17
mei 2008
Wedstrijd
2 VeKa NK autocross
17 mei 2008 Visvliet
Visvliet is altijd al een bijzondere cross op de kalender
van de NK serie. En zeker als deze vroeg in het seizoen wordt
gehouden wat deze keer dan ook het geval is. Voor een van de
laatste keren dat dit het geval was moeten we terug naar 13
mei 2000. Op de terugweg bracht de nieuwslezer ons op de hoogte
van de vuurwerkramp in Enschede. Een van die momenten uit de
vaderlandse geschiedenis waarvan je altijd zult blijven herinneren
waar je was of wat je aan het doen was op het moment dat je
dat hoorde. Heeft wel niets met autocross op zich te maken maar
zo staat Visvliet voor altijd in mijn geheugen gegrift. Vorig
jaar was Visvliet ook gedenkwaardig met de deelname van Allard
Kalff. Voor het eerste een bekende en racende NL-er aan de start
van de autocross. Helaas voor Ipe Solle en zijn team van de
ACVOpsterland hebben we deze keer niets speciaals in petto voor
zijn jaarlijks terugkerende autocross. Maar het NK seizoen is
nog niet voorbij en wie wat we dit jaar nog uit onze hoge hoed
kunnen toveren.
Opsterland is een Friese gemeente waarin 16 dorpen zijn samengepakt
en de hoofdplaats hiervan is Beetsterzwaag. De kleibaan waarop
gereden wordt ligt zelfs voor Friese begrippen ver weg namelijk
in het Groningse op de grens van Lutjegast en Visvliet aan het
Visvlieterdiep. Maar zoals we allemaal wel weten is het vanaf
Visvliet geen wereldreis naar Opsterland.
De baan is al ingereden en heeft standaard de oh zo bekende
ovale vorm. Op hemelvaartsdag is de baan al ingewijd en goed
bevonden. De baan was op die dag nog licht vochtig maar daar
kan nu geen sprake meer van zijn dachten we op voorhand. Door
de droogte van de afgelopen 2 weken is Nederland wel toe aan
een beetje water. Maar dat het water dan toch op de dag van
het NK naar beneden kwam was uitermate verrassend en glibberig.
En dat terwijl de weerberichten er voor Noord-Nederland zo florissant
uitzagen.
Tijdsnood?
In Aalten zorgde het onderhoud van de baan voor het
late tijdstip waarop de finales begonnen. Het werd zelfs zo
erg dat de Sprint 1600, kevers en supers van hun finale weerhouden
werden. De einduitslag werd zodoende opgemaakt aan de hand van
het resultaat na 3 manches. Dat ook hier weer bijzondere wetten
gelden maakte het team van Erik Pijnenburg mee. Met dezelfde
resultaten en dus evenveel punten als Frits Duizendstra pakten
ze de 2e plaats. Waarom zou later blijken toen het KNAF boek
ter hand genomen werd.
Artikel 28-11 zegt namelijk het volgende:
Wanneer
na drie manches meerdere rijders een gelijk aantal punten hebben,
wordt de positie bepaald aan de hand van de hoogste klassering.
Wanneer deze rijders dezelfde resultaten behaald hebben in de
manches, wordt de klassering bepaald door de automatische loting
van de computer, indien er niet gewerkt wordt met een computer
wordt de klassering bepaald door loting (bv. briefjes trekken).
Ook
het volgende punt artikel 10-6 was nog van belang om tot dit
eindoordeel te komen:
Indien
er door overmacht geen Kleine- en/of Grote Finales gereden kunnen
worden, zulks ter beoordeling van de wedstrijdleiding, zal de
uitslag worden vastgesteld aan de hand van de verreden series.
De wedstrijd telt alleen mee als er tenminste drie manches zijn
verreden.
Laten
we hopen dat we deze situatie nooit meer gaan meemaken want
de finales zijn toch datgene waar het allemaal omgaat. That's
where the action is.
Nacontrole
Ook deze keer was het weer een nerveuze bedoening in
het parc fermé na afloop van de NK in Aalten. Zoals bekend moeten
alle rijders die zich voor de kleine en de grote finales hebben
geplaatst na afloop van deze finales hun wagens daar parkeren.
Na het parkeren van hun auto dient de rijder het parc fermé
direct te verlaten. Zodoende heeft de Technische commissie de
tijd en de energie nodig om de autoŐs te onderzoeken op illegaliteiten.
