Kessel is een dorp met een zeer oude historie. Toch zijn er
in 1312 stadrechten toegekend aan dit kleine plaatsje aan de Maas.
Deze rechten zijn echter nooit tot gelding gekomen en nu is het
nog steeds Maasdorp Kessel. In die goede oude tijd werd er immer
al veel handel gedreven en Hans Verbugt heeft daar lering uit
getrokken. De zakenman pur sang heeft het nu voor de 2e keer voor
elkaar gekregen om samen met ACC Zuid, de plaatselijke ACC de
Blue Birds en ACC Geffen een NK te mogen organiseren in dit prachtige
Maasdorp.
In 2005 was in Kessel namelijk de openingswedstrijd van het NK
seizoen. Deze staat de boek als een van de meest turbulente wedstrijden
ooit. Het BSAC had voor dat jaar namelijk veel gewijzigd in het
reglement. De belangrijkste wijziging dat jaar was het verhogen
van het aantal deelnemers in de manches en finales. Normaal stonden
er 10 autoÕs aan de start in de sprint klassen en dit was nu verhoogd
naar 15. In de finale van de Sprint 1600 ging het dan ook direct
aardig mis. Nederlander Ed van Asten kwam te ver aan de buitenzijde
en parkeerde zijn auto door het vele stof in de greppel. Onze
Eric Roodhooft zag door het vele stof ook niets meer en parkeerde
zijn sprinter tegen die van van Asten aan. Alsof dit nog niet
genoeg was botste ook Jan Petrusson er tegenaan. Als gevolg stond
er een complete sprinter berg in de greppel. Helaas was er niet
alleen materiele schade te betreuren. De sympathieke EP organisator
Jan Petrusson werd door de hulpdiensten met hand- en beenletsel
uit zijn sprinter gehaald. Na een bezoekje aan het ziekenhuis
mocht Jan weer mee naar het Belgische Melsele. Toch heeft het
herstel van zijn hand enige maanden in beslag genomen. In de herstart
ging het daarna mis voor Eimert de Groot. Hij ging hard over de
kop in de eerste bocht. Hierna weer een herstart en na bijna een
ronde te hebben gereden was het Andre Bouwmeester die onvrijwillig
het luchtruim koos. Bij de 4e start ging gelukkig alles goed en
werd die finale uiteindelijk gewonnen door Sjaak Spies.
Een spectaculaire opening van het seizoen dus in 2005. Laten we
hopen dat we daar dit jaar minder last van hebben.
Technische nacontrole In Aalten werden na afloop van de wedstrijd weer een
aantal autoÕs aan een technische nacontrole onderworpen. Na deze
controle bleven de kever van Jan-Paul Klaster en de sprinter van
Roel Brussen over voor een extra inspectie.
Gelukkig voor beide rijders is er aan hun auto niets onreglementairs
gevonden.
De uitslag van de NK in Aalten behield hier mee dan ook de oorspronkelijke
winnaars van het zilver in hun klasse.
ACC Zuid Na de 2 enorm zware zandbanen van de eerste 2 NK wedstrijden
zal het voor veel rijders een verademing zijn om in Kessel te
kunnen optreden. Ook hier ligt een ruime en lange zandbaan te
wachten maar als het weer een beetje meewerkt kan er hier op Immler
banden gereden worden. Helaas bleek bij aankomst in Kessel dat
er op een andere plaats werd gereden dan in 2005 en lag er gewoon
een zware zandbaan. Dus geen verademing en zo moest iedereen weer
zwaar aan de bak.
Gezien het weerbeeld van de afgelopen week zag het er op voorhand
naar uit dat de baan er droog bij zou liggen. De weersvooruitzichten
wijzen op een locale bui. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat de
Keizersbaan tot deze locatie behoort.
Op vrijdagavond en nacht was er geen regen van betekenis gevallen
in Kessel. Net voor de laatste maal standaardklasse startte voor
hun eerste manche viel er zoÕn enorm zware locale bui. Zwemmen
op de Keizersbaan in Kessel behoorde hierna tot de mogelijkheden.
Dat
de professionaliteit van deze NK organisatie grote vormen aanneemt
zagen we op de website van ACC Zuid. In aanloop van de NK was
er hier een prachtig download center ingericht waar de complete
layout van de baan zichtbaar was. Zodoende was het vanuit de luie
stoel al mogelijk om een plaatsje langs de baan uit te zoeken
in één van de 5 bochten die de baan telt.
