13-14 september 2008

Wedstrijd 5 EuroPokal
14 september 2008 Sankt Vith


Na een afwezigheid van twee jaar reist de Europokal karavaan weer af naar het Belgische Sankt Vith. Na een prachtige reis via Liege en Verviers over de E42 tot aan Sankt Vith Nord. Hier kon men de mooie crossbaan vanaf de snelweg al aan de linkerzijde zien liggen. Veel energie en geld was er gestoken in het preparen van een mooie harde crossbaan. Het knollenveld van twee jaar geleden was dan ook snel vergeten bij het zien van deze piste.
Al snel werd het duidelijk dat de regen die over St. Vith was heen getrokken het rennerskwartier en de speciaal afgegraven baan niet veel goeds deden. Met man en macht werden door de organisatie de vrachtauto's en caravans het drassige rennerskwartier ingetrokken. Tijdens de tijdtrainingen zagen de meeste coureurs het niet meer zitten en was er geen doorkomen aan in het rennerskwartier. Het Europokal bestuur dacht hier gelukkig hetzelfde over en hield de zaterdag voor gezien.
Vol goede moed werd er op zondag na een lichte nachtvorst begonnen aan de wedstrijden. De baan had veel te lijden gehad door de regen en droogde zeer slecht maar wat wil je ook met een middagtemperatuur van 12 graden. Ondanks het schuiven en zelfs het verwijderen van een bergoplopende chicane bleef de baan zeer zwaar. Rond de klok van half 6 kon men dan ook pas beginnen aan de soms beslissende finales.


Jeugdklasse
De Jeugdklasse had het zwaar op de baan in het Belgische St. Vith toch liet Jimmy Poelarends er geen gras groeien en reed als het eerste over de eindstreep waarmee hij het kampioenschap nagenoeg veiligstelt. Dit alles onder het toeziend oog van kersvers NK juniorkampioen Marcel Reints die vanaf de zijlijn moest toekijken. Het reglement schrijft voor, dat een coureur die de leeftijd van 18 jaar heeft bereikt en in het bezit is van een rijbewijs niet meer mag deelnemen aan de wedstrijden in Belgie en Duitsland in de jeugdklasse.

Klasse 1
Bij de toerwagens tot 1600cc was er winst voor Ronny Claeys met zijn Honda die goede zaken in het klassement deed. Door de eerste plek te bemachtigen is de Honda coureur terug in de strijd voor de befaamde titel. Aanvoerder in het klassement Nick Pelgrom moest genoegen nemen met een zesde plaats.

Klasse 2
Richard Zwiep voerde deze klasse een tijdje aan tot de motor van de oranje kever slechter en slechter begon te lopen. Knap was dan ook dat hij alsnog een 4e plaats veroverde. Maar de voorsprong die hij samen met Alain Feller, die eenmalig weer eens meereed, had opgebouwd was indrukwekkend. De overname van Feller was er dan ook snel en in zijn witte kever liet hij de overige deelnemers stof happen. Met de volle winst snoepte hij zo erg dure punten van de leiders in het klassement af. Een tweede plaats was er voor Bart Jan Blauw in zijn blauw/roze Ibiza. Met een tiende plaats zag Dirk Rijkaert zijn eerste plaats worden ingenomen door Ronny Santing die op dit moment de meeste kans maakt om kampioen te worden.

Klasse 3
Een valse start in de finale van de snelste standaardklasse maakten Toon Kooremans op slag kansloos voor de finale. In de herstart zagen we de Brabander dan ook niet meer terug door een mechanisch probleem en zag zo zijn leidende positie in de tussenstand ernstig in gevaar komen.. Hierdoor lag de weg open voor de Ford Cosworth van Richard Kools. De ontketende Kools lijkt dit seizoen rechtstreeks op de titel af te stuiven maar moest zijn meerdere kennen in de Golf van Erik Messink die keurig reed. Maar Kools nam dan ook geen enkel risico daar hij binnen 1 ronde ook de regerend kampioen Frank Schoenmakers langs de kant zag staan met een aandrijfassen vretende Subaru.

Klasse 4
Met zes deelnemers in de motorfietsklasse van de kevers mochten de coureurs ook in St. Vith hun bolides de sporen geven. Jos de Groot verspeelde zijn kansen door op koppositie uit te vallen met een kapotte astap. De kans op een eventuele titel lijkt daarmee verkeken en zo zal de strijd losbarsten in St. Lenaarts tussen Steve Otzer en Tonny Savat. Walter Christianen bewees weer de snelste te zijn en zag als eerste het zwartwit geblokt.

Klasse 5
Na de sleutelbeenbreuk van Lammert Brink tijdens de wedstrijd in Loenen hadden de meeste mensen de coureur afgeschreven als eventuele kanshebber voor de titel. Brink liet zich niet uit het veld slaan en liet in Bohnhorst al zien dat hij nog steeds de touwtjes in handen heeft. Na een prachtige strijd met Willem Snijder, die met zijn oude motor aan de start verscheen, wist de autohandelaar uit Emmen ook in St. Vith de meeste punten in de wacht te slepen.

