11 augustus 2007 - 4e wedstrijd

VeKa NK autocross 11 augustus 2007 Visvliet

Gepland was de 5e wedstrijd in Oude Bildtzijl en nu wordt het toch de 4e wedstrijd in Visvliet. Dit komt natuurlijk door de eerdere afgelasting door weersomstandigheden, van de wedstrijd op 7 juli. Door omstandigheden die door het bestuur sectie autocross niet naar buiten zijn gebracht heeft de NAC afgezien van hun te organiseren NK wedstrijd in Oude Bildtzijl en zo zijn we nu alsnog in Visvliet aangekomen.


De reis naar het Groningse Visvliet is altijd een feest der herkenning. Dat komt natuurlijk omdat daar door de ACVO alweer sinds mijn geheugen werkt jaarlijks een NK cross wordt verreden. Er zijn wel wat zaken die in mijn geheugen gegrift zijn en die altijd met Visvliet in verband gebracht worden. Zo was er op 13 mei 2000 ook een NK wedstrijd in Visvliet en op de terugweg hoorden we toen van de vuurwerkramp in Enschede. Het heeft niets met elkaar te maken maar als we op weg gaan naar Visvliet moeten we hier telkens aan terug denken. Zo denk ik ook nog steeds terug aan de cross in Visvliet met het jubileum van de ACVO. Wat hadden ze een prachtige baan neer gelegd en wat was het nat zeg. Veel later als die cross was afgelopen hebben we het niet veel meegemaakt. Ook een NK cross die om 17.30 uur was afgelopen hebben we in Visvliet meegemaakt.
Aangezien we uit het midden van het land komen toeren we eerst bij Lemmer langs Bijlsma Shipyard de werf van de VeKa broers Jan en Peter Versluis. Dan weet je ook gelijk dat je er nog lang niet bent maar wel opschiet.
Dan bij Friesche Palen eraf en zie je op de borden Kollum staan. Daar moeten we niet heen maar zou het niet eens mooi zijn als... Het kanaal komt het in zicht en de drukte van het rennerskwartier doemt op. Gelukkig er zijn weer een boel rijders naar Visvliet gekomen om heerlijk te driften op de ovale kleibaan die Ipe Solle en zijn club Autocross Vereniging Opsterland hebben neergelegd.

1 wedstrijd minder
Helaas dus minimaal 1 NK wedstrijd minder dit jaar. In de tijd dat het NK nog uit 5 wedstrijden bestond was er immer sprake van een reserve datum. Nu de cyclus uit 6 bestaat is het door het drukke programma van de EP en de clubcrossen bijna onmogelijk om ook nog eens een reserve datum te prikken. De schrap wedstrijd blijft ook nu gehandhaafd en het is dan niet zo dat hiervoor de afgelaste wedstrijd gebruikt wordt. Het kampioenschap zal dit jaar dus maar uit 4 wedstrijden die meetellen bestaan.
Hierdoor kunnen in 5 van de 7 klassen in Oude Bildtzijl de kampioenen al bekend worden. Marcel Reints, Ronnie Vetketel, Anton Roor, John Lagodny en Patrick Cleys hebben bij winst vandaag de titel te pakken. Sommige hebben zelfs aan een plaats bij de eerste 2 al genoeg. Zij kunnen dan door de concurrentie niet meer worden ingehaald mits ze niet gediskwalificeerd worden in Altforst.

Bezoekersrecord
Maar liefst 198 deelnemers verdeeld over de voor ons bekende 7 klassen waren naar Visvliet vertrokken. En dat is veel voor Visvliet. Volgens ons komt dit door de deelname van Allard Kalff aan de superklasse en zodoende streelt het ons ego natuurlijk ook een beetje. Voorzitter Ipe Solle was er dan ook enorm mee in zijn nopjes. Toen aan het einde van de dag ook nog eens bleek dat er nog nooit zoveel betalende bezoekers de poorten van de ACVO tijdens een NK wedstrijd waren gepasseerd wisten wij dat de Kalff uitwerking zijn doel niet had gemist. Of zou het toch komen door de vele afgelastingen de laatste tijd? Nee he? Gewoon de superstunt met Allard Kalff!

