6 september 2008

Wedstrijd 5 VeKa NK autocross
6 september 2008 Koudum

Voor we de blik op Koudum richten een korte terugblik naar de afgelaste wedstrijd in Kerkdriel. Sinds ACCGeffen een NK wil organiseren in Altforst lijkt er een vloek op te rusten. Vorig jaar was het land zo drassig dat er rijden onmogelijk was en werd op het laatste moment uitgeweken naar Maurik. Nu werd het in een veel vroeger stadium bekend dat deze geplande NK hier geen doorgang kon vinden. Zodoende kon men vroegtijdig Kerkdriel in het schema inpassen. Helaas regeerde Pluvius in de nacht voor het NK met een veel te vochtige hand en zette het terrein blank. De baan was erg vochtig en het rennerskwartier was helemaal tot een modderpoel omgetoverd. Hierdoor werd in alle vroegte besloten deze NK af te lassen. Pikant detail was hier dan ook dat zonder te rijden de eerste kampioenen al bekend werden. Hendrik Stadman, Pierre Blok en Edwin Tolkamp hadden dan ook alle reden tot juichen al hadden ze er alle 3 natuurlijk liever voor gestreden. En zo wordt wedstrijd nummer 6 ineens omgetoverd tot nummer 5 al lijkt de kop van dit verhaal er anders over te denken. We togen dan voor de tweede maal in de NK geschiedenis naar Koudum. Dit Friese dorpje is gelegen tussen Balk en Hindeloopen en de ondergrond is ÉÉ zand. De gelouterde organisatie, Superklasse Noord, met klinkende namen als Jetze en Arnoldina Heeres wisten als geen ander wat ze te doen stond. Net als in 2006 zag het er weer prachtig en imposant uit aan de oostkant van het IJsselmeer. En zo werden er ruim 30.000 pk verdeeld over 197 autoÕs in de overbekende 7 klassen.

De laatste
Het NK seizoen zit er bijna op en de laatste kampioenen zullen vandaag bekend en allemaal gekroond worden. En dat het er heet aan toe zou gaan was op je klompen aan te voelen natuurlijk.
Voor onze landgenoten viel het nog niet mee dit jaar. Peter Timmermans reed erg constant dit jaar maar was niet opgewassen tegen Edwin Tolkamp. Met plaats 5 opende hij in Aalten. Hierna volgde Visvliet met zijn slechtste klassering op 9. Op de harde klei van Lochem werd ijzersterjk gereden en was alleen Roland Dekkers hem de baas. Bunnik was ook top met plekkie 3 en zo ging Peter op naar Koudum waar plaats 2 in de eindstand het hoogst haalbare was. En dat is toch weer een plaats beter dan in 2007.
Sooi Ermens begon het seizoen goed en in Aalten werd de finale dan wel afgelast maar toch scoorde hij daar plaats 3. Ook in Visvliet op de natte baan ging het goed met plaats 5. Hierna ging het decrescendo met de RPower man. Lochem en Bunnik waren dik buiten de top-10 en zo was binnen de top-10 in de eindstand eindigen een mooie opgave.
Bart Nackaerts debuteerde in het NK van 2008 en het viel nog niet mee. De openingswedstrijd was redelijk met plaats 14. Hierna volgden 2 resultaten met alleen de aanwezigheidspunten. In Bunnik kwam de ommekeer met plaats 8 op de zeer snelle piste was hij dan ook dik tevreden.
In de Sprint 2000 begon Patrick Cleys aan het verdedigen van zijn in 2007 behaalde titel. Aan de leiding liggend in Aalten viel hij uit waardoor er niet meer dan plaats 10 voor hem inzat. Visvliet was al niet veel beter met plaats 9. In Lochem gaf er iets in de bak de geest dus geen wedstrijdpunten. In Bunnik was de ommekeer met plaats 3 te bespeuren en zo was een plaats in de top-5 nog goed mogelijk.
Patrick Mommen zei de 1600 klasse vaarwel en kwam terug bij zijn oude liefde Nissan, De cilinderinhoud ging omhoog en via de kleine finale plaatse hij zich in Aalten voor de finale waarin hij uiteindelijk op plaats 7 eindigde. Visvliet was om snel te vergeten en in Lochem zat er niet meer in dan plaats 12. Hierna zagen we Mommen niet meer aan de start verschijnen van de NKÕs en ook in Koudum was hij niet van de partij.
Peter Lambrechts zagen we slechts 2x aan de start in Visvliet en Lochem. Beide keren geen wedstrijdpunten en zo ondernam ook hij de lange reis naar Koudum niet.
De baan was lang met erg hoekige bochten die wel weer lekker breed waren. Alleen het middenterrein was toch wel aan de smalle kant. Welke rolmaat ze gebruikt hebben in Koudum weet ik niet maar het zal op de grens van de minimaal gestelde maat gezeten hebben. Verder was het bijna een kopie van de oude baan. Alleen de ligging was een klein beetje aangepast en het weer was een stuk beter. In de aanloop naar de NK toe viel er redelijk wat water al bleef Koudum redelijk bespaard van regen. Baan en rennerskwartier waren dan ook goed begaanbaar. Geen reden tot paniek dus en zo konden we precies om 10.00 uur van start voor de alles bepalende slotdag van het NK.

