17
mei 2008
Wedstrijd
2 VeKa NK autocross
17 mei 2008 Visvliet
Visvliet is altijd al een bijzondere cross op de kalender
van de NK serie. En zeker als deze vroeg in het seizoen wordt
gehouden wat deze keer dan ook het geval is. Voor een van de
laatste keren dat dit het geval was moeten we terug naar 13
mei 2000. Op de terugweg bracht de nieuwslezer ons op de hoogte
van de vuurwerkramp in Enschede. Een van die momenten uit de
vaderlandse geschiedenis waarvan je altijd zult blijven herinneren
waar je was of wat je aan het doen was op het moment dat je
dat hoorde. Heeft wel niets met autocross op zich te maken maar
zo staat Visvliet voor altijd in mijn geheugen gegrift. Vorig
jaar was Visvliet ook gedenkwaardig met de deelname van Allard
Kalff. Voor het eerste een bekende en racende NL-er aan de start
van de autocross. Helaas voor Ipe Solle en zijn team van de
ACVOpsterland hebben we deze keer niets speciaals in petto voor
zijn jaarlijks terugkerende autocross. Maar het NK seizoen is
nog niet voorbij en wie wat we dit jaar nog uit onze hoge hoed
kunnen toveren.
Opsterland is een Friese gemeente waarin 16 dorpen zijn samengepakt
en de hoofdplaats hiervan is Beetsterzwaag. De kleibaan waarop
gereden wordt ligt zelfs voor Friese begrippen ver weg namelijk
in het Groningse op de grens van Lutjegast en Visvliet aan het
Visvlieterdiep. Maar zoals we allemaal wel weten is het vanaf
Visvliet geen wereldreis naar Opsterland.
De baan is al ingereden en heeft standaard de oh zo bekende
ovale vorm. Op hemelvaartsdag is de baan al ingewijd en goed
bevonden. De baan was op die dag nog licht vochtig maar daar
kan nu geen sprake meer van zijn dachten we op voorhand. Door
de droogte van de afgelopen 2 weken is Nederland wel toe aan
een beetje water. Maar dat het water dan toch op de dag van
het NK naar beneden kwam was uitermate verrassend en glibberig.
En dat terwijl de weerberichten er voor Noord-Nederland zo florissant
uitzagen.
Tijdsnood?
In Aalten zorgde het onderhoud van de baan voor het
late tijdstip waarop de finales begonnen. Het werd zelfs zo
erg dat de Sprint 1600, kevers en supers van hun finale weerhouden
werden. De einduitslag werd zodoende opgemaakt aan de hand van
het resultaat na 3 manches. Dat ook hier weer bijzondere wetten
gelden maakte het team van Erik Pijnenburg mee. Met dezelfde
resultaten en dus evenveel punten als Frits Duizendstra pakten
ze de 2e plaats. Waarom zou later blijken toen het KNAF boek
ter hand genomen werd. Artikel 28-11 zegt namelijk het volgende:
Wanneer na drie manches meerdere rijders een gelijk aantal
punten hebben, wordt de positie bepaald aan de hand van de hoogste
klassering. Wanneer deze rijders dezelfde resultaten behaald
hebben in de manches, wordt de klassering bepaald door de automatische
loting van de computer, indien er niet gewerkt wordt met een
computer wordt de klassering bepaald door loting (bv. briefjes
trekken).
Ook het volgende punt artikel 10-6 was nog van belang om tot
dit eindoordeel te komen:
Indien er door overmacht geen Kleine- en/of Grote Finales
gereden kunnen worden, zulks ter beoordeling van de wedstrijdleiding,
zal de uitslag worden vastgesteld aan de hand van de verreden
series. De wedstrijd telt alleen mee als er tenminste drie manches
zijn verreden.
Laten we hopen dat we deze situatie nooit meer gaan meemaken
want de finales zijn toch datgene waar het allemaal omgaat.
ThatŐs where the action is.
Nacontrole
Ook deze keer was het weer een nerveuze bedoening in
het parc ferme na afloop van de NK in Aalten. Zoals bekend moeten
alle rijders die zich voor de kleine en de grote finales hebben
geplaatst na afloop van deze finales hun wagens daar parkeren.
