29-30
september 2007
Met
de Franse slag
Het pittoreske St. Igny de Vers in het Rhone gebied van
Frankrijk was het toneel van de laatste wedstrijd van het Europees
Kampioenschap Autocross 2007. Op wonderbaarlijke wijze regende
het de dagen er voor en er na, maar op de twee wedstrijddagen
zelf was het droog en warm. Hierdoor had de mooie en zeer technische
baan gelukkig weinig te lijden gehad. Net als in ItaliÏ hadden
Chris Waldschmidt, John Lagodny (L) en Michael Kuches (B) zich
ingeschreven in de Divisie 3A. In de Divisie 3 was het drukker
met landgenoten en stonden Frits Duizendstra, Terry Callaghan,
Erik Pijnenburg, Glenn van Rosmalen, John Verberk en Wiely Albers
aan de start.
Op zaterdag verbaasde Lagodny iedereen door in de vrije trainingen
de snelste tijd neer te zetten. Zelfs zo snel dat de snelste
tijd van de Divisie 3 hierbij verbleekte. Hierdoor werd het
ineens erg druk met belangstellenden voor het kleine tentje
waarin het team van Paul Peters bivakkeerde. In de tijdtrainingen
kon de sympathieke Luxemburger deze stunt niet herhalen en noteerde
een achtste tijd. Waldschmidt pakte een nette zevende tijd en
de Belg Kuches een negende tijd.
In de divisie 3 was Bernd Stubbe oppermachtig in de tijdtrainingen
gevolgd door Van Rosmalen en Albers, Duizendstra pakte een vijfde
tijd gevolgd door Callaghan en Pijnenburg op de achtste en negende
stek. Verberk sloot de Nederlandse rij met een 15e plaats.
In de eerste manche van D3A won Waldschmidt zijn manche en pakte
Lagodny in de tweede groep een tweede plaats achter kampioenskandidaat
Hanak. Kuches moest zijn auto vroegtijdig aan de kant zetten
vanwege problemen en kwam de rest van dit weekeinde dan ook
niet meer aan de start.
In de D3 won Stubbe voor de andere kampioenskandidaat Bartos
en de snelle Winterswijker Duizendstra. In dezelfde heat reden
ook Albers en Pijnenburg die respectievelijk een 4e en 5e plaats
opeisten. John Verberk reed de manche uit op de 8e plaats. In
de heat daarna won Hosek voor de lichte maar altijd snelle Büchl
van Glenn van Rosmalen. Terry Callaghan viel helaas uit.
John Lagodny pakte op zondag alweer een finale plaats met o.a.
een overwinning in de tweede manche maar moest helaas vroegtijdig
naar huis vertrekken vanwege een gescheurde versnellingsbak.
Het laatste EK-puntje was toch voor hem vanwege zijn behaalde
finaleplaats. Waldschmidt ging er in de B-finale even goed voor
zitten en wist door de winst hierin uiteindelijk de zo fel begeerde
finaleplaats te bemachtigen. Een zwaar bevochten 5e plaats was
zijn resultaat in de laatste EK-finale van dit jaar. De eerste
kampioenskandidaat Musil stuurde zijn auto op een grond wal
en moest zo lijdzaam toezien hoe Hanak er met de winst vandoor
ging. Op deze manier poetste Hanak dan ook zijn slechte resultaat
uit ItaliÏ weg en nam zo eindelijk de EK-titel mee naar huis
na al twee keer eerder op de 2e plaats geÏindigd te zijn in
de eindrangschikking.
Frits Duizendstra liet zien dat men echt weer rekening moet
gaan houden met hem. Volgend jaar staan alle EK wedstrijden
op het programma en in Frankrijk pakte hij de winst in zowel
de tweede als derde manche, dus men is gewaarschuwd! In de finale
zette hij zijn auto in het midden van de eerste startrij naast
Stubbe en oude rot Hosek.
Glenn van Rosmalen ging als vierde de finale in na een knappe
2e en 3e plaats in de manches op de zondag.
Wiely Albers zal met pijn in het hart terug kijken op zijn optreden
in Frankrijk. Hier plofte zijn motor namelijk op spectaculaire
wijze. In de laatste manche toonde hij zo een grote vuurzee
achter zijn Hosek-bolide.
