11 augustus 2007 - 4e wedstrijd

VeKa NK autocross 11 augustus 2007 Visvliet

Wat een toestand vooraf aan deze voor ons zeer bijzondere NK. Gepland was de 5e wedstrijd in Oude Bildtzijl en nu wordt het toch de 4e wedstrijd in Visvliet. Dit komt natuurlijk door de eerdere afgelasting door weersomstandigheden, van de wedstrijd op 7 juli. Door omstandigheden die door het bestuur sectie autocross niet officieel naar buiten zijn gebracht heeft de NAC afgezien van hun te organiseren NK wedstrijd in Oude Bildtzijl en zo zijn we nu alsnog in Visvliet aangekomen. Voor ons nu een hoop extra geregel daar Allard Kalff door een samenwerkingsverband van (ons) AutocrossNederland.nl, Fast & Speed, VeKa Shipbuilding en Wilco Autoparts eerst in Oude Bildtzijl zou rijden. Gelukkig hoorden we het allemaal net op tijd daar de speciaal ge-disgm-de T-shirts nog niet gedrukt waren. Voor Allard kwam het allemaal wel mooi uit daar hij dit weekeinde ook aan het Rizla weekeinde in Assen deelneemt. En wees eerlijk van Visvliet naar Assen is geen wereldreis.


Vol spanning werd er door het merendeel van ons team al op vrijdag afgereisd naar Visvliet. Dat was ook de bedoeling want door de accuraatheid van Allard Kalff kwam hij eerst even poolshoogte nemen van de situatie ter plaatse. Zodoende kon hij 's avonds op zijn website www.allardkalff.nl het volgende alvast melden:
Het circuit is een weiland. De auto: 480 pk. Het weer: mooi. Ik heb er echt veel zin in. Morgen autocross Visvliet. Dat is in de provincie Groningen. Vanaf 10.00 uur.

Voor degene die het allemaal hebben gemist, wat ik me overigens niet kan voorstellen, Kalff gaat rijden in de auto van Rob de Baar. Ofwel een Superklasse auto met uiteraard 4 wiel aandrijving en een 3,6 liter Porsche motor met compressor. Met recht een superklasse auto dus. We zijn dus allemaal zeer benieuwd of de testdag eind mei op het Duitse circuit van Meppen zijn vruchten zal afwerpen.

De reis naar het Groningse Visvliet is altijd een feest der herkenning. Dat komt natuurlijk omdat daar door de ACVO alweer sinds mijn geheugen werkt jaarlijks een NK cross wordt verreden. Er zijn wel wat zaken die in mijn geheugen gegrift zijn en die altijd met Visvliet in verband gebracht worden. Zo was er op 13 mei 2000 ook een NK wedstrijd in Visvliet en op de terugweg hoorden we toen van de vuurwerkramp in Enschede. Het heeft niets met elkaar te maken maar als we op weg gaan naar Visvliet moeten we hier telkens aan terug denken. Zo denk ik ook nog steeds terug aan de cross in Visvliet met het jubileum van de ACVO. Wat hadden ze een prachtige baan neer gelegd en wat was het nat zeg. Veel later als die cross was afgelopen hebben we het niet veel meegemaakt. Ook een NK cross die om 17.30 uur was afgelopen hebben we in Visvliet meegemaakt.

Aangezien we uit het midden van het land komen toeren we eerst bij Lemmer langs Bijlsma Shipyard de werf van de VeKa broers Jan en Peter Versluis. Dan weet je ook gelijk dat je er nog lang niet bent maar wel opschiet.
Dan bij Friesche Palen eraf en zie je op de borden Kollum staan. Daar moeten we niet heen maar zou het niet eens mooi zijn als... Het kanaal komt het in zicht en de drukte van het rennerskwartier doemt op. Gelukkig er zijn weer een boel rijders naar Visvliet gekomen om heerlijk te driften op de ovale kleibaan die Ipe Solle en zijn club Autocross Vereniging Opsterland hebben neergelegd.

