14
juni 2008
Wedstrijd
3 VeKa NK autocross
14 juni 2008 Lochem
Wat een heerlijk gevoel dat we weer naar Lochem kunnen voor
een NK. Vooral de avond ervoor en erna kun je er bij mooi weer
heerlijk vissen in het naast het rennerskwartier gelegen kanaal.In
dit geval dus naast de baan. Het is dan ook alweer 2 jaar geleden
dat we er op een mooie lentedag hebben kunnen genieten van prachtige
manches en finales. Maar nu is er een nieuwe ronde en dus ook
nieuwe kansen. Geldt dan ook niet alleen voor de deelnemers
maar ook voor de organisatie die zoals te doen gebruikelijk
in handen is van ACCLaren. De club van Gerard Gotink is er altijd
klaar voor en liet op voorhand dan ook al weten een nieuwe baan
aan te willen leggen. We laten ons dan ook graag verrassen en
zo neem ik aan dat de baan dan ook voor iedereen nieuw en verfrissend
is. Welkom bij het water doolhof met de bal erin!
Wat me verder dit jaar opvalt is dat het redelijk rustig is
op het technische front. Er is na een cross nog niemand uitgesloten
van deelname door een technische onvolkomenheid en ook de CAR
zaken zijn ver van ons bed. Wat een heerlijk crossjaar is 2008
dan ook tot nu toe.
Bijgeloof
Deze
week moest ik terug denken aan mijn column over bijgeloof. Deze
week was er in het nieuws iets over de kleur blauw. Blauw schijnt
je te beschermen tegen naderend onheil en op vrijdag de 13e,
weet je natuurlijk helemaal niet wat je kan verwachten beweerde
een deskundige. In het verband met de voetballerij ging het
voornamelijk om een kledingstuk wat blauw moest zijn. Dit varieerde
van de sokken tot een short. In de autocross kan dit natuurlijk
ook. Er is genoeg blauwe kleding te vinden wat je aan kan trekken.
In de overige categorieÏn zoals helm en handschoenen is hier
ook genoeg variatie in te bedenken. Ook de kleur van de auto
kan hier belangrijk in zijn. Dus hebben we ook nu weer een paar
winnaars te pakken? Rijders met een blauwe auto kunnen we ook
wel opnoemen zoals, daar is ie weer, Patrick Cleys, Chris Wagenaar,
TBS autosport, Pierre Blok, Kevin van Beek, Hennie Kuipers,
Jacob Heeres, Jos de Groot, Twan Hermkens en zo kunnen we nog
wel even doorgaan. Brengt me ook direct weer terug bij de realiteit
dat het zeker niet voor de hand ligt dat de kleur van je auto
bijdraagt aan een overwinning. Desalniettemin ga ik toch extra
goed opletten in welke klasse wat voor kleur auto er gaat winnen.
Een terugblik op 1 van de columns leerde me ook nog dat nu het
crossseizoen in volle gang is het niets meer met de brandstofprijs
te maken heeft. En dat is erg jammer te noemen de laatste maanden.
Autocross promotie
Afgelopen week konden we eindelijk bekend maken dat
we een nieuwe Mr. X gevonden hebben voor dit jaar. Mark van
Eldik, Nederlands kampioen rally 2007, gaat zich laten zien
in Bunnik. In de moelijke keverklasse gaat hij proberen zijn
enorme rijvaardigheid te meten met de snelle top van Nederland.
We zijn dan ook erg nieuwsgierig hoe Sooi Ermens en Bart Nackaerts
reageren op hun nieuwe klasse genoot.
De kever van Richard van Schaick is het wapen waarmee van Eldik
aan de start verschijnt. De stoel is inmiddels gepast en de
complete ombouw van de auto zal een redesign krijgen.
Andere kleur en de sponsoren die het mede hebben mogelijk gemaakt
dat Mark deze move kan maken zullen dan ook prominent op de
auto aanwezig zijn.