Sprint 2000
Alleen Patrick Cleys kwam hier de strijd aangaan met de NL-ers. En hoe want zijn favoriete ondergrond was hier aanwezig namelijk zand. In manche 1 liet hij zien er nog niet klaar voor te zijn want met plaats 6 was hij niet tevreden. Manche 2 leverde dezelfde plaats op als het manchenummer was. Manche 3 leek gelopen koers tot we plots Bandi Peters, sterk rijdend vandaag dat wel, steeds dichterbij zagen komen. De snelheid in de bochten liet dan ook te wensen over en de grote voorsprong werd op de finishlijn teniet gedaan. Cleys dus weer op 2.
In het rennerskwartier bleek de oorzaak al snel gevonden. De bak miste de 2e versnelling en hierdoor werd besloten niet meer deel te nemen aan de finale en dat was erg zuur met de verdiende 4e plaats. Gezien de stand in het EP kampioenschap was de beslissing natuurlijk begrijpelijk en zo werd de bak al voor de finale begon ingeladen bij Peters Autosport voor reparatie.

Eindstand
11. Pierre Blok 1
12. Klaas Postma
13. John Rotink
10. Patrick Cleys
21. Patrick Mommen
54. Peter Lambrechts

Sprint 1600
Peter Timmermans had het niet naar zijn zin dit NK wedstrijd. Hij had nog geen overwinning geboekt in de NK serie van dit jaar en dat stelde hem een beetje teleur. Deze laatste moest dan maar de zijne worden. Tolkamp hoefde niet meer want het kampioenschap was al binnen maar hij wilde toch in stijl afsluiten. Dekkers was er niet bij vanwege zijn dubbele hernia dus lag de weg open voor de Belg.
In de manches liet Timmermans dan ook duidelijk zien dat er rekening met hem gehouden moest worden vandaag. Plaats 1 en 2 in de eerste manches waren erg goed. Manche 3 viel een beetje tegen met plaats 7.
Het leverde hem startplaats 2 op tussen Edwin Tolkamp en ROn van Schip in.
Bij de start van de finale maakte Timmermans korte metten met zijn concurrenten. Tolkamp restte niets anders dan volgen wat hij deed om dan ook uiteindelijk achter Timmermans genietend van zijn kampioenschap te eindigen.
Op de zandbaan waren er toch weer een 3-tal motorfiets motoren te vinden. De meest opvallende was voormalig keverrijder Ron van Schip die zich als nummer 3 wist te plaatsen voor de finale. Uiteindelijk werd de witte sprinter als nummer 5 geklasseerd en was hiermee de snelste motorfiets. Ook Matthijs Bosklopper deed leuk mee vandaag en zo was plaats 7 zijn deel. De snelste motorfietsrijder in het NK van dit jaar was zonder twijfel Kees Snel. Ook nu was de blauw/gele sprinter aan een opmars bezig maar in zijn enthousiasme om André Bouwmeester in te halen zag hij de gestrande Hennie Kuipers (stilstaand in de greppel aan de binnenzijde) over het hoofd. Het liep nog goed af daar Kuipers zijn gordel net af had en daarna toucheerde Snel hem met zijn linker achterwiel. Een zeer ongelukkig samenloop van omstandigheden en een woeste Kuipers. Een discussie op het middenterrein volgde maar hielp niets. Hopelijk zijn de 2 strijders er wel uitgekomen.
Peter Timmermans kreeg hier allemaal niets van mee en reed strak naar de overwinning en zodoende steeg hij in de eindstand naar plaats 2.
Tolkamp werd 2 voor Bouwmeester en Herbert ter Maat.
Jammer dat Tolkamp in zijn blijdschap vergat om een ereronde te rijden maar het mocht de pret natuurlijk niet drukken voor hem.

Eindstand
1. Peter Timmermans
2. Edwin Tolkamp
3. Andre Bouwmeester

Keverklasse
We beginnen met de story van Bart Nackaerts die wilde laten zin er echt bij te horen. Alleen pech weerhield hem hiervan in Koudum. In manche 1 liep het al niet zo lekker met plaats 9. Hierna volgde een valse start in de volgende manche. Direct toen dit gebeurde sloeg de motor af en heeft de rest van de dag niet meer gelopen. Einde kampioenschap voor de rood/witte keverrijder. Op naar de EP en 2009 voor de NKÕs.
Sooi begon deze NK met een ingepakt duim en navraag leerde dat deze gebroken was en bij het minste of geringste naar achter klapte. Maar voor de duvel niet bang startte hij gewoon alle manches. En slecht was het allerminst met plaats 3, 7 en 8. Dit bracht hem uiteindelijk op positie 12 van de finale. Gezien het geringe deelnemersaantal was er geen kleine finale al maakte dat voor Sooi niet uit.
De finale was redelijk onopvallend voor Sooi al moet wel gezegd worden dat hij zeer gedegen reed hierin. Als een soort van sluipmoordenaar reed Sooi sluw naar voren om uiteindelijk op plaats 8 te eindigen in de dagstand alsook in de eindstand.

Eindstand
11. Johan Zomer
12. Gerald Kemper
13. Lammert Brink
18. Sooi Ermens
18. Bart Nackaerts

Het zit erop
Aan alles komt een einde en ik ben er van overtuigd dat alle 7 kampioenen terecht zijn. Goed en strak gereden in een turbulent jaar. Mooie wedstrijden gezien en ik denk ook dat alle organisaties dan ook veel geleerd hebben over hoe het wel en niet moet werken. Ook het BSAC en de werkgroep hebben weer van alles gezien en de brainstorm sessies waarin rijders hun stem kunnen laten horen zijn een aanwinst.
BSAC en de daarbij behorende werkgroep hebben hun werk uitstekend gedaan en dat mag ook wel eens gezegd worden. Commentaar leveren is altijd gemakkelijk en een pluim geven lijkt zo moeilijk. Voorgaande geldt ook voor de verenigingen die de crossen zelf in goede banen hebben geleid. Tot autocross in 2009 wat betreft de NK serie.


Emile Moorelisse - AutoCrossNederland.NL

geplaatst: 12 september 2008.