9 juni 2007 - 3e wedstrijd

Wedstrijd 3 VeKa NK autocross 9 juni 2007 Kessel

Kessel is een dorp met een zeer oude historie. Toch zijn er in 1312 stadrechten toegekend aan dit kleine plaatsje aan de Maas. Deze rechten zijn echter nooit tot gelding gekomen en nu is het nog steeds Maasdorp Kessel. In die goede oude tijd werd er immer al veel handel gedreven en Hans Verbugt heeft daar lering uit getrokken. De zakenman pur sang heeft het nu voor de 2e keer voor elkaar gekregen om samen met ACC Zuid, de plaatselijke ACC de Blue Birds en ACC Geffen een NK te mogen organiseren in dit prachtige Maasdorp.

In 2005 was in Kessel namelijk de openingswedstrijd van het NK seizoen. Deze staat de boek als een van de meest turbulente wedstrijden ooit. Het BSAC had voor dat jaar namelijk veel gewijzigd in het reglement. De belangrijkste wijziging dat jaar was het verhogen van het aantal deelnemers in de manches en finales. Normaal stonden er 10 autoÕs aan de start in de sprint klassen en dit was nu verhoogd naar 15. In de finale van de Sprint 1600 ging het dan ook direct aardig mis. Ed van Asten kwam te ver aan de buitenzijde en parkeerde zijn auto door het vele stof in de greppel. Onze zuiderbuur Eric Roodhooft zag door het vele stof ook niets meer en parkeerde zijn sprinter tegen die van van Asten aan. Alsof dit nog niet genoeg was botste ook Jan Petrusson er tegenaan. Als gevolg stond er een complete sprinter berg in de greppel. Helaas was er niet alleen materiele schade te betreuren. De sympathieke EP organisator Jan Petrusson werd door de hulpdiensten met hand- en beenletsel uit zijn sprinter gehaald. Na een bezoekje aan het ziekenhuis mocht Jan weer mee naar het Belgische Melsele. Toch heeft het herstel van zijn hand enige maanden in beslag genomen. In de herstart ging het daarna mis voor Eimert de Groot. Hij ging hard over de kop in de eerste bocht. Hierna weer een herstart en na bijna een ronde te hebben gereden was het Andre Bouwmeester die onvrijwillig het luchtruim koos. Bij de 4e start ging gelukkig alles goed en werd die finale uiteindelijk gewonnen door Sjaak Spies.
Een spectaculaire opening van het seizoen dus in 2005. Laten we hopen dat we daar dit jaar minder last van hebben.

Technische nacontrole
In Aalten werden na afloop van de wedstrijd weer een aantal autoÕs aan een technische nacontrole onderworpen. Na deze controle bleven de kever van Jan-Paul Klaster en de sprinter van Roel Brussen over voor een extra inspectie.
Gelukkig voor beide rijders is er aan hun auto niets onreglementairs gevonden.
De uitslag van de NK in Aalten behield hier mee dan ook de oorspronkelijke winnaars van het zilver in hun klasse.

ACC Zuid
Na de 2 enorm zware zandbanen van de eerste 2 NK wedstrijden zal het voor veel rijders een verademing zijn om in Kessel te kunnen optreden. Ook hier ligt een ruime en lange zandbaan te wachten maar als het weer een beetje meewerkt kan er hier op Immler banden gereden worden. Helaas bleek bij aankomst in Kessel dat er op een andere plaats werd gereden dan in 2005 en lag er gewoon een zware zandbaan. Dus geen verademing en zo moest iedereen weer zwaar aan de bak.
Gezien het weerbeeld van de afgelopen week zag het er op voorhand naar uit dat de baan er droog bij zou liggen. De weersvooruitzichten wijzen op een locale bui. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat de Keizersbaan tot deze locatie behoort.
Op vrijdagavond en nacht was er geen regen van betekenis gevallen in Kessel. Net voor de laatste maal standaardklasse startte voor hun eerste manche viel er zoÕn enorm zware locale bui. Zwemmen op de Keizersbaan in Kessel behoorde hierna tot de mogelijkheden.