1 wedstrijd minder
Helaas dus minimaal 1 NK wedstrijd minder dit jaar. In de tijd dat het NK nog uit 5 wedstrijden bestond was er immer sprake van een reserve datum. Nu de cyclus uit 6 bestaat is het door het drukke programma van de EP en de clubcrossen bijna onmogelijk om ook nog eens een reserve datum te prikken. De schrap wedstrijd blijft ook nu gehandhaafd en het is dan niet zo dat hiervoor de afgelaste wedstrijd gebruikt wordt. Het kampioenschap zal dit jaar dus maar uit 4 wedstrijden die meetellen bestaan.

Hierdoor kunnen in 5 van de 7 klassen in Oude Bildtzijl de kampioenen al bekend worden. Marcel Reints, Ronnie Vetketel, Anton Roor, John Lagodny en Patrick Cleys hebben bij winst vandaag de titel te pakken. Sommige hebben zelfs aan een plaats bij de eerste 2 al genoeg. Zij kunnen dan door de concurrentie niet meer worden ingehaald mits ze niet gediskwalificeerd worden in Altforst.

Nacontrole
Elke NK wedstrijd is het weer een nerveuze bedoening in het parc fermé. Alle rijders die zich voor de kleine en de grote finales hebben geplaatst dienen na afloop van deze finales hun wagens daar te parkeren. Na het parkeren van hun auto dient de rijder het parc fermé direct te verlaten. Sleutelen of andere werkzaamheden verrichten aan de wagen in het parc fermé is dan ook ten strengste verboden.

De leden van de Technische Commissie bepalen voor aanvang van de wedstrijden, in overleg met het hoofd TC, welke eindklasseringen van welke klasse aan een onderzoek onderworpen gaan worden. Bijv de nummers 5, 9 en 13 uit de standaardklasse. Het is op voorhand dan ook niet bekend welke rijders dit zullen zijn. In de praktijk kan het dus voorkomen dat elke wedstrijd dezelfde rijders gecontroleerd worden.

Het hoofd TC stapt met deze gegevens naar de sport commissarissen welke uiteindelijk de doorslag geven of het correct is. De spoco's bepalen dus uiteindelijk wat er gecontroleerd gaat worden.

Voor de wagens van junior- en de standaardklasse gelden de strengste controle eisen. Hier dient namelijk alles standaard te zijn en ook nog eens bij elkaar te horen. Vandaar dat de meeste technische nacontroles in deze klassen worden uitgevoerd. In de toerwagen- en de superklasse is eigenlijk alles toegestaan en valt alleen de originaliteit van de benzine te controleren.

In de keverklasse wordt de gasklep diameter van de carburateur en de cilinder inhoud vaak nagekeken. In de sprint klassen geldt vooral dat de cilinderinhoud gecontroleerd wordt. Voor alle klassen geldt natuurlijk dat er alleen met in Nederland langs de openbare weg verkregen handelsbenzine of diesel gereden mag worden.

Tijdens de wedstrijd mogen de sport commissarissen en de wedstrijdleider bepalen of er een bepaalde auto aan een extra controle onderworpen mag worden. De TC wordt hierover dan ingelicht en zo kan het dus voorkomen dat er tussen 2 manches door een versnellingsbak controle uitgevoerd wordt. Aangezien het reglement voorschrijft dat er aan elke technische controle mee gewerkt dient te worden op straffe van uitsluiting hebben de rijders dan ook geen keuze willen ze in het kampioenschap mee blijven rijden.

Tijdens de technische nacontroles van dit seizoen heeft er gelukkig nog maar 1 uitsluiting plaats gevonden. Tijdens de eerste wedstrijd van dit jaar weigerde junior Remco Reints mee te werken aan de nacontrole en werd hierdoor uitgesloten.
Als een rijder tijdens de technische nacontrole wordt gepakt op illegaliteit van zijn auto wordt deze uit de uitslag genomen. Iedereen die in de klassering achter deze rijder is geeindigd zal niet doorschuiven in de einduitslag. Vandaar dat de NK wedstrijd bij de junioren in Haarle dan ook zonder winnaar is gebleven.

Bezoekersrecord
Maar liefst 198 deelnemers verdeeld over de voor ons bekende 7 klassen waren naar Visvliet vertrokken. En dat is veel voor Visvliet. Volgens ons komt dit door de deelname van Allard Kalff aan de superklasse en zodoende streelt het ons ego natuurlijk ook een beetje. Voorzitter Ipe Solle was er dan ook enorm mee in zijn nopjes. Toen aan het einde van de dag ook nog eens bleek dat er nog nooit zoveel betalende bezoekers de poorten van de ACVO tijdens een NK wedstrijd waren gepasseerd wisten wij dat de Kalff uitwerking zijn doel niet had gemist. Of zou het toch komen door de vele afgelastingen de laatste tijd? Nee he? Gewoon de superstunt met Allard Kalff!

