10 december 2007

Postma broers zetten passie om in professie

Er is maar erg weinig wat de broers Klaas en Rients Postma niet met elkaar delen. Waarschijnlijk zijn hun vrouwen hier de enige uitzondering op. Ze wonen in dezelfde straat, werken met elkaar, hebben hetzelfde beroep en delen dezelfde passie; autocross.
In hun eigen bedrijf Postma Autosport, voortgebracht uit hun passie, maakten ze hun autocross plannen voor 2008 openbaar.

Walhalla
Het bezoek begon met een indrukwekkende rondleiding door het bedrijfspand in Balk. Niet wetende wat er achter alle deuren te zien zou zijn liet ik me verrassen. De basis van Postma is de motorenrevisie afdeling welke gerund wordt door vader Hendrik. De stellingen langs de lange wanden staan vol met motoren die allemaal voor de revisie bestemd zijn. De liefde voor motoren is dus aangeboren bij de beide broers. Bij het openen van de volgende deur klonk het grommende geluid van een motor. De nieuwe Superflow SF902 bank beproefde daar een motor om tot een optimale afstelling te komen. De rollenbaan, voor maximaal 2 wiel aangedreven autoÕs, bevindt zich in de ruimte hier weer naast. Net toen ik dacht alle ruimtes bezocht te hebben kwam ik in het walhalla voor de motorenbouwers. Een prachtige grote en bijna steriele ruimte waar de afdeling motorentechniek is gevestigd. Hier gebeurt het dus allemaal vertelde Rients vol trots. De drijfstangen en speciale krukassen die je normaal niet ziet glommen me tegemoet.

In de shop waar alle autosport artikelen te koop zijn eindigde de rondleiding. Gelukkig werd ik net niet raak gereden door de in de werkplaats rondrijdende toekomst, namelijk hun zoontjes Daan en Sven, anders had een betere kennismaking van de broers er niet meer ingezeten.

Aanpassingsvermogen
In Friesland geldt de vrije standaard klasse als één van de meest spectaculaire klassen. Hierin kampioen worden valt dan ook niet mee. Klaas Postma zegt hierover: ÒHet ging niet vanzelf maar alles klopte in 2004 en zo reed ik met mijn Seat Ibiza de meeste punten bij elkaar om tot kampioen van de NAC gekroond te worden. Dat was echt een top jaar en hierna stapte ik over naar de sprintklasseÓ.

Dat alle begin moeilijk is gold niet voor Klaas Postma want in zijn debuut jaar eindigde hij in de top-10 van het NK autocross in de Sprint 2000 klasse. In 2006 en 2007 werd met de keerzijde kennis gemaakt en een indrukwekkende 2e plaats tijdens de 2006 NK wedstrijd in Visvliet was dan ook het laatste hoogtepunt.

Rients maakte echter een moeizamere overstap mee. Pas halverwege het seizoen 2005 stapte de voormalige circuitrijder over en kon zich wat moeilijker aanpassen aan de minder geÏgaliseerde banen. Rijden hoefde de Merwede Springs Golf Cup kampioen van 2003 niet meer te leren. Alleen het aanpassingsvermogen was na een aantal jaren circuit, ook de Clio cup stond op zijn programma, beneden peil geraakt. Toch maakte Rients zich het autocrossen weer meester en zo kon ook hij weer goed meekomen.

Nieuwe plannen
Door de wat mindere resultaten van het afgelopen seizoen zijn er nieuwe plannen gesmeed. ÒOnze sponsoren autobedrijf Kemker en WF Vastgoed uit Koudum hebben ons in staat gesteld om onze plannen dit jaar te verwezenlijken. Voor ons beide hebben we een nieuw A&P frame aan kunnen schaffen en die hebben we afgelopen week dan ook opgehaaldÓ. Dat alleen met nieuwe frames de prestaties van 2005 niet terug komen realiseren de autosport minded broers maar al te goed.

