6 september 2008

Wedstrijd 5 VeKa NK autocross
6 september 2008 Koudum

Voor we de blik op Koudum richten een korte terugblik naar de afgelaste wedstrijd in Kerkdriel. Sinds ACCGeffen een NK wil organiseren in Altforst lijkt er een vloek op te rusten. Vorig jaar was het land zo drassig dat er rijden onmogelijk was en werd op het laatste moment uitgeweken naar Maurik. Nu werd het in een veel vroeger stadium bekend dat deze geplande NK hier geen doorgang kon vinden. Zodoende kon men vroegtijdig Kerkdriel in het schema inpassen. Helaas regeerde Pluvius in de nacht voor het NK met een veel te vochtige hand en zette het terrein blank. De baan was erg vochtig en het rennerskwartier was helemaal tot een modderpoel omgetoverd. Hierdoor werd in alle vroegte besloten deze NK af te lassen. Pikant detail was hier dan ook dat zonder te rijden de eerste kampioenen al bekend werden. Hendrik Stadman, Pierre Blok en Edwin Tolkamp hadden dan ook alle reden tot juichen al hadden ze er alle 3 natuurlijk liever voor gestreden. En zo wordt wedstrijd nummer 6 ineens omgetoverd tot nummer 5 al lijkt de kop van dit verhaal er anders over te denken. We togen dan voor de tweede maal in de NK geschiedenis naar Koudum. Dit Friese dorpje is gelegen tussen Balk en Hindeloopen en de ondergrond is... zand. De gelouterde organisatie, Superklasse Noord, met klinkende namen als Jetze en Arnoldina Heeres wisten als geen ander wat ze te doen stond. Net als in 2006 zag het er weer prachtig en imposant uit aan de oostkant van het IJsselmeer. En zo werden er ruim 30.000 pk verdeeld over 197 auto's in de overbekende 7 klassen.

Diskwalificaties Bunnik
Na afloop van de finales in Bunnik gonsde het al van de geruchten dat er verschillende deelnemers afgekeurd waren in de junior en standaardklasse. Ook een klassementsleider zou erbij betrokken zijn. En dat konden alleen maar Marcel Reints of Danny Reinders zijn. Het bleek om laatst genoemde te gaan die hiermee zijn kampioenschap kansen definitief in rook zag opgaan. Een aangepaste bodemplaat, voor betere montage van accu en tank, waren de reden. Reinders kon het niet bevatten dat de wedstrijdleider, Ipe Solle, zo onverbiddelijk was in zijn oordeel. Reinders kon wel leven met het feit dat hij een standje kreeg maar een aantekening in zijn wagenpas vond hij voldoende. "Ik had dan echt wel weer gezorgd dat de auto de volgende cross volledig aan de eisen van het KNAF boek voldeed", aldus de hevig teleurgestelde Reinders. Maar zoals het spreekwoord zegt; een gewaarschuwd mens telt voor 2. En de waarschuwingen van de wedstrijdleiding werden ook door Thij Twaalfhoven, Kevin van Beek, Tim ten Dolle, Robin Bouman, Sasa Kovac en Mariska Verhees in de wind geslagen. Alleen de aanwezigheidspunten waren hun deel en de straf dat deze wedstrijd niet geschrapt mag worden kwam hard aan.
In de dagen na deze cross werd de TC dan ook hard aangepakt in het gastenboek van onze website wat we dan ook nog steeds betreuren. Aan de hand van deze soms harde woorden op de grens van het toelaatbare hebben we nog kort navraag gedaan bij sommige TC-ers.
"Voor de wedstrijd keuren we alleen op veiligheid. Dat is het allerbelangrijkste om aan de wedstrijd deel te kunnen nemen. Na en tijdens de wedstrijd hebben we meer tijd om het reglement in zijn geheel na te leven. Hierbij komen soms zaken naar boven waaruit blijkt dat de auto niet aan het welbekende KNAF boek voldoet. En als dat zo is maken wij daar een aantekening van. Deze leveren we dan in bij onze meerderen en deze verbinden daar conclusies aan", aldus de zegsman van de TC.

