Wedstrijd
3 EuroPokal
Ledde
16-17 juli 2011
Veel
belovend waren de tekening en het bericht op de website van
ATC Osnabruck. De baan van vorig jaar was aangepast en als wij
de tekening mochten geloven zou de baan langer zijn en de bocht
drie en vier zijn aangepast. Het startveld is verlengd. Niet
helemaal volgens tekening maar wel met een verlengde start en
een aangepaste vloeiende lijn in bocht drie en vier. Ondanks
de hevige neerslag die in Nederland en Duitsland leek de baan
in Ledde gespaard gebleven. Op zaterdag moest de waterwagen
er aan te pas komen om het stof te bedwingen. Zaterdagmiddag
hielden ze het in Ledde ook niet meer droog en regende het van
17.00 tot vroeg in de morgen op zondag. Het was nog maar de
vraag of dat de wedstrijd van zondag plaats kon vinden. Na het
nodige baanonderhoud en het afschuiven van de blubberige bovenlaag
werd de baan snel stoffig, heel stoffig!
Vanuit
Wilnis werd in alle vroegte een nieuw record richting Ledde gevestigd
niet meer dan een uur en veertig minuten had ik er voor nodig om
de bolide veilig op het rennerskwartier in Ledde te parkeren. Gepakt
en bezakt met een paraplu en regenpak had ik mij op het ergste voorbereid.
Gelukkig klaarde de lucht op en bleef de paraplu en het regenpak
ongebruikt in de tas. Het enige wat ik was vergeten was een zonnebril
dat was eigenlijk wat het enige wapen tegen de zonnestralen en het
vele stof.
De deelnemersteller bleef opnieuw steken op net geen 400 starts
en dat was ongeveer dezelfde opkomst als vorig jaar. Van verschillende
rijders werd vroegtijdig afscheid genomen. De meeste slachtoffers
waren te vinden in de motorfietsklasse. Annick Joossen haalde de
weg naar de tijdstraining niet eens en Sjaak Spies zijn bolide bleef
op zondagochtend in de vrachtwagen staan motorische problemen brachten
zijn waterloo.
Een klapper uit de hoogste categorie was er op zaterdag voor Glenn
Wouters. De spitznagel coureur kwam na een touche met Sandro Carls
en bizarre vogelvlucht hard in de wal terecht en schreef zijn bolide
volledig af een hersenschudding zorgde voor een bezoek aan het ziekenhuis.
Vorig jaar moest Tobias Schulze de snelle Belgen Desender en Claeys
nog voor zich dulden, deze keer waren de rollen omgedraaid en liet
de Schulze vanaf de tweede startrij de MR2 vloeiend over de klei
glijden. Bram De Bruyckere stuurde zijn bolide naar de tweede stek
voor Bert Desender die vorig jaar de winst pakte en nu genoegen
moest nemen met de derde plaats.
Vanuit de herkansing zagen wij SEAT coureur Bart Jan Blaauw zich
kwalificeren voor de grote finale. Vanaf de veertiende plaats reed
de fortuinlijke piloot naar de kop van het veld en versterkte zijn
positie binnen het klassement van de toerwagens tot 2200cc. Een
tweede plaats was er voor Ysbrand Dijkstra en het brons was er voor
Richard Zwiep die al zijn kracht nodig had om zijn kever op de baan
te houden.
Rene Eggink zijn debuut in de Audi A3 zal hem nog een tijd een grote
glimlach bezorgen. De coureur gaf Erik Messink en Ysbrand Dijkstra
het nakijken door de volle winst te pakken.
De kwalificatie rondes van de junioren waren om te smullen en konden
zo doorgaan voor finales. Voor Coen Mennen kwam helaas een vervroegd
einde. Vol in de aanval hapte zij Peugeot 106 en draaide over zijn
neus om vervolgens op zijn dak te belanden. In eerste opzicht een
onschuldige koprol maar de impact bleek toch werking op de jonge
coureur te hebben. Duizeligheid en nekklachten zorgden dat Coen
Mennen voor controle naar het ziekenhuis gebracht werd. Tom Spijker
leek opnieuw voor het spektakel in de finale te zorgen. Siebe Leeuw
dacht daar heel anders over en ontstak het vuurwerk door de finale
op spectaculaire wijze op zijn naam te schrijven. Een tweede plaats
voor Tom Spijker en het laatste plekje op het podium werd veroverd
door Kevin Uenk.
