17 mei 2008

Wedstrijd 2 VeKa NK autocross
17 mei 2008 Visvliet

Visvliet is altijd al een bijzondere cross op de kalender van de NK serie. En zeker als deze vroeg in het seizoen wordt gehouden wat deze keer dan ook het geval is. Voor een van de laatste keren dat dit het geval was moeten we terug naar 13 mei 2000. Op de terugweg bracht de nieuwslezer ons op de hoogte van de vuurwerkramp in Enschede. Een van die momenten uit de vaderlandse geschiedenis waarvan je altijd zult blijven herinneren waar je was of wat je aan het doen was op het moment dat je dat hoorde. Heeft wel niets met autocross op zich te maken maar zo staat Visvliet voor altijd in mijn geheugen gegrift. Vorig jaar was Visvliet ook gedenkwaardig met de deelname van Allard Kalff. Voor het eerste een bekende en racende NL-er aan de start van de autocross. Helaas voor Ipe Solle en zijn team van de ACVOpsterland hebben we deze keer niets speciaals in petto voor zijn jaarlijks terugkerende autocross. Maar het NK seizoen is nog niet voorbij en wie wat we dit jaar nog uit onze hoge hoed kunnen toveren.

Opsterland is een Friese gemeente waarin 16 dorpen zijn samengepakt en de hoofdplaats hiervan is Beetsterzwaag. De kleibaan waarop gereden wordt ligt zelfs voor Friese begrippen ver weg namelijk in het Groningse op de grens van Lutjegast en Visvliet aan het Visvlieterdiep. Maar zoals we allemaal wel weten is het vanaf Visvliet geen wereldreis naar Opsterland.

De baan is al ingereden en heeft standaard de oh zo bekende ovale vorm. Op hemelvaartsdag is de baan al ingewijd en goed bevonden. De baan was op die dag nog licht vochtig maar daar kan nu geen sprake meer van zijn dachten we op voorhand. Door de droogte van de afgelopen 2 weken is Nederland wel toe aan een beetje water. Maar dat het water dan toch op de dag van het NK naar beneden kwam was uitermate verrassend en glibberig. En dat terwijl de weerberichten er voor Noord-Nederland zo florissant uitzagen.


Tijdsnood?
In Aalten zorgde het onderhoud van de baan voor het late tijdstip waarop de finales begonnen. Het werd zelfs zo erg dat de Sprint 1600, kevers en supers van hun finale weerhouden werden. De einduitslag werd zodoende opgemaakt aan de hand van het resultaat na 3 manches. Dat ook hier weer bijzondere wetten gelden maakte het team van Erik Pijnenburg mee. Met dezelfde resultaten en dus evenveel punten als Frits Duizendstra pakten ze de 2e plaats. Waarom zou later blijken toen het KNAF boek ter hand genomen werd.

Artikel 28-11 zegt namelijk het volgende:

Wanneer na drie manches meerdere rijders een gelijk aantal punten hebben, wordt de positie bepaald aan de hand van de hoogste klassering. Wanneer deze rijders dezelfde resultaten behaald hebben in de manches, wordt de klassering bepaald door de automatische loting van de computer, indien er niet gewerkt wordt met een computer wordt de klassering bepaald door loting (bv. briefjes trekken).

Ook het volgende punt artikel 10-6 was nog van belang om tot dit eindoordeel te komen:

Indien er door overmacht geen Kleine- en/of Grote Finales gereden kunnen worden, zulks ter beoordeling van de wedstrijdleiding, zal de uitslag worden vastgesteld aan de hand van de verreden series. De wedstrijd telt alleen mee als er tenminste drie manches zijn verreden.

Laten we hopen dat we deze situatie nooit meer gaan meemaken want de finales zijn toch datgene waar het allemaal omgaat. That's where the action is.