De laatste
Het NK seizoen zit er bijna op en de laatste kampioenen zullen vandaag bekend en allemaal gekroond worden. En dat het er heet aan toe zou gaan was op je klompen aan te voelen natuurlijk. Om de kampioenskandidaten maar eens even onder de loep te nemen per klasse zie je dat er nog van alles mogelijk is. Bij de junioren staan er 3 jongelui op de nominatie voor het kampioenschap te weten Marcel en Raymond Reints die op de voet gevolgd worden door Bjorn Scherff. In de toerwagenklasse zijn er ook 3 alleen het puntverschil is daar zo klein dat Peter Breederland, Anton Roor en Ton van Leeuwen elkaar geen duimbreed zullen toegeven. De meeste kampioenskandidaten zitten in de keverklasse. Hier staan er maar liefst 6 klaar om de fakkel van Stokkink over te nemen. Gerald Kemper en Johan Zomer staan er het beste voor. Maar Lammert Brink, Hendrik Glas, Eelco Kruis en Marco Raben zullen er alles aan doen om hun kansen om te zetten in hun voordeel. Bij de grote mannen in de Superklasse zijn er ook nog 3 kandidaten om de grootste beker binnen te halen. Erik Ankersmit, Erik Pijnenburg en Twan Hermkens zullen de strijd vol aangaan om te kijken wie Martin Kroon opvolgt.
De baan was lang met erg hoekige bochten die wel weer lekker breed waren. Alleen het middenterrein was toch wel aan de smalle kant. Welke rolmaat ze gebruikt hebben in Koudum weet ik niet maar het zal op de grens van de minimaal gestelde maat gezeten hebben. Verder was het bijna een kopie van de oude baan. Alleen de ligging was een klein beetje aangepast en het weer was een stuk beter. In de aanloop naar de NK toe viel er redelijk wat water al bleef Koudum redelijk bespaard van regen. Baan en rennerskwartier waren dan ook goed begaanbaar. Geen reden tot paniek dus en zo konden we precies om 10.00 uur van start voor de alles bepalende slotdag van het NK.

Juniorklasse
In de manches was de strijd al hevig en daarvan was Rick van Herwijnen in zekere zin de dupe. Hij maakte een koprol door eigen schuld en de rijder erachter kon hem niet meer ontwijken. Gevolg was schade aan de kooi waardoor de TC besloot de Peugeot uit de strijd te nemen. Einde verhaal dus voor de jonge Hellevoeter die zo ver buiten de top-10 eindigde in zijn debuutjaar.
In de kleine finale waren een aantal jongelingen de reprimande die ze in Lochem te horen hadden gekregen van de wedstrijdleiding compleet vergeten. En zodoende kwam zowel publiek als wedstrijdleiding ogen tekort. Dat het niet door de beugel kon was een feit maar de strijd was wel mooi om te zien. Rudy van Asselt reed weg van zijn achtervolgers in de kleine finale en dat was zijn geluk want de strijd tussen Stephan van Dijk, Jiri Osinga, Hein-Durk Vellema en Robin Bouman was heftig. Zo heftig zelfs dat van Dijk door Bouman hevig werd aangetikt en zo leek van Dijk de finale mis te gaan lopen. Maar het recht zegevierde daar Bouman uit de uitslag gehaald werd en naast van Asselt en Osinga alsnog van Dijk de weg naar de finale vond.
In de finale, die precies om 18.00 uur begon, stond Marcel Reints redelijk relaxed aan de start. Er kon hem niet zo heel veel meer gebeuren want minimaal plaats 6 zou hem het kampioenschap voor de tweede achtereenvolgende keer bezorgen. Toch had hij Bunnik nog in het achterhoofd waar een koprol hem een slechte klassering bezorgde. Björn Scherff en Raymond Reints wisten dan ook wat ze te doen stonden. De start van Raymond Reints was erg sterk en de rest kon niets anders dan volgen. Mike Bartelen was de beste volger, helaas werd hij door een lekke band verderop in de strijd ver teruggeworpen. Hierdoor werkte Raymond aan een comfortabele voorsprong. Marcel reed in het begin van de wedstrijd rond op plaats 6 en om hem heen cirkelde Michael Scherff die netjes probeerde om Reints een positie te doen verliezen. De koelbloedige Reints liet zich niet gek maken en ging uit van zijn ervaring en rijvaardigheid. En door het terugvallen van Bartelen schoof iedereen een plaatsje op en kwam het naderende kampioenschap van Reints niet meer in gevaar. Uiteindelijk veranderde er niet veel meer aan de stand in de wedstrijd. Achteraf wel want Raymond Reints bleek eerder vertrokken te zijn dan de starter wilde. Dus werd hij teruggeplaatst naar de positie van laatst rijdende en in zijn geval was dat plaats 13. Hierdoor kreeg Björn Scherff de overwinning kado want hij heeft Raymond nooit kunnen bedreigen. In het kampioenschap waren de zaken omgekeerd daar Scherff op plaats 2 eindigde en Reints op 3. Kevin van Beek revancheerde zich voor zijn afkeur in Bunnik door keurig het zilver voor zich op te eisen. Marcel Reints pakte de laatste podiumplaats en hierdoor was de titel net als in 2007 voor hem. Deze titel zal volgend jaar niet verdedigd gaan worden want de leeftijdsgrens voor de junioren is bereikt. Of we Reints nog terug zien in 2009 is de vraag maar gezien de autocrosshistorie van de familie kan dat haast niet missen.

