Wat is het toch elk jaar weer een heerlijk gevoel als we
het karakteristieke Valkenswaard binnen rijden. Mooi groot dorpsplein,
zoals in zoveel Brabantse dorpen, gesitueerd rondom de kerk.
En als we in Valkenswaard rijden gaan we uiteraard naar het
Eurocircuit want op een losse zondag breng je geen bezoek aan
de Kempervennen natuurlijk. De testdag is een mooie inleiding
van het autocross seizoen want sinds de Formula Rallyracing
klasse in het leven geroepen is ronken ook de motoren van de
sprinters op het circuit.
De weersvooruitzichten lieten te wensen over zodat we besloten
om vroeg op het circuit aanwezig te zijn. Een storingsgebied
tot aan de middag zou het midden van het land teisteren en na
de middag zou deze storing wegtrekken via het zuidoosten. Om
het gevoel dus weer te krijgen in het fotograferen en de nieuwe
materialen uit te testen vroeg uit de veren. En achteraf bleek
het een hele goede keuze geweest te zijn daar het tot 14.30
uur op een paar verdwaalde druppels na gewoon droog is gebleven.
Eenmaal op het circuit hoorden we als snel dat de echte cross
opener is Horst afgelast was en voorlopig verplaatst naar 30
maart.
Wat ons als eerste opviel, en wat we ook over het hoofd konden
zien, was de mega grote touringcar van Kuijpers Racing uit Ravenstein.
De sprinter had ogenschijnlijk geen wijziging ondergaan maar
het vervoer van de potente Superklasse Porsche echter wel. Drukke
winter gehad maar dan heb je ook iets staan om trots op te zijn.
Peters Autosport had een soortgelijke metamorfose ondergaan.
Aan de vooravond van een nieuw seizoen wat volledig in het teken
zal staan van de EK's is ook hier een nieuwe touringcar gebouwd.
Een creme kleurige deze keer herbergt 8 slaapplaatsen en ook
de sprinter kan achterin geparkeerd worden. Niets meer wat het
EK avontuur in de weg kan staan van rijder John lagodny uit
Luxemburg. Toch was het nog even schrikken bij de technische
keuring daar de nieuwe 1300 Hayabusa motor teveel geluid produceerde.
De techneuten van Peters Autosport losten het vakkundig op en
bij de 2e keuring kwam er groen licht.
Martijn Ferket kwam om na de korte winter het gevoel weer onder
de knie te krijgen. Dit lukte wel alleen had de Zeeuw liever
een wat drogere ondergrond gehad. Met zoveel driftwerk was er
veel stuurwerk te doen alleen had hij liever meer grip gehad.
Opvallend was de sprinter van Rene Teerink. De Oval kampioen
kwam testen in Valkenswaard en deze sprinter is toch net wat
anders opgebouwd als wij gewend zijn. Breder en ook de spoiler
heeft andere proporties als we in de cross gewend zijn. Als
de vlammen die de uitlaat verlieten een goed voorteken voor
het nieuwe seizoen zijn dan gaat Teerink een vlammend seizoen
tegemoet.
Het was een internationaal gezelschap want de Duitser Herman
Hinnenkamp gaf zijn geel/oranje sprinter ook weer flink de sporen.
Leuk om de oude rot weer eens op Nederlandse bodem aan het werk
te zien.
Proflex Belgie profileerde zich ook. Wat was het een genot om
de snelle Mark van Eijken aan het werk te zien. Volledig driftend
en de natte plekken vooral niet ontwijken zorgde hij ervoor
dat er veel modder een steentjes buiten het parcours raakten.
Jan de Haan kwam zijn eigen motor testen. Hij voelde de Buchl
flink aan de tand en na diverse wijzigingen aan sporing en vering
besloot hij na de pauze niet meer op de baan terug te keren
door een klein motor probleem. De nieuwe motor van Jan de Haan
komt in de loop van het seizoen pas in de Buchl. Tijdens de
2e Europokal in Terwolde is de planning dat deze Postma Autosport
motor gemonteerd wordt.
Daniel de Bone loopt qua sponsoring vast vooruit op zijn klasse
sponsor van de Sprint 1600 klasse in de NK's. Finish het autocrossmagazine
van de Benelux siert zijn rood/witte TACO sprinter.
Mooie sprinter bracht ook Sander Derikx op de baan. De voormalig
keverrijder had enorme moeite om zijn wagen op de gladde baan
in bedwang te houden. Vooral de wegligging van de voorwielen
liet te wensen over en zodoende viel het allemaal nog niet mee.
Uiteraard waren er nog veel meer sprinters die de testdag succesvol
afrondden. En ook de rallyracers zelf kwamen weer met prachtige
auto's aan de start. Zo zagen we de BMW 1 van Michael de Keersmaeker
nu live in actie. Op de open deur dagen van RPower stond deze
nog te glimmen en nu was de vuurdoop daar. En zoals het eruit
zag zal de Ford Fiesta van Jos Sterkens hier toch geduchte concurrentie
van gaan ondervinden.
Genieten was het ook weer van Ron Snoeck. Vorig jaar reed hij
voor het eerst met de VW Golf en na een gedegen testjaar liet
de Winterswijker zien er klaar voor te zijn. Met hoge snelheid
en sissende turbo bracht hij de vele toechouwers in extase.
De Nederlands kampioen RST klasse Leo van der Eijk was er uiteraard
ook weer bij. Na veel op Zandvoort gereden te hebben afgelopen
winter zijn de verwachtingen hoog gespannen in het AVL team.
En na mijn kleine neefje afgegeven te hebben aan Leo kon ook
hij niet anders verklaren dan dat het vet was. Ofwel Leo gaat
weer voor een nieuw kampioenschap en verdient dat in mijn ogen
dan ook weer.
Tekst: Emile Moorelisse - AutoCrossNederland.NL
Foto's: klik hier