5
juli 2008
Wedstrijd
4 VeKa NK autocross
5 juli 2008 Bunnik
Applaus voor Bunnik!
A dream comes through voor voorzitter Piet Meeuse van AutoCross
Vereniging Rang Pang. Ze wilden graag ook eens een NK organiseren
en sinds ze vorig jaar een mooie locatie in Bunnik gevonden
hebben dachten ze ook direct aan het organiseren van een NK.
Een aanvraag werd ingediend bij het BSAC en hierop werd positief
gereageerd. In de roemruchte en imiddels lange geschiedenis
van deze club uit het midden van het land nu dus een hoogtepunt
met deze NK. Ook voor de rijders natuurlijk mooi om weer eens
te proeven aan een nieuwe uitdaging. Zowel club als baan zijn
onbekend voor het gros van de deelnemers. Een ding is natuurlijk
wel zeker nu het NK in Bunnik doorgaat; de reservedatum van
2 augustus zal komen te vervallen.
Ook voor ons als AutocrossNederland.nl is deze NK weer een speciale.
Speciaal voor ons in de vorm van een nieuw Mr. X verhaal. Na
vorig jaar Allard Kalff kennis te hebben laten maken is het
anno 2008 de tijd voor Mark van Eldik. De ondernemer uit Montfoort
was direct enthousiast toen hij werd benaderd. Na een compleet
redesign en een rebuild van de kever van Richard van Schaick
vond woensdag 2 juli de shakedown plaats van Mark in de Kever.
In een verlaten weiland onder de rook van Schiphol stond een
glimmende en blauwe, hoe kan het anders, op Mark te wachten.
Na een paar voorzichtige proefrondjes liet Mark zien over een
waanzinnige wagenbeheersing te beschikken. Net als bij Allard
Kalff in 2007 is 1 ding zeker; zulke mannen hoef je niet te
vertellen hoe ze met een auto moeten rijden. Het enige nadeel
wat in de test natuurlijk niet naar voorkomt is verkeer en het
af en toe zeer belabberde zicht. Een ding is zeker Mark gaat
het in Bunnik allemaal meemaken.
De goden verzoeken
In de aanloop van het verslag van Lochem meldden we
nog vol trots dat er nog door niemand een protest was aangetekend
tegen een beslissing van de wedstrijdleiding laat staan een
CAR zaak. Hoe anders was dat in Lochem? Het was natuurlijk de
goden verzoeken en na afloop van de finale der toerwagens was
het dan ook zover. In de eerste bocht ging het er tumultueus
aan toe. Met hoge snelheid stoven Ottink, Breederland, Roor
en Stout op bocht 1 af. Aangezien ze allemaal graag als eerste
uit de bocht wilden komen ging er niemand van het gas af. En
dit leidde tot wat aanrijdingen. Peter Breederland werd na afloop
als de schuldige aangezien voor de uitschakeling van zowel regerend
kampioen Anton Roor als de die dag uitblinkende Fred Stout.
Roor eindigde in de greppel en Stout rolde een aantal malen
met veel schade tot gevolg. Toon van Osch oordeelde aan de hand
van zijn baanposten dat Breederland de schuldige was en na afloop
kreeg Breederland dan ook de zwarte vlag gepresenteerd en werd
zo terug gezet van plaats 2 naar 10. Breederland was zich van
geen kwaad bewust en tekende protest aan. De sportcommissarissen
hebben zich diezelfde avond alle betrokkenen gehoord en eventuele
beschikbare video beelden bekeken. Hierna werd de conclusie
getrokken dat het een ongelukkige samenloop van omstandigheden
was en dat de zwarte vlag ingetrokken werd. Om 21.45 uur werd
dit heuglijke feit aan de Zuid Hollander medegedeeld en kon
de champagne uiteindelijk worden geopend. Peter is nu namelijk
de trotse leider in de tussenstand van het NK. En na 3 wedstrijden,
zonder slecht resultaat, zou Breederland dus wel eens de basis
gelegd kunnen hebben voor de titel.
Bunnik
Het NK is er op gebaseerd dat de 6 wedstrijden die
georganiseerd worden zoveel mogelijk verspreid worden over de
provincies die Nederland rijk is. Dat het niet altijd uitkomt
hangt natuurlijk samen met de clubs die een NK willen organiseren.
Stel dat dit er maar 6 zijn dan wordt de keuze voor het BSAC
natuurlijk ook erg dun. De Rang Pang stelde zich dit jaar kandidaat
en werd verkozen want dat er een NK in het midden van het land
gehouden is kon niemand zich meer herinneren. En als dat wel
zo is horen we dat graag. De Rang Pang heeft door de jaren heen
een roemruchte naam opgebouwd. En het huidige bestuur wilde
dan ook wel eens laten zien dat het (in de volksmond) kleine
cluppie veel in haar mars heeft. En na op de site van ACT Scherpenzeel
al foto's van het opbouwen van de baan bekeken te hebben toog
ik op vrijdagavond al naar Bunnik. Zien is geloven was mijn
motto. Toen mijn grote verbazing zag ik, rijdend op de A12,
langs de bosrand al een aantal units boven de bomen uitkomen.
