8-9 september 2007 - 5e wedstrijd

Europokal St. Lenaarts
Het Walhalla van de lage landen!


Een prachtige baan, een super organisatie door het Janssens Autosport Team en maar liefst 360 rijders zorgden voor een heus spektakel tijdens de laatste wedstrijd van het Europokal kampioenschap in het Belgische St. Lenaarts.
In bijna alle klassen moest nog hard worden gestreden voor de fameuze titel en werd het massaal toegestroomde publiek dan ook getrakteerd op mooie gevechten.


Jeugdklasse
Maar liefst 19 Belgische en Nederlandse junioren waren naar baan in St. Lenaarts gekomen om daar hun strijd te voeren. Dat de Belgische junioren iets in het voordeel waren was duidelijk aan de uitslag te zien. De grootste beker ging dan ook mee met Yannick Oostvogels die ook grote plannen heeft voor deelname aan het NK in 2008. Een tweede plaats werd toegeÏigend door Sander Everaart voor Mike Bartelen die op zaterdag nog hard aan de kant gezet worden door Jimmy Poelarends.



Klasse 1 Toerwagens tot 1600cc
Met drie kanshebbers op de titel beloofde de finale een waar spektakel te worden. Bert Desender zou over de beste papieren beschikken, gevolgd door Stefan Poen en Ronny Claeys.
Het gevecht tussen Desender en Claeys bereikte een anticlimax waardoor Claeys in de greppel belandde en Desender zijn titel met een zwarte vlag ter ziele zag gaan. Winst was er voor Tobias Schulze gevolgd door Stefan Poen en Remco Reints. Poen de lachende derde pakte door de strijd tussen Claeys en Desender genoeg punten om de kampioenstitel mee naar huis te nemen.



Klasse 2 Toerwagens tot 2200cc
Ronny Claeys was nog maar net bijgekomen van zijn aanvaring in de toerwagens tot 1600cc. Moest hij weer aantreden in de finale van de toerwagens tot 2200cc. Opnieuw de grootste kanshebber en tevens klassementsleider. Claeys reed een magistrale finale en wist met deze winst het kampioenschap naar zich toe te trekken. John Pater parkeerde zaterdag zijn blauwrode Opel Astra nog op het dak maar kon op zondag Claeys goed volgen en reed formidabel naar een tweede stek. De derde plaats in het toerwagengeweld was voor Chris de Weerd.



Klasse 3 Toerwagens tot 3800cc
Alleen Richard Kools had de ontketende Frank Schoenmakers van de titel kunnen weerhouden. Met de nodige pech moest Kools vanuit de kleine finale en zo vanaf de laatste rij in de finale een poging gaan wagen. Een wereldstart was er van Kools die daarmee op de derde positie belandde. Na afloop van de finale zag hij echter de zwarte vlag verschijnen. Een ware strijd werd er gevoerd door Erik Messink en Schoenmakers. Schoenmakers hield het hoofd koel en reed naar de overwinning en mocht zijn Subaru op het podium laten brullen. Messink werd knap tweede en zal volgend seizoen zeker hoge ogen gaan gooien. Porsche coureur Toon Kooremans zag verrassend als derde het zwartwit geblokt.



Klasse 4 Special-toerwagens Motorfietsklasse
Met een ruime voorsprong in de tussenstand en tweemaal winst op zak kon Walter Christianen het rustig aan doen. Het belangrijkste was het uitrijden van de finale. Maar andere deelnemers hadden hun zinnen juist gezet op de winst in St. Lenaarts. Zo ook Jos de Groot die het gehele weekend al lekker bezig was en heel graag zijn eerste Europokal wilde winnen.
Toch moest hij tijdens de start zijn meerdere erkennen in Tonny Savat die de kopstart pakte, de Groot gooide alles op alles en reed Savat genadeloos voorbij en zag als eerste het zwartwit geblokt. Savat moest genoegen nemen met de tweede plaats. Steve Otzer werd derde.
Door de winst steeg de Groot naar een tweede plek in het eindklassement, maar ging de dikste envelop en de grootste beker naar Walter Christianen.



Klasse 5 Special-toerwagens -1600cc
Door het uitvallen van Jan van Orshaegen in de manches met technische problemen (het leek wel of de VTEC dienst weigerde) reed Lammert Brink al op save, toch spaarde hij zijn Opel motor zeer weinig en gaf deze dan ook flink de sporen. Hij was verreweg de snelste en pakte vol overmacht de begeerde titel. Patrick Boessenkool kende dit jaar veel pech maar kon zijn geluk niet op de mooie baan in BelgiÏ en werd tweede. Het derde schavotje werd betreden door Jemke Veenstra die wij volgend jaar misschien niet meer terug zien bij de kevers maar plaats gaat nemen in een Stockcar F1.