Nacontrole
Ook deze keer was het weer een nerveuze bedoening in het parc fermé na afloop van de NK in Aalten. Zoals bekend moeten alle rijders die zich voor de kleine en de grote finales hebben geplaatst na afloop van deze finales hun wagens daar parkeren. Na het parkeren van hun auto dient de rijder het parc fermé direct te verlaten. Zodoende heeft de Technische commissie de tijd en de energie nodig om de autoŐs te onderzoeken op illegaliteiten. Deze illegaliteiten zouden voornamelijk voorkomen bij de junior- en de standaardklasse. Vandaar ook dat er in deze klassen dan ook altijd een nerveuze sfeer hangt bij zowel de rijders als de TC-ers. Als we de verhalen in het gastenboek van onze website moeten geloven is om de motor en bak van de auto van Godfried Bergs veel te doen geweest. Helaas voor de TC die hun bedenkingen hadden over de legaliteit van de auto hebben ze allerlei zaken aan de auto verzegeld. In de week na de NK in Aalten is het gecontroleerd en niets gevonden. Dus werd de uitslag dan ook officieel gepubliceerd op de KNAF site. Als een rijder tijdens de technische nacontrole wordt gepakt op illegaliteit van zijn auto wordt deze uit de uitslag genomen. Iedereen die in de klassering achter deze rijder is geeindigd zal niet doorschuiven in de einduitslag.
Hierin zagen we dat er geen afkeur geweest na de technische nacontrole want iedere rijder kwam op zijn gefinishte plaats in de eindstand voor.
In de standaardklasse hebben overigens wel 2 rijders de zwarte vlag gekregen maar niet door een technisch afkeur. Robbert Wassenaar en Sasa Kovac werden verbannen naar de laatste 2 plaatsen.

Drukte in Visvliet
Net als in Aalten vonden rond de 225 deelnemers verdeeld over de voor ons bekende 7 klassen de weg naar Visvliet. Hieronder sowieso een aantal nieuwkomers die op zondag vanwege geloofsovertuiging niet rijden aangevuld met bekende namen die nog niet klaar waren. En dan nog eens wat ŇoudeÓ gezichten die lang niet hebben deelgenomen en er dan ineens weer staan zoals Sjoerd Kloosterman en Hans de Smalen. Uiteraard zijn er ook altijd weer deelnemers die er de vorige NK wel waren maar door de Pinkstercrossen teveel schade opgelopen hadden om in Visvliet deel te kunnen nemen. Vandaar de altijd aanwezige variatie in het deelnemers aantal. Verder was er eigenlijk weinig nieuws te melden en zodoende hebben we dan ook weinig tot geen smeu•ge crossips kunnen verzamelen.
Net als in Aalten werd de manche indeling weer aangepast. Hierbij wordt gekeken naar de hoeveelheid inschrijvingen per klasse en de daarbij behorende kleine finales. Aangezien er na een kleine finale ook een protest tijd van 30 minuten bestaat kan de finale dus officieel pas plaatsvinden een half uur na de eerder genoemde pre-finale.
Gelukkig werd er deze keer op tijd gestart want de klanken van het Wilhelmus klonken om klokslag 10 uur. Dit ondanks het feit dat er toch weer een aantal coureurs waren die het niet voor elkaar kregen om hun loopbriefjes op tijd in te leveren. Sinds Aalten hebben ze dan toch weer een beetje bijgeleerd en dat is hoopvol.

Het natte begin van de manches deed de organisatie beslissen dat er veel en snel baan onderhoud moest plaats vinden. Resultaat was dat de eerste complete run om 12.30 uur gedaan was. Veel en lang baan onderhoud was toen nodig en het Aalten doem scenario zagen we alweer opkomen. Gelukkig kende Pluvius medelijden met de ACVO en zorgde voor droge lucht. Hierdoor werd er in rap tempo tijd gewonnen en dat was nodig. Het BSAC had namelijk, terecht, een aantal beslissingen genomen met betrekking tot het rijden van de kleine en de grote finales. Voor 18.00 uur nog bezig met de manches betekende het uitvallen van de kleine finales. Een worst case scenario was ook opgesteld voor de finales. Zelfde principe gold voor de finales alleen als er om 19.30 uur nog manches gereden werden. Gelukkig kunnen we nu alvast vertellen dat voorgaande scenarioŐs niet opgingen en voor het eerst dit seizoen 7 finales verreden cq gegleden zijn.

Sprint 2000
Het hoogste aantal landgenoten was deze keer te vinden in deze klasse. Peter Lambrechts haalde in Aalten zijn startnummer al op en testte in Lopik. De Ludwig racing rijder stond dan ook met starnummer 153 aan de start.
Ook de beide Patrick's stonden weer aan de start en hiermee bedoelen we natuurlijk Cleys en Mommen.

Patrick Cleys leek het gemakkelijk af te gaan het rijden op de gladde klei. De eerste manche heerste hij tot hij een paar ronden voor het einde spinde. Een dure spin zou blijken toen de punten na 3 manches werden opgeteld. Zijn 4e plaats in deze manche werden gevolgd door een 6e en een 2e plaats. Na 3 manches kwam Cleys 1 punt tekort om zich rechtstreeks voor de finale te plaatsen. Gelukkig genoeg deelnemers voor een kleine finale.

