10
december 2007
Jan-Paul
Klaster, klasbak in de keverklasse
In 2004 werd Oldemarkt verkozen tot de mooiste plaats
van Nederland en laat hier nu de op een na snelste keverrijder
van ons land wonen. In de Kop van Overijssel, tegen nationaal
park de Weerribben aan, zochten we hem op. In de Vakgarage van
zijn vader en oom maakte Jan-Paul Klaster tijd voor ons vrij
zodat we hem het hemd van het lijf konden vragen.
Uiteindelijke doel
In het nationale autocross wereldje verraste Klaster
in 2003 iedereen tijdens de NK wedstrijd in Kerkdriel. Na het
winnen van de kleine finale plaatste hij zich voor de grote
finale. Vanaf de laatste rij versloeg hij iedereen en zo werd
de relatief onbekende Klaster een rijder om rekening mee te
houden.
In het eindklassement eindigde Klaster in dat jaar nog buiten
de top-10 maar de 2 seizoenen die daarop volgden werden met
een 5e plaats beloond. Vorig seizoen steeg Klaster nog een plekje
en behaalde zo een mooie 4e plaats in de eindstand van het Nederlands
kampioenschap. Voor dit jaar werden verwachtingen dan ook naar
boven toe bijgesteld en dit kwam dan ook uit. De ijzersterk
rijdende Arjan Stokkink, en tevens kampioen dit jaar, werd tweemaal
in een rechtstreeks gevecht verslagen door Klaster wat hem in
Visvliet zelfs de dagoverwinning opleverde. Het uiteindelijke
doel, de titel in dit prestigieuze kampioenschap, werd net niet
gehaald maar met de 2e plaats was de 31 jarige Jan-Paul allerminst
ontevreden.
Overstap
Alles wat maar door een motor werd aangedreven vond
Jan-Paul spannend en zijn hart lag in zijn jonge jaren dan ook
bij de motorcross. Over deze tijd vertelde Klaster dan ook:
"Door een knieblessure kon ik met deze sport niet meer
doorgaan en zodoende ben ik overgestapt naar de autocross. Maar
af en toe kruip ik nog wel eens op de crossmotor om lekker een
beetje rond te scheuren. Anders duurt de winter wel erg lang".
In Noord-Nederland is de vrije standaard klasse enorm populair.
Het grote nadeel aan deze klasse is dat deze klasse in de rest
van Nederland niet bestaat. Jan-Paul wilde toch ook grote nationale
wedstrijden gaan rijden en moest daardoor noodgedwongen een
overstap maken.
"Per slot van rekening had ik alles in deze klasse gewonnen
met mijn Renault en dan zoek je een nieuwe uitdaging. Samen
met Onne de Vries, die ook stopte met deze klasse, heb ik toen
de mogelijkheden op een rijtje gezet en zo kwamen we uit bij
de keverklasse. In de regio waren er ook genoeg dus kon ik mooi
ervaring opdoen alvorens aan de NK's te gaan deelnemen".
Tijdens het gesprek schoof ook Gerardus Klaster aan (de vader
van) en hij legde dan ook zijn visie op de tafel met betrekking
tot deze klasse: "Wat is er nu competitiever dan deze klasse?
Het is een simpel reglement met al die 1600 motoren die allemaal
geknepen worden door de krappe luchtinlaat. Je ziet dan ook
in het NK een hele brede top die allemaal met een ander merk
motor rijden".
Franse motoren
De liefde voor Franse motoren stamt al uit de beginperiode.
Met een Renault werd de strijd immer aangegaan in de vrije standaardklasse
en sinds 7 jaar ligt er achterin de verlaagde kever een Peugeot
motor. Een zeer competitieve en betrouwbare motor die door Martin
Rotink gebouwd is. Deze afgestuurde autotechnicus wist de van
oorsprong 1900cc motor op een ingenieuze wijze terug te brengen
naar de snelle 1600 motor waar Klaster nu al die jaren al mee
rijdt. De techneut pur sang is dan ook goed in zijn uitdaging
geslaagd gezien de constante resultaten de afgelopen seizoenen.
"Halverwege het seizoen werd er een bod uitgebracht op
de complete auto en zo kon ik snel een deal maken met de nieuwe
eigenaar. Maar ik wilde wel het NK seizoen afmaken en zodoende
stond de dag na het NK de nieuwe eigenaar op de stoep en zonder
dat we de auto schoon hebben kunnen maken is deze van eigenaar
verwisseld".
Toekomstplannen
Dat de liefde van zijn leven ook uit de Keverklasse
komt daar keek dan ook niemand vreemd van op. Na vele gevechten
op de baan te hebben gevoerd met Aafje de Haan, ook rijdend
in de keverklasse, sloeg de vonk in het rennerskwartier over
en bloeide er iets moois op tussen deze Romeo en Julia van de
keverklasse. Door deze liefde kan de planning voor het komende
seizoen nog alle kanten opgaan want Jan-Paul en Aafje zijn in
blijde verwachting van hun eerste kindje. Deze situatie heeft
Aafje dan ook doen besluiten te stoppen met rijden en zo wordt
haar kever verruild voor een hobbelpaard. De werkloze kever
in de schuur is inmiddels al helemaal omgebouwd voor Jan-Paul.
"De plannen om met een sprinter te gaan rijden voorzien
van een motorfiets blok gaan we nu dan ook niet uitvoeren. We
gaan gewoon weer met de kever verder en over de motor is nog
niets bekend behalve dat het een 1600 wordt. We gaan ook de
mogelijkheden bekijken om de motor aan te kunnen passen voor
zowel de NK's als de Europokal. Maar ik heb ook een aanbieding
liggen om in een geleende sprinter te gaan rijden dus eigenlijk
is er nog niets zeker" aldus een vooruitblikkende Klaster.
Tekst:
Emile Moorelisse - AutoCrossNederland.NL