Sinds een tijdje loop ik alsmaar met de gedachte om een heel ander soort motor te bouwen waar nog niemand mee rijdt en wat zich bijvoorbeeld in de rallysport al jaren heeft bewezen. Daarom zal mijn sprinter dit jaar voorzien worden van een 2 liter aluminium Peugeot 16V motor met door onszelf ontwikkelde zuigers en een volledig stalen krukas vertelt Klaas vol trots en zijn glimmende oogjes stralen dan ook achter zijn bril vandaan.

Rients vervolgd: ÒOok mijn motor zal volledig van aluminium zijn alleen ik blijf mijn roots wel trouw hoor. Het is op zich een gewone VW motor maar de nokkenassen hebben we in eigen beheer helemaal doorontwikkeld welke de 20 kleppen op neer laten bewegen. Gezien onze goede connecties met KMS worden onze motoren allebei voorzien van het nieuwste motormanagement van hun namelijk de MD35. Niet vreemd natuurlijk want we zijn hoofd dealer voor het noorden van Nederland van deze systemenÓ.

Klaas gaat dit jaar voor een volledig NK seizoen en zal er dan ook alles aan doen om eind april zijn motor klaar te hebben. Mocht dit niet het geval zijn dan staat de oude motor nog ter beschikking en zodoende kan de Sadev bak de wielen dan eindelijk van aandrijving voorzien. Rients zal de noordelijke NKÕs rijden en verder een hoop wedstrijden in de regio. Op de vraag of we de broers ook nog samen in een wedstrijd aan treden dit jaar werd hard geknikt. In koor klonk het dat de Europokal wedstrijd in het Belgische St. Lenaarts voor beide op het programma staat en eventueel een andere mooie kleibaan behoort ook nog tot de mogelijkheden.

De autoÕs van Team Postma Autosport zijn al sinds jaar en dag uitgevoerd in de kleuren blauw en geel. Afgelopen jaar zagen we al een vleugje wit tevoorschijn komen en dat wordt komend seizoen de overheersende kleur van de beplating en het frame wordt gecoat in de kleur zwart.

Zandhaas
Zoals het echte Friezen betaamd zijn ze echte kleirijders. Toch weten ze allebei dat een compleet NK seizoen bestaat uit een combinatie van beide ondergronden. ÒEen echte zandhaas zal ik nooit worden maar gelukkig ziet dit jaar de agenda er goed uit. Met een reserve datum en slechts 2 wedstrijden op het zand zie ik het allemaal wel zittenÓ. Klinkt allemaal positief uit de mond van Klaas die al weer volop strijdlustig is. Rients is een heel ander type rijder als Klaas. ÒKlaas zal altijd proberen om de eerste bocht als eerste te ronden. Ik heb dat wat minder hoor. Na mijn zware crash in Bornerbroek denk ik altijd nog even een keertje na. Hardrijden doe ik graag gezien mijn verleden als circuitrijder. Daar rijdt je veel langer hard maar sinds mijn crash zie ik overal wat meer gevaar in. Klaas daarentegen niet, die gaat er altijd vol in en dat mis ik net een beetjeÓ zegt Rients relativerend.

De fanatiekste uit het team is misschien wel vader Hendrik. Hij heeft uiteraard vroeger ook veelvuldig achter het stuur van een crossauto gezeten en stamt uit de tijd waar het allemaal wat minder professioneel was. ÒMaar ook toen hadden we enorm veel plezier en moesten we ook veel vrije tijd opofferen voor onze favoriete sport en wat dat betreft is er niets veranderd. Het professionalisme daarentegen is wel op een veel hoger niveau terecht gekomen en dat maakt het er allemaal niet gemakkelijker op.Ó
Eindconclusie is nu dat het een spannend seizoen gaat worden voor de ondernemers uit Balk. En ze zijn er dan mentaal ook helemaal klaar voor. Alleen klaar voor de start zijn ze nog niet maar ze hebben nog 3 maanden de tijd en zullen deze tijd dan ook goed in moeten vullen.

Tekst: Emile Moorelisse - AutoCrossNederland.NL

10 december 2007.