14 juni 2008

Wedstrijd 3 VeKa NK autocross
14 juni 2008 Lochem

Wat een heerlijk gevoel dat we weer naar Lochem kunnen voor een NK. Vooral de avond ervoor en erna kun je er bij mooi weer heerlijk vissen in het naast het rennerskwartier gelegen kanaal.In dit geval dus naast de baan. Het is dan ook alweer 2 jaar geleden dat we er op een mooie lentedag hebben kunnen genieten van prachtige manches en finales. Maar nu is er een nieuwe ronde en dus ook nieuwe kansen. Geldt dan ook niet alleen voor de deelnemers maar ook voor de organisatie die zoals te doen gebruikelijk in handen is van ACCLaren. De club van Gerard Gotink is er altijd klaar voor en liet op voorhand dan ook al weten een nieuwe baan aan te willen leggen. We laten ons dan ook graag verrassen en zo neem ik aan dat de baan dan ook voor iedereen nieuw en verfrissend is. Welkom bij het water doolhof met de bal erin!
Op de avond voor de cross is er de 2e wedstrijd van het Nederlands XI-tal tijdens het EK voetbal in Zwitserland. Aangezien we bij de autcrossers ook (bijna) allemaal voetbal fan zijn stond er in de tent een groot scherm waarop de ondergang van Frankrijk live kon worden meegemaakt. En dat het druk en gezellig was in de tent hebben we geweten.
Nu heb ik geen voorkeur wie er gaat winnen op een NK maar een auto met veel oranje erin heeft nu een streepje voor. Wat me dan snel te binnen schiet zijn André Verweij, Pieter van Beek, Harm Eesinge, Pieter Molenaar, Roland Dekkers en Frits de Haan. In 4 klassen hebben we dan ook al een winnaar
;-)
Wat me verder dit jaar opvalt is dat het redelijk rustig is op het technische front. Er is na een cross nog niemand uitgesloten van deelname door een technische onvolkomenheid en ook de CAR zaken zijn ver van ons bed. Wat een heerlijk crossjaar is 2008 dan ook tot nu toe.


Bijgeloof
Deze week moest ik terug denken aan mijn column over bijgeloof. Bovenstaand al een stukje over oranje auto's wat je zelfvertrouwen kan geven maar in het nieuws was ook iets over de kleur blauw. Blauw schijnt je te beschermen tegen naderend onheil en op vrijdag de 13e, de dag van Nederland - Frankrijk, weet je natuurlijk helemaal niet wat je kan verwachten beweerde een deskundige. In het verband met de voetballerij ging het voornamelijk om een kledingstuk wat blauw moest zijn. Dit varieerde van de sokken tot een short. In de autocross kan dit natuurlijk ook. Er is genoeg blauwe kleding te vinden wat je aan kan trekken. In de overige categorieÏn zoals helm en handschoenen is hier ook genoeg variatie in te bedenken. Ook de kleur van de auto kan hier belangrijk in zijn. Dus hebben we ook nu weer een paar winnaars te pakken? Rijders met een blauwe auto kunnen we ook wel opnoemen zoals, daar is ie weer, Patrick Cleys, Chris Wagenaar, TBS autosport, Pierre Blok, Kevin van Beek, Hennie Kuipers, Jacob Heeres, Jos de Groot, Twan Hermkens en zo kunnen we nog wel even doorgaan. Brengt me ook direct weer terug bij de realiteit dat het zeker niet voor de hand ligt dat de kleur van je auto bijdraagt aan een overwinning. Desalniettemin ga ik toch extra goed opletten in welke klasse wat voor kleur auto er gaat winnen. Eigenwijs als ik ben ga ik toch voor blauw en/of oranje.
Een terugblik op 1 van de columns leerde me ook nog dat nu het crossseizoen in volle gang is het niets meer met de brandstofprijs te maken heeft. En dat is erg jammer te noemen de laatste maanden.

Autocross promotie
Afgelopen week konden we eindelijk bekend maken dat we een nieuwe Mr. X gevonden hebben voor dit jaar. Mark van Eldik, Nederlands kampioen rally 2007, gaat zich laten zien in Bunnik. In de moelijke keverklasse gaat hij proberen zijn enorme rijvaardigheid te meten met de snelle top van Nederland. We zijn dan ook erg nieuwsgierig hoe o.a. Johan Zomer, Arjan Stokkink en Jan-Paul Klaster reageren op hun nieuwe klasse genoot.
De kever van Richard van Schaick is het wapen waarmee van Eldik aan de start verschijnt. De stoel is inmiddels gepast en de complete ombouw van de auto zal een redesign krijgen.
Andere kleur en de sponsoren die het mede hebben mogelijk gemaakt dat Mark deze move kan maken zullen dan ook prominent op de auto aanwezig zijn.
Ook dit jaar heeft het BSAC haar volledige medewerking weer toegezegd en ook de RangPang maakt voor van Eldik van alles mogelijk. Opnieuw dus een goede promotie voor de autocross in het algemeen wat ons goed doet. Nu eerst nog even Lochem en dan in rap tempo op naar Bunnik.