Dat de professionaliteit van deze NK organisatie grote vormen aanneemt zagen we op de website van ACC Zuid. In aanloop van de NK was er hier een prachtig download center ingericht waar de complete layout van de baan zichtbaar was. Zodoende was het vanuit de luie stoel al mogelijk om een plaatsje langs de baan uit te zoeken in een van de 5 bochten die de baan telt.
Voor de echte zuinige Nederlander behoorde zelfs het downloaden van een kortingsbon tot de mogelijkheden. Voor de pers was er een heuse media unit geplaatst. Ook aan de VIPS was gedacht met een luxe hospitality unit. Om dan nog maar te zwijgen van alle extra race- en rally monsters die rondreden en/of aanwezig waren. Zo zagen we uit de stal van Colle Rentals de BRL auto van Donald Molenaar. Ook een hotrod, Stockcar F2 en formule autootje stonden aan de overzijde van de baan geparkeerd. Teveel om op te noemen eigenlijk. Mocht je niet zijn geweest dan heb je veel gemist en op autocross gebied proberen we dit in dit verslag dan maar weer goed te maken.

Wedstrijdverloop
Het complete wedstrijdverloop kostte veel tijd. De 3 kleine finales van vandaag werden om 17.40 uur pas gestart. Feit was wel dat de zon op dat moment ook echt doorbrak. Misschien hebben ze daar dan ook wel opgewacht.
De organisatie zorgde ervoor dat er voor en tijdens de finales veel geschoven werd. Dit resulteerde dan ook in eerlijke en zeer snel gereden finales die om 18.30 uur werden gestart.
Langs de lijn was het een gezellige boel en we hebben er ook nog eens een leuke bezigheid bij gevonden. Misschien is het in de toekomst wat voor de Engelse gokkantoren. Namelijk het wedden en/of voorspellen van degene die de kopstart gaat pakken. Goed we zaten er net zo vaak naast als dat we het goed hadden gegokt.
Tijdens de manches viel me nog wel iets op. Daarom een kritische noot aan de zijde van de wedstrijdleiding. In de standaardklasse ging in de bocht na de finish een auto over de kop. Code rood. Aangezien dit in de eerste ronde gebeurde voordat de volle ronde werd afgelegd vond er een herstart op de baan plaats. Het reglement schrijft namelijk voor dat als er rood wordt gegeven na de eerste doorkomst (als alle autoÕs over de finishlijn zijn gereden) geldt dit als eerste ÒrondeÓ c.q. doorkomst. Met verbazing heb ik het gehele voorval aanschouwt. Blind ging ik er vanuit dat er een complete hertstart zou plaats vinden maar de wedstrijdleiding besloot anders. Alle verdere autoÕs in deze manche waren langs de jurywagen gekomen dus een herstart op de baan. Kan natuurlijk zo zijn dat anders de regel niet goed werd toegepast en nu wel. Opvallend vond ik het wel en misschien moet het in de volgende briefing eens goed worden aangestipt. Of de regel wijzigen dat er een volle ronde (weer langs start) gereden moet zijn.

Juniorklasse
In de manches ging het er in de juniorklasse een stuk milder aan toe dan we de laatste tijd gewend zijn. Heeft natuurlijk ook te maken met het relatief lage deelnemers aantal. Er waren namelijk maar 21 deelnemers ingeschreven in Kessel. Opvallend was de verschijning van de oude auto van Marcel Reints. De Polo werd dit maal bestuurd door Patty Stiphout die de Suzuki Swift met schade in de schuur had laten staan.
In de finale was het een machtige start van Thij Twaalfhoven in de snelle Peugeot 106. Hij was al gestaag aan een opmars begonnen toen in de 2e ronde Miranda Verhees haar auto met de wielen omhoog parkeerde. Code rood bleef uit en zo kon de finale op volle snelheid worden voorgezet. Peugeot power voerde de boventoon in deze finale. De eerste 4 plaatsen werden na een paar ronden ingenomen door deze Franse leeuwen. In beginsel leek het er nog op dat Jiri Osinga een Frans feestje leek te verstoren maar naarmate de finale vorderde viel hij verder terug. Jan Brookman in Aalten de grote winnaar kwam rokend naderbij aan de Peugeots. Intussen had Marcel Reints de koppositie ingepikt van Twaalfhoven. Hierna bouwde de ex-KNAF talent First winnaar zijn koppositie dan ook gestaag uit. Een mooie overwinning van de oud nederlands kampioen bij de junioren en zo gloort er in 2007 misschien wel weer een nieuw kampioenschap daar hij sterker aan de leiding gaat in de tussenstand.