Daar moest het dus zijn. Indrukwekkend was de eerste aanblik
van de baan die na 2x meten op 685,5 meter uitkwam. En dat is
voor NK begrippen maar net onder de maximum lengte van 700 meter.
De baan was enorm lang en de enorme brede bochten lieten me
al dagdromen, ook al was het avond, over de prachtige gevechten
die zouden komen. Een baan met een lang recht stuk van een dikke
300 meter en dan een linke knik direct een chicane in. Een vergelijking
qua baanvorm met Kerkdriel was dan ook een beetje op zijn plaats.
Het rennerskwartier was helemaal imposant. Zover je kon kijken
stonden de diverse rijders al opgesteld. Het leek wel of er
geen einde aankwam. Wat een aanblik van deze entourage. Op voorhand
leek het jammer dat de gemeente Bunnik een aantal extra eisen
had geteld aan de vergunning. Zo was overnachten op het terrein
alleen maar voorbestemd voor de rijder en zijn monteur. Anderen
was het niet toegestaan om een dutje te doen. Ook de verkoop
van alcohol was verboden en dat is geen probleem. Het nuttigen
van een eigen alcoholische versnapering was overigens wel toegestaan.
De laatste beperking was dat het terrein op de dag van de cross
om 23.30 uur leeg moest zijn. Allemaal beperkingen waar overheen
te komen was zonder dat dit tot problemen hoefde te leiden.
En bij mijn weten heeft er ook niets tot problemen geleid.
Dat ook de deelnemers zelf er niet zo heel veel moeite mee hadden
bleek wel want ook nu waren er 216 deelnemers die ervoor gingen.
Sprint 2000
Door het plaatsen van transponders in zowel deze klasse
als de standaardklasse werd weer een voorzet gegeven op de toekomst.
Dat hier niet alleen gegevens van de doorkomsten mee bijgehouden
worden hoorde Klaas Postma ook. Hij kreeg namelijk te horen
dat hij in de Sprint 2000 klasse degene was die rondreed in
een van de manches met een gemiddelde snelheid van 97 km/h.
En daarmee was hij de snelste man op de baan. Ook de topsnelheden
van de sprinters werden gemeten en op het lange rechte eind
haalden deze mannen dan ook snelheden van net boven de 160 km/h.
En dat is toch wel erg indrukwekkend moet ik zeggen.
Het was druk in deze klasse maar niet met landgenoten. Alleen
Patrick Cleys was afgereisd naar deze prachtige baan. Bij het
zien van de baan dacht hij dan ook direct aan zijn glorieuze
optreden in Terwolde. Afgelopen weekeinde was hij de allersnelste
in klasse 10, wat bij het NK met deze klasse vergelijkbaar is
op de 4WD na, en de superfinale was ook een prooi voor hem.
Op een vergelijkbare ondergrond en breedte moest er dus wat
mogelijk zijn.
Patrick Mommen en Peter Lambrechts zagen we dan ook niet. Bij
Mommen zijn er wat kleine probleempjes met de Nissan motor en
voordat deze opgelost zijn is er weer wat tijd verloren gegaan
natuurlijk.
Cleys hoefde niet te wennen aan de grote 700 meter lange baan
en won direct zijn eerste manche. Dit resultaat behaalde hij
niet nog een keer maar met plaats 6 en 2 was de finale een feit.
Sterker nog de eerste rij mocht als nummer 3 gaan bezetten.
Alleen Peter Versluis en Pierre Blok moest hij voor zich dulden.
De finale was van wonderschone klasse waar de limiet opgezocht
werd en zeker niet werd overschreden. De start was enorm met
Peter Versluis en Patrick Cleys die zij aan zij de bocht indoken.
Beide spelen ze geen rol meer in het klassement en hadden dan
ook niets te verliezen. Dit maakte het voor Pierre Blok en Klaas
Postma alleen maar moeilijker om hun riante posities te consolideren.
Postma voelde in bocht 1 een stijgende beweging in zijn sprinter
komen en hij bleek bovenop Peter Versluis te zitten. Klaas herpakte
zich snel en kwam weer op de grond terecht en moest zodoende
wel een inhaalrace starten.
