Europokal
St. Lenaarts Het Walhalla van de lage landen!
Een prachtige baan, een super organisatie door het Janssens
Autosport Team en maar liefst 360 rijders zorgden voor een heus
spektakel tijdens de laatste wedstrijd van het Europokal kampioenschap
in het Belgische St. Lenaarts.
In bijna alle klassen moest nog hard worden gestreden voor de
fameuze titel en werd het massaal toegestroomde publiek dan
ook getrakteerd op mooie gevechten.
Jeugdklasse Maar liefst 19 Belgische en Nederlandse junioren waren
naar baan in St. Lenaarts gekomen om daar hun strijd te voeren.
Dat de Belgische junioren iets in het voordeel waren was duidelijk
aan de uitslag te zien. De grootste beker ging dan ook mee met
Yannick Oostvogels die ook grote plannen heeft voor deelname
aan het NK in 2008. Een tweede plaats werd toegeÏigend door
Sander Everaart voor Mike Bartelen die op zaterdag nog hard
aan de kant gezet worden door Jimmy Poelarends.
Klasse 1 Toerwagens tot 1600cc Met drie kanshebbers op de titel beloofde de finale
een waar spektakel te worden. Bert Desender zou over de beste
papieren beschikken, gevolgd door Stefan Poen en Ronny Claeys.
Het gevecht tussen Desender en Claeys bereikte een anticlimax
waardoor Claeys in de greppel belandde en Desender zijn titel
met een zwarte vlag ter ziele zag gaan. Winst was er voor Tobias
Schulze gevolgd door Stefan Poen en Remco Reints. Poen de lachende
derde pakte door de strijd tussen Claeys en Desender genoeg
punten om de kampioenstitel mee naar huis te nemen.
Klasse 2 Toerwagens tot 2200cc Ronny Claeys was nog maar net bijgekomen van zijn aanvaring
in de toerwagens tot 1600cc. Moest hij weer aantreden in de
finale van de toerwagens tot 2200cc. Opnieuw de grootste kanshebber
en tevens klassementsleider. Claeys reed een magistrale finale
en wist met deze winst het kampioenschap naar zich toe te trekken.
John Pater parkeerde zaterdag zijn blauwrode Opel Astra nog
op het dak maar kon op zondag Claeys goed volgen en reed formidabel
naar een tweede stek. De derde plaats in het toerwagengeweld
was voor Chris de Weerd.
Klasse 3 Toerwagens tot 3800cc Alleen Richard Kools had de ontketende Frank Schoenmakers
van de titel kunnen weerhouden. Met de nodige pech moest Kools
vanuit de kleine finale en zo vanaf de laatste rij in de finale
een poging gaan wagen. Een wereldstart was er van Kools die
daarmee op de derde positie belandde. Na afloop van de finale
zag hij echter de zwarte vlag verschijnen. Een ware strijd werd
er gevoerd door Erik Messink en Schoenmakers. Schoenmakers hield
het hoofd koel en reed naar de overwinning en mocht zijn Subaru
op het podium laten brullen. Messink werd knap tweede en zal
volgend seizoen zeker hoge ogen gaan gooien. Porsche coureur
Toon Kooremans zag verrassend als derde het zwartwit geblokt.
Klasse 4 Special-toerwagens Motorfietsklasse Met een ruime voorsprong in de tussenstand en tweemaal
winst op zak kon Walter Christianen het rustig aan doen. Het
belangrijkste was het uitrijden van de finale. Maar andere deelnemers
hadden hun zinnen juist gezet op de winst in St. Lenaarts. Zo
ook Jos de Groot die het gehele weekend al lekker bezig was
en heel graag zijn eerste Europokal wilde winnen.
Toch moest hij tijdens de start zijn meerdere erkennen in Tonny
Savat die de kopstart pakte, de Groot gooide alles op alles
en reed Savat genadeloos voorbij en zag als eerste het zwartwit
geblokt. Savat moest genoegen nemen met de tweede plaats. Steve
Otzer werd derde.
Door de winst steeg de Groot naar een tweede plek in het eindklassement,
maar ging de dikste envelop en de grootste beker naar Walter
Christianen.
Klasse 5 Special-toerwagens -1600cc Door het uitvallen van Jan van Orshaegen in de manches
met technische problemen (het leek wel of de VTEC dienst weigerde)
reed Lammert Brink al op save, toch spaarde hij zijn Opel motor
zeer weinig en gaf deze dan ook flink de sporen. Hij was verreweg
de snelste en pakte vol overmacht de begeerde titel. Patrick
Boessenkool kende dit jaar veel pech maar kon zijn geluk niet
op de mooie baan in BelgiÏ en werd tweede. Het derde schavotje
werd betreden door Jemke Veenstra die wij volgend jaar misschien
niet meer terug zien bij de kevers maar plaats gaat nemen in
een Stockcar F1.
