12-13 april 2008

EK Foz Coa: Glenn van Rosmalen

Afgelopen woensdag vertrokken we met goeie moed richting het warme weer in Portugal. Aangezien een goede voorbereiding het halve werk is gingen we dan ook vol zelfvertrouwen op weg. Het zelfvertrouwen ging overigens na 1km van huis te zijn al wat schade te vertonen want het het lampje van de dynamo begon spontaan te branden bij de bus.


foto: Florian Bousseau

Gokken we dat we Portugal halen zonder dat er bijgeladen wordt? Niet dus, omdraaien en naar huis was het motto. Na een redelijke nachtrust en opnieuw goeie moed verzameld zijn we onder de bus gekropen. Met de gedachte "de dynamo kan het niet zijn want die is pas gereviseerd" was het, je raad het al, toch de dynamo. Na veel pijn en moeite en bloed, zweet en tranen hebben we het toch weer voor elkaar gekregen. Een dag later dan gepland, donderdag dus, begonnen we wederom aan een poging om Portugal te bereiken.

Na 12uur gereisd te hebben schoten we aardig op en werd het tijd voor een break. Na het uitstappen zagen we dat de bus achter doorhing, een luchtbalg kapot! Hadden we al niet genoeg werk gehad soms? Onze pauze werd zodoende dus weer omgezet in werken en 3 uur later konden we weer verder met de reis. Zo goed, of zo slecht (doorhalen wat niet van toepassing is), als het allemaal gegaan is kwam op vrijdagavond ons einddoel dan toch in zicht; Foz Coa. En omdat een mens krijgt wat hij verdiend scheen speciaal voor ons de zon. Zaterdag konden we dan eindelijk crossen en beginnen met de training. Eindelijk konden we het tastbare resultaat zien van ons nieuwe frame wat we in de winter ontwikkeld en genouwd hebben.


foto: Florian Bousseau

De tijdtraining ging goed met een 4de tijd in de eerste tijdtraining. De totale eindtijd werd uiteindelijk de 6de en dat vonden we niet slecht met een nieuwe auto. De auto was zo nieuw dat we echt konden zeggen dat we er alleen een keer heen en en een keer hard weer terug gingen op straat. Met een sterk deelnemers veld van 23 man waren we begrijpelijk dan ook zeer tevreden. Na de tijdtraing komt dan later op de dag de 1e manche maar door de laagstaande zon werd deze uitgesteld naar de zondag. Drukke dag en eigenlijk weet je dan nog niets. Slapen en hopen op een goede crossdag dan maar.

Eindelijk dan toch de langverwachte 1e manche en... deze manche werd gewonnen! Op naar de 2de manche waarin Glenn en passant een nette 2de plek achter Stubbe behaalde en zo waren de de rollen dus omgekeerd. In de 3de manche werd weer een 2de plek behaald en dat zag er dus goed uit voor de finale maar helaas net geen eerste rij voor Glenn met zijn bescheiden aantal van maar 3 punten. Er waren nog betere want Kerka had 2x1 en dat zelfde gold voor Stubbe en Turek. Maar met een hagelnieuwe auto op de 2e starrij plaatsnemen met nog 2 landgenoten in de finale bood perspectieven.


foto: Florian Bousseau

Een goede start van de 2de rij en zo reden de 3 2400cc-ers achter elkaar aan. Helaas sloeg het noodlot toe bij het aanvangen van de 5de ronde. Na alle pech met de bus kon dit er ook nog wel bij, een afgedraaide spliensbus welke waarschijnlijk slecht gehard was deed ons de das om. Maar dealniettemin hebben we laten zien dat we er zijn! Dit weekend hopelijk revanche maar dan moet het eerst wel beter weer worden want het is hier op z'n nederlands gezegd "honde weer!"

Groeten uit Portugal van Sven
Autocrossteam van Rosmalen

geplaatst: 21 april 2008.