29-30 september 2007

Met de Franse slag

Het pittoreske St. Igny de Vers in het Rhone gebied van Frankrijk was het toneel van de laatste wedstrijd van het Europees Kampioenschap Autocross 2007. Op wonderbaarlijke wijze regende het de dagen er voor en er na, maar op de twee wedstrijddagen zelf was het droog en warm. Hierdoor had de mooie en zeer technische baan gelukkig weinig te lijden gehad. Net als in ItaliÏ hadden Chris Waldschmidt, John Lagodny (L) en Michael Kuches (B) zich ingeschreven in de Divisie 3A. In de Divisie 3 was het drukker met landgenoten en stonden Frits Duizendstra, Terry Callaghan, Erik Pijnenburg, Glenn van Rosmalen, John Verberk en Wiely Albers aan de start.



Op zaterdag verbaasde Lagodny iedereen door in de vrije trainingen de snelste tijd neer te zetten. Zelfs zo snel dat de snelste tijd van de Divisie 3 hierbij verbleekte. Hierdoor werd het ineens erg druk met belangstellenden voor het kleine tentje waarin het team van Paul Peters bivakkeerde. In de tijdtrainingen kon de sympathieke Luxemburger deze stunt niet herhalen en noteerde een achtste tijd. Waldschmidt pakte een nette zevende tijd en de Belg Kuches een negende tijd.
In de divisie 3 was Bernd Stubbe oppermachtig in de tijdtrainingen gevolgd door Van Rosmalen en Albers, Duizendstra pakte een vijfde tijd gevolgd door Callaghan en Pijnenburg op de achtste en negende stek. Verberk sloot de Nederlandse rij met een 15e plaats.



In de eerste manche van D3A won Waldschmidt zijn manche en pakte Lagodny in de tweede groep een tweede plaats achter kampioenskandidaat Hanak. Kuches moest zijn auto vroegtijdig aan de kant zetten vanwege problemen en kwam de rest van dit weekeinde dan ook niet meer aan de start.



In de D3 won Stubbe voor de andere kampioenskandidaat Bartos en de snelle Winterswijker Duizendstra. In dezelfde heat reden ook Albers en Pijnenburg die respectievelijk een 4e en 5e plaats opeisten. John Verberk reed de manche uit op de 8e plaats. In de heat daarna won Hosek voor de lichte maar altijd snelle Büchl van Glenn van Rosmalen. Terry Callaghan viel helaas uit.



John Lagodny pakte op zondag alweer een finale plaats met o.a. een overwinning in de tweede manche maar moest helaas vroegtijdig naar huis vertrekken vanwege een gescheurde versnellingsbak. Het laatste EK-puntje was toch voor hem vanwege zijn behaalde finaleplaats. Waldschmidt ging er in de B-finale even goed voor zitten en wist door de winst hierin uiteindelijk de zo fel begeerde finaleplaats te bemachtigen. Een zwaar bevochten 5e plaats was zijn resultaat in de laatste EK-finale van dit jaar. De eerste kampioenskandidaat Musil stuurde zijn auto op een grond wal en moest zo lijdzaam toezien hoe Hanak er met de winst vandoor ging. Op deze manier poetste Hanak dan ook zijn slechte resultaat uit ItaliÏ weg en nam zo eindelijk de EK-titel mee naar huis na al twee keer eerder op de 2e plaats geÏindigd te zijn in de eindrangschikking.



Frits Duizendstra liet zien dat men echt weer rekening moet gaan houden met hem. Volgend jaar staan alle EK wedstrijden op het programma en in Frankrijk pakte hij de winst in zowel de tweede als derde manche, dus men is gewaarschuwd! In de finale zette hij zijn auto in het midden van de eerste startrij naast Stubbe en oude rot Hosek.