Na het parkeren van hun auto dient de rijder het parc ferme
direct te verlaten. Zodoende heeft de Technische commissie de
tijd en de energie nodig om de auto's te onderzoeken op illegaliteiten.
Deze illegaliteiten zouden voornamelijk voorkomen bij de junior-
en de standaardklasse. Vandaar ook dat er in deze klassen dan
ook altijd een nerveuze sfeer hangt bij zowel de rijders als
de TC-ers. Als we de verhalen in het gastenboek van onze website
moeten geloven is om de motor en bak van de auto van Godfried
Bergs veel te doen geweest. Helaas voor de TC die hun bedenkingen
hadden over de legaliteit van de auto hebben ze allerlei zaken
aan de auto verzegeld. In de week na de NK in Aalten is het
gecontroleerd en niets gevonden. Dus werd de uitslag dan ook
officieel gepubliceerd op de KNAF site. Als een rijder tijdens
de technische nacontrole wordt gepakt op illegaliteit van zijn
auto wordt deze uit de uitslag genomen. Iedereen die in de klassering
achter deze rijder is geeindigd zal niet doorschuiven in de
einduitslag.
Hierin zagen we dat er geen afkeur geweest na de technische
nacontrole want iedere rijder kwam op zijn gefinishte plaats
in de eindstand voor.
In de standaardklasse hebben overigens wel 2 rijders de zwarte
vlag gekregen maar niet door een technisch afkeur. Robbert Wassenaar
en Sasa Kovac werden verbannen naar de laatste 2 plaatsen.
Drukte in Visvliet
Net als in Aalten vonden rond de 225 deelnemers verdeeld
over de voor ons bekende 7 klassen de weg naar Visvliet. Hieronder
sowieso een aantal nieuwkomers die op zondag vanwege geloofsovertuiging
niet rijden aangevuld met bekende namen die nog niet klaar waren.
En dan nog eens wat 'oude' gezichten die lang niet hebben deelgenomen
en er dan ineens weer staan zoals Sjoerd Kloosterman en Hans
de Smalen. Uiteraard zijn er ook altijd weer deelnemers die
er de vorige NK wel waren maar door de Pinkstercrossen teveel
schade opgelopen hadden om in Visvliet deel te kunnen nemen.
Vandaar de altijd aanwezige variatie in het deelnemers aantal.
Verder was er eigenlijk weinig nieuws te melden en zodoende
hebben we dan ook weinig tot geen smeu•ge crossips kunnen verzamelen.
Net als in Aalten werd de manche indeling weer aangepast. Hierbij
wordt gekeken naar de hoeveelheid inschrijvingen per klasse
en de daarbij behorende kleine finales. Aangezien er na een
kleine finale ook een protest tijd van 30 minuten bestaat kan
de finale dus officieel pas plaatsvinden een half uur na de
eerder genoemde pre-finale.
Gelukkig werd er deze keer op tijd gestart want de klanken van
het Wilhelmus klonken om klokslag 10 uur. Dit ondanks het feit
dat er toch weer een aantal coureurs waren die het niet voor
elkaar kregen om hun loopbriefjes op tijd in te leveren. Sinds
Aalten hebben ze dan toch weer een beetje bijgeleerd en dat
is hoopvol.
Het natte begin van de manches deed de organisatie beslissen
dat er veel en snel baan onderhoud moest plaats vinden. Resultaat
was dat de eerste complete run om 12.30 uur gedaan was. Veel
en lang baan onderhoud was toen nodig en het Aalten doem scenario
zagen we alweer opkomen. Gelukkig kende Pluvius medelijden met
de ACVO en zorgde voor droge lucht. Hierdoor werd er in rap
tempo tijd gewonnen en dat was nodig. Het BSAC had namelijk,
terecht, een aantal beslissingen genomen met betrekking tot
het rijden van de kleine en de grote finales. Voor 18.00 uur
nog bezig met de manches betekende het uitvallen van de kleine
finales. Een worst case scenario was ook opgesteld voor de finales.
Zelfde principe gold voor de finales alleen als er om 19.30
uur nog manches gereden werden. Gelukkig kunnen we nu alvast
vertellen dat voorgaande scenario's niet opgingen en voor het
eerst dit seizoen 7 finales verreden cq gegleden zijn.
