13-14
september 2008
Wedstrijd
5 EuroPokal
14 september 2008 Sankt Vith
Na een afwezigheid van twee jaar reist de Europokal karavaan
weer af naar het Belgische Sankt Vith. Na een prachtige reis
via Liege en Verviers over de E42 tot aan Sankt Vith Nord. Hier
kon men de mooie crossbaan vanaf de snelweg al aan de linkerzijde
zien liggen. Veel energie en geld was er gestoken in het preparen
van een mooie harde crossbaan. Het knollenveld van twee jaar
geleden was dan ook snel vergeten bij het zien van deze piste.
Al snel werd het duidelijk dat de regen die over St. Vith was
heen getrokken het rennerskwartier en de speciaal afgegraven
baan niet veel goeds deden. Met man en macht werden door de
organisatie de vrachtauto's en caravans het drassige rennerskwartier
ingetrokken. Tijdens de tijdtrainingen zagen de meeste coureurs
het niet meer zitten en was er geen doorkomen aan in het rennerskwartier.
Het Europokal bestuur dacht hier gelukkig hetzelfde over en
hield de zaterdag voor gezien.
Vol goede moed werd er op zondag na een lichte nachtvorst begonnen
aan de wedstrijden. De baan had veel te lijden gehad door de
regen en droogde zeer slecht maar wat wil je ook met een middagtemperatuur
van 12 graden. Ondanks het schuiven en zelfs het verwijderen
van een bergoplopende chicane bleef de baan zeer zwaar. Rond
de klok van half 6 kon men dan ook pas beginnen aan de soms
beslissende finales.
Jeugdklasse
De Jeugdklasse had het zwaar op de baan in het Belgische
St. Vith toch liet Jimmy Poelarends er geen gras groeien en
reed als het eerste over de eindstreep waarmee hij het kampioenschap
nagenoeg veiligstelt. Dit alles onder het toeziend oog van kersvers
NK juniorkampioen Marcel Reints die vanaf de zijlijn moest toekijken.
Het reglement schrijft voor, dat een coureur die de leeftijd
van 18 jaar heeft bereikt en in het bezit is van een rijbewijs
niet meer mag deelnemen aan de wedstrijden in Belgie en Duitsland
in de jeugdklasse.
Klasse 1
Bij de toerwagens tot 1600cc was er winst voor Ronny
Claeys met zijn Honda die goede zaken in het klassement deed.
Door de eerste plek te bemachtigen is de Honda coureur terug
in de strijd voor de befaamde titel. Aanvoerder in het klassement
Nick Pelgrom moest genoegen nemen met een zesde plaats.
Klasse 2
Richard Zwiep voerde deze klasse een tijdje aan tot
de motor van de oranje kever slechter en slechter begon te lopen.
Knap was dan ook dat hij alsnog een 4e plaats veroverde. Maar
de voorsprong die hij samen met Alain Feller, die eenmalig weer
eens meereed, had opgebouwd was indrukwekkend. De overname van
Feller was er dan ook snel en in zijn witte kever liet hij de
overige deelnemers stof happen. Met de volle winst snoepte hij
zo erg dure punten van de leiders in het klassement af. Een
tweede plaats was er voor Bart Jan Blauw in zijn blauw/roze
Ibiza. Met een tiende plaats zag Dirk Rijkaert zijn eerste plaats
worden ingenomen door Ronny Santing die op dit moment de meeste
kans maakt om kampioen te worden.
Klasse 3
Een valse start in de finale van de snelste standaardklasse
maakten Toon Kooremans op slag kansloos voor de finale. In de
herstart zagen we de Brabander dan ook niet meer terug door
een mechanisch probleem en zag zo zijn leidende positie in de
tussenstand ernstig in gevaar komen.. Hierdoor lag de weg open
voor de Ford Cosworth van Richard Kools. De ontketende Kools
lijkt dit seizoen rechtstreeks op de titel af te stuiven maar
moest zijn meerdere kennen in de Golf van Erik Messink die keurig
reed. Maar Kools nam dan ook geen enkel risico daar hij binnen
1 ronde ook de regerend kampioen Frank Schoenmakers langs de
kant zag staan met een aandrijfassen vretende Subaru.
Klasse 4
Met zes deelnemers in de motorfietsklasse van de kevers
mochten de coureurs ook in St. Vith hun bolides de sporen geven.
Jos de Groot verspeelde zijn kansen door op koppositie uit te
vallen met een kapotte astap. De kans op een eventuele titel
lijkt daarmee verkeken en zo zal de strijd losbarsten in St.
Lenaarts tussen Steve Otzer en Tonny Savat. Walter Christianen
bewees weer de snelste te zijn en zag als eerste het zwartwit
geblokt.
Klasse 5
Na de sleutelbeenbreuk van Lammert Brink tijdens de
wedstrijd in Loenen hadden de meeste mensen de coureur afgeschreven
als eventuele kanshebber voor de titel. Brink liet zich niet
uit het veld slaan en liet in Bohnhorst al zien dat hij nog
steeds de touwtjes in handen heeft. Na een prachtige strijd
met Willem Snijder, die met zijn oude motor aan de start verscheen,
wist de autohandelaar uit Emmen ook in St. Vith de meeste punten
in de wacht te slepen.
