PERSBERICHT 2008.


Adri Nijman verruilt zijn Lancia voor een sprinter
"Overstap zal wennen zijn"


3 maart 2008

Na zes jaar neemt Adri Nijman uit Borculo afscheid van de door hem zo geliefde Toerwagenklasse. Na drie jaar in een blauwe en drie jaar in een rode Lancia te hebben gecrosst, was hij toe aan wat anders. Omdat het bouwen van een nieuwe auto voor de Toerwagenklasse te veel tijd kost, stapt hij over naar de Sprint 1600-klasse. De eerste cross in Meddo komt waarschijnlijk nog te vroeg.



Het autocrossen begon voor Adri Nijman als een geintje. Het was elf jaar geleden dat een kameraad hem vertelde dat autocrossen hem wel wat leek. Als zoon van een garagehouder was Nijman opgegroeid tussen de auto's, maar aan autocrossen had hij nog nooit gedacht. "Ik zei oke, laten we het maar eens proberen. We hebben een Volkswagen Jetta gekocht, via via een reglementenboekje op de kop getikt en de Jetta volgens de reglementen omgebouwd tot een crossauto. Sindsdien heb ik elk seizoen nog gecrosst", aldus Nijman.

Uitge-experimenteerd
Na drie jaar in een blauwe en drie jaar in een rode Lancia te hebben gereden, komt Nijman dit seizoen weer met iets nieuws. "Het begon vorig jaar te kriebelen. Ik was met de Lancia een beetje uitge-experimenteerd en was toe aan wat anders", vertelt de Mitsubishi-dealer uit Borculo.

Nijman had twee opties: of ongelooflijk veel tijd in de Lancia steken om toch nog meer uit dit rode kanon te halen, of met een compleet nieuwe auto in de Toerwagenklasse aan de start verschijnen. "Ik had al wel vaker gezegd: mijn volgende nieuwe auto wordt een Mitsubishi. Een Mitsibushi Evo, wat nu de top is in de Rallywereld."
Ook een compleet nieuwe auto vergt echter veel tijd. Heel veel tijd. "Dan moet je in oktober beginnen en vrijwel elke avond alleen met de auto bezig kunnen zijn. Dat kan ik me niet veroorloven."

Keverklasse
Langzaam begon Nijman na te denken over een overstap naar een andere klasse. Dat kreeg een extra impuls toen hij bij de cross vorig jaar in Ruurlo een eenmalig uitstapje naar de Keverklasse maakte. "Ik had nog nooit in een Kever gereden, en eindigde in Ruurlo meteen als vijfde, vlak achter de grote jongens."
Ondanks het prima debuut kon de Keverklasse Nijman niet helemaal bekoren. Hij besloot echter wel om zich eens te orienteren op de Sprint 1600-klasse. "Ik heb bij framebouwer Fast & Speed geinformeerd of zij iets wisten. Via hen ben ik bij Roland Dekker terecht gekomen. Die had nu een sprinter te koop."

Nijman kocht opnieuw een auto van Dekker. Hij kocht het frame, zij het zonder motor. Dat bood hem de mogelijkheid om er een Mitsubishi-motor in te zetten. "Ik had immers al eens gezegd: als ik met iets nieuws kom, dan wordt het Mitsubishi."

Mitsubushi-motor
Veel verandert Nijman niet aan de sprinter van Dekker. Natuurlijk wordt het frame nog eens gecontroleerd en de positie van de stoel op zijn maat toegesneden. Daarnaast wordt het frame in zijn eigen kleuren gespoten. Uiteraard zijn dat zilvergrijs, rood, oranje en zwart, de Mitsubishi Rally Art-kleuren.
Echt nieuw is in feite alleen de motor en de versnellingsbak. "Alleen dobbert de motor nog ergens op de oceaan rond. De Mitsubishi-motor die ik had, bood te weinig pk's. Daarom heb ik een nieuwe uit Japan laten komen."
Zo'n overtocht vanuit Japan duurt een week of zes, wat Nijman het bange vermoeden geeft dat zijn auto niet klaar is voor de wedstrijd in Meddo. "Het zal krap worden. Het frame is zeker op tijd klaar. Dus als de motor er is, kunnen we snel rijden. Ik denk echter niet dat we Tweede Paasdag halen".

Afscheid
De overstap naar de Sprint 1600-klasse betekent dat Nijman afscheid moet nemen van de Toerwagenklasse. Dat doet de garagehouder uit Borculo met pijn in het hart. "Ik heb het laatste halfjaar van 2007 erg getwijfeld. Ik ben toch vooral een man van de techniek. In de Toerwagenklasse kan ik mijn ei kwijt. In vergelijking met bijvoorbeeld de Standaardklasse mag je je motor opvoeren of er zelfs een compleet andere in zetten. Alles mag wat in de Standaardklasse verboden is. Ook de Sprintklasse is veel beperkter."

Niet alleen in technisch opzicht is de overstap wennen. "Als je zes jaar meerijdt in de Toerwagenklasse, weet je op een gegeven moment hoe andere coureurs zich gedragen. Je weet wie snel en wie langzaam is, wie altijd binnendoor of juist buitenom gaat. In de Sprint 1600-klasse zal ik dat allemaal weer moeten leren", verwacht Nijman.

Autocross Meddo
De autocross in Meddo vindt plaats op tweede paasdag, maandag 24 maart. Plaats van handeling is het terrein aan de Oostendorperdiek, vlakbij de doorgaande weg van Winterswijk naar Eibergen.

Net als voorgaande jaren heeft de organisatie - Sportclub Meddo en Auto Cross Club Laren (ACCLa) - extra test- en trainingsmogelijkheden ingebouwd. Voordat de officiele wedstrijd begint, kan elke autocrosser op het parcours controleren of al het sleutelwerk in de winter succes heeft gehad.

Aanvang van de autocross is om 11.00 uur.
Parkeren op het terrein naast het parcours is gratis.