5 juli 2008

Wedstrijd 4 VeKa NK autocross
5 juli 2008 Bunnik

Applaus voor Bunnik!

A dream comes through voor voorzitter Piet Meeuse van AutoCross Vereniging Rang Pang. Ze wilden graag ook eens een NK organiseren en sinds ze vorig jaar een mooie locatie in Bunnik gevonden hebben dachten ze ook direct aan het organiseren van een NK. Een aanvraag werd ingediend bij het BSAC en hierop werd positief gereageerd. In de roemruchte en imiddels lange geschiedenis van deze club uit het midden van het land nu dus een hoogtepunt met deze NK. Ook voor de rijders natuurlijk mooi om weer eens te proeven aan een nieuwe uitdaging. Zowel club als baan zijn onbekend voor het gros van de deelnemers. Een ding is natuurlijk wel zeker nu het NK in Bunnik doorgaat; de reservedatum van 2 augustus zal komen te vervallen.
Ook voor ons als AutocrossNederland.nl is deze NK weer een speciale. Speciaal voor ons in de vorm van een nieuw Mr. X verhaal. Na vorig jaar Allard Kalff kennis te hebben laten maken is het anno 2008 de tijd voor Mark van Eldik. De ondernemer uit Montfoort was direct enthousiast toen hij werd benaderd. Na een compleet redesign en een rebuild van de kever van Richard van Schaick vond woensdag 2 juli de shakedown plaats van Mark in de Kever. In een verlaten weiland onder de rook van Schiphol stond een glimmende en blauwe, hoe kan het anders, op Mark te wachten. Na een paar voorzichtige proefrondjes liet Mark zien over een waanzinnige wagenbeheersing te beschikken. Net als bij Allard Kalff in 2007 is 1 ding zeker; zulke mannen hoef je niet te vertellen hoe ze met een auto moeten rijden. Het enige nadeel wat in de test natuurlijk niet naar voorkomt is verkeer en het af en toe zeer belabberde zicht. Een ding is zeker Mark gaat het in Bunnik allemaal meemaken.


De goden verzoeken
In de aanloop van het verslag van Lochem meldden we nog vol trots dat er nog door niemand een protest was aangetekend tegen een beslissing van de wedstrijdleiding laat staan een CAR zaak. Hoe anders was dat in Lochem? Het was natuurlijk de goden verzoeken en na afloop van de finale der toerwagens was het dan ook zover. In de eerste bocht ging het er tumultueus aan toe. Met hoge snelheid stoven Ottink, Breederland, Roor en Stout op bocht 1 af. Aangezien ze allemaal graag als eerste uit de bocht wilden komen ging er niemand van het gas af. En dit leidde tot wat aanrijdingen. Peter Breederland werd na afloop als de schuldige aangezien voor de uitschakeling van zowel regerend kampioen Anton Roor als de die dag uitblinkende Fred Stout. Roor eindigde in de greppel en Stout rolde een aantal malen met veel schade tot gevolg. Toon van Osch oordeelde aan de hand van zijn baanposten dat Breederland de schuldige was en na afloop kreeg Breederland dan ook de zwarte vlag gepresenteerd en werd zo terug gezet van plaats 2 naar 10. Breederland was zich van geen kwaad bewust en tekende protest aan. De sportcommissarissen hebben zich diezelfde avond alle betrokkenen gehoord en eventuele beschikbare video beelden bekeken. Hierna werd de conclusie getrokken dat het een ongelukkige samenloop van omstandigheden was en dat de zwarte vlag ingetrokken werd. Om 21.45 uur werd dit heuglijke feit aan de Zuid Hollander medegedeeld en kon de champagne uiteindelijk worden geopend. Peter is nu namelijk de trotse leider in de tussenstand van het NK. En na 3 wedstrijden, zonder slecht resultaat, zou Breederland dus wel eens de basis gelegd kunnen hebben voor de titel.

