6
september 2008
Wedstrijd
5 VeKa NK autocross
6 september 2008 Koudum
Voor we de blik op Koudum richten een korte terugblik naar
de afgelaste wedstrijd in Kerkdriel. Sinds ACCGeffen een NK
wil organiseren in Altforst lijkt er een vloek op te rusten.
Vorig jaar was het land zo drassig dat er rijden onmogelijk
was en werd op het laatste moment uitgeweken naar Maurik. Nu
werd het in een veel vroeger stadium bekend dat deze geplande
NK hier geen doorgang kon vinden. Zodoende kon men vroegtijdig
Kerkdriel in het schema inpassen. Helaas regeerde Pluvius in
de nacht voor het NK met een veel te vochtige hand en zette
het terrein blank. De baan was erg vochtig en het rennerskwartier
was helemaal tot een modderpoel omgetoverd. Hierdoor werd in
alle vroegte besloten deze NK af te lassen. Pikant detail was
hier dan ook dat zonder te rijden de eerste kampioenen al bekend
werden. Hendrik Stadman, Pierre Blok en Edwin Tolkamp hadden
dan ook alle reden tot juichen al hadden ze er alle 3 natuurlijk
liever voor gestreden. En zo wordt wedstrijd nummer 6 ineens
omgetoverd tot nummer 5 al lijkt de kop van dit verhaal er anders
over te denken. We togen dan voor de tweede maal in de NK geschiedenis
naar Koudum. Dit Friese dorpje is gelegen tussen Balk en Hindeloopen
en de ondergrond is ÉÉ zand. De gelouterde organisatie, Superklasse
Noord, met klinkende namen als Jetze en Arnoldina Heeres wisten
als geen ander wat ze te doen stond. Net als in 2006 zag het
er weer prachtig en imposant uit aan de oostkant van het IJsselmeer.
En zo werden er ruim 30.000 pk verdeeld over 197 autoÕs in de
overbekende 7 klassen.
De laatste
Het NK seizoen zit er bijna op en de laatste kampioenen
zullen vandaag bekend en allemaal gekroond worden. En dat het
er heet aan toe zou gaan was op je klompen aan te voelen natuurlijk.
Voor onze landgenoten viel het nog niet mee dit jaar. Peter
Timmermans reed erg constant dit jaar maar was niet opgewassen
tegen Edwin Tolkamp. Met plaats 5 opende hij in Aalten. Hierna
volgde Visvliet met zijn slechtste klassering op 9. Op de harde
klei van Lochem werd ijzersterjk gereden en was alleen Roland
Dekkers hem de baas. Bunnik was ook top met plekkie 3 en zo
ging Peter op naar Koudum waar plaats 2 in de eindstand het
hoogst haalbare was. En dat is toch weer een plaats beter dan
in 2007.
Sooi Ermens begon het seizoen goed en in Aalten werd de finale
dan wel afgelast maar toch scoorde hij daar plaats 3. Ook in
Visvliet op de natte baan ging het goed met plaats 5. Hierna
ging het decrescendo met de RPower man. Lochem en Bunnik waren
dik buiten de top-10 en zo was binnen de top-10 in de eindstand
eindigen een mooie opgave.
Bart Nackaerts debuteerde in het NK van 2008 en het viel nog
niet mee. De openingswedstrijd was redelijk met plaats 14. Hierna
volgden 2 resultaten met alleen de aanwezigheidspunten. In Bunnik
kwam de ommekeer met plaats 8 op de zeer snelle piste was hij
dan ook dik tevreden.
In de Sprint 2000 begon Patrick Cleys aan het verdedigen van
zijn in 2007 behaalde titel. Aan de leiding liggend in Aalten
viel hij uit waardoor er niet meer dan plaats 10 voor hem inzat.
Visvliet was al niet veel beter met plaats 9. In Lochem gaf
er iets in de bak de geest dus geen wedstrijdpunten. In Bunnik
was de ommekeer met plaats 3 te bespeuren en zo was een plaats
in de top-5 nog goed mogelijk.
