27 april 2008

Wedstrijd 1 VeKa NK autocross
27 april 2008 Aalten

Een seizoen wat vroeger van start had moeten gaan dan ooit tevoren mondde tot nu toe uit in een voorseizoen wat we als mager kunnen omschrijven. Met een paar grote wedstrijden in Meer en Beerzel zijn de meters die de meeste rijders hebben afgelegd nog niet optimaal. Maar ook al is het een kort voorseizoen geweest er komt een einde aan, en zo bijt Stichting Sportevenementen Aalten (SSA) het spits af wat betreft de NK serie.
SSA is er, zoals de laatste 2 jaar op rij ook al het geval was, weer in geslaagd alles tot in de puntjes te verzorgen. De laatste 2 jaren was er wel wat op het weer aan te merken wat de organisatie danig parten speelde. Hoe anders was het nu? Met vooruitzichten qua temperatuur van rond de 20 graden zou het nu wel even wat anders gaan worden. Geen natte baan en een licht vochtig rennerskwartier was wat we tegenkwamen op de grens met Duitsland. Wat een heerlijk gevoel om hier dan ook rond te lopen met de zon lekker brandend op de pet.
De aanloop naar deze "Grand Prix van Aalten" hebben we SSA extra veel aandacht geschonken op onze website. Vooral het stukje over de geschiedenis van SSA leerde ons veel over deze daadkrachtige club liefhebbers van de autocross. Nog niet zo lang bij de KNAF aangesloten en nu al bijna niet meer weg te denken uit de NK serie. En dat zegt wel het 1 en ander of de capaciteiten binnen deze organisatie.



Wintertijd
In de winter hebben we ons zeker niet verveeld. Onze spionnen in Belgie en Nederland hebben ons, en wij jullie, op de hoogte gehouden met de meest bizarre crossips. Maar zoals het een echte crossip betaamd hoeven ze niet waar te zijn. In het oog springende crossips, zomaar midden in de winter, waren die van de terugkeer van Dirk van Dijk. Of de switch van Hendrik Stadman naar een MR2 met een zeer speciale motor. Of wat dacht je van Willem Snijder die terugkeert in de keverklasse. Of de Belgische invasie binnen het NK met verassende namen in de keverklasse als Yves Vervloet en Bart Nackaerts. En zo kunnen we nog wel even doorgaan. Toch hebben we deze winter gemerkt dat de crossips door veel mensen gelezen worden en uitzoekwerk heeft ons het volgende opgeleverd; rond de 90 procent van de geplaatste crossips blijken echt waar te zijn. En om deze dan ook allemaal bewaarheid te zien hebben we een grote wedstrijd nodig waar we al deze kanonnen aan het werk kunnen zien. We zijn dus benieuwd of we de 90 procent gaan halen.



Reglementwijzigingen
De gemoederen zijn de afgelopen week danig bezig gehouden door een reglementswijziging ten aanzien van het veroorzaken van een valse start. In het kort komt het erop neer dat de veroorzaker van een valse start gewoon door moet rijden en als laatste rijdende auto geklasseerd gaat worden. Commotie alom en iedereen heeft zijn eigen mening daarover. De rijders die de moeite hebben genomen een vergadering bij te wonen hebben hierover besloten en deze beslissing is overgenomen door het BSAC. Of het een goede of een foute beslissing is zullen we gaan meemaken maar een punt van discussie is het zeker. We zijn dan ook erg benieuwd hoe het allemaal gaat lopen.
Het vrijgeven van de bandenkeuze voor de standaardklasse is zo'n ander hot item. We zullen dus gaan meemaken of de vrije bandenkeuze niet al teveel "standaard" bakken naar de eeuwige jachtvelden gaat helpen.
Ook de mogelijkheid om als equipe in te schrijven is sinds dit jaar mogelijk. Met minimaal 2 en maximaal 3 rijders kun je dus als 1 equipe kans maken op de Nederlandse titel. In het gekste geval staan er dus 9 man op het eindpodium in Koudum...