Peter Lambrechts begon zijn NK serie erg sterk en pakte een hele mooie overwinning in zijn eerste manche. Hierna kwam Peter er niet meer aan te pas met een 6e en een 10e plaats. Na 3 manches klasseerde hij zich als 14e en stond hiermee naast Cleys in de kleine finale. Cleys had 43 punten en Lambrechts 40.

Patrick Mommen had zijn sprinter voorzien van een nieuwe body. Mooi spuit- en stickerwerk lieten de auto er mooi uitspringen en zo was zijn wagen opvallender dan de oude body. Mommen liet in de manches een stijgende lijn zien en pakte geen enkel slecht resultaat. Hij begon op plaats 7 en reed daarna nog naar plaats 5 en 3. Opvallend genoeg waren er door de gladde baan hele kleine verschillen ontstaan tussen alle rijders. Mommen scoorde hiermee in totaal 39 punten en klasseerde zich ook voor de kleine finale op plaats 19.

Ter vergelijking met Aalten hier had de rijder op de 12e plaats, welke recht geeft op rechtstreekse plaatsing in de finale, slechts 40 punten. Cleys en Lambrechts hadden zich dus in Aalten met gemak geplaatst voor de finale maar daar koop je natuurlijk niets voor.
Cleys deed wat hem verlangd werd in de kleine finale door als 2e te eindigen en zo plaatste hij zich alsnog voor de finale op de laatste rij.
Patrick Mommen en Peter Lambrechts reden ook mee maar met 15 deelnemers, waarvan er maar 3 overgaan, konden zij geen potten breken en kwamen niet in het stuk meer voor. Jammer voor Mommen dat hij zijn finale plaats van Aalten niet kon evenaren. Peter Lambrechts kende wel een sterke start en persoonlijk heb ik het gevoel dat als de baan in Lochem droog is hij in de voorste gelederen mee gaat strijden.

In de finale waren het de klinkende namen van Jan-Willem van Eerden, Pierre Blok en Klaas Postma die samen met Cor Roerdink en Simon de Wit de eerste rij vulden.

Hoofdsponsor Peter Versluis was erop gebrand zijn slechte resultaat van Aalten uit te poetsen. Hij wilde als snelste starter maar niet vals. Hij doseerde koppeling en gaspedaal dan ook als beste en vanaf de 2e rij was hij iedereen te snel af. Maar Pierre Blok had aan de binnenzijde van de eerste bocht een betere lijn te pakken en maakte het feestje van Peter Versluis van korte duur. Cleys kwam geen enkel moment in de buurt van de koplopers. De langzame binnenlijnen waren vaak sneller dan de lijn via de binnenkant. Hierdoor zag Cleys geen mogelijkheid zich naar voren te werken. De spekgladde baan werkte niemand in het voordeel en vergde heel veel van de rijders. Cleys pakte uiteindelijk de 9e plaats en behaalde hiermee 1 punt meer als in Aalten. Met 29 punten uit 2 wedstrijden is Cleys niet meer kansloos voor de titel. Eerlijkheidshalve moeten we wel toegeven dat het moeilijk zal worden. In de tussenstand neemt hij nu de 8e plaats in. Met nog 4 wedstrijden te gaan is er uiteraard van nog van alles mogelijk.

