27
april 2008
Wedstrijd
1 VeKa NK autocross
27 april 2008 Aalten
Een seizoen wat vroeger van start had moeten gaan dan ooit
tevoren mondde tot nu toe uit in een voorseizoen wat we als
mager kunnen omschrijven. Met een paar grote wedstrijden in
Albergen, Langeveen, Haarle en Overloon zijn de meters die de
meeste rijders hebben afgelegd nog niet optimaal. Maar ook al
is het een kort voorseizoen geweest er komt een einde aan, en
zo bijt Stichting Sportevenementen Aalten (SSA) het spits af
wat betreft de NK serie.
SSA is er, zoals de laatste 2 jaar op rij ook al het geval was,
weer in geslaagd alles tot in de puntjes te verzorgen. De laatste
2 jaren was er wel wat op het weer aan te merken wat de organisatie
danig parten speelde. Hoe anders was het nu? Met vooruitzichten
qua temperatuur van rond de 20 graden zou het nu wel even wat
anders gaan worden. Geen natte baan en een licht vochtig rennerskwartier
was wat we tegenkwamen op de grens met Duitsland. Wat een heerlijk
gevoel om hier dan ook rond te lopen met de zon lekker brandend
op de pet.
De aanloop naar deze "Grand Prix van Aalten" hebben
we SSA extra veel aandacht geschonken op onze website. Vooral
het stukje over de geschiedenis van SSA leerde ons veel over
deze daadkrachtige club liefhebbers van de autocross. Nog niet
zo lang bij de KNAF aangesloten en nu al bijna niet meer weg
te denken uit de NK serie. En dat zegt wel het 1 en ander of
de capaciteiten binnen deze organisatie.
Hoofdsponsor
Voor het 3e achtereenvolgende jaar heeft VeKa Shipbuilding
uit Werkendam haar naam verbonden aan het NK autocross. Het
is dus al een beetje de gewoonte geworden dat de schepen bouwende
broers Jan en Peter Versluis dit doen. Uiteraard zijn we VeKa
zeer erkentelijk dat ze hoofdsponsor zijn want zo is het weer
mede mogelijk gemaakt dat er TV minuten zijn ingekocht. Toch
moet het BSAC elk jaar haar best weer doen om alle sponsoren
aan zich te binden en aan de blokjeswand en de spandoeken langs
de baan te zien is dit ook dit jaar weer gelukt. Een opvallende
verschijning is dit jaar de combinatie sponsoring van Verweij's
Trucking uit Lopik en AutoCrossNederland.nl. Door toedoen van
Superklasse rijder André Verweij, die op zondag overigens niet
rijdt, is deze combinatie dan ook mogelijk gemaakt en zijn wij
als website dan ook prominent aanwezig als mede-sponsor van
het VeKa NK Autocross. Andre nogmaals chapeau!
Wintertijd
In de winter hebben we ons zeker niet verveeld. Onze
spionnen in het hele land hebben ons, en wij jullie, op de hoogte
gehouden met de meest bizarre crossips. Maar zoals het een echte
crossip betaamd hoeven ze niet waar te zijn. In het oog springende
crossips, zomaar midden in de winter, waren die van de terugkeer
van Dirk van Dijk. Of de switch van Hendrik Stadman naar een
MR2 met een zeer speciale motor. Of wat dacht je van Willem
Snijder die terugkeert in de keverklasse. Of de Belgische invasie
binnen het NK. Een Peugeot motor voor Klaas Postma en een Postma
motor voor Jan de Haan. En zo kunnen we nog wel even doorgaan.
Toch hebben we deze winter gemerkt dat de crossips door een
boel mensen gelezen worden en uitzoekwerk heeft ons het volgende
opgeleverd; rond de 90 procent van de geplaatste crossips blijken
echt waar te zijn. En om deze dan ook allemaal bewaarheid te
zien hebben we een grote wedstrijd nodig waar we al deze kanonnen
aan het werk kunnen zien. We zijn dus benieuwd of we de 90 procent
gaan halen.