In de series kwam niemand bij Peter Timmermans aan het achterrek,
dat veranderde snel in de finale waarin Davy Monein de hoofrol speelde.
Hij verwees Timmermans naar de tweede stek. De supersterk rijdende
Patrick Boessenkool zag zijn kansen en verwijst Timmermans nogmaals
een plaats terug.
Met een derde plaats in klasse 5 nam Peter Timmermans blijkbaar
geen genoegen en ging in de finale van de special toerwagens tot
3800cc er eens flink voor zitten.
Zo ontstond er een Belgische kopgroep bestaande Timmermans, Orshaegen
en Savat die het razende peloton kevers achter zich wisten te houden.
Een bloedstollende finale waarin nieuwkomer in de motorfietsklasse
Steve Otzer de wedstrijd van zijn leven reed. In de laatste ronde
was het Bjorn Versluys die binnendoor op prachtige wijze de leiding
over nam. Guy Verlinden keek vanaf de derde positie toe hoe de twee
coureurs onder het zwartwit geblokt doorschoten.
Sandro Carls liet Jeremy VanderGeeten in klasse acht stofhappen
en stuurde zijn 4x4 sprinter als eerste over de finishlijn. Deze
finale werd een compleet slagveld met zeven uitvallers van de veertien
rijders.
Een wisselend verloop bij de finale van de sprinters tot 1600cc
in klasse 9. Rene van der Coelen had de gehele dag al geen geluk.
In de series zat hij een paar keer in de mangel en in de finale
stuurde hij iets te vroeg in en stond hij half in de greppel. Vanuit
de achterhoede weet hij het alsnog een vijfde plaats te scoren.
Bruno van Landuyt weet als de beste te profiteren van verschillende
uitvallers en pakte het goud voor Equipe Tieben en Ed Goetschalckx.
Leonard van de Ven liet aan iedereen zien dat je zonder vierwiel
aandrijving het snot voor een ander zijn ogen kan rijden. Volgas
en gedreven weet hij de finale naar zijn hand te zetten en equipe
Postma het nakijken te geven.
De auto van Equipe Klompenmakers/Wichers-scheurs lijkt speciaal
gemaakt te zijn voor deze baan. Vorige jaar werd met dezelfde bolide
de superfinale winnend afgesloten en nu bestuurd door Klompenmaker
opnieuw winnend over de eindstreep gejaagd. Het is wederom Equipe
Postma die de tweede plaats binnensleept en met een heel goed weekeinde
bezig is. John Verberk verstevigd zijn positie voor het kampioenschap
door de aansluiting te houden op plaats drie.
Na elf finales vol spanning, stof, schades en blijdschap konden
de rijders zich opmaken voor de superfinale. Vorig jaar bestond
de superfinale uit maar liefst 25 ronden, dit jaar telde de superfinale
gewoon weer 20 ronden.
Thijs Jan Klompmaker reed een tijd op koppositie maar door een aanvaring
met Ben Desender raakt hij in een spin en verliest de koppositie
aan Steve Otzer. Na 15 ronden krijgt Sandro Carls het dan erg heet
onder de voeten. Zijn motor heeft vlam gevat en de wedstrijd wordt
stilgelegd om de brand te blussen. Omdat meer dan driekwart van
de superfinale is verreden volgt er geen herstart op de baan en
is de uitslag als volgt.
1. Steve Otzer
2. Peter Timmermans
3. Patrick Boessenkool
Ondanks de nodige regenval, de ietwat kleine baan maar veel actie
kunnen wij terugkijken op een mooie derde ronde van het Europokal
kampioenschap. Het altijd gezellig Loenen wacht op ons over twee
weken.
Tot Autocross!
De uitslag: KLIK
HIER |