tijdens het RAM festival een container en Kools had
in Kieldrecht een getordeerde as in de versnellingsbak.
De finale was een regelrechte knaller voor Anton Roor. Hiermee
heeft hij hele goede zaken gedaan voor een eventueel kampioenschap.
Opvallend is, als dit zou gebeuren, dat het dan het 3e kampioenschap
voor deze auto is met evenzoveel verschillende bestuurders en
dat zonder turbo. Roor reed deze finale wel op de limiet en kende
een aantal hachelijke momenten. Het leverde hem wel een prachtige
overwinning op hier in Kessel. De snelle Hayabusa Swift van Peter
Breederland zou door zijn lage gewicht in het voordeel geweest
moeten zijn maar hij kon niets inbrengen bij de ontketende stratenmaker.
Toon Kooremans leek op weg naar een grote verassing. De Porsche
heeft nog steeds een beroerde wegligging maar is wel supersnel.
Dit weerhield ook regerend kampioen Marco Tuchter er niet van
om Kooremans voorbij te steken. Zo viel de snelle Porsche rijder
dus net naast het podium. De snelle VW van regiorijder Henk Smits
stond ook in de finale maar naarmate de finale vorderde ging de
snelheid er verder uit. Jammer genoeg voor hem dus geen topklassering
voor zijn thuispubliek.
Keverklasse
Alle goede dingen bestaan uit drieÏn dachten de keverrijders
in de 1e manche. Wegens koprollen in de eerste ronde werd er
3x opnieuw gestart. Steeds was het Belg Sooi Ermens die de kop
nam en dit bleek een voorbode voor de finale te zijn.
Net genoeg rijders om weer een kleine finale te rijden welke
een overwinning opleverde voor Frits de Haan. Richard van Schaick
behaalde precies de 3e plaats in deze kleine finale. En dat
was meer waar hij op gehoopt had na de zware motorschade in
Aalten.
De finale bestond uit veel green power op de eerste rij. De
strijd om de eerste 2 plaatsen ging in de eerste ronde dan ook
tussen de 2 groene kevers van Sooi Ermens en Arjan Stokkink.
Tot het moment dat Lammert Brink zich met dit gevecht ging bemoeien
leek er geen vuiltje aan de lucht dat een van deze groene rijders
de winst ging pakken. Brink declasseerde eerst Stokkink en kon
zo de jacht openen op Sooi Ermens. Sooi, ex-NK kampioen 2001,
heeft nog nooit een NK wedstrijd gewonnen en door de ontketende
Brink leek de overwinning ook nu weer aan zijn neus voorbij
te gaan. Brink passeerde Ermens kort maar in de bocht na de
finish vond Brink bijna zijn Waterloo. Bijna lag Brink met alle
wielen in de lucht maar door de zwaartekracht werd hij net op
tijd terug getrokken. Brink kon hierna niet meer inlopen op
Sooi Ermens die zo eindelijk zijn lang verwachte NK overwinning
binnen hengelde. Lammert Brink en toch nog Arjan Stokkink complementeerden
het podium. Met zijn 3e plaats staat Stokkink nu fier aan de
leiding met 6 punten voorsprong op Johan Zomer.
Sprint 1600
Een discutabele beslissing van wedstrijdleider Ton
Hissink leverde John Lagodny in de eerste manche een zwarte
vlag op. Volgens de wedstrijdleiding was Lagodny op het eerste
rechte stuk van zijn lijn afgeweken. Is een feit maar de Luxemburger
kon niet anders daar er voor hem 2 autoÕs met elkaar in aanraking
kwamen waar hij alleen nog maar door uit te wijken omheen kon
rijden. Lagodny heeft de laatste weken wat met zwarte vlaggen
lijkt het.
Desalniettemin stond Lagodny toch in de finale maar niet zoals
hij gewend is de laatste NKÕs op de eerste rij. In de manches
bleek deze keer ook dat Lagodny niet onoverwinnelijk is. In
een van de manches was er ook nu weer een prachtig gevecht tussen
Lagodny en Tolkamp. Smullen voor de liefhebbers.