1. Bjorn Scherff
2. Kevin van Beek
3. Marcel Reints

Toerwagen
Wat waren de verwachtingen hoog gespannen bij de vele bezoekers in Koudum. De high-tech bolides in deze klasse staan het hele jaar al garant voor een mooie strijd en de climax moest in Koudum gaan komen. Druk was het wel in de manche want er waren exact 15 deelnemers gekomen en daarmee zat de manche dan ook tjokvol.
Roor zat er de hele dag wel bij maar het was het net niet. In de finale stond hij dan ook als enige van de overgebleven kanshebbers niet op rij 1.
Van Leeuwen en Breederland wel. De verwachting was ook dat Nico Breederland de tweede Swift bij zich zou hebben. Maar door drukke werkzaamheden hebben we dit jaar de 2 broers niet samen aan de start gezien. Gezien de strijd in het kampioenschap had het ook niet echt chique geweest als Nico er ineens gestaan zou hebben. Maar kunnen begrijpen had ik het wel. Peter stond er dus alleen voor en plaatste zich naast polehouder Frederik Veldhuizen. De startopstelling was wel een drama met autoÕs op de verkeerde plaats dus de spanning werd nog een beetje extra opgevoerd. Maar aan alles komt een einde dus toen alle autoÕs op haar plaats stonden werd de startprocedure gestart. Nadat de vlaggeman zijn wandeling had beÏindigd leek Roor zijn zenuwen niet in bedwang te kunnen houden. Net voordat de lichten uitgingen bewoog de Astra van de huidige kampioen van voor naar achter. Hij reed net niet weg maar de starter was onverbiddelijk. Einde titelaspiraties voor Roor of van Leeuwen en Breederland zouden erg snel uit moeten vallen. Zijn uiteindelijke plaats werd 9 terwijl hij op plaats 5 was ge-eindigd. Pleister op de wonde voor Anton was dat deze klassering hem ook plaats 2 niet opgeleverd zou hebben in de eindstand.
Veldhuizen trok van leer maar Tuchter wilde zijn seizoen nu toch echt wel een beetje glans gaan geven want met alleen een overwinning in Visvliet wilde hij niet gaan slapen. Veldhuizen werd dan ook al snel door Tuchter voorbij gereden al kon Tuchter nooit grote afstand nemen. Nu is dat ook niet nodig om te winnen en voor de toeschouwers was het dan ook een mooie strijd. Fred Stout schakelde zichzelf uit. Een koprol, met veel minder gevolgen als in Lochem, maakte een einde aan zijn wil om dit jaar een mooie prestatie neer te zetten.
De 2 leiders maakten geen kans meer op de titel. Peter Breederland en Ton van Leeuwen wel en ze hadden elkaar dan ook al snel gevonden. De zware Mitsubishi was dan ook niet opgewassen tegen de lichte Suzuki. Maar van Leeuwen bleef het proberen en de strijd was dan ook enorm fascinerend. Onder toeziend oog van zijn maatje Mark van Eldik zag van Leeuwen zijn inspanningen niet beloond worden met het kampioenschap. Hij wist dat hij minimaal 2 plaatsen voor Breederland moest eindigen om kampioen te kunnen worden en met een uiteindelijk weer rokende Mitsubishi wist hem dat niet te lukken. De strijd aan de kop ging onverminderd verder en werd geslecht in het voordeel van Tuchter die hiermee de top-5 van het kampioenschap complementeerde. Veldhuizen eindigde er net voor in de eindstand en kwam maar 3 punten tekort om Roor van plaats 3 te verdringen.
Van Leeuwen kende natuurlijk een geweldig debuutjaar welke hij afsloot met plaats 2 in de eindstand. Het had dan ook te mooi geweest om het kampioenschap te behalen. Peter Breederland bezorgde 1 van de grootste autocrossfamilies van Nederland voor het eerst een Nederlandse titel. En dat moest gevierd worden.