Achter Reints was het nog steeds Thij Twaalfhoven die de 2e stek vast in handen had en deze ook tot aan de eindstreep vasthield. Hierachter was het dan de Peugeot 205 van Jimmy Poelarends die er een compleet Peugeot podium van maakte. Jan Brookman stuurde zijn AX gedecideerd naar plaats 4 voor regerend kampioen DaniÏl de Bone. De Bone was dus niet bij machte zijn Kieldrechtse EP overwinning om te zetten in nog zoÕn goede prestatie.

Standaardklasse
De TC doet dit jaar aardig zijn best om eventuele illegale praktijken in de standaardklasse uit te bannen. Hierdoor zagen we ook tussen de manches door controles uitgevoerd worden. Zo werd bij Chris Wagenaar gekeken of de versnellingsbak wel conform het reglement was. Gelukkig voor de inwoner van Blokker was dit het geval en kon hij zo de finale in.
Maar voor het zover was diende eerst de kleine finale van de grootste klasse zich aan. De grote winnaar van Aalten, Peter Lensink, was een van de deelnemers aan deze kleine finale. Daar konden zijn Christijan Albers schoenen die hij sinds die wedstrijd draagt niets aan veranderen. Als het echt aan de schoenen ligt hebben deze hem wel in de finale gebracht. Op sterke wijze werd de kleine finale een prooi voor hem en kon hij op de laatste rij van de finale aansluiten.



De Toyota MR2Õs waren in het zand niet zo onverslaanbaar als gedacht. Hendrik Stadman en Chris Wagenaar waren degene die de eerste 2 plaatsen mochten uitzoeken. Toch was de kopstart niet voor 1 van hen. Ronnie Vetketel trapt zijn MR2 vol in de toeren en reed resoluut naar plaats 1 bij het uitkomen van de eerste bocht. Opvallend was toch de opmars van de andere MR2 van Peter Lensink. Na 2 ronden nam hij vanaf de laatste rij de tweede plaats al in. Zou het dan toch aan de schoenen liggen? Door het wildere rijden kon hij de MR2 niet goed meer onder controle houden en ondanks de druk roepende fans dat hij naar binnen moest resulteerde het slechts in een 5e plaats. Niet slecht vanuit de kleine finale. Ronnie Vetketel pareerde alle aanvallen van Patrick Spies die naarmate de finale vorderde dichter en dichter bij kwam. Toch was het niet de regerend kampioen die de 2e plaats voor zich opeiste. Deze kreeg Hendrik Stadman in de schoot geworpen door een zeldzaam foutje van Spies in de laatste bocht nog wel. Zo was het voor Spies niet meer mogelijk om Stadman te achterhalen die direct en dankbaar gebruik maakte van deze extra punten die hij mee kon nemen naar Annen. Zo was het podium bekend waar de hevig teleurgestelde Chris Wagenaar dus net naast viel. Met kokende motor werd er toch nog een 4e plaats behaald al had er volgens eigen zeggen meer in gezeten.
Opvallend dit jaar in de standaardklasse is dat het heel close is in de top. Al jaren was de top 5 vaak tot aan de laatste wedstrijd wel spannend maar waren de verschillen in punten erg groot. Nu is het zo dat de complete top 5 in alle 3 de wedstrijden goede klasseringen heeft gereden. Als het zo close blijft dan zijn er straks in Altforst veel kandidaten voor de titel.

