|
|
7
juli 2007
- 4e wedstrijd
Afgelaste wedstrijd 4 VeKa NK autocross
7 juli 2007 Visvliet
Als deelnemer aan het NK autocross was op voorhand niet handig
geweest om je huwelijk op deze dag te plannen. Nu de cross is
afgelast vanwege de enorme regenval van de afgelopen week had
het wel gekund. Als je alles van te voor weet...
Het is natuurlijk al jaren bekend dat het rennerskwartier in Visvliet
wat minder sterke plaatsen heeft. Door het vele hemelwater wat
is gevallen zagen de landeigenaar en de organisatie het niet gebeuren
dat zonder enorme schade aan het land te berokkenen de rijders
het terrein op zouden kunnen. Dit is de hoofdreden dat de NK wedstrijd
is afgelast. Indien de wedstrijd wel had plaats gevonden hadden
we achteraf moeten concluderen dat we naar een vis wedstrijd hadden
gekeken.
Normaal gesproken is de reis naar het Groningse Visvliet altijd
een feest der herkenning. Dat komt natuurlijk omdat daar door
de ACVO alweer sinds mijn geheugen werkt jaarlijks een NK cross
wordt verreden.
Aangezien we uit het midden van het land komen toeren we normaal
gesproken eerst bij Lemmer langs Bijlsma Shipyard de werf van
de Veka broers Jan en Peter Versluis. Dan weet je ook gelijk dat
je er nog lang niet bent maar wel opschiet.
Dan bij Friesche Palen eraf en zie je op de borden Kollum staan.
Daar moeten we niet heen maar zou het niet eens mooi zijn als...
Het kanaal komt het in zicht en de drukte van het rennerskwartier
doemt dan normaal gesproken op. Helaas dus dit jaar niet maar
het feest der herkenning laten we dan maar over aan de wedstrijd
van 11 augustus in Oude Bildtzijl.
Helaas dus minimaal 1 NK wedstrijd minder dit jaar. In de tijd
dat het NK nog uit 5 wedstrijden bestond was er immer sprake van
een reserve datum. Nu de cyclus uit 6 bestaat is het door het
drukke programma van de EP en de clubcrossen bijna onmogelijk
om ook nog eens een reserve datum te prikken. De schrap wedstrijd
blijft ook nu gehandhaafd en het is dan niet zo dat hiervoor de
afgelaste wedstrijd gebruikt wordt. Het kampioenschap zal dit
jaar dus maar uit 4 wedstrijden die meetellen bestaan.
Hierdoor kunnen in 5 van de 7 klassen in Oude Bildtzijl de kampioenen
al bekend worden. Marcel Reints, Ronnie Vetketel, Anton Roor,
John Lagodny en Patrick Cleys hebben bij winst in Oude Bildtzijl
de titel te pakken. Zij kunnen dan door de concurrentie niet meer
worden ingehaald mits ze niet gediskwalificeerd worden in Altforst.
Eerste doorkomst
Na het lezen van het verslag van de afgelopen NK in Kessel
heeft het BSAC mij proberen te verduidelijken wat er gebeurt bij
een rode vlag situatie voor de eerste doorkomst is afgelegd. Er
waren door mij namelijk wat vraagtekens geplaatst bij de juiste
uitvoering na een rode vlag situatie in Kessel.
Deze kritische noot gaan we dan ook proberen op de juiste
manier uit te leggen.
In artikel 3.10 op blz 456 van het KNAF boek staat de rode vlag
situatie als volgt beschreven:
Na een eventuele herstart door een situatie veroorzaakt in
de eerste ronde waarvoor een rode vlag wordt gegeven, voordat
alle rijdende auto's voor de eerste maal de finishlijn zijn gepasseerd,
zullen alle deelnemers de baan verlaten en (al of niet na een
technische inspectie en reparatie) verschijnen aan de voorstart
achter de volgende manche of finale die opgesteld staat. Of indien
het de laatste manche of finale betreft, maximaal 15 minuten of
zoveel eerder als alle deelnemers weer aan de start staan, na
betreffende serie waar de rode vlag is gegeven. De opstelling
zal ongewijzigd zijn.
Bij een eventuele herstart na de eerste ronde, zal de opstelling
direct weer geschieden op de baan achter elkaar in de volgorde
van de laatste doorkomst. De deelnemer die de rode-vlagsituatie
na de eerste ronde heeft veroorzaakt, zal echter voor verdere
deelname in deze manche zijn uitgesloten.
In het kort komt het er dus op neer dat als er eenmaal door de
jury een volledige doorkomst is geschreven (alle rijdende auto's
voor het eerst over de finishlijn) kan er een opstelling gemaakt
worden voor een herstart op de baan. Is dit net niet het geval
dan volgt er een complete nieuwe start.
's Morgens tijdens de rijdersbriefing wordt dan ook per wedstrijd
nog eens duidelijk aan de rijders verteld wanneer de eerste doorkomst
wordt geschreven. In Kessel stond de jury wagen halverwege het
2e rechte stuk na de start. Hier wordt dan voor het eerst een
volledige doorkomst geschreven. In Haarle echter stond de jurywagen
net na de start. Hier gold dus dat de eerste doorkomst pas werd
geschreven als alle auto's een volledige ronde hadden afgelegd.
Het komt er dus op neer dat als er een situatie is waar rood voor
wordt gegeven, voordat alle rijdende auto's de finishlijn zijn
gepasseerd (en er dus een eerste doorkomst is geschreven), dan
is het een complete nieuwe start en mag iedereen mee starten.
Het BSAC is overigens wel van mening dat artikel 3.10 in het KNAF
boek van 2008 duidelijker omschreven gaat worden.
Door het commentaar van het BSAC heb ik nu voor mezelf een duidelijk
beeld wanneer nu een complete herstart of een herstart op de baan
plaats vindt. Hopelijk jullie ook!
Volgende wedstrijd
Op 11 augustus reizen we dus af naar het Friese Oude
Bildtzijl. Voor ons als AutoCrossNederland.nl wordt dit een heel
speciale NK. Dit heeft natuurlijk alles te maken met de deelname
van Allard Kalff in de superklasse. Mede namens onze tomeloze
inzet is het mogelijk geworden dat de RTL-GP presentator zijn
F1 werkzaamheden even laat voor wat het is en plaats neemt in
de Superklasse sprinter va Rob de Baar.
Namens AutoCrossNederland.NL, Fast & Speed, Wilco Autoparts
en VeKa Shipbuilding zouden we het dan ook zeer op prijs stellen
jullie allemaal op 11 Augustus in Oude Bildtzijl te kunnen begroeten.
Tekst:
Emile Moorelisse - AutoCrossNederland.NL
Foto's: Klik
hier |
|