Adri
Nijman verruilt zijn Lancia voor een sprinter
"Overstap
zal wennen zijn"
3 maart 2008
Na zes jaar neemt Adri Nijman uit Borculo afscheid
van de door hem zo geliefde Toerwagenklasse. Na drie
jaar in een blauwe en drie jaar in een rode Lancia te
hebben gecrosst, was hij toe aan wat anders. Omdat het
bouwen van een nieuwe auto voor de Toerwagenklasse te
veel tijd kost, stapt hij over naar de Sprint 1600-klasse.
De eerste cross in Meddo komt waarschijnlijk nog te
vroeg.
Het autocrossen begon voor Adri
Nijman als een geintje. Het was elf jaar geleden dat
een kameraad hem vertelde dat autocrossen hem wel wat
leek. Als zoon van een garagehouder was Nijman opgegroeid
tussen de auto's, maar aan autocrossen had hij nog nooit
gedacht. "Ik zei oke, laten we het maar eens proberen.
We hebben een Volkswagen Jetta gekocht, via via een
reglementenboekje op de kop getikt en de Jetta volgens
de reglementen omgebouwd tot een crossauto. Sindsdien
heb ik elk seizoen nog gecrosst", aldus Nijman.
Uitge-experimenteerd
Na drie jaar in een blauwe en drie jaar in
een rode Lancia te hebben gereden, komt Nijman dit seizoen
weer met iets nieuws. "Het begon vorig jaar te
kriebelen. Ik was met de Lancia een beetje uitge-experimenteerd
en was toe aan wat anders", vertelt de Mitsubishi-dealer
uit Borculo.
Nijman had twee opties: of ongelooflijk veel tijd in
de Lancia steken om toch nog meer uit dit rode kanon
te halen, of met een compleet nieuwe auto in de Toerwagenklasse
aan de start verschijnen. "Ik had al wel vaker
gezegd: mijn volgende nieuwe auto wordt een Mitsubishi.
Een Mitsibushi Evo, wat nu de top is in de Rallywereld."
Ook een compleet nieuwe auto vergt echter veel tijd.
Heel veel tijd. "Dan moet je in oktober beginnen
en vrijwel elke avond alleen met de auto bezig kunnen
zijn. Dat kan ik me niet veroorloven."
Keverklasse
Langzaam begon Nijman na te denken over een
overstap naar een andere klasse. Dat kreeg een extra
impuls toen hij bij de cross vorig jaar in Ruurlo een
eenmalig uitstapje naar de Keverklasse maakte. "Ik
had nog nooit in een Kever gereden, en eindigde in Ruurlo
meteen als vijfde, vlak achter de grote jongens."
Ondanks het prima debuut kon de Keverklasse Nijman niet
helemaal bekoren. Hij besloot echter wel om zich eens
te orienteren op de Sprint 1600-klasse. "Ik heb
bij framebouwer Fast & Speed geinformeerd of zij
iets wisten. Via hen ben ik bij Roland Dekker terecht
gekomen. Die had nu een sprinter te koop."
Nijman kocht opnieuw een auto van Dekker. Hij kocht
het frame, zij het zonder motor. Dat bood hem de mogelijkheid
om er een Mitsubishi-motor in te zetten. "Ik had
immers al eens gezegd: als ik met iets nieuws kom, dan
wordt het Mitsubishi."
Mitsubushi-motor
Veel verandert Nijman niet aan de sprinter
van Dekker. Natuurlijk wordt het frame nog eens gecontroleerd
en de positie van de stoel op zijn maat toegesneden.
Daarnaast wordt het frame in zijn eigen kleuren gespoten.
Uiteraard zijn dat zilvergrijs, rood, oranje en zwart,
de Mitsubishi Rally Art-kleuren.
Echt nieuw is in feite alleen de motor en de versnellingsbak.
"Alleen dobbert de motor nog ergens op de oceaan
rond. De Mitsubishi-motor die ik had, bood te weinig
pk's. Daarom heb ik een nieuwe uit Japan laten komen."
Zo'n overtocht vanuit Japan duurt een week of zes, wat
Nijman het bange vermoeden geeft dat zijn auto niet
klaar is voor de wedstrijd in Meddo. "Het zal krap
worden. Het frame is zeker op tijd klaar. Dus als de
motor er is, kunnen we snel rijden. Ik denk echter niet
dat we Tweede Paasdag halen".
Afscheid
De overstap naar de Sprint 1600-klasse betekent
dat Nijman afscheid moet nemen van de Toerwagenklasse.
Dat doet de garagehouder uit Borculo met pijn in het
hart. "Ik heb het laatste halfjaar van 2007 erg
getwijfeld. Ik ben toch vooral een man van de techniek.
In de Toerwagenklasse kan ik mijn ei kwijt. In vergelijking
met bijvoorbeeld de Standaardklasse mag je je motor
opvoeren of er zelfs een compleet andere in zetten.
Alles mag wat in de Standaardklasse verboden is. Ook
de Sprintklasse is veel beperkter."
Niet alleen in technisch opzicht is de overstap wennen.
"Als je zes jaar meerijdt in de Toerwagenklasse,
weet je op een gegeven moment hoe andere coureurs zich
gedragen. Je weet wie snel en wie langzaam is, wie altijd
binnendoor of juist buitenom gaat. In de Sprint 1600-klasse
zal ik dat allemaal weer moeten leren", verwacht
Nijman.
Autocross Meddo
De autocross in Meddo vindt plaats op tweede
paasdag, maandag 24 maart. Plaats van handeling is het
terrein aan de Oostendorperdiek, vlakbij de doorgaande
weg van Winterswijk naar Eibergen.
Net als voorgaande jaren heeft de organisatie - Sportclub
Meddo en Auto Cross Club Laren (ACCLa) - extra test-
en trainingsmogelijkheden ingebouwd. Voordat de officiele
wedstrijd begint, kan elke autocrosser op het parcours
controleren of al het sleutelwerk in de winter succes
heeft gehad.
Aanvang van de autocross is om 11.00 uur.
Parkeren op het terrein naast het parcours is gratis.