Wedstrijd
4 EuroPokal
Loenen
30-31 juli 2011
Na
Ruiselede en de twee kleibanenvan Terwolde en Ledde konden de
coureurs zich opmaken voor het Loenense zand. De vierde wedstrijd
meetellend voor het Europokal kampioenschap stond in het laatste
weekeinde van juli gepland en staat gegarandeerd voor strijd
en gezelligheid. Hoewel het donderdagavond nog met bakken uit
de hemel viel was LAT'77 vastberaden om met alle mogelijke middelen
het publiek en coureurs te trakteren op een geweldig weekend
Loenen. Dit keer geen gazonmaaiers die op vrijdags die het gras
van de baan wegreden maar Quads en Crosskarts die het gras niet
spaarden. Door de regenval van donderdag was de baan op zaterdag
extreem zwaar en sneuvelden her en der verschillende motoren.
De nachtcrossers vertoonden hun kunsten op zaterdag in de duisternis
en met een mindere zware baan kon het zondagprogramma in rap
tempo worden afgewerkt.
Met
51 wedstrijden en een 20 ronden tellende superfinale is de opkomst
in Loenen niet niet echt hoog te noemen. Sommige rijders sparen
hun bolide , andere hadden hun auto nog niet klaar. Het Europokal
kampioenschap is inmiddels aardig op stoom en nadert zijn ontknoping
in Rummen. Geruchten dat de laatste wedstrijd geen doorgaan zou
vinden werden door het bestuur hard de kop ingedrukt, gelukkig maar
want anders blijven er erg weinig wedstrijden over voor het kampioenschap.
De aftrap van de finales om 16.04 lag in Loenen opnieuw in handen
van de coureurs uit klasse vijf.
Peter Timmermans voert hier de klassementslijst aan en lijkt in
een strakke streep opnieuw het kampioenschap naar zich toe te trekken.
Davy Monein lijkt de laatste tijd wel vleugels te hebben gekregen
en maakt het zijn Landgenoot Timmermans soms knap lastig. Timmermans
maakte in de tijdtraining een koprol, kwam weer op vier wielen terecht
en kon zonder te veel tijdsverlies zijn tijdronde afmaken.
In de finale zijn wij Timmermans terug op de eerste rij die hij
deelt met Sooi Ermens, Patrick Boessenkool en Davy Monein.
Monein op de aan de buitenkant, Timmermans binnen in. De kopstart
is er voor Timmermans, daarachter is het dringen in de eerste bocht.
Monein en Ermens raken elkaar waardoor Monein een aantal plekken
verliest, Ermens kan zijn tweede stek behouden maar heeft Kemper
in de nek zitten. Timmermans rijd hard buitenom maar dat kost meer
meters, Ermens probeert de kever zoveel mogelijk binnendoor te sturen
waardoor hij Timmermans weer in het vizier krijgt. Om de vierde
plaats wordt ook hard gestreden met Ivo Galekop, Boessenkool en
Monein. De laatstgenoemde rijd weg van het groepje om aansluiting
te vinden met de top. Monein moet genoegen nemen met een vierde
plaats. Timmermans verstevigd zijn eerste plaats in het klassement
en is haast verzekert van wederom een titel. Ermens mag als tweede
op het schavotje plaats nemen gevolgd door Gerald Kemper. (Die het
sinds Loenen moet doen met een kale monteur!!) "Staat je goed hoor
Coen!"
De toerwagens tot 2200cc mochten als tweede acht ronden in de finale
knallen. Een finale waarin de achterwiel aandrijvers in het voordeel
waren. Voor Bart Jan Blaauw een moeilijke opgave om hier aansluiting
te houden en eventueel het kampioenschap te beslissen. Blaauw grootste
concurrent is de hoge blauwe kever van Equipe Kroefmann v. Eerden.