De kopstart was er voor de snelle Honda rijder Roland Dekkers.
Hij duldde niemand in zijn buurt en zo was de overwinning meer
dan overtuigend. De strijd om plaats 2 daarentegen was prachtig
om te zien. Thuisrijder John van der Coelen, Peter Timmermans
(B) en John Lagodny maakten er een prachtig schouwspel van.
Peter Timmermans zat continu kort achter van der Coelen te loeren.
Het kleinste foutje kon fataal zijn. Beiden hadden niet gerekend
dat van der Coelen wel eens een beetje stil kon vallen. Toch
gebeurde dit en Timmermans moest vol in de remmen en raakte
zo van der Coelen toch nog. Lagodny op het vinkentouw zittende
kon er niet direct gebruik van maken. Toch aan het einde van
het rechte stuk knalde de Luxemburger ineens voorbij aan de
2 kemphanen. Zo was het alleen de superieure Dekkers die in
de tussenstand inliep op Lagodny die de koppositie stevig in
handen heeft. Op de 2e plaats staan gebroederlijk Peter Timmermans
en Edwin Tolkamp die in de finale niet in het stuk voorkwam.
Johan Schoenmakers was 1 van de smaakmakers in de manches maar
raakte in de eerste ronde door pech achterop en kon geen aanspraak
meer maken op het podium.
Sprint 2000
Zoals altijd weer veel deelnemers in deze zeer snelle
klasse. Met 43 deelnemers was er dan ook een kleine finale.
In de manches zagen we Willem Snijder steeds proberen zijn prestaties
van de afgelopen NKÕs te overtreffen. Dit resulteerde in een
bezoek aan de greppel en een koprol. Hiermee kunnen we nu zeker
concluderen dat een prolongatie van zijn titel niet meer tot
de mogelijkheden behoort. Toch probeerde Snijder het in de kleine
finale. Prachtige lijnen en hard buitenom rijdend restte een
alles of niets poging om de 3e plaats te bemachtigen in zijn
tweede koprol van de dag. Finale plaats was dus gezien. Martijn
Doorn en Sjaak Wismans haalden de finale wel evenals thuisrijder
Raimond Tijdink van het Praxis team.
In de manches had de jarige Belg Patrick Cleys weer rijles gegeven.
Er zijn al verschillende mensen geweest die aan Cleys gevraagd
hebben hoe ze kunnen inschrijven voor zoÕn les. Met zoveel aanmeldingen
kan ik wel een rijschool beginnen was zijn nuchtere commentaar.
Ondanks zijn nieuwe baan knalde hij in de manches toch weer
naar de pole position. Deze wist hij in de finale niet om te
zetten in de kopstart. Henk van der Hart pakte deze wel maar
binnen 1 ronde had Cleys de koppositie alweer veroverd. Raimond
Tijdink heeft niet lang kunnen genieten van zijn finale plaats
door zijn koprol die code rood veroorzaakte. Hierna ging het
hard met de uitvallers want Peter Versluis, Martijn Doorn en
John Rotink konden ook niet meer deelnemen aan de herstart vanwege
mechanische problemen.
Tijdens de herstart liet Cleys zich niet meer verrassen en zo
bezorgde hij zichzelf een mooi verjaardagscadeau. Een overwinning
was zijn deel en zo verstevigde hij ook nog eens zijn leidende
positie in de tussenstand. Opvallend was de 3e plaats van Sjaak
Wismans. Vanuit de kleine finale was de laagste trede van het
podium wel heel erg knap gedaan. Na het plakken van autocrossnederland.nl
stickers heeft Kees Buijserd vleugels gekregen. Voor het eerst
in de finale en dan ook nog eens in de top-10 eindigen is een
knappe prestatie. Of het aan de stickers ligt zullen we wel
nooit weten maar het ligt wel voor de hand ;-).
Pech was er voor Pierre Blok. Net voor de finishlijn sloeg hij
over de kop en zo zag hij zijn hoge eindklassering in rook opgaan.