Ook dit jaar heeft het BSAC haar volledige medewerking weer
toegezegd en ook de RangPang maakt voor van Eldik van alles
mogelijk. Opnieuw dus een goede promotie voor de autocross in
het algemeen wat ons goed doet. Nu eerst nog even Lochem en
dan in rap tempo op naar Bunnik.
Lochem
De briefing vertelde weinig nieuws buiten de gebruikelijke
mededeling qua tijd. Om 18.00 uur niet alle manches klaar betekent
geen kleine finales. Het enige echte nieuwtje was het showen
van het nieuwe prototype startlicht. Een combinatie van 3 lampen
die 1 voor 1 aangaan en via een random tijd, welke door niemand
in te stellen is, zullen de lampen uitgaan en is de start een
feit. Vertrek je voor dit moment heb je een valse start. Bij
de starter wordt dit moment aangegeven door een ingebouwde zoemer
en zodoende kan de starter zijn speurend oog op de rijders houden.
Voor aanvang bleek de burgemeester van Lochem er zin in te hebben.
Een lange maar mooie speech leerde ons dat dit ook een bijzondere
reden is om iets later dan gepland te beginnen. Hierna wierpen
we een blik op de baan die er veel minder uitdagend uitzag dan
de oude baan langs de motorcrossbaan. De start was zoals te
doen gebruikelijk voor het lange rechte stuk. Hierna een linker
bocht die niet zo ruim was dat je volgas buitenom kon gaan.
Hierna de 2e bocht die direct op de enorme chicane begon te
lopen. In de eerste manches was iedereen dan ook op zoek naar
zijn lijn en de baancommissaris die in de chicane stond zag
de rijders dan ook recht op hem afkomen. Hierna de laatste bochten
combinatie die weer aansloot op het rechte stuk. Op de baan
was dan ook weinig aan te merken alleen het middenterrein was
erg smal en de greppels hielden niet alles tegen. Dit bleek
al bij de eerste manche van de sprinters daar vanuit het niets
ineens Simon de Wit op het middenterrein lag. Later in de manches
wist Herbert ter Maat het complete middenterrein te doorkruisen
en raakte daarbij gelukkig niemand. Als we het dan over veiligheid
hebben blijkt maar weer dat het ongepast is om mensen op een
stoeltje hier neer te zetten. Sommige, meestal brandweer en
hulpverleners, willen nog wel eens hun stoeltje uitklappen en
gaan zitten. Maar met de hoge snelheden van tegenwoordig kun
je je dit niet meer veroorloven. Gelukkig is alles goed verlopen
maar het had anders kunnen aflopen. De baan op zich was hard
en de ondergrond is niet te bepalen eigenlijk. Het is geen klei,
geen leem en ook zeker geen zand. Het is een Achterhoekse ondergrond
die mooie wedstrijden liet zien die soms wel eens een beetje
te ruig waren. Maar al met al een heerlijke crossdag zonder
regen. Sterker nog de baan was zo hard dat aan het einde van
de dag nog steeds plekken op de baan te bespeuren waren waar
het gras niet af gereden was.
Sprint 2000
Sinds vandaag is het zeker dat we dit jaar een nieuwe
kampioen krijgen in deze klasse. Patrick Cleys stak in grote
vorm in de eerste manche maar problemen met de versnellingsbak
noopten hem tot een opgave. In de herstart van zijn manche werd
het duidelijk en was het einde verhaal en einde kampioensstrijd.
Cleys gaat zich opmaken voor de Europokal wedstrijden om te
zien of hij daar meer geluk heeft dit jaar.
Patrick Mommen daarentegen kende in de 3 manches geen problemen
en nam zo de fakkel van Cleys over. Hij zit er telkens gewoon
bij en in de 3 manches. Vooral in manche 1, met het gras nog
op de baan, maakte Mommen een zeer solide indruk. Een 3e plaats,
mede door het uitvallen van Cleys, was zijn deel. Hierna werden
de prestaties ietwat minder met een 8e en een 5e plaats. Hiermee
belandde Patrick op de 13e plaats en een gelijk aantal punten
met de nummer 12, Michel Kempenaars. Die had net een wat beter
resultaat dus te verklaren.