Klasse 6 Special-toerwagens -3500cc Na een grandioze lompe actie van Bart Neerman kwam
er een herstart. Neerman heeft afgelopen seizoen laten zien
dat hij zijn superkanon slecht kan beheersen. In St. Lenaarts
bewees hij dat opnieuw. Een zwarte vlag zou dan ook niet hebben
misstaan, maar de wedstrijdleiding bepaalde anders. Grote dupe
van het verhaal was Jos de Groot die over het dak werd geduwd.
Na de herstart was het Johan Zomer die de leiding niet meer
uit handen gaf en opnieuw een Neerman die zichzelf uit eindelijk
ook elimineerde. Opnieuw een sterk rijdende Patrick Boessenkool
die tweede werd, Bert Eggink ook goed op dreef werd derde.
Door een vierde plaats te behalen achter Eggink mocht Geert
Mommen zich de koning van de zware Kevers noemen en haalde zo
de titel binnen.
Klasse 7 Special-autocross Motorfietsklasse Voorafgaand aan de finale zagen wij met de nodige problemen
klassementsleider Danny Boere toch deelnemen aan de finale en
samen met Glenn Wouters ging hij de strijd aan om de titel.
Voor Boere was het een kwestie van Wouters blijven volgen. De
vierwiel aangedreven bolides hadden duidelijk een voordeel op
de superharde baan en sloegen samen een groot gat.
Jean Phill Duckers kon alleen maar volgen en werd derde. Emotioneel
pakte Boere zo de titel.
Klasse 8 Special-autocross -1400cc Vorig jaar was Frankie Schatteman oppermachtig bij
de kevers, hij stapte over naar de sprintklasse en leerde veel.
Blijkbaar had Schatteman zijn huiswerk goed gedaan want in de
finale was de snelle Belg niet te houden. Met weliswaar 100cc
meer liet hij Francois Wouters het nodige stof happen en zo
pakte hij ruim het goud. Joran van de Kieboom kreeg de smaak
in de ex-Spies bolide ook te pakken en ging er vandoor met het
brons.
Klasse 9 Special-autocross -1600cc Met de auto al in de slingers kon Peter Timmermans
deelnemen aan de finale. Toch kon hij het vierwiel aangedreven
geweld van Chris Waldschmidt niet voorblijven en werd hij vijfde.
Waldschmidt testte in St. Lenaarts zijn nieuwe Ford motor. Na
een jaar met veel pech klopte hij aan bij Zomer Motorentechniek
en rijdt hij de twee laatste EK wedstrijden met een Ford motor
uit Holten. John van der Coelen was een maatje te groot voor
Herbert Ter Maat. Jan de Haan reed zijn tweede wedstrijd met
zijn nieuwe Büchl en werd knap vierde.
Klasse 10 Special-autocross -2000cc Willem Snijder was als eerste weg in de finale en reed
het gehele weekeinde al in de voorste regionen. Snijder op kop
gevolgd door een ontketende Waldschmidt die het Snijder behoorlijk
lastig maakte. Na een paar keer aandringen van de ex Europees
kampioen ging Snijder in de fout en verloor direct twee plaatsen
daar ook Ties Franssen dankbaar gebruik maakte van de situatie
en zo de tweede plaats veroverde.
Klasse 11 Special-autocross +2000cc Na een jaar vol pech had Ties Franssen eindelijk een
keer geluk. Hij pakte zeer gedreven de overwinning voor Patrick
Cleys die daardoor wel de titel in de wacht kon slepen. Geboren
harde baan rijder Henk van der Hart kon zijn geluk ook niet
op en werd derde.
Superfinale Twintig ronden op de prachtige baan van St. Lenaarts
is een behoorlijke opgave. De baan is technisch en zat vol gaten
en kuilen die erg verraderlijk waren.
Lammert Brink reed zich zeer snel naar voren en ging halverwege
aan de leiding. Een gebroken stuurstang gooide roet in het eten.
Danny Boere en Frankie Schatteman gingen zo samen de strijd
aan om de grote beker. Met een rokende motor reed de coureur
uit Bodegraven magistraal zijn ronden en kon Schatteman alleen
maar toekijken. Boere won mooi de superfinale, een tweede plaats
was er voor Frankie Schatteman en John van der Coelen werd derde.
Overall kampioen van de superfinale is Bert Eggink die zich
een jaar lang Meister der Meister mag noemen.
Tekst:
Peter van Beek - AutoCrossNederland.NL
Foto's: Klik hier