Juniorklasse
Je zag weer net als andere jaren dat de strijd op de baan in Visvliet altijd zeer heftig is. Het eerste klei evenement van de NK serie leverde weer de nodige slachtoffers op. Het blijft gewoon heel erg moeilijk om andere lijnen te rijden op de klein. Vaak blijkt toch dat de binnenzijde de snelste manier is om de bocht te ronden. Vol gas buiten om levert nog al eens een buiteling op.

Het deelnemers aantal bij de junioren leverde geen kleine finale op. Dus direct stonden er 15 in de finale. En die waren ongeduldig om van de eerste finale een knaller te maken. Voor Michael Scherff begon de finale niet goed. Vanaf het startveld werd geprobeerd de auto aan te trekken maar dit had geen effect. Voor er een meter gestreden was vond hij zijn Waterloo al. Met eentje minder van start was het debutant Stefan Gerrits die de kop pakte en kop daarna iets te letterlijk nam. Hij ging namelijk erg hard over de kop wat resulteerde in een code rood. Een complete herstart was het gevolg. Hierna werd het druk rondom de autoÕs van zowel Gerrits als Michael Sherff. Want als beiden gerepareerd zouden zijn kon de herstart (na de standaardklasse) weer met een vol veld worden gedaan. En zo geschiedde dan ook. Voor Michael Scherff was het een hele goede herstart. De jonge inwoner van Wijk en Aalburg pakte brutaal de kop. Hierna ontstond een mooie strijd tussen Michael Scherff, Jimmy Poelarends en Jan Brookman. Na zijn diskwalificatie in Kessel liet Brookman zien dat de Citroen ook met de juiste kelken erg hard gaat. Opvallend waren de slechte posities van de ex-kampioenen Marcel Reints en DaniÏl de Bone. De Bone schrok hier zo hard van dat hij zijn nog immer strakke 205 op het dak legde en zo was er weer een code rood met een herstart op de baan tot gevolg.

Na deze herstart ontspon er een prachtige strijd tussen Jan Brookman, Jimmy Poelarends en Stefan Gerrits. De auto was na de koprol dus nog goed in staat om vooraan mee te strijden. Marcel Reints rook zijn kans bij dit leidende trio en wist zich goed op te werken. Toch liet hij zich net voor het einde van de wedstrijd nog verassen door Björn Scherff die hem de 4e plaats afpakte waardoor Reints kostbare 2 punten verloor in de strijd op de titel. Hierdoor zal hij bij Alforst bij de eerste 4 moeten rijden om zeker te zijn van de 2007 titel. Op kop was het Jan Brookman die het goud veroverde. Mooie revnache dus voor hem na zijn diskwalificatie en versloeg daarmee knap Jimmy Poelarends die hiermee wat dichter in de buurt kwam van Reints. Het brons was erg kanp voor NK debutant Stefan Gerrits in de snelle Suzuki Swift.

Op naar Altforst dan maar waar de strijd om de titel heftig zal zijn.

Standaardklasse
Chris Wagenaar werd in de kleine finale uitgeschakeld door een zwarte vlag. Hierdoor was deelname aan de finale niet meer mogelijk terwijl hij toch bij de eerste 3 was geeindigd. Het seizoen voor de jonge is hiermee nog niet over daar er nog een kleine kans is op de titel. Bij winst in Altforst moeten zijn naaste concurrenten wel uitvallen en dan kan hij alsnog de titel binnen halen. Kleine kans maar wel aanwezig.

Het was niet de baan voor de Toyota's MR2. Ronnie Vetketel die gemakkelijk de titel kon binnenhalen in Visvliet haalde de kleine finale niet eens. Peter Lensink die de MR2 na de enorme schade in Terwolde weer aardig had opgelapt zat wel in de kleine finale maar wist niet tot de finale door te dringen. Hierdoor lag de strijd om de titel weer helemaal open en waren het Stadman, Spies en van Dijk die hier van zouden kunnen profiteren. Maar niets bleek minder waar te zijn tijdens het wedstrijdverloop van de finale.

