EUROPOKAL KAMPIOENSCHAP VERSLAG.

geplaatst: 20 juli 2011
©2011 AutoCrossNederland.NL

Wedstrijd 3 EuroPokal
Ledde

16-17 juli 2011

Veel belovend waren de tekening en het bericht op de website van ATC Osnabruck. De baan van vorig jaar was aangepast en als wij de tekening mochten geloven zou de baan langer zijn en de bocht drie en vier zijn aangepast. Het startveld is verlengd. Niet helemaal volgens tekening maar wel met een verlengde start en een aangepaste vloeiende lijn in bocht drie en vier. Ondanks de hevige neerslag die in Nederland en Duitsland leek de baan in Ledde gespaard gebleven. Op zaterdag moest de waterwagen er aan te pas komen om het stof te bedwingen. Zaterdagmiddag hielden ze het in Ledde ook niet meer droog en regende het van 17.00 tot vroeg in de morgen op zondag. Het was nog maar de vraag of dat de wedstrijd van zondag plaats kon vinden. Na het nodige baanonderhoud en het afschuiven van de blubberige bovenlaag werd de baan snel stoffig, heel stoffig!

Vanuit Wilnis werd in alle vroegte een nieuw record richting Ledde gevestigd niet meer dan een uur en veertig minuten had ik er voor nodig om de bolide veilig op het rennerskwartier in Ledde te parkeren. Gepakt en bezakt met een paraplu en regenpak had ik mij op het ergste voorbereid. Gelukkig klaarde de lucht op en bleef de paraplu en het regenpak ongebruikt in de tas. Het enige wat ik was vergeten was een zonnebril dat was eigenlijk wat het enige wapen tegen de zonnestralen en het vele stof.

De deelnemersteller bleef opnieuw steken op net geen 400 starts en dat was ongeveer dezelfde opkomst als vorig jaar. Van verschillende rijders werd vroegtijdig afscheid genomen. De meeste slachtoffers waren te vinden in de motorfietsklasse. Annick Joossen haalde de weg naar de tijdstraining niet eens en Sjaak Spies zijn bolide bleef op zondagochtend in de vrachtwagen staan motorische problemen brachten zijn waterloo.
Een klapper uit de hoogste categorie was er op zaterdag voor Glenn Wouters. De spitznagel coureur kwam na een touche met Sandro Carls en bizarre vogelvlucht hard in de wal terecht en schreef zijn bolide volledig af een hersenschudding zorgde voor een bezoek aan het ziekenhuis.

Vorig jaar moest Tobias Schulze de snelle Belgen Desender en Claeys nog voor zich dulden, deze keer waren de rollen omgedraaid en liet de Schulze vanaf de tweede startrij de MR2 vloeiend over de klei glijden. Bram De Bruyckere stuurde zijn bolide naar de tweede stek voor Bert Desender die vorig jaar de winst pakte en nu genoegen moest nemen met de derde plaats.

Vanuit de herkansing zagen wij SEAT coureur Bart Jan Blaauw zich kwalificeren voor de grote finale. Vanaf de veertiende plaats reed de fortuinlijke piloot naar de kop van het veld en versterkte zijn positie binnen het klassement van de toerwagens tot 2200cc. Een tweede plaats was er voor Ysbrand Dijkstra en het brons was er voor Richard Zwiep die al zijn kracht nodig had om zijn kever op de baan te houden.  
 
Rene Eggink zijn debuut in de Audi A3 zal hem nog een tijd een grote glimlach bezorgen. De coureur gaf Erik Messink en Ysbrand Dijkstra het nakijken door de volle winst te pakken.

De kwalificatie rondes van de junioren waren om te smullen en konden zo doorgaan voor finales. Voor Coen Mennen kwam helaas een vervroegd einde. Vol in de aanval hapte zij Peugeot 106 en draaide over zijn neus om vervolgens op zijn dak te belanden. In eerste opzicht een onschuldige koprol maar de impact bleek toch werking op de jonge coureur te hebben. Duizeligheid en nekklachten zorgden dat Coen Mennen voor controle naar het ziekenhuis gebracht werd. Tom Spijker leek opnieuw voor het spektakel in de finale te zorgen. Siebe Leeuw dacht daar heel anders over en ontstak het vuurwerk door de finale op spectaculaire wijze op zijn naam te schrijven. Een tweede plaats voor Tom Spijker en het laatste plekje op het podium werd veroverd door Kevin Uenk. 