Klasse 6
Na de Meister der Meisters overwinning afgelopen jaar
is Bert Eggink opnieuw een grote kandidaat voor de fameuze titel.
Door het behalen van de overwinning in klasse zes kwalificeerde
de snelle kevercoureur uit Eerbeek zich wederom voor de superfinale
en voert op dit moment ook het klassement aan voor Jan-Maarten
Schuurman die in St. Vith als vierde eindigde.
Klasse 7 en 8
Voor Joran van der Kieboom bracht de Belgische baan
een dubbele overwinning. Van der Kieboom heeft de ex-Spies bolide
geheel onder controle en pakte in klasse 7 en 8 de winst gevolgd
door Annick Joosen die er beide keren erg dicht opzat. In klasse
8 probeerde ze zelfs verschillende malen de kop over te nemen
en zo laat zij zien aardig uit de voeten te kunnen met de tweewiel
aangedreven sprinter in haar debuutjaar. Jammer dat de successen
wat te laat komen voor de titel. Maar voor 2009 kunnen we crazy
Barbie weer in de gaten gaan houden.
Opvallend was ook de deelname van de EK rijders Michael Kueches
en Jean-Philippe Duckers. Het opvallende hieraan was dat deze
rijders niets in te brengen hadden tegen de Nederlandse en andere
Belgische toppers die deze wedstrijd domineerden.
Klasse 9
Ook hier een valse start in de finale. Maar liefst
4 man elimineerden zichzelf waaronder polehouder Bruno van Landuyt.
Herbert ter Maar liet zich niet van de wijs brengen en bleef
sto•cijns staan bij de eerste start. Hierdoor kon hij bij start
2 de kop pakken. De hele dag zal zeer dominant rijdende van
Landduyt presteerde het om vanaf de achterste rij binnen 1 ronde
op plaats 2 te komen. Na een felle strijd met ter Maat stelde
van Landuyt orde op zaken. Hij wilde doen waar hij voor gekomen
was: winnen. Toch ging het mis met de erg ruw over de gatenkaas
te rijden. Alle stukken zeil die onder de motor doorhangen wapperden
eraf en ineens was van Landuyt zoek en kon Herbert ter Maat
zijn plaats 1 weer terugpakken.
In St Lenaarts lijkt de strijd tussen vader en zoon van der
Coelen te gaan. Hoewel het schrapresultaat van zoon Rene lager
is en het puntenverschil zeer weinig is voert vader John de
lijst aan.
Klasse 10
Hoewel de start van de finale voor Honda specialist
Eimert de Groot was kon de man uit Arkel zijn positie niet verzilveren.
Een koprol bracht het einde van zijn finale en zo kreeg Peter
Lambrechts verrassend de leiding in zijn schoot geworpen. Met
een tweede plaats behaalde Patrick Cleys het kampioenschap binnen
en de titels in de EP zijn voor deze sympathieke Belg bijna
niet meer te tellen.
Klasse 11
Eimert de Groot kon het slecht verdragen dat de finale
in klasse tien niet winnend werd afgesloten. Om het tegendeel
te bewijzen reed hij volgas naar de eindstreep en liet hij de
nieuwe Nederlands kampioen Pierre Blok achter zich. Blok maakt
ook in deze klasse kans op de titel. John Verberk hield de schade
beperkt door achter Blok te eindigen en maakt ook een kans om
de titel wederom binnen te slepen. Dat er slechts 5 autoÕs finishten
was te wijten aan een herstart waarbij slechts 6 deelnemers
opnieuw opstelden. En aangezien het reglement voorschrijft dat
je moet finishen om punten te kunnen halen was St. Vith een
slijtageslag voor deze klasse.
Superfinale
De superfinale in St. Vith heeft slechts 8 ronden geduurd
door een brandje bij de kever van Patrick Boessenkool waarvoor
uiteraard de rode vlag werd gezwaaid. Hierna zorgde de duisternis
ervoor dat er een einde kwam aan deze ongelijke strijd.
Hierbij lag Tonny Savat aan de leiding voor Eggink en de klassementsleider
hierin, Patrick Cleys, werd slechts 6e. De toegekende punten,
ondanks slechts 8 ronden wedstrijd, die hierbij horen maken
Cleys tot de man die de titel bijna niet meer kan ontgaan.
Maar de doemscenario's zijn er natuurlijk wel al ligt het niet
voor de hand dat er een niet 4 wiel aangedreven auto wint in
St. Lenaarts.
Eggink wint en Cleys rijdt niet bij de eerste 8 => Eggink
kampioen
Eggink wordt 2 en Cleys rijdt niet bij de eerste 10 => Eggink
kampioen
Savat wint en Cleys rijdt niet bij de eerste 10 => Savat
kampioen
Maar goed als Savat niet wint en Eggink niet bij de eerste 2
rijdt is er voor Cleys geen vuiltje aan de lucht.
Peter van Beek - AutoCrossNederland.NL