Reglementwijzigingen
De gemoederen zijn de afgelopen week danig bezig gehouden
door een reglementswijziging ten aanzien van het veroorzaken
van een valse start. In het kort komt het erop neer dat de veroorzaker
van een valse start gewoon door moet rijden en als laatste rijdende
auto geklasseerd gaat worden. Commotie alom en iedereen heeft
zijn eigen mening daarover. De rijders die de moeite hebben
genomen een vergadering bij te wonen hebben hierover besloten
en deze beslissing is overgenomen door het BSAC. Of het een
goede of een foute beslissing is zullen we gaan meemaken maar
een punt van discussie is het zeker. We zijn dan ook erg benieuwd
hoe het allemaal gaat lopen. In het voetbal werd jaren geleden
ook de terugspeelbal op de keeper aan banden gelegd. Stanley
Menzo was de eerste die hier dan ook goed mee de fout inging
door de bal toch op te pakken. Eens zien wie de Stanley Menzo
van de autocross gaat worden.
Het vrijgeven van de bandenkeuze voor de standaardklasse is
zo'n ander hot item. We zullen dus gaan meemaken of de vrije
bandenkeuze niet al teveel "standaard" bakken naar
de eeuwige jachtvelden geholpen gaan worden.
Ook de mogelijkheid om als equipe in te schrijven is sinds dit
jaar mogelijk. Met minimaal 2 en maximaal 3 rijders kun je dus
als 1 equipe kans maken op de Nederlandse titel. In het gekste
geval staan er dus 9 man op het eindpodium in Koudum...
Succes
De enorme uitstraling die het NK autocross met zich
meebrengt de laatste jaren, heeft ervoor gezorgd dat er maar
liefst 292 inschrijvingen voor het NK zijn. Reden te meer om
soms de gedachte te laten gaan over het feit hoe er een gereduceerd
aantal inschrijvingen verkregen kan worden. Als alle deelnemers
op 1 NK tegelijk verschijnen zal het niet meevallen dit op 1
dag te ronden. Dus reist de vraag: "Gaat het NK aan zijn
eigen succes ten onder?". Ook hier zijn manieren en meningen
te over hoe dit gerealiseerd kan worden. Misschien in de loop
van het seizoen eens wat meningen aanhoren en er dan een leuk
column aan wijden.
De jeugd heeft de toekomst en met 42 inschrijvingen staan er
weer genoeg te popelen om te crossen. De standaardklasse is
ook nu weer het grootst met 72. De toerwagens nemen, gelukkig,
weer meer en meer in populariteit toe en zo kunnen we er 26
verwachten. De kevers zijn met 38 ook weer aan een opmars bezig
en maken zo ook weer kans op een kleine finale. De Sprint 1600
zit sinds jaren ook weer in de lift en met 29 deelnemers hebben
we 2 mooie volle manches. De Sprint 2000 is ook weer vol en
zo staan er 58 ingeschreven. De Superklasse stopt met 27 en
zo kunnen ook zij 2 manches mooi vol krijgen.
Zodoende dus weer 7 klassen waarin een Nederlandse titel te
behalen valt dus... let the games begin!
Drukte
Door vergunning problemen werd net voor de start van
deze NK dat de eerste EP van dit seizoen geen doorgang kon vinden.
Dit zal ongetwijfeld hebben meegespeeld dat het extra druk was
deze eerste NK in Aalten. Met rond de 225 deelnemers zou het
een hele klus gaan worden om de finales op tijd te ronden. Op
voorhand is dit koffiedik kijken en dan ook niet te voorspellen.
Vol goede moed werd er dan ook te laat gestart. Er was een hoop
te doen geweest bij verschillende rijders, in verschillende
klassen, die de loopbriefjes niet op tijd hadden ingeleverd.
Een slecht begin zou ook een slecht einde gaan worden, helaas.