Deze illegaliteiten zouden voornamelijk voorkomen bij de junior-
en de standaardklasse. Vandaar ook dat er in deze klassen dan
ook altijd een nerveuze sfeer hangt bij zowel de rijders als
de TC-ers. Als we de verhalen in het gastenboek van onze website
moeten geloven is om de motor en bak van de auto van Godfried
Bergs veel te doen geweest. Helaas voor de TC die hun bedenkingen
hadden over de legaliteit van de auto hebben ze allerlei zaken
aan de auto verzegeld. In de week na de NK in Aalten is het
gecontroleerd en niets gevonden. Dus werd de uitslag dan ook
officieel gepubliceerd op de KNAF site. Als een rijder tijdens
de technische nacontrole wordt gepakt op illegaliteit van zijn
auto wordt deze uit de uitslag genomen. Iedereen die in de klassering
achter deze rijder is geeindigd zal niet doorschuiven in de
einduitslag.
Hierin zagen we dat er geen afkeur geweest na de technische
nacontrole want iedere rijder kwam op zijn gefinishte plaats
in de eindstand voor.
In de standaardklasse hebben overigens wel 2 rijders de zwarte
vlag gekregen maar niet door een technisch afkeur. Robbert Wassenaar
en Sasa Kovac werden verbannen naar de laatste 2 plaatsen.
Drukte in Visvliet
Net als in Aalten vonden rond de 225 deelnemers verdeeld
over de voor ons bekende 7 klassen de weg naar Visvliet. Hieronder
sowieso een aantal nieuwkomers die op zondag vanwege geloofsovertuiging
niet rijden aangevuld met bekende namen die nog niet klaar waren.
En dan nog eens wat ŇoudeÓ gezichten die lang niet hebben deelgenomen
en er dan ineens weer staan zoals Sjoerd Kloosterman en Hans
de Smalen. Uiteraard zijn er ook altijd weer deelnemers die
er de vorige NK wel waren maar door de Pinkstercrossen teveel
schade opgelopen hadden om in Visvliet deel te kunnen nemen.
Vandaar de altijd aanwezige variatie in het deelnemers aantal.
Verder was er eigenlijk weinig nieuws te melden en zodoende
hebben we dan ook weinig tot geen smeu•ge crossips kunnen verzamelen.
Net als in Aalten werd de manche indeling weer aangepast. Hierbij
wordt gekeken naar de hoeveelheid inschrijvingen per klasse
en de daarbij behorende kleine finales. Aangezien er na een
kleine finale ook een protest tijd van 30 minuten bestaat kan
de finale dus officieel pas plaatsvinden een half uur na de
eerder genoemde pre-finale.
Gelukkig werd er deze keer op tijd gestart want de klanken van
het Wilhelmus klonken om klokslag 10 uur. Dit ondanks het feit
dat er toch weer een aantal coureurs waren die het niet voor
elkaar kregen om hun loopbriefjes op tijd in te leveren. Sinds
Aalten hebben ze dan toch weer een beetje bijgeleerd en dat
is hoopvol.
Het natte begin van de manches deed de organisatie beslissen
dat er veel en snel baan onderhoud moest plaats vinden. Resultaat
was dat de eerste complete run om 12.30 uur gedaan was. Veel
en lang baan onderhoud was toen nodig en het Aalten doem scenario
zagen we alweer opkomen. Gelukkig kende Pluvius medelijden met
de ACVO en zorgde voor droge lucht. Hierdoor werd er in rap
tempo tijd gewonnen en dat was nodig. Het BSAC had namelijk,
terecht, een aantal beslissingen genomen met betrekking tot
het rijden van de kleine en de grote finales. Voor 18.00 uur
nog bezig met de manches betekende het uitvallen van de kleine
finales. Een worst case scenario was ook opgesteld voor de finales.
Zelfde principe gold voor de finales alleen als er om 19.30
uur nog manches gereden werden. Gelukkig kunnen we nu alvast
vertellen dat voorgaande scenarioŐs niet opgingen en voor het
eerst dit seizoen 7 finales verreden cq gegleden zijn.
Sprint 2000
Het hoogste aantal landgenoten was deze keer te vinden
in deze klasse. Peter Lambrechts haalde in Aalten zijn startnummer
al op en testte in Lopik. De Ludwig racing rijder stond dan
ook met starnummer 153 aan de start.
Ook de beide Patrick's stonden weer aan de start en hiermee
bedoelen we natuurlijk Cleys en Mommen.
Patrick Cleys leek het gemakkelijk af te gaan het rijden op
de gladde klei. De eerste manche heerste hij tot hij een paar
ronden voor het einde spinde. Een dure spin zou blijken toen
de punten na 3 manches werden opgeteld. Zijn 4e plaats in deze
manche werden gevolgd door een 6e en een 2e plaats. Na 3 manches
kwam Cleys 1 punt tekort om zich rechtstreeks voor de finale
te plaatsen. Gelukkig genoeg deelnemers voor een kleine finale.