Bunnik
Het NK is er op gebaseerd dat de 6 wedstrijden die georganiseerd worden zoveel mogelijk verspreid worden over de provincies die ons land rijk is. Dat het niet altijd uitkomt hangt natuurlijk samen met de clubs die een NK willen organiseren. Stel dat dit er maar 6 zijn dan wordt de keuze voor het BSAC natuurlijk ook erg dun. De Rang Pang stelde zich dit jaar kandidaat en werd verkozen want dat er een NK in het midden van het land gehouden is kon niemand zich meer herinneren. En als dat wel zo is horen we dat graag. De Rang Pang heeft door de jaren heen een roemruchte naam opgebouwd. En het huidige bestuur wilde dan ook wel eens laten zien dat het (in de volksmond) kleine cluppie veel in haar mars heeft. En na op de site van ACT Scherpenzeel al fotoÕs van het opbouwen van de baan bekeken te hebben toog ik op vrijdagavond al naar Bunnik. Zien is geloven was mijn motto. Toen mijn grote verbazing zag ik, rijdend op de A12, langs de bosrand al een aantal units boven de bomen uitkomen. Daar moest het dus zijn. Indrukwekkend was de eerste aanblik van de baan die na 2x meten op 685,5 meter uitkwam. En dat is voor NK begrippen maar net onder de maximum lengte van 700 meter. De baan was enorm lang en de enorme brede bochten lieten me al dagdromen, ook al was het avond, over de prachtige gevechten die zouden komen. Een baan met een lang recht stuk van een dikke 300 meter en dan een linke knik direct een chicane in. Een vergelijking qua baanvorm met Kerkdriel was dan ook een beetje op zijn plaats.
Het rennerskwartier was helemaal imposant. Zover je kon kijken stonden de diverse rijders al opgesteld. Het leek wel of er geen einde aankwam. Wat een aanblik van deze entourage. Op voorhand leek het jammer dat de gemeente Bunnik een aantal extra eisen had geteld aan de vergunning. Zo was overnachten op het terrein alleen maar voorbestemd voor de rijder en zijn monteur. Anderen was het niet toegestaan om een dutje te doen. Ook de verkoop van alcohol was verboden en dat is geen probleem. Het nuttigen van een eigen alcoholische versnapering was overigens wel toegestaan. De laatste beperking was dat het terrein op de dag van de cross om 23.30 uur leeg moest zijn. Allemaal beperkingen waar overheen te komen was zonder dat dit tot problemen hoefde te leiden. En bij mijn weten heeft er ook niets tot problemen geleid.
Dat ook de deelnemers zelf er niet zo heel veel moeite mee hadden bleek wel want ook nu waren er 216 deelnemers die ervoor gingen.

Juniorklasse
De grootte van de baan heeft er zeker toe geleid dat het er bij de junioren aan toeging zoals het hoort. Na de kritiek van de wedstrijdleiding tijdens de NK in Lochem is er in Bunnik niets aan te merken geweest op de rijstijl van onze jonge vrienden en vriendinnen. Deze keer dan ook, vanuit mijn perspectief, niets dan lof.
Met 3 redelijk gevulde manches, waarvan de eerste om 10.15 uur startte, was er uiteraard een kleine finale die verreden diende te worden. En na alle consternatie van het geen doorgang vinden van de KF in Lochem startte deze vandaag in Bunnik om precies 17.00 uur. Wat kan het leven toch mooi zijn?
De vreemde eend in de bijt in deze kleine finale was de onverwachte polehouder Marcel Reints. Het ging niet zoals de afgelopen 3, gewonnen, NK wedstrijden. Er was zelfs een uitval in de greppel te betreuren over de rijder uit de meest succesvolle autocross familie van Nederland. Maar goed Reints wist wat hem te doen stond en hij rechtte zijn rug eens extra en gaf eens goed gas. Zo goed zelfs dat hij onbedreigd de finale bereikte. Hij deed dit samen met Michael Scherff en Stefan Gerrits.
Na de andere kleine finales vond de eerste echte start van een Bunnikse finale plaats een half uur na de eerste kleine finale.
Het opmerkelijke verhaal van vandaag was dat van Jimmy Hop. De afgelopen 3 wedstrijden hebben we de zoon van Herrijk Hop alleen maar anoniem rond zien rijden.
Maar hoe anders ging dat vandaag? In de eerste manche deed de kleine Hop al van zich spreken door net voor de eerste doorkomst zijn Suzuki onderste boven te parkeren. Hiermee was de eerste rode vlag een feit. Een complete herstart volgde en Hop junior deed alsof er niets gebeurd was en reed de manche feilloos uit. In de andere 2 manches deed hij dit ook en zodoende nam hij het heft in de finale in handen en pakte brutaal de leiding. Marcel Reints reed ook opvallend want bij het uitkomen van de eerste bochtencombinatie lag de achterop gestartte Reints al op plaats 4.
Dat de Apeldoorner geen rol van betekenis zou gaan spelen in het verloop van deze finale bleek in ronde 3. Plots kantelde de Peugeot 205 met het dak in de rijrichting op de zijkant. Of Marcel nu nerveus geworden is van de hevig aandringende Raymond Reints weten we natuurlijk niet. Maar ook nu weer een fout van de regerend kampioen welke een herstart tot gevolg heeft. Jimmy Hop duldde tot die tijd niemand in zijn buurt en ook bij de herstart niet. Na 2 ronden mocht Hop aantreden voor start nummer 3 want nu parkeerde Raymond Reints zijn auto niet zoals het moest. Het zal toch geen familie zijn?
Na deze herstart was het wederom Hop aan de leiding maar de sluw rijdende Mike Bartelen laag op de loer. De jonge zoon van voormalig Superklasse rijder Kees Bartelen zag een klein gaatje bij Hop waar zijn Suzuki gemakkelijk tussendoor paste en hij maakte van deze gelegenheid dan ook dankbaar gebruik. Hierna liep Bartelen gemakkelijk weg en zag Jimmy Hop hem dan ook niet eerder terug dan in het parc ferme. Björn Scherff kon nog niet echt profiteren van de tegenslag van de beide Reintsen. Hij kwam maar niet dichter bij aan Hop en zat zich te verbijten op plaats 3. Gelukkig voor hem kon Thij Twaalfhoven niet aandringen ondanks zijn snelle bochten. Hierachter ontstond er echt een waanzinnig mooi gevecht waar Robin en Kevin Bouman, Rick van Herwijnen en Jimmy Poelarends in verwikkeld zijn. Ook Michael Scherff, met de oude AX van Brookman zit hierbij, maar met problemen moet hij opgeven.
De eerste 4 hadden hun posities dan ook stevig in handen en hierachter was het gevecht dan ook bijna historisch en waren er nog veel positiewisselingen te zien.
Ondanks zijn uitval blijft Marcel Reints de onbedreigde leider in de tussenstand. Björn Scherff blijft, ondanks zijn vaste schrap van een zondagwedstrijd, mooi in het spoor (3) en moeten zowel Marcel als Raymond Reints op hun tellen blijven passen.

