12 mei 2008

Graafhorst Auto- en Motor Spektakel opnieuw succes

Het derde Graafhorst Auto- en Motor Spektakel zit er weer op. Onder een brandende zon kon het publiek op 2de Pinksterdag genieten van een middag vol met Auto en Motorcross.

De autocrossers reden 3 manches met als afsluitend hoogtepunt een finale voor de prijzen en de bekers.
In de Leusdense Klasse, dat is een klasse voor regiorijders, won Leon Hotz (Kootwijkerbroek) de finale, nadat hij ook al in alle manches te sterk was voor zijn opponenten. Jan-Willem van Engelenhoven (Scherpenzeel) bezette in deze finale de 2de plek, voor Jan Grotenbreg, Dirk van het Klaphek en Shanna van der By.

Bij de Standaard 1400 Klasse liet Ronald Schuijlenburg (Kockengen) in de manches nog al eens ene steekje vallen, maar in de finale was hij onklopbaar. Tweede werd André Eijk (Barneveld), die naarmate de wedstrijd vorderde steeds beter ging rijden, voor Evertjan Vermeer (Overberg).
De klasse met de meeste rijders uit onze omgeving, was de Standaard 1600 Klasse. Hier waren de verschillen klein en de strijd groot. Zowel Henri Oudendorp (Harderwijk), Henk Veenschoten sr. De Valk) als Henk Veenschoten jr. (Voorthuizen) waren manche overwinnaar. In de finale betonde de eerste rij uit Henk Veenschoten jr., Henri Oudendorp, Henk Veenschoten sr. en Gerard Hooijer (Voorthuizen). Bij de start was Veenschoten jr. het beste weg, achtervolgd door Marcel Pater (Lunteren), die komend vanaf de tweede startrij een wereldstart had. In de 2de ronde was Pater aan Veenschoten jr. voorbij gegaan, maar een ronde later had Veenschoten jr. de kop al weer over genomen, vergrote iedere ronden zijn voorsprong op de overige deelnemers, en won uiteindelijk onbedreigd. Pater consolideerde zijn tweede plek. Oudendorp lag bijna de hele wedstrijd derde, maar kreeg het in de laatste ronden nog zwaar. Eerst kwam er een aanval van Hooijer die hij niet kon pareren. In de laatste ronde kwam Henk Veenschoten sr. vanuit het achterveld aanstormen en die pakte Oudendorp in de een na laatste bocht buiten om. Geschrokken van deze inhaalactie stuurde hij naar binnen, maar daar reed op dat moment Arie Buurman (Barneveld). Deur aan deur werd naar de finishlijn opgestoomd, waarbij geen van beide rijders ook maar een klein beetje gas terug nam. Na het zwaaien van de finishvlag bleek dat Buurman net een fractie eerder over de streep was gekomen. Uitslag dus Veenschoten jr. als eerste, Marcel Pater tweede, Gerard Hooijer derde en dan Veenschoten sr., Arie Buurman en de onfortuinlijke Oudendorp als 6de. Patrick Buurman (Barneveld) werd zevende.

De Standaard 2000 Klasse kende een vol deelnemersveld. In de manches dunde het aantal rijders aardig uit. Peter van de Wal (Wijk bij Duurstede) wilde deze wedstrijd met de top meedraaien, maar een koprol in zowel de 2de als de 3de manche kwam daar weinig van terecht. Wel maakte hij door deze capriolen aanspraak op de prijs voor de meest spectaculaire rijder van de dag. Door de vele uitvallers stonden er vijf rijders opgesteld voor de finale, met Sjors Bouwman (Pannerden) op pole, daarnaast, Lex Mallegrom (Voorthuizen), Marcel Pater (Lunteren) en Edwin Broekhuizen (Barneveld). Mallegrom was bij de start echter als eerste weg, met daarachter Bouwman, Dennis van de Meijden (Aart) en Pater. In de 2de ronde neemt Bouwman de kop over van Mallegrom en neemt direct afstand van de rest. In ronde 3 komt er een rode vlag, omdat Pater zijn Golf op het dak heeft geparkeerd. Na de herstart is het opnieuw Bouwman die de leiding neemt en afgetekend wint voor Mallegrom. Tussen Van de Meijden en Broekhuizen wordt het nog spannend omdat Van de Meijden een stuurfout maakt. Broekhuizen komt er echter niet langs, waarmee Van de Meijden zijn derde plek veilig stelt.

De Toerwagen Klasse kende slechts 3 deelnemers. Toch maakten ze er in de finale een mooie strijd van. Sjon van der Weiden (Voorthuizen) was als eerste weg, met Sjaak Vos (Scherpenzeel), die vandaag het eens met een 4-wiel aangedreven Lancia Delta probeerde er kort achter. Mark Brandsma (Biddinghuizen) had in de finale eindelijk zijn Audi Qautor goed aan het lopen gekregen en sloot achter het duo aan. In de 2de ronde begint Brandsma aan te dringen bij Vos, maar komt er net niet langs. Een ronde later raakt Brandsma ineens de aansluiting met Vos kwijt, maar 2 later zit hij alweer aan de achterbumper van Vos. Van der Weiden houdt de strijders in zijn spiegel in de gaten, maar kan toch niet weglopen bij hun. Sjaak Vos zijn auto begint steeds meer te roken en lijkt ook vermogen kwijt te raken. Brandsma ziet zijn kans schoon en gaat Vos in de voorlaatste ronde voorbij. Als Brandsma zich in de laatste ronde verschakelt, komt Vos, rokend en wel toch weer langszij, maar net niet genoeg om hem voorbij te gaan. Winst voor Sjon van der Weiden, voor Mark Brandsma en Sjaak Vos. Hieruit blijkt maar weer dat ook een klein groep rijders voor een spannende wedstrijd kan zorgen.

De snelste klasse van de dag is natuurlijk de Sprintklasse. In deze klasse een bonte mengeling van Sprint 1600, Sprint 2000, Superklasse autoŐs en een Verlaagde Kever. Voor de finale heeft Hilferd de Boef (Renswoude) de meeste punten verzameld en mag de mooiste startplek uitzoeken. Naast hem Evert Bouwman, die steeds beter begint te wennen aan zijn 2 liter Nissan Sprinter. De eerste rij wordt vol gemaakt door Maarten de Weerd (Elspeet) en Alfred de Wit (Overberg). Wim Kok (Soest) en Harold Kok (Achterveld) moeten de finale aan zich voorbij laten gaan. Harold Kok krijgt de motor van zijn Superklasse auto niet goed aan de praat en Wim Kok valt in de 3de manche uit. Vanaf de start neemt Bouwman de kop. Daarachter De Boef, De Weerd, De Wit en Francis Schemmerkes (Amsterdam). De Weerd en De Wit maken er nog ene leuke strijd van, maar iedere keer als De Wit dichterbij komt, wordt hij voorzien van een forse lading zand en stof van zijn voorganger en valt hij weer terug. Uitslag is Evert Bouwman winnaar, voor Hilferd de Boef en Maarten de Weerd.

Met deze finale kwam ook een einde aan een geslaagd Graafhorst Auto- en Motor Spektakel. Ondanks het erg volle wedstrijdprogramma slaagde de organisatie erin om op tijd klaar te zijn met de wedstrijd. Na de prijsuitreiking konden de rijders en het publiek tevreden naar huis en de Stichting De Graafhorst beginnen met het voorbereiden van de grote RAMO autocross in oktober aanstaande.

(Met dank aan Gerrit van Leijenhorst)

Klik hier voor de uitslagen

geplaatst: 14 mei 2008.