16 september augustus 2007 - 5e wedstrijd

VeKa NK autocross 15 september 2007 Maurik

Wat Altforst had moeten worden mondde uiteindelijk uit in Maurik. Vandaar de hectische weken die het BSAC en de organiserende vereniging ACCGeffen te verduren kregen.
In Altforst was een poging ondernomen om het gewas van het land te verwijderen. Door de natte ondergrond en de zware combine die dit werk moest verzetten is dit onmogelijk gebleken. De fotoÕs op onze website van de Alfortse toestand spraken dan ook boekdelen. De vele kosten die door de ACCG al gemaakt waren noopten hun om op zoek te gaan naar een andere locatie. Kerkdriel was geen optie daar hier maar 2x per jaar een vergunning wordt afgegeven en die waren al verbruikt voor de clubcrossen eerder dit jaar. Dus weer op zoek naar een andere baan was dus de enige optie. Deze werd gevonden, mede dankzij de bereidwillige medewerking van de gemeente Buren, in Maurik op de baan waar eind augustus nog een clubcross verreden was. De baan die er toen lag was niet geschikt genoeg voor een NK maar dit was door ACCG rap doorzien en zo werd in rap tempo een nieuwe layout ontworpen en aangelegd. Weer een bijzondere aanloop dus naar deze laatste en alles beslissende NK. Per slot van rekening waren er na Visvliet nog maar 3 kampioenen bekend van de 7 dus gaat het erom spannen.


Baan toch NK waardig
Ondanks de geruchten dat ook de nieuwe layout van de baan wel niets zou zijn was toch iedereen verrast over de baan. Het was dan wel niet de langste en de breedste uit de NK serie maar wel een spectaculaire bleek uit de eerste aanblik. Een standaard chicane knikt normaal naar binnen en daarna weer naar buiten. In Maurik deze keer niet want de chicane boog naar rechts af ofwel naar de buitenzijde van de baan. Of deze chicane de scherprechter van vandaag zou worden moest nog blijken. Door het verleggen van de chicane werd de gewraakte bocht van de clubcross anders aangesneden. Deze bocht zorgde voor vele schade aan fusees en schokbrekers bij de standaardklasse eind augustus. Nu was het aansnijden van de bocht veel ruimer en gemakkelijker van opzet. Ook ontwierp de ACCG hiermee een langere baan. Goed werk was er dus verricht en zo konden we ons opmaken voor hopelijk mooie en faire wedstrijden.



Deelnemers
Ondanks het einde van het seizoen waren er toch veel deelnemers naar Maurik gekomen.
De laatste NK trok toch nog even 176 deelnemers verdeeld over de 7 bekende klassen.
Hiermee waren de ACCG en het BSAC dan ook zeker niet ontevreden.
De verdelingen in de klassen waren qua deelnemers ook goed te noemen daar er alleen in de standaardklasse en de Sprint 2000 een kleine finale gereden zou worden.
Dit zag er op voorhand goed uit want er was een point-of-no-return ingesteld. Als om 17.30 uur niet met de finales begonnen zou zijn werd de einduitslag bepaald aan de hand van de manches. Maar wees nu eerlijk wat zou een afsluitende NK zijn zonder finales?
Gelukkig kwam het niet zo ver overigens want om 17.00 uur zaten alle manches erop. Ondanks dat de wedstrijd een tijdje stil heeft gelegen door een harde confrontatie met de greppel door 1 van de rijders uit de standaardklasse.
Ook het weer liet ons niet in de steek. Net voor het einde van de zomer konden we toch echt spreken van een heerlijke nazomerse dag. Lekkere temperaturen en de hele dag zon zorgden voor een sfeervolle ambiance.