Lochem
De briefing vertelde weinig nieuws buiten de gebruikelijke mededeling qua tijd. Om 18.00 uur niet alle manches klaar betekent geen kleine finales. Het enige echte nieuwtje was het showen van het nieuwe prototype startlicht. Een combinatie van 3 lampen die 1 voor 1 aangaan en via een random tijd, welke door niemand in te stellen is, zullen de lampen uitgaan en is de start een feit. Vertrek je voor dit moment heb je een valse start. Bij de starter wordt dit moment aangegeven door een ingebouwde zoemer en zodoende kan de starter zijn speurend oog op de rijders houden.
Voor aanvang bleek de burgemeester van Lochem er zin in te hebben. Een lange maar mooie speech leerde ons dat dit ook een bijzondere reden is om iets later dan gepland te beginnen. Hierna wierpen we een blik op de baan die er veel minder uitdagend uitzag dan de oude baan langs de motorcrossbaan. De start was zoals te doen gebruikelijk voor het lange rechte stuk. Hierna een linker bocht die niet zo ruim was dat je volgas buitenom kon gaan. Hierna de 2e bocht die direct op de enorme chicane begon te lopen. In de eerste manches was iedereen dan ook op zoek naar zijn lijn en de baancommissaris die in de chicane stond zag de rijders dan ook recht op hem afkomen. Hierna de laatste bochten combinatie die weer aansloot op het rechte stuk. Op de baan was dan ook weinig aan te merken alleen het middenterrein was erg smal en de greppels hielden niet alles tegen.
Dit bleek al bij de eerste manche van de sprinters daar vanuit het niets ineens Bjorn Duif op het middenterrein lag. Later in de manches wist Herbert ter Maat het complete middenterrein te doorkruisen en raakte daarbij gelukkig niemand. Als we het dan over veiligheid hebben blijkt maar weer dat het ongepast is om mensen op een stoeltje hier neer te zetten. Sommige, meestal brandweer en hulpverleners, willen nog wel eens hun stoeltje uitklappen en gaan zitten. Maar met de hoge snelheden van tegenwoordig kun je je dit niet meer veroorloven. Gelukkig is alles goed verlopen maar het had anders kunnen aflopen. De baan op zich was hard en de ondergrond is niet te bepalen eigenlijk. Het is geen klei, geen leem en ook zeker geen zand. Het is een Achterhoekse ondergrond die mooie wedstrijden liet zien die soms wel eens een beetje te ruig waren. Maar al met al een heerlijke crossdag zonder regen. Sterker nog de baan was zo hard dat aan het einde van de dag nog steeds plekken op de baan te bespeuren waren waar het gras niet af gereden was.