Succes
De enorme uitstraling die het NK autocross met zich meebrengt de laatste jaren, heeft ervoor gezorgd dat er maar liefst 292 inschrijvingen, waarvan 6 Belgen, voor het NK zijn. Reden te meer om soms de gedachte te laten gaan over het feit hoe er een gereduceerd aantal inschrijvingen verkregen kan worden. Als alle deelnemers op 1 NK tegelijk verschijnen zal het niet meevallen dit op 1 dag te ronden. Dus reist de vraag: "Gaat het NK aan zijn eigen succes ten onder?". Ook hier zijn manieren en meningen te over hoe dit gerealiseerd kan worden. Misschien in de loop van het seizoen eens wat meningen aanhoren en er dan een leuk column aan wijden.
De kevers zijn met 38 ook weer aan een opmars bezig en maken zo ook weer kans op een kleine finale. De Sprint 1600 zit sinds jaren ook weer in de lift en met 29 deelnemers hebben we 2 mooie volle manches. De Sprint 2000 is ook weer vol en zo staan er 58 ingeschreven. De Superklasse stopt met 27 en zo kunnen ook zij 2 manches mooi vol krijgen.
Zodoende dus weer 7 klassen waarin een Nederlandse titel te behalen valt dus... let the games begin!



Drukte
Door vergunning problemen werd net voor de start van deze NK bekend dat de eerste EP van dit seizoen geen doorgang kon vinden. Dit zal ongetwijfeld hebben meegespeeld dat het extra druk was deze eerste NK in Aalten. Met rond de 225 deelnemers, en 5 landgenoten, zou het een hele klus gaan worden om de finales op tijd te ronden. Op voorhand is dit koffiedik kijken en dan ook niet te voorspellen. Vol goede moed werd er dan ook te laat gestart. Er was een hoop te doen geweest bij verschillende rijders, in verschillende klassen, die de loopbriefjes niet op tijd hadden ingeleverd. Een slecht begin zou ook een slecht einde gaan worden, helaas. Door het gedoe met de loopbriefjes werd ook de volgorde creatief aangepast; junioren - toerwagen - standaard - sprint 2000 - sprint 1600 - kevers - supers.
De baan was door de organiserende SSA werkelijk mooi neergelegd met de maximaal toegestane lengte van 700 meter. De baan was uitgezet waar in 2007 het rennerskwartier ingedeeld was. De ondergrond was leemachtig en in het huidige rennerskwartier was het dan ook nog licht vochtig zoals in de inleiding vermeld.



Sprint 2000
Met 54 deelnemers was het weer een drukte van belang bij de 2 liters. Peter Lambrechts was nog niet klaar met zijn sprinter. Hij was wel aanwezig om zijn nieuwe startnummer op te halen en heeft 237 ingeruild voor 153. Patrick Mommen maakte vorig weekeinde in Valkenswaard zijn eerste meters. Deze test werd vooral gebruikt om het gevoel weer terug te krijgen. Na een dik jaar weinig gereden te hebben kunnen we ons er iets bij voorstellen. Maar niet alleen de rijder wilde zichzelf testen ook de hagelnieuwe JvdCoelen auto was aan een test toe. Alles werkte naar behoren en zo krijgt Cleys ineens weer concurrentie van Mommen die met een Nissan 2000 aan de start verschijnt. Ofwel de oude rot is weer terug gekeerd naar zijn oude liefde qua motormerk.

Na een drukke winter aan zijn huis gewerkt te hebben zag Cleys zich genoodzaakt om al het werk aan de auto aan het Janssen Autosport Team over te laten. Gelukkig werd de tijd gevonden en werd voor de eerste NK wedstrijd getest en gereden in Beerzel bij de VACB. Hier werd geconcludeerd dat alles naar behoren werkte en zonder aanpassingen werd teruggekeerd in Aalten. De favoriete baan van Cleys want wie herinnert zicht niet de NK van vorig jaar waarin Cleys iedereen rijles gaf? Op voorhand hoorden we dat er een vergelijkbare baan neergelegd werd en zodoende behoorde Cleys weer tot de topfavorieten.

De manches waren erg taai maar beide Patrick's kwamen hier zonder kleerscheuren doorheen. Cleys plaatste zich direct voor de finale en nestelde zich op de eerste rij als derde. Mommen deed het ook uitstekend maar redde het niet om zich direct te plaatsen voor deze finale. Maar met meer dan genoeg deelnemers voor een kleine finale wist Mommen hierin te komen. Zijn 17e plaats was net genoeg voor een plaats op de eerste rij. De achterliggende gedachte van de kleine finale is dat de eerste 3 alsnog doorgaan naar de finale. Zaak dus om hier bij te zitten en de finale is een feit. Kopstart in deze kleine finale was er voor de Nederlander Peter Versluis maar achteraf bleek deze vals te zijn en werd Peter teruggezet in de uitslag. Aangezien dit niet bij de rijders tijdens de manche bekend is moet er nog wel even gereden worden. Patrick lag vanaf het begin al op de 3e plaats welke hem nipt toegang zou verschaffen tot de finale. De druk was groot van achteren met een jagende Freek Gussinklo. Freek werd weer opgejaagd door Leonard van de Ven en zo was het zaak voor Mommen om het gat gesloten te houden. De topsnelheid van Mommen lag hoger als die van Gussinklo en in de bochten en de chicane zag Gussinklo dan ook geen kans om Mommen te passeren. Op het lange rechte stuk had Patrick dan weer wat meer adem over en bleef hij het hoofd koel houden tot aan de finish. Sterk gereden door de zeer ervaren rijder. Gussinklo liet zich op de meet nog verrassen door Van de Ven. John Rotink was niet meer te achterhalen geweest voor Mommen en zo waren de 3 extra deelnemers bekend. Trots dus dat beide landgenoten in de finale zaten was er wel wat mogelijk.