Keverklasse
Sooi Ermens was weer eens de enige landgenoot binnen het Nederlands kampioenschap. Helaas voor hem en het complete R.Power team kon hij maar niet wennen aan de baan in Maurik. Niet dat Sooi slecht reed integendeel zelfs want met een 3e, 4e en 6e plaats in de manches plaatste hij zich gemakkelijk voor de finale. Als 8e van de 15 rechtstreeks geplaatste rijders mocht hij zijn plaats op de tweede rij uitzoeken.
Rechtstreekse plaatsing in de finale was een must deze keer want door het geringe deelnemersaantal van 22 was er geen kleine finale (herkansing).
Gerald Kemper de kampioen van vorig jaar werd laatste. Hij kon zijn slecht verlopen NK seizoen geen extra beetje glans geven in Maurik. In de chicane ging Kemper hard over de kop en zo schakelde de kampioen van 2006 zichzelf uit met veel schade aan het inlaatspruitstuk.
Sooi kende een groot probleem in de eerste bocht van de finale. Waarschijnlijk is Sooi ook betrokken geweest bij de aanrijding tussen Johan Zomer en Jacob Heeres. Sooi zagen we na de eerste bocht niet meer rijdend terug. Na afloop van de finale was de immer opgewekte Sooi druk aan het zwaaien naar zijn vele fans maar helaas wel achter de tractor. Hier zagen we de R.Power kever dan ook hangen met 3 ipv 4 wielen. Vandaar dat ik me (helaas) dan maar moet beperken tot het verslag van degene die meer geluk hadden.
Arjan Stokkink voelde de hete adem van Jan-Paul Klaster in zijn nek. Bij de startopstelling stonden ze dan ook erg dicht bij elkaar in de buurt. Het was niet de dag van Johan Zomer. Op de laatste rij van de finale staan is niet waar hij normaal thuishoort. Toch ging hij er voor zitten want was er nu mooier dan weer een NK titel behalen? De kopstart was voor de Arjan Stokkink die hiermee zeker zou zijn van de titel. Lammert Brink sloot echter direct aan en wilde zijn eerste NK zege van dit jaar ook wel eens binnen hengelen. Achter deze 2 gladiatoren was het direct Jan-Paul Klaster die aansloot. Johan Zomer had een redelijke start en reed in de eerste bocht de verassing van de dag Jacob Heeres achterop. Hiermee was een mooie uitslag voor Jacob Heeres direct gezien en schakelde Zomer zichzelf ook uit voor de titel. Geluk voor Zomer was wel dat hij verder kon rijden en dan nog hoop hield op het uitvallen van Klaster en Stokkink. Stokkink en Brink maakten er een mooie finale van. Jammer voor Brink maakte Stokkink geen enkele fout en qua snelheid was ook Stokkink de snellere. Toch bleef Brink aandringen en ondanks zijn andere lijnen kwam hij Stokkink maar niet voorbij. Stokkink had zo alles in eigen hand en de winst in de finale brachten hem dan ook de NK titel 2007. Brink sloot zijn zeer gedegen kampioenschap met een mooie 2e plaats af en werd zo vierde in de eindstand. Jammer voor Brink was dus zijn diskwalificatie in Aalten. Als hij hier niet teruggezet was in de einduitslag had een 2e plaats zijn deel geweest.
Jan-Paul Klaster eindigde op gepaste afstand als 3e en eiste hiermee de zilveren plak voor zich op.
Na het optellen van de punten bleek Sooi toch nog in de prijzen gevallen te zijn. De 7e plaats in het eindklassement was zijn deel en de 6e had erin gezeten maar door zijn uitvallen kon Eelco Kruis hem nog net voorbij steken.

Kampioenschap keverklasse 2007
1. Arjan Stokkink
2. Jan-Paul Klaster
3. Johan Zomer
7. Sooi Eermens



Sprint 1600
Peter Timmermans was in de winning mood naar Maurik gekomen. Na de behaalde titel wist de inwoner uit Duffel dan ook dat er niet meer dan de 2e plaats inzat omdat Lagodny de titel al op zak had. Hij ging er dan ook goed voor zitten en plaatste zich met speels gemak voor de finale. Met netjes verdeeld een 1e, 2e en 3e plaats was het alleen Frank Oomen die hij voor zich moest dulden op de eerste rij. Bij de start van de finale liet Peter zich niet verrassen door de snelle motorfiets van Oomen. Als eerste was Timmermnas bij de eerste bocht en zo kwam hij er ook uit. Met direct een redelijke voorsprong leek het erop dat het een start-finish overwinning voor Dufffel zou gaan worden. Roland Dekkers dacht hier anders over en ronde na ronde kroop de snelle Honda rijder iets dichterbij. Wat in de EP wedstrijden wel lukt afgelopen weekend in St. Lenaarts leek nu ook te gaan lukken. Helaas voor Peter had Dekkers de jacht op hem geopend. Wat maakten de beide strijders er een mooi gevecht van in de laatste 5 ronden. Iedereen stond dan ook op de banken van de tribune om deze mooie en zeer faire strijd te aanschouwen. Dekkers kwam alsmaar dichter en dichter bij en zag geen mogelijkheid om Timmermans te passeren. Ondanks zijn kapotte bril bleef Dekkers maar aandringen. In de laatste bocht voor de chicane zag Dekkers zijn kans schoon. Het kleine gat wat Timmermans liet vallen was genoeg voor Dekkers om zijn bolide tussendoor te persen. Met deze actie verschalkte hij Timmermans dan ook. Timmermans verzette zich nog fel tegen deze inhaalactie en op de finishlijn probeerde hij het dan ook nog. Helaas voor Peter lukte dit net niet en zo stond Peter na 1 jaar NK wedstrijden nog steeds zonder overwinning. De overwinningen werden dit jaar namelijk verdeeld tussen Lagodny (3x) en Dekkers (2x).
Tevreden werd toch de op 2 na grootste beker mee genomen naar Duffel. De 3e plaats in het eindklassement was zijn deel.

