30 juni - 1 juli 2007

Nova Paka 2007

Ook in 2007 reisden vele Nederlanders richting de baan in het Tsjechische Nova Paka. Maar liefst een negental rijders van Nederlandse afkomst stonden aan de start in het walhalla van de autocross. U zal wel denken negen? Ik tel er maar acht!

Nou John Lagodny is dan wel een Luxemburger maar behoord onderhand tot onze inboedel en daarom zullen zijn verrichtingen op de voet volgen.
Voor Danny Boere was het tot kort voor het weekeinde niet zeker of hij zou deelnemen. Vanwege een motorschade in Terwolde kon hij zijn motor donderdagnacht inbouwen en reisde zonder nachtrust te hebben gehad naar Tsjechie.



Maar liefst zes rijders in Dvision drie en drie coureurs in Dvision 3A stonden aan de start in Nova Paka. Voor Lagodny en Boere hun eerste keer, Waldschmidt had al eerder het walhalla betreden en in 2004 het hoogste schavotje betreden.
Normaal zou Willem Snijder ook in dit rijtje thuis horen, maar die bouwde zijn S2000 Honda in de vierwiel aangedreven Spitznagel en ging de strijd aan tussen de grote mannen in Division 3.

Vaste deelnemer Wiely was ook weer van de partij en doet dit jaar erg goed mee, behaalde tweemaal een tweede plaats maar moest helaas ook twee wedstrijden missen.



Glenn van Rosmalen had in Terwolde en Kessel aan de Buchl kunnen wennen en benutte zijn kansen met de Ford motor. Terry Calaghan oefende in Kerkdriel en leek klaar te zijn voor de wedstrijd in Nova Paka. Adriaan Boele spaarde zijn auto voor Nova Paka en nam niet deel aan de Europokal wedstrijd in Terwolde. John Verberk reed wel in Terwolde pakte zelfs de overwinning maar viel in de superfinale uit. Verberk stond toch weer aan de start in Nova Paka en wel voor de tweede keer.



Traningstijden

Division 3A
Waldschmidt: 10
Lagodny: 12
Boere: 25

Division 3
Callaghan: 9
Albers: 12
Verberk: 13
Van Rosmalen: 14
Snijder: 18
Boele: 21



De kwalificatie
Na een code rood van Hanak, moest Waldschmidt opnieuw opstellen waarbij een verwarring ontstond bij de opsteller. Na het uitvallen van Hanak was de pole position vrijgekomen. Waldschmidt mocht als tweede kiezen en koos voor de vrijgekomen pole position want zo staat het in het reglement omschreven en Waldschmidt had al eerder met dit bijltje gehakt. Onvrede bij het verwarde publiek en bij de wedstrijdleiding die door de FIA sportcommissarissen op de kleine lettertjes werd gewezen. Na rondenlang op kop te hebben gereden werd Waldschmidt toch nog naar de tweede plek verwezen.



Problemen bij Callaghan na de eerste kwalificatie overwinning zorgden voor de eerste uitschakeling van de Nederlandse equipe.
Danny Boere kon door de grote groep deelnemers zich niet kwalificeren voor de finales.
Ook Verberk ging uit de crosskleren nadat zijn motor in het noodprogramma begon te lopen en niet meer dan 2500 toeren wilde draaien.



Willem Snijder had ook last van problemen en kwalificeerde met een stotterende motor zich nog net voor de B-finale.
Wiely Albers zat er eerst redelijk goed bij maar viel ver terug na problemen met zijn dif.



Maar liefst vier Nederlandse strijders stonden daardoor in de B-finale waarvan twee coureurs doorgaan naar de A finale. Problemen bij Albers zorgen ook voor de uitschakeling van Adriaan Boele die achter Albers aanreed en hem in wilde halen. Een plotseling stuuractie van de snelle zevenaar bracht het waterloo van Albers en Boele. Snijder had opnieuw te klampen met een motor zonder vermogen en kwam tekort voor de A-finale. Glenn van Rosmalen liet echt een knap staaltje stuurmanskunst zien en kwalificeerde zich in de laatste ronde zich voor de grote finale.



Met Lagodny en Waldschmidt op plek 6 en 8 kon het nog spannend worden in de Division 3A. Met een monsterstart pakte Lagodny meteen twee plaatsen en belandde op plek vier. Ook Waldschmidt kon goed meekomen en kon zijn zesde plek behouden. De winst was er voor Ondrej Musil.



Vanaf de laatste plek in de A finale moest van Rosmalen de Neerlandse eer hoog houden. Na een knappe start en de juiste lijnen te berijden wist de snelle taxichauffeur zijn Buchl-zomer combinatie zeer verrassend achter de bolide van Hosek te behouden en eindigde op een vijfde plek. Regerend kampioen Petr Bartos wist op zijn thuis baan de winst naar zich toe te trekken en is na het uitvallen van Dennis Engel terug in de race om het kampioenschap.

Ps. Wij willen Adriaan Boele in het bijzonder bedanken voor het regelen van alles en wensen hem veel succes toe komend seizoen.

Peter en Marnic


Tekst: Peter van Beek - AutoCrossNederland.NL
Foto's: Klik hier

5 juli 2007.