Juniorklasse
Er waren er weer veel aanwezig in Lochem en de junioren dachten dat het kermis was in Lochem. De baan werd beschouwd als de botsauto arena alleen het muntje ontbrak en werd vervangen door hun eigen sleutel. Eerlijkheidshalve moet ik vrezen voor de toekomst van de autocross. Als al deze jongelingen zo doorgaan in de klassen waar ze naartoe gaan doorstromen zal het er ruig aan toegaan in de toekomst. Vooralsnog houd ik het maar op jeugdig enthousiasme. Christina Gerrits spraken we kort voor aanvang van de 2e manche. Uiteraard wilden we weten hoe het met haar schouder was na haar koprol in Visvliet want ze stond hier weer in haar raceoverall. Het was nog niet over maar het ging weer aardig sprak zij daadkrachtig. Jan Hendriks, de mentor van het team, sprak de nu legendarische woorden: "The show must go on." En in de 2e manche ging ze dan ook weer van start en de kopstart was voor haar. Jammer dat Kevin Bouman haar dit misgunde en zijn auto op de kont van Christina parkeerde. Jammer voor Christina ging hij niet van het gas en een 3-voudige Rietberger met schroef was het gevolg. Hierna zagen we al gauw de rode kruis vlag omhoog gaan en vreesden we voor Christina's schouder. Niets was minder waar en de pijn was enorm. De brandweer besloot dan ook de jonge dame uit de auto te knippen en haar zo te verwijderen uit haar benarde situatie. Van de Swift was weinig over maar Christina liep gelukkig weer rond in het rennerskwartier na afloop van de manches. Het gaat dus redelijk goed met haar alleen heeft ze last van haar schouder en zijn er in haar hele lijf pijntjes te bespeuren. Door de hele situatie met Gerrits lag de cross in Lochem een dik uur stil en besloot de wedstrijdleiding de ronden in de manches met 1 in te korten.
Na afloop van de 2e manche dienden alle junioren zich te melden bij de wedstrijdleider Toon van Osch. Hier kregen ze te horen dat het zo niet langer kon en dat het rustiger aan moet. Misschien zijn waarschuwingen niet meer van toepassing op de junioren en moet er harder opgetreden worden om de toekomst veilig te stellen.
Al met als werd het tijd voor de finale want door het late tijdstip werden alle kleine finales geschrapt en dat kwam goed uit voor Jeroen Vonk, Wout Hesselink en Hein Durk Vellema die hierdoor zo de finale instapten.
Marcel Reints was weer heer en meester tijdens de manches en stond ook nu weer als eerste in de bocht. Hiervoor was er al weer redelijk wat schade aangericht door Raymond Reints die op het rechte stuk zijn lijn behoorlijk kwijt was. Na afloop kreeg hij dan ook een flinke waarschuwing. Mike Bartelen sloot keurig als 2e aan met zijn bungelende achterlichten.
Er volgde snel een code rood door een koprol en een herstart op de baan moest gaan gebeuren. Met minder rijders want ook Kevin van Beek moest het strijdperk verlaten en hetzelfde gold voor Rick van Herwijnen. Rick had de versnellingsbak aan diggelen gedraaid en kon hierdoor zijn weg niet meer vervolgen. Hij stapte dus uit zijn auto en dat is ook al een reden om niet meer te mogen deelnemen. Het reglement wat elke rijder hoort te kennen schrijft namelijk: Indien een deelnemer na de start tijdens de manche en finales zijn wagen heeft verlaten, is het niet toegestaan opnieuw aan deze manche deel te nemen, met uitzondering van een complete herstart.
Bij de herstart was het weer Marcel Reints die graag in Kerkdriel al kampioen wil zijn en als hij zo doorgaat als nu gaat dat geen probleem worden. Van Mike Bartelen namen we snel afscheid hij moest de rokende Suzuki in de greppel parkeren en zodoende exit voor hem. Reints begon zoals te doen gebruikelijk afstand te nemen van de rest alleen was hij niet zo oppermachtig dan voorheen. Bjorn Scherff ging er eens goed voor zitten en richtte zijn vizier op de regerend kampioen. Nu ik dit schrijf bedenk ik ineens dat vizier wel een erg dubbele betekenis heeft in deze. Stephan van Dijk, Thij Twaalfhoven en Hein Durk Vellema zijn vol in gevecht om de laatste podiumplaats. Tot het moment dat Twaalfhoven wegvalt was de strijd er volop maar hierna was het een gelopen koers voor Stephan van Dijk die zodoende keurig derde werd voor Hein Durk Vellema en Stefan Gerrits.
Aan de kop wilde Scherff niet dat Reints voor de derde keer in successie een finale op zijn naam ging schrijven. Met het vizier nog steeds op Reints gericht werd hij dan ook hard geraakt in bocht 3. De schade aan de Suzuki van Scherff was dan ook aanzienlijk en had dat aan zichzelf te danken. Reints werd hier wel een beetje nerveus van en dacht dat het eenmalig was. Maar nee hoor, Scherff wilde met de overwinning naar huis ten koste van de regerend kampioen. Beuk na beuk werd uitgedeeld aan Reints die de winst ternauwernood naar zich toe kon trekken. Gelukkig voor Reints was er dus geen uitschakeling en weer de verdiende winst. De wedstrijdleiding besloot na afloop dat er een flinke waarschuwing werd gegeven aan Bjorn Scherff. Zeer onterecht dat er een waarschuwing werd gegeven aan Scherff. Uitsluiting was de enige oplossing geweest voor Scherff met zijn acties die absoluut niet door de beugel konden. Maar goed de wedstrijdleiding is de baas en ook ik weet dat de beste stuurlui aan wal staan.
Na afloop zijn er natuurlijk weer volop controles uitgevoerd aan verschillende auto's waarvan wij de uitslag ook niet weten. Vandaar dat alle uitslagen en standen natuurlijk onder voorbehoud zijn.