Toerwagen
Grote afwezige vandaag was de snelle Honda van Frederik Veldhuizen. In Lopik was er veel motorschade en deze week was er weer een nieuwe motor opgebouwd. Helaas voor de titelsponsor van de Sprint 2000 klasse liep deze stuk op de testbank en kon hij niet deelnemen vandaag.
De eerste manche leverde een waar modderballet op. Alleen de winnaar van die manche, Peter Breederland, was op de baan aan de kleur van zijn auto nog herkenbaar. Verder reden er niets anders dan donkerbruine autoÕs rond. Moest hierbij erg denken aan mijn column 10. Dirttrack racing was in deze manche wel heel erg op zijn plaats geweest.
In de manches namen we al afscheid van de 2 mooiste toerwagens van Nederland. Ook nog eens 2 mannen die de afgelopen weken een berg met werk hebben moeten verzetten om hun autoÕs überhaupt aan de start te krijgen. We hebben het over Rene van Vliet in de Subaru Impreza en Richard Kools in de Escort Cosworth. Van Vliet raakte tijdens het RAM festival een container en Kools had in Kieldrecht een getordeerde as in de versnellingsbak.



De finale was een regelrechte knaller voor Anton Roor. Hiermee heeft hij hele goede zaken gedaan voor een eventueel kampioenschap. Opvallend is, als dit zou gebeuren, dat het dan het 3e kampioenschap voor deze auto is met evenzoveel verschillende bestuurders en dat zonder turbo. Roor reed deze finale wel op de limiet en kende een aantal hachelijke momenten. Het leverde hem wel een prachtige overwinning op hier in Kessel. De snelle Hayabusa Swift van Peter Breederland zou door zijn lage gewicht in het voordeel geweest moeten zijn maar hij kon niets inbrengen bij de ontketende stratenmaker. Toon Kooremans leek op weg naar een grote verassing. De Porsche heeft nog steeds een beroerde wegligging maar is wel supersnel. Dit weerhield ook regerend kampioen Marco Tuchter er niet van om Kooremans voorbij te steken. Zo viel de snelle Porsche rijder dus net naast het podium. De snelle VW van regiorijder Henk Smits stond ook in de finale maar naarmate de finale vorderde ging de snelheid er verder uit. Jammer genoeg voor hem dus geen topklassering voor zijn thuispubliek.

Keverklasse
Alle goede dingen bestaan uit drieÏn dachten de keverrijders in de 1e manche. Wegens koprollen in de eerste ronde werd er 3x opnieuw gestart. Steeds was het Belg Sooi Ermens die de kop nam en dit bleek een voorbode voor de finale te zijn.
Net genoeg rijders om weer een kleine finale te rijden welke een overwinning opleverde voor Frits de Haan. Richard van Schaick behaalde precies de 3e plaats in deze kleine finale. En dat was meer waar hij op gehoopt had na de zware motorschade in Aalten.



De finale bestond uit veel green power op de eerste rij. De strijd om de eerste 2 plaatsen ging in de eerste ronde dan ook tussen de 2 groene kevers van Sooi Ermens en Arjan Stokkink. Tot het moment dat Lammert Brink zich met dit gevecht ging bemoeien leek er geen vuiltje aan de lucht dat een van deze groene rijders de winst ging pakken. Brink declasseerde eerst Stokkink en kon zo de jacht openen op Sooi Ermens. Sooi, ex-NK kampioen 2001, heeft nog nooit een NK wedstrijd gewonnen en door de ontketende Brink leek de overwinning ook nu weer aan zijn neus voorbij te gaan. Brink passeerde Ermens kort maar in de bocht na de finish vond Brink bijna zijn Waterloo. Bijna lag Brink met alle wielen in de lucht maar door de zwaartekracht werd hij net op tijd terug getrokken. Brink kon hierna niet meer inlopen op Sooi Ermens die zo eindelijk zijn lang verwachte NK overwinning binnen hengelde. Lammert Brink en toch nog Arjan Stokkink complementeerden het podium. Met zijn 3e plaats staat Stokkink nu fier aan de leiding met 6 punten voorsprong op Johan Zomer.

Sprint 1600
Een discutabele beslissing van wedstrijdleider Ton Hissink leverde John Lagodny in de eerste manche een zwarte vlag op. Volgens de wedstrijdleiding was Lagodny op het eerste rechte stuk van zijn lijn afgeweken. Is een feit maar de Luxemburger kon niet anders daar er voor hem 2 autoÕs met elkaar in aanraking kwamen waar hij alleen nog maar door uit te wijken omheen kon rijden. Lagodny heeft de laatste weken wat met zwarte vlaggen lijkt het.
Desalniettemin stond Lagodny toch in de finale maar niet zoals hij gewend is de laatste NKÕs op de eerste rij. In de manches bleek deze keer ook dat Lagodny niet onoverwinnelijk is. In een van de manches was er ook nu weer een prachtig gevecht tussen Lagodny en Tolkamp. Smullen voor de liefhebbers.