1. Marco Tuchter
2. Frederik Veldhuizen
3. Peter Breederland

Standaardklasse
Immer spectaculair en druk is een mooie omschrijving van de grootste klasse van het NK. Maar liefst 70 verschillende deelnemers hebben 1 of meerdere van de 5 NK wedstrijden gereden. Dus was het ook nu weer niet verwonderlijk dat er een kleine finale verreden moest worden om de 15 finalisten compleet te maken.
In deze kleine strijd was Johannes Kuiper veel te sterk voor zijn concurrenten en met ruime voorsprong kon hij als eerste zijn auto gaan klaarmaken voor de finale. Hierachter was het ongemeen spannend. Oane Hamersma, Reinie Huizinga en Ybe Vellema wisten voor het ingaan van de laatste bocht nog niet wie de laatste 2 finalisten zouden worden. Ybe Vellema was degene die het net niet haalde want in de laatste binnenbocht stak Huizinga hem mooi voorbij.
De baan was de MR2 wagens op het lijf geschreven en op de eerste rij stonden ze alle 3 naast elkaar opgesteld. Stadman, Lensink en de eindelijk weer eens sterk rijdende Lourenz de Vries. Voor zowel Lensink als de Vries lijken de problemen opgelost en gaan ze proberen de al tot kampioen gekroonde Stadman van overwinning 4 af te houden dit jaar.
Stadman wilde zijn kampioenschap glans geven en ging er nog 1x voor zitten. De met ballonnen gesierde MR2 was als eerste weg. Lensink startte ook erg goed maar kreeg in de eerste bocht een stevige duw van 1 van zijn concurrenten. Hij kon zijn weg wel vervolgen maar lag al op achterstand. Later moest hij zijn wagen in de greppel parkeren en of het kwam door een probleem of een stuurfout was voor mij niet waarneembaar. Chris Wagenaar had ook een goede start gemaakt en hij bleef gedurende de manches zoeken naar de juiste banden. In de finale had hij ze onder de Astra zitten en hij liep zelfs in op Stadman. Door de weer wegrijdende Luuk de Roo, die hierbij Stadman over het hoofd zag, werd het zelfs nog spannend. Wagenaar zag de ballonnen van dichtbij maar kon Stadman nooit bedreigen. Robbert Wassenaar gaf de Kadett ook flink de sporen en eindigde op plaats 3 maar zijn te vroege start wierp hem terug naar 11. En dat was extra zuur voor hem anders had hij op 3 in de eindstand ge-eindigd. Danny Reinders kon hier dan ook van profiteren door net achter Ruud Pronk te eindigen. Dus hij sloot zijn bewogen seizoen af met de eer van plaats 3. Als Pronk en Reinders omgekeerd geÏindigd waren was het ook in de eindstand zo geweest.
Lourenz de Vries zorgde er zo voor dat de oneven nummers op het podium voor de MR2's waren.
Mariska Verhees weigerde na afloop mee te werken aan de technische nacontrole en zo werd haar 4e plaats haar ontnomen. De reden voor de weigering had te maken met tijdgebrek. De spullen moesten snel worden ingepakt want de Panorama babe had alweer andere verplichtingen. Jammer voor haar want anders had ze met gemak in de top-10 gekomen.

