|
|
Jan-Willem
Schreurs en Marc Hiddink
in de Sprint 1600-klasse
"Het moet leuk blijven"
Op de dag dat
Jan-Willem Schreurs 28 jaar wordt, beginnen hij en zijn maat Marc
Hiddink aan hun tweede seizoen in de Sprint 1600-klasse. Vorig
jaar verschenen ze vijf keer aan de start, dit jaar rekenen ze
op het dubbele aantal. Over hun kansen zijn ze realistisch. "Als
we in de finales met de middenmoot kunnen meedoen, doen we het
goed."
Op z'n achttiende vertelde Jan-Willem Schreurs tegen zijn ouders
zei dat hij wilde gaan autocrossen. "Dat is goed, zeiden
ze tegen me, als je maar wel iemand vindt die kan sleutelen",
vertelt de 27-jarige loonwerker uit Aalten.
Schreurs vond die sleutelaar in de persoon van Marc Hiddink, een
engineer bij machinefabrikant Dorset en vriend van zijn broer.
Hiddink kwam in zijn jeugd veelvuldig bij de familie Schreurs
over de vloer. Ze kenden elkaar dus al. "Ik wilde wel",
zegt Hiddink. "En zo is het gekomen".
Schreurs en Hiddink vormen al negen jaar lang een onafscheidelijk
duo in de autocrosswereld. Elke zaterdag komen ze bij elkaar in
de schuur naast het ouderlijk huis van Schreurs in het Aaltense
buitengebied. Daar staat de crossauto, daar ligt het gereedschap.
"We starten 's ochtends rustig op. We beginnen eerst met
koffie en broodjes. Dat doen we al negen jaar. Elke zaterdagochtend
is dat het vaste ritueel", aldus Hiddink (29), die tegenwoordig
in Dinxperlo woont.
Motor van motorfiets
Het tekent de gemoedelijkheid bij het duo. Schreurs en
Hiddink crossen graag, maar niet ten koste van alles. Een keer
in de week sleutelen vinden ze genoeg. Kort voor start van een
nieuw seizoen willen ze wel eens een avondje extra de schuur in
duiken, maar daarmee houdt het ook op. En als ze op zondag eens
een feestje hebben, slaan ze zonder moeite een cross over. "Het
moet leuk blijven", meent Hiddink.
Het duo begon in de Regioklasse. Vijf jaar lang reden ze mee,
eerst met een Golf I, daarna met een Golf II.
In de zomer van 2008 kochten ze een klant-en-klare sprinter uit
Belgie, waarmee ze de overstap konden maken naar de Sprint 1600-klasse.
Over het eerste seizoen met de sprinter zijn beide heren meer
dan tevreden. In Ruurlo wist Schreurs de auto in die finale zelfs
als vijfde over de streep te brengen. In de manches scoorde hij
zelfs een tweede plaats. "Als wij met deze auto finales weten
te rijden en daarin met de middenmoot kunnen meedoen, dan doen
we het goed", meent Schreurs.
Betaalbaar
Beide heren kennen hun plaats. "We hebben deze auto
voor 7000 euro gekocht. De echte toppers in de Sprint 1600-klasse
betalen dat alleen al voor een versnellingsbak. Het moet wel betaalbaar
blijven", aldus Hiddink. Schreurs: "Toen we in deze
klasse begonnen, zeiden mensen dat je voor 10.000 euro niet veel
kunt beginnen. Dat valt echter alleszins mee. Wij bewijzen het
tegendeel."
De auto van Schreurs en Hiddink beschikt niet over een automotor,
maar een motor van een motorfiets. Die heeft weliswaar minder
vermogen als een automotor, maar heeft als voordeel dat geen zware,
aparte versnellingsbak nodig is. "Qua vermogen komen we te
kort op de auto's met een automotor, maar dat maken we deels weer
goed met het lagere gewicht", weet Hiddink. "Daarom
rijden we ook zo graag op zware zandbanen zoals in Meddo. Dan
scheelt dat gewicht een heel stuk", vult Schreurs aan.
Beginners
Deze winter hebben de heren technisch weinig veranderd
aan hun sprinter. Wel is het hele motorblok in revisie geweest
en zijn de slijtdelen vervangen. Daarnaast is het hele chassis
gezandstraald. Hoofdsponsor Dorset, het bedrijf waar Hiddink werkt,
steekt daarbij dikwijls een helpende hand toe.
Dit seizoen zijn beide heren van plan om meer crossen te rijden
dan de vijf van afgelopen seizoen. "We denken aan een stuk
of tien crossen. Als we af en toe bij de eerste vijf eindigen,
zijn we meer dan tevreden", aldus Hiddink.
Wat in hun voordeel spreekt, is dat ze de auto nu beter kennen
dan vorig jaar. "Het mooie van deze klasse is dat je de auto
veel beter kunt aanvoelen. Veel meer dan in de Regioklasse merken
we nu wat het effect is van een andere bandenkeuze of het verzetten
van de schokbrekers", vertelt Schreurs. "Maar we kennen
de auto nog lang niet helemaal", vult Hiddink aan. "Wat
dat betreft zijn we nog steeds beginners in deze klasse."
Autocross Meddo
De autocross in Meddo vindt plaats op tweede paasdag,
maandag 5 april. Plaats van handeling is het vertrouwde terrein
aan de Oostendorperdiek, vlakbij de doorgaande weg van Winterswijk
naar Eibergen.
Net als voorgaande jaren heeft de organisatie - Sportclub Meddo
en Auto Cross Club Laren (ACCLa) - extra test- en trainingsmogelijkheden
ingebouwd. Voordat de officiele wedstrijd begint, kan elke autocrosser
op het parcours controleren of al het sleutelwerk in de winter
succes heeft gehad.
Aanvang van de autocross is om 11.00 uur. Parkeren op het terrein
naast het parcours is gratis.
. |
|