Voor de zuinige Nederlanders behoorde zelfs het downloaden van
een kortingsbon tot de mogelijkheden. Voor de pers was er een
heuse media unit geplaatst. Ook aan de VIPS was gedacht met een
luxe hospitality unit. Om dan nog maar te zwijgen van alle extra
race- en rally monsters die rondreden en/of aanwezig waren. Zo
zagen we uit de stal van Colle Rentals de BRL auto van Donald
Molenaar. Ook een hotrod, Stockcar F2 en formule autootje stonden
aan de overzijde van de baan geparkeerd. Teveel om op te noemen
eigenlijk. Mocht je niet zijn geweest dan heb je veel gemist en
op autocross gebied proberen we dit in dit verslag dan maar weer
goed te maken.
Wedstrijdverloop Het complete wedstrijdverloop kostte veel tijd. De 3
kleine finales van vandaag werden om 17.40 uur pas gestart. Feit
was wel dat de zon op dat moment ook echt doorbrak. Misschien
hebben ze daar dan ook wel opgewacht.
De organisatie zorgde ervoor dat er voor en tijdens de finales
veel geschoven werd. Dit resulteerde dan ook in eerlijke en zeer
snel gereden finales die om 18.30 uur werden gestart.
Langs de lijn was het een gezellige boel en we hebben er ook nog
eens een leuke bezigheid bij gevonden. Misschien is het in de
toekomst wat voor de Engelse gokkantoren. Namelijk het wedden
en/of voorspellen van degene die de kopstart gaat pakken. Goed
we zaten er net zo vaak naast als dat we het goed hadden gegokt.
Keverklasse Alle goede dingen bestaan uit drieen dachten de keverrijders
in de 1e manche. Wegens koprollen in de eerste ronde werd er 3x
opnieuw gestart. Steeds was het Belg Sooi Ermens die de kop nam
en dit bleek een voorbode voor de finale te zijn.
De nieuwe motor van Sooi Ermens is inmiddels helemaal afgesteld
en op punt gezet door Eric Joossen van RPower Brecht. Dat er veel
potentie in de motor zit bleek wel tijdens de manches. Met een
overwinning in zowel de 1e als de 3e manche had Sooi aan een zevende
plaats genoeg voor de pole position. Hiermee versloeg hij Lammert
Brink en Marco Raben.
De finale bestond uit veel green power op de eerste rij. De strijd
om de eerste 2 plaatsen ging in de eerste ronde dan ook tussen
de 2 groene kevers van Sooi Ermens en Arjan Stokkink. Tot het
moment dat Lammert Brink zich met dit gevecht ging bemoeien leek
er geen vuiltje aan de lucht dat een van deze groene rijders de
winst ging pakken. Brink declasseerde eerst Stokkink en kon zo
de jacht openen op Sooi Ermens. Sooi, ex-NK kampioen 2001, had
nog nooit een NK wedstrijd gewonnen en door de ontketende Brink
leek de overwinning ook nu weer aan zijn neus voorbij te gaan.
Brink passeerde Ermens kort maar in de bocht na de finish vond
Brink bijna zijn Waterloo. Bijna lag Brink met alle wielen in
de lucht maar door de zwaartekracht werd hij net op tijd terug
getrokken. Brink kon hierna niet meer inlopen op Sooi Ermens die
zo eindelijk zijn lang verwachte NK overwinning binnen hengelde.
Na er tijdens de laatste NK 2006 in Koudum er zo dichtbij geweest
te zijn kon de champagne fles worden geopend en werden er 32 punten
in de tas gestopt die meeging naar Rijkevorsel. Lammert Brink
en toch nog Arjan Stokkink complementeerden het podium.
Sprint 1600 Peter Timmermans uit Duffel begon wel erg sterk aan de
wedstrijddag. De eerste manche was direct een overwinning en helaas
kon hij dit niet voort zetten. Maar met een 2e en een 5e plaats
mocht hij toch nog als 2e zijn plekje zoeken op de eerste rij.
Op pole was het Roland Dekkers en John van der Coelen was de 3e
man met evenveel punten als Timmermans.
John Lagodny vonden we pas terug op een 9e plaats en oor het geringe
aantal deelnemers betekende dit een 9e plaats voor hem. In de
eerste manche zwart en met 2 manche overwinningen zat de leider
in de tussenstand er toch bij en blijkt nu dus niet onoverwinnelijk.