1. Hendrik Stadman
2. Chris Wagenaar
3. Lourenz de Vries

Sprint 2000
Bij deze klasse was de kleine finale een enorme slijtageslag. Van de 15 starters kwamen er slechts 5 over de finish. De start hiervan was heerlijk met Marcel Schoo (alweer aan de start !), Rients Postma en Leonard van de Ven zij aan zij. Hierna kwam er een rode vlag in beeld. De neus van de Proflex sprinter van Willen Rademaker vatte vlam. Hevige vlammen maakten dat Rademaker rap stopte en in nog veel rapper tempo zijn sprinter verliet. Zand bleek niet genoeg om de vlammen te doven en de blusser deed uiteindelijk de laatste resten zuurstof wegnemen.
Een herstart was het gevolg uiteraard zonder Willempie Proflex. De start was een kopie van nummer 1 alleen bij het uitkomen van de bocht parkeerde Hedser Bruinsma zijn auto bovenop die van Erik Nijkamp die ondertussen ook nog eens gerold had. Laatst genoemde was dan ook woest want zijn kans op de finale was hiermee definitief verkeken. Schoo, Postma en van de Ven sloten later aan in de finale. Remon van de Akker en Simon de Wit waren de andere 2 die nog rijdend over de finish kwamen rijden.
In de finale was er op rij 1 een plaats leeg. Patrick Cleys zijn versnellingsbak moest het zonder zijn 2 doen. Na veel rekenwerk werd ingezien dat er in het klassement niet veel meer te halen viel en werd er besloten niet meer te starten. Zeker gezien de komende EP een begrijpelijke keuze.
John Rotink wilde wel eens laten zien dat de double-twinned motorfiets de sterkste was vandaag. Pierre Blok, al kampioen, werd dan ook verrast in de start. Toch was de beste starter Peter Versluis die vanaf rij 2 kwam. Bij het aanremmen van de eerste bocht ging het dan ook bijna mis. Blok werd geraakt door Versluis die het de rest van de finale met weinig remdruk moest doen. Misschien is dat de truc voor zijn goede rijden want hij werd uiteindelijk onbedreigd 2.
Rotink zag overigens niemand meer terug na zijn wereldstart en daaruit blijkt dan ook dat de Ossenzijler de volle winst pakte en hiermee plaats 3 in de eindstand. En dat is opvallend te noemen daar hij in 2 wedstrijden geen punten behaald heeft. De andere 3 daarentegen waren wel erg sterk. Had Rotink in Visvliet of Bunnik wel een puike prestatie neergezet dan had Blok nog geen kampioen geweest. De waarheid bleek echter anders.
Klaas Postma was al zeker van plaats 2 in de eindstand maar wilde zijn thuiswedstrijd wel erg graag winnen. In bocht 1 bleek dat dit niet ging gebeuren want te ver naar buiten eindigde hij in de greppel. Hij kwam er wel uit maar de strijd om de overwinning was einde verhaal voor hem. Ook de revelatie van het begin van het seizoen, Jan-Willem van Eerden, haakte direct af. Met veel schade linksvoor parkeerde hij de auto in de greppel.
De strijd om plaats 5 was adembenemend. De opvallend sterk rijdende Praxis man Bandi Peters kreeg Rients Postma op bezoek. De snelle thuisrijder had goed zicht en kwam vanaf de laatste rij bijna iedereen voorbij. Toch gaf Peters zich niet gewonnen en dat was de reden van de prachtige strijd die net voor de finish in het voordeel van Postma uitviel.
Gussinklo sloot zijn pechvolle NK seizoen af met een keurige 4e plaats net achter Pierre Blok. De ereronde was uiteindelijk voor Pierre Blok die voor het eerst in zijn lange carriere de titel mee naar Lopik kon nemen.