1. 504 Mike Bartelen
2. 555 Jimmy Hop
3. 503 Bjorn Scherff

Over eventuele nakeuringen is bij ons niets bekend en we kunnen dan ook niet instaan voor de juistheid van de uitslagen. Het verslag is gebaseerd op hetgeen we hebben gezien.

Toerwagenklasse
In Lochem probeerde Danny Besselink al deel te nemen aan zijn eerste NK. Door een persoonlijk probleem kwam het er niet van en werd de diesel deelname uitgesteld tot nu. De groen/grijze BMW heeft in Kerkdriel bewezen over redelijk wat potentie te beschikken en vol vertrouwen stond hij dan ook in Lochem aan het vertrek. Toch lukte het hem niet om de echte cracks het vuur aan de schenen te leggen en met plaats 12 van de 16 nam hij dan ook afscheid van Bunnik.
De verrassende polehouder was degenen met de op 1 na oudste carrosserie. Aan het einde van de jaren 70 werd de Scirocco waar Vincent Steenman mee rijdt gebouwd en anno 2008 van een 4WD voorzien. De uitstekende stuurman liet dan ook zien wat hij vandaag de dag in huis had en eiste de pole op.
Marco Tuchter kende een ijzersterke dag en wilde wel weer eens een overwinning bijschrijven op zijn toch al indrukwekkende palmares. Dit leek te lukken want na de snelste start van deze indrukwekkende klasse begon hij meters te maken. Een slechte start was er voor de klassementsleider Peter Breederland die met de lichte Suzuki pas als nummer 6 langs kwam. Tussen Tuchter en Breederland zaten intussen Anton Roor, Frederik Veldhuizen, Ton van Leeuwen en Vincent Steenman.
De strijd om plaats 2 was erg heftig en op het moment dat Roor en Veldhuizen elkaar licht raakten hapten van Leeuwen en Breederland direct toe. Ze sloten aan bij de 2 vechtende matadoren. Voor Tuchter was dit allemaal prima want zo kon hij gestaag aan een grote voorsprong werken.
Breederland kwam op de lange baan rechte lijnsnelheid tekort maar zijn bochtensnelheid en handling van de auto in de bochten brachten hem toch telkens weer kort achter van Leeuwen. Na de touche tussen Roor en Veldhuizen begint laatstgenoemde toch weer afstand te nemen van de regerend kampioen. Hij geeft de Honda flink de sporen maar kan niet voorkomen dat Tuchter ver voorop blijft. Plots, met nog 2 ronden op het bord, slaat het noodlot toe voor Tuchter en zien we zijn snelheid reduceren tot erg langzaam. Uitvallen is al triest genoeg maar als het in leidende positie gebeurt...
Hiermee krijgt Velhuizen plaats 1 in de schoot geworpen. Maar ook Veldhuizen weet dat een defect op elk ongewenst moment kan optreden. Toch blijft de lange ondernemer deze ellende bespaard en gaat het maximum punten aantal mee naar Westbroek wat onder de rook van Utrecht ligt.
De Opel van Anton Roor heeft inmiddels de Mitsubishi van Ton van Leeuwen aan zich voorbij zien gaan. Van Leeuwen die in Nieuw Vennep zijn Evo bijna volledig afschreef had kosten nog moeite gespaard om voor zijn thuiswedstrijd, lid van de Rang Pang en woonachtig in Harmelen, met een strakke Evo aan de start te staan. Na de winst in Lochem was hij in the winning mood en was plaats 2 zijn deel.
Roor deed ook goede zaken door in te lopen op Breederland. Roor had al uitgerekend dat hij bij een slechte klassering alle hoop op prolongatie van zijn titel kon laten varen. En met deze 2 punten meer als Breederland die plaats 4 pakte staat de top 3 in de tussenstand (na aftrek van de fictieve schrap tot nu toe) wel heel erg dicht bij elkaar met Peter Breederland als aanvoerder.