Peter Lambrechts begon zijn NK serie erg sterk en pakte een
hele mooie overwinning in zijn eerste manche. Hierna kwam Peter
er niet meer aan te pas met een 6e en een 10e plaats. Na 3 manches
klasseerde hij zich als 14e en stond hiermee naast Cleys in
de kleine finale. Cleys had 43 punten en Lambrechts 40.
Patrick Mommen had zijn sprinter voorzien van een nieuwe body.
Mooi spuit- en stickerwerk lieten de auto er mooi uitspringen
en zo was zijn wagen opvallender dan de oude body. Mommen liet
in de manches een stijgende lijn zien en pakte geen enkel slecht
resultaat. Hij begon op plaats 7 en reed daarna nog naar plaats
5 en 3. Opvallend genoeg waren er door de gladde baan hele kleine
verschillen ontstaan tussen alle rijders. Mommen scoorde hiermee
in totaal 39 punten en klasseerde zich ook voor de kleine finale
op plaats 19.
Ter vergelijking met Aalten hier had de rijder op de 12e plaats,
welke recht geeft op rechtstreekse plaatsing in de finale, slechts
40 punten. Cleys en Lambrechts hadden zich dus in Aalten met
gemak geplaatst voor de finale maar daar koop je natuurlijk
niets voor.
Cleys deed wat hem verlangd werd in de kleine finale door als
2e te eindigen en zo plaatste hij zich alsnog voor de finale
op de laatste rij.
Patrick Mommen en Peter Lambrechts reden ook mee maar met 15
deelnemers, waarvan er maar 3 overgaan, konden zij geen potten
breken en kwamen niet in het stuk meer voor. Jammer voor Mommen
dat hij zijn finale plaats van Aalten niet kon evenaren. Peter
Lambrechts kende wel een sterke start en persoonlijk heb ik
het gevoel dat als de baan in Lochem droog is hij in de voorste
gelederen mee gaat strijden.
In de finale waren het de klinkende namen van Jan-Willem van
Eerden, Pierre Blok en Klaas Postma die samen met Cor Roerdink
en Simon de Wit de eerste rij vulden.
Hoofdsponsor Peter Versluis was erop gebrand zijn slechte resultaat
van Aalten uit te poetsen. Hij wilde als snelste starter maar
niet vals. Hij doseerde koppeling en gaspedaal dan ook als beste
en vanaf de 2e rij was hij iedereen te snel af. Maar Pierre
Blok had aan de binnenzijde van de eerste bocht een betere lijn
te pakken en maakte het feestje van Peter Versluis van korte
duur. Cleys kwam geen enkel moment in de buurt van de koplopers.
De langzame binnenlijnen waren vaak sneller dan de lijn via
de binnenkant. Hierdoor zag Cleys geen mogelijkheid zich naar
voren te werken. De spekgladde baan werkte niemand in het voordeel
en vergde heel veel van de rijders. Cleys pakte uiteindelijk
de 9e plaats en behaalde hiermee 1 punt meer als in Aalten.
Met 29 punten uit 2 wedstrijden is Cleys niet meer kansloos
voor de titel. Eerlijkheidshalve moeten we wel toegeven dat
het moeilijk zal worden. In de tussenstand neemt hij nu de 8e
plaats in. Met nog 4 wedstrijden te gaan is er uiteraard van
nog van alles mogelijk.
1. Pierre Blok
2. Leonard van de Ven
3. Klaas Postma
9. Patrick Cleys
Sprint 1600
Peter Timmermans staat weer als enige landgenoot aan
de start. Niet verwonderlijk daar hij ook als enige staat ingeschreven.
Geen verrassende andere landgenoot dus in deze klasse. In de
manches reed Timmermans ontketend en met 2x plaats 3 en een
overwinning leek de pole hem niet te kunnen ontgaan. Toch verbazing
bij het zien van de startopstelling want Andre Bouwmeester en
Edwin Tolkamp hadden het net iets beter gedaan.