De kopstart was er voor de snelle Honda rijder Roland Dekkers. Hij duldde niemand in zijn buurt en zo was de overwinning meer dan overtuigend. De strijd om plaats 2 daarentegen was prachtig om te zien. Thuisrijder John van der Coelen, Peter Timmermans (B) en John Lagodny maakten er een prachtig schouwspel van. Peter Timmermans zat continu kort achter van der Coelen te loeren. Het kleinste foutje kon fataal zijn. Beiden hadden niet gerekend dat van der Coelen wel eens een beetje stil kon vallen. Toch gebeurde dit en Timmermans moest vol in de remmen en raakte zo van der Coelen toch nog. Lagodny op het vinkentouw zittende kon er niet direct gebruik van maken. Toch aan het einde van het rechte stuk knalde de Luxemburger ineens voorbij aan de 2 kemphanen. Zo was het alleen de superieure Dekkers die in de tussenstand inliep op Lagodny die de koppositie stevig in handen heeft. Op de 2e plaats staan gebroederlijk Peter Timmermans en Edwin Tolkamp die in de finale niet in het stuk voorkwam.
Johan Schoenmakers was 1 van de smaakmakers in de manches maar raakte in de eerste ronde door pech achterop en kon geen aanspraak meer maken op het podium.

Sprint 2000
Zoals altijd weer veel deelnemers in deze zeer snelle klasse. Met 43 deelnemers was er dan ook een kleine finale. In de manches zagen we Willem Snijder steeds proberen zijn prestaties van de afgelopen NKÕs te overtreffen. Dit resulteerde in een bezoek aan de greppel en een koprol. Hiermee kunnen we nu zeker concluderen dat een prolongatie van zijn titel niet meer tot de mogelijkheden behoort. Toch probeerde Snijder het in de kleine finale. Prachtige lijnen en hard buitenom rijdend restte een alles of niets poging om de 3e plaats te bemachtigen in zijn tweede koprol van de dag. Finale plaats was dus gezien. Martijn Doorn en Sjaak Wismans haalden de finale wel evenals thuisrijder Raimond Tijdink van het Praxis team.



In de manches had de jarige Belg Patrick Cleys weer rijles gegeven. Er zijn al verschillende mensen geweest die aan Cleys gevraagd hebben hoe ze kunnen inschrijven voor zoÕn les. Met zoveel aanmeldingen kan ik wel een rijschool beginnen was zijn nuchtere commentaar. Ondanks zijn nieuwe baan knalde hij in de manches toch weer naar de pole position. Deze wist hij in de finale niet om te zetten in de kopstart. Henk van der Hart pakte deze wel maar binnen 1 ronde had Cleys de koppositie alweer veroverd. Raimond Tijdink heeft niet lang kunnen genieten van zijn finale plaats door zijn koprol die code rood veroorzaakte. Hierna ging het hard met de uitvallers want Peter Versluis, Martijn Doorn en John Rotink konden ook niet meer deelnemen aan de herstart vanwege mechanische problemen.
Tijdens de herstart liet Cleys zich niet meer verrassen en zo bezorgde hij zichzelf een mooi verjaardagscadeau. Een overwinning was zijn deel en zo verstevigde hij ook nog eens zijn leidende positie in de tussenstand. Opvallend was de 3e plaats van Sjaak Wismans. Vanuit de kleine finale was de laagste trede van het podium wel heel erg knap gedaan. Na het plakken van autocrossnederland.nl stickers heeft Kees Buijserd vleugels gekregen. Voor het eerst in de finale en dan ook nog eens in de top-10 eindigen is een knappe prestatie. Of het aan de stickers ligt zullen we wel nooit weten maar het ligt wel voor de hand ;-).
Pech was er voor Pierre Blok. Net voor de finishlijn sloeg hij over de kop en zo zag hij zijn hoge eindklassering in rook opgaan.

