VeKa NK autocross 15 september 2007 Maurik
Wat Altforst had moeten worden mondde uiteindelijk uit in Maurik.
Vandaar de hectische weken die het BSAC en de organiserende vereniging
ACCGeffen te verduren kregen.
In Altforst was een poging ondernomen om het gewas van het land
te verwijderen. Door de natte ondergrond en de zware combine die
dit werk moest verzetten is dit onmogelijk gebleken. De fotoÕs
op onze website van de Alfortse toestand spraken dan ook boekdelen.
De vele kosten die door de ACCG al gemaakt waren noopten hun om
op zoek te gaan naar een andere locatie. Kerkdriel was geen optie
daar hier maar 2x per jaar een vergunning wordt afgegeven en die
waren al verbruikt voor de clubcrossen eerder dit jaar. Dus weer
op zoek naar een andere baan was dus de enige optie. Deze werd
gevonden, mede dankzij de bereidwillige medewerking van de gemeente
Buren, in Maurik op de baan waar eind augustus nog een clubcross
verreden was. De baan die er toen lag was niet geschikt genoeg
voor een NK maar dit was door ACCG rap doorzien en zo werd in
rap tempo een nieuwe layout ontworpen en aangelegd. Weer een bijzondere
aanloop dus naar deze laatste en alles beslissende NK. Per slot
van rekening waren er na Visvliet nog maar 3 kampioenen bekend
van de 7 dus gaat het erom spannen.
Baan toch NK waardig
Ondanks de geruchten dat ook de nieuwe layout van de baan wel
niets zou zijn was toch iedereen verrast over de baan. Het was
dan wel niet de langste en de breedste uit de NK serie maar wel
een spectaculaire bleek uit de eerste aanblik. Een standaard chicane
knikt normaal naar binnen en daarna weer naar buiten. In Maurik
deze keer niet want de chicane boog naar rechts af ofwel naar
de buitenzijde van de baan. Of deze chicane de scherprechter van
vandaag zou worden moest nog blijken. Door het verleggen van de
chicane werd de gewraakte bocht van de clubcross anders aangesneden.
Deze bocht zorgde voor vele schade aan fusees en schokbrekers
bij de standaardklasse eind augustus. Nu was het aansnijden van
de bocht veel ruimer en gemakkelijker van opzet. Ook ontwierp
de ACCG hiermee een langere baan. Goed werk was er dus verricht
en zo konden we ons opmaken voor hopelijk mooie en faire wedstrijden.
Deelnemers Ondanks het einde van het seizoen waren er toch veel
deelnemers naar Maurik gekomen.
De laatste NK trok toch nog even 176 deelnemers verdeeld over
de 7 bekende klassen.
Hiermee waren de ACCG en het BSAC dan ook zeker niet ontevreden.
De verdelingen in de klassen waren qua deelnemers ook goed te
noemen daar er alleen in de standaardklasse en de Sprint 2000
een kleine finale gereden zou worden.
Dit zag er op voorhand goed uit want er was een point-of-no-return
ingesteld. Als om 17.30 uur niet met de finales begonnen zou zijn
werd de einduitslag bepaald aan de hand van de manches. Maar wees
nu eerlijk wat zou een afsluitende NK zijn zonder finales?
Gelukkig kwam het niet zo ver overigens want om 17.00 uur zaten
alle manches erop. Ondanks dat de wedstrijd een tijdje stil heeft
gelegen door een harde confrontatie met de greppel door 1 van
de rijders uit de standaardklasse.
Ook het weer liet ons niet in de steek. Net voor het einde van
de zomer konden we toch echt spreken van een heerlijke nazomerse
dag. Lekkere temperaturen en de hele dag zon zorgden voor een
sfeervolle ambiance.
Keverklasse Sooi Ermens was weer eens de enige landgenoot binnen
het Nederlands kampioenschap. Helaas voor hem en het complete
R.Power team kon hij maar niet wennen aan de baan in Maurik. Niet
dat Sooi slecht reed integendeel zelfs want met een 3e, 4e en
6e plaats in de manches plaatste hij zich gemakkelijk voor de
finale. Als 8e van de 15 rechtstreeks geplaatste rijders mocht
hij zijn plaats op de tweede rij uitzoeken.
Rechtstreekse plaatsing in de finale was een must deze keer want
door het geringe deelnemersaantal van 22 was er geen kleine finale
(herkansing).
