|
Jan van Eerden wil
zelf weer crossen!
AALTEN - Als alles meezit, maakt Jan van Eerden op tweede
paasdag in Meddo zijn rentree in het autocross. Na jarenlang
alleen maar crossautoÕs gebouwd te hebben, wil hij dit jaar
weer meedoen in de Toerwagenklasse. Zijn auto: een Volkswagen
Kever met compressormotor.
Het hart van Aaltenaar Jan van Eerden ligt bij de Toerwagenklasse.
Deze klasse kent een speciale uitdaging: met behoud van
het originele uiterlijk een auto bouwen die zo hard mogelijk
gaat. "Het uiterlijk moet in grote lijnen ongewijzigd
blijven, maar voor de rest mag je alles veranderen",
vertelt Van Eerden in zijn goed uitgeruste werkplaats bij
zijn huis net buiten de bebouwde kom van Aalten.
Zelf aan de start
Van Eerden is al vanaf zijn twintigste actief in het autocross.
Op die leeftijd begon hij zijn carriere bij de plaatselijke
rijders in Aalten. "Daarna ben ik overgestapt naar
de Standaardklasse, waar ik in mijn tweede jaar als tweede
ben geeindigd in het NK. Vervolgens heb ik met een stel
vrienden een jaar of vijf meegedaan aan autocrossweekenden
in Duitsland. Daar heb ik regelmatig eerste en tweede plaatsen
gereden", herinnert Van Eerden zich nog.
Daarna legde hij zich toe op het bouwen van crossauto's,
dat hij eigenlijk ook liever doet dan zelf crossen. Dat
deed hij niet onverdienstelijk. Een jaar of tien geleden
bouwde hij bijvoorbeeld een 4x4-Kever voor zijn zwager Joger
Ansink. In het eerste volledige seizoen dat Ansink met deze
auto meereed, werd hij meteen Nederlands kampioen. Datzelfde
kunststukje herhaalde hij met Rob van Kuringen, die met
een auto van Van Eerden in totaal drie keer Nederlands Kampioen
in de Toerwagenklasse werd.
Na al die jaren kruipt het bloed echter waar het niet gaan
kan. Al drie jaar is hij bezig met de bouw van een Kever,
waarmee hij zelf weer wil meedoen. Bijzonder is dat de auto
is uitgerust met een compressor-motor. Voor de leken: dat
is een motor waarbij de lucht met behulp van een compressor
onder druk wordt ingebracht, net als bij een turbo. "Deze
motor is helemaal een eigen bedenksel", zegt Van Eerden.
Naar de testbank
Eigenlijk had hij twee jaar geleden al met deze Kever willen
meedoen. De eerste compressor die hij gebruikte - afkomstig
van een Mercedes SLK - was echter te klein. "Nu heb
ik een compressor uit Zweden laten komen. Deze compressor
is speciaal ontwikkeld voor de autosport. Die moet ik echter
nog wel passend maken."
Op 4 april gaat de Kever naar de testbank. Als de test goed
verloopt, zou het dus kunnen dat Van Eerden op tweede paasdag
in Meddo aan de start verschijnt. Zoals gezegd zou dat voor
het eerst in jaren zijn. "Ik had de afgelopen twee
jaar ook al een licentie, maar toen is het er niet van gekomen."
Dat zijn rentree zo lang op zich laat wachten, heeft voor
een groot deel te maken met het feit dat hij auto's bouwt
voor andere coureurs. Zo is hij nu bezig op een Porsche
911 om te bouwen tot crossauto. "Dit jaar moet het
lukken om eindelijk wel weer mee te doen", zegt Van
Eerden.
Van Eerden rijdt echter puur voor zijn ontspanning. Hij
zal echt niet het hele seizoen elke zondag aan de start
verschijnen. "Het moet geen verplichting worden. Maar
eerst moet de Kever wel klaar zijn. En als dat nog een jaar
langer duurt, duurt het nog een jaar langer voordat ik weer
ga crossen."
Testmogelijkheid
De autocross op tweede paasdag vindt plaats aan de Oostendorperdiek
in Meddo. Grondeigenaar Teselink heeft een stuk land van
maar liefst acht hectare ter beschikking gesteld, waardoor
een ruime baan aangelegd kan worden.
Net als vorig jaar is het voor deelnemers nu ook weer mogelijk
om hun auto's te testen. Verschillende crossautofabrikanten
en zelfbouwers hebben daarom verzorgd. De coureurs kunnen
nu samen met hun monteurs de auto's uitproberen en eventueel
nog wat aanpassen voordat de wedstrijd begint. Nieuw in
Meddo is dat voor het eerst wordt gestart met een juniorenklasse
voor deelnemers tussen 14 en 19 jaar.
De wedstrijden, die worden georganiseerd door Auto Cross
Club Laren (ACCL) en Sportclub Meddo, tellen mee voor het
RAMO-kampioenschap. In de toerwagenklasse mogen ook auto's
deelnemen die goedgekeurd zijn voor de Europokal-klasse
1, 2 en 3. Crossauto's die buiten deze klasse vallen, kunnen
deelnemen in de Superklasse.
Deelnemers moeten zich voor 9.30 uur melden op het crossterrein.
Deelnemen op daglicentie is mogelijk door op de dag zelf
voor 9.30 uur in te schrijven bij de wedstrijdleiding. Autocrossers
die nog vragen hebben, kunnen contact opnemen met ACCL of
met dhr. T. Hissink (tel.: (06)50831222, e-mail: tahissink@wanadoo.nl)..
bron: Sportclub
Meddo
|
|
|