EUROPOKAL KAMPIOENSCHAP VERSLAG.

geplaatst: 3 augustus 2011
©2011 AutoCrossNederland.NL

Wedstrijd 4 EuroPokal
Loenen

30-31 juli 2011

Na Ruiselede en de twee kleibanenvan Terwolde en Ledde konden de coureurs zich opmaken voor het Loenense zand. De vierde wedstrijd meetellend voor het Europokal kampioenschap stond in het laatste weekeinde van juli gepland en staat gegarandeerd voor strijd en gezelligheid. Hoewel het donderdagavond nog met bakken uit de hemel viel was LAT'77 vastberaden om met alle mogelijke middelen het publiek en coureurs te trakteren op een geweldig weekend Loenen. Dit keer geen gazonmaaiers die op vrijdags die het gras van de baan wegreden maar Quads en Crosskarts die het gras niet spaarden. Door de regenval van donderdag was de baan op zaterdag extreem zwaar en sneuvelden her en der verschillende motoren. De nachtcrossers vertoonden hun kunsten op zaterdag in de duisternis en met een mindere zware baan kon het zondagprogramma in rap tempo worden afgewerkt.

Met 51 wedstrijden en een 20 ronden tellende superfinale is de opkomst in Loenen niet niet echt hoog te noemen. Sommige rijders sparen hun bolide , andere hadden hun auto nog niet klaar. Het Europokal kampioenschap is inmiddels aardig op stoom en nadert zijn ontknoping in Rummen. Geruchten dat de laatste wedstrijd geen doorgaan zou vinden werden door het bestuur hard de kop ingedrukt, gelukkig maar want anders blijven er erg weinig wedstrijden over voor het kampioenschap.

De aftrap van de finales om 16.04 lag in Loenen opnieuw in handen van de coureurs uit klasse vijf.
Peter Timmermans voert hier de klassementslijst aan en lijkt in een strakke streep opnieuw het kampioenschap naar zich toe te trekken. Davy Monein lijkt de laatste tijd wel vleugels te hebben gekregen en maakt het zijn Landgenoot Timmermans soms knap lastig. Timmermans maakte in de tijdtraining een koprol, kwam weer op vier wielen terecht en kon zonder te veel tijdsverlies zijn tijdronde afmaken.
In de finale zijn wij Timmermans terug op de eerste rij die hij deelt met Sooi Ermens, Patrick Boessenkool en Davy Monein.
Monein op de aan de buitenkant, Timmermans binnen in. De kopstart is er voor Timmermans, daarachter is het dringen in de eerste bocht. Monein en Ermens raken elkaar waardoor Monein een aantal plekken verliest, Ermens kan zijn tweede stek behouden maar heeft Kemper in de nek zitten. Timmermans rijd hard buitenom maar dat kost meer meters, Ermens probeert de kever zoveel mogelijk binnendoor te sturen waardoor hij Timmermans weer in het vizier krijgt. Om de vierde plaats wordt ook hard gestreden met Ivo Galekop, Boessenkool en Monein. De laatstgenoemde rijd weg van het groepje om aansluiting te vinden met de top. Monein moet genoegen nemen met een vierde plaats. Timmermans verstevigd zijn eerste plaats in het klassement en is haast verzekert van wederom een titel. Ermens mag als tweede op het schavotje plaats nemen gevolgd door Gerald Kemper. (Die het sinds Loenen moet doen met een kale monteur!!) "Staat je goed hoor Coen!"