Patrick Mommen zei de 1600 klasse vaarwel en kwam terug bij
zijn oude liefde Nissan, De cilinderinhoud ging omhoog en via
de kleine finale plaatse hij zich in Aalten voor de finale waarin
hij uiteindelijk op plaats 7 eindigde. Visvliet was om snel
te vergeten en in Lochem zat er niet meer in dan plaats 12.
Hierna zagen we Mommen niet meer aan de start verschijnen van
de NKÕs en ook in Koudum was hij niet van de partij.
Peter Lambrechts zagen we slechts 2x aan de start in Visvliet
en Lochem. Beide keren geen wedstrijdpunten en zo ondernam ook
hij de lange reis naar Koudum niet.
De baan was lang met erg hoekige bochten die wel weer lekker
breed waren. Alleen het middenterrein was toch wel aan de smalle
kant. Welke rolmaat ze gebruikt hebben in Koudum weet ik niet
maar het zal op de grens van de minimaal gestelde maat gezeten
hebben. Verder was het bijna een kopie van de oude baan. Alleen
de ligging was een klein beetje aangepast en het weer was een
stuk beter. In de aanloop naar de NK toe viel er redelijk wat
water al bleef Koudum redelijk bespaard van regen. Baan en rennerskwartier
waren dan ook goed begaanbaar. Geen reden tot paniek dus en
zo konden we precies om 10.00 uur van start voor de alles bepalende
slotdag van het NK.
Sprint 2000
Alleen Patrick Cleys kwam hier de strijd aangaan met
de NL-ers. En hoe want zijn favoriete ondergrond was hier aanwezig
namelijk zand. In manche 1 liet hij zien er nog niet klaar voor
te zijn want met plaats 6 was hij niet tevreden. Manche 2 leverde
dezelfde plaats op als het manchenummer was. Manche 3 leek gelopen
koers tot we plots Bandi Peters, sterk rijdend vandaag dat wel,
steeds dichterbij zagen komen. De snelheid in de bochten liet
dan ook te wensen over en de grote voorsprong werd op de finishlijn
teniet gedaan. Cleys dus weer op 2.
In het rennerskwartier bleek de oorzaak al snel gevonden. De
bak miste de 2e versnelling en hierdoor werd besloten niet meer
deel te nemen aan de finale en dat was erg zuur met de verdiende
4e plaats. Gezien de stand in het EP kampioenschap was de beslissing
natuurlijk begrijpelijk en zo werd de bak al voor de finale
begon ingeladen bij Peters Autosport voor reparatie.
Eindstand
11. Pierre Blok 1
12. Klaas Postma
13. John Rotink
10. Patrick Cleys
21. Patrick Mommen
54. Peter Lambrechts
Sprint 1600
Peter Timmermans had het niet naar zijn zin dit NK
wedstrijd. Hij had nog geen overwinning geboekt in de NK serie
van dit jaar en dat stelde hem een beetje teleur. Deze laatste
moest dan maar de zijne worden. Tolkamp hoefde niet meer want
het kampioenschap was al binnen maar hij wilde toch in stijl
afsluiten. Dekkers was er niet bij vanwege zijn dubbele hernia
dus lag de weg open voor de Belg.
In de manches liet Timmermans dan ook duidelijk zien dat er
rekening met hem gehouden moest worden vandaag. Plaats 1 en
2 in de eerste manches waren erg goed. Manche 3 viel een beetje
tegen met plaats 7.
Het leverde hem startplaats 2 op tussen Edwin Tolkamp en ROn
van Schip in.
Bij de start van de finale maakte Timmermans korte metten met
zijn concurrenten. Tolkamp restte niets anders dan volgen wat
hij deed om dan ook uiteindelijk achter Timmermans genietend
van zijn kampioenschap te eindigen.