In de series kwam niemand bij Peter Timmermans aan het achterrek, dat veranderde snel in de finale waarin Davy Monein de hoofrol speelde. Hij verwees Timmermans naar de tweede stek. De supersterk rijdende Patrick Boessenkool zag zijn kansen en verwijst Timmermans nogmaals een plaats terug. 

Met een derde plaats in klasse 5 nam Peter Timmermans blijkbaar geen genoegen en ging in de finale van de special toerwagens tot 3800cc er eens flink voor zitten.
Zo ontstond er een Belgische kopgroep bestaande Timmermans, Orshaegen en Savat die het razende peloton kevers achter zich wisten te houden.

Een bloedstollende finale waarin nieuwkomer in de motorfietsklasse Steve Otzer de wedstrijd van zijn leven reed. In de laatste ronde was het Bjorn Versluys die binnendoor op prachtige wijze de leiding over nam. Guy Verlinden keek vanaf de derde positie toe hoe de twee coureurs onder het zwartwit geblokt doorschoten.

Sandro Carls liet Jeremy VanderGeeten in klasse acht stofhappen en stuurde zijn 4x4 sprinter als eerste over de finishlijn. Deze finale werd een compleet slagveld met zeven uitvallers van de veertien rijders.

Een wisselend verloop bij de finale van de sprinters tot 1600cc in klasse 9. Rene van der Coelen had de gehele dag al geen geluk. In de series zat hij een paar keer in de mangel en in de finale stuurde hij iets te vroeg in en stond hij half in de greppel. Vanuit de achterhoede weet hij het alsnog een vijfde plaats te scoren.
Bruno van Landuyt weet als de beste te profiteren van verschillende uitvallers en pakte het goud voor Equipe Tieben en Ed Goetschalckx.

Leonard van de Ven liet aan iedereen zien dat je zonder vierwiel aandrijving het snot voor een ander zijn ogen kan rijden. Volgas en gedreven weet hij de finale naar zijn hand te zetten en equipe Postma het nakijken te geven.
De auto van Equipe Klompenmakers/Wichers-scheurs lijkt speciaal gemaakt te zijn voor deze baan. Vorige jaar werd met dezelfde bolide de superfinale winnend afgesloten en nu bestuurd door Klompenmaker opnieuw winnend over de eindstreep gejaagd. Het is wederom Equipe Postma die de tweede plaats binnensleept en met een heel goed weekeinde bezig is. John Verberk verstevigd zijn positie voor het kampioenschap door de aansluiting te houden op plaats drie.

Na elf finales vol spanning, stof, schades en blijdschap konden de rijders zich opmaken voor de superfinale. Vorig jaar bestond de superfinale uit maar liefst 25 ronden, dit jaar telde de superfinale gewoon weer 20 ronden.
Thijs Jan Klompmaker reed een tijd op koppositie maar door een aanvaring met Ben Desender raakt hij in een spin en verliest de koppositie aan Steve Otzer. Na 15 ronden krijgt Sandro Carls het dan erg heet onder de voeten. Zijn motor heeft vlam gevat en de wedstrijd wordt stilgelegd om de brand te blussen. Omdat meer dan driekwart van de superfinale is verreden volgt er geen herstart op de baan en is de uitslag als volgt.

1.    Steve Otzer
2.    Peter Timmermans
3.    Patrick Boessenkool
 
Ondanks de nodige regenval, de ietwat kleine baan maar veel actie kunnen wij terugkijken op een mooie derde ronde van het Europokal kampioenschap. Het altijd gezellig Loenen wacht op ons over twee weken.

Tot Autocross!


De uitslag: KLIK HIER