Patrick Cleys voert het veld een paar ronden aan maar kan de
druk van Peter Versluis niet aan. Versluis ziet bij het ingaan
van bocht 3 een gaatje wat net niet groot genoeg is maar waagt
het toch. Beide auto's raken elkaar en in omgekeerde volgorde
gaan ze verder. Pierre Blok kan ook profiteren door Cleys ook
te passeren. Maar een podiumplaats is toch wel het minste waar
de Belg tevreden mee kan zijn. De achterblijvers komen razendsnel
dichterbij en de baanposten hebben het dan ook druk met het
zwaaien van de blauwe vlag. Gelukkig spelen de achterblijvers
geen cruciale rol in dit adembenemende schouwspel. Zodoende
kan Peter Versluis weer een winst bijschrijven in een NK. Zijn
laatste winst dateerde alweer van Haarle 2006. Blok deed hele
goede zaken met zijn 2e plek en verstevigde zijn leidende positie.
Patrick Cleys eindigde als laatste op het podium en Klaas Postma
kwam nog erg dichtbij.
1. 106 Peter Versluis
2. 105 Pierre Blok
3. 101 Patrick Cleys
Sprint 1600
Met slechts 19 deelnemers kon men eigenlijk niet eens
van een slechte opkomst spreken.
Peter Timmermans had Duffel weer verlaten en kwam naar Bunnik
om nu eindelijk ook eens een NK wedstrijd op zijn naam te schrijven
dit jaar. In de eerste manche zag Peter al zijn ambities bijna
in rook opgaan. De rechterachterzijde van zijn 999 Sun riped
sprinter werd eraf gereden. Met een teleurgestelde blik moest
Peter dan ook langs de baan plaats nemen en tevreden zijn met
een magere 6 punten.
Geprikkeld en zeer geconcentreerd wist Peter wat te doen in
de resterende manches. Met 2 maal plaats 2 leverde het hem meer
dan genoeg punten op voor de finale.
Op rij 2 staan maar 2 auto's als er maar 10 in de finale staan
en Timmermans moest het vanaf deze rij gaan proberen en stond
naast Roland Dekkers die het ook nog niet meezat.
Het zou dan ook niet mee gaan vallen om iemand van de eerste
rij te gaan verslaan want Tolkamp, Bouwmeester, Snel en ter
Maat waren erg sterk vandaag.
De start was voor Tolkamp. Als sloot Bouwmeester wel erg snel
aan. Kees Snel met de motorfiets zocht de buitenbocht op en
redde het net niet. Maar waar de rappe strijder de snelheid
vandaag vandaan haalde weet ik niet maar in een mum van tijd
waste hij iedereen de oren. Er stond geen maat op hem vandaag
in de finale. Ongelooflijk dat een motorfiets op deze op voorhand
automotoren baan zo sterk voor de dag kwam. Ten Kate racing
kan trots zijn dat ze niet alleen voor de wegrace maar nu ook
voor de autocross zeer snelle motoren hebben gebouwd. De Peters
Autosport sprinter liet niets heel van de concurrentie en met
een zeer grote voorsprong op Tolkamp reed Snel over de finishlijn.
Tolkamp reed steady naar plaats 2 en deed hele goede zaken voor
het klassement daar Kees Snel na 2 slechtere resultaten in Visvliet
en Lochem veel punten heeft laten liggen.
Roland Dekkers zag zich genoodzaakt een nieuwe motor te plaatsen
na zijn enorme buiteling in Terwolde. Helaas voor hem was de
snelheid er in de finale aardig uit. Jammer voor hem dat alleen
Diepenmaat uitgevallen was en zodoende kreeg de F&S rijder
geen loon naar werken. Wie dat wel kreeg was Peter Timmermans.
De snelle Belg liet ook vandaag weer zien uit het juiste crosshout
gesneden te zijn. Op de streep werd André Bouwmeester nog verslagen.
En zo was de top-3 een feit.
Het zal ook dit jaar dan weer niet meevallen om de eerste Belg
te worden die deze titel wint van een Nederlander of een Luxemburger.
Vorig jaar zaten Lagodny en Dekkers in de weg. En dit jaar Tolkamp
die bij minimaal plaats 4 in Kerkdriel de titel niet meer mis
kan grijpen. Peter staat inmiddels wel prominent op plaats 2
in de tussenstand en dat is 1 plaats beter dan in 2007. Maar
Dekkers, Bouwmeester en Snel liggen op de loer.
1. 309 Kees Snel
2. 304 Edwin Tolkamp
3. 303 Peter Timmermans
Keverklasse
Sooi Ermens was gekomen om eindelijk eens zijn eerste
NK finale te winnen. Toch maakte Sooi een vermoeide indruk in
Bunnik. Het was een zware week geweest na de EP in Terwolde.