Klasse 6
Na de Meister der Meisters overwinning afgelopen jaar is Bert Eggink opnieuw een grote kandidaat voor de fameuze titel. Door het behalen van de overwinning in klasse zes kwalificeerde de snelle kevercoureur uit Eerbeek zich wederom voor de superfinale en voert op dit moment ook het klassement aan voor Jan-Maarten Schuurman die in St. Vith als vierde eindigde.

Klasse 7 en 8
Voor Joran van der Kieboom bracht de Belgische baan een dubbele overwinning. Van der Kieboom heeft de ex-Spies bolide geheel onder controle en pakte in klasse 7 en 8 de winst gevolgd door Annick Joosen die er beide keren erg dicht opzat. In klasse 8 probeerde ze zelfs verschillende malen de kop over te nemen en zo laat zij zien aardig uit de voeten te kunnen met de tweewiel aangedreven sprinter in haar debuutjaar. Jammer dat de successen wat te laat komen voor de titel. Maar voor 2009 kunnen we crazy Barbie weer in de gaten gaan houden.
Opvallend was ook de deelname van de EK rijders Michael Kueches en Jean-Philippe Duckers. Het opvallende hieraan was dat deze rijders niets in te brengen hadden tegen de Nederlandse en andere Belgische toppers die deze wedstrijd domineerden.

Klasse 9
Ook hier een valse start in de finale. Maar liefst 4 man elimineerden zichzelf waaronder polehouder Bruno van Landuyt. Herbert ter Maar liet zich niet van de wijs brengen en bleef sto•cijns staan bij de eerste start. Hierdoor kon hij bij start 2 de kop pakken. De hele dag zal zeer dominant rijdende van Landduyt presteerde het om vanaf de achterste rij binnen 1 ronde op plaats 2 te komen. Na een felle strijd met ter Maat stelde van Landuyt orde op zaken. Hij wilde doen waar hij voor gekomen was: winnen. Toch ging het mis met de erg ruw over de gatenkaas te rijden. Alle stukken zeil die onder de motor doorhangen wapperden eraf en ineens was van Landuyt zoek en kon Herbert ter Maat zijn plaats 1 weer terugpakken.
In St Lenaarts lijkt de strijd tussen vader en zoon van der Coelen te gaan. Hoewel het schrapresultaat van zoon Rene lager is en het puntenverschil zeer weinig is voert vader John de lijst aan.

Klasse 10
Hoewel de start van de finale voor Honda specialist Eimert de Groot was kon de man uit Arkel zijn positie niet verzilveren. Een koprol bracht het einde van zijn finale en zo kreeg Peter Lambrechts verrassend de leiding in zijn schoot geworpen. Met een tweede plaats behaalde Patrick Cleys het kampioenschap binnen en de titels in de EP zijn voor deze sympathieke Belg bijna niet meer te tellen.

Klasse 11
Eimert de Groot kon het slecht verdragen dat de finale in klasse tien niet winnend werd afgesloten. Om het tegendeel te bewijzen reed hij volgas naar de eindstreep en liet hij de nieuwe Nederlands kampioen Pierre Blok achter zich. Blok maakt ook in deze klasse kans op de titel. John Verberk hield de schade beperkt door achter Blok te eindigen en maakt ook een kans om de titel wederom binnen te slepen. Dat er slechts 5 autoÕs finishten was te wijten aan een herstart waarbij slechts 6 deelnemers opnieuw opstelden. En aangezien het reglement voorschrijft dat je moet finishen om punten te kunnen halen was St. Vith een slijtageslag voor deze klasse.

Superfinale
De superfinale in St. Vith heeft slechts 8 ronden geduurd door een brandje bij de kever van Patrick Boessenkool waarvoor uiteraard de rode vlag werd gezwaaid. Hierna zorgde de duisternis ervoor dat er een einde kwam aan deze ongelijke strijd.
Hierbij lag Tonny Savat aan de leiding voor Eggink en de klassementsleider hierin, Patrick Cleys, werd slechts 6e. De toegekende punten, ondanks slechts 8 ronden wedstrijd, die hierbij horen maken Cleys tot de man die de titel bijna niet meer kan ontgaan.

Maar de doemscenario's zijn er natuurlijk wel al ligt het niet voor de hand dat er een niet 4 wiel aangedreven auto wint in St. Lenaarts.
Eggink wint en Cleys rijdt niet bij de eerste 8 => Eggink kampioen
Eggink wordt 2 en Cleys rijdt niet bij de eerste 10 => Eggink kampioen
Savat wint en Cleys rijdt niet bij de eerste 10 => Savat kampioen
Maar goed als Savat niet wint en Eggink niet bij de eerste 2 rijdt is er voor Cleys geen vuiltje aan de lucht.


Peter van Beek - AutoCrossNederland.NL

geplaatst: 17 september 2008.