In de finale, terwijl de duisternis al intrad, liet Patrick Cleys zien dat een finale er is om alles uit de kast te halen. Getergd door het feit dat iedereen zei dat de derde plaats het maximaal haalbare was ging hij als een raket van start. In Cape Canaveral werd zelfs gesignaleerd dat hij de kopstart pakte. Douwe Snip probeerde aan te haken met zijn dubbele motor maar meer dan dat was er niet bij. De toch minder snelle Snip zorgde ervoor dat Cleys aan een enorme voorsprong kon gaan werken. Zo groot dat als alles had moeten lopen zoals het hoorde dat zelfs de nummer 2 op een ronde gezet zou worden. Keurig rijdend hield Snip alle gaten dicht en hij liet zich niet verschalken door zijn aandringende concurrenten. Herrijk Hop, de op 1 na snelste man van de dag, vergaloppeerde zich bij het uitkomen van bocht 4 en belandde onder aan de auto van de glazenwasser waar de starter inzat. Code rood was het gevolg en tijdens deze situatie vonden zowel Snip als Cleys hun Waterloo. Snip met een wiel wat normaal een andere stand heeft en Cleys met raadselachtige uitval. De normaal erg rustig reagerende Cleys stak zijn teleurstelling niet onder stoelen en banken en stapte gedesillusioneerd uit. Helm, nekband en handschoenen werden hierbij dan ook uit frustratie op de grond gegooid. Een haast zekere overwinning ging hier dan ook in rook op. De oorzaak werd later bekend. Na onderzoek bleek een losgelopen inbusbout de complete koppeling verbrand te hebben. Kleine schade waarmee Cleys uiteindelijk toch nog op plaats 10 eindigde maar eerlijk is eerlijk dat was 9 plaatsen te laag.

De herstart kende een flink uitgedund deelnemersveld door de vele uitvallers maar Patrick Mommen reed nog volop mee. Vanaf de laatste rij reed hij onopvallend zijn ronden. De opstelling voor de herstart leverde verrassend de thuisrijder Willem-Jan van Eerden de pole op. Verrassend daar je door de donkere avond inval niet meer wist wie waar reed. Na de herstart blijft van Eerden aan kop en geheel onbedreigd reed hij uiteindelijk naar de overwinning in de Sprint 2000 klasse. Roland Akkermans reed voor de herstart een beetje anoniem mee maar met een uitmuntende herstart pikte hij aan bij van Eerden. Helaas voor hem lukt het hem niet, ondanks zijn andere lijnen, om van Eerden te verschalken. John Rotink zag het doorstoten vanuit de kleine finale beloond met de laatste podiumplek door Klaas Postma nipt achter zicht te houden. Patrick Mommen kreeg het in de rest van deze finale zwaar te verduren met continu Michael Kempenaars achter hem. Keurig rijdend zoals we van hem gewend zijn stuurde hij zijn bolide als nummer 7 over de finishlijn.
1. Jan-Willem van Eerde
2. Roland Akkermans
3. John Rotink
7. Patrick Mommen
10. Patrick Cleys



Invallende duisternis
Tijdens de finale van de Sprint 2000 werd het al duidelijk dat er iets niet klopte daar de opgestelde 1600 sprinters wegreden. De SSA/BSAC en al wie er al niet meer bij betrokken zijn namen het, terechte, besluit de resterende finales niet meer verder te rijden vanwege de invallende duisternis. Historisch gezien een mijlpaal (m.i. werden indertijd in het Drentse Eext de finales wel allemaal verreden) maar niet 1 om trots op te zijn. Maar hadden we het niet met zijn allen aan kunnen zien komen? De manches kostten qua tijd telkens rond de 3 uur. Dat maal 3 maakt het al 19.00h voordat er aan de kleine finales begonnen kon worden. Dan zonder tegenslag deze afwerken en de finales rijden. Simpel gesteld kom je dan al in de buurt van de duisternis. Was het een optie geweest minder ronden in de manches te rijden? Of de kleine finales laten vervallen? Geen idee wat er mogelijk was geweest maar nu blijven we verstoken van 3 mooie finales. De punten na 3 manches leveren de puntenverdeling op en zullen ook wel redelijk overeengekomen zijn met de finale. Gelukkig hebben we wel alle manches kunnen rijden maar de vraag blijft hoe het tegen gegaan had kunnen worden.