1. John Rotink
2. Peter Versluis
3. Pierre Blok

Sprint 1600
Frank Oomen was weer van de partij met zijn oude sprinter die hij weer terug heeft gekocht van Danny Boere. Toch was er ook nu weer volop pech voor de oud kampioen. Problemen met de ketting van de aandrijving waren hier debet aan. Dat de dag al met pech begon, problemen met de bus onderweg, was waarschijnlijk al de voorbode.
Erik Diepenmaat kende ook een slechte dag. In manche 1 stapte hij al woest uit toen hij buiten zijn eigen schuld in de greppel eindigde. In manche 3 ging het helemaal mis. En zeer stevige koprol maakte dat hij werd afgevoerd met de ziekenwagen wat eerder op de dag ook Iwan Buil al meemaakte. Hoe het met Buil is heeft de organisatie niet bekend gemaakt maar we hopen het beste. Diepenmaat heeft een check ondergaan in het ziekenhuis van Sneek en uit voorzorg zijn daar foto's van nek en rug gemaakt. Verder niets aan de hand dus dat was goed om te lezen in het gastenboek van Erik Diepenmaat.
Peter Timmermans had het niet naar zijn zin deze wedstrijd. Hij had nog geen overwinning geboekt in de NK serie van dit jaar en dat stelde hem een beetje teleur. Deze laatste moest dan maar de zijne worden. Tolkamp hoefde niet meer want het kampioenschap was al binnen maar hij wilde toch in stijl afsluiten. Dekkers was er niet bij vanwege zijn dubbele hernia dus lag de weg open voor de Belg.
Bij de start maakte hij dan ook direct duidelijk dat er geen maat op hem stond vandaag. Tolkamp restte niets anders dan volgen wat hij deed om dan ook uiteindelijk achter Timmermans genietend van zijn kampioenschap te eindigen.
Op de zandbaan waren er toch weer een 3-tal motorfiets motoren te vinden. De meest opvallende was voormalig keverrijder Ron van Schip die zich als nummer 3 wist te plaatsen voor de finale. Uiteindelijk werd de witte sprinter als nummer 5 geklasseerd en was hiermee de snelste motorfiets. Ook Matthijs Bosklopper deed leuk mee vandaag en zo was plaats 7 zijn deel. De snelste motorfietsrijder in het NK van dit jaar was zonder twijfel Kees Snel. Ook nu was de blauw/gele sprinter aan een opmars bezig maar in zijn enthousiasme om André Bouwmeester in te halen zag hij de gestrande Hennie Kuipers (stilstaand in de greppel aan de binnenzijde) over het hoofd. Het liep nog goed af daar Kuipers zijn gordel net af had en daarna toucheerde Snel hem met zijn linker achterwiel. Een zeer ongelukkig samenloop van omstandigheden en een woeste Kuipers. Een discussie op het middenterrein volgde maar hielp niets. Hopelijk zijn de 2 strijders er wel uitgekomen.
Peter Timmermans kreeg hier allemaal niets van mee en reed strak naar de overwinning en zodoende steeg hij in de eindstand naar plaats 2.
Tolkamp werd 2 voor Bouwmeester en Herbert ter Maat.
Jammer dat Tolkamp in zijn blijdschap vergat om een ereronde te rijden maar het mocht de pret natuurlijk niet drukken voor hem.