1. 607 Frederik Veldhuizen
2. 638 Ton van Leeuwen
3. 601 Anton Roor

Over eventuele nakeuringen is bij ons niets bekend en we kunnen dan ook niet instaan voor de juistheid van de uitslagen. Het verslag is gebaseerd op hetgeen we hebben gezien.

Standaardklasse
De drukste klasse van het NK is deze standaardklasse met deze keer 55 deelnemers en deelneemsters aan het vertrek. Verdeeld over maar liefst 4 groepen is het dan ook niet vreemd dat hier een kleine finale verreden moest worden. Hierin zagen we Lourenz de Vries in de MR2 het voortouw nemen. Alleen zoals het hele seizoen al krijgen ze het maar niet onder de knie. Alweer een uitvalbeurt is zijn deel nu vanwege een lekke band.
Toch zijn er elke kleine finale weer 3 die geen uitvalbeurt hebben en door mogen naar de finale. Pieter Nieuwkoop met de immer mooie en strakke Ford Escort zag zijn overwinning beloond worden en schoof zo samen met Hessel de Graaf en Daan Zwanenburg door om voor de 5e keer te kunnen starten. Johannes Kuiper probeerde nog om Zwanenburg te verslaan maar net voor de finishlijk brak er aan de rechtervoorzijde van de Opel iets af en zakte deze voorover. Met lichte vlammetjes tot gevolg die met het losse zand op de baan geblust konden worden.
Inmiddels slaat de klok precies 6x en zijn we al toe aan finale nummer 3. De regen beroerd zachtjes de prachtige baan. Hendrik Stadman startte werkelijk fabelachtig. Als of iedereen stil stond trok de Drent al een enorm gat. Het gedrang in de eerste bocht trof een tweetal prominente rijders in het klassement. Danny Reinders en Chris Wagenaar zochten de greppel op samen met Pieter Nieuwkoop. Voor Nieuwkoop was de blikschade aanzienlijk gezien de enorme deuk in zijn rechterportier. Gelukkig is hij schadehersteller van beroep en kon hij toch zijn weg vervolgen wat ook voor de andere 2 gold. Uiteindelijk eindigden ze alle 3 net buiten de top-10. Dat dit gunstig was voor Stadman had hij aan de leiding rijdend al uitgerekend. Hij duldde niemand in zijn buurt als was het wel een complete Opel optocht achter de onbetwiste nummer 1.
Achter Stadman was het Marco Gotink, die ook in Lochem al sterk reed, die nu op gepaste afstand achter Stadman aan kon rijden. Wel kon hij trots zijn op zijn prestatie want net zo ver als hij achter Stadman reed was Godfried Bergs achter Gotink te vinden. Bergs heeft de opgaande lijn van Aalten weer te pakken. Misschien was Terwolde wel de ommekeer voor de klassesponsor van de standaardklasse. Frans van der Vegt rolde nog een keer om met zijn Clio. Hij kwam weer op zijn wielen terecht en zodoende kon het hele pak door blijven rijden. Dat was jammer voor Reinders en Wagenaar die een herstart wel zagen zitten. Anders hadden ze misschien nog een rol van betekenis kunnen hebben. Ze staan nog wel op de plaatsen 2 en 3 in de tussenstand op de voet gevolgd door Vellema en Bergs. Zo deed Stadman dus hele goede zaken en kan het kampioenschap in Kerkdriel al beslist worden. Bij winst van Stadman in Kerkdriel is prolongatie van zijn titel een feit. Dus de hele rij Opels die op de plaatsen 2 tot en met 7 eindigden moeten aan de bak om dit te voorkomen. Want wees nu eerlijk het is toch veel leuker als de beslissing pas in Koudum valt? Voor Stadman zal dit uiteraard niet opgaan.

1. 801 Hendrik Stadman
2. 832 Marco Gotink
3. 812 Godfried Bergs

Over eventuele nakeuringen is bij ons niets bekend en we kunnen dan ook niet instaan voor de juistheid van de uitslagen. Het verslag is gebaseerd op hetgeen we hebben gezien.