Peter Lambrechts kende ook een sterke 1e manche. Hierin behaalde
hij een 4e plek en was daarmee niet geheel tevreden. Lambrechts
had het idee dat er meer in zat vandaag. Dit bleek niet zo te
zijn en Peter zakte helemaal af naar de 30e plaats na 3 manches.
Einde verhaal dus voor vandaag.
Door tijdgebrek werden de kleine finales niet verreden en door
dit beleid schoven Patrick Mommen, Freek Gussinklo en Hedser
Bruinsma direct door.
In deze finale viel het voor Patrick dan ook niet mee om met
zijn Nissan overal behendig tussendoor te laveren. Het was door
de soms geringe breedte dan ook niet de baan om in te kunnen
halen. Strijd werd er dan ook niet geleverd door Mommen. Er
werd wel een plekje winst geboekt t.o.v. zijn startplaats. Maar
dit had helaas meer te maken met het uitvallen van JW van Eerden
en de valse start van Erwin Sukkel.
Akkermans, in 2007 nipt achter Cleys geÏindigd in het kampioenschap,
lag aan de leiding en werd op de huid gezeten door Pierre Blok.
Blok bleef het de gehele finale proberen bij Akkermans maar
kreeg nooit een goede kans. Akkermans reed of zijn leven er
vanaf hing en heeft dit jaar maar 1 doel. Jammer voor hem heeft
Blok dit doel ook en dat is kampioen worden. Ondanks de rookpluimpjes
bij het aanremmen uit de motor van Blok, bleef de strijd fraai
tot de finishvlag alleen veranderden de posities niet.
Met deze uitslagen staat Mommen nu in de tussenstand op plaats
11 net een plaats voor Cleys. Peter Lambrechts komt eigenlijk
met 2x aanwezigheidspunten niet in de lijst voor maar mijn gevoel
zegt dat hierin spoedig verandering zal komen.
11. Ronald Akkermans
12. Pierre Blok
13. Henk van der Hart
12. Patrick Mommen
Sprint 1600
Met een totaal van 20 deelnemers geen kleine finale
en moesten we het doen met 10 man in de finale. Opvallend is,
nu Lagodny Europees rijdt, dat er geen motorfiets voorin het
klassement te vinden is. Kees Snel en Tim Goorts waren de enige
die het probeerden om de automotoren een zware dag te bezorgen
maar dit lukte niet. Frank Oomen had zijn nieuwe auto nog niet
klaar anders had hij misschien voor een verrassing kunnen zorgen.
Zoals het er uitziet kunnen we Oomen in Bunnik weer aan de start
verwachten met zijn oude frame wat hij weer heeft overgenomen
van Danny Boere.
Peter Timmermans stelde zeker niet teleur vandaag en moest na
3 manches alleen zijn meerdere erkennen in de zeer sterk rijdende
Roland Dekkers.
Timmermans reed zijn manches in een dalende lijn. Maar wat wil
je ook als je manche 1 winnend weet af te sluiten. Knapper had
het geweest om alles te winnen maar dat lukt net niet maar met
een 2e en een 3e plek zou je toch verwachten de pole in handen
te hebben? Net niet dus want Dekkers had net wat beter gereden
op zijn thuisbaan.
Dekkers vreesde dan ook de concurrentie van Peter en wist niet
goed welke startplaats nu het beste was. Timmermans moest zich
aanpassen aan Dekkers die plaats 2 koos. Het einge wat Peter
dan ook kon doen was de binnenzijde kiezen en hopen op een betere
start dan Dekkers. Die was er helaas niet en restte Peter dus
niets anders dan aan te sluiten. Helaas bleef het niet bij aansluiten
maar werd het volgen en wel op gepaste afstand. Jammer dat Dekkers
zo ontzettend sterk was vandaag. Edwin Tolkamp had weer niets
in te brengen bij Timmermans en zo werd er in de tussenstand
ingelopen op de Tolle.
