Wedstrijd
1 EuroPokal
Ruiselede
4-5 juni 2011
De
wedstrijd welke een eerbetoon aan Kevin Neerman had moeten worden
gaat als een zwarte bladzijde de boeken in. Wat een mooie seizoenopener
had moeten worden veranderde door een afgebroken wiel die in
het publiek een tien jarig meisje hard trof in een drama met
de dood als gevolg.
Wij wensen de ouders en nabestaanden veel sterkte toe in dit
grote verlies tevens willen wij de betrokken coureur en de familie
Neerman sterkte wensen.
In 2010 verzorgde het Blue Power of Dreams team voor de opening
van het Europokalkampioensschap 2011.
Net als vorig jaar is de organisatie wederom in handen van Bart
Neerman met zijn team en is het Belgische Ruiselede opnieuw
het strijdtoneel voor een weekeinde vol crossgeweld, benzinedampen
en gillende motoren.
De wedstrijd was een memorial voor de overleden zoon van Bart.
Kevin Neerman die door een noodlottige ongeval vorige jaar op
jonge leeftijd het leven liet.
De
baan
Opnieuw werd 12 hectare van de in totaal 3000 hectare van de gemeente
Ruiselede wat ligt tussen de grote steden Brugge en Gent omgetoverd
tot crossterrein.
Op een andere locatie dan vorige jaar werden de coureurs getrakteerd
op een L-vormige baan met een lengte van z'n 700 meter en de zanderige
ondergrond vermengd met klei welke plaats bood aan z'n 465 inschrijvende
coureurs. Op zaterdag konden de mannen van het baanonderhoud slecht
grip op de baan krijgen. De ene keer lagen er plassen op de baan
waarin je laarzen nodig had en even later deden je ogen pijn van
het stof. Een erg bewerkelijke ondergrond dus. Zondag leken de mannen
het beter onder controle te hebben en bleef de waterwagen zolang
mogelijk aan de kant staan. Het schuiven liet in de series te wensen
over maar na elke verreden finale werd de baan weer netjes vlak
geschoven binnen een mum van tijd.
Belangrijke wijzigingen
Het gebruik van transponders zal vanaf 2011 verplicht worden
en dat geld voor elke coureur die wil deelnemen aan het Europokal
kampioenschap. Iedere deelnemers zal dus een transponder aan moeten
schaffen tevens is er een mogelijkheid om transponder te huren.
Vele rijders hadden gehoor gegeven aan de oproep en waren vroegtijdig
voorzien van een transponder. Uiteindelijk werden er 21 transponders
verhuurt en mag de organisatie van de Europokal met recht spreken
van een klein succes.
Het schrapresultaat komt te vervallen en vanaf heden tellen dus
alle punten mee en krijgt een ieder die zich voor de finale plaatst
punten.
Het besluit om de toegangsprijzen te verhogen met vijf euro en het
inschrijfgeld voor de coureurs te verlagen is tot stand gekomen
doordat veel supporters overnachten en de ruimte van het rennerskwartier
steeds groter moet worden.
Nadat vorige jaar het technisch reglement in klasse 1 en 2 op verschillende
punten werd aangescherpt, werden dit jaar de puntjes op de i gezet.
Stuurversnellers zijn wel toegestaan en is een bak van dezelfde
familie onderling uitwisselbaar in klasse 1.
De zogeheten Short Shifters zijn verbannen en dient de schakeling
origineel te zijn. De sprinters hoeven niet meer te worden voorzien
van spatborden en voor de jeugdige coureurs in het kampioenschap
veranderde de regels omtrent de behalen van het rijbewijs en het
deelnemen aan de juniorklasse.
Rond de klok van drie uur konden de rijder van klasse zes zich op
gaan maken voor 8 ronden strijd uit de hoogste categorie.
Klasse 6
Regerend kampioen Jan Maarten Schuurman opnieuw in de voorste
regionen maar krijgt dit keer bezoek van een zeer sterk rijdende
Tony Savat die op zaterdag de grootste beker in ontvangst mocht
nemen en daarnaast de geslepen Peter Timmermans die ondanks zijn
kleinere cilinderinhoud het in de series Schuurman flink lastig
maakte. Bij het doven van de lichten is de kopstart voor Schuurman
daarachter duikt Timmermans knetterhard de eerste bocht in, raakt
Savat flink op het voorwiel die meteen zijn kansen ziet vervliegen
en plaatsen terugvalt. Jan van Orshaegen profiteert en steek door
naar P3 ten koste van Steve Otzer.
Door de L-vormige baan en het uitbreken kan Schuurman niet optimaal
zijn vele vermogen benutten en geen groot gat slaan ten opzichte
van Timmermans.
Timmermans zijn bochtsnelheid ligt hoger dan die van Schuurman en
bovendien krijgt Schuurman de eerste achterblijvers in zijn vizier
zodat Timmermans het blauwe achterrek van de kever op enkele centimeters
is genaderd. Timmermans dringt binnendoor een aantal keren aan om
de koppositie over te nemen maar Schuurman wil daar slecht afstand
van doen en pakt de eerste overwinningspunten voor dit seizoen.