Gerald Kemper de kampioen van vorig jaar werd laatste. Hij kon
zijn slecht verlopen NK seizoen geen extra beetje glans geven
in Maurik. In de chicane ging Kemper hard over de kop en zo schakelde
de kampioen van 2006 zichzelf uit met veel schade aan het inlaatspruitstuk.
Sooi kende een groot probleem in de eerste bocht van de finale.
Waarschijnlijk is Sooi ook betrokken geweest bij de aanrijding
tussen Johan Zomer en Jacob Heeres. Sooi zagen we na de eerste
bocht niet meer rijdend terug. Na afloop van de finale was de
immer opgewekte Sooi druk aan het zwaaien naar zijn vele fans
maar helaas wel achter de tractor. Hier zagen we de R.Power kever
dan ook hangen met 3 ipv 4 wielen. Vandaar dat ik me (helaas)
dan maar moet beperken tot het verslag van degene die meer geluk
hadden.
Arjan Stokkink voelde de hete adem van Jan-Paul Klaster in zijn
nek. Bij de startopstelling stonden ze dan ook erg dicht bij elkaar
in de buurt. Het was niet de dag van Johan Zomer. Op de laatste
rij van de finale staan is niet waar hij normaal thuishoort. Toch
ging hij er voor zitten want was er nu mooier dan weer een NK
titel behalen? De kopstart was voor de Arjan Stokkink die hiermee
zeker zou zijn van de titel. Lammert Brink sloot echter direct
aan en wilde zijn eerste NK zege van dit jaar ook wel eens binnen
hengelen. Achter deze 2 gladiatoren was het direct Jan-Paul Klaster
die aansloot. Johan Zomer had een redelijke start en reed in de
eerste bocht de verassing van de dag Jacob Heeres achterop. Hiermee
was een mooie uitslag voor Jacob Heeres direct gezien en schakelde
Zomer zichzelf ook uit voor de titel. Geluk voor Zomer was wel
dat hij verder kon rijden en dan nog hoop hield op het uitvallen
van Klaster en Stokkink. Stokkink en Brink maakten er een mooie
finale van. Jammer voor Brink maakte Stokkink geen enkele fout
en qua snelheid was ook Stokkink de snellere. Toch bleef Brink
aandringen en ondanks zijn andere lijnen kwam hij Stokkink maar
niet voorbij. Stokkink had zo alles in eigen hand en de winst
in de finale brachten hem dan ook de NK titel 2007. Brink sloot
zijn zeer gedegen kampioenschap met een mooie 2e plaats af en
werd zo vierde in de eindstand. Jammer voor Brink was dus zijn
diskwalificatie in Aalten. Als hij hier niet teruggezet was in
de einduitslag had een 2e plaats zijn deel geweest.
Jan-Paul Klaster eindigde op gepaste afstand als 3e en eiste hiermee
de zilveren plak voor zich op.
Na het optellen van de punten bleek Sooi toch nog in de prijzen
gevallen te zijn. De 7e plaats in het eindklassement was zijn
deel en de 6e had erin gezeten maar door zijn uitvallen kon Eelco
Kruis hem nog net voorbij steken.
Sprint 1600 Peter Timmermans was in de winning mood naar Maurik gekomen.
Na de behaalde titel wist de inwoner uit Duffel dan ook dat er
niet meer dan de 2e plaats inzat omdat Lagodny de titel al op
zak had. Hij ging er dan ook goed voor zitten en plaatste zich
met speels gemak voor de finale. Met netjes verdeeld een 1e, 2e
en 3e plaats was het alleen Frank Oomen die hij voor zich moest
dulden op de eerste rij. Bij de start van de finale liet Peter
zich niet verrassen door de snelle motorfiets van Oomen. Als eerste
was Timmermnas bij de eerste bocht en zo kwam hij er ook uit.
Met direct een redelijke voorsprong leek het erop dat het een
start-finish overwinning voor Dufffel zou gaan worden. Roland
Dekkers dacht hier anders over en ronde na ronde kroop de snelle
Honda rijder iets dichterbij. Wat in de EP wedstrijden wel lukt
afgelopen weekend in St. Lenaarts leek nu ook te gaan lukken.
Helaas voor Peter had Dekkers de jacht op hem geopend. Wat maakten
de beide strijders er een mooi gevecht van in de laatste 5 ronden.
