10 december 2007

Jan-Paul Klaster, klasbak in de keverklasse

In 2004 werd Oldemarkt verkozen tot de mooiste plaats van Nederland en laat hier nu de op een na snelste keverrijder van ons land wonen. In de Kop van Overijssel, tegen nationaal park de Weerribben aan, zochten we hem op. In de Vakgarage van zijn vader en oom maakte Jan-Paul Klaster tijd voor ons vrij zodat we hem het hemd van het lijf konden vragen.

Uiteindelijke doel
In het nationale autocross wereldje verraste Klaster in 2003 iedereen tijdens de NK wedstrijd in Kerkdriel. Na het winnen van de kleine finale plaatste hij zich voor de grote finale. Vanaf de laatste rij versloeg hij iedereen en zo werd de relatief onbekende Klaster een rijder om rekening mee te houden.

In het eindklassement eindigde Klaster in dat jaar nog buiten de top-10 maar de 2 seizoenen die daarop volgden werden met een 5e plaats beloond. Vorig seizoen steeg Klaster nog een plekje en behaalde zo een mooie 4e plaats in de eindstand van het Nederlands kampioenschap. Voor dit jaar werden verwachtingen dan ook naar boven toe bijgesteld en dit kwam dan ook uit. De ijzersterk rijdende Arjan Stokkink, en tevens kampioen dit jaar, werd tweemaal in een rechtstreeks gevecht verslagen door Klaster wat hem in Visvliet zelfs de dagoverwinning opleverde. Het uiteindelijke doel, de titel in dit prestigieuze kampioenschap, werd net niet gehaald maar met de 2e plaats was de 31 jarige Jan-Paul allerminst ontevreden.

Overstap
Alles wat maar door een motor werd aangedreven vond Jan-Paul spannend en zijn hart lag in zijn jonge jaren dan ook bij de motorcross. Over deze tijd vertelde Klaster dan ook: "Door een knieblessure kon ik met deze sport niet meer doorgaan en zodoende ben ik overgestapt naar de autocross. Maar af en toe kruip ik nog wel eens op de crossmotor om lekker een beetje rond te scheuren. Anders duurt de winter wel erg lang".

In Noord-Nederland is de vrije standaard klasse enorm populair. Het grote nadeel aan deze klasse is dat deze klasse in de rest van Nederland niet bestaat. Jan-Paul wilde toch ook grote nationale wedstrijden gaan rijden en moest daardoor noodgedwongen een overstap maken.

"Per slot van rekening had ik alles in deze klasse gewonnen met mijn Renault en dan zoek je een nieuwe uitdaging. Samen met Onne de Vries, die ook stopte met deze klasse, heb ik toen de mogelijkheden op een rijtje gezet en zo kwamen we uit bij de keverklasse. In de regio waren er ook genoeg dus kon ik mooi ervaring opdoen alvorens aan de NK's te gaan deelnemen".

Tijdens het gesprek schoof ook Gerardus Klaster aan (de vader van) en hij legde dan ook zijn visie op de tafel met betrekking tot deze klasse: "Wat is er nu competitiever dan deze klasse? Het is een simpel reglement met al die 1600 motoren die allemaal geknepen worden door de krappe luchtinlaat. Je ziet dan ook in het NK een hele brede top die allemaal met een ander merk motor rijden".

Franse motoren
De liefde voor Franse motoren stamt al uit de beginperiode. Met een Renault werd de strijd immer aangegaan in de vrije standaardklasse en sinds 7 jaar ligt er achterin de verlaagde kever een Peugeot motor. Een zeer competitieve en betrouwbare motor die door Martin Rotink gebouwd is. Deze afgestuurde autotechnicus wist de van oorsprong 1900cc motor op een ingenieuze wijze terug te brengen naar de snelle 1600 motor waar Klaster nu al die jaren al mee rijdt. De techneut pur sang is dan ook goed in zijn uitdaging geslaagd gezien de constante resultaten de afgelopen seizoenen.

"Halverwege het seizoen werd er een bod uitgebracht op de complete auto en zo kon ik snel een deal maken met de nieuwe eigenaar. Maar ik wilde wel het NK seizoen afmaken en zodoende stond de dag na het NK de nieuwe eigenaar op de stoep en zonder dat we de auto schoon hebben kunnen maken is deze van eigenaar verwisseld".

Toekomstplannen
Dat de liefde van zijn leven ook uit de Keverklasse komt daar keek dan ook niemand vreemd van op. Na vele gevechten op de baan te hebben gevoerd met Aafje de Haan, ook rijdend in de keverklasse, sloeg de vonk in het rennerskwartier over en bloeide er iets moois op tussen deze Romeo en Julia van de keverklasse. Door deze liefde kan de planning voor het komende seizoen nog alle kanten opgaan want Jan-Paul en Aafje zijn in blijde verwachting van hun eerste kindje. Deze situatie heeft Aafje dan ook doen besluiten te stoppen met rijden en zo wordt haar kever verruild voor een hobbelpaard. De werkloze kever in de schuur is inmiddels al helemaal omgebouwd voor Jan-Paul. "De plannen om met een sprinter te gaan rijden voorzien van een motorfiets blok gaan we nu dan ook niet uitvoeren. We gaan gewoon weer met de kever verder en over de motor is nog niets bekend behalve dat het een 1600 wordt. We gaan ook de mogelijkheden bekijken om de motor aan te kunnen passen voor zowel de NK's als de Europokal. Maar ik heb ook een aanbieding liggen om in een geleende sprinter te gaan rijden dus eigenlijk is er nog niets zeker" aldus een vooruitblikkende Klaster.

Tekst: Emile Moorelisse - AutoCrossNederland.NL

10 december 2007.