Op de zandbaan waren er toch weer een 3-tal motorfiets motoren
te vinden. De meest opvallende was voormalig keverrijder Ron
van Schip die zich als nummer 3 wist te plaatsen voor de finale.
Uiteindelijk werd de witte sprinter als nummer 5 geklasseerd
en was hiermee de snelste motorfiets. Ook Matthijs Bosklopper
deed leuk mee vandaag en zo was plaats 7 zijn deel. De snelste
motorfietsrijder in het NK van dit jaar was zonder twijfel Kees
Snel. Ook nu was de blauw/gele sprinter aan een opmars bezig
maar in zijn enthousiasme om André Bouwmeester in te halen zag
hij de gestrande Hennie Kuipers (stilstaand in de greppel aan
de binnenzijde) over het hoofd. Het liep nog goed af daar Kuipers
zijn gordel net af had en daarna toucheerde Snel hem met zijn
linker achterwiel. Een zeer ongelukkig samenloop van omstandigheden
en een woeste Kuipers. Een discussie op het middenterrein volgde
maar hielp niets. Hopelijk zijn de 2 strijders er wel uitgekomen.
Peter Timmermans kreeg hier allemaal niets van mee en reed strak
naar de overwinning en zodoende steeg hij in de eindstand naar
plaats 2.
Tolkamp werd 2 voor Bouwmeester en Herbert ter Maat.
Jammer dat Tolkamp in zijn blijdschap vergat om een ereronde
te rijden maar het mocht de pret natuurlijk niet drukken voor
hem.
Eindstand
1. Peter Timmermans
2. Edwin Tolkamp
3. Andre Bouwmeester
Keverklasse
We beginnen met de story van Bart Nackaerts die wilde
laten zin er echt bij te horen. Alleen pech weerhield hem hiervan
in Koudum. In manche 1 liep het al niet zo lekker met plaats
9. Hierna volgde een valse start in de volgende manche. Direct
toen dit gebeurde sloeg de motor af en heeft de rest van de
dag niet meer gelopen. Einde kampioenschap voor de rood/witte
keverrijder. Op naar de EP en 2009 voor de NKÕs.
Sooi begon deze NK met een ingepakt duim en navraag leerde dat
deze gebroken was en bij het minste of geringste naar achter
klapte. Maar voor de duvel niet bang startte hij gewoon alle
manches. En slecht was het allerminst met plaats 3, 7 en 8.
Dit bracht hem uiteindelijk op positie 12 van de finale. Gezien
het geringe deelnemersaantal was er geen kleine finale al maakte
dat voor Sooi niet uit.
De finale was redelijk onopvallend voor Sooi al moet wel gezegd
worden dat hij zeer gedegen reed hierin. Als een soort van sluipmoordenaar
reed Sooi sluw naar voren om uiteindelijk op plaats 8 te eindigen
in de dagstand alsook in de eindstand.
Eindstand
11. Johan Zomer
12. Gerald Kemper
13. Lammert Brink
18. Sooi Ermens
18. Bart Nackaerts
Het zit erop
Aan alles komt een einde en ik ben er van overtuigd
dat alle 7 kampioenen terecht zijn. Goed en strak gereden in
een turbulent jaar. Mooie wedstrijden gezien en ik denk ook
dat alle organisaties dan ook veel geleerd hebben over hoe het
wel en niet moet werken. Ook het BSAC en de werkgroep hebben
weer van alles gezien en de brainstorm sessies waarin rijders
hun stem kunnen laten horen zijn een aanwinst.
BSAC en de daarbij behorende werkgroep hebben hun werk uitstekend
gedaan en dat mag ook wel eens gezegd worden. Commentaar leveren
is altijd gemakkelijk en een pluim geven lijkt zo moeilijk.
Voorgaande geldt ook voor de verenigingen die de crossen zelf
in goede banen hebben geleid. Tot autocross in 2009 wat betreft
de NK serie.
Emile Moorelisse - AutoCrossNederland.NL