1. 501 Marcel Reints
2. 503 Bjorn Scherff
3. 527 Stephan van Dijk

Toerwagen
Rob van Kuringe moeten we vanwege zijn lastige knieblessure nog steeds missen bij de toerwagens. Maar een kever hadden we wel aan het vertrek. Wilfred Schut pakte de draad eindelijk weer op na zijn buiteling in Visvliet en dan spreken we over 2007 alweer. Met zijn ex-van Kuringe kever plaatste hij zich keurig voor de finale en zo was er toch nog een beetje Rob in de finale te zien. Wat wel leuk was was zijn versiering met 2 vlaggetjes op het dak van de kever.
Ottink was sterk vandaag in Lochem met steeds een boel zicht. Toch blijft het een maf gezicht om continu die grote ruitenwisser heen en weer te zien gaan. Wij zijn gewoon gaas gewenden geen voorruit. De voorruit mag overigens door Ottink vervangen worden door gaas. Alleen de achterruit mag er niet uitgehaald worden en hierdoor zal de luchtdoorstroming in de Seat erg slecht zijn.
De kopstart was voor Ottink in de finale en hiermee liet hij zien dat er rekening met hem gehouden dient te worden op de droge harde banen. Het was misschien maar goed ook dat Ottink de kopstart had want koprollen daar heeft hij een broertje dood aan na Ruurlo. Fred Stout was de vreemde eend in de bijt op de eerste rij maar hij voelde zich enorm goed thuis op de Lochemse ondergrond. Alleen in de 2e bocht ging het mis voor Stout want een enorme koprol schakelde hem uit. Hij belandde samen met Roor in de greppel en zodoende wist de regerend kampioen in de finale niet verder te komen. Peter Breederland reed ook in de greppel en kreeg na afloop de zwarte vlag als veroorzaker van dit ongeval. De naam Breederland en Lochem is dan ook geen gelukkige combinatie. Na afloop is door Peter Breederland dan ook protest aangetekend daar hij volgens eigen zeggen niets met de koprol te maken heeft gehad. Wordt dus vervolgd en zullen we pas weten als de officiele uitslag volgt.
Ottink kon niet lang van zijn eerste plaats genieten want Ton "Let's Rock" van Leeuwen propt zijn Mitsubishi magistraal langs Ottink heen. Na 2 manhes met een slecht lopende motor te hebben gereden liet de ondernemer zien de power van de EVO aan te kunnen. Pas in zijn 3e NK wedstrijd lijkt het alsof hij al jaren in de top meerijdt. Breederland nog niet op de hoogte van zijn naderende onheil doet er alles aan om mee te strijden aan de top. Hiervoor plaatst hij 1 van de mooiste inhaalacties van de dag en wel op Ottink. Heerlijk een andere lijn kiezen als Ottink schiet hij plots binnendoor en heeft de 2e plaats zo in handen. Tuchter blaast ook nog aardig mee tot de winnaar van Visvliet stukken krijgt en de greppel als veilige haven opzoekt. Zo hebben we nog maar 7 matadoren over en bouwt van Leeuwen aan een aanzienlijke voorsprong. Peter Breederland komt wel steeds dichterbij en ziet de rokende pot achterin de Mitsubishi en ruikt zijn kans. Ottink ligt al veilig derde en hierachter zien we, op grote afstand, Toon Kooremans en Vincent Steenman een mooie strijd met elkaar voeren. Steenman met zijn Scirocco moet uiteindelijk zijn meerdere erkennen in de Porsche. Toch lijken beide de problemen verholpen te hebben en zullen er in Bunnik dan ook weer vol tegen aangaan.
Terug naar de kop waar Ton van Leeuwen zijn eerste plaats verdient binnen hengelt.
Peter Breederland wordt 2 maar door de zwarte vlag pas als 10 geklasseerd.