Emiel Gotink van het Kermit team liet zien over de juiste klei banden en auto te beschikken en trok bij de start flink van leer. NK debutant Louis Lijklema in de Citroen trok overigens flink met hem mee en zo ontstond er een mooie strijd tussen deze 2 matadoren. Patrick Spies kende de twijfelachtige eer de eerste uitvaller te zijn en werd hierdoor slechts 13e en zo verloor ook hij kostbare punten voor de titel.

Hendrik Stadman zag zijn kans schoon en begon gestaag aan een opmars. Deze opmars werd echter gestuit door een enorme koprol en eindigde zo op de 12e plaats. Code rood was het gevolg en een herstart op de baan zou volgen. Nog voordat de brokstukken op de baan waren opgeruimd zagen we Christiaan van Dijk afgesleept worden vanaf het startveld. Van Dijk eindigde hiermee dus op de 11e plaats. Opvallend dus dat de complete top 6 van het NK standaard klasse om wat voor reden dan ook enorme veel problemen kende. Leuk is wel dat hierdoor de strijd in Alforst weer in alle hevigheid zal oplaaien. Spannend hoor.

Bij de herstart was het Eeuwe Heegstra die goed weg was en direct een 2-tal plaatsen inpikte. Helaas was zijn vreugde van zeer korte duur daar hij direct in de bocht na de herstart de Opel op zijn dak rolde. Ook dit had weer code rood tot gevolg en zo volgde de volgende herstart uiteraard weer op de baan.

Hierna was er eindelijk weer een paar ronden strijd te zien tussen Louis Lijkleman en Emiel Gotink. Toch kon Gotink de groene Opel niet langs de blauwe Citroen van Lijlema gewurmd krijgen. Helaas werd de strijd tussen de 2 kemphanen voortijdig beÏindigd door alweer een koprol. Emil Glas was deze maal het slachtoffer en ook deze rol had rood tot gevolg. Al met al een tumultueuze finale van de standaardklasse die door de regel 75% afgelegd niet meer op de baan uitgevochten kon worden. Opvallend was de slijtage slag die in deze finale was gevoerd. Met nog maar 5 van de 15 autoÕs die rijdend op de baan waren te vinden kun je hier toch van spreken. Goud was er dus voor Lijklema die een wel erg verdienstelijk debuut maakte. Zilver voor Emiel Gotink en brons voor de opvallend goed rijdende Erwin van Es. Kees de Hoop en Mariette Lokate maakten de top 5 compleet en waren dus de laatst overgebleven rijdende coureurs.
Zo zijn we dus erg benieuwd wie er in Altforst met de titel NK kampioen 2007 vandoor gaat.

Toerwagenklasse
Vandaag was de dag waarop Anton Roor zijn eerste Nederlandse titel kon veroveren. De rijder uit Bodegraven verkoos de NK's boven de EP serie om hier zijn geluk te gaan beproeven. Met de ex-Sjaak Spies en ex-Andre Verweij Opel Astra werd een topauto aangeschaft en moest blijken of deze auto voor de 3e keer met een andere rijder aan het stuur kampioen kon worden.
In de finale was het Peter Breederland die de Suzuki van zijn broer Nico weer flink de sporen gaf. Voor de normaal altijd Opel rijdende Peter moet het toch apart zijn dat alleen hij met een Suzuki Roor van de titel af kon houden. De kopstart was dan ook voor Breederland maar zoals bij alles wat de looks had van een standaard auto ging het mis in bocht 1. Jan van Noort legde de Kever omgekeerd neer en kon zodoende niet meer aan de herstart die door deze situatie veroorzaakt werd meedoen.

De herstart was een geluk voor Marco Tuchter die bij de eerste start niet wegkwam. Dus mocht hij het nog een keertje gaan proberen. Opvallend was ook Vincent Steenmaan met de 2wd Scirocco die zich tussen dit 4wd en turbo geweld op de eerste rij had genesteld.