Door het gedoe met de loopbriefjes werd ook de volgorde creatief
aangepast; junioren - toerwagen - standaard - sprint 2000 -
sprint 1600 - kevers - supers.
De baan was door de organiserende SSA werkelijk mooi neergelegd
met de maximaal toegestane lengte van 700 meter. De baan was
uitgezet waar in 2007 het rennerskwartier ingedeeld was. De
ondergrond was leemachtig en in het huidige rennerskwartier
was het dan ook nog licht vochtig zoals in de inleiding vermeld.
Juniorklasse
Een drukte van belang met weer veel nieuwe aanwas aan
nieuwe rijders die het dit jaar graag willen proberen de gevestigde
orde het lastig te gaan maken. Onder de nieuwe rijders kom je
dan ook weer rijders tegen met bekende achternamen waarbij je
moet gaan nadenken. Zo viel de naam van Rick van Herwijnen op
die we moeten zoeken in de categorie bekende vader. De vader
van Rick is namelijk Anton van Herwijnen de voormalig Superklasse
rijder. Leuk om ze zo weer tegen te komen op de autocross. Terug
van de historie naar het heden want het ging er natuurlijk vandaag
om wie het regerend kampioen Marcel Reints moeilijk kan gaan
maken in 2008.
Genoeg rijders en rijdsters om een kleine finale te verrijden,
die pas om 18.45h begon, welke door Jiri Osinga werd gewonnen.
Hij nam Hendrik-Jan Praamstra en Rudy van Asselt mee naar de
finale om de 15 starters compleet te kunnen maken.
De finale had logischerwijs een nog later begin tijdstip en
rond 20.00h was het dan eindelijk zover. Marcel Reints redde
het net niet om als eerste in de bocht te komen. Hij moest de
snelle Suzuki rijder Raymond Reints voor laten gaan. De rijder
met startnummer 550 werd vorig jaar gediskwalificeerd na de
wedstrijd in Haarle en wilde graag wat recht zetten en ging
er eens goed voor zitten. Toch wist Raymond zijn belager Marcel
met de Peugeot 205 niet achter zich te houden. De mindere wegligging
van de Suzuki was hier dan ook debet aan. Een ronde later valt
de sterk rijdende Patty Stiphout stil en zodoende einde finale
voor haar. Hierna volgt er een touche tussen Raymond Reints
en Stephan van Dijk waardoor Miranda Verhees ineens 2e ligt.
Hierdoor kan Marcel Reints zijn voorsprong flink uitbouwen.
Mike Bartelen zorgde voor een herstart door in de 3e bocht zijn
auto verkeerd te parkeren. Herstart op de baan die wel weer
eens voor spannende taferelen kon gaan zorgen want Raymond Reints
liet eerder al zien een snelle starter te zijn. Toch kon hij
niet profiteren en zo pakte Marcel Reints nu wel de kopstart
en hij begon direct aan het uitbouwen van zijn voorsprong. De
herstart duurde maar een paar ronden, waarin de strijd op plaats
2 mooi om te zijn was, toen Stephan van Dijk zijn wagen omrolde.
Ook nu weer een code rood maar gelukkig waren er nu genoeg ronden
afgelegd om het eindresultaat op te kunnen tekenen.
1. Marcel Reints
2. Raymond Reints
3. Miranda Verhees
Toerwagenklasse
Met 1 volle manche ging de snelste klasse met de voor
ons herkenbare auto's van start. Opvallend hierbij waren een
aantal werkelijk prachtig geprepareerde toerwagens. Onder meer
was Marcel Ottink naar Aalten gekomen om zijn FIA toerwagen
te testen. Helaas restte hem niets anders dan alles onder de
FIA vlag te moeten doen. Want ook de bandenkeuze is dan niet
vrij dus ook hier geen noppen voor hem. De, in verhouding, zware
Seat Ibiza, is wel een staaltje vakwerk geworden. Toch is het
in het zand moeilijk om met deze auto mee te komen. De voorruit
zit er namelijk gewoon in en deze de hele tijd schoonhouden
met de ruitenwissers aan viel dan ook niet mee. Toch heeft Ottink
alles heel gehouden en daarmee redelijk wat data kunnen verzamelen
en een gevoel bij de auto gekregen.
