14 juni 2008

Wedstrijd 3 VeKa NK autocross
14 juni 2008 Lochem

Wat een heerlijk gevoel dat we weer naar Lochem kunnen voor een NK. Vooral de avond ervoor en erna kun je er bij mooi weer heerlijk vissen in het naast het rennerskwartier gelegen kanaal.In dit geval dus naast de baan. Het is dan ook alweer 2 jaar geleden dat we er op een mooie lentedag hebben kunnen genieten van prachtige manches en finales. Maar nu is er een nieuwe ronde en dus ook nieuwe kansen. Geldt dan ook niet alleen voor de deelnemers maar ook voor de organisatie die zoals te doen gebruikelijk in handen is van ACCLaren. De club van Gerard Gotink is er altijd klaar voor en liet op voorhand dan ook al weten een nieuwe baan aan te willen leggen. We laten ons dan ook graag verrassen en zo neem ik aan dat de baan dan ook voor iedereen nieuw en verfrissend is. Welkom bij het water doolhof met de bal erin!
Wat me verder dit jaar opvalt is dat het redelijk rustig is op het technische front. Er is na een cross nog niemand uitgesloten van deelname door een technische onvolkomenheid en ook de CAR zaken zijn ver van ons bed. Wat een heerlijk crossjaar is 2008 dan ook tot nu toe.


Bijgeloof
Deze week moest ik terug denken aan mijn column over bijgeloof. Deze week was er in het nieuws iets over de kleur blauw. Blauw schijnt je te beschermen tegen naderend onheil en op vrijdag de 13e, weet je natuurlijk helemaal niet wat je kan verwachten beweerde een deskundige. In het verband met de voetballerij ging het voornamelijk om een kledingstuk wat blauw moest zijn. Dit varieerde van de sokken tot een short. In de autocross kan dit natuurlijk ook. Er is genoeg blauwe kleding te vinden wat je aan kan trekken. In de overige categorieÏn zoals helm en handschoenen is hier ook genoeg variatie in te bedenken. Ook de kleur van de auto kan hier belangrijk in zijn. Dus hebben we ook nu weer een paar winnaars te pakken? Rijders met een blauwe auto kunnen we ook wel opnoemen zoals, daar is ie weer, Patrick Cleys, Chris Wagenaar, TBS autosport, Pierre Blok, Kevin van Beek, Hennie Kuipers, Jacob Heeres, Jos de Groot, Twan Hermkens en zo kunnen we nog wel even doorgaan. Brengt me ook direct weer terug bij de realiteit dat het zeker niet voor de hand ligt dat de kleur van je auto bijdraagt aan een overwinning. Desalniettemin ga ik toch extra goed opletten in welke klasse wat voor kleur auto er gaat winnen.
Een terugblik op 1 van de columns leerde me ook nog dat nu het crossseizoen in volle gang is het niets meer met de brandstofprijs te maken heeft. En dat is erg jammer te noemen de laatste maanden.

Autocross promotie
Afgelopen week konden we eindelijk bekend maken dat we een nieuwe Mr. X gevonden hebben voor dit jaar. Mark van Eldik, Nederlands kampioen rally 2007, gaat zich laten zien in Bunnik. In de moelijke keverklasse gaat hij proberen zijn enorme rijvaardigheid te meten met de snelle top van Nederland. We zijn dan ook erg nieuwsgierig hoe Sooi Ermens en Bart Nackaerts reageren op hun nieuwe klasse genoot.
De kever van Richard van Schaick is het wapen waarmee van Eldik aan de start verschijnt. De stoel is inmiddels gepast en de complete ombouw van de auto zal een redesign krijgen.
Andere kleur en de sponsoren die het mede hebben mogelijk gemaakt dat Mark deze move kan maken zullen dan ook prominent op de auto aanwezig zijn.
Ook dit jaar heeft het BSAC haar volledige medewerking weer toegezegd en ook de RangPang maakt voor van Eldik van alles mogelijk. Opnieuw dus een goede promotie voor de autocross in het algemeen wat ons goed doet. Nu eerst nog even Lochem en dan in rap tempo op naar Bunnik.