1. 638 Ton van Leeuwen
2. 618 Marcel Ottink
3. 603 Toon Kooremans

Standaard
Ook hier geen kleine finale dus konden Godfried Bergs, Erwin van Es en Ybe Vellema zo aansluiten op de laatste rij. Hiermee stond de complete top 3 van Aalten dus weer bij elkaar in 1 finale. Dat kon van de top 3 van Visvliet niet worden gezegd want Luuk de Roo en Mariska Verhees plaatsen zich voor de kleine finale die niet werd verreden.
Voor ACCLa en dan vooral Gerard Gotink was het mooi om te zien dat 2 rijders van het Kermit team zich wel hadden geplaatst voor de finale. Marco Gotink, de zoon van, en Gerwin Dimmendaal kregen vleugels door hun thuisbaan. Ook stond Erwin van Es weer in de finale. Na goede wedstrijden in 2007 in Maurik en Visvliet wilde de kleirijder in zijn laatste jaar nog wat meer laten zien. Helaas wist hij in de finale geen ronde te volbrengen.
De eerste rij was indrukwekkend met Hendrik Stadman, Robbert Wassenaar, Chris Wagenaar, Danny Reinders en Dinant Nieuwkoop. De druk lag bij Stadman die na zijn teleurstellende optreden in Visvliet nog steeds vol vertrouwen is over zijn MR2. Hij liet zien met de druk om te kunnen gaan en na de start zag niemand hem nog terug. In de positieve zin van het woord overigens. Godfried Bergs kende de beste start en werkte zich vanaf de laatste rij direct naar voren toe. Alleen kwam hij op zijn weg naar voren toe de slecht gestarte Dinant Nieuwkoop tegen. Die wilde niet nog eens een plaats verliezen en daar werd Bergs de dupe van. Een harde landing in de greppel was het laatste wapenfeit van Bergs in deze finale. Nieuwkoop moest zijn Ford een paar ronden later ook aan de kant zetten met een linker voorwiel wat niet meer op de juiste plaats zat.
Opvallend was dat er 3 MR2 rijders in de finale stonden. Naast Stadman zagen we ook Lourensz de Vries en Peter Lensink. De Vries kende een goede finale en reed dan ook op de limiet voor een goede klassering. Hij kende dan ook af en toe een hekel momentje en hield de MR2 dan ook ternauwernood uit de greppel. Zijn stuurmanskunst leverde hem uiteindelijk de 6e plaats op.
De leider kwam zag en overwon en over Stadman kunnen we dan ook weinig anders zeggen dan erg goed gedaan. Daarachter was het wel spannend tussen de Kadett van Pronk en de Astra van Wagenaar. Pronk hield het gat goed dicht en Wagenaar zag dan ook geen mogelijkheid de inwoner van Winterswijk te passeren. Toch bracht zijn vechtlust hem op een mooie manier langs Pronk en toen werd de aanval geopend op Robbert Wassenaar. Wagenaar was los en liep snel in op Wassenaar. In de laatste bocht voor de finish werd het dan ook nog erg spannend en liet Wassenaar zich bijna verrassen door Wagenaar.
Achter deze 2 kemphanen gebeurde niet veel al waren er maar 10 rijders die de finish rijdend haalden. Hiervan werd Ruud pronk 4 en Danny Reinders 5 die hiermee de nieuwe leider in de tussenstand is met 1 punt voorsprong op Stadman.

1. 801 Hendrik Stadman
2. 884 Robbert Wassenaar
3. 804 Chris Wagenaar

Sprint 2000
Sinds vandaag is het zeker dat we dit jaar een nieuwe kampioen krijgen. Patrick Cleys stak in grote vorm in de eerste manche maar problemen met de versnellingsbak noopten hem tot een opgave. In de herstart van zijn manche werd het duidelijk en was het einde verhaal en einde kampioensstrijd. Cleys gaat zich opmaken voor de Europokal wedstrijden om te zien of hij daar meer geluk heeft dit jaar.
Gezien het kleine finale beleid schoven Patrick Mommen, Freek Gussinklo en Hedser Bruinsma direct door. Hiermee kan Mommen dus de plaats van zijn landgenoot Cleys gaan innemen. Jan-Willem van Eerden reed 2 sterke manches alleen zijn laatste was minder. Toch weer als 3e in de finale en zou dit dan de nieuwe kampioen gaan worden? Niets is zeker want ook Pierre Blok is erg sterk dit jaar en Ronald Akkermans geeft zich ook niet zomaar gewonnen ondanks zijn magere puntenaantal in Visvliet. En ook Klaas Postma is erg sterk dit jaar al moest hij in Lochem van de 2e rij komen na 2 slechte manches en winst in de 3e.
Erwin Sukkel was de eerste met een valse start in de finale. Hij was net iets eerder weg dan starter Robin Brundel het licht uitdrukte. Hiermee was hij degene die moest hopen op een hoop uitvallers alleen helaas voor Sukkel kwamen die er niet.
Het was dringen in bocht 1 want Akkermans, Blok en Henk van der Hart kwamen gelijktijdig aan. De buitenlijn van Akkermans bleek net iets sneller en hier legde Akkermans de basis voor zijn overwinning. Pierre Blok sloot direct aan en bleef 10 ronden lang aandringen bij Akkermans. Toch kreeg Blok geen kans om Akkermans te verschalken en samen maakten ze er echt een heerlijk gevecht van. Plots zagen we van Eerden niet meer langs komen en bleek hij vast te staan op de bult grond in bocht 2. Spanning alom dus want de protege van F&S gaf hiermee de leiding in de tussenstand uit handen maar aan wie moest toen nog blijken. Henk van der Hart reed erg solide en kon nooit aandringen bij de 2 leiders en van de mannen achter hem, Rotink en Postma, had hij op zijn beurt weer niets te vrezen. Rotink had wel erg veel moeite om Klaas Postma achter zich te houden. De streekgenoten hadden het dan ook flink met elkaar aan de stok. Postma kon het gat nooit vinden om Rotink voorbij te steken en moest dan ook genoegen nemen met plaats 5. Rotink met zijn dubbel motorfietsblok pakte zodoende een fraaie en verdiende plek 4. Tino van Dijk, nam de finisher bijna mee op de lijn, en Pieter Molenaar reden ook sterk maar eindigden weer achter de 2 eerder genoemde.
Blok bleef het proberen bij Akkermans maar kreeg nooit een goede kans. Akkermans reed of zijn leven er vanaf hing en heeft dit jaar maar 1 doel. Jammer voor hem heeft Blok dit doel ook en dat is kampioen worden. Ondanks de rookpluimpjes bij het aanremmen uit de motor van Blok, bleef de strijd fraai tot de finishvlag alleen veranderden de posities niet.