Toon Kooremans maakte mee dat het ene jaar het andere niet is.
Problemen met de versnellingsbak maakten een aantal tripjes
naar Duitsland nodig. In het Belgische Meer leek alles onder
controle maar toch werd de bak sterker gemaakt. Helaas voor
de nummer 3 van het vorige NK werd duidelijk dat het euvel nog
niet verholpen is. Met een greppel crash in manche 1 en een
kapotte bak in manche 2 was er helaas al een schrap resultaat
voor de Brabander.
De start van de finale was niet te voorspellen. De snelste starter
van de dag bleek nieuwkomer Ton van Leeuwen te zijn. De rijder
van de RangPang maakte afgelopen winter een Mitsubishi EVO klaar
voor de toerwagenklasse en waste bij de start van de finale
Peter Breederland en Anton Roor de oren. Een onvoorspelbaar
begin dus voor een zinderende finale waar ook de eindelijke
terugkeer van Rob van Kuringe een feit was. Ton van Leeuwen
gaf de Mitsubishi flink de sporen en maakte het Peter Breederland
erg moeilijk om de definitieve inhaalpoging mogelijk te maken.
Toch bleef de zeer strak en sterk rijdende Breederland aandringen
en na 4 ronden begon de indrukwekkende opmars van Breederland.
Ton van Leeuwen werd hard voorbij gereden en was Peter Breederland
de held van de finale die er voor zorgde dat er maar 3 auto's
in dezelfde ronde eindigden. Ofwel de nummer 4, Rene van Vliet
met zijn weer strakke Subaru, werd gedubbeld. Bij Ton van Leeuwen,
die steeds optimaal gebruik maakte van de kracht van zijn turbo,
werd de motor toch een beetje te warm getuige het kokende potje
achterin de auto. Roor, de kampioen van 2007, kreeg zodoende
de 2e plaats in handen. De inmiddels op de 3e plaats rijdende
Rob van Kuringe kon met zijn kever geen vuist maken tegen Roor
vanwege de grote achterstand. Maar bij zijn rentree toch op
het podium eindigen stemde de garage houder positief. Zodoende
zijn de kaarten geschud en pakte Peter Breederland met de zeer
lichte Suzuki Swift met de Hayabusa motor een zeer overtuigende
overwinning met een al even overtuigende voorsprong. Anton Roor
reed ook sterk en parkeerde de Astra netjes als 2e in het parc
ferme voor Rob van Kuringe. Maar als persoonlijke noot aan deze
finale wil ik toch graag een diepe buiging maken voor debutant
Ton van Leeuwen waarvan we erg benieuwd zijn wat hij op de klei
gaat klaarspelen.
1. Peter Breederland
2. Anton Roor
3. Rob van Kuringe
Standaardklasse
De klasse waar al sinds jaar en dag de meeste deelnemers
zijn was vandaag dan ook weer geen uitzondering. Ook hier weer
een aantal nieuwe auto's en rijders die van merk zijn veranderd.
Zo kocht Lourenz de Vries de oude auto van Ronnie Vetketel (Toyota
MR2) en kende daar vandaag de nodige problemen mee waardoor
hij niet verder kwam dan de kleine finale waarin hij de auto
verkeerd om neerlegde. Ook de nieuwe MR2 wagens van Hendrik
Stadman en Peter Lensink waren samen op de baan. Spraakmakend
in het winterseizoen vanwege de aparte motoren waarmee deze
rijders aan de start verschenen. Vooral Stadman liet zien dat
er rekening met hem gehouden diende te worden en hij gaat voor
prolongatie van zijn titel.