Lochem
De briefing vertelde weinig nieuws buiten de gebruikelijke mededeling qua tijd. Om 18.00 uur niet alle manches klaar betekent geen kleine finales. Het enige echte nieuwtje was het showen van het nieuwe prototype startlicht. Een combinatie van 3 lampen die 1 voor 1 aangaan en via een random tijd, welke door niemand in te stellen is, zullen de lampen uitgaan en is de start een feit. Vertrek je voor dit moment heb je een valse start. Bij de starter wordt dit moment aangegeven door een ingebouwde zoemer en zodoende kan de starter zijn speurend oog op de rijders houden.
Voor aanvang bleek de burgemeester van Lochem er zin in te hebben. Een lange maar mooie speech leerde ons dat dit ook een bijzondere reden is om iets later dan gepland te beginnen. Hierna wierpen we een blik op de baan die er veel minder uitdagend uitzag dan de oude baan langs de motorcrossbaan. De start was zoals te doen gebruikelijk voor het lange rechte stuk. Hierna een linker bocht die niet zo ruim was dat je volgas buitenom kon gaan. Hierna de 2e bocht die direct op de enorme chicane begon te lopen. In de eerste manches was iedereen dan ook op zoek naar zijn lijn en de baancommissaris die in de chicane stond zag de rijders dan ook recht op hem afkomen. Hierna de laatste bochten combinatie die weer aansloot op het rechte stuk. Op de baan was dan ook weinig aan te merken alleen het middenterrein was erg smal en de greppels hielden niet alles tegen. Dit bleek al bij de eerste manche van de sprinters daar vanuit het niets ineens Simon de Wit op het middenterrein lag. Later in de manches wist Herbert ter Maat het complete middenterrein te doorkruisen en raakte daarbij gelukkig niemand. Als we het dan over veiligheid hebben blijkt maar weer dat het ongepast is om mensen op een stoeltje hier neer te zetten. Sommige, meestal brandweer en hulpverleners, willen nog wel eens hun stoeltje uitklappen en gaan zitten. Maar met de hoge snelheden van tegenwoordig kun je je dit niet meer veroorloven. Gelukkig is alles goed verlopen maar het had anders kunnen aflopen. De baan op zich was hard en de ondergrond is niet te bepalen eigenlijk. Het is geen klei, geen leem en ook zeker geen zand. Het is een Achterhoekse ondergrond die mooie wedstrijden liet zien die soms wel eens een beetje te ruig waren. Maar al met al een heerlijke crossdag zonder regen. Sterker nog de baan was zo hard dat aan het einde van de dag nog steeds plekken op de baan te bespeuren waren waar het gras niet af gereden was.

Sprint 2000
Sinds vandaag is het zeker dat we dit jaar een nieuwe kampioen krijgen in deze klasse. Patrick Cleys stak in grote vorm in de eerste manche maar problemen met de versnellingsbak noopten hem tot een opgave. In de herstart van zijn manche werd het duidelijk en was het einde verhaal en einde kampioensstrijd. Cleys gaat zich opmaken voor de Europokal wedstrijden om te zien of hij daar meer geluk heeft dit jaar.
Patrick Mommen daarentegen kende in de 3 manches geen problemen en nam zo de fakkel van Cleys over. Hij zit er telkens gewoon bij en in de 3 manches. Vooral in manche 1, met het gras nog op de baan, maakte Mommen een zeer solide indruk. Een 3e plaats, mede door het uitvallen van Cleys, was zijn deel. Hierna werden de prestaties ietwat minder met een 8e en een 5e plaats. Hiermee belandde Patrick op de 13e plaats en een gelijk aantal punten met de nummer 12, Michel Kempenaars. Die had net een wat beter resultaat dus te verklaren.
Peter Lambrechts kende ook een sterke 1e manche. Hierin behaalde hij een 4e plek en was daarmee niet geheel tevreden. Lambrechts had het idee dat er meer in zat vandaag. Dit bleek niet zo te zijn en Peter zakte helemaal af naar de 30e plaats na 3 manches. Einde verhaal dus voor vandaag.
Door tijdgebrek werden de kleine finales niet verreden en door dit beleid schoven Patrick Mommen, Freek Gussinklo en Hedser Bruinsma direct door.
In deze finale viel het voor Patrick dan ook niet mee om met zijn Nissan overal behendig tussendoor te laveren. Het was door de soms geringe breedte dan ook niet de baan om in te kunnen halen. Strijd werd er dan ook niet geleverd door Mommen. Er werd wel een plekje winst geboekt t.o.v. zijn startplaats. Maar dit had helaas meer te maken met het uitvallen van JW van Eerden en de valse start van Erwin Sukkel.
Akkermans, in 2007 nipt achter Cleys geÏindigd in het kampioenschap, lag aan de leiding en werd op de huid gezeten door Pierre Blok. Blok bleef het de gehele finale proberen bij Akkermans maar kreeg nooit een goede kans. Akkermans reed of zijn leven er vanaf hing en heeft dit jaar maar 1 doel. Jammer voor hem heeft Blok dit doel ook en dat is kampioen worden. Ondanks de rookpluimpjes bij het aanremmen uit de motor van Blok, bleef de strijd fraai tot de finishvlag alleen veranderden de posities niet.
Met deze uitslagen staat Mommen nu in de tussenstand op plaats 11 net een plaats voor Cleys. Peter Lambrechts komt eigenlijk met 2x aanwezigheidspunten niet in de lijst voor maar mijn gevoel zegt dat hierin spoedig verandering zal komen.

