22-23 september 2007

Grande Spectacle

Sinds mens heugenis word de laatste en meestal beslissende wedstrijd van het Europees kampioenschap verreden in Maggiora (Italie). Dit jaar was het Autodromo Pragiarolo het decor voor de voorlaatste ronde van het EK. De laatste wedstrijd zal worden verreden in Frankrijk. Na het slechte weer van vorige jaar maakten de coureurs in drie klassen zich op voor een mooie strijd.
Met een tempratuur rond de 25 graden was het goed vertoeven op Italiaans grondgebied en zagen wij maarliefst acht Nederlanders en Luxemburger John Lagodny aan de start verschijnen.




Na veel werk in de week na de laatste NK wedstrijd te hebben verzet zagen wij het team van Frits Duizendstra toch weer aan de start verschijnen in Maggiora. Op zaterdagavond werd de auto uit elkaar gehaald en werd de schade zichtbaar. Dinsdag werd het frame gericht en gelast, de bak werd vakkundig nagekeken en woensdag kon men beginnen met het opbouwen.
Donderdag kon men zich op gaan maken voor de reis naar ItaliÏ voor de eerste echte krachtmeting op europees niveau.
Met een snelle tijd in de eerste training werd er druk gezocht naar de juiste afstelling. Na afloop kon men tevreden terug kijken met een elfde tijd en zo beginnen met de manches.
De eerste manche werd met ruime voorsprong gewonnen, met een iets andere afstelling zag men in de tweede manche het zwartwit geblokt als tweede achter Bernd Stubbe. In de derde manche ging het mis voor onze winterwijkse strijder. Opnieuw was Duizendstra als eerste weg samen met landgenoot Wiely Albers. Strak sturend sneed Frits bocht aan en nam de leiding. Wiely ging in de eerste bocht te ver na buiten en probeerde zijn bolide met man en macht weer in de baan te krijgen. Een aanrijding was het gevolg en Duizendstra ging in de rondte. Met een kromme fusee vervolgd Frits zijn weg en kon zich nog een paar plaatsen naar voren vechten. Een zevende plaatsing in de finale was zijn deel.



Dit jaar hebben wij Terry Callaghan helaas nog niet veel in actie gezien. Een aantal wedstrijden werden gereden op Valkenswaard en een aantal Europese wedstrijden waaronder Nova Paka en Weigsdorff.
Twee jaar geleden won Terry op een mooie wijze de finale in Maggiora ten koste van Dennis Engel.
Callaghan bewees dit jaar opnieuw de snel te zijn, in de vrije training noteerde hij de snelste tijd.
Daarna slaat meerdere malen het noodlot voor de coureur uit Uden toe.
Een steun van de oliepomp brak af en was Terry genoodzaakt zijn bolide aan de kant te zetten.
Na het herstellen van de steun, probeert Callaghan het opnieuw in de eerste manche. Bij het aanremmen van de eerste bocht zien wij grote rookwolken ontsnappen uit de uitlaat gepaard met grote vlammen was dit wel mooi om naar te kijken maar ongetwijfeld slecht voor de motor. Toch werd de manche uitgereden maar bleek de turbo gesneuveld te zijn. Waarschijnlijk een gevolg van de eerder afgebroken steun.
De turbo werd vervangen en opnieuw werd het vermogen los gelaten op de baan tijdens de derde manche. Halverwege zette Terry zijn bolide wederom op het gras naast de baan. Het ontbreken van een tweede versnelling brengt het definitieve waterloo voor de snelle Callaghan.



Debutant van dit jaar John Lagodny zal volgend jaar het gehele seizoen deelnemen aan het Europees kampioenschap met een nieuwe auto en met een nieuw concept motor zal de Luxemburger de strijd aangaan.
Een goede tijdtraining gaf de Lagodny een extra impuls om er voor te gaan zitten.
In de eerste manche had Lagodny een goede start en kwam als vierde door de eerste bocht direct achter Chris Waldschmidt. Een aanval van Lagodny op Waldschmidt om de derde plaats verliep vlekkeloos. Na het inhalen van Waldschmidt opende de snelle luxemburger de jacht op de tweede positie, maar verslikte zich. Lagodny en Behm raakte elkaar en een spin was het gevolg waardoor John achteraan moest sluiten en uit eindelijk zevende werd.
Op zondag wilde de motor niet meer starten, alle functies werden gecontroleerd door alle aanwezige kennis van Nederlandse kant maar de tweede manche kon niet worden verreden.
Toch kregen de techneuten de motor weer aan de praat en werd de derde en laatste manche verreden. Door de vele deelnemers in deze klasse kon John zich niet kwalificeren voor de B-finale en kon Lagodny de finales bekijken vanaf de zijlijn.