1. 102 Ronald Akkermans
2. 105 Pierre Blok
3. 109 Henk van der Hart

Sprint 1600
Met een totaal van 20 deelnemers geen kleine finale en moesten we het doen met 10 man in de finale. Opvallend is, nu Lagodny Europees rijdt, dat er geen motorfiets voorin het klassement te vinden is. Kees Snel en Tim Goorts waren de enige die het probeerden om de automotoren een zware dag te bezorgen maar dit lukte niet. Frank Oomen had zijn nieuwe auto nog niet klaar anders had hij misschien voor een verrassing kunnen zorgen. Zoals het er uitziet kunnen we Oomen in Bunnik weer aan de start verwachten met zijn oude frame wat hij weer heeft overgenomen van Danny Boere.
Roland Dekkers is woonachtig in Geesteren wat een paar kilometer va Lochem vandaan woont. Net als de Kermit mannen heeft Dekkers dan ook vleugels gekregen door het thuisgevoel. Overigens is Dekkers niet alleen thuisrijder ook neemt hij tegenwoordig een bestuursfunctie in bij ACCLa.
Edwin Tolkamp zagen we in de 3e manche met een loshangend voorwiel rondrijden. Opvallend want de Tolle zien we weinig met schade aan zijn sprinter. Dit kostte hem uiteindelijk veel punten waardoor hij op de laatste rij plaats moest nemen in de finale. Zijn geluk was dan wel dat hij als eerste mocht kiezen voor deze rij en de binnenzijde was zijn keuze. Pech voor Tolkamp was dat zijn naaste belager André Bouwmeester wel op de frontrow te vinden was. Spannende finale op voorhand dus.
Dekkers was de hele dag al erg sterk geweest maar vreesde, terecht, de concurrentie van onze zuiderbuur Peter Timmermans. Maar het startlicht ging uit en hierna had Dekkers van niemand meer wat te vrezen en pakte een hele sterke overwinning na in 2007 ook al in Kessel en Maurik gewonnen te hebben.
Voor André Bouwmeester was de finale snel voorbij. Na bocht 2 bleek een aandrijfas kapot te zijn. Bouwmeester moest zodoende een veilige plaats opzoeken om zijn sprinter neer te zetten. Tolkamp zag dit gebeuren en wist wat hem te doen stond. Zijn kanonstart bracht hem direct op plaats 3 en consolideren was zijn motto. Dekkers en Timmermans liet hij dan ook wijs gaan want ze waren vandaag nu eenmaal niet te kloppen door de Tolle.
Dekkers sloeg een redelijk gat ten opzichte van Timmermans en reed zo wel heel erg gemakkelijk de meeste punten bij elkaar. Peter Timmermans had geen keuze en kon alleen maar volgen en deed dit dan ook om het op een na hoogtse punten aantal mee naar Belgie te nemen. John van der Coelen had een dramatisch slechte 3e manche en behaalde daar zo weinig punten dat hij ternauwernood in de finale stond. Voor zijn gevoel had hij iets goed te maken en had alleen de finale nog over om dat te laten zien. En dat deed de snelle framebouwer dan ook. Op de top-3 na is hij iedereen voorbij gereden en pakte zodoende dus de 4e plaats. Al was dat ook maar net want door de greppel heen was de kans nog aanwezig geweest dat van der Coelen net niet over rollend over de finish was gekomen.

