10
december 2007
Postma
broers zetten passie om in professie
Er is maar erg weinig wat de broers Klaas en Rients
Postma niet met elkaar delen. Waarschijnlijk zijn hun vrouwen
hier de enige uitzondering op. Ze wonen in dezelfde straat,
werken met elkaar, hebben hetzelfde beroep en delen dezelfde
passie; autocross.
In hun eigen bedrijf Postma Autosport, voortgebracht uit hun
passie, maakten ze hun autocross plannen voor 2008 openbaar.
Walhalla
Het bezoek begon met een indrukwekkende rondleiding
door het bedrijfspand in Balk. Niet wetende wat er achter alle
deuren te zien zou zijn liet ik me verrassen. De basis van Postma
is de motorenrevisie afdeling welke gerund wordt door vader
Hendrik. De stellingen langs de lange wanden staan vol met motoren
die allemaal voor de revisie bestemd zijn. De liefde voor motoren
is dus aangeboren bij de beide broers. Bij het openen van de
volgende deur klonk het grommende geluid van een motor. De nieuwe
Superflow SF902 bank beproefde daar een motor om tot een optimale
afstelling te komen. De rollenbaan, voor maximaal 2 wiel aangedreven
autoÕs, bevindt zich in de ruimte hier weer naast. Net toen
ik dacht alle ruimtes bezocht te hebben kwam ik in het walhalla
voor de motorenbouwers. Een prachtige grote en bijna steriele
ruimte waar de afdeling motorentechniek is gevestigd. Hier gebeurt
het dus allemaal vertelde Rients vol trots. De drijfstangen
en speciale krukassen die je normaal niet ziet glommen me tegemoet.
In de shop waar alle autosport artikelen te koop zijn eindigde
de rondleiding. Gelukkig werd ik net niet raak gereden door
de in de werkplaats rondrijdende toekomst, namelijk hun zoontjes
Daan en Sven, anders had een betere kennismaking van de broers
er niet meer ingezeten.
Aanpassingsvermogen
In Friesland geldt de vrije standaard klasse als één
van de meest spectaculaire klassen. Hierin kampioen worden valt
dan ook niet mee. Klaas Postma zegt hierover: ÒHet ging niet
vanzelf maar alles klopte in 2004 en zo reed ik met mijn Seat
Ibiza de meeste punten bij elkaar om tot kampioen van de NAC
gekroond te worden. Dat was echt een top jaar en hierna stapte
ik over naar de sprintklasseÓ.
Dat alle begin moeilijk is gold niet voor Klaas Postma want
in zijn debuut jaar eindigde hij in de top-10 van het NK autocross
in de Sprint 2000 klasse. In 2006 en 2007 werd met de keerzijde
kennis gemaakt en een indrukwekkende 2e plaats tijdens de 2006
NK wedstrijd in Visvliet was dan ook het laatste hoogtepunt.
Rients maakte echter een moeizamere overstap mee. Pas halverwege
het seizoen 2005 stapte de voormalige circuitrijder over en
kon zich wat moeilijker aanpassen aan de minder geÏgaliseerde
banen. Rijden hoefde de Merwede Springs Golf Cup kampioen van
2003 niet meer te leren. Alleen het aanpassingsvermogen was
na een aantal jaren circuit, ook de Clio cup stond op zijn programma,
beneden peil geraakt. Toch maakte Rients zich het autocrossen
weer meester en zo kon ook hij weer goed meekomen.
Nieuwe
plannen
Door
de wat mindere resultaten van het afgelopen seizoen zijn er
nieuwe plannen gesmeed. ÒOnze sponsoren autobedrijf Kemker en
WF Vastgoed uit Koudum hebben ons in staat gesteld om onze plannen
dit jaar te verwezenlijken. Voor ons beide hebben we een nieuw
A&P frame aan kunnen schaffen en die hebben we afgelopen
week dan ook opgehaaldÓ. Dat alleen met nieuwe frames de prestaties
van 2005 niet terug komen realiseren de autosport minded broers
maar al te goed.