Juniorklasse
Christina Gerrits kende een onfortuinlijk moment in
een van de manches door een voor het oog rustige koprol te maken.
Toch moest de ziekenwagen de baan opkomen en werd een pijnlijke
Christina bevrijd uit haar bestuurderspositie. Een gekneusde
schouder was het slot oordeel en een mitella samen met rust
werd voorgeschreven.
Om 17.05 konden de vele junioren van start voor de eerste kleine
finale. Zoals gewoonlijk kun je wel zeggen. De aanwas van nieuw
talent is groot te noemen en zien we dit jaar ook de doorstroming
naar hogere klassen. Op het eerste rechte stuk na de start van
deze KF ging er direct een auto over de kop die listig op de
baan bleef liggen. Een complete herstart was het gevolg. Nu
moeten we compleet wel een beetje nuanceren daar tijdens de
briefing is verteld dat ook de veroorzaker van een rode vlag
niet meer mee mag starten. Zo hoor je nog eens wat.
De herstart was wel goed en zodoende konden we zien dat de beste
drifter William van Lent was met zijn Suzuki. De problemen van
de slecht lopende motor leken hiermee verdwenen en als 13e werd
hij aan de finale toegevoegd. Hij werd hierin vergezeld door
Elbert van Eck en Siegfried Postma om de 15 finalisten compleet
te maken.
De avond viel, de klok sloeg 6x namelijk, en zo was de start
van de eerste finale een feit. De baan was met het kilverbord
flink bewerkt en glom van het vele water wat erop lag. Alle
fotografen stonden met hun lenzen dan ook gefocust op de eerste
bocht en wonder boven wonder vielen er geen definitieve slachtoffers.
Wel werd Raymond Reints door de gladheid ruw in de rondte geduwd
en was zo samen met Michael Scherff, in de oude Citroen van
Jan Brookman, het voornaamste slachtoffer. Marcel Reints bleef
de hele meute voor en pakte de kopstart en reed direct weg van
zijn concurrenten. Gezien het verloop van de vorige NK en deze
finale vraag ik me wel direct af of er wel concurrentie voor
Reints is dit jaar? Alle junioren reden vol in de toerenbegrenzer
en dat was niet vreemd natuurlijk met de vele wielspin van deze
1300cc auto's. Er ontstond op de gladde baan jammer genoeg geen
spannende strijd al was de strijd om plaats 3/4 het aanzien
lange tijd wel waard. Rick van Herwijnen maakte er samen met
Mike van Bartelen en Raymond Reints een leuk gevecht van tot
eerst genoemde de controle verloor en daarmee zijn hoge klassering.
Marcel Reints maakte het niets uit en reed met grote overmacht
weg van de rest. Op het laatst was de voorsprong van de regerende
kampioen zo groot dat alleen de op de 2e plaats geeindigde Bjorn
Scherff en de teruggeknokte Raymond Reints op 3, niet op een
ronde werden gezet. Met halve baan voorsprong op Bjorn Scherff
staat de teller van Marcel Reints zo op 2 uit 2. Maximale score
dus voor de inwoner van Apeldoorn. Bjorn Scherff werd dan op
gepaste afstand tweede vandaag, maar de voorsprong die hij weer
had op de nummer 4 Mike Bartelen was even groot als zijn achterstand
op Reints. Hiertussen bevond zich nog de zeer onopvallend maar
sterk rijdende Raymond Reints die zodoende in het spoor blijft
van Marcel in het kampioenschap. Conclusies hierover zijn nog
niet te trekken zo pril in het seizoen.
1. Marcel Reints
2. Bjorn Scherff
3. Raymond Reints
Toerwagenklasse
Een van de weinige nieuwkomers deze keer was Vincent
Steenman die de Scirocco type 1 van een sequentiele versnellingsbak
voorzag en zo voor het eerst aandrijving op alle 4 de wielen
had. Helaas voor hem werkte het schakelen nog niet optimaal.
Zo zag hij zich genoodzaakt na 2 manches de handdoek te werpen.
Ook Marcel Ottink was weer van de partij met zijn Seat Ibiza.
In de manches was hij erg sterk en miste de eerste startrij
op een haar na. In de finale ging het redelijk tot de ruitenwissers
de vele natte klei niet goed genoeg van het voorraam afkregen.