1. 302 Roland Dekkers
2. 303 Peter Timmermans
3. 304 Edwin Tolkamp

Keverklasse
De deelname van Mark van Eldik in Bunnik vond het gros van de deelnemers helemaal goed en ze zien de rally kampioen dan ook graag komen in hun klasse. Nog even geduld dus.
De drukte in de keverklasse was ook nu weer groot en een kleine finale had verreden moeten worden maar helaasÉ
Sooi Emens, Bram den Hertog en Fred de Haan mochten dus deelnemen aan de finale waarvoor de Haan zich helaas afmeldde.

Gerard Roeterdink was de pole houder van vandaag. Met een kever in de kleuren van de sprinter van Roland Dekkers anno 2007 gaf het hem vleugels. Alleen in de finale waren het nog maar vleugeltjes want Roeterdink eindigde slechts als 9e.

Net voor de start van de finale werd Marco Raben op de startgrid nog flink geholpen door zijn monteurs. Wel makkelijk als je monteurs in de buurt zijn met een plastic zakje met onderdelen en gereedschap. Het geluk voor Raben was dan ook dat de startprocedure nog niet in gang gezet was anders had er uitsluiting voor hem gevolgd.

Opvallend was ook nog dat we 3 oranje kevers in de finale hadden staan namelijk, Frits de Haan, Harm Eesinge en Gerard Branderhorst. Zou de winnaar daar vandaan komen want mijn eerdere voorspellingen waren niet bijster goed tot nu toe.

Arjan Stokkink was er ook weer bij en moest vanaf de laatste rij komen maar met de ouderwetse wijze van schakelen liet de huidige kampioen zien weer terug te zijn aan de top.

Brink was de snelste starter en zonder problemen reed hij door de eerste bocht. En dat hebben we wel eens anders gezien maar het lijkt dat Brink dit jaar alles perfect onder controle heeft. Johan Zomer en Marco Raben, met zijn nieuwe motor, sluiten direct aan en lijken we ons op te kunnen maken voor een heerlijk strijd. Stokkink had ook een goede start maar hij maakt al snel een pirouette en moet weer opnieuw beginnen.
Hendrik Glas komt na 2 ronden in de problemen en blijkt een scheefstaand linker achterwiel te hebben. Hierdoor wordt zijn snelheid wel wat minder en zo kan hij zijn stunt van Visvliet niet herhalen. Dat laat hij dan maar over aan zijn maatje Lammert Brink.

Een ronde later moet ook Zomer, leider in de stand, de pijp aan Maarten geven vanwege technische problemen. Brink voelt inmiddels de hete adem van Raben in zijn nek. Maar ala Duizendstra rijdt Brink de bochten erg strak. Net als de grootmeester gebruikt hij zijn linkervoorwiel als tegenbalans in de greppel. Hierdoor komt er nooit geen gat aan de binnenzijde en buitenom bleek geen optie voor Raben. Zodoende pakte Brink eindelijk eens de volle winst in een NK finale waardoor hij ook de leiding heeft overgenomen van Zomer. Gerald Kemper rijdt sterker dan in zijn kampioensjaar 2006 en pakte in Lochem een mooie 3e stek. Hiermee blijft hij ook de kop van het klassement in zicht houden met zijn voorlopige plaats 4. De complete top-6 van de keverklasse staat overigens maar 13 punten uit elkaar en dat belooft nog wat voor de komende wedstrijden.

Stokkink kan het nu wel uit zijn hoofd zetten zijn kampioenschap te prolongeren want meer als plaats 13 zat er ook nu niet voor hem in. En de buiteling na de finish vlag gaf wel aan dat Stokkink nog iets wil maken van zijn seizoen. En dat siert hem enorm.

1. 404 Lammert Brink
2. 408 Marco Raben
3. 413 Gerald Kemper

Superklasse
Met 23 kanonnen aan de start stond er dan ook een finale van 15 rijders op het programma. Maar voor het zover was eerst maar eens een relaas van een paar hoogtepunten. Het hoogtepunt van de dag kwam letterlijk en figuurlijk op naam van John Verberk. Hij kwam in manche 2 bij het uitkomen van de chicane in aanraking met Erik Pijnenburg. Sinds het uitkomen van bocht 2 waren ze al met elkaar in gevecht en dat er iets niet goed kon gaan zagen we aankomen. Het gebeurde enorm snel en de auto van Verberk greep in de greppel waarna een enorme koprol volgde. Op een bepaald moment stond de auto rechtop in de lucht en iets later weer horizontaal, met het dak naar beneden, terwijl Danny Boere hard langs reed. John mankeerde gelukkig iets en het in mijn ogen race-incident werd door de wedstrijdleiding bestraft met een zwarte vlag voor Pijnenburg.