Ook bij de herstart was er direct sprake van een prachtige en faire strijd tussen Breederland en Roor. Elkaar prachtig "snijdend" op de rechte stukken maakten ze het elkaar redelijk moeilijk. Roor wilde er voorbij. Om het kampioenschap veilig te stellen was dit helemaal niet nodig maar in stijl kampioen worden leek hem wel wat. Na een aantal ronden was het dan toch zover. Op zich jammer want de strijd die deze 2 mannen op de baan met elkaar hadden was echt om van te smullen. Toen Roor er eenmaal voorbij was heeft Peter Breederland geen gerichte aanvallen meer kunnen plaatsen en zo waren de eerste 2 plaatsen verdeeld en het kampioenschap kwam zo in handen van Roor. Achter deze 2 reden Tuchter in de Scirocco, die zijn titel dus aan Roor moet afstaan dit jaar, en Anton Kooremans een eenzame wedstrijd. Maar zo werden zij wel derde en vierde. Fred Stout met wat oude onderdelen van de ex-VW van Roor kende ook een goede cross en sloot af met een keurige 5e plaats.

Na het vallen van de finishvlag stopte Roor uitzinnig van vreugde aan het einde van de baan waarna Adriaan Boele de Nederlandse driekleur en een Opel sport vlag aan de Astra knoopten. Hiermee kon Roor zijn kampioenschap vieren met een ereronde langs het vele opgekomen publiek.

Keverklasse
In de immer spectaculaire keverklasse was er nog van alles mogelijk. De titel kon wel vergeven worden maar dan moesten er nog wel wat kopstukken uitvallen. Gelukkig gebeurde dit niet en zo kan de titel pas door iemand opgehaald worden in Altforst.

Lammert Brink had de pole-position veroverd na 3 manches. Als eerste mocht hij zijn startpositie kiezen en hierbij koos hij voor de buitenzijde. Achteraf bleek dit niet de juiste keuze te zijn daar hij bij de start direct verrast werd door Jan-Paul Klaster en Arjan Stokkink. Johan Zomer zat er ook goed bij maar kende een hachelijk momentje op het rechte stuk na de eerste bocht. Door 2 mede strijders werd hij opgetild en zo leek hij net een opstijgend vliegtuig. Gelukkig was de landing zacht en kon de garagehouder weer door. De 3 snelste mannen waren er echter al vandoor en zo zag hij kostbare punten verloren gaan. Jan-Paul Klaster liet er geen twijfel over bestaan dat hij titel aspiraties heeft dit jaar. In een weergaloze en eveneens foutloze stijl duldde hij niemand in zijn buurt. De uit Oldemarkt afkomstige garagehouder kon Õs avonds dan ook met een gerust gevoel naar de Weerribben afreizen. Na zijn gewonnen wedstrijd in Visvliet weet hij dat bij winst in Altforst de NK titel dit jaar voor hem zal zijn. Voor Arjan Stokkink geldt hetzelfde overigens. Na zijn 2e positie in Visvliet zal hij bij winst in Altforst ook automatisch kampioen zijn. Lammert Brink heeft al een paar mindere resultaten gehad dit jaar en door zijn zwarte vlag in Aalten speelt hij geen rol meer voor de titel. Wel kan hij nog een 2e plaats behalen in het kampioenschap daar Stokkink voor hem niet meer in te halen is. En dan moeten ook zijn andere naaste concurrenten veel pech hebben.

Lammert Brink eindigde op een knappe 3e plaats in Visvliet en door de betere startposities van Klaster en Stokkink zag hij ze nooit meer terug. Johan Zomer kwam na zijn vliegwerk toch weer aardig terug en eiste de 4e plaats voor zich op. Hiermee is hij bij winst in Altforst niet automatisch verzekerd van de titel. Mocht Klaster 2e worden in Altforst is de titel wel voor Zomer maar wordt Stokkink 2e dan is de titel voor Stokkink.

Al met al kunnen we concluderen dat er een felle strijd uitgevochten gaat worden in Altforst op 16 september daar er in de Keverklasse nog niets is besloten.
Onze promo rijder Bram den Hertog kende een super zaterdag. Op de klei waar Bram het rijden bij de Rang pang heeft geleerd kon hij erg goed uit de voeten. Met een 5e plaats kon hij tevreden vertrekken naar Harmelen. Tevens zagen we dat Bram op de grens van de top-10 schommelt in de tussenstand.