Met weinig zicht was het toch weer een nuttige dag voor de ondernemer
uit Hengevelde.
De eerste rij van de finale der toerwagens zag er zeer indrukwekkend
uit. Naast elkaar stonden Marco Tuchter, Anton Roor, Ton van
Leeuwen en Peter Breederland te wachten tot de rode startlamp
uitging. Met de snelheid van een vallende ster ging Tuchter
van start. Hij liet er geen twijfel over bestaan dat zijn goede
prestaties in de manches op toeval berusten. Terwijl de zon
op het punt van doorbreken stond reed Tuchter als eerste de
bocht in. Roor en Breederland gaven elkaar hier al geen duimbreed
toe. Hiermee dwaalden mijn gedachten dan ook direct af naar
het geweldige gevecht wat beide heren in 2007 op dezelfde baan
uitvochten al ging het toen om de 1e plaats en het kampioenschap.
Tuchter maakte zich uit de voeten en reed zijn eigen en achteraf
gelopen koers. Breederland en Roor maakten er een mooi schouwspel
van en streden fair. Maar als 2 kemphanen met elkaar in een
gevecht zijn bestaat de kans dat degene die er vol gas achter
rijden dichterbij komen. In het geval van Ton van Leeuwen had
dit zeker gebeurd maar de nieuwkomer in zijn Mitsubishi Evo
kon niet profiteren. Frederik Veldhuizen wel, en zeker nadat
Leon Kammeraad met zijn BMW spinde. Roor en Breederland konden
hem maar net ontwijken en zodoende kon Veldhuizen aansluiten.
Tuchter werkte aan een grote voorsprong en bleef zijn Scirocco
dan ook flink de sporen geven. Roor reed na verloop van deze
finale langzaam aan toch weg bij Peter Breederland die met zijn
lichte Suzuki niet in het voordeel was. Toch wist hij Frederik
Veldhuizen zijn aanvallen te weerstaan en pakte zo belangrijke
punten met de laatste podiumplaats. Roor pakte opnieuw een 2e
plaats en gaat hiermee aan de leiding in de tussenstand van
het NK. Tuchter is vanaf nu een geduchte concurrent maar of
de Scirocco betrouwbaar genoeg is voor het kampioenschap zullen
we pas aan het einde van het seizoen weten. Voorlopig was een
klinkende overwinning zijn beloning van vandaag.
In het parc ferme was het ook na afloop van deze finale weer
erg druk en schijnt er ook bij de toerwagens het een en ander
gecontroleerd te zijn met name op het vlak van benzine monsters.
De tijd zal dus leren of hier een illegaliteit bij 1 van de
deelnemers is geconstateerd.
1. Marco Tuchter
2. Anton Roor
3. Peter Breederland
Standaardklasse
Opvallend was het gedrag van de MR2's op de natte Visvlietse
klei. Stadman, Lensink en de Vries konden geen vuist maken tegen
de snelle voorwielaandrijvers. Stadman glorieus winnaar van
de eerste NK ploeterde met de Toyota en het zal mij dan ook
benieuwen met welke auto hij naar Lochem zal afreizen. Wordt
het de kampioens Nissan of de MR2? Zal ongetwijfeld ook afhangen
van de conditie van de baan want een droge en harde baan zal
voor Stadman ook geen probleem zijn lijkt me. Na zijn overwinning
stond Stadman nu met lege handen. En hiermee was hij niet de
enige MR2 rijder want in de finale was er van dit type auto
dan ook geen te vinden. Als we de geschiedenis boeken er op
na slaan valt het niet mee om goed te kunnen rijden met dit
type auto. Glenn van Rosmalen, de alleskunner, was 1 van de
weinigen die op elke ondergrond goed met deze auto overweg kon.
Het kan dus wel maar het valt niet mee.
Dat garantie voor succes niet standaard is maakte ook Godfried
Bergs mee. De nodige pech met de omstandigheden en een stevige
aanrijding weerhielden de autohandelaar van punten in Visvliet.
Dus samen met Stadman hebben ze beide al een schrapresultaat
te pakken.