Uiteraard een kleine finale waarbij niemand gespaard werd deze
keer. Door een koprol van Rene Snippe ontstond er een herstart
op de baan. Oane Hamersma maakte ook hier weer een goede indruk
en reed zich de finale in. Sasa Kovac en Daan Zwanenburg maakten
dezelfde stap.
De finale was al wat moeilijker te volgen vanwege het late tijdstip
en het ontbreken van licht om deze tijd. Maar er werd vrolijk
gestart en Hendrik Stadman deed wat hij de hele dag al deed
en dat was snel starten. De kopstart was dan ook overduidelijk
voor hem alhoewel Godfried Bergs toch probeerde aan te dringen.
Stadman was vrij om te gaan en staan waar hij wilde en zodoende
begon hij gestaag een flinke voorsprong op te bouwen. Achter
de ontketende koploper was Peter Lensink continu in zijn spiegels
aan het kijken want de Astra's van zowel Bergs als Chris Wagenaar
zaten achter hem aan. Mariska Verhees kwam toen al niet meer
in het stuk voor. De charmante Liesselse had de Honda toen al
stil moeten zetten in de eerste bocht en behaalde zodoende niet
al teveel punten bij haar debuut in de standaardklasse. Daan
Zwanenburg leek nog erg onder de indruk van zijn finaleplaats
dat hij de auto met het dak in de rijrichting legde en zodoende
was er alweer een code rood te betreuren. Zonde van de kostbare
tijd maar een herstart was toch noodzakelijk. Hendrik Stadman
zijn koppeling werkte ook bij de herstart weer perfect en hierna
reed hij dan ook onbedreigd naar een start-finish overwinning
die meer dan verdiend was. Achter Stadman was de strijd geweldig
om te aanschouwen en dan ook tot het laatst toe erg spannend.
De zilveren plak werd niet zomaar weggeven door de strijders
in de Aaltense arena. Eerst was het de opvallend sterk rijdende
Robert Wassenaar die de meeste aanspraak maakte. Helaas maakte
een enorme rookwolk een einde aan zijn ambitie. Hierna maakten
Godfried Bergs en Chris Wagenaar er een mooi kat-en-muis spelletje
van wat de Noordhollander Wagenaar uiteindelijk wist te winnen.
Maar cadeau heeft hij het zeker niet gekregen vandaag. In het
parc ferme zagen we na afloop bij beide kemphanen de TC druk
onder de kap neuzen dus moeten we het eindoordeel van deze mannen
even afwachten. Mocht een van deze uit de uitslag worden gehaald
zal Melanie Lokate er een goed gevoel aan overhouden daar deze
blondine op de 4e plaats eindigde. Langs de zijlijn werd overigens
al druk met mobieltjes naar Boels gebeld om eventueel verlichting
te gaan huren.
1. Hendrik Stadman
2. Chris Wagenaar
3. Godfried Bergs
Sprint 2000
Met 54 deelnemers was het weer een drukte van belang
bij de 2 liters. Met 2 Belgen aan het vertrek was het dus een
internationaal deelnemersveld. De regerend kampioen in de Belg
Patrick Cleys en ook vierden we de terugkeer van Patrick Mommen
deze keer met een 2 liter motor van Nissan. In de kleine finale
zagen we Peter Versluis een wereldstart maken. Naar later bekend
werd zou deze vals geweest zijn en zodoende werd Peter naar
de plaats van de laatst rijdende verplaatst. Zo werd de winnaar
van de eerste NK in 2007 flink de dupe van deze nieuwe regel.
Toch plaats ik nu toch een kritische noot bij deze regel die
verder goed bleek te werken. Op de finish van deze kleine finale
werd Freek Gussinklo voorbij gestoken door Leonard van de Ven
die hiermee vierde werd. Achteraf dus derde en door naar de
finale. Had Gussinklo geweten van de valse start van Versluis
dan had hij dit proberen te voorkomen. Hiermee bedoel ik dat
Gussinklo misschien gedacht heeft of ik nu 16 of 17 wordt wat
maakt het uit? Ik wil hiermee maar aangeven dat dit een ander
aspect geeft op iets waar ik niet op voorhand over hen nagedacht.