Glenn van Rosmalen ging als vierde de finale in na een knappe 2e en 3e plaats in de manches op de zondag.
Wiely Albers zal met pijn in het hart terug kijken op zijn optreden in Frankrijk. Hier plofte zijn motor namelijk op spectaculaire wijze. In de laatste manche toonde hij zo een grote vuurzee achter zijn Hosek-bolide.
Pijnenburg (3e) en Verberk (5e) vochten en mooie strijd uit in de B-finale, waar Pijnenburg helaas spinde bij een poging de koppositie te pakken, waardoor beide als toeschouwer aan de kant stonden bij aanvang van de Ôlang besprokenÕ A-finale.
Callaghan was zelfs al onderweg naar huis met een kapotte versnellingsbak die hij opliep in de laatste manche.



De finale was er eentje om niet snel te vergeten. Bartos maakte een Ôin ieders ogenÕ valse start om vanaf de derde rij aansluiting te vinden aan het achterrek van Stubbe. De actie die daarop volgde schendt elke regel van sportief rijgedrag. Zonder te remmen dook hij vol naast Duizendstra in de auto van Stubbe en schoof hem als een sneeuwschuiver de muur in. Vol van ieders verbazing probeerde Bartos de schijn hoog te houden en probeerde achteruit met 2 kromme voorwielen weg te komen waarbij Stubbe probeerde zijn auto aan de praat te krijgen. Bartos zette zijn auto toch weer vooruit tegen de muur waarbij Stubbe uitstapte en met een heuse karatetrap door het zijrek de helm van Bartos vol raakte. Een combinatie van applaus en gejoel overstemde het complete circuit.

Bartos speelde de complete onschuld en ÔsnapteÕ niet waarom Stubbe deze actie uithaalde. Ook moest hij lijdzaam toezien hoe iedereen te hulp schoot om Stubbe weer aan de start te krijgen voor de herstart. Toen er weer motorgeronk klonk uit de bolide van Stubbe na een tiental minuten, klonk er een groot applaus waarbij het gezicht van de afgesleepte Bartos naar donkerrood verkleurde.



Stubbe pakte bij de herstart een ÔafgesprokenÕ kopstart maar moest na vier ronden toch zijn auto aan de kant zetten. Daarna ging de finale alsnog Ôvan startÕ waarbij Duizendstra de koppositie had en een gat sloeg naar zijn achtervolgers. Maar ook het noodlot sloeg voor Duizendstra toe met een kapotte benzine pomp en zo zag hij hoe Hosek de winst pakte voor Stetina en Kerka.



Glenn van Rosmalen kon na de herstart niet eens de finish halen omdat een onstuimige jonge Fransman in de eerste bocht zijn auto bovenop die van van Rosmalen parkeerde.

Op papier heeft Bartos ÔhelaasÕ alsnog het kampioenschap weten te bemachtigen, maar vanuit het Stubbe-kamp is bekend geworden dat een officiÏle klacht is ingediend om Bartos gediskwalificeerd te krijgen voor deze wedstrijd vanwege onsportief gedrag. Als dit negatief uitvalt voor de Tsjech zal Bernd Stubbe alsnog het kampioenschap in de wacht slepen.

Voor de Nederlanders is het kampioenschap verder niet slecht verlopen. Wiely Albers is een plek opgeschoven (8e) ten opzichte van vorig jaar en zal volgend jaar proberen om nog verder te klimmen in het klassement. Frits Duizendstra heeft laten zien terug te zijn en zeker met de snelheid die hij heeft laten zien in ItaliÏ en Frankrijk zal men in 2008 rekening met hem moeten houden. Glenn van Rosmalen behaalde een paar mooie resultaten. Verberk zal ook volgend jaar weer een aantal EKÕs willen rijden. John Lagodny zal geen NKÕs en Europokal op het 2008 programma hebben omdat hij een compleet Europees seizoen wil rijden net zoals Chris Waldschmidt overigens.
Willem Snijder, Adriaan Boele, Erik Pijnenburg en Danny Boere zullen hoogst waarschijnlijk ook volgend jaar weer een aantal Europese wedstrijden bezoeken.

Ook AutoCrossNederland.NL hoopt er dan weer bij te zijn!

Tekst: Marnic Meeuse - AutoCrossNederland.NL
Foto's: Klik hier

9 oktober 2007.