Pijnenburg (3e) en Verberk (5e) vochten en mooie strijd uit
in de B-finale, waar Pijnenburg helaas spinde bij een poging
de koppositie te pakken, waardoor beide als toeschouwer aan
de kant stonden bij aanvang van de Ôlang besprokenÕ A-finale.
Callaghan was zelfs al onderweg naar huis met een kapotte versnellingsbak
die hij opliep in de laatste manche.
De finale was er eentje om niet snel te vergeten. Bartos maakte
een Ôin ieders ogenÕ valse start om vanaf de derde rij aansluiting
te vinden aan het achterrek van Stubbe. De actie die daarop
volgde schendt elke regel van sportief rijgedrag. Zonder te
remmen dook hij vol naast Duizendstra in de auto van Stubbe
en schoof hem als een sneeuwschuiver de muur in. Vol van ieders
verbazing probeerde Bartos de schijn hoog te houden en probeerde
achteruit met 2 kromme voorwielen weg te komen waarbij Stubbe
probeerde zijn auto aan de praat te krijgen. Bartos zette zijn
auto toch weer vooruit tegen de muur waarbij Stubbe uitstapte
en met een heuse karatetrap door het zijrek de helm van Bartos
vol raakte. Een combinatie van applaus en gejoel overstemde
het complete circuit.
Bartos speelde de complete onschuld en ÔsnapteÕ niet waarom
Stubbe deze actie uithaalde. Ook moest hij lijdzaam toezien
hoe iedereen te hulp schoot om Stubbe weer aan de start te krijgen
voor de herstart. Toen er weer motorgeronk klonk uit de bolide
van Stubbe na een tiental minuten, klonk er een groot applaus
waarbij het gezicht van de afgesleepte Bartos naar donkerrood
verkleurde.
Stubbe pakte bij de herstart een ÔafgesprokenÕ kopstart maar
moest na vier ronden toch zijn auto aan de kant zetten. Daarna
ging de finale alsnog Ôvan startÕ waarbij Duizendstra de koppositie
had en een gat sloeg naar zijn achtervolgers. Maar ook het noodlot
sloeg voor Duizendstra toe met een kapotte benzine pomp en zo
zag hij hoe Hosek de winst pakte voor Stetina en Kerka.
Glenn van Rosmalen kon na de herstart niet eens de finish halen
omdat een onstuimige jonge Fransman in de eerste bocht zijn
auto bovenop die van van Rosmalen parkeerde.
Op papier heeft Bartos ÔhelaasÕ alsnog het kampioenschap weten
te bemachtigen, maar vanuit het Stubbe-kamp is bekend geworden
dat een officiÏle klacht is ingediend om Bartos gediskwalificeerd
te krijgen voor deze wedstrijd vanwege onsportief gedrag. Als
dit negatief uitvalt voor de Tsjech zal Bernd Stubbe alsnog
het kampioenschap in de wacht slepen.
Voor de Nederlanders is het kampioenschap verder niet slecht
verlopen. Wiely Albers is een plek opgeschoven (8e) ten opzichte
van vorig jaar en zal volgend jaar proberen om nog verder te
klimmen in het klassement. Frits Duizendstra heeft laten zien
terug te zijn en zeker met de snelheid die hij heeft laten zien
in ItaliÏ en Frankrijk zal men in 2008 rekening met hem moeten
houden. Glenn van Rosmalen behaalde een paar mooie resultaten.
Verberk zal ook volgend jaar weer een aantal EKÕs willen rijden.
John Lagodny zal geen NKÕs en Europokal op het 2008 programma
hebben omdat hij een compleet Europees seizoen wil rijden net
zoals Chris Waldschmidt overigens.
Willem Snijder, Adriaan Boele, Erik Pijnenburg en Danny Boere
zullen hoogst waarschijnlijk ook volgend jaar weer een aantal
Europese wedstrijden bezoeken.
Ook AutoCrossNederland.NL hoopt er dan weer bij te zijn!
Tekst:
Marnic Meeuse - AutoCrossNederland.NL
Foto's: Klik hier