1. Pierre Blok
2. Leonard van de Ven
3. Klaas Postma
9. Patrick Cleys

Sprint 1600
Peter Timmermans staat weer als enige landgenoot aan de start. Niet verwonderlijk daar hij ook als enige staat ingeschreven. Geen verrassende andere landgenoot dus in deze klasse. In de manches reed Timmermans ontketend en met 2x plaats 3 en een overwinning leek de pole hem niet te kunnen ontgaan. Toch verbazing bij het zien van de startopstelling want Andre Bouwmeester en Edwin Tolkamp hadden het net iets beter gedaan.
Toch was Timmermans bij de start alle Nederlanders te snel af en zo glibberde hij imposant door de eerste bocht. Timmermans leidt dus maar voelt de hete adem van Edwin "de Tolle" Tolkamp in zijn nek. Een klein foutje van Timmermans in bocht 1 wordt hem uiteindelijk fataal. Een spin van Timmermans zorgt ervoor dat Tolkamp hem niet meer kan ontwijken. Een harde tik van Tolkamp op het linker voorwiel van Timmermans lijkt geen gevolgen te hebben voor Timmermans. Toch is er iets afgebroken en zo heeft Tolkamp de eerste plaats stevig in handen. Peter Timmermans berust in zijn lot en rijdt langzaam aan de buitenzijde van de baan zijn rondjes uit. Hiermee klasseert hij zich uiteindelijk slechts als 9e. Tolkamp rijdt zo een gelopen koers en neemt zijn eerste rijdende overwinning mee naar Aalten. De eerste rijdende natuurlijk aangezien de NK in Aalten op het laatste moment werd afgeblazen vanwege de invallende duisternis. Andre Bouwmeester reed de gehele dag ook al sterk en zijn nieuwe frame legt hem dan ook geen windeieren. Hij wist de eveneens sterk rijdende John van der Coelen, die ontbrak in Aalten, gemakkelijk achter zich te houden en zodoende blijft Bouwmeester in het spoor van Tolkamp voor het kampioenschap.
De tussenstand na 2 wedstrijden betekent dat Peter Timmermans slechts op plaats 7 terug te vinden is. We gaan er maar vanuit dat het resultaat van Visvliet zijn schrap resultaat wordt.

1. Edwin Tolkamp
2. Andre Bouwmeester
3. John van der Coelen
9. Peter Timmermans

Keverklasse
Sooi Ermens en Bart Nackaerts stonden weer aan de start in de keverklasse. Nackaerts lijkt sinds zijn deelname aan het Nederlands kampioenschap patent te hebben op koprollen. Ook in Visvliet zag hij de wereld op zijn kop en kwam gelukkig weer op zijn wielen terecht en kon zodoende verder rijden. Toch waren zijn resultaten na 3 manches genoeg voor de kleine finale. De eerste 2 manches waren niet sterk met plaats 10 en 9. In de 3e manche herpakte Bart zich en scoorde plaats 4 en stond hiermee op plek 23.

Sooi deed waarvoor hij gekomen was en ogenschijnlijk gemakkelijk plaatste hij zich rechtstreeks voor de finale. Toch viel de plek, 6, een beetje tegen gezien zijn goede manche uitslagen. Met plaats 2, 4 en 5 zou je een hogere klassering verwacht hebben. Maar net als bij Mommen geldt ook hier een competitief veld waar iedereen dicht bij elkaar zit.

De kleine finale is waar deze NK voor Bart Nackaerts eindigt. Het lukt hem niet om meer dan de 5 aanwezigheidspunten mee naar huis te nemen. Net als voor Peter Lambrechts geldt voor Nackaerts dat hij in Lochem beter voor de dag zal gekomen gezien zijn overwinning in de Lopikse superfinale.
Sooi begon de finale niet sterk en startte heel voorzichtig. De regen maakte de baan superglad en Sooi koos dus voor een rustige eerste bocht. Dat dit een goede keuze was voor een mooie eindklassering bleek aan het einde. Hendrik Glas en Frits de Haan maakten het spannend in de eerste bocht. Hendrik Glas kwam er als eerste uit al probeerde de Haan van alles om dit te voorkomen. Frits de Haan kon niet lang genieten van zijn 2e plaats daar hij met problemen uitviel en hiermee slechts 15e werd.

Sooi rukte ronde voor ronde op vanuit het achterveld en pakte uiteindelijk de 5e plaats. Knappe prestatie alleen al was het maar omdat Sooi constant bleef in de tussenstand namelijk plaats 3.

1. Hendrik Glas
2. Eelco Kruis
3. Johan Zomer
5. Sooi Ermens

Het zit erop
Wat een droge dag had moeten worden volgens de weerprofeten liep uit op wat anders. Koude voeten, natte broek en een graadje of 10 mondde uiteindelijk toch weer uit in een mooie crossdag. Of we volgend jaar Visvliet ook weer terug zien op de NK kalender is de vraag. Geruchten gaan dat de ACVO er even tussenuit knijpt. Gezien de traditie dat we elk jaar een keer naar Visvliet afreizen denk ik dat de ACVO er nog maar eens goed over na moet denken.

Op naar Lochem voor de 3e wedstrijd van het NK op 14 juni. Als de weersomstandigheden het toelaten zal de ACCLaren er een verrassende baan gaan neerleggen. Niet langs de bekende motorcross baan maar haaks hierop.

We laten ons verrassen is een mooie afsluiting van dit verslag ;-)


Emile Moorelisse - AutoCrossNederland.NL

geplaatst: 21 mei 2008.