Sinds een tijdje loop ik alsmaar met de gedachte om een heel
ander soort motor te bouwen waar nog niemand mee rijdt en wat
zich bijvoorbeeld in de rallysport al jaren heeft bewezen. Daarom
zal mijn sprinter dit jaar voorzien worden van een 2 liter aluminium
Peugeot 16V motor met door onszelf ontwikkelde zuigers en een
volledig stalen krukas vertelt Klaas vol trots en zijn glimmende
oogjes stralen dan ook achter zijn bril vandaan.
Rients vervolgd: ÒOok mijn motor zal volledig van aluminium
zijn alleen ik blijf mijn roots wel trouw hoor. Het is op zich
een gewone VW motor maar de nokkenassen hebben we in eigen beheer
helemaal doorontwikkeld welke de 20 kleppen op neer laten bewegen.
Gezien onze goede connecties met KMS worden onze motoren allebei
voorzien van het nieuwste motormanagement van hun namelijk de
MD35. Niet vreemd natuurlijk want we zijn hoofd dealer voor
het noorden van Nederland van deze systemenÓ.
Klaas gaat dit jaar voor een volledig NK seizoen en zal er dan
ook alles aan doen om eind april zijn motor klaar te hebben.
Mocht dit niet het geval zijn dan staat de oude motor nog ter
beschikking en zodoende kan de Sadev bak de wielen dan eindelijk
van aandrijving voorzien. Rients zal de noordelijke NKÕs rijden
en verder een hoop wedstrijden in de regio. Op de vraag of we
de broers ook nog samen in een wedstrijd aan treden dit jaar
werd hard geknikt. In koor klonk het dat de Europokal wedstrijd
in het Belgische St. Lenaarts voor beide op het programma staat
en eventueel een andere mooie kleibaan behoort ook nog tot de
mogelijkheden.
De autoÕs van Team Postma Autosport zijn al sinds jaar en dag
uitgevoerd in de kleuren blauw en geel. Afgelopen jaar zagen
we al een vleugje wit tevoorschijn komen en dat wordt komend
seizoen de overheersende kleur van de beplating en het frame
wordt gecoat in de kleur zwart.
Zandhaas
Zoals het echte Friezen betaamd zijn ze echte kleirijders.
Toch weten ze allebei dat een compleet NK seizoen bestaat uit
een combinatie van beide ondergronden. ÒEen echte zandhaas zal
ik nooit worden maar gelukkig ziet dit jaar de agenda er goed
uit. Met een reserve datum en slechts 2 wedstrijden op het zand
zie ik het allemaal wel zittenÓ. Klinkt allemaal positief uit
de mond van Klaas die al weer volop strijdlustig is. Rients
is een heel ander type rijder als Klaas. ÒKlaas zal altijd proberen
om de eerste bocht als eerste te ronden. Ik heb dat wat minder
hoor. Na mijn zware crash in Bornerbroek denk ik altijd nog
even een keertje na. Hardrijden doe ik graag gezien mijn verleden
als circuitrijder. Daar rijdt je veel langer hard maar sinds
mijn crash zie ik overal wat meer gevaar in. Klaas daarentegen
niet, die gaat er altijd vol in en dat mis ik net een beetjeÓ
zegt Rients relativerend.
De fanatiekste uit het team is misschien wel vader Hendrik.
Hij heeft uiteraard vroeger ook veelvuldig achter het stuur
van een crossauto gezeten en stamt uit de tijd waar het allemaal
wat minder professioneel was. ÒMaar ook toen hadden we enorm
veel plezier en moesten we ook veel vrije tijd opofferen voor
onze favoriete sport en wat dat betreft is er niets veranderd.
Het professionalisme daarentegen is wel op een veel hoger niveau
terecht gekomen en dat maakt het er allemaal niet gemakkelijker
op.Ó
Eindconclusie is nu dat het een spannend seizoen gaat worden
voor de ondernemers uit Balk. En ze zijn er dan mentaal ook
helemaal klaar voor. Alleen klaar voor de start zijn ze nog
niet maar ze hebben nog 3 maanden de tijd en zullen deze tijd
dan ook goed in moeten vullen.
Tekst:
Emile Moorelisse - AutoCrossNederland.NL