In deze tussenstand kan nog van alles gebeuren want Peter neemt
nu plaats 4 in met de wetenschap dat Visvliet een slecht resultaat
was. Tolkamp heeft dit slechte resultaat nog niet terwijl Dekkers
en Bouwmeester ook al een slecht resultaat hebben. Spanning
alom dus in de aanloop naar Bunnik.
1. Roland Dekkers
2. Peter Timmermans
3. Edwin Tolkamp
Keverklasse
De deelname van Mark van Eldik in Bunnik vond het gros
van de deelnemers helemaal goed en ze zien de rally kampioen
dan ook graag komen in hun klasse. Nog even geduld dus.
Bart Nackaerts reed zeer onopvallend vandaag mee al was hij
wel zeer stabiel met 2x plaats 8 en een klassering op 6. Hiermee
stond hij 19e en als nummer 7 in de kleine finale die niet verreden
werd. Hiermee was zijn eindklassering dan ook bepaald en viel
hij net buiten de punten.
Sooi had ook geen gelukkige dag. De RPower man had het wel naar
zijn zin maar reageerde erg rustig en kalm op zijn prestaties.
Door zijn ervaring plaatste hij zich wel voor de finale als
kwam daar ook een dosis geluk bij kijken. 6, 3 en 5 waren zijn
manche uitslagen en hiermee kwam hij 1 schamel puntje tekort
voor de finale. Maar zoals gemeld geen kleine finale dus het
geluk was aan Sooi zijn zijde. Zonder extra benzine verbruik
toch in de finale. En dat is prettig in deze dure tijden.
De verkeerde bandenkeuze maakte het moeilijk in de finale. Het
was een alles of niets poging want om te klimmen in de tussenstand
moest een gokje worden genomen. Deze pakte verkeerd uit waardoor
Sooi niet verder kwam dan plaats 11.
Hiermee heeft Sooi zijn slechte resultaat dan ook te pakken
en staat nu 6 in de tussenstand. Op de helft van het seizoen
is er nog niets verloren maar wordt een overwinning in 1 van
de komende NK wedstrijden haast een must om mee te kunnen strijden
voor de titel. Hiervoor gaat Sooi dan ook aanstaande zondag
van start in Kerkdriel.
Brink was de snelste starter en zonder problemen reed hij door
de eerste bocht. En dat hebben we wel eens anders gezien maar
het lijkt dat Brink dit jaar alles perfect onder controle heeft.
Brink voelde de hele finale de hete adem van Raben in zijn nek.
Toch pakte Brink eindelijk eens de volle winst in een NK finale
waardoor hij ook de leiding heeft overgenomen van Zomer.
1. Lammert Brink
2. Marco Raben
3. Gerald Kemper
Resume
Heeft het bijgeloof nu gewerkt of niet? Dat is de eerste
vraag die ik me nu afvraag. Bij de junioren een klein beetje
want Reints heeft wel wat blauw aan zijn auto. Bij de toerwagens,
standaard en de sprint 2000 was er geen blauw of oranje te bespeuren.
In de 1600 sprint was het Dekkers die wel veel oranje aan zijn
auto heeft. Brink heeft een paar hele blauwe letters en bij
Hermkens was het alleen maar blauw. Dus eigenlijk zegt het helemaal
niets maar dat was dan ook iets wat we eigenlijk al wisten.
Verder een prima dag welke goed georganiseerd is door de club.
Weinig op aan te merken en de mensen in het gastenboek weten
het altijd beter. Achteraf is dan ook alles erg gemakkelijk.
Van kritiek kun je leren en de dingen die je goed doet hoef
je niet meer van te leren. Superdag, mooie wedstrijden (soms
veel te ruig maar dat hoort erbij L) en een lekker weertje.
Op naar Bunnik om eens te zien wat de Rang Pang ervan gaat maken.
Emile Moorelisse - AutoCrossNederland.NL