Keverklasse
Sooi Ermens had zijn biljartkeu en darts pijlen thuis gelaten en had zijn groene kevertje weer meegenomen naar Visvliet.
In de eerste manche had Sooi veel geluk aan zijn zijde. Na een goede start koos hij de juiste lijnen in de eerste bocht en zo kon hij de kop positie al vrij snel innemen. Er waren namelijk door de gladde ondergrond wel wat schermutselingen die Sooi keurig ontweek. De koppositie gaf Sooi niet meer uit handen en de Honda motor van Sooi liet zich de Groningse klei welgevallen. De prestatie van de eerste manche kon Sooi niet meer overtreffen en in de andere manches werd hij achtereenvolgens zesde en derde. In de finale was dit goed voor de 3e startpositie en zo mocht hij kiezen na Lammert Brink en Jan-Paul Klaster.
In de immer spectaculaire keverklasse was er nog van alles mogelijk. De titel kon wel vergeven worden maar dan moesten er nog wel wat kopstukken uitvallen. Gelukkig gebeurde dit niet en zo kan de titel pas door iemand opgehaald worden in Altforst.
Bij de start van de finale waren het direct Stokkink en Klaster die de dienst uitmaakten en Sooi kon geen vuist maken tegen deze 2 ontketende Hollanders. Johan Zomer zat er ook goed bij maar kende een hachelijk momentje op het rechte stuk na de eerste bocht. Door 2 mede strijders werd hij opgetild en zo leek hij net een opstijgend vliegtuig. Gelukkig was de landing zacht en kon de garagehouder weer door. De 3 snelste mannen waren er echter al vandoor en zo zag hij kostbare punten verloren gaan. Jan-Paul Klaster liet er geen twijfel over bestaan dat hij titel aspiraties heeft dit jaar. In een weergaloze en eveneens foutloze stijl duldde hij niemand in zijn buurt.
Sooi reed een zeer onopvallende finale en was eigenlijk met niemand in gevecht. Zijn goede prestaties van de manches wist hij niet te benaderen en onzichtbaar eindigde hij op de 9e plaats.
In de tussenstand van het NK kunnen we wel concluderen dat hij niet meer meedoet voor de titel dit jaar. Toch behoort een plaatsje in de top 5 nog zeker wel tot de mogelijkheden. Hiervoor heeft Sooi dan wel slecht prestaties nodig van Hendrik Glas, Lammert Brink en Marco Raben. Maar met een mechanische sport als deze behoort dat wel tot de mogelijkheden natuurlijk.
Al met al kunnen we concluderen dat er een felle strijd uitgevochten gaat worden in Altforst op 16 september daar er in de Keverklasse nog niets is besloten.

Sprint 1600
Peter Timmermans had Duffel weer verlaten en zijn oranje Bergfruit 999 sprinter meegnomen. Het zou erom gaan spannen want als een van de weinigen zou hij Lagodny nog van de titel kunnen afhouden in de 1600 klasse. Daarvoor moest Lagodny wel een slechte dag hebben en Timmermans samen met zijn maatje John van der Coelen een hele goede natuurlijk.
Het begon uitstekend voor Peter en direct in de eerste manche werd de winst binnen gehaald. Helaas gold ook voor Timmermans dat net als bij Sooi Ermens deze prestatie niet meer geÏvenaard werd. Met een 4e en een 3e plaats in de volgende manches zou je alleen verwachten dat er meer in had gezeten dan een 5e plaats in de finale.
Door het sterke rijden van John van der Coelen, John Lagodny, Frank Oomen en Edwin Tolkamp was dit wel het geval.
Om tegen deze super rijders die al jaren aan de top staan te kunnen starten vanaf de 2e rij valt niet mee. Peter haalde het dan ook niet zoals bleek. Het geluk voor Timmermans was nog dat Frank Oomen in de finale steeds iets verder terug viel. Hierdoor zat er niet meer in dan een 4e plaats. De winst en daarmee ook het kampioenschap was voor John Lagodny. Helaas voor Peter eindigden zijn naaste concurrenten van der Coelen en Tolkamp voor hem vandaag waardoor hij niet uit kon lopen. In de eindstand is het nog wel zo dat bij winst van Timmermans de tweede plaats in de eindstand voor hem is.