In de kleine finale werd er flink gestreden om de laatste 3
finale plaatsen. Deze werden uiteindelijk verdient door Marten
de Vries, Jan-Willem Feenstra en Daan Zwanenburg.
Luuk de Roo, rijdend met de oude VW van Christiaan van Dijk,
is een geboren kleirijder. Maar dat de dit seizoen debuterende
de Roo de kopstart voor zich zou opeisen had hij zelf ook niet
verwacht vanaf de 2e rij. Direct neemt hij wat voorsprong maar
de rechte lijn snelheid is superieur maar de bochtensnelheid
is net iets minder. Hierdoor kan Danny Reinders met zijn Citroen
toch telkens een stukje dichterbij komen. Tot een ultieme inhaalpoging
komt het nog niet want een rode vlag situatie gooit roet in
het eten van Reinders. Mariska Verhees is namelijk rond geduwd
en Chris Wagenaar kon haar hierna niet meer ontwijken. De situatie
die hierdoor is ontstaan is een rokende en brandende Opel Astra
en de oorzaak van de rode vlag.
Luuk de Roo pakt weer de leiding en heeft het druk met het afslaan
van de aanvallen van Reinders. Twee ronden na de herstart gaat
de Roo te ver naar buiten en glijdt Reinders knap binnendoor.
Mariska Verhees is inmiddels aan een indrukwekkende inhaalrace
begonnen en laat Opels rijder Robbert Wassenaar en Johannes
Kuiper de achterkant van de Honda zien. Ze waren ook zo druk
in gevecht met elkaar dat ze geen oog hadden voor de dame. En
zij maakte daar dan ook dankbaar gebruik van. Ongelukkig voor
haar kon zij van de 2 honden die om het been vochten voor haar
geen gebruik maken. Een ongelukkige aanrijding tussen de Roo
en Reinders resulteerde wel in een flink verbogen linker achterwiel
van de Roo. Toch weerhield het hem er niet van om Reinders voor
te blijven. Het kromme achterwiel zorgde er wel voor dat het
uitbreken van de achterzijde veel minder werd en Reinders kwam
er maar niet langs. In de laatste ronde verloor de Roo zijn
complete wiel en nam de weerstand van de auto teveel toe ten
opzichte van de baan. In de laatste bocht verspeelde de Roo
dan ook zijn overwinning aan Reinders die hiermee de winst van
deze prachtige en scherpe finale op zijn naam schreef. Mariska
Verhees nam kostbare punten mee naar huis en haar carriere zal
een nieuwe impuls krijgen. Als race babe van het Panorama rally
team is zij uitverkozen om in de Chevrolet Kalos cup te gaan
rijden.
1. Danny Reinders
2. Luuk de Roo
3. Mariska Verhees
Sprint 2000
De regerend kampioen van dit jaar de Belg Patrick Cleys
verzamelde na de manches net niet genoeg punten om rechtstreeks
in de finale te komen. Met 1 puntje te weinig moest hij aantreden
in de kleine finale. Samen met Michel Kempenaars en Herrijk
Hop wist hij dit te realiseren en de laatste rij was compleet
ingevuld. Pieter Molenaar en Kees Buijserd konden niet lang
genieten van hun kleine finale plaats. Buijserd spinde in de
eerste bocht en Molenaar kon hem niet meer ontwijken. Op een
redelijk zachte manier parkeerde Molenaar zijn oranje sprinter
op de groene van Buiserd. Ben benieuwd wat daar over 9 maanden
voor sprinter uit komt.
De voorronden waren zwaar, moeilijk en vooral glibberig geweest.
Hierdoor lag het puntenaantal van de rijders dan ook erg dicht
bij elkaar. En zo zagen we verrassende namen in deze finale
zoals Hedser Bruinsma, Cor Roerdink en Simon de Wit.
Toch waren het de klinkende namen van Jan-Willem van Eerden,
Pierre Blok en Klaas Postma die samen met Cor Roerdink en Simon
de Wit de eerste rij vulden.