Gedane zaken nemen geen keer en John Rotink, nog steeds met
de dubbele motorfietsmotor, Patrick Mommen en van de Ven mochten
door naar de grote finale.
In de finale liet een Patrick Cleys zien in een finale er alles
weer eens uit de kast te halen. De kopstart was voor hem en
Douwe Snip probeerde aan te haken met zijn dubbele motor. De
toch minder snelle Snip zorgde ervoor dat Cleys aan een enorme
voorsprong kon gaan werken. Keurig rijdend hield Snip alle gaten
dicht en hij liet zich niet verschalken door zijn aandringende
concurrenten. Herrijk Hop, de op 1 na snelste man van de dag,
vergaloppeerde zich bij het uitkomen van bocht 4 en belandde
onder aan de auto van de glazenwasser waar de starter inzat.
Code rood was het gevolg en tijdens deze situatie vonden zowel
Snip als Cleys hun Waterloo. Snip met een voorwiel wat normaal
een andere stand heeft en Cleys met onbekende pech. De normaal
erg rustig reagerende Cleys stak zijn teleurstelling niet onder
stoelen en banken en stapte gedesillusioneerd uit. Helm, nekband
en handschoenen werden hierbij dan ook uit frustratie op de
grond gegooid. Een haast zekere overwinning ging hier dan ook
in rook op.
De herstart kende een flink uitgedund deelnemersveld door de
vele uitvallers. Op kop werd verrassend de thuisrijder Willem-Jan
van Eerden gezet een protege van Johnny Hakvoorts Fast &
Speed. De oude auto van Eric Kempenaars is nu toevertrouwd aan
de ex-NK kampioen in de keverklasse en hij moest het thuispubliek
op de banken krijgen. Na de herstart lukt dit want niet geheel
onbedreigd reed hij uiteindelijk naar de overwinning in de Sprint
2000 klasse. Roland Akkermans reed voor de herstart een beetje
anoniem mee maar met een uitmuntende herstart pikte hij aan
bij van Eerden. Helaas voor hem lukt het hem niet, ondanks zijn
andere lijnen, om van Eerden te verschalken. John Rotink zag
het doorstoten vanuit de kleine finale beloond met de laatste
podiumplek door Klaas Postma nipt achter zicht te houden.
1. Jan-Willem van Eerde
2. Roland Akkermans
3. John Rotink
Invallende duisternis
Tijdens de finale van de Sprint 2000 werd het al duidelijk
dat er iets niet klopte daar de opgestelde 1600 sprinters wegreden.
De SSA/BSAC en al wie er al niet meer bij betrokken zijn namen
het, terechte, besluit de resterende finales niet meer verder
te rijden vanwege de invallende duisternis. Historisch gezien
een mijlpaal (m.i. werden indertijd in het Drentse Eext de finales
wel allemaal verreden) maar niet 1 om trots op te zijn. Maar
hadden we het niet met zijn allen aan kunnen zien komen? De
manches kostten qua tijd telkens rond de 3 uur. Dat maal 3 maakt
het al 19.00h voordat er aan de kleine finales begonnen kon
worden. Dan zonder tegenslag deze afwerken en de finales rijden.
Simpel gesteld kom je dan al in de buurt van de duisternis.
Was het een optie geweest minder ronden in de manches te rijden?
Of de kleine finales laten vervallen? Geen idee wat er mogelijk
was geweest maar nu blijven we verstoken van 3 mooie finales.
De punten na 3 manches leveren de puntenverdeling op en zullen
ook wel redelijk overeengekomen zijn met de finale. Gelukkig
hebben we wel alle manches kunnen rijden maar de vraag blijft
hoe het tegen gegaan had kunnen worden.