Sprint 1600
Peters autosport heeft een drukke maand achter de rug. Door de EK wedstrijden in Nova Paka en Weigsdorf te bezoeken met hun eigen rijder John Lagodny was het een drukke tijd. Gelukkig voor het team was de NK auto met de 2 Suzuki motoren erin al lang weer klaar door de afgelasting van de eerdere wedstrijd in Visvliet. Lagodny moest na zijn 2 super gereden EK wedstrijden wel weer even wennen aan de baan in Visvliet. Toch liet de Luxemburger in de manches zien er weer redelijk snel aan gewend te zijn. Lekker rutschen noemde hij het rijden op de Groningse klei.

Mooi om te zien was dat Jean-Pierre Wouters eindelijk zijn lang verwachte NK debuut maakt. De goede bekende van Frits Duizendstra komt uit de karting en maakte dit jaar de overstap naar de autocross. Dat dit nog niet helemaal meeviel liet hij in een eerdere email aan ons weten. Ook op de klei in Visvliet liep het nog niet helemaal lekker maar een redelijk gevoel werd de dag toch besloten ondanks de schade aan de auto.

Met toch weer 2 manches, want er waren 16 deelnemers, zit de klad er in de 1600 klasse gelukkig nog niet in. Op voorhand zegt iedereen altijd dat een kleibaan een typische automotoren baan is. Toch blijkt dit jaar dat er geen enkel type baan meer is waar je op voorhand kan zeggen dat het een motorfiets of automotor baan is. De verschillen hiertussen worden steeds kleiner zo lijkt het.

Frank Oomen, John van der Coelen en, uiteraard zou je haast zeggen, John Lagodny maakten er een mooie start van. Zij aan zij scheurden ze door de eerste bocht heen en zo kwamen ze ook het tweede rechte stuk op. Frank Oomen moest al vrij snel afhaken en eindigde zo op een beetje een teleurstellende 6e plaats.
John van der Coelen had de pole veroverd en dat was goed voor zijn zelfvertrouwen. Met de Honda motor achter zich ging hij er eens goed voor zitten om het de double-engined Luxemburger lastig te gaan maken. Eerlijk is eerlijk het had zo mooi geweest als het had gelukt. Maar helaas voor van der Coelen zag Lagodny een gaatje en plaatste een sublieme inhaalactie die hem aan de koppositie bracht. Hierna kon John van der Coelen geen vuist meer maken en was de 3e winst in 4 wedstrijden voor de PAS rijder. Door deze overwinning is de 2e NK titel op rij in de Sprint 1600 klasse ten prooi gevallen aan John Lagodny. In het Luxemburgse Preizerdaul en het Limburgse Kelpen kon de champagne dan ook worden ontkurkt. Op de achtergrond streden Edwin Tolkamp met de snelle Audi motor en Peter Timmermans met de Honda om de laatste plaats op het ereschavot. Deze bronzen plak was voor de Tolle. Timmermans raakte hierdoor net niet op het podium.

Winnaar van de vorige NK in Kessel Roland Dekkers kende problemen met zijn stofbril waardoor hij niet verder kwam dan de 5e plaats.

Sprint 2000
Tijdens de manches van de Sprint 2000 klasse lieten de rijders zien hoe hard het allemaal al kon gaan. Opvallend was de enorme snelheid waarmee Leonard van de Ven over de Groningse klei reed. De revelatie van dit seizoen reed voorheen telkens enorm hard met de gevestigde orde mee in het zand. Maar nu stond hij brutaal 2e na de manches met evenveel punten als Pierre Blok. De snelste vandaag in de manches was de snelle Ford motor van Freek Gussinklo. De voornaamste titelkandidaat Patrick Cleys kende 2 overwinningen en een zeer slechte 3e manche. Hier was namelijk de luchtfilter kap van de kelken afgelopen en daardoor sloeg de motor af. Toch nog een 4e plaats in de finale net voor zijn grootste belager Sjaak Wismans.

Mooi om te zien was de terugkeer van Jos Wagenaar. De snelle Audi motor icm het nieuwe BIG frame kende nog wat probleempjes maar toch kon er tevreden worden terug gekeken en vooral de snelheid zat er goed in bij Wagenaar.
De start van de finale was vooral voor Gussinklo goed te noemen maar de brutale van de Ven piepte toch nog even voor langs. Opvallend was ook dat Bennie Fielt voor het eerst dit jaar voorin te vinden was. Sjaak Wismans had zijn start volledig gemist en kwam als laatste door en zo kon hij Cleys niet bedreigen die ook niet erg goed gestart was. Sjaak Wismans eindigde uiteindelijk op een teleurstellende 10e plaats en zag zijn titel kansen daarmee in rook opgaan.