1. Peter Timmermans
2. Edwin Tolkamp
3. Andre Bouwmeester

Keverklasse
In de keverklasse deze keer te weinig rijders voor een kleine finale.
Mark van Eldik had eerst nog plannen om mee te rijden in Koudum maar door familie omstandigheden kon dit geen doorgang vinden. Dat hij later op de dag wel kwam kijken zegt iets over het enthousiasme van hem. Of het ook wat over een eventuele autocross toekomst voor van Eldik zegt zal de tijd leren.
Met nog 6 kanshebbers op de titel waren de manches erg nerveus. Ontzettend veel valse starts waren het gevolg en daardoor dus veel verschuivingen in de stand. Hendrik Glas was hier het voornaamste slachtoffer van. Hij viel net buiten de finale en de titel kon hij niet meer behalen. De overige 5 stonden wel in de finale en zo was het spel op de wagen. Raben was de snelste starter en Kruis en Klaster sloten dan ook direct aan. Bij het uitkomen van de eerste bocht sloeg Harm Eesinge, in zijn laatste cross notabene, over de kop en bleef aan de buitenzijde in de greppel liggen. Geen reden voor een rode vlag dus werd er doorgereden. En hoe? Klaster pakte plaats 1 af van Raben en probeerde zo zijn verloren seizoen glans te geven. Eelco Kruis sloot aan maar kon Klaster niet pakken. Frits de Haan wel maar daarvoor moest hij eerst vol aan de bak om Kruis te pakken wat hem uiteindelijk ook lukt maar waardoor Brink gemakkelijk kan aansluiten. Hierna kon hij Jan-Paul Klaster niet meer achterhalen waardoor de nummers 1 en 2 bekend waren. Dat die strijd mooi was was in dit geval bijzaak. Beide rijders hadden niets meer te maken met de strijd om de uiteindelijke titel. Brink had de betere papieren in handen want hij lag voor Raben en Kruis. Die had Brink dus te pakken. Maar Zomer en Raben, de 2 klassementsleiders tot aan Koudum, hadden zich nog niet van voren gemeld in de finale. Brink kon zich dan ook niet rijk rekenen want de 2 kemphanen waren vol met elkaar in gevecht. Op de grens van het toelaatbare soms was het voor het publiek geweldig om naar te kijken natuurlijk. Zomer en Kemper wisten inmiddels dat de strijd om de titel tussen hun zou gaan. Continu waren ze bij elkaar in de buurt te vinden. Naarmate de finale vorderde maakte Kemper een paar kleine foutjes waardoor Zomer in bocht 4 knalhard binnendoor kwam. Hierna kwam Kemper niet meer voorbij aan Zomer en was ook bekend wie er kampioen werd. Johan Zomer eindigde dan met 2 punten verschil voor Kemper en werd voor de 2e keer kampioen. Brink eindigde op 3 met geringe achterstand op Kemper en met een zeer geringe voorsprong op Raben.