Sprint 2000
Door het plaatsen van transponders in zowel deze klasse als de standaardklasse werd weer een voorzet gegeven op de toekomst. Dat hier niet alleen gegevens van de doorkomsten mee bijgehouden worden hoorde Klaas Postma ook. Hij kreeg namelijk te horen dat hij in de Sprint 2000 klasse degene was die rondreed in een van de manches met een gemiddelde snelheid van 97 km/h. En daarmee was hij de snelste man op de baan. Ook de topsnelheden van de sprinters werden gemeten en op het lange rechte eind haalden deze mannen dan ook snelheden van net boven de 160 km/h. En dat is toch wel erg indrukwekkend moet ik zeggen.
Tino van Dijk verzette enorm veel werk in aanloop naar deze NK. En ook deelname stond op zijn programma. Hij was er dan ook helemaal klaar voor ondanks zijn beperkte nachtrust. Achteraf was hij er ook een beetje klaar mee want een ongelukkige aanrijding maakte zijn sprinter redelijk krom. In de greppel kaatste de auto weer hard terug de baan op en hier werd van Dijk nogmaals geraakt.
In de kleine finale zagen we Marcel Schoo terug. In 2000 pakte hij de kampioenstitel in de 1600 klasse en nu keerde hij terug in de equipe van Groot Techniek uit Winkel. Ronald Groot is te druk met zijn werk en kan te weinig tijd vrijmaken voor de autocross. Hierdoor staat Marcel Schoo aan de start en maakte Groot bekend dat de resterende NK wedstrijden ook door Schoo gereden zullen worden.
In de kleine finale startte Schoo enorm goed maar zand in en achter zijn ogen wierpen hem ver terug. Wat een drama was deze dag voor Ronald Akkermans. In een van de manches zat hij al flink vast in de greppel en ook nu zat het niet meer. De mede kampioens kandidaat moet er de brui aan geven en doet dit samen met de andere kandidaat Jan-Willem van Eerden. Addie Prins en Jos Wagenaar hebben niets van doen met deze misere en plaatsen zich voor de finale. Dit doet ook Pieter Molenaar zij het met een linkerachterwiel dat onder 30 graden staat. Herrijk Hop ziet dit ook en doet nog een wanhoopspoging Molenaar voorbij te komen die net niet lukt.
De finale was van wonderschone klasse waar de limiet opgezocht werd en zeker niet werd overschreden. Opvallend was weer het optreden van Kees Buijserd te noemen. Na 3 manches parkeerde hij zijn Honda op plaats 8. Helaas voor hem had de bak niet meer dan 2 versnellingen maar een finale plaats liet hij niet lopen natuurlijk. Hij kreeg het gelijk aan zijn zijde door te starten want de laatste top-10 plaats was voor hem.
De start was enorm met Peter Versluis en Patrick Cleys die zij aan zij de bocht indoken. Beide spelen ze geen rol meer in het klassement en hadden dan ook niets te verliezen. Dit maakte het voor Pierre Blok en Klaas Postma alleen maar moeilijker om hun riante posities te consolideren. Postma voelde in bocht 1 een stijgende beweging in zijn sprinter komen en hij bleek bovenop Peter Versluis te zitten. Klaas herpakte zich snel en kwam weer op de grond terecht en moest zodoende wel een inhaalrace starten.
Patrick Cleys voert het veld een paar ronden aan maar kan de druk van Peter Versluis niet aan. Versluis ziet bij het ingaan van bocht 3 een gaatje wat net niet groot genoeg is maar waagt het toch. Beide autoÕs raken elkaar en in omgekeerde volgorde gaan ze verder. De koppositie is hiermee in handen van de hoofdsponsor van het NK autocross gekomen. Pierre Blok kan ook profiteren door Cleys ook te passeren. Maar een podiumplaats is toch wel het minste waar de Belg tevreden mee kan zijn. De achterblijvers komen razendsnel dichterbij en de baanposten hebben het dan ook druk met het zwaaien van de blauwe vlag. Gelukkig spelen de achterblijvers geen cruciale rol in dit adembenemende schouwspel. Zodoende kan Peter Versluis weer een winst bijschrijven in een NK. Zijn laatste winst dateerde alweer van Haarle 2006. Blok deed hele goede zaken met zijn 2e plek en verstevigde zijn leidende positie. Patrick Cleys eindigde als laatste op het podium en Klaas Postma kwam nog erg dichtbij. Zonder aanrijding in bocht 1 had de snelle Fries wel eens erg dicht bij zijn eerste NK overwinning kunnen komen. In Kerkdriel geldt overigens voor Blok hetzelfde als voor Stadman. Bij winst kan niemand Blok meer van zijn eerste Nederlandse titel afhouden.

1. 106 Peter Versluis
2. 105 Pierre Blok
3. 101 Patrick Cleys

Over eventuele nakeuringen is bij ons niets bekend en we kunnen dan ook niet instaan voor de juistheid van de uitslagen. Het verslag is gebaseerd op hetgeen we hebben gezien.

