Ook in 2007 reisden vele Nederlanders richting de baan in
het Tsjechische Nova Paka. Maar liefst een negental rijders
van Nederlandse afkomst stonden aan de start in het walhalla
van de autocross. U zal wel denken negen? Ik tel er maar acht!
Nou John Lagodny is dan wel een Luxemburger maar behoord onderhand
tot onze inboedel en daarom zullen zijn verrichtingen op de
voet volgen.
Voor Danny Boere was het tot kort voor het weekeinde niet zeker
of hij zou deelnemen. Vanwege een motorschade in Terwolde kon
hij zijn motor donderdagnacht inbouwen en reisde zonder nachtrust
te hebben gehad naar Tsjechie.
Maar liefst zes rijders in Dvision drie en drie coureurs in
Dvision 3A stonden aan de start in Nova Paka. Voor Lagodny en
Boere hun eerste keer, Waldschmidt had al eerder het walhalla
betreden en in 2004 het hoogste schavotje betreden.
Normaal zou Willem Snijder ook in dit rijtje thuis horen, maar
die bouwde zijn S2000 Honda in de vierwiel aangedreven Spitznagel
en ging de strijd aan tussen de grote mannen in Division 3.
Vaste deelnemer Wiely was ook weer van de partij en doet dit
jaar erg goed mee, behaalde tweemaal een tweede plaats maar
moest helaas ook twee wedstrijden missen.
Glenn van Rosmalen had in Terwolde en Kessel aan de Buchl kunnen
wennen en benutte zijn kansen met de Ford motor. Terry Calaghan
oefende in Kerkdriel en leek klaar te zijn voor de wedstrijd
in Nova Paka. Adriaan Boele spaarde zijn auto voor Nova Paka
en nam niet deel aan de Europokal wedstrijd in Terwolde. John
Verberk reed wel in Terwolde pakte zelfs de overwinning maar
viel in de superfinale uit. Verberk stond toch weer aan de start
in Nova Paka en wel voor de tweede keer.
De kwalificatie
Na een code rood van Hanak, moest Waldschmidt opnieuw opstellen
waarbij een verwarring ontstond bij de opsteller. Na het uitvallen
van Hanak was de pole position vrijgekomen. Waldschmidt mocht
als tweede kiezen en koos voor de vrijgekomen pole position
want zo staat het in het reglement omschreven en Waldschmidt
had al eerder met dit bijltje gehakt. Onvrede bij het verwarde
publiek en bij de wedstrijdleiding die door de FIA sportcommissarissen
op de kleine lettertjes werd gewezen. Na rondenlang op kop te
hebben gereden werd Waldschmidt toch nog naar de tweede plek
verwezen.
Problemen bij Callaghan na de eerste kwalificatie overwinning
zorgden voor de eerste uitschakeling van de Nederlandse equipe.
Danny Boere kon door de grote groep deelnemers zich niet kwalificeren
voor de finales.
Ook Verberk ging uit de crosskleren nadat zijn motor in het
noodprogramma begon te lopen en niet meer dan 2500 toeren wilde
draaien.
Willem Snijder had ook last van problemen en kwalificeerde met
een stotterende motor zich nog net voor de B-finale.
Wiely Albers zat er eerst redelijk goed bij maar viel ver terug
na problemen met zijn dif.
Maar liefst vier Nederlandse strijders stonden daardoor in de
B-finale waarvan twee coureurs doorgaan naar de A finale. Problemen
bij Albers zorgen ook voor de uitschakeling van Adriaan Boele
die achter Albers aanreed en hem in wilde halen. Een plotseling
stuuractie van de snelle zevenaar bracht het waterloo van Albers
en Boele. Snijder had opnieuw te klampen met een motor zonder
vermogen en kwam tekort voor de A-finale. Glenn van Rosmalen
liet echt een knap staaltje stuurmanskunst zien en kwalificeerde
zich in de laatste ronde zich voor de grote finale.
Met Lagodny en Waldschmidt op plek 6 en 8 kon het nog spannend
worden in de Division 3A. Met een monsterstart pakte Lagodny
meteen twee plaatsen en belandde op plek vier. Ook Waldschmidt
kon goed meekomen en kon zijn zesde plek behouden. De winst
was er voor Ondrej Musil.
Vanaf de laatste plek in de A finale moest van Rosmalen de Neerlandse
eer hoog houden. Na een knappe start en de juiste lijnen te
berijden wist de snelle taxichauffeur zijn Buchl-zomer combinatie
zeer verrassend achter de bolide van Hosek te behouden en eindigde
op een vijfde plek. Regerend kampioen Petr Bartos wist op zijn
thuis baan de winst naar zich toe te trekken en is na het uitvallen
van Dennis Engel terug in de race om het kampioenschap.
Ps. Wij willen Adriaan Boele in het bijzonder bedanken voor
het regelen van alles en wensen hem veel succes toe komend seizoen.
Peter en Marnic
Tekst:
Peter van Beek - AutoCrossNederland.NL
Foto's: Klik hier