18-19 augustus 2007 - 3e wedstrijd

Europokal Bohnhorst

Voor veel deelnemers is de europokal wedstrijd in Bohnhorst een verre reis. Sommige coureurs legden meer dan 600 kilometer af om in het duitse plaatsje te komen. Niet meer dan 100 coureurs schreven zich in voor deelname aan de vijfde wedstrijd voor het europokal kampioenschap, helaas werden de twee voorgaande wedstrijden door het slechte weer afgelast en was Bohnhorst eigenlijk de derde echt gereden wedstrijd.
Tijdens de briefing kregen de aanwezigen deelnemers te horen dat de reservedatum die op 22 en 23 september niet benut gaat worden wat dus inhoud dat St. Lenaarts de laatste wedstrijd zal zijn. Door de matig opkomst was toch een mooie cross om naar te kijken ondanks het vele stof. Vooral de finales op zondag waren een lust voor het oog met als bloedstollende afsluiter de superfinale.


Klasse 1
Kopstart voor Stefan Poen maar werd buitenom gepakt door Ronny Claeys die de leiding niet meer uit handen gaf. Stefan Poen kreeg bezoek van Tobias Schulze maar Poen liet het kaas niet van zijn brood eten en vocht zich terug. Danny Claeys probeerde zich ook in de podiumstrijd te mengen maar had meer ronden nodig.

Klasse 2
Zwiep lijkt in de klasse twee opnieuw te gaan domineren, Na het opheffen van de hoge keverklasse lijkt de coureur uit Zuidwolde het goed na zijn zin te hebben tussen de toerwagens tot 2200cc. Zo ook in Bohnhorst daar pakte Zwiep ruim de overwinning voor de Honda Civic's van de gebroeders Claeys. Dirk Rykaert koos voor het luchtruim in de eerste bocht en kon zijn wedstrijd niet vervolgen. Carlos Arkink reed op een mooie tweede plaats maar viel ver terug vanwege een lekke band.



Klasse 3
Richard Kools zagen wij op zaterdag nog uitvallen met technische problemen maar was in de finale van de toerwagens tot 3800cc als eerste weg, de Porsche van Toon Korremans volgde op de voet. Erik Messing als derde die de aanval opende op Korremans en belandde zo op plek twee, Messing kreeg nu ook Kools in de kijker maar verhapte zich en belandde bovenop de greppel. Korremans kon zijn bolide met moeite op de baan houden en moest schoenmakers voor laten gaan. Wie werkelijk met een super inhaalrace bezig was Richard Zwiep met zijn onderhand beruchte uitspraak "Binnendoor is nooit om" verschalkte hij de ene na de andere snelle toerwagen in zijn oranje kever maar hij redde het niet om Kools van een overwinning af te houden en moest genoeg nemen met een tweede plaats. Schoenmakers werd derde.

Klasse 4
De gehele dag al oppermachtig was Tonny Savat voor de titel heeft de coureur nog een hele lange weg te gaan alwaar Walther Christianen ruim aan kop gaat in het klassement. De motorfietsklasse van de kevers lijkt met uitsterven bedreigd vanwege de opsplitsing van klassen. Volgend seizoen geeft het bestuur het nog een kans dus mocht u toevallig nog er eentje hebben staan...
Met een wereldstart verraste Steve Otzer het gehele startveld vanaf de buitenkant dook de snelle Belg als eerste naar binnenkant bocht. De Groot remde niet en gooide zijn kever vol buitenom de eerste bocht in en maakte zijn slechte start goed. Savat kon de ontketende de Groot nog net achter zich houden en reed op kop. Pech voor Mommen en Otzer, Mommen reed verstandig zijn ronden uit en pakte toch nog punten, Otzer moest zijn strijd staken.
Savat had inmiddels een redelijke voorsprong op gebouwd maar De Groot wist aardig in te lopen maar kwam net te kort. Klassementsleider Christianen kon goed volgen en pakte de derde plaats.



Klasse 5
Lammert Brink en Jan van Orshaegen waren op zaterdag met elkaar in strijd op zondag was het niet anders. Orshaegen pakte de leiding maar liet zich binnendoor passeren door de snelle coureur uit Emmen Lammert Brink. Brink had nu vrij zicht en pakte een ruime voorsprong.
Davy Monein haakte aan bij van Orshaegen maar kon geen vuist maken en eindigde op een derde plaats.