Hoofdsponsor Peter Versluis was erop gebrand zijn slechte resultaat
van Aalten uit te poetsen. Hij wilde als snelste starten maar
niet vals. Hij doseerde koppeling en gaspedaal dan ook als beste
en vanaf de 2e rij was hij iedereen te snel af. Maar Pierre
Blok had aan de binnenzijde van de eerste bocht een betere lijn
te pakken en maakte het feestje van Peter Versluis van korte
duur. Versluis kreeg direct Klaas Postma op bezoek en dit was
de belangrijkste reden dat Blok aan een mooie voorsprong kon
werken. Versluis en Postma maakten er een geweldige strijd van
en de snelheden op de gladde ondergrond logen er niet om. Telkens
te ver naar buiten in de moeilijke bocht na de start en dan
weer volgas de strijd met elkaar aangaand. Inmiddels was de
vanaf de laatste rij gestarte Leonard van de Ven met zijn nieuwe
motor de 2 matadoren voorbij gestoken. Hiermee opende hij definitief
de jacht op Blok. De strijd om plaats 3 barstte weer in alle
hevigheid los en Versluis raakte Postma licht aan op volle snelheid
op het rechte stuk na de start. Een volledige 360 garden pirouette
van Klaas Postma was het gevolg en door zijn enorme wagenbeheersing
bleef alles onder controle. Hierna viel Peter Versluis steeds
verder terug met een sprinter die in de bochten haast niet meer
onder controle te houden was. Jan-Willem van Eerden profiteerde
hier dan ook als eerste van en ging achter Klaas Postma aan
maar kreeg hem nooit in het vizier. Pierre Blok was sterk maar
niet oppermachtig daar Leonard van de Ven steeds dichter bij
kwam. Met de achterblijvers in zicht kwam van der Ven steeds
dichterbij maar echt bedreigen kon hij Pierre Blok nooit. Mooie
overwinning dus voor Blok die hiermee een mooie stap maakt in
de tussenstand namelijk de 2e plaats. Van der Ven laat zien
dat er rekening met hem gehouden moet worden. Vorig jaar was
hij voornamelijk op het zand sterk geweest en hij klasseert
zich op plaats 2 op de klei. Eimert de Groot mag zich hiermee
ook gelukkig prijzen want de motoren van beide heren, Honda
en Nissan, zijn door hem gebouwd en hiermee was ook hij trots.
Klaas Postma, die de finale samen met zijn broer Rients reed,
kon de bronzen plak mee naar huis nemen en was daarmee zeker
niet ontevreden.
1. Pierre Blok
2. Leonard van de Ven
3. Klaas Postma
Sprint 1600
Frank Oomen moet er toch haast moedeloos van worden.
Na al 2 motoren in 2 wedstrijden om zeep geholpen te hebben
stond de garagehouder vol goede moed weer aan de start in Visvliet.
De Brabander had de verre reis weer ondernomen en moest om onbekende
reden na 1 manche alweer opgegeven. Toch hoop ik dat de opgave
niet definitief is want het deelnemersveld in de 1600 klasse
is niet echt heel dik met 20 rijders aan de start.
Peter Timmermans is de enige vreemde eend in de bijt. Waarom
dan, zul je je afvragen? Hij is namelijk de enige die niet uit
Nederland komt maar uit Belgie. Toch was hij alle Nederlanders
te snel af met de start en glibberde hij imposant door de eerste
bocht. Topfavoriet Roland Dekkers kende wat problemen in manche
3 maar was wel weer van de partij. Met de mega grote achterbanden
onder zijn sprinter draaide hij een rondje in de eerste bocht.
Zodoende moest hij van achteraan opnieuw beginnen en later was
het ook einde verhaal voor Dekkers. Van de achterhoede naar
strijdende kop van de wedstrijd is in deze slechts 10 deelnemers
tellende finale een kleine stap. Timmermans leid maar voelt
de hete adem van Edwin "de Tolle" Tolkamp in zijn
nek. Een klein foutje van Timmermans in bocht 1 wordt het uiteindelijk
fataal. Een spin van Timmermans zorgt ervoor dat Tolkamp hem
niet meer kan ontwijken. Een harde tik van Tolkamp op het linker
voorwiel van Timmermans lijkt geen gevolgen te hebben voor Timmermans.