Sprint 1600
Zoals vermeld dus geen finale en ook al net te weinig
deelnemers voor een kleine finales maar wel genoeg om er 15
te kunnen laten starten. Dus moeten we in het geheugen gaan
graven om een aantal feiten van de manches boven te halen. Edwin
Tolkamp liet in de manches zien zich thuis te voelen op zijn
thuisgrond. Ook motorisch heeft Tolkamp een enorme stap vooruit
gemaakt. De Audi motor vertoont geen enkel zwak punt zo lijkt
het tenminste. In geen enkele bocht smoort de motor of hoor
je het toerental inzakken. Ook het optreden van Kees Snel was
erg sterk te noemen. Na 3 manches was hij 1 van de weinige motorfietsrijders
die tussen de automotoren instond. Met zo op het ook vergelijkbaar
materiaal, qua frame en motor, lijkt alles op de Lagodny auto
van 2 jaar terug. Maar ook rijder technisch zag het er allemaal
goed uit bij de look-alike van Huib Versluis. Een keurige tweede
plaats in de eindrangschikking, zijn hoogste ooit, geven hem
moed voor de klei.
Roland Dekkers had de voorgaande wedstrijden zich een beetje
verdekt opgesteld. Verstoppertje spelen heet dat met een mooi
woord. Maar nu het erom gaat is het testen te einde en gaf hij
de (reserve) motor weer flink de sporen. Als alles meezit is
de nieuwe motor voor Visvliet klaar. En als de testresultaten
aangeven dat deze motor beter is als de oude zal het team niet
schromen deze in te bouwen natuurlijk. Ook deze Fast & Speed
protege zal dus nog hogere ogen gaan gooien in de komende NK's.
Andre Bouwmeester behaalde in de 2e manche een overwinning met
zijn hagelnieuwe frame. Trots als hij was behaalde hij nu na
3 manches de 4e plaats. Liever had hij er voor gestreden maar
door de omstandigheden zijn deze punten maar vast binnen.
De enige Belg in deze klasse is Peter Timmermans de nummer 3
van vorig jaar. De eerste meters reed hij met zijn nieuwe auto
tijdens de keuring. Net op tijd klaar voor deze eerste NK dus.
Mooie frisse kleuren met rood en oranje (de kleuren van de clementine)
maakte dit voor mij 1 van de mooie en frisse vernieuwingen.
1. Edwin Tolkamp
2. Kees Snel
3. Roland Dekkers
Keverklasse
Vooraf hoopte iedereen de nieuwe kever en bus van Willem
Snijder te kunnen zien maar helaas lukte het de Drent niet om
in Aalten aan de start te verschijnen.
De kleine finale van de lage kevers hebben we nog wel beleefd
en leverde ons de 3 extra deelnemers aan de niet verreden finale
op. Opvallend hierin was de Nederlands kampioen Arjan Stokkink
die 1 slechte klassering had. Met veel deelnemers kun je dat
niet gebruiken dus had hij de kleine finale nodig die hij dan
ook winnend afsloot. De finale moest hem dan ook het 1 en ander
gaan brengen. Bart Nackaerts de debuterende Belg plaatste zich
ook en deed dit samen met Andre Gersjes.
Qua finale hetzelfde verhaal als de Sprint 1600. Johan Zomer
reed na 3 manches de meeste punten bij elkaar met maar liefst
2 overwinningen daartussen. Hij was daarin niet uniek maar zijn
2e plaats in de eerste manche maakten hem tot de beste van de
dag. Als er een finale geweest zou zijn had hij als eerste mogen
kiezen in ieder geval.
Gerald Kemper deed het maar net iets slechter met ook 2 overwinningen
en een 3e plaats. Dat zijn Nederlandse titel van 2 jaar terug
geen toevalstreffer maakte hij in Aalten duidelijk door zijn
kandidatuur voor een nieuwe titel te stellen. De in buurgemeente
de Heurne wonende Kemper behaalde zo 29 punten voor zijn optreden.