Klasse 6
De ontketende Bart Neerman zagen wij op zaterdag al uitvallen door het niet onder controle hebben van zijn auto, in de finale van de special toerwagens tot 3500cc was het niet anders.
Dit schakelde Neerman zich zelf uit, Bert Eggink kon hem niet ontwijken zien wij met de voorzijde het luchtruim kiezen kwam weer op de wieltjes terecht en kon zijn weg vervolgen.
Tonny Savat wist uit het gedrang te blijven en reed naar een zeer ruime overwinning. Lammert Brink kwam als tweede uit de bus voor de snelle Zomer-Ford aangedreven bolide van Bert Eggink.



Klasse 7
Van Deursen en Wouters op kop bij de motorfietsklasse. Na de eerste ronde al lichte rookwolken bij Wouters waarneembaar maar de auto leek niet in vermogen af te nemen. Wouters drong aan bij Van Deursen maar die hield het hoofd koel Wouters probeerde uit buitenom maar kreeg Boere dicht op het achterrek. Plots viel van Deursen stil met technische problemen veroorzaakt door een afgebroken bobine.
Wouters kreeg zo de overwinning in de schoot geworpen en schuift Boere een plaats door. Johannes Gerrits deed goede zaken en pakte het brons.

Klasse 8
Met de afwezigheid van diverse coureurs in de special-autocross tot 1400cc was de strijd er niet minder om. Johan Schoenmakers had de kopstart en gaf de leiding niet meer uit handen, Bart van Deursen drong nog wel eventjes aan maar vond blijkbaar een tweede plaats wel okay. Toon Jacobs kon Danny Boere nog net voor zich houden en werd derde.



Klasse 9
Op de eerste startrij vinden vier coureurs die aardig aan elkaar gewaagd zijn Timmermans, van der Coelen, Ter Maat en Dekkers. Timmermans en van der Coelen zijn bij het doven van het rode licht er als een speer vandoor Ter Maat volgde op drie. Dekkers meldde zich bij Ter Maat maar kreeg te maken met technische problemen en zette de auto aan de kant.
De twee kemphanen Timmermans en van der Coelen slaan een ontzettend gat ten opzichte van de rest van het veld. Winst voor Timmermans en zilver voor van der Coelen. Termaat op drie.

Klasse 10
Gussinklo leek de ideale afstelling te hebben gevonden en zagen wij dan ook bij elke manche of finale in de voorste regionen rijden. Verberk en Cleys vochten om de tweede stek, maar wat Cleys ook probeerde Verberk hield het gat goed dicht. Door de strijd om de tweede plaats kon Gussinklo zijn de grootste beker en de dikste envelop veiligstellen.
Verberk netjes tweede en de verse Nederlands kampioen sprint 2000 werd derde.

Klasse X
Een superstart voor het superkanon van Wilhelm Franssen die Gussinklo en Cleys het nodige zand liet happen, maar het aandringen van Cleys waardoor Franssen het spoor bijster was en eventjes de controle over zijn superkanon verloor. Daar maakte Cleys dankbaar gebruik van en zo de leiding overnam. Ook Gussinklo zag zijn kans schoon om van de situatie te profiteren en passeerde Franssen. Een ruime overwinning voor Cleys, Gussinklo was het hele weekend al supergoed op dreef en mocht het tweede schavotje betreden. Franssen die de Peters bolide steeds beter onder controle krijgt en werd derde.



Superfinale
Twintig ronden op de slechte en wisselende ondergrond van de baan in Bohnhorst zou een hele opgave worden voor de deelnemers van de Superfinale. Een bloedstollende superfinale die werd gewonnen door een kever welke werd bestuurd door Lammert Brink die zich in de eerste ronden snel naar voren wist te rijden en leider Bert Eggink het nakijken gaf.
Eggink kreeg net voor het einde een lekke band en moest ook John van der Coelen voor laten gaan. Patrick Cleys werd vierde in deze mooie superfinale.


Tekst: Peter van Beek - AutoCrossNederland.NL
Foto's: Klik hier

23 augustus 2007.