Superklasse
Er waren 20 inschrijvingen waarvan een aantal oude
bekenden die we dit jaar nog niet in actie hebben gezien. Henk
Bok en Bennie de Kruijff waren daar de bekendste van. Vooral
de sprinter van Henk Bok sprak optisch tot de verbeelding. Wat
een prachtige auto hebben ze opgebouwd. Jammer dat er in de
eerste manche al zoveel schade te betreuren was. Michael Kuipers
parkeerde zijn rechter voorwiel op de achterkant van Bok zijn
auto. Dit resulteerde in zoveel schade dat hij zijn manche nog
wel uit heeft kunnen rijden maar daarna niet meer aan de start
is verschenen.
Wilhelm Franssen had Maastricht deze keer verlaten om zijn eerste
NK optreden tot een feit te maken. Als een komeet bewoog hij
de speciale Paul Peters creatie over de baan. Dit resulteerde
uiteindelijk in de pole voor de finale.
Glenn van Romalen liet zien met het oude frame van Marco Uenk
op de weg terug te zijn. Vorige week in Kieldrecht kreeg beiden
de kans om aan elkaar te ruiken met een 1600cc motor. Afgelopen
week werd er een 2000cc Ford motor in gehangen waarmee Glenn
vandaag voor het eerst aan de start stond.
Harrie van der Putten was snel weg bij de start. Dit kon niet
worden gezegd van Wilhelm Franssen. Hij kreeg maar weinig gang
in zijn sprinter en dit werd over het hoofd gezien door thuisrijder
Sander Derikx. Code rood was het gevolg. Vooral de kever van
het Timola team had veel schade. Vanuit het rennerskwartier
kwam direct de helpende hand voor Franssen. Toen de auto eenmaal
door de tractor was opgetild werd er door het team druk gesleuteld.
Het reglement schrijft bij een laatste finale 15 minuten reparatie
tijd voor en binnen deze tijd slaagde men er in de auto te repareren.
Zodoende kon van der Putten de herstart niet pakken want die
was voor de zeer snelle Wilhelm Franssen. Een geluk bij een
ongeluk dus.
Erik Pijnenburg was de eerste uitvaller na de herstart. Martin
Kroon probeerde aan te pikken bij de ontketende Franssen. Dit
lukt maar van een echte bedreiging is nooit sprake geweest en
zo gingen de maximale punten meer naar Maastricht. Martin Kroon
maalde hier niet om daar Franssen de eerste 2 NKÕs heeft gemist.
Zodoende koesterde Kroon zijn 29 punten om zo de leiding over
te nemen van John Verberk die helaas met zijn 2 liter motor
aan de start stond.
Michael Kuipers en Erik Ankersmit kregen op het laatst nog bezoek
van Glenn van Rosmalen. Het lijkt erop dat de nieuwe aanwinst
van het Rotax team goed bevalt. Helaas voor van Rosmalen zaten
alle ronden erop anders hadden Kuipers en Ankersmit hun plaatsje
wel eens in kunnen leveren.
Op de helft
Ondanks de moeilijk bij te houden baan hebben we toch
weer prachtige wedstrijden kunnen zien. In een prachtige ambiance
rondom de baan kunnen we alleen maar concluderen dat de organisatie
heel veel en vooral goed werk heeft verricht. ACC Zuid mag er
wel weer een jaartje tussenuit als ze maar beloven in 2009 er
weer te staan met een NK.
Nu de helft van het NK seizoen erop zit zijn de kaarten nog
lang niet geschud. Wel komt er zicht op rijders die het kampioenschap
zeker niet meer kunnen behalen. Maar om nu al te spreken van
echt favorieten voor de titel gaat wat ver. Maar de buitenlanders
Lagodny en Cleys liggen toch wel redelijk op titelkoers. Maar
nu de zandbanen te einde zijn en de kleibanen zich aandienen
kan er dus nog geen enkele conclusie getrokken worden.
Tijd dus om ons te gaan opmaken voor de eerste kleiwedstrijd
van dit seizoen. Deze zal zijn op 7 juli in het Groningse Visvliet.
Daar zal de zo bekende ruime ovale kleibaan weer worden klaar
gelegd.
Tekst:
Emile Moorelisse - AutoCrossNederland.NL
Foto's: Klik hier
|
|