Toch was Timmermans bij de start alle Nederlanders te snel af
en zo glibberde hij imposant door de eerste bocht. Timmermans
leidt dus maar voelt de hete adem van Edwin "de Tolle"
Tolkamp in zijn nek. Een klein foutje van Timmermans in bocht
1 wordt hem uiteindelijk fataal. Een spin van Timmermans zorgt
ervoor dat Tolkamp hem niet meer kan ontwijken. Een harde tik
van Tolkamp op het linker voorwiel van Timmermans lijkt geen
gevolgen te hebben voor Timmermans. Toch is er iets afgebroken
en zo heeft Tolkamp de eerste plaats stevig in handen. Peter
Timmermans berust in zijn lot en rijdt langzaam aan de buitenzijde
van de baan zijn rondjes uit. Hiermee klasseert hij zich uiteindelijk
slechts als 9e. Tolkamp rijdt zo een gelopen koers en neemt
zijn eerste rijdende overwinning mee naar Aalten. De eerste
rijdende natuurlijk aangezien de NK in Aalten op het laatste
moment werd afgeblazen vanwege de invallende duisternis. Andre
Bouwmeester reed de gehele dag ook al sterk en zijn nieuwe frame
legt hem dan ook geen windeieren. Hij wist de eveneens sterk
rijdende John van der Coelen, die ontbrak in Aalten, gemakkelijk
achter zich te houden en zodoende blijft Bouwmeester in het
spoor van Tolkamp voor het kampioenschap.
De tussenstand na 2 wedstrijden betekent dat Peter Timmermans
slechts op plaats 7 terug te vinden is. We gaan er maar vanuit
dat het resultaat van Visvliet zijn schrap resultaat wordt.
1. Edwin Tolkamp
2. Andre Bouwmeester
3. John van der Coelen
9. Peter Timmermans
Keverklasse
Sooi Ermens en Bart Nackaerts stonden weer aan de start
in de keverklasse. Nackaerts lijkt sinds zijn deelname aan het
Nederlands kampioenschap patent te hebben op koprollen. Ook
in Visvliet zag hij de wereld op zijn kop en kwam gelukkig weer
op zijn wielen terecht en kon zodoende verder rijden. Toch waren
zijn resultaten na 3 manches genoeg voor de kleine finale. De
eerste 2 manches waren niet sterk met plaats 10 en 9. In de
3e manche herpakte Bart zich en scoorde plaats 4 en stond hiermee
op plek 23.
Sooi deed waarvoor hij gekomen was en ogenschijnlijk gemakkelijk
plaatste hij zich rechtstreeks voor de finale. Toch viel de
plek, 6, een beetje tegen gezien zijn goede manche uitslagen.
Met plaats 2, 4 en 5 zou je een hogere klassering verwacht hebben.
Maar net als bij Mommen geldt ook hier een competitief veld
waar iedereen dicht bij elkaar zit.
De kleine finale is waar deze NK voor Bart Nackaerts eindigt.
Het lukt hem niet om meer dan de 5 aanwezigheidspunten mee naar
huis te nemen. Net als voor Peter Lambrechts geldt voor Nackaerts
dat hij in Lochem beter voor de dag zal gekomen gezien zijn
overwinning in de Lopikse superfinale.
Sooi begon de finale niet sterk en startte heel voorzichtig.
De regen maakte de baan superglad en Sooi koos dus voor een
rustige eerste bocht. Dat dit een goede keuze was voor een mooie
eindklassering bleek aan het einde. Hendrik Glas en Frits de
Haan maakten het spannend in de eerste bocht. Hendrik Glas kwam
er als eerste uit al probeerde de Haan van alles om dit te voorkomen.
Frits de Haan kon niet lang genieten van zijn 2e plaats daar
hij met problemen uitviel en hiermee slechts 15e werd.
Sooi rukte ronde voor ronde op vanuit het achterveld en pakte
uiteindelijk de 5e plaats. Knappe prestatie alleen al was het
maar omdat Sooi constant bleef in de tussenstand namelijk plaats
3.
1. Hendrik Glas
2. Eelco Kruis
3. Johan Zomer
5. Sooi Ermens
Het zit erop
Wat een droge dag had moeten worden volgens de weerprofeten
liep uit op wat anders. Koude voeten, natte broek en een graadje
of 10 mondde uiteindelijk toch weer uit in een mooie crossdag.
Of we volgend jaar Visvliet ook weer terug zien op de NK kalender
is de vraag. Geruchten gaan dat de ACVO er even tussenuit knijpt.
Gezien de traditie dat we elk jaar een keer naar Visvliet afreizen
denk ik dat de ACVO er nog maar eens goed over na moet denken.
Op naar Lochem voor de 3e wedstrijd van het NK op 14 juni. Als
de weersomstandigheden het toelaten zal de ACCLaren er een verrassende
baan gaan neerleggen. Niet langs de bekende motorcross baan
maar haaks hierop.
We laten ons verrassen is een mooie afsluiting van dit verslag
;-)
Emile Moorelisse - AutoCrossNederland.NL