Sprint 1600
Met slechts 19 deelnemers kon men eigenlijk niet eens van een slechte opkomst spreken. Ook Frank Oomen was weer van de partij maar helaas zagen we de garagehouder uit Chaam niet aan de start verschijnen. De volgende keer hoop ik de volhouder tegen het lijf te lopen om hem eens naar zijn problemen te vragen.
Edwin Tolkamp was de hele dag al enorm sterk en won alle 3 de manches waarin hij startte. Geen van zijn concurrenten deed hem dit na dus kon hij als eerste zijn startplaats uitzoeken. Bouwmeester bleef goed in zijn spoor want de Ruurloer wil ook graag wel eens kampioen worden in deze klasse.
De start was voor Tolkamp. Als sloot Bouwmeester wel erg snel aan. Kees Snel met de motorfiets zocht de buitenbocht op en redde het net niet. Maar waar de rappe strijder de snelheid vandaag vandaan haalde weet ik niet maar in een mum van tijd waste hij iedereen de oren. Er stond geen maat op hem vandaag in de finale. Ongelooflijk dat een motorfiets op deze op voorhand automotoren baan zo sterk voor de dag kwam. Ten Kate racing kan trots zijn dat ze niet alleen voor de wegrace maar nu ook voor de autocross zeer snelle motoren hebben gebouwd. De Peters Autosport sprinter liet niets heel van de concurrentie en met een zeer grote voorsprong op Tolkamp reed Snel over de finishlijn.
Tolkamp reed steady naar plaats 2 en deed hele goede zaken voor het klassement daar Kees Snel na 2 slechtere resultaten in Visvliet en Lochem veel punten heeft laten liggen.
Roland Dekkers zag zich genoodzaakt een nieuwe motor te plaatsen na zijn enorme buiteling in Terwolde. Helaas voor hem was de snelheid er in de finale aardig uit. Jammer voor hem dat alleen Diepenmaat uitgevallen was en zodoende kreeg de F&S rijder geen loon naar werken. Wie dat wel kreeg wat Peter Timmermans. De snelle Belg liet ook vandaag weer zien uit het juiste crosshout gesneden te zijn. Op de streep werd Andre Bouwmeester nog verslagen. En zo was de top-3 een feit.
Sterk optreden was er vandaag in Bunnik ook van Herbert ter Maat. Persoonlijk heb ik erg genoten van de rijstijl en de strijdlust van hem en zijn groene sprinter. Hij sloot deze dag dan ook af op een keurige 5e plaats.
Na de strijd in Bunnik is Tolkamp de grootste kanshebber op goud in deze klasse. Bij minimaal plaats 4 in Kerkdriel kan de titel hem niet meer ontgaan. Sterker nog dan kan de champagne na afloop van de finale in Kerkdriel al open. Maar laten we de realiteit niet uit het ook verliezen er zijn kapers op de kust en er is nog van alles mogelijk al ziet het er voor Tolkamp wel erg goed uit.

1. 309 Kees Snel
2. 304 Edwin Tolkamp
3. 303 Peter Timmermans

Over eventuele nakeuringen is bij ons niets bekend en we kunnen dan ook niet instaan voor de juistheid van de uitslagen. Het verslag is gebaseerd op hetgeen we hebben gezien.

Mark van Eldik
Wat een heerlijke dag in de keverklasse vandaag. De deelname van Nederlands kampioen rally 2007 Mark van Eldik in deze klasse was een feit. Netjes op tijd leverde hij zijn loopbriefje in en kon hij van start tussen de andere 31. Maar niet voor zijn Subaru WRC S12 netjes uitgestald werd in het rennerskwartier. Wat een schitterende bolide bracht de ondernemer uit Montfoort met zich mee. Als je met zoÕn monster goed overweg kwam hoe moeilijk zou het dan zijn om met een kever te rijden? Dat is natuurlijk altijd weer de vraag die je pas aan het einde van de dag weet. Net als vorig jaar met Allard Kalff bleek ook nu weer dat zicht en rondvliegende kluiten iets zijn wat rijders van rally en race autoÕs nu eenmaal niet gewend zijn. Toch maakte Mark zich niet al te druk. Hij startte in manche 2 en kon zo nog heel even vanaf de startopstelling naar zijn tijdelijke collegaÕs kijken. Of hij daar de kunst afkeek weten we natuurlijk niet maar hij deed het boven verwachting. Hij reed andere lijnen als de rest en probeerde de kever voor elke bocht te zetten. Dit deed hij erg effectief en na een paar ronden begon hij zelfs andere rijders in te halen. In de laatste bocht van deze manche ging het bijna fout. Mark zag het hele binnenstuk, inclusief greppel, van bocht 1 en 2 van heel erg dichtbij. Hoe hij zich hieruit redde was knap te noemen. Door het slechte zicht toen hij weer op de baan terecht kwam zag hij een gestrande deelnemer over het hoofd. Deze werd geraakt zonder ernstige gevolgen (hoop ik). Een bezoekje aan de wedstrijdleiding volgde en een waarschuwing was zijn lot.
In de resterende manches ging het steeds beter en bouwde van Eldik respect op bij de overige rijders en ook bij de kenners onder het publiek.
Plaats 8 in de manche 3 was zijn beste resultaat en hiermee klasseerde hij zich uiteindelijk voor de kleine finale. Zij het dat hij nog maar 2 rijders achter zich had maar dat mocht de pret niet drukken want wees eerlijk hadden we dit wel verwacht?
Een kleine finale waar ook Fred de Haan, Marco Raben, Eelco Kruis en Bram den Hertog toebehoorden. De concurrentie was moordend en de kleine van Eldik had zich voorgenomen zich goed te gaan verweren tegen deze (sub)toppers. Als nummer 9 kwam van Eldik al uit de eerste bocht gesneld en uiteindelijk reed hij naar een heus kampioenschapspunt toe. Plaats 18, ofwel 6 in de kleine finale, was zijn deel en hiermee konden we hem na afloop een extra handdruk geven.
Ook nu weer blijkt dat een bekende Nederlander in de autocross een extra dimensie geeft. Er was enorm veel publiek op deze NK afgekomen wat heeft kunnen genieten van de prestatie van Mark van Eldik. Ook de organiserende vereniging Rang Pang zag de deelname van de rallykampioen als aanleiding hem een leuk aandenken aan deze dag te geven. Dus nogmaals: ÒMark hartelijk dank voor je deelname aan het VeKa NK autocrossÓ.