11. Ronald Akkermans
12. Pierre Blok
13. Henk van der Hart
12. Patrick Mommen

Sprint 1600
Met een totaal van 20 deelnemers geen kleine finale en moesten we het doen met 10 man in de finale. Opvallend is, nu Lagodny Europees rijdt, dat er geen motorfiets voorin het klassement te vinden is. Kees Snel en Tim Goorts waren de enige die het probeerden om de automotoren een zware dag te bezorgen maar dit lukte niet. Frank Oomen had zijn nieuwe auto nog niet klaar anders had hij misschien voor een verrassing kunnen zorgen. Zoals het er uitziet kunnen we Oomen in Bunnik weer aan de start verwachten met zijn oude frame wat hij weer heeft overgenomen van Danny Boere.
Peter Timmermans stelde zeker niet teleur vandaag en moest na 3 manches alleen zijn meerdere erkennen in de zeer sterk rijdende Roland Dekkers.
Timmermans reed zijn manches in een dalende lijn. Maar wat wil je ook als je manche 1 winnend weet af te sluiten. Knapper had het geweest om alles te winnen maar dat lukt net niet maar met een 2e en een 3e plek zou je toch verwachten de pole in handen te hebben? Net niet dus want Dekkers had net wat beter gereden op zijn thuisbaan.
Dekkers vreesde dan ook de concurrentie van Peter en wist niet goed welke startplaats nu het beste was. Timmermans moest zich aanpassen aan Dekkers die plaats 2 koos. Het einge wat Peter dan ook kon doen was de binnenzijde kiezen en hopen op een betere start dan Dekkers. Die was er helaas niet en restte Peter dus niets anders dan aan te sluiten. Helaas bleef het niet bij aansluiten maar werd het volgen en wel op gepaste afstand. Jammer dat Dekkers zo ontzettend sterk was vandaag. Edwin Tolkamp had weer niets in te brengen bij Timmermans en zo werd er in de tussenstand ingelopen op de Tolle.
In deze tussenstand kan nog van alles gebeuren want Peter neemt nu plaats 4 in met de wetenschap dat Visvliet een slecht resultaat was. Tolkamp heeft dit slechte resultaat nog niet terwijl Dekkers en Bouwmeester ook al een slecht resultaat hebben. Spanning alom dus in de aanloop naar Bunnik.

1. Roland Dekkers
2. Peter Timmermans
3. Edwin Tolkamp

Keverklasse
De deelname van Mark van Eldik in Bunnik vond het gros van de deelnemers helemaal goed en ze zien de rally kampioen dan ook graag komen in hun klasse. Nog even geduld dus.
Bart Nackaerts reed zeer onopvallend vandaag mee al was hij wel zeer stabiel met 2x plaats 8 en een klassering op 6. Hiermee stond hij 19e en als nummer 7 in de kleine finale die niet verreden werd. Hiermee was zijn eindklassering dan ook bepaald en viel hij net buiten de punten.
Sooi had ook geen gelukkige dag. De RPower man had het wel naar zijn zin maar reageerde erg rustig en kalm op zijn prestaties. Door zijn ervaring plaatste hij zich wel voor de finale als kwam daar ook een dosis geluk bij kijken. 6, 3 en 5 waren zijn manche uitslagen en hiermee kwam hij 1 schamel puntje tekort voor de finale. Maar zoals gemeld geen kleine finale dus het geluk was aan Sooi zijn zijde. Zonder extra benzine verbruik toch in de finale. En dat is prettig in deze dure tijden.
De verkeerde bandenkeuze maakte het moeilijk in de finale. Het was een alles of niets poging want om te klimmen in de tussenstand moest een gokje worden genomen. Deze pakte verkeerd uit waardoor Sooi niet verder kwam dan plaats 11.
Hiermee heeft Sooi zijn slechte resultaat dan ook te pakken en staat nu 6 in de tussenstand. Op de helft van het seizoen is er nog niets verloren maar wordt een overwinning in 1 van de komende NK wedstrijden haast een must om mee te kunnen strijden voor de titel. Hiervoor gaat Sooi dan ook aanstaande zondag van start in Kerkdriel.
Brink was de snelste starter en zonder problemen reed hij door de eerste bocht. En dat hebben we wel eens anders gezien maar het lijkt dat Brink dit jaar alles perfect onder controle heeft. Brink voelde de hele finale de hete adem van Raben in zijn nek. Toch pakte Brink eindelijk eens de volle winst in een NK finale waardoor hij ook de leiding heeft overgenomen van Zomer.

1. Lammert Brink
2. Marco Raben
3. Gerald Kemper

Resume
Heeft het bijgeloof nu gewerkt of niet? Dat is de eerste vraag die ik me nu afvraag. Bij de junioren een klein beetje want Reints heeft wel wat blauw aan zijn auto. Bij de toerwagens, standaard en de sprint 2000 was er geen blauw of oranje te bespeuren. In de 1600 sprint was het Dekkers die wel veel oranje aan zijn auto heeft. Brink heeft een paar hele blauwe letters en bij Hermkens was het alleen maar blauw. Dus eigenlijk zegt het helemaal niets maar dat was dan ook iets wat we eigenlijk al wisten.
Verder een prima dag welke goed georganiseerd is door de club. Weinig op aan te merken en de mensen in het gastenboek weten het altijd beter. Achteraf is dan ook alles erg gemakkelijk. Van kritiek kun je leren en de dingen die je goed doet hoef je niet meer van te leren. Superdag, mooie wedstrijden (soms veel te ruig maar dat hoort erbij L) en een lekker weertje.

Op naar Bunnik om eens te zien wat de Rang Pang ervan gaat maken.

Emile Moorelisse - AutoCrossNederland.NL

geplaatst: 19 juni 2008.