Toch is er iets afgebroken en zo heeft Tolkamp de eerste plaats
stevig in handen. Peter Timmermans berust in zijn lot en rijdt
langzaam aan de buitenzijde van de baan zijn rondjes uit. Hiermee
klasseert hij zich uiteindelijk slechts als 9e. Tolkamp rijdt
zo een gelopen koers en neemt zijn eerste rijdende overwinning
mee naar Aalten. De eerste rijdende natuurlijk aangezien de
NK in Aalten op het laatste moment werd afgeblazen vanwege de
invallende duisternis. Andre Bouwmeester reed de gehele dag
ook al sterk en zijn nieuwe frame legt hem dan ook geen windeieren.
Hij wist de eveneens sterk rijdende John van der Coelen, die
ontbrak in Aalten, gemakkelijk achter zich te houden en zodoende
blijft Bouwmeester in het spoor van Tolkamp voor het kampioenschap.
Verder gebeurde er weinig in deze finale al dient wel gezegd
te worden dat Erik Diepenmaat, Vincent Bultink en Wim Hagen
ook een zeer solide maar onopvallende finale hebben gereden.
1. Edwin Tolkamp
2. Andre Bouwmeester
3. John van der Coelen
Keverklasse
Voor het eerst zagen we Willem Snijder terug met zijn
oude liefde. De vertrouwde zilveren kleur van de sprinter is
ingeruild voor licht beige en dat was even wennen. De stukadoor
liet zien het rijden in de kever nog niet verleerd te zijn want
in de eerste manche klasseerde hij zich direct als 3e. Na 2
manches hebben we hem niet meer terug gezien. Snijder kennende
zal hij dit jaar nog wel voor een verrassing gaan zorgen, Willem
welcome back.
Voor de fotografen was de 2e bocht een waar paradijs in de keverklasse.
De gaten en de kuilen hierin resulteerden in geweldig springende
kevers die zeer fotogenieke plaatjes opleverden zoals bij de
foto's te zien is. Jan-Paul Klaster moest in de kleine finale
starten om een plaats bij de groten te veroveren. In de 2e manche
had de starter namelijk een valse start gezien bij de inwoner
van Oldemarkt. Hierdoor kreeg hij slechts de 9e plaats in die
manche toebedeeld. Toch presteerde Klaster naar behoren in de
kleine finale door de finale te bereiken samen met Andre Gersjes
en Harm Eesinge.
Hendrik Glas en Frits de Haan maakten het spannend in de eerste
bocht. Hendrik Glas kwam er als eerste uit al probeerde de Haan
van alles om dit te voorkomen. Frits de Haan kon niet lang genieten
van zijn 2e plaats daar hij met problemen uitviel en hiermee
slechts 15e werd. Hendrik Glas profiteerde van de wegligging
van zijn kever en reed probleemloos weg van iedereen al bleef
Eelco Kruis redelijk in het spoor. Kruis en Johan Zomer maakten
er een mooie strijd van al kon de winnaar van Aalten, Zomer
dus, nooit een ultieme poging wagen om Kruis van de troon te
stoten al kwam Zomer op de finishlijn wel heel erg dichtbij.
De eerste 3 reden zodoende ver weg van Jacob Heeres die keurig
de 4e plaats pakte. Het gat met de eerste 3 rijders was veel
te groot om aanspraak te maken op het podium. Sooi Ermens was
erg voorzichtig gestart en vanuit het achterveld kwam hij gestaag
opzetten. In die tussentijd reed Hendrik Glas onbedreigd naar
de overwinning en bezorgde hij WEB tuning een mooie overwinning.
WEB tuning had trouwens een hele goede dag want ook Eelco Kruis,
die de 2e plaats pakte, rijdt met een WEB motor. Johan Zomer
rijdt uiteraard met een motor uit de stal van Bert Zomer en
pakte de bronzen plaats. Om het succes van WEB compleet te maken
had het leuk geweest als Jacob Heeres op het podium was geeindigd.
Maar met de 3 motoren in de top-4 mocht WEB toch zeker niet
ontevreden zijn.
1. Hendrik Glas
2. Eelco Kruis
3. Johan Zomer
Superklasse
Eindelijk was het dan zover en toonde Hans de Smalen
zijn Superklasse auto aan het publiek. De indrukwekkend uitziende
sprinter is voorzien van 4 wiel aandrijving en een motor van
Mitsubishi. Grappig om te horen was dat deze motor net zo loopt
als de toerwagen motor van Ton van Leeuwen. Op zich wel logisch
daar dit 2 identieke motoren zijn uit de categorie Evo. Helaas
was het optreden van de Smalen van korte duur en werd beperkt
tot maar 1 manche waar glijden meer voor de hand lag dan rijden.