Keverklasse
De gevestigde orde liet zich uiteraard niet van de wijs brengen door van Eldik maar was het toch opvallend dat er topper in de kleine finale stonden. Maar de moordende concurrentie in deze close-racing-klasse speelt hierin wel een grote rol natuurlijk.
Eelco Kruis, Marco Raben en Bram de Hertog (onze promorijder uit Harmelen) voegden zich via de kleine finale toe aan de andere 12 geklasseerden.
Lammert Brink en Johan Zomer, titelkandidaten nummer 1 en 2, maakten de dienst uit tijdens de manches. En zo stond er op papier een wel heel spannende finale aan te komen. Opvallend was dat Jan-Paul Klaster zich ook de hele dag vooraan meldde. Hij was dus weer terug aan het front al deden Frits de Haan en Gerald Kemper ook een stevige duit in het zakje.
Lammert Brink liet geen twijfels bestaan over zijn titel aspiraties en pakte de start waardoor Zomer niets restte dan aan te sluiten. Klaster weet ook direct aan te sluiten maar vergooit zijn kansen wat later in de finale door een pirouette wat hem uiteindelijk net buiten de top-10 doet belanden.
Frits de Haan probeert het buitenom bij Brink en Zomer maar dit lukt net niet en in bocht 3 gaat het dan ook bijna mis met de buurman van Rintje Ritsma. Of woont hij nu alleen in dezelfde stad? Hierdoor kan Gerard Roeterdink profiteren en schuift hij samen met Hendrik Glas naar voren. Maar net als in Lochem lijkt Roeterdink wat finalevrees te hebben. Telkens ijzersterk in de manches maar in de finale lijkt het nog niet te lukken. Toch lijkt dat nog slechts een kwestie van tijd.
Voor Brink slaat het noodlot toe want wat is er nu erger dan in leidende positie uitvallen? Door de al eerdere uitval van Stokkink krijgt Brink nog een puntje extra waardoor hij in de tussenstand ver terug valt in deze zeer competitieve klasse.
Johan Zomer ziet het kampioenschap hierdoor weer binnen handbereik komen en gaat de gele kever nog eens extra aansporen. Achter Zomer is er echt een complete kluwen kevers te vinden die elkaar geen duimbreed toegeven. Wat is het toch ook een heerlijke klasse om naar te kijken. Klaster, Kruis, Glas en Raben maken er een mooie strijd van en Bram de Hertog komt in het verloop van de finale ook steeds dichterbij. Hiermee pakken de kleine finale winaars uiteindelijk plaats 4 (Kruis), 5 (Raben) en 7 (den Hertog).
Johan Zomer laat zich verrassen door de kampioen van 2006. Wat Gerald Kemper in dat jaar nooit lukt deed hij nu wel namelijk een overwinning pakken. Op een ondeugende maar oh zo fraaie manier verschalkte hij Zomer bij het ingaan van de chicane. Zomer verwachte Kemper rechts maar hij prikte prachtig binnendoor aan de andere kant en met deze overwinning nestelde Kemper zich aan kop van het klassement. Met exact dezelfde klasseringen als Zomer overigens maar als dit aan het einde van het seizoen nog zo is telt de uitslag van de laatste wedstrijd. In dat geval en nu bekeken is Kemper dus de leider. Frits de Haan kon zijn kleine foutje nog goed herstellen en bracht zijn oranje kever naar de laagste trede van het podium.

1. 413 Gerald Kemper
2. 403 Johan Zomer
3. 410 Frits de Haan

Over eventuele nakeuringen is bij ons niets bekend en we kunnen dan ook niet instaan voor de juistheid van de uitslagen. Het verslag is gebaseerd op hetgeen we hebben gezien.

