|
|
Peters Autosport
Voor
Peters Autosport (PAS) reisden wij af naar het Limburgse Kelpen
alwaar Paul Peters eind jaren 80 van de vorige eeuw begon met het
bouwen van frames in een productieomgeving.
Echter bouwde Peters zijn eerste frame in 1980, gebaseerd op een
verlaagde kever. In 1984 bouwde Peters zijn eerste sprinterframe.
Na een paar goede prestaties werd deze direct verkocht. De vraag
naar Peters frames werd steeds groter.
De Luxemburger John Lagodny werd in 1987 aangetrokken en benoemd
tot fabrieksrijder van Peters Autosport. Eerst met een PAS frame
voorzien van een 1600cc krachtbron en later met een 2000cc motor.
Vanaf 2002 werd er gekozen voor een auto voorzien van een motorfietsmotor
van het merk Suzuki Hayabusa. Deze bestaat uit twee versies, de
2WD en de 4WD. Lagodny behaalde vele overwinningen en werd tweemaal
Nederlands Kampioen Sprint 1600 in 2004 en 2006. De ontwikkelingen
van de 4WD frames hebben een belangrijke fase doorgebracht en strijden
inmiddels mee in de top van Europa.
De Suzuki Hayabusa krachtbron is vervangen door een Ford krachtbron
van 1600cc en voorzien van een speciale Sadev Versnellingsbak waar
Peters Autosport importeur voor Nederland voor is.
De afgelopen tien jaar bouwde Peters 250 frames en werd er drie
jaar geleden een andere doelgroep aangeboord. De crosskart! Inmiddels
zijn er zo'n 25 stuks afgeleverd welke hoofdzakelijk in Frankrijk
actief zijn.
Peters Autosport heeft zich in de laatste jaren hoofdzakelijk laten
zien op tijdens de Europese wedstrijden waar John Lagodny in 2010
en tweede plaats behaalde in de Buggy 1600 en in 2011 het seizoen
als vierde wist af te sluiten.
Eind 2015 werd Peters Autosport overgenomen door Bart de Haas die
er met frisse moed in stapt terwijl Paul vanaf de zijlijn meekijkt
maar ook heel langzaam van zijn 'oude' dag gaat genieten.
Peters Autosport
Kuiperweg 13
6037 NL Kelpen-Oler
website: www.petersautosport.nl
profiel: John
Lagodny |
|