Met 23 deelnemers was de Superklasse booming en mochten er 15
deelnemers starten in de finale. Frits Duizendstra was toen
al beroofd van een goede klassering door een harde koprol. Dirk
van Dijk kon tijdens de koprol van Duizendstra hem niet meer
mishouden en reed vol op de achterzijde van Duizendstra die
hierdoor even stil leek te staan. In slowmotion ging de koprol
verder en einde verhaal dus voor Frits die lichte last had van
nek en rug. Het was 18 jaar geleden dat Duizendstra een koprol
gemaakt heeft en deze zal hem ook nog wel even bijblijven.
Volgens Frits zijn hiermee zijn kansen op de Nederlandse titel
verkeken daar de kosten te hoog zijn voor de reparatie. De bak
is gescheurd en ook de motor leek niet ongeschonden gebleven
te zijn. Zien we Frits nog terug dit jaar? We hopen het en ook
zien we in Lochem graag Stubbe rijden daar dit toch al de bedoeling
was.
De finale was supersnel daar de 4 wiel aangedreven auto's zich
als een vis in het water voelden op deze baan. Hoe dubbel ka
dit zijn na het vele water.
Martin Kroon ontbrak nog in Aalten maar de regerende kampioen
liet zien er weer te staan. De Audi maakte een wereldstart en
met zijn lange armen joeg Kroon de sprinter als eerste door
de bocht. Hermkens en Ankersmit sluiten aan bij Kroon en kunnen
dan al niet goed volgen. Vanuit de achterhoede komt voormalig
Nederlands kampioen Sprint 2000 Sjoerd Kloosterman opzetten.
De man die de afgelopen jaren in de lappenmand zat liet zien
het rijden nog niet verleerd te zijn. Magistraal stuurwerk leverde
hem al vrij snel de 2e plaats op. Kroon kwam al snel achterblijvers
tegen en kon daar niet snel genoeg omheen sturen. Kloosterman
wel en hier sloeg hij dan ook genadeloos toe. Hierna begonnen
ook de kleine problemen voor Kroon want ook Hermkens en Ankersmit
snelden Kroon voorbij. Kroon herpakte zich wel weer en eindigde
uiteindelijk op een mooie 4e plaats maar er had meer ingezeten.
Graag hadden we genoten van een mooie strijd tussen Kroon en
Kloosterman. Die zat er niet in, maar dat zal Kloosterman niet
meer boeien. Snoeihard en snaarstrak reed Kloosterman bij zijn
rentree naar de overwinning en nam zo de meeste punten mee naar
Garijp. Hulde als je zo terug kan komen. Hermkens brulde met
zijn subliem brullende Porsche naar de 2e plaats en Ankersmit
brulde ook lekker mee op de 3e plaats en neemt hiermee ook de
1e plaats in de tussenstand in. Erik Pijnenburg kon geen vuist
meer maken tegen Kroon maar met zijn 5e plaats is hij net achter
Ankersmit de 2e in de stand.
1. Sjoerd Kloosterman
2. Twan Hermkens
3. Erik Ankersmit
Het zit erop
Wat een droge dag had moeten worden volgens de weerprofeten
liep uit op wat anders. Koude voeten, natte broek en een graadje
of 10 mondde uiteindelijk toch weer uit in een mooie crossdag.
Of we volgend jaar Visvliet ook weer terug zien op de NK kalender
is de vraag. Geruchten gaan dat de ACVO er even tussenuit knijpt.
Gezien de traditie dat we elk jaar een keer naar Visvliet afreizen
denk ik dat de ACVO er nog maar eens goed over na moet denken.
Op naar Lochem voor de 3e wedstrijd van het NK op 14 juni. Als
de weersomstandigheden het toelaten zal de ACCLaren er een verrassende
baan gaan neerleggen. Niet langs de bekende motorcross baan
maar haaks hierop.
We laten ons verrassen is een mooie afsluiting van dit verslag
;-)
Emile Moorelisse - AutoCrossNederland.NL