EUROPOKAL KAMPIOENSCHAP VERSLAG.

geplaatst: 7 juni 2011
©2011 AutoCrossNederland.NL

Wedstrijd 1 EuroPokal
Ruiselede

4-5 juni 2011

De wedstrijd welke een eerbetoon aan Kevin Neerman had moeten worden gaat als een zwarte bladzijde de boeken in. Wat een mooie seizoenopener had moeten worden veranderde door een afgebroken wiel die in het publiek een tien jarig meisje hard trof in een drama met de dood als gevolg.

Wij wensen de ouders en nabestaanden veel sterkte toe in dit grote verlies tevens willen wij de betrokken coureur en de familie Neerman sterkte wensen.

In 2010 verzorgde het Blue Power of Dreams team voor de opening van het Europokalkampioensschap 2011.
Net als vorig jaar is de organisatie wederom in handen van Bart Neerman met zijn team en is het Belgische Ruiselede opnieuw het strijdtoneel voor een weekeinde vol crossgeweld, benzinedampen en gillende motoren.
De wedstrijd was een memorial voor de overleden zoon van Bart. Kevin Neerman die door een noodlottige ongeval vorige jaar op jonge leeftijd het leven liet.

De baan
Opnieuw werd 12 hectare van de in totaal 3000 hectare van de gemeente Ruiselede wat ligt tussen de grote steden Brugge en Gent omgetoverd tot crossterrein.
Op een andere locatie dan vorige jaar werden de coureurs getrakteerd op een L-vormige baan met een lengte van z'n 700 meter en de zanderige ondergrond vermengd met klei welke plaats bood aan z'n 465 inschrijvende coureurs. Op zaterdag konden de mannen van het baanonderhoud slecht grip op de baan krijgen. De ene keer lagen er plassen op de baan waarin je laarzen nodig had en even later deden je ogen pijn van het stof. Een erg bewerkelijke ondergrond dus. Zondag leken de mannen het beter onder controle te hebben en bleef de waterwagen zolang mogelijk aan de kant staan. Het schuiven liet in de series te wensen over maar na elke verreden finale werd de baan weer netjes vlak geschoven binnen een mum van tijd.

Belangrijke wijzigingen
Het gebruik van transponders zal vanaf 2011 verplicht worden en dat geld voor elke coureur die wil deelnemen aan het Europokal kampioenschap. Iedere deelnemers zal dus een transponder aan moeten schaffen tevens is er een mogelijkheid om transponder te huren.
Vele rijders hadden gehoor gegeven aan de oproep en waren vroegtijdig voorzien van een transponder. Uiteindelijk werden er 21 transponders verhuurt en mag de organisatie van de Europokal met recht spreken van een klein succes.

Het schrapresultaat komt te vervallen en vanaf heden tellen dus alle punten mee en krijgt een ieder die zich voor de finale plaatst punten.
Het besluit om de toegangsprijzen te verhogen met vijf euro en het inschrijfgeld voor de coureurs te verlagen is tot stand gekomen doordat veel supporters overnachten en de ruimte van het rennerskwartier steeds groter moet worden.

Nadat vorige jaar het technisch reglement in klasse 1 en 2 op verschillende punten werd aangescherpt, werden dit jaar de puntjes op de i gezet. Stuurversnellers zijn wel toegestaan en is een bak van dezelfde familie onderling uitwisselbaar in klasse 1.
De zogeheten Short Shifters zijn verbannen en dient de schakeling origineel te zijn. De sprinters hoeven niet meer te worden voorzien van spatborden en voor de jeugdige coureurs in het kampioenschap veranderde de regels omtrent de behalen van het rijbewijs en het deelnemen aan de juniorklasse.

Rond de klok van drie uur konden de rijder van klasse zes zich op gaan maken voor 8 ronden strijd uit de hoogste categorie.

Klasse 6
Regerend kampioen Jan Maarten Schuurman opnieuw in de voorste regionen maar krijgt dit keer bezoek van een zeer sterk rijdende Tony Savat die op zaterdag de grootste beker in ontvangst mocht nemen en daarnaast de geslepen Peter Timmermans die ondanks zijn kleinere cilinderinhoud het in de series Schuurman flink lastig maakte. Bij het doven van de lichten is de kopstart voor Schuurman daarachter duikt Timmermans knetterhard de eerste bocht in, raakt Savat flink op het voorwiel die meteen zijn kansen ziet vervliegen en plaatsen terugvalt. Jan van Orshaegen profiteert en steek door naar P3 ten koste van Steve Otzer.
Door de L-vormige baan en het uitbreken kan Schuurman niet optimaal zijn vele vermogen benutten en geen groot gat slaan ten opzichte van Timmermans.
Timmermans zijn bochtsnelheid ligt hoger dan die van Schuurman en bovendien krijgt Schuurman de eerste achterblijvers in zijn vizier zodat Timmermans het blauwe achterrek van de kever op enkele centimeters is genaderd. Timmermans dringt binnendoor een aantal keren aan om de koppositie over te nemen maar Schuurman wil daar slecht afstand van doen en pakt de eerste overwinningspunten voor dit seizoen.
1. Jan Maarten Schuurman
2. Peter Timmermans
3. Jan van Orshaegen