Superklasse
Met 17 deelnemers aan het vertrek wisten toch nog een hoop Superklasse rijders de weg naar Bunnik te vinden. Opvallend natuurlijk daar de EK wedstrijd in Nova Paka gelijk viel met deze NK. John Verberk en Adriaan Boele waren dan ook de enige 2 rijders die verstek lieten gaan en aan Nova Paka aan de start stonden. Uiteraard waren zij niet de enige NL deelnemers maar wel degene die tot nu toe alle NKÕs ook al gereden hadden.
Frits Duizendstra was met zijn hart ook in Nova Paka wat bekend staat als het Walhalla van de autocross. Maar met zijn hoofd was hij in Bunnik aanwezig en had een drukke tijd achter de rug. De rallyraid St. Petersburg-Peking was een zware trip geweest voor F&S maar met een 3e plaats in de algemene rangschikking was het hele team moe maar voldaan terug gekeerd. Daar wachtte dan ook nog de zware taak de auto in elkaar te zetten na de crash in Visvliet. Maar ook dit lukt en op vrijdagnacht om 2.00 uur was het dan ook zover. Frits bleef zo in het ritme van weinig slaap.
Harold Kok heeft niet lang kunnen genieten van zijn deelname in Bunnik. Nog geen ronde duurde het en was een harde koprol bij het uitkomen van de chicane zijn eerste en laatste wapenfeit.
Duizendstra en Kuijpers waren de te kloppen mannen vandaag en daar zou het om draaien was de verwachting. Al reed Dirk van Dijk ook erg sterk vandaag.
In de manches liet Duizendstra zich verrassen door de startsnelheid van Kuijpers zijn Porsche. In de finale niet want Duizendstra was de beste starter. Hij hield keurig zijn lijn waardoor Kuijpers gedwongen werd aan de binnenzijde te blijven. En hier ging het dan ook mis voor de jonge Brabander. De auto hapte in de greppel leek het vanaf mijn positie en een enorme buiteling was het gevolg. Allerlei brokstukken van de body torenden hoog boven de bosrand uit. De schade zag er vreselijk uit maar gelukkig mankeerde Kuijpers zelf niets. Mede namens deze buiteling zal Kuijpers dus weer een jaartje moeten wachten om in de kampioenssporen van zijn vader te kunnen treden.
De herstart was weer een prooi voor Duizendstra en Dirk van Dijk kon niets anders doen dan op gepaste afstand volgen. De problemen die van Dijk sinds dit seizoen kent zijn nog niet over. Om de motor extra koeling te geven werden achter een aantal kappen verwijderd. Het moet geholpen hebben want het eerste aansprekende resultaat is binnen voor Dirk van Dijk met een keurige 2e plaats.
Frits liet er geen twijfel over bestaan dat hij de snelste Superklasse rijder van Nederland is. Hij pakte de volle punten dan ook mee naar Winterswijk en zal nog een hele klus moeten klaren om de titel in Koudum binnen te kunnen hengelen. Deze klasse is op dit moment zo competitief dat er zeker nog 5 man kans maken op de titel.
De strijd om de beste plaatsen was er niet maar dat nam niet weg dat het saai was in deze finale. Integendeel want Erik Pijnenburg had nog steeds een wrang gevoel overgehouden aan Lochem. En op deze snelle piste wilde hij dat gevoel teniet doen. Toch duurde het lang voordat Pijnenburg een vuist kon maken tegen Hermkens en Ankersmit.
De laatste ronde was dan ook een hele memorabele voor hem. In bocht 3 ging Hermkens te ver naar buiten. Pijnenburg zag dat en keek over zijn rechterschouder naar Hermkens die hiermee wist dat het te laat was. De zware kuilen aan de binnenzijde van bocht 3 konden nog roet in het eten gooien maar gelukkig voor hem was dat niet het geval. In de laatste bocht zag de sluwe vos zijn kans nog een keer schoon. Ankersmit ook al een jaartje of 20 actief in de autocross liet zich net als Zomer verrassen. Een geweldige inhaalactie leverde Pijnenburg zo plaats 3 op. Ik denk dat Pijnenburg en Kemper hetzelfde energie drankje op hebben voor de finale.

1. 31 Frits Duizendstra
2. 11 Dirk van Dijk
3. 5 Erik Pijnenburg

Om 19.00 uur zat alles erop en sloeg speaker Dinant Veneman de spijker op zijn kop. Hij sprak de enige juiste tekst die vandaag bij de organisatie op zijn plaats was: ÒHet was toppie vandaag in Bunnik.Ó
De Rang Pang heeft laten zien over voldoende capacteit te beschikken om een NK te organiseren en achteraf heb ik nog enorm om Martin Kroon moeten lachen. Hij sprak in zijn eigen bewoordingen zijn lof uit over de NK in Bunnik: ÔVolgend jaar moeten we maar 6 NK wedstrijden in Bunnik gaan rijden want wat is het hier machtig mooi zeg.Ó

Op naar Kerkdriel waar de baan inmiddels helemaal is aangepast aan de eisen zoals gesteld in het reglement. Ook de ACCGeffen staat er om bekend altijd een geweldige NK neer te zetten. Qua baan is het ook vergelijkbaar dus op naar Kerkdriel op 23 augustus.


Emile Moorelisse - AutoCrossNederland.NL

geplaatst: 7 juli 2008.