In plaats van Duizendstra stond vice EK kampioen Bernd Stubbe aan de start. De Duitser was de 2e inschrijver in equipe F&S. Eindelijk zouden we binnen onze landsgrenzen eens een EK topper welke niet uit ons land komt aan het werk zien. Stubbe kwam maar overwon niet. In de eerste 2 manches had hij een flinke kluif aan Michael Kuipers die zich steeds breed genoeg maakte om Stubbe geen kans te geven.

Zodoende dus spanning genoeg en de start van de finale zou de doorslag gaan geven dachten we. De start vond plaats zonder Gerrit Nap die nerveus heen en weer liep tussen voorstart en rennerskwartier. Helaas moest Nap verstek laten gaan en gingen er maar 14 van start. Inmiddels was het 19.55 uur geworden en werd het tijd ook na een lange maar mooie dag topsport. De kopstart is voor de ijzersterk rijdende Michael Kuipers die voor Stubbe de bocht induikt. De strijd duurt slechts 3 ronden als Kuipers een foutje maakt en spint bij het ingaan van bocht 2. Stubbe zag het niet aankomen en rijdt schade aan de linker draagarm en/of schokbreker. Hij kan nog wel verder maar bij de start aangekomen zet de woedende Duitser zijn auto aan de kant. Hierdoor wordt het wel weer erg spannend in de stand en zijn we 2 strijders kwijt.

Twan Hermkens in de blauwe F&S Porsche neemt de honneurs voor Hakvoort dan maar waar. De motorenbouwer uit Limburg zit op rozen en denkt nu aan de winst. Na de 2e plaats in Visvliet is dit zijn ultieme doel. Op dat moment rijden Dirk van Dijk, die de problemen opgelost lijkt te hebben, en Danny Boere op de andere ereplaatsen. Opvallend daar juist hun met een motorfiets rijden. Maar een lichte motorfiets in een licht en 4 wiel aangedreven frame blijkt toch erg voordelig op de klei.
Erik Ankersmit zint op revanche en wil naar de top toe rijden en gaat voorbij aan Boere en zet dan op een slinkse manier van Dijk opzij. Hierdoor ligt voor Ankersmit de weg open naar Hermkens en misschien wel naar de NK titel. Laten we maar niet op de zaken vooruit lopen. Opvallend detail is wel dat de regerend kampioen Martin Kroon vandaag niet in het stuk voorkwam en slechts naar plaats 9 reed.
Hermkens was vol overgave aan het rijden richting de finishvlag die hij ook als eerste zag. Zo kon er laat op de avond feest worden gevierd in het kamp van de Kronenberger.
Erik Ankersmit reed naar positie 2 en Danny Boere hield zich erg knap staande in dit zware geweld. Hij werd keurig 3e en lijkt weer klaar te zijn voor een paar EK wedstrijden in de divisie 3A.
Dirk van Dijk leek ook op weg naar een goede eindklassering maar werd hierin dwars gezeten door diverse deelnemers. Eerst lette Wim Kok niet goed op en botste van Dijk bijna op de teruguit rijdende Kok. En bij het uitkomen van de laatste bocht voor de finish zakte de snelheid van Dirk een beetje terug waardoor Boele ineens op het achterrek zat en Dirk niet meer kon ontwijken. Een tactisch duwtje was voldoende voor Boele om plaats 4 te pakken.

1. 23 Twan Hermkens
2. 03 Erik Ankersmit
3. 29 Danny Boere

Resume
Heeft het bijgeloof nu gewerkt of niet? Dat is de eerste vraag die ik me nu afvraag. Bij de junioren een klein beetje want Reints heeft wel wat blauw aan zijn auto. Bij de toerwagens, standaard en de sprint 2000 was er geen blauw of oranje te bespeuren. In de 1600 sprint was het Dekkers die wel veel oranje aan zijn auto heeft. Brink heeft een paar hele blauwe letters en bij Hermkens was het alleen maar blauw. Dus eigenlijk zegt het helemaal niets maar dat was dan ook iets wat we eigenlijk al wisten.

Verder een prima dag welke goed georganiseerd is door de club. Weinig op aan te merken en de mensen in het gastenboek weten het altijd beter. Achteraf is dan ook alles erg gemakkelijk. Van kritiek kun je leren en de dingen die je goed doet hoef je niet meer van te leren. Superdag, mooie wedstrijden (soms veel te ruig maar dat hoort erbij) en een lekker weertje.

Op naar Bunnik om eens te zien wat de Rang Pang ervan gaat maken.

Emile Moorelisse - AutoCrossNederland.NL

geplaatst: 15 juni 2008.