Bij het uitkomen van de eerste bocht waren het dus van de Ven, Ronald Akkermans, Tino van Dijk en Pierre Blok die de snelste lijnen hadden gereden. Hierdoor ontstond er een mooie strijd die van de Ven al snel verloor waardoor hij 4e lag. Vooral Akkermans wist wat hem te doen stond. Als hij namelijk de winst naar zich toe zou trekken en Cleys eindigde niet bij de eerste 5 was er ook voor de Brabander nog zicht op de titel. Patrick Cleys was inmiddels in een fel gevecht verwikkeld met Leonard van de Ven die hij uiteindelijk wist te verslaan en zo lag de Belg Cleys dan eindelijk op titelkoers. Vooraan veranderde niet zo heel veel meer. Ronald Akkermans reed onbedreigd en zeer strak naar de overwinning en hoopte dat Cleys niet ver genoeg zou raken. Tino van Dijk presteerde boven verwachting met het oude BIG frame maar kon toch niet voorkomen dat de snelle Honda combinatie van Pierre Blok hem voorbij kwam.

Patrick Cleys had voor het eerst in alle jaren dat hij continu in de top 6 te vinden was, een unieke prestatie op zich, nu eindelijk alles in eigen hand. Met het behalen van zijn 4e plaats was het voor de allereerste keer een Belg die de titel in de Sprint 2000 mee naar huis nam. Later in het rennerskwartier liep de snelle Belg als een held op sokken rond. Het Janssens Autosport Team had hem namelijk een flinke champagne douche gegeven. Door zijn overwinning heeft Akkermans nu Wismans van de 2e plaats verdrongen in de tussenstand. Zo maakt Akkermans nu de meeste kans om vice-kampioen te worden in Altforst.

Superklasse
Het was een enorm speciaal gevoel om aan de geboorte van de deelname van Allard Kalff te hebben gestaan. Nu alles op zijn pootjes is terecht gekomen waren we dan ook enorm trots dat Allard ook daadwerkelijk aan de start stond in Visvliet. Õs Morgens vroeg werd Allard al door Kim van het VeKa team in de watten gelegd en de rest van de dag werd hij ook door Chantal goed verzorgd. Johnny Hakvoort liep ook al als een trotse pauw rond in het rennerskwartier en samen met Rob de Baar en Frits Duizendstra hebben ze hem dan ook van de nodige tips voorzien. Eindelijk was de eerste manche een feit en stond hij aan de binnenzijde van de 2e rij. Zijn start was werkelijk fenomenaal. Het insturen en uitkomen van de eerste bocht verliep probleemloos. Op het tweede rechte stuk koss hij positie achter een andere deelnemer en toen was de gewezen circuit rijder het zicht even helemaal kwijt. In de 2e bocht sloot hij alweer prima aan en spinde Harry Uenk. Met een super reactie hield Allard hem mis en kon zo zijn weg vervolgen. In deze manche eindigde hij probleemloos op een 7e plaats.

Naarmate de manches vorderden ging de prestatie curve omhoog. In de 2e manche was er een 6e plaats. In de 3e manche mocht Allard vanaf de eerste lijn starten en even leek het erop dat er een kopstart was voor hem. Helaas net niet maar toch wist hij deze manche als 3e te beÏindigen. Spanning alom om te zien of de sympathieke Zandvoorder de finale gehaald zou hebben. Helaas door het deelnemers aantal van 17 mochten er maar 10 naar de finale en Allard Kalff eindigde op de... 11e plaats. Jammer maar helaas. Hierdoor vond gelegenheids speaker voor de Superklasse, Dinant Veneman, de gelegenheid Allard te interviewen. Hierbij zei Kalff dat het in de eerste manche wel leek of er met een mitrailleur op hem werd geschoten. Op het circuit is er geen last van stof en nu vloog de klei hem om de oren. Jammer vond hij het wel dat er zo weinig gereden werd en gaf hij ook eerlijk toe dat het steeds beter ging in de manches. Wel stond hij verbaasd van de vele deelnemers en hier voegde hij nog aan toe dat menig race circuit eigenaar hier jaloers op zou zijn. Het was voor herhaling vatbaar gaf hij aan en we mochten hem zo weer bellen. Dus wie weet zien we Allard volgend jaar wel weer terug in wat voor hoedanigheid dan ook.