Sprint 1600
De enige Belg in deze klasse is Peter Timmermans de nummer 3 van vorig jaar. De eerste meters reed hij met zijn nieuwe auto tijdens de keuring. Net op tijd klaar voor deze eerste NK dus. Mooie frisse kleuren met rood en oranje (de kleuren van de clementine) maakte dit voor mij 1 van de mooie en frisse vernieuwingen. Maar met nog geen wedstrijdritme in de rechtervoet en beide armen wist ook Peter niet hoe hij ervoor zou staan. Na de eerste manche wisten we dit overigens wel want een klinkende 2e plaats was gewoon perfect. In het rennerskwartier werd alles nog eens goed nagelopen en kwam met tot de conclusie dat de winter goed gebruikt was. Geen sporen van vergeten bouten dus vol vertrouwen werd begonnen aan manche 2. Hierin hetzelfde verhaal als de eerste manche en zo werd met weer een 2e plaats een goede basis gelegd voor een startplaats in de finale. De derde manche was er een van een minder kaliber en werd op plaats 6 afgesloten. Maar met toppers als Edwin Tolkamp, Kees Snel, Roland Dekkers en Andre Bouwmeester was de net begonnen Timmermans wel tevreden met zijn 5e plekkie. Op naar de finale die er helaas nooit zal komen zoals boven vermeld.
1. Edwin Tolkamp
2. Kees Snel
3. Roland Dekkers
5. Peter Timmermans



Keverklasse
Met 3 landgenoten ingeschreven lijkt er een nieuwe uitdaging gevonden te zijn in de keverklasse. Sprinterrijder Yves Vervloet zou aantreden met een R-Power kever met een Hayabusa voorzien van een enkele carburateur. Maar helaas wil de werking ervan nog niet echt lukken. Dus geen deelname nog voor hem.
Bart Nackaerts testte zijn NK kever in Meer en dat stemde hem tevreden. In manche 1 liet de Birds racing rijder zien goed overweg te kunnen met de rood/witte kever en behaalde een zwaar bevochten 7e plaats. In de 2e ronde werd het luchtruim gekozen en een aantal duizelingwekkende saltoÕs waren het gevolg. Het was erg lang geleden dat Bart over de kop was gegaan maar nu in 2008 was het zover. De schade leek enorm maar in het rennerskwartier werd een licht deuk uit het dakje gehaald en een arm vervangen. Ruim op tijd voor de laatste manche bracht hem zijn beste resultaat van de dag namelijk de tweede. In de kleine finale mocht Bart dan ook als 2e gaan kiezen en aan het einde van deze kleine finale bleek hij als laatste door te mogen naar de finale waarin hij Sooi mocht vergezellen.
Sooi Ermens stond voor het eerst aan de start met zijn geel/witte kever. Opvallend daar we deze nog niet eerder gezien hadden werd hij dan ook vol trots uitgeladen op vrijdagavond. In de eerste manche kreeg Sooi de overwinning kado. Net voor de finish brak er een wiel af bij Jasper Pouw en de sluwe Ermens pikte zo de overwinning mee.
De tweede manche was een stuk minder maar vanaf de laatste rij was Sooi niet ontevreden met zijn5e plaats. In de laatste manche deed Sooi het op eigen kracht en reed naar zijn 2e manche overwinning van de dag. Dit bracht hem na Johan Zomer en Gerald Kemper op de 3e plaats voor de finale.
1. Johan Zomer
2. Gerald Kemper
3. Sooi Ermens (B)

Conclusie?
Zo kwam er een einde aan een turbulente eerste NK wedstrijd waar nog lang over nagepraat zal worden. Helaas kan er niets meer aan veranderd worden en is alles zo gelopen als het nu is. Misschien hadden zaken beter anders gedaan/geregeld kunnen worden maar achteraf is het allemaal erg gemakkelijk praten natuurlijk. We zullen stevige discussies hopelijk leiden tot een andere oplossing de volgende keer.

Maar wie dan leeft die dan zorgt toch?
Op naar Visvliet voor de 2e ronde van deze NK serie en wel op 17 mei 2008.

Emile Moorelisse - AutoCrossNederland.NL

geplaatst: 29 april 2008.