Klasse 2
Richard Zwiep liet op zaterdag in twee klassen de snelste tijd noteren, genoeg reden voor de concurrentie om hun borst alvast nat te gaan maken, want de keverdokter laat er dan geen gras overgroeien en met zijn bekende uitspraak "binnendoor is nooit om" weet je dat er altijd rekening gehouden kan worden voor de snelle stukadoor uit Zuidwolde. Helaas zagen wij de motor van Zwiep op zaterdag in rook opgaan en daarmee ook zijn kansen op een overwinning.
Jan Kuin en de hoge kever van Knoefmann/van Eerden maakten de gehele weekeinde de dienst uit en maakten in de finale er een mooi schouwspel van. Jan Kuin heeft van de winter de kampioens MR2 van Chris Wagenaar overgenomen en kan er aardig mee over weg.
Hij duikt na de start als tweede de bocht in strak op de bumper van van Eerden. Bart de Haas ziet de afstand van de twee koplopers toenemen en zakt terug naar P6 met waarschijnlijk technische problemen want in de series liet hij een zeer goede indruk achter en kunnen wij waarschijnlijk meer gaan verwachten van de MR2 rijder.
Voorin zijn het van Eerden en Kuin die nog steeds vechten om de overwinning. Kuin zet alles op alles en weet de roze MR2 langs de blauwe kever te trappen. Achterblijvers zorgen opnieuw voor dat leider Kuin snelheid verliest en daar weet van Eerden dankbaar gebruik van te maken. Hij pakt opnieuw de leiding en geeft deze niet meer uit handen.
1. Equipe Kroefmann/van Eerden
2. Jan Kuin
3. Bart Jan Blaauw

Klasse 10
Huib Versluis zagen wij op de eerste Europokal wedstrijd met een vreemde auto aan de start staan. Na de NK wedstrijd in Kerkdriel waarin Versluis niet verder kwam dan de tweede manche omdat de aandrijflijn van de Corvette aangedreven Peters opnieuw de krachten niet aan kon. Versluis zag geen mogelijkheid om de Vette-sprinter wedstrijdklaar te krijgen en belde dorpsgenoot Sebastiaan Schuurman voor zijn tweewiel aangedreven sprinter.
Versluis stapte na 8 jaar weer achter het stuur van een 2wd aangedreven auto en met een 3x kleinere cilinderinhoud beleefde hij een mooi weekeinde zonder veel sleutelwerk.
Zegt de Coyote zijn V8 vaarwel en zien wij hem terug in bij de tweeliters? De tijd zal het leren.
Patrick Cleys had weinig last van Versluis wat hij pakte net als in de series opnieuw de kopstart voor Freek Gussinklo en Huib Versluis.
Voor Riens Postma en Bruno van Landuyt is dan de wedstrijd al over. Op het rechte eind direct na de start staan beide heren in de greppel met de nodige schade.
De top drie rijden hun rondes terwijl de strijd voor de plaatsen vier,vijf en zes nog steeds in volle gang is. Leonard van der Ven probeert aan te haken bij Rene van der Coelen, terwijl op positie zes Wouter van Vugt aandringt bij van der Ven. Van Vugt steekt in bocht twee binnendoor waar van der Ven te wijd gaat. Van der Ven stuurt naar binnen en een touche is het gevolg. Gelukkig konden de heren zonder verlies van positie hun wegen vervolgen maar de aansluiting naar van der Coelen is inmiddels als snel voor de zon verdwenen.
Cleys pakt de eerste punten voor de strijd om de titel. Gussinklo ziet na de pech in het NK eindelijk een podiumplaats. Versluis laat zien dat hij het nog niet verleerd is neemt genoegen met het brons.
1. Patrick Cleys
2. Freek Gussinklo
3. Huib Versluis

Klasse 8
Jeremy Van der Geeten lijkt zijn overwinningreeks gewoon in het nieuwe seizoen door te zetten. Bjorn Versluys positioneert zich op een tweede plaats in zijn kielzorg Lorenzo Segers. Versluys weet met zijn 4x4 sprinter de aansluiting te houden met een ontketende van der Geeten die zijn bolide als een scheermes over de baan laten vliegen. Een code rood door een koprol van Stephanie Cordier in bocht 1 en op datzelfde moment twee bochten verder een koprol van Johan Schoenmakers.
Een herstart op de baan zorgt voor een positiewisseling op plaats drie Lorenzo Segers kan zijn positie niet vasthouden en ziet Rens van der Haas binnendoor langs schieten. Segers laat het kaas niet van zijn brood eten maar moet zijn strijd staken voor opnieuw een code rood situatie.
Dit keer geen koprol die een code rood situatie veroorzaakt maar een afgebroken wiel dat met hoge snelheid richting het publiek schiet en een jong meisje van 10 jaar hard in het gezicht raakt...

De afloop weten wij inmiddels allemaal en wij wensen de ouders en familie veel sterkte met dit ondraaglijke verlies.


De uitslag: KLIK HIER