Iedereen stond dan ook op de banken van de tribune om deze mooie
en zeer faire strijd te aanschouwen. Dekkers kwam alsmaar dichter
en dichter bij en zag geen mogelijkheid om Timmermans te passeren.
Ondanks zijn kapotte bril bleef Dekkers maar aandringen. In de
laatste bocht voor de chicane zag Dekkers zijn kans schoon. Het
kleine gat wat Timmermans liet vallen was genoeg voor Dekkers
om zijn bolide tussendoor te persen. Met deze actie verschalkte
hij Timmermans dan ook. Timmermans verzette zich nog fel tegen
deze inhaalactie en op de finishlijn probeerde hij het dan ook
nog. Helaas voor Peter lukte dit net niet en zo stond Peter na
1 jaar NK wedstrijden nog steeds zonder overwinning. De overwinningen
werden dit jaar namelijk verdeeld tussen Lagodny (3x) en Dekkers
(2x).
Tevreden werd toch de op 2 na grootste beker mee genomen naar
Duffel. De 3e plaats in het eindklassement was zijn deel.
Kampioenschap Sprint 1600 2007
1. John Lagodny
2. Roland Dekkers
3. Peter Timmermans
Sprint 2000 In de eerste manche namen we al afscheid van Willem Snijder.
De regerend kampioen heeft echt een desastreus seizoen achter
de rug en de grote rookwolken uit zijn motor zorgen voor nog meer
misere. Ook Pierre Blok kende problemen. Hij voelde zich prima
thuis op de "kleine" baan en Maurik maar motorische
problemen in de 3e manche noopten hem tot opgave.
Patrick Cleys mocht zich gelukkig prijzen dat hij de buit in Visvliet
al binnen gehaald had. De redelijk kleine baan in Maurik lag hem
niet terwijl zijn Nederlandse concurrenten allemaal groot gebracht
zijn op deze kleinere banen. Ofwel ze hebben het rijden op deze
baantjes geleerd. Toch pakte de ervaren rijder uit Vrasene meer
dan genoeg punten voor rechtstreekse plaatsing in de finale. Met
een overwinning plaats 5 en 6 was de 6e startplaats voor de finale
dan ook voor hem. Mooi plekje daar Patrick dan aan de binnenzijde
van de tweede rij kon vertrekken. Maar zoals Cleys altijd treffend
kan zeggen het is niet de eerste rij ofwel dan?
De start was goed van Cleys maar bij het aanremmen van de eerste
bocht ging het mis. Helemaal schuin schoof Patrick op de bult
af. Door zijn geluk en wagen beheersing wist hij de wagen uit
de greppel te houden en kon zijn weg vervolgen. Weliswaar op zeer
grote achterstand en als allerlaatste. Door een code rood, Peter
Versluis brak zijn pols op meerdere plaatsen, vond er een herstart
op de baan plaats en kon Cleys het opnieuw gaan proberen. Op de
kleine en korte baan kon Cleys zijn snelheid niet optimaal benutten
en zodoende eindigde Patrick op een beetje een teleurstellende
achtste plaats. Maar desalniettemin bleek na afloop dat Akkermans
dan wel gewonnen had maar ook zonder schrap niet meer punten had
dan Cleys.
Dus uiteindelijk na 7 jaren noeste arbeid werd de titel meegenomen
naar Vrasene.
Kampioenschap Sprint 2000 2007
1. Patrick Cleys
2. Ronald Akkermans
3. Sjaak Wismans
Het NK zit erop Als het NK begint heb je het idee dat je er zolang op
moet wachten tot de kampioenen bekend zijn. Naarmate het seizoen
vordert gaat het allemaal weer veel te snel. Nu half september
zit het erop. Het hoogseizoen is voorbij op nationaal een EP nivo.
Op naar de laatste 2 EK's en wat clubcrossen wachten we nu alweer
op de nieuwe NK data voor 2008. Het BSAC heeft over een goede
week een vergadering waarbij de nieuwe NK data en plaatsen bekend
gemaakt worden. Als hier definitief uitsluitsel over bekend is
melden we het meteen op onze website zoals jullie van ons gewend
zijn.
Nogmaals willen we Peter Versluis van het VeKa team veel sterkte
toewensen bij het herstel van zijn arm. Ook willen we nog even
gebruik maken van de gelegenheid om het BSAC te bedanken voor
de goede samenwerking dit seizoen.
Tot volgend jaar dan maar weer .
Tekst:
Emile Moorelisse - AutoCrossNederland.NL
Foto's: Klik hier