12-13
april 2008
EK
Foz Coa: Glenn van Rosmalen
Afgelopen woensdag vertrokken we met goeie moed richting
het warme weer in Portugal. Aangezien een goede voorbereiding
het halve werk is gingen we dan ook vol zelfvertrouwen op weg.
Het zelfvertrouwen ging overigens na 1km van huis te zijn al
wat schade te vertonen want het het lampje van de dynamo begon
spontaan te branden bij de bus.
foto: Florian Bousseau
Gokken we dat we Portugal halen zonder dat er bijgeladen wordt?
Niet dus, omdraaien en naar huis was het motto. Na een redelijke
nachtrust en opnieuw goeie moed verzameld zijn we onder de bus
gekropen. Met de gedachte "de dynamo kan het niet zijn
want die is pas gereviseerd" was het, je raad het al, toch
de dynamo. Na veel pijn en moeite en bloed, zweet en tranen
hebben we het toch weer voor elkaar gekregen. Een dag later
dan gepland, donderdag dus, begonnen we wederom aan een poging
om Portugal te bereiken.
Na 12uur gereisd te hebben schoten we aardig op en werd het
tijd voor een break. Na het uitstappen zagen we dat de bus achter
doorhing, een luchtbalg kapot! Hadden we al niet genoeg werk
gehad soms? Onze pauze werd zodoende dus weer omgezet in werken
en 3 uur later konden we weer verder met de reis. Zo goed, of
zo slecht (doorhalen wat niet van toepassing is), als het allemaal
gegaan is kwam op vrijdagavond ons einddoel dan toch in zicht;
Foz Coa. En omdat een mens krijgt wat hij verdiend scheen speciaal
voor ons de zon. Zaterdag konden we dan eindelijk crossen en
beginnen met de training. Eindelijk konden we het tastbare resultaat
zien van ons nieuwe frame wat we in de winter ontwikkeld en
genouwd hebben.
foto: Florian Bousseau
De tijdtraining ging goed met een 4de tijd in de eerste tijdtraining.
De totale eindtijd werd uiteindelijk de 6de en dat vonden we
niet slecht met een nieuwe auto. De auto was zo nieuw dat we
echt konden zeggen dat we er alleen een keer heen en en een
keer hard weer terug gingen op straat. Met een sterk deelnemers
veld van 23 man waren we begrijpelijk dan ook zeer tevreden.
Na de tijdtraing komt dan later op de dag de 1e manche maar
door de laagstaande zon werd deze uitgesteld naar de zondag.
Drukke dag en eigenlijk weet je dan nog niets. Slapen en hopen
op een goede crossdag dan maar.
Eindelijk dan toch de langverwachte 1e manche en... deze manche
werd gewonnen! Op naar de 2de manche waarin Glenn en passant
een nette 2de plek achter Stubbe behaalde en zo waren de de
rollen dus omgekeerd. In de 3de manche werd weer een 2de plek
behaald en dat zag er dus goed uit voor de finale maar helaas
net geen eerste rij voor Glenn met zijn bescheiden aantal van
maar 3 punten. Er waren nog betere want Kerka had 2x1 en dat
zelfde gold voor Stubbe en Turek. Maar met een hagelnieuwe auto
op de 2e starrij plaatsnemen met nog 2 landgenoten in de finale
bood perspectieven.
foto: Florian Bousseau
Een goede start van de 2de rij en zo reden de 3
2400cc-ers achter elkaar aan. Helaas sloeg het noodlot toe bij
het aanvangen van de 5de ronde. Na alle pech met de bus kon
dit er ook nog wel bij, een afgedraaide spliensbus welke waarschijnlijk
slecht gehard was deed ons de das om. Maar dealniettemin hebben
we laten zien dat we er zijn! Dit weekend hopelijk revanche
maar dan moet het eerst wel beter weer worden want het is hier
op z'n nederlands gezegd "honde weer!"
Groeten uit Portugal van Sven
Autocrossteam van Rosmalen