Tegen Roland Dekkers bleek geen kruit gewassen deze finale en
hij reed dan ook ver weg van iedereen. Hierachter maakten van
der Coelen en Timmermans er een prachtige strijd van. Achter dit
strijdende duo had Lagodny inmiddels de aansluiting gevonden.
Peter Timmermans zat continu kort achter van der Coelen te loeren.
Het kleinste foutje kon fataal zijn. Beiden hadden niet gerekend
dat van der Coelen wel eens een beetje stil kon vallen. Toch gebeurde
dit en Timmermans moest vol in de remmen en raakte zo van der
Coelen toch nog. Lagodny op het vinkentouw zittende kon er niet
direct gebruik van maken. Toch aan het einde van het rechte stuk
knalde de Luxemburger ineens voorbij aan de 2 kemphanen. Door
deze inhaalactie behield Peter Timmermans uiteindelijk zijn 3e
positie daar van der Coelen terugviel in de finale en uiteindelijk
5e werd.
De tweede podiumplaats voor een Belg was dus een feit. In de tussenstand
van het NK veranderde er zo wel wat. Peter Timmermans heeft nu
evenveel punten als Edwin Tolkamp. Zelfs de resultaten van hun
zijn hetzelfde en zo staan ze dus gedeeld 2e.
Sprint 2000 Zoals altijd weer veel deelnemers in deze zeer snelle
klasse, in totaal 43.
In de manches had de jarige Patrick Cleys weer rijles gegeven.
Er zijn al verschillende mensen geweest die aan Cleys gevraagd
hebben hoe ze kunnen inschrijven voor zoÕn les. Met zoveel aanmeldingen
kan ik wel een rijschool beginnen was zijn nuchtere commentaar.
Ondanks zijn nieuwe baan knalde hij in de manches toch weer naar
de pole position. Begrijpelijk met 2 overwinningen en een 4e plaats.
Zo lijkt het er op dat sinds Gunther van Vossel het team weer
versterkt de prestaties een stijgende lijn aan zijn gaan nemen.
De pole wist hij in de finale niet om te zetten in de kopstart.
Henk van der Hart pakte deze wel maar binnen een ronde had Cleys
de koppositie al veroverd. Raimond Tijdink heeft niet lang kunnen
genieten van zijn finale plaats door zijn koprol die code rood
veroorzaakte. Hierna ging het hard met de uitvallers want Peter
Versluis, Martijn Doorn en John Rotink konden ook niet meer deelnemen
aan de herstart vanwege mechanische problemen.
Tijdens de herstart liet de net 39 jaar geworden Cleys zich niet
meer verrassen en zo bezorgde hij zichzelf een mooi verjaardagscadeau.
Een overwinning was zijn deel en zo verstevigde hij ook nog eens
zijn leidende positie in de tussenstand. Opvallende was de 3e
plaats van Sjaak Wismans. Vanuit de kleine finale was de laagste
trede van het podium wel heel erg knap gedaan.
Op de helft Ondanks de moeilijk bij te houden baan hebben we toch
weer prachtige wedstrijden kunnen zien. In een prachtige ambiance
rondom de baan kunnen we alleen maar concluderen dat de organisatie
heel veel en vooral goed werk heeft verricht. ACC Zuid mag er
wel weer een jaartje tussenuit als ze maar beloven in 2009 er
weer te staan met een NK.
Nu de helft van het NK seizoen erop zit zijn de kaarten nog lang
niet geschud. Wel komt er zicht op rijders die het kampioenschap
zeker niet meer kunnen behalen. Maar om nu al te spreken van echt
favorieten voor de titel gaat wat ver. Maar Lagodny en Cleys liggen
toch wel redelijk op titelkoers. Maar nu de zandbanen te einde
zijn en de kleibanen zich aandienen kan er dus nog geen enkele
conclusie getrokken worden.
Tijd dus om ons te gaan opmaken voor de eerste kleiwedstrijd van
dit seizoen. Deze zal zijn op 7 juli in het Groningse Visvliet.
Daar zal de zo bekende ruime ovale kleibaan weer worden klaar
gelegd.
Tekst:
Emile Moorelisse - AutoCrossNederland.NL
Foto's: Klik hier