Klasse 6 Special-toerwagens -3500cc
Na een grandioze lompe actie van Bart Neerman kwam er een herstart. Neerman heeft afgelopen seizoen laten zien dat hij zijn superkanon slecht kan beheersen. In St. Lenaarts bewees hij dat opnieuw. Een zwarte vlag zou dan ook niet hebben misstaan, maar de wedstrijdleiding bepaalde anders. Grote dupe van het verhaal was Jos de Groot die over het dak werd geduwd. Na de herstart was het Johan Zomer die de leiding niet meer uit handen gaf en opnieuw een Neerman die zichzelf uit eindelijk ook elimineerde. Opnieuw een sterk rijdende Patrick Boessenkool die tweede werd, Bert Eggink ook goed op dreef werd derde.
Door een vierde plaats te behalen achter Eggink mocht Geert Mommen zich de koning van de zware Kevers noemen en haalde zo de titel binnen.



Klasse 7 Special-autocross Motorfietsklasse
Voorafgaand aan de finale zagen wij met de nodige problemen klassementsleider Danny Boere toch deelnemen aan de finale en samen met Glenn Wouters ging hij de strijd aan om de titel. Voor Boere was het een kwestie van Wouters blijven volgen. De vierwiel aangedreven bolides hadden duidelijk een voordeel op de superharde baan en sloegen samen een groot gat.
Jean Phill Duckers kon alleen maar volgen en werd derde. Emotioneel pakte Boere zo de titel.



Klasse 8 Special-autocross -1400cc
Vorig jaar was Frankie Schatteman oppermachtig bij de kevers, hij stapte over naar de sprintklasse en leerde veel. Blijkbaar had Schatteman zijn huiswerk goed gedaan want in de finale was de snelle Belg niet te houden. Met weliswaar 100cc meer liet hij Francois Wouters het nodige stof happen en zo pakte hij ruim het goud. Joran van de Kieboom kreeg de smaak in de ex-Spies bolide ook te pakken en ging er vandoor met het brons.



Klasse 9 Special-autocross -1600cc
Met de auto al in de slingers kon Peter Timmermans deelnemen aan de finale. Toch kon hij het vierwiel aangedreven geweld van Chris Waldschmidt niet voorblijven en werd hij vijfde. Waldschmidt testte in St. Lenaarts zijn nieuwe Ford motor. Na een jaar met veel pech klopte hij aan bij Zomer Motorentechniek en rijdt hij de twee laatste EK wedstrijden met een Ford motor uit Holten. John van der Coelen was een maatje te groot voor Herbert Ter Maat. Jan de Haan reed zijn tweede wedstrijd met zijn nieuwe Büchl en werd knap vierde.



Klasse 10 Special-autocross -2000cc
Willem Snijder was als eerste weg in de finale en reed het gehele weekeinde al in de voorste regionen. Snijder op kop gevolgd door een ontketende Waldschmidt die het Snijder behoorlijk lastig maakte. Na een paar keer aandringen van de ex Europees kampioen ging Snijder in de fout en verloor direct twee plaatsen daar ook Ties Franssen dankbaar gebruik maakte van de situatie en zo de tweede plaats veroverde.



Klasse 11 Special-autocross +2000cc
Na een jaar vol pech had Ties Franssen eindelijk een keer geluk. Hij pakte zeer gedreven de overwinning voor Patrick Cleys die daardoor wel de titel in de wacht kon slepen. Geboren harde baan rijder Henk van der Hart kon zijn geluk ook niet op en werd derde.



Superfinale
Twintig ronden op de prachtige baan van St. Lenaarts is een behoorlijke opgave. De baan is technisch en zat vol gaten en kuilen die erg verraderlijk waren.
Lammert Brink reed zich zeer snel naar voren en ging halverwege aan de leiding. Een gebroken stuurstang gooide roet in het eten. Danny Boere en Frankie Schatteman gingen zo samen de strijd aan om de grote beker. Met een rokende motor reed de coureur uit Bodegraven magistraal zijn ronden en kon Schatteman alleen maar toekijken. Boere won mooi de superfinale, een tweede plaats was er voor Frankie Schatteman en John van der Coelen werd derde.
Overall kampioen van de superfinale is Bert Eggink die zich een jaar lang Meister der Meister mag noemen.


Tekst: Peter van Beek - AutoCrossNederland.NL
Foto's: Klik hier

13 september 2007.