Superklasse
Er waren 20 inschrijvingen waarvan een aantal oude bekenden die we dit jaar nog niet in actie hebben gezien. Henk Bok en Bennie de Kruijff waren daar de bekendste van. Vooral de sprinter van Henk Bok sprak optisch tot de verbeelding. Wat een prachtige auto hebben ze opgebouwd. Jammer dat er in de eerste manche al zoveel schade te betreuren was. Michael Kuipers parkeerde zijn rechter voorwiel op de achterkant van Bok zijn auto. Dit resulteerde in zoveel schade dat hij zijn manche nog wel uit heeft kunnen rijden maar daarna niet meer aan de start is verschenen.
Wilhelm Franssen had Maastricht deze keer verlaten om zijn eerste NK optreden tot een feit te maken. Als een komeet bewoog hij de speciale Paul Peters creatie over de baan. Dit resulteerde uiteindelijk in de pole voor de finale.
Glenn van Romalen liet zien met het oude frame van Marco Uenk op de weg terug te zijn. Vorige week in Kieldrecht kreeg beiden de kans om aan elkaar te ruiken met een 1600cc motor. Afgelopen week werd er een 2000cc Ford motor in gehangen waarmee Glenn vandaag voor het eerst aan de start stond.



Harrie van der Putten was snel weg bij de start. Dit kon niet worden gezegd van Wilhelm Franssen. Hij kreeg maar weinig gang in zijn sprinter en dit werd over het hoofd gezien door thuisrijder Sander Derikx. Code rood was het gevolg. Vooral de kever van het Timola team had veel schade. Vanuit het rennerskwartier kwam direct de helpende hand voor Franssen. Toen de auto eenmaal door de tractor was opgetild werd er door het team druk gesleuteld. Het reglement schrijft bij een laatste finale 15 minuten reparatie tijd voor en binnen deze tijd slaagde men er in de auto te repareren.
Zodoende kon van der Putten de herstart niet pakken want die was voor de zeer snelle Wilhelm Franssen. Een geluk bij een ongeluk dus.
Erik Pijnenburg was de eerste uitvaller na de herstart. Martin Kroon probeerde aan te pikken bij de ontketende Franssen. Dit lukt maar van een echte bedreiging is nooit sprake geweest en zo gingen de maximale punten meer naar Maastricht. Martin Kroon maalde hier niet om daar Franssen de eerste 2 NKÕs heeft gemist. Zodoende koesterde Kroon zijn 29 punten om zo de leiding over te nemen van John Verberk die helaas met zijn 2 liter motor aan de start stond.
Michael Kuipers en Erik Ankersmit kregen op het laatst nog bezoek van Glenn van Rosmalen. Het lijkt erop dat de nieuwe aanwinst van het Rotax team goed bevalt. Helaas voor van Rosmalen zaten alle ronden erop anders hadden Kuipers en Ankersmit hun plaatsje wel eens in kunnen leveren.

Op de helft
Ondanks de moeilijk bij te houden baan hebben we toch weer prachtige wedstrijden kunnen zien. In een prachtige ambiance rondom de baan kunnen we alleen maar concluderen dat de organisatie heel veel en vooral goed werk heeft verricht. ACC Zuid mag er wel weer een jaartje tussenuit als ze maar beloven in 2009 er weer te staan met een NK.



Nu de helft van het NK seizoen erop zit zijn de kaarten nog lang niet geschud. Wel komt er zicht op rijders die het kampioenschap zeker niet meer kunnen behalen. Maar om nu al te spreken van echt favorieten voor de titel gaat wat ver. Maar de buitenlanders Lagodny en Cleys liggen toch wel redelijk op titelkoers. Maar nu de zandbanen te einde zijn en de kleibanen zich aandienen kan er dus nog geen enkele conclusie getrokken worden.
Tijd dus om ons te gaan opmaken voor de eerste kleiwedstrijd van dit seizoen. Deze zal zijn op 7 juli in het Groningse Visvliet. Daar zal de zo bekende ruime ovale kleibaan weer worden klaar gelegd.


Tekst: Emile Moorelisse - AutoCrossNederland.NL
Foto's: Klik hier

10 juni 2007.