In de vrije training maakte Adriaan Boele nog al een ongewone koprol, oorzaak was een te lage bandenspanning en een verkeerde afstelling van de schokbrekers. Gelukkig viel de schade mee en na de verwisseling van een setje banden kon Boele een 23ste tijd noteren.
Boele moest dus flink trappen om überhaupt zich te kwalificeren voor een plaats in de B-finale. Met een vierde plaats in de eerste manche achter Hinnenkamp en vijfde plaats in de tweede manche kwam Boele in de derde manche als vierde over de streep en kwalificeerde zich als vijftiende in de B-finale. Bij het opstellen ging het mis bij Boele, enorme rookontwikkelingen uit de motor zorgden voor het staken van de strijd. Boele zijn Buchl werd zo als eerste bolide afgesleept naar Park Ferme.



Ook John Verberk kende in het land van de pizza veel problemen. Zo reageerde de S2000 alleen boven een bepaald toerental en kwam Verberk niet verder dan een 26ste trainingstijd.
Ook in de manche begon de motor te sputteren en kwam er geen snelheid in de bolide.
Zaterdagavond werd er druk gesleuteld bij het Verberk team en verving Johnny Hakvoort verschillende stekkers. Zondag tijdens de warming up leek alles het naar behoren te doen.
De laatste manches werden met een zevende en derde plaats afgesloten en daarmee kwalificeerde Verberk zich als 18de in de B-finale. Tijdens de start van de B-finale ging het in de eerste bocht al mis voor John. In het gedrang werd er linksachter een complete schokbreker onderuit gereden en kon Verberk zijn weg niet meer vervolgen en zag John zijn kansen als sneeuw voor de zon verdwijnen.



Met Glenn van Rosmalen ging het een stuk beter op de harde baan in Maggiora. Met een goede training achter de rug en prachtig driftende stijl kwalificeerde de snelste taxichauffeur van Nederland zich als 10e. Dat betekende de eerste rij in de B-finale naast regerend kampioen Petr Bartos. Een moeilijke opgave maar Van Rosmalen liet in de voorgaande manches zien dat hij sneller was dan Bartos. Toch moest hij de man met startnummer 1 voorlaten gaan en reed de B-finale uit achter de snelle Tsjech.



In St. Lenaarts maakte Chris Waldschmidt voor het eerst kennis met de krachten van zijn Ford motor. Voorzien van een Ford pet en de opgedane ervaring op de mooie baan in Belgie begon de Hagenees aan de eerste echte krachtmeting tussen het europees geweld in de klasse tot 1600cc waar de coureur in 2004 nog iedereen de baas was.
Ook Waldschmidt was tevreden met zijn trainingresultaat en deed het goed in de manches. Met een respectievelijke een tweede en tweemaal een derde plaats kon men als zevende geplaatste deelnemer in de finale op de startgrid opstellen.
Na een heftige finale zag Waldschmidt als zevende het zwart wit geblokt wapperen.



Wiely Albers heeft de smaak dit seizoen aardig te pakken. Met goede resultaten op zak en een achtste plaats in het algemeen klassement lijkt dit jaar een van de beste uit Wiely's carriere te worden. In de tijdtraining reed Wiely letterlijk en figuurlijk de kantjes er vanaf wat resulteerde in een hoop stof en maar toch een zevende trainingstijd. Volgens Wiely was dat een afleidingsmanoeuvre. Met zelfs een manche overwinning en twee maal een tweede plaats kwalificeerde hij zich als eerste Nederlander in de finale als zesde.



De Grand finale
Met drie Nederlanders in de finale was er een grote kans dat het Wilhelmus zou klinken in het Italiaanse plaatsje. Met een goede start zat Duizendstra er goed bij. Albers gaat te wijd en verloor direct een paar plaatsen. Voor Glenn van Rosmalen liep het anders af hij kwam in aanraking met een medecoureur en brak een draagarm rechtsvoor. Kon zijn weg nog wel vervolgen maar besloot na een 1 ronde de arena te verlaten. Frits Duizendstra reed op dat moment op een tweede plaats achter Stetina maar werd voorbij gegaan door Bernd Stubbe die wel vleugels leek te hebben. Albers kon met zijn bolide zijn framebouwer Hosek alleen maar volgen en moest genoegen nemen met een zesde stek. Geen Wilhelmus voor Duizendstra maar wel een bronzen plak die met de eerste krachtmeting heeft bewezen de strijd weer aan te kunnen voor volgend jaar.

Peter en Marnic


Tekst: Peter van Beek - AutoCrossNederland.NL
Foto's: Klik hier

2 oktober 2007.