1. Jan-Paul Klaster
2. Frits de Haan
3. Lammert Brink

Superklasse
Frits Duizendstra was ook weer van de partij en hij wist manche 1 dan ook te winnen. Kort hierna gonsde het al van de geruchten dat de koppakking van de motor eruit lag en even later zagen de bus dan ook al vertrekken richting Winterswijk. Dat het nog slechter kon maakte Erik Pijnenburg mee want hij was nog in de race voor het kampioenschap. In de eerste manche liep er linksvoor een remklauw vast tussen het wiel en hiermee kon hij niet meer verder rijden. In manche 2 zagen we Pijnenburg ook weer uitvallen en manche 3 was hij wel aan de start verschenen en daar bleef het ook bij. Voor de finale dan ook begon waren alleen Ankersmit en Hermkens nog over voor de titel.
De ogen waren dan ook op hun gericht daar ze er beide vol voor moesten rijden. Ankersmit reed de hele dag erg sterk en manifesteerde zich op plaats 3 terwijl Hermkens niet verder kwam dan 6. Dit had vooral te maken met zijn kleine koprol in manche 3 waardoor hij niet kon finishen. Zijn geluk daarbij was dat het gebeurde net na de eerste doorkomst.
Michael Kuipers, het wordt bijna een cliche, wilde ook graag zijn verloren seizoen glans geven. Na koprollen in Bunnik, Altforst en Bohnhorst stond de sprinter weer te glimmen. Hij pakte dan ook om precies 19.00 uur de kopstart van de laatste finale. Iedereen dacht aan een valse start maar deze werd nooit gegeven en dit was dan ook niet de reden waarvoor Kuipers zich na afloop moest melden. Waarom wel is ons ook niet bekend gemaakt. Gerrit Nap en Martin Kroon wilden ook nog even hun visite kaartje afgeven voor 2009 en gingen vol in de achtervolging. Nap probeerde het direct buitenom wat niet lukte en Dirk van Dijk had ook plannen. Toch was hij de eerste die in de greppel kwam en er op volle snelheid ook weer uitkwam. Plaatsverlies was de enige schade en de achtervolging werd ingezet. Hermkens lag inmiddels op 4 terwijl Ankersmit op afstand toekeek vanaf plaats 6.
Kroon en Nap raakten elkaar licht na 2 ronden en stonden beide even vast wat een einde aan hun goede klassering betekende. Kuipers lag hiermee vrij aan de leiding en ging eindelijk dit jaar met zijn eerste overwinning terug naar Brabant. Hermkens lag door de aanvaring van Kroon en Nap inmiddels op plaats 2 en Ankersmit volgde op 3. Beide hadden problemen met het zicht waarbij Ankersmit het grootste nadeel had. Vol gas rijdend op het rechte stuk zagen we zijn hand druk wrijvend over het glas gaan. Ankersmit komt steeds dichter en dichterbij aan Hermkens en ze krijgen het vele publiek op de banken. Ankersmit ging er eens extra goed voor zitten want de geruchten gaan dat het zijn laatste seizoen is. Vol gas buitenom probeerde Ankersmit om Hermkens te verschalken. Het leek te lukken maar van onderuit de toeren was Hermkens telkens sterker en zo kwam Ankersmit er maar niet voorbij. De gaten aan de binnenzijde hield Hermkens steeds dicht en zo lukt het Ankersmit ook niet om Hermkens te verschalken. Dirk van Dijk kwam steeds dichterbij en hield zich bewust afzijdig van dit gevecht en dat was een mooie en sportieve daad van hem daar hij sneller was dan de 2 kemphanen. Hermkens kwam er achter dat een laatste ronde erg lang kan duren en hij was dan ook erg blij dat de finishvlag voor hem eerder viel dan voor Ankersmit. En zo gaat de titel dan ook naar het zuiden van Nederland.

1. Michael Kuijpers
2. Twan Hermkens
3. Erik Ankersmit

Het zit erop
Aan alles komt een einde en ik ben er van overtuigd dat alle 7 kampioenen terecht zijn. Goed en strak gereden in een turbulent jaar. Mooie wedstrijden gezien en ik denk ook dat alle organisaties dan ook veel geleerd hebben over hoe het wel en niet moet werken. Ook het BSAC en de werkgroep hebben weer van alles gezien en de brainstorm sessies waarin rijders hun stem kunnen laten horen zijn een aanwinst.
BSAC en de daarbij behorende werkgroep hebben hun werk uitstekend gedaan en dat mag ook wel eens gezegd worden. Commentaar leveren is altijd gemakkelijk en een pluim geven lijkt zo moeilijk. Voorgaande geldt ook voor de verenigingen die de crossen zelf in goede banen hebben geleid. Tot autocross in 2009 wat betreft de NK serie.


Emile Moorelisse - AutoCrossNederland.NL

geplaatst: 8 september 2008.