Sooi Ermens ruilde de groene kleur in voor het fris ogende geel
met wit. Dat dit een goede keuze is geweest bewees hij met ook
2 overwinningen en een 4e plek. In de eerste manche kreeg hij
de winst in de schoot geworpen doordat er bij Jasper Pouw een
wiel afbrak in leidende positie net voor de finishlijn. Maar
met een nieuwe bak en nog geen cm wedstrijdritme werden er toch
veel punten meegenomen naar Rijkevorsel.
Equipe Raben zo heet officieel de inschrijving voor de transportondernemers.
Dat ze ook daar de winter nuttig hebben gebruikt werd duidelijk
in Aalten. Een keurige plek 4 was hun deel. Ook Lammert Brink
zat er weer goed bij en stelde zeker niet teleur. De altijd
mooi verzorgde kever plaatste hij na 3 manches op de 5e stek
en pakte ook alweer een manche overwinning mee.
1. Johan Zomer
2. Gerald Kemper
3. Sooi Ermens (B)
Superklasse
In de Superklasse is op het laatste moment een kleine
wijziging doorgevoerd bij de inschrijving van Erik Pijnenburg.
Als equipe is er nu ingeschreven en zodoende zou het alsnog
kunnen gebeuren dat Wiely Albers weer eens aan de start verschijnt
van een Nk want dat is de andere rijder van de equipe. Hoop
doet leven moeten we maar denken.
EK gangers John Verberk en Adriaan Boele waren ook weer van
de partij en namen zo voor het derde weekeinde op rij plaats
in hun sprinter. De terugkeer van Dirk van Dijk was ook een
feit en al rijdend blijken nog niet alle kinderziektes uit de
auto te zijn maar zit er wel veel potentieel in de auto. Door
het niet verrijden van de finale leverde zijn debuut plaats
10 op.
Opvallend was het debuut van debutant Dion Verstraten. De eerste
manche wist hij overtuigend te winnen en dat was ronduit knap
te noemen. Later in de manches ging het allemaal wat minder
in het verkeer en schuwden zijn collega rijders hem dan ook
niet. Hij werd van alles bijgebracht in de wetten van de superklasse
zo leek het. Maar om als debutant met de zesde plaats naar huis
te gaan is niet verkeerd.
Frits Duizendstra en Erik Pijnenburg waren even sterk vandaag.
Met 2 overwinningen en plaats 3 maakten hun tot de top-2. Computer
loting geeft bij een gelijke stand na 3 manches de doorslag
dus zo ging de overwinning aan Pijnenburg zijn neus voorbij
en belandde deze bij Frits Duizendstra van Equipe Fast &
Speed. Voor Frits een knappe prestatie daar zand nu niet bepaald
zijn favoriete ondergrond is. Dat het een drukte van belang
is met thuisrijders die zich ook echt thuis voelen deed ook
Erik Ankersmit een duit in het zakje. Met louter plaats 2 in
alle manches was de laatste podiumplek voor hem.
John Verberk en Michael Kuipers eindigden beide net naast het
podium in de volgorde zoals genoemd.
1. Frits Duizendstra
2. Erik Pijnenburg
3. Erik Ankersmit
Conclusie?
Zo kwam er een einde aan een turbulente eerste NK wedstrijd
waar nog lang over nagepraat zal worden. Helaas kan er niets
meer aan veranderd worden en is alles zo gelopen als het nu
is. Misschien hadden zaken beter anders gedaan/geregeld kunnen
worden maar achteraf is het allemaal erg gemakkelijk praten
natuurlijk. We zullen stevige discussies hopelijk leiden tot
een andere oplossing de volgende keer.
Maar wie dan leeft die dan zorgt toch? We zouden bijna vergeten
dat ons spandoek er mooi uitzag langs de baan en dat we iedere
rijder een mooie AutoCrossNederland cap cadeau gedaan hebben.
Verder laat thuis een nachtelijk verslag en weer aan het werk.
Tot Visvliet dan maar weer.
Emile Moorelisse - AutoCrossNederland.NL