7 juli 2007 - 4e wedstrijd

Afgelaste wedstrijd 4 VeKa NK autocross 7 juli 2007 Visvliet

Als deelnemer aan het NK autocross was op voorhand niet handig geweest om je huwelijk op deze dag te plannen. Nu de cross is afgelast vanwege de enorme regenval van de afgelopen week had het wel gekund. Als je alles van te voor weet...

Het is natuurlijk al jaren bekend dat het rennerskwartier in Visvliet wat minder sterke plaatsen heeft. Door het vele hemelwater wat is gevallen zagen de landeigenaar en de organisatie het niet gebeuren dat zonder enorme schade aan het land te berokkenen de rijders het terrein op zouden kunnen. Dit is de hoofdreden dat de NK wedstrijd is afgelast. Indien de wedstrijd wel had plaats gevonden hadden we achteraf moeten concluderen dat we naar een vis wedstrijd hadden gekeken.
Normaal gesproken is de reis naar het Groningse Visvliet altijd een feest der herkenning. Dat komt natuurlijk omdat daar door de ACVO alweer sinds mijn geheugen werkt jaarlijks een NK cross wordt verreden.

Aangezien we uit het midden van het land komen toeren we normaal gesproken eerst bij Lemmer langs Bijlsma Shipyard de werf van de Veka broers Jan en Peter Versluis. Dan weet je ook gelijk dat je er nog lang niet bent maar wel opschiet.

Dan bij Friesche Palen eraf en zie je op de borden Kollum staan. Daar moeten we niet heen maar zou het niet eens mooi zijn als... Het kanaal komt het in zicht en de drukte van het rennerskwartier doemt dan normaal gesproken op. Helaas dus dit jaar niet maar het feest der herkenning laten we dan maar over aan de wedstrijd van 11 augustus in Oude Bildtzijl.

Helaas dus minimaal 1 NK wedstrijd minder dit jaar. In de tijd dat het NK nog uit 5 wedstrijden bestond was er immer sprake van een reserve datum. Nu de cyclus uit 6 bestaat is het door het drukke programma van de EP en de clubcrossen bijna onmogelijk om ook nog eens een reserve datum te prikken. De schrap wedstrijd blijft ook nu gehandhaafd en het is dan niet zo dat hiervoor de afgelaste wedstrijd gebruikt wordt. Het kampioenschap zal dit jaar dus maar uit 4 wedstrijden die meetellen bestaan.

Hierdoor kunnen in 5 van de 7 klassen in Oude Bildtzijl de kampioenen al bekend worden. Marcel Reints, Ronnie Vetketel, Anton Roor, John Lagodny en Patrick Cleys hebben bij winst in Oude Bildtzijl de titel te pakken. Zij kunnen dan door de concurrentie niet meer worden ingehaald mits ze niet gediskwalificeerd worden in Altforst.

Eerste doorkomst
Na het lezen van het verslag van de afgelopen NK in Kessel heeft het BSAC mij proberen te verduidelijken wat er gebeurt bij een rode vlag situatie voor de eerste doorkomst is afgelegd. Er waren door mij namelijk wat vraagtekens geplaatst bij de juiste uitvoering na een rode vlag situatie in Kessel.

Deze kritische noot gaan we dan ook proberen op de juiste manier uit te leggen.
In artikel 3.10 op blz 456 van het KNAF boek staat de rode vlag situatie als volgt beschreven:
Na een eventuele herstart door een situatie veroorzaakt in de eerste ronde waarvoor een rode vlag wordt gegeven, voordat alle rijdende auto's voor de eerste maal de finishlijn zijn gepasseerd, zullen alle deelnemers de baan verlaten en (al of niet na een technische inspectie en reparatie) verschijnen aan de voorstart achter de volgende manche of finale die opgesteld staat. Of indien het de laatste manche of finale betreft, maximaal 15 minuten of zoveel eerder als alle deelnemers weer aan de start staan, na betreffende serie waar de rode vlag is gegeven. De opstelling zal ongewijzigd zijn.

Bij een eventuele herstart na de eerste ronde, zal de opstelling direct weer geschieden op de baan achter elkaar in de volgorde van de laatste doorkomst. De deelnemer die de rode-vlagsituatie na de eerste ronde heeft veroorzaakt, zal echter voor verdere deelname in deze manche zijn uitgesloten.

In het kort komt het er dus op neer dat als er eenmaal door de jury een volledige doorkomst is geschreven (alle rijdende auto's voor het eerst over de finishlijn) kan er een opstelling gemaakt worden voor een herstart op de baan. Is dit net niet het geval dan volgt er een complete nieuwe start.

's Morgens tijdens de rijdersbriefing wordt dan ook per wedstrijd nog eens duidelijk aan de rijders verteld wanneer de eerste doorkomst wordt geschreven. In Kessel stond de jury wagen halverwege het 2e rechte stuk na de start. Hier wordt dan voor het eerst een volledige doorkomst geschreven. In Haarle echter stond de jurywagen net na de start. Hier gold dus dat de eerste doorkomst pas werd geschreven als alle auto's een volledige ronde hadden afgelegd.

Het komt er dus op neer dat als er een situatie is waar rood voor wordt gegeven, voordat alle rijdende auto's de finishlijn zijn gepasseerd (en er dus een eerste doorkomst is geschreven), dan is het een complete nieuwe start en mag iedereen mee starten.

Het BSAC is overigens wel van mening dat artikel 3.10 in het KNAF boek van 2008 duidelijker omschreven gaat worden.
Door het commentaar van het BSAC heb ik nu voor mezelf een duidelijk beeld wanneer nu een complete herstart of een herstart op de baan plaats vindt. Hopelijk jullie ook!

Volgende wedstrijd
Op 11 augustus reizen we dus af naar het Friese Oude Bildtzijl. Voor ons als AutoCrossNederland.nl wordt dit een heel speciale NK. Dit heeft natuurlijk alles te maken met de deelname van Allard Kalff in de superklasse. Mede namens onze tomeloze inzet is het mogelijk geworden dat de RTL-GP presentator zijn F1 werkzaamheden even laat voor wat het is en plaats neemt in de Superklasse sprinter va Rob de Baar.



Namens AutoCrossNederland.NL, Fast & Speed, Wilco Autoparts en VeKa Shipbuilding zouden we het dan ook zeer op prijs stellen jullie allemaal op 11 Augustus in Oude Bildtzijl te kunnen begroeten
.


Tekst: Emile Moorelisse - AutoCrossNederland.NL
Foto's: Klik hier
9 juli 2007.