Kampioenschap Sprint 1600 2007
1. John Lagodny
2. Roland Dekkers
3. Peter Timmermans



Sprint 2000
In de eerste manche namen we al afscheid van Willem Snijder. De regerend kampioen heeft echt een desastreus seizoen achter de rug en de grote rookwolken uit zijn motor zorgen voor nog meer misere. Ook Pierre Blok kende problemen. Hij voelde zich prima thuis op de "kleine" baan en Maurik maar motorische problemen in de 3e manche noopten hem tot opgave.
Patrick Cleys mocht zich gelukkig prijzen dat hij de buit in Visvliet al binnen gehaald had. De redelijk kleine baan in Maurik lag hem niet terwijl zijn Nederlandse concurrenten allemaal groot gebracht zijn op deze kleinere banen. Ofwel ze hebben het rijden op deze baantjes geleerd. Toch pakte de ervaren rijder uit Vrasene meer dan genoeg punten voor rechtstreekse plaatsing in de finale. Met een overwinning plaats 5 en 6 was de 6e startplaats voor de finale dan ook voor hem. Mooi plekje daar Patrick dan aan de binnenzijde van de tweede rij kon vertrekken. Maar zoals Cleys altijd treffend kan zeggen het is niet de eerste rij ofwel dan?
De start was goed van Cleys maar bij het aanremmen van de eerste bocht ging het mis. Helemaal schuin schoof Patrick op de bult af. Door zijn geluk en wagen beheersing wist hij de wagen uit de greppel te houden en kon zijn weg vervolgen. Weliswaar op zeer grote achterstand en als allerlaatste. Door een code rood, Peter Versluis brak zijn pols op meerdere plaatsen, vond er een herstart op de baan plaats en kon Cleys het opnieuw gaan proberen. Op de kleine en korte baan kon Cleys zijn snelheid niet optimaal benutten en zodoende eindigde Patrick op een beetje een teleurstellende achtste plaats. Maar desalniettemin bleek na afloop dat Akkermans dan wel gewonnen had maar ook zonder schrap niet meer punten had dan Cleys.
Dus uiteindelijk na 7 jaren noeste arbeid werd de titel meegenomen naar Vrasene.

Kampioenschap Sprint 2000 2007
1. Patrick Cleys
2. Ronald Akkermans
3. Sjaak Wismans




Het NK zit erop
Als het NK begint heb je het idee dat je er zolang op moet wachten tot de kampioenen bekend zijn. Naarmate het seizoen vordert gaat het allemaal weer veel te snel. Nu half september zit het erop. Het hoogseizoen is voorbij op nationaal een EP nivo. Op naar de laatste 2 EK's en wat clubcrossen wachten we nu alweer op de nieuwe NK data voor 2008. Het BSAC heeft over een goede week een vergadering waarbij de nieuwe NK data en plaatsen bekend gemaakt worden. Als hier definitief uitsluitsel over bekend is melden we het meteen op onze website zoals jullie van ons gewend zijn.

Nogmaals willen we Peter Versluis van het VeKa team veel sterkte toewensen bij het herstel van zijn arm. Ook willen we nog even gebruik maken van de gelegenheid om het BSAC te bedanken voor de goede samenwerking dit seizoen.

Tot volgend jaar dan maar weer .


Tekst: Emile Moorelisse - AutoCrossNederland.NL
Foto's: Klik hier
17 september 2007.