De toerwagens tot 2200cc mochten als tweede acht ronden in de finale knallen. Een finale waarin de achterwiel aandrijvers in het voordeel waren. Voor Bart Jan Blaauw een moeilijke opgave om hier aansluiting te houden en eventueel het kampioenschap te beslissen. Blaauw grootste concurrent is de hoge blauwe kever van Equipe Kroefmann v. Eerden. Laat deze kever het nou erg naar zijn zin hebben in de Loenense zandbak. Van Eerden pakt de kopstart en laat het hele veld zandhappen toch weet Richard Zwiep zijn oranje kever aan de binnenkant ernaast te zetten en naar de kop van de wedstrijd te rijden. Jan Kuin in de roze MR2 kan door schakelproblemen de twee ontketende kevers niet volgen en verbeet zich haast in het stuur. Kuin wist toch weer de aansluiting te vinden en pakte als grote verrassing de twee kemphanen binnen 100 meter en nam daarmee de leiding in een schitterende finale.  Blijkbaar hielden de kevers Kuin een beetje op want na de passage schiet Kuin er vandoor en lijkt de winst hem niet meer te ontglippen. Helaas door een koprol van Van Eerden volgt een code rood en wordt restrende finalesrondes niet meer verreden. Het gevolg is dat alles een ronde terug wordt gezet en van Eerden niet meer op de lijst voorkomt.
De inmiddels gestrandde Bart Jan Blaauw kan daardoor het kampioenschap al vieren in Loenen!
De uitslag zoals de laatste doorkomst is als volgt:
1. Richard Zwiep
2. Jan Kuin
3.Huub Janssen

Loenen is het domein voor Patrick Cleys, ongelooflijk hoe hij zijn bolide over de baan weet te sturen, in klasse 10 is de Belg uit Vrasene oppermachtig en laat iedereen zandhappen. The Coyote Huib Versluis pakt een tweede plaats voor Leonard van de Ven. Freek Gussinklo moest helaas afhaken vanuit de kop van de wedstrijd met versnellingsbak problemen en podiumplaats had er zeker ingezeten.

In de motorfietsklasse tot 1400cc staan er vier verschillende motortypes aan de start op de eerste rij. Jeremy VanderGeeten heeft het nieuwste type Hayabusa aan boord terwijl Dinant Ripperda het met zijn voorloper moet doen de 1300cc. Rens de Haas vertrouwt op zijn Honda Blackbird en Techneut en turbo whizzkid Harrie van der Putten staat buitenop met zijn Suzuki 750 turbo.
De Haas is als een haas weg bij het doven van het ligt en lijkt de koppositie ook niet meer af te staan. Een gebroken voorwielophanging brengt een vroegtijdig einde aan zijn aspiraties, De Haas kan alleen maar toekijken hoe VanderGeeten ervandoor gaat met het goud.  Van der Putten heeft met de Turbo het juiste ritme weer gevonden en maakt flink meters met de bolide.

Klasse zes word gedomineerd door eigenlijk twee kemphanen Jan Maarten Schuurman en Peter Timmermans. Timmermans pakte in Ledde de leiding in een klassement met een paar punten verschil. Schuurman zou in Loenen de rollen om kunnen draaien zeker gezien de iets mindere trainingstijd van Timmermans. De grote afwezige in Loenen was u raad het alÉ Jan Maarten Schuurman. Een hoogzwangere vriendin deed Schuurman besluiten om niet aan de start te verschijnen. Zo stond niets meer in de weg voor Peter Timmermans of toch wel? Vanaf de tweede rij is het thuisrijder Bert Eggink die de Kever/Ford combinatie naar de kop jaagt.
Davy Monein profiteert mee en weet Eggink buitenom te passeren. Eggink valt door een vastlopende voorrem verder terug en ziet Savat en Timmermans voorbij schieten. Timmermans gaat op jacht naar Monein in de laatste paar ronden. Monein lijkt de overwinning in de zak te hebben maar wordt op de finishlijn voorbij gereden door Timmermans met een verschil 0.043.

Voor Jan Kuin eindigde de finale in klasse drie bij de start opstelling. De coureur had zijn auto uitgezet evenals zijn stoflamp. Een dure les voor de coureur uit Lutjebroek die zwaar teleurgesteld het strijdtoneel moest verlaten.
Sander de Borgonje lijkt de Audi quarttro steeds beter op de baan te krijgen de kopstart is daarmee een feit, De Audi van equipe Eggink van Raay is net te snel weg en diskwalificeerd zich voor een mooie klassering. Borgonje kan halverwege de finale de ontketende Porsche van Antoon Kooremans niet achter zich houden en ziet in zijn kielzog Pierre Starink profiteren van de ruimte die Kooremans maakt. Starink lijkt nog even zicht te hebben op de eerste positie maar Toon houdt stand en mag naar huis met de grootste beker en dikste envelop.