1. Jan Maarten Schuurman
2. Peter Timmermans
3. Jan van Orshaegen
Klasse 2
Richard Zwiep liet op zaterdag in twee klassen de snelste
tijd noteren, genoeg reden voor de concurrentie om hun borst alvast
nat te gaan maken, want de keverdokter laat er dan geen gras overgroeien
en met zijn bekende uitspraak "binnendoor is nooit om" weet je dat
er altijd rekening gehouden kan worden voor de snelle stukadoor
uit Zuidwolde. Helaas zagen wij de motor van Zwiep op zaterdag in
rook opgaan en daarmee ook zijn kansen op een overwinning.
Jan Kuin en de hoge kever van Knoefmann/van Eerden maakten de gehele
weekeinde de dienst uit en maakten in de finale er een mooi schouwspel
van. Jan Kuin heeft van de winter de kampioens MR2 van Chris Wagenaar
overgenomen en kan er aardig mee over weg.
Hij duikt na de start als tweede de bocht in strak op de bumper
van van Eerden. Bart de Haas ziet de afstand van de twee koplopers
toenemen en zakt terug naar P6 met waarschijnlijk technische problemen
want in de series liet hij een zeer goede indruk achter en kunnen
wij waarschijnlijk meer gaan verwachten van de MR2 rijder.
Voorin zijn het van Eerden en Kuin die nog steeds vechten om de
overwinning. Kuin zet alles op alles en weet de roze MR2 langs de
blauwe kever te trappen. Achterblijvers zorgen opnieuw voor dat
leider Kuin snelheid verliest en daar weet van Eerden dankbaar gebruik
van te maken. Hij pakt opnieuw de leiding en geeft deze niet meer
uit handen.
1. Equipe Kroefmann/van Eerden
2. Jan Kuin
3. Bart Jan Blaauw
Klasse 10
Huib Versluis zagen wij op de eerste Europokal wedstrijd
met een vreemde auto aan de start staan. Na de NK wedstrijd in Kerkdriel
waarin Versluis niet verder kwam dan de tweede manche omdat de aandrijflijn
van de Corvette aangedreven Peters opnieuw de krachten niet aan
kon. Versluis zag geen mogelijkheid om de Vette-sprinter wedstrijdklaar
te krijgen en belde dorpsgenoot Sebastiaan Schuurman voor zijn tweewiel
aangedreven sprinter.
Versluis stapte na 8 jaar weer achter het stuur van een 2wd aangedreven
auto en met een 3x kleinere cilinderinhoud beleefde hij een mooi
weekeinde zonder veel sleutelwerk.
Zegt de Coyote zijn V8 vaarwel en zien wij hem terug in bij de tweeliters?
De tijd zal het leren.
Patrick Cleys had weinig last van Versluis wat hij pakte net als
in de series opnieuw de kopstart voor Freek Gussinklo en Huib Versluis.
Voor Riens Postma en Bruno van Landuyt is dan de wedstrijd al over.
Op het rechte eind direct na de start staan beide heren in de greppel
met de nodige schade.
De top drie rijden hun rondes terwijl de strijd voor de plaatsen
vier,vijf en zes nog steeds in volle gang is. Leonard van der Ven
probeert aan te haken bij Rene van der Coelen, terwijl op positie
zes Wouter van Vugt aandringt bij van der Ven. Van Vugt steekt in
bocht twee binnendoor waar van der Ven te wijd gaat. Van der Ven
stuurt naar binnen en een touche is het gevolg. Gelukkig konden
de heren zonder verlies van positie hun wegen vervolgen maar de
aansluiting naar van der Coelen is inmiddels als snel voor de zon
verdwenen.
Cleys pakt de eerste punten voor de strijd om de titel. Gussinklo
ziet na de pech in het NK eindelijk een podiumplaats. Versluis laat
zien dat hij het nog niet verleerd is neemt genoegen met het brons.
1. Patrick Cleys
2. Freek Gussinklo
3. Huib Versluis
Klasse 8
Jeremy Van der Geeten lijkt zijn overwinningreeks gewoon
in het nieuwe seizoen door te zetten. Bjorn Versluys positioneert
zich op een tweede plaats in zijn kielzorg Lorenzo Segers. Versluys
weet met zijn 4x4 sprinter de aansluiting te houden met een ontketende
van der Geeten die zijn bolide als een scheermes over de baan laten
vliegen. Een code rood door een koprol van Stephanie Cordier in
bocht 1 en op datzelfde moment twee bochten verder een koprol van
Johan Schoenmakers.
Een herstart op de baan zorgt voor een positiewisseling op plaats
drie Lorenzo Segers kan zijn positie niet vasthouden en ziet Rens
van der Haas binnendoor langs schieten. Segers laat het kaas niet
van zijn brood eten maar moet zijn strijd staken voor opnieuw een
code rood situatie.
Dit keer geen koprol die een code rood situatie veroorzaakt maar
een afgebroken wiel dat met hoge snelheid richting het publiek schiet
en een jong meisje van 10 jaar hard in het gezicht raakt...
De afloop weten wij inmiddels allemaal en wij wensen de ouders en
familie veel sterkte met dit ondraaglijke verlies.
De uitslag: KLIK
HIER |