PERSBERICHT.

Jan van Eerden wil zelf weer crossen!

AALTEN - Als alles meezit, maakt Jan van Eerden op tweede paasdag in Meddo zijn rentree in het autocross. Na jarenlang alleen maar crossautoÕs gebouwd te hebben, wil hij dit jaar weer meedoen in de Toerwagenklasse. Zijn auto: een Volkswagen Kever met compressormotor.

Het hart van Aaltenaar Jan van Eerden ligt bij de Toerwagenklasse. Deze klasse kent een speciale uitdaging: met behoud van het originele uiterlijk een auto bouwen die zo hard mogelijk gaat. "Het uiterlijk moet in grote lijnen ongewijzigd blijven, maar voor de rest mag je alles veranderen", vertelt Van Eerden in zijn goed uitgeruste werkplaats bij zijn huis net buiten de bebouwde kom van Aalten.

Zelf aan de start
Van Eerden is al vanaf zijn twintigste actief in het autocross. Op die leeftijd begon hij zijn carriere bij de plaatselijke rijders in Aalten. "Daarna ben ik overgestapt naar de Standaardklasse, waar ik in mijn tweede jaar als tweede ben geeindigd in het NK. Vervolgens heb ik met een stel vrienden een jaar of vijf meegedaan aan autocrossweekenden in Duitsland. Daar heb ik regelmatig eerste en tweede plaatsen gereden", herinnert Van Eerden zich nog.
Daarna legde hij zich toe op het bouwen van crossauto's, dat hij eigenlijk ook liever doet dan zelf crossen. Dat deed hij niet onverdienstelijk. Een jaar of tien geleden bouwde hij bijvoorbeeld een 4x4-Kever voor zijn zwager Joger Ansink. In het eerste volledige seizoen dat Ansink met deze auto meereed, werd hij meteen Nederlands kampioen. Datzelfde kunststukje herhaalde hij met Rob van Kuringen, die met een auto van Van Eerden in totaal drie keer Nederlands Kampioen in de Toerwagenklasse werd.
Na al die jaren kruipt het bloed echter waar het niet gaan kan. Al drie jaar is hij bezig met de bouw van een Kever, waarmee hij zelf weer wil meedoen. Bijzonder is dat de auto is uitgerust met een compressor-motor. Voor de leken: dat is een motor waarbij de lucht met behulp van een compressor onder druk wordt ingebracht, net als bij een turbo. "Deze motor is helemaal een eigen bedenksel", zegt Van Eerden.

Naar de testbank
Eigenlijk had hij twee jaar geleden al met deze Kever willen meedoen. De eerste compressor die hij gebruikte - afkomstig van een Mercedes SLK - was echter te klein. "Nu heb ik een compressor uit Zweden laten komen. Deze compressor is speciaal ontwikkeld voor de autosport. Die moet ik echter nog wel passend maken."
Op 4 april gaat de Kever naar de testbank. Als de test goed verloopt, zou het dus kunnen dat Van Eerden op tweede paasdag in Meddo aan de start verschijnt. Zoals gezegd zou dat voor het eerst in jaren zijn. "Ik had de afgelopen twee jaar ook al een licentie, maar toen is het er niet van gekomen."
Dat zijn rentree zo lang op zich laat wachten, heeft voor een groot deel te maken met het feit dat hij auto's bouwt voor andere coureurs. Zo is hij nu bezig op een Porsche 911 om te bouwen tot crossauto. "Dit jaar moet het lukken om eindelijk wel weer mee te doen", zegt Van Eerden.
Van Eerden rijdt echter puur voor zijn ontspanning. Hij zal echt niet het hele seizoen elke zondag aan de start verschijnen. "Het moet geen verplichting worden. Maar eerst moet de Kever wel klaar zijn. En als dat nog een jaar langer duurt, duurt het nog een jaar langer voordat ik weer ga crossen."

Testmogelijkheid
De autocross op tweede paasdag vindt plaats aan de Oostendorperdiek in Meddo. Grondeigenaar Teselink heeft een stuk land van maar liefst acht hectare ter beschikking gesteld, waardoor een ruime baan aangelegd kan worden.
Net als vorig jaar is het voor deelnemers nu ook weer mogelijk om hun auto's te testen. Verschillende crossautofabrikanten en zelfbouwers hebben daarom verzorgd. De coureurs kunnen nu samen met hun monteurs de auto's uitproberen en eventueel nog wat aanpassen voordat de wedstrijd begint. Nieuw in Meddo is dat voor het eerst wordt gestart met een juniorenklasse voor deelnemers tussen 14 en 19 jaar.
De wedstrijden, die worden georganiseerd door Auto Cross Club Laren (ACCL) en Sportclub Meddo, tellen mee voor het RAMO-kampioenschap. In de toerwagenklasse mogen ook auto's deelnemen die goedgekeurd zijn voor de Europokal-klasse 1, 2 en 3. Crossauto's die buiten deze klasse vallen, kunnen deelnemen in de Superklasse.
Deelnemers moeten zich voor 9.30 uur melden op het crossterrein. Deelnemen op daglicentie is mogelijk door op de dag zelf voor 9.30 uur in te schrijven bij de wedstrijdleiding. Autocrossers die nog vragen hebben, kunnen contact opnemen met ACCL of met dhr. T. Hissink (tel.: (06)50831222, e-mail: tahissink@wanadoo.nl)..

bron:
Sportclub Meddo