De grote kannonen uit de superklasse van het Nederlands Kampioenschap zag je in klasse X nog wel eens aan de start staan op een europokal wedstrijd maar de laatste jaren wordt de klasse gedomineerd door tweeliters soms vierwiel aangedreven maar de echte grote mannen zien wij niet meer dat is jammer maar wat doe je er aan.
John Verberk, Mike Bartelen, Patrick Mommen en Dennis Kuijpers zijn de mannen uit het NK die hun kunsten ook op de EPŐs vertonen. De rest van de autoŐs zijn tweewiel aangedreven of hebben niet meer dan 2000cc aan boord.
Mike Bartelen en Patrick Cleys zijn de mannen waar het vandaag om zou draaien. De mannen maken er een prachtig schouwspel van om de eerste twee plaatsen. Dat schouwspel werd halverwege ruw verstoord door een megaklapper van Dennis Kuijpers die de F&S bolide over de zijkant van Leonard van der Ven heen stuurt, het luchtruim verkiest, diverse malen om zijn as heen draait om vervolgens zwaar gehavend in de greppel te belanden. In eerste opzicht ziet het er ernstig uit Kuijpers zijn kop hangt opzij maar hij is wel bij bewust zijn. De rolkooi heeft een flinke klap gehad en heeft tot enkele centimeters het hoofd van Kuijpers genaderd. Vrij snel kruipt Kuijpers zonder veel moeite uit de gehavende bolide. Na het afvoeren van de auto van Kuijpers vond er een herstart op de baan plaats. Het vreemde hiervan was dat Leonard van de Ven hier aan mocht deelnemen. Hij had na de crash met Kuijpers zijn auto verlaten en zelfs een reparatie mogen uitvoeren aan de auto.
Ik kan het mis hebben maar volgens mij is dit tijdens een herstart op de baan niet toegestaan! Mike Bartelen zou het een worst zijn, hij herpakte zijn winningmood en stuurde voor Cleys de Porsche over de eindstreep.   

Bij de motorfietsklasse tot 1300cc is leek het erop dat Rens de Haas ging voor het goud maar de coureur valt stil na 6 ronden stil waardoor Annick Joosen de leiding in handen krijgt en de Rpower bolide als eerste onder het zwartwit geblokt doorjaagt.

De HondaŐs kwamen er niet aan in klasse 1. De Loenense zandgrond was het domein voor de Mr2Ős die de scepter zwaaien. Tobias Schultze voerde het veld aan en mocht de overwinning op zijn naam schrijven. De Equipe Mulder Tijscholte nam genoegen met het zilver. Bram De Bruyckere stuurde zijn Honda naar de derde stek ten kosten van Nick Pelgrom.

Er lag een grote druk op de schouders van Ingo van Lipzig. De Lat77 stond op de eerste rij in de finale van klasse 9 met naast zich Herbert Termaat, Rene van der Coelen en Ed Goetschalckx. Laatstgenoemde pakte genadeloos de leiding maar werd van zijn kroon gestoten door een ontketende Ingo van Lipzig. Van Lipzig kan de druk niet baas en laat een gat vallen voor Rene van der Coelen die in noodvaart zijn rondes aflegt en de kop overneemt. Van Lipzig wordt zelfs naar de vierde stek verwezen door Bruno van Landuyt. Ed Goetschalckx eindigde op de tweede plaats.

De laatste finale is er voor de jeugdige rijders. Het weekeinde leek voor Rudy van Asselt snel voorbij. In de tijdtraining rookte zijn motor heftig. De jongeman wisselde snel zijn motor startte achteraan in de kwalificatie en wist op spectaculaire de finale op zijn naam te schrijven. Siebe Leeuw stuurde zijn peugeot 205 naar de tweede stek voor de 106 van Doris Damen.

De 20 ronden tellende superfinale had een vlammende opening. Harry van der Putten ging twee ronden als de brandweer tot de eerste zuiger en drijfstang protesteerden. Een ware vuurzee ontstond er achter de bolide van van der Putten. Na een complete herstart was het Patrick Cleys die de grootste beker en de dikste enveloppe in ontvangst mocht nemen voor een zwaar strijdende Mike Bartelen en Peter Timmermans.

Voor de laatste wedstrijd reizen wij af naar Rummen.

Tot Autocross!


De uitslag: KLIK HIER