Verder waren er natuurlijk nog meer hoogte- en zelfs dieptepunten tijdens de 4e NK wedstrijd in Visvliet. Dieptepunt waren de officiÏle waarschuwing in de eerste manche voor Erik Pijnenburg en de volgende 2 manches kreeg hij even zo vaak zwart van de wedstrijdleiding. Het ombouwen van diverse punten aan de auto benodigd toch even een aanpassing aan de rijstijl. Ik ben daarom ook erg benieuwd of Pijnenburg de buik vol heeft van het NK en zich nu gaat toeleggen op de laatste 2 EK wedstrijden?

Hoogtepunt echter was de terugkeer van meervoudig Nederlands en Europees kampioen Frits Duizendstra. Voortgeborduurd op de basis van de oude kampioens auto van Glenn van Rosmalen werd in Ulft en Winterswijk een nieuwe auto gebouwd. Dat het Frits het rijden niet was verleerd stond op voorhand al vast maar hoe de nieuwe auto zich zou houden was natuurlijk onbekend. Nu is het allemaal wel bekend en met 3 manche overwinningen op rij was de pole voor Frits. Erik Ankersmit, John Verberk en Ties Franssen maakten de eerste rij compleet overigens.

De leider in de tussenstand Martin Kroon vonden we slechts terug op een zesde plaats. De meester startte zijn naaste concurrenten eruit en zo lag Frits Duizendstra direct aan de leiding die hij ook niet meer uit handen zou geven. Achter hem aan sloot Verberk direct aan en Martin Kroon sloot hier weer op aan. Helaas voor Kroon probeerde Michael Kuipers nog even binnendoor te kruipen wat niet lukte. Kroon verloor direct zijn positie en Kuiper stond omgedraaid op de baan en moest in de achtervolging. Dit lukte hem niet en zo werd Kuipers kansloos 9e.

Kroon zag zo kostbare punten verloren gaan en moest ook flink aan de bak om de schade beperkt te houden. Dat lukte hem aardig wat na felle en faire gevechten met Adriaan Boele, Glenn van Rosmalen en Erik Ankersmit sleepte hij toch de laatste podiumplaats uit het vuur. Tegenvallend was dit voor John Verberk die niets anders kon doen dan 2e worden. De ontketende Frits Duizendstra was niet meer te achterhalen. Toch snoepte Verberk 2 belangrijke punten weg van zijn belangrijkste tegenstander Kroon.

Zo kan het nog een spannende strijd gaan worden in Altforst. Rijdt Martin Kroon bij de eerste 2 dan is hij kampioen en heeft hij niets meer met Verberk te maken. Wint Verberk en rijdt Kroon niet bij de eerste 2 dan is John Verberk de allereerste rijder die in alle sprintklassen de NK titel heeft veroverd.

Laatste NK
Al met als was het een superdag in Visvliet met heel veel stof en nog veel meer zonneschijn. Namens onze website willen we natuurlijk het BSAC, ACVO, Fast & Speed, Wilco Autoparts, VeKa Shipbuilding, Dinant Veneman en natuurlijk Allard Kalff bedanken dat zij het mogelijk hebben gemaakt dat het een voor de autocross unieke dag is geworden.

Binnenkort zullen de uitzenddata van de TV programmering bekend gemaakt worden want er wordt meer uitgezonden dan alleen bij Rallyreport zoals het er nu naar uitziet. Houdt onze website dus extra goed in de gaten voor deze belangrijke info.

De laatste NK zal worden gehouden in het land van Maas en Waal en wel op zaterdag 15 september in Altforst. In 4 klassen zal daar het kampioenschap dus beslist gaan worden. Tevens bestaat de mogelijkheid om te testen in Altforst en wel op zondag 2 september als de ACCG hun jaarlijkse clubwedstrijd daar houdt.



Tekst: Emile Moorelisse - AutoCrossNederland.NL
Foto's: Klik hier
13 augustus 2007.