Sprint 2000, eindelijk Cleys Nederlands kampioen
Voor Patrick Cleys was het eindelijk zover dat hij na alle jaren dat hij meestrijdt voor het Nederlands kampioenschap de kansen om kampioen te worden helemaal in eigen hand heeft. Mocht Cleys bij de eerste 2 eindigen gaat de titel mee naar Vrasene.
Patrick Cleys deed in de eerste 2 manches wat er van hem werd verwacht. Zoals de afgelopen maanden al bleek is hij op het zand en op de klei bijna onoverwinnelijk.
Zo ook in de eerste 2 manches waarin hij vol doortrok en overwinningen behaalde.
De voornaamste titelkandidaat Patrick Cleys kende 2 overwinningen en een zeer slechte 3e manche. Hier was namelijk de luchtfilter kap van de kelken afgelopen en daardoor sloeg de motor af. Hij kreeg de motor nog wel aan de praat maar met weinig punten maakte dat niet zo heel veel meer uit.
Toch leverde deze prestatie hem nog een 4e plaats in de finale op net voor zijn grootste belager Sjaak Wismans.
De start van de finale was vooral voor Gussinklo goed te noemen maar de brutale van de Ven piepte toch nog even voor langs. Opvallend was ook dat Bennie Fielt voor het eerst dit jaar voorin te vinden was. Sjaak Wismans had zijn start volledig gemist en kwam als laatste door en zo kon hij Cleys niet bedreigen die ook niet erg goed gestart was. Sjaak Wismans eindigde uiteindelijk op een teleurstellende 10e plaats en zag zijn titel kansen daarmee in rook opgaan.
Bij het uitkomen van de eerste bocht waren het Leonard van de Ven, Ronald Akkermans, Tino van Dijk en Pierre Blok die de snelste lijnen hadden gereden. Hierdoor ontstond er een mooie strijd waarbij van de Ven al vrij snel door zijn 3 belagers werd verslonden. Vooral Akkermans wist wat hem te doen stond. Als hij namelijk de winst naar zich toe zou trekken en Cleys eindigde niet bij de eerste 5 was er ook voor de Brabander nog zicht op de titel. Patrick Cleys was inmiddels in een fel gevecht verwikkeld met Leonard van de Ven die hij uiteindelijk wist te verslaan en zo lag de Belg Cleys dan eindelijk op titelkoers. Vooraan veranderde niet zo heel veel meer. Ronald Akkermans reed onbedreigd en zeer strak naar de overwinning en hoopte dat Cleys niet ver genoeg zou raken.
Patrick Cleys had voor het eerst in alle jaren dat hij continu in de top 6 te vinden was, een unieke prestatie op zich, nu eindelijk alles in eigen hand. Met het behalen van zijn 4e plaats was het voor de allereerste keer een Belg die de titel in de Sprint 2000 mee naar huis nam. Later in het rennerskwartier liep de snelle Belg als een held op sokken rond. Het Janssens Autosport Team had hem namelijk een flinke champagne douche gegeven.
Patrick namens www.AutoCrossBelgie.BE en www.AutoCrossNederland.NL wensen we je heel veel plezier met deze titel. Het is je gegund.

Laatste NK
Al met als was het een superdag in Visvliet met heel veel stof en nog veel meer zonneschijn.
De laatste NK zal worden gehouden in het land van Maas en Waal en wel op zaterdag 15 september in Altforst. In 4 klassen zal daar het kampioenschap dus beslist gaan worden. Tevens bestaat de mogelijkheid om te testen in Altforst en wel op zondag 2 september als de ACCG hun jaarlijkse clubwedstrijd daar houdt.



Tekst: Emile Moorelisse - AutoCrossNederland.NL
Foto's: Klik hier
13 augustus 2007.