Sooi heeft de auto van Annick weer gereed gemaakt en reisde
zo links en rechts een beetje heen en weer. Over heen en weer
reizen gesproken na de cross in Bunnik vertrok de keverrijder
ook nog eens naar Nova Paka om Wiely Albers aan te moedigen
in het EK. Toch merkte je niets aan Sooi want de RPower rijder
reed 2 keurige manches met plaats 3 en 2. In manche 3 liep het
allemaal wat minder plaats 7. Met de moordende concurrentie
in deze klasse was het nog een geluk dat Sooi met plaats 10
rechtstreeks geplaatst was.
Beter nog verging het Bart Nackaerts. Bart hield de kever in
alle manches stevig aan de grond en als dat het geval is komt
het ook goed. In de voorgaande 3 NK wedstrijden ging het nog
nooit zo goed als in Bunnik. Plaatsing voor de finale als zesde
gebeurt niet zomaar maar Bart flikte het. Hiervoor had hij genoeg
aan de plaatsen 4, 1 en 6. Ja een heuse 1 want manche 2 wist
hij winnend af te sluiten.
Dat beloofde dus wat voor de finale met Sooi en Bart op dezelfde
rij maar niet naast elkaar.
Lammert Brink liet geen twijfels bestaan over zijn titel aspiraties
en pakte de start waardoor Zomer niets restte dan aan te sluiten.
Klaster weet ook direct aan te sluiten maar vergooit zijn kansen
wat later in de finale door een pirouette wat hem uiteindelijk
net buiten de top-10 doet belanden.
Frits de Haan probeert het buitenom bij Brink en Zomer maar
dit lukt net niet en in bocht 3 gaat het dan ook bijna mis met
de buurman van Rintje Ritsma. Of woont hij nu alleen in dezelfde
stad? Hierdoor kan Gerard Roeterdink profiteren en schuift hij
samen met Hendrik Glas naar voren. Maar net als in Lochem lijkt
Roeterdink wat finalevrees te hebben. Telkens ijzersterk in
de manches maar in de finale lijkt het nog niet te lukken. Toch
lijkt dat nog slechts een kwestie van tijd.
Voor Brink slaat het noodlot toe want wat is er nu erger dan
in leidende positie uitvallen? Door de al eerdere uitval van
Stokkink krijgt Brink nog een puntje extra waardoor hij in de
tussenstand ver terug valt in deze zeer competitieve klasse.
Johan Zomer ziet het kampioenschap hierdoor weer binnen handbereik
komen en gaat de gele kever nog eens extra aansporen. Achter
Zomer is er echt een complete kluwen kevers te vinden die elkaar
geen duimbreed toegeven. Wat is het toch ook een heerlijke klasse
om naar te kijken. Klaster, Kruis, Glas en Raben maken er een
mooie strijd van en Bram de Hertog komt in het verloop van de
finale ook steeds dichterbij. Hiermee pakken de kleine finale
winaars uiteindelijk plaats 4 (Kruis), 5 (Raben) en 7 (den Hertog).
Johan Zomer laat zich verrassen door de kampioen van 2006. Wat
Gerald Kemper in dat jaar nooit lukt deed hij nu wel namelijk
een overwinning pakken. Op een ondeugende maar oh zo fraaie
manier verschalkte hij Zomer bij het ingaan van de chicane.
Zomer verwachte Kemper rechts maar hij prikte prachtig binnendoor
aan de andere kant en met deze overwinning nestelde Kemper zich
aan kop van het klassement. Met exact dezelfde klasseringen
als Zomer overigens maar als dit aan het einde van het seizoen
nog zo is telt de uitslag van de laatste wedstrijd. In dat geval
en nu bekeken is Kemper dus de leider. Frits de Haan kon zijn
kleine foutje nog goed herstellen en bracht zijn oranje kever
naar de laagste trede van het podium.
1. 413 Gerald Kemper
2. 403 Johan Zomer
3. 410 Frits de Haan
8. 426 Bart Nackaerts
12. 496 Sooi Ermens
Om 19.00 uur zat alles erop en sloeg speaker Dinant Veneman
de spijker op zijn kop. Hij sprak de enige juiste tekst die
vandaag bij de organisatie op zijn plaats was: "Het was
toppie vandaag in Bunnik." De Rang Pang heeft laten zien
over voldoende capacteit te beschikken om een NK te organiseren
en achteraf heb ik nog enorm om Martin Kroon moeten lachen.
Hij sprak in zijn eigen bewoordingen zijn lof uit over de NK
in Bunnik: "Volgend jaar moeten we maar 6 NK wedstrijden
in Bunnik gaan rijden want wat is het hier machtig mooi zeg."
Op naar Kerkdriel waar de baan inmiddels helemaal is aangepast
aan de eisen zoals gesteld in het reglement. Ook de ACCGeffen
staat er om bekend altijd een geweldige NK neer te zetten. Qua
baan is het ook vergelijkbaar dus op naar Kerkdriel op 23 augustus.
Emile Moorelisse - AutoCrossNederland.NL