Laat deze kever het nou erg naar zijn zin hebben in de Loenense
zandbak. Van Eerden pakt de kopstart en laat het hele veld zandhappen
toch weet Richard Zwiep zijn oranje kever aan de binnenkant ernaast
te zetten en naar de kop van de wedstrijd te rijden. Jan Kuin in
de roze MR2 kan door schakelproblemen de twee ontketende kevers
niet volgen en verbeet zich haast in het stuur. Kuin wist toch weer
de aansluiting te vinden en pakte als grote verrassing de twee kemphanen
binnen 100 meter en nam daarmee de leiding in een schitterende finale.
Blijkbaar hielden de kevers Kuin een beetje op want na de passage
schiet Kuin er vandoor en lijkt de winst hem niet meer te ontglippen.
Helaas door een koprol van Van Eerden volgt een code rood en wordt
restrende finalesrondes niet meer verreden. Het gevolg is dat alles
een ronde terug wordt gezet en van Eerden niet meer op de lijst
voorkomt.
De inmiddels gestrandde Bart Jan Blaauw kan daardoor het kampioenschap
al vieren in Loenen!
De uitslag zoals de laatste doorkomst is als volgt:
1. Richard Zwiep
2. Jan Kuin
3.Huub Janssen
Loenen is het domein voor Patrick Cleys, ongelooflijk hoe hij zijn
bolide over de baan weet te sturen, in klasse 10 is de Belg uit
Vrasene oppermachtig en laat iedereen zandhappen. The Coyote Huib
Versluis pakt een tweede plaats voor Leonard van de Ven. Freek Gussinklo
moest helaas afhaken vanuit de kop van de wedstrijd met versnellingsbak
problemen en podiumplaats had er zeker ingezeten.
In de motorfietsklasse tot 1400cc staan er vier verschillende motortypes
aan de start op de eerste rij. Jeremy VanderGeeten heeft het nieuwste
type Hayabusa aan boord terwijl Dinant Ripperda het met zijn voorloper
moet doen de 1300cc. Rens de Haas vertrouwt op zijn Honda Blackbird
en Techneut en turbo whizzkid Harrie van der Putten staat buitenop
met zijn Suzuki 750 turbo.
De Haas is als een haas weg bij het doven van het ligt en lijkt
de koppositie ook niet meer af te staan. Een gebroken voorwielophanging
brengt een vroegtijdig einde aan zijn aspiraties, De Haas kan alleen
maar toekijken hoe VanderGeeten ervandoor gaat met het goud. Van
der Putten heeft met de Turbo het juiste ritme weer gevonden en
maakt flink meters met de bolide.
Klasse zes word gedomineerd door eigenlijk twee kemphanen Jan Maarten
Schuurman en Peter Timmermans. Timmermans pakte in Ledde de leiding
in een klassement met een paar punten verschil. Schuurman zou in
Loenen de rollen om kunnen draaien zeker gezien de iets mindere
trainingstijd van Timmermans. De grote afwezige in Loenen was u
raad het alÉ Jan Maarten Schuurman. Een hoogzwangere vriendin deed
Schuurman besluiten om niet aan de start te verschijnen. Zo stond
niets meer in de weg voor Peter Timmermans of toch wel? Vanaf de
tweede rij is het thuisrijder Bert Eggink die de Kever/Ford combinatie
naar de kop jaagt.
Davy Monein profiteert mee en weet Eggink buitenom te passeren.
Eggink valt door een vastlopende voorrem verder terug en ziet Savat
en Timmermans voorbij schieten. Timmermans gaat op jacht naar Monein
in de laatste paar ronden. Monein lijkt de overwinning in de zak
te hebben maar wordt op de finishlijn voorbij gereden door Timmermans
met een verschil 0.043.
Voor Jan Kuin eindigde de finale in klasse drie bij de start opstelling.
De coureur had zijn auto uitgezet evenals zijn stoflamp. Een dure
les voor de coureur uit Lutjebroek die zwaar teleurgesteld het strijdtoneel
moest verlaten.
Sander de Borgonje lijkt de Audi quarttro steeds beter op de baan
te krijgen de kopstart is daarmee een feit, De Audi van equipe Eggink
van Raay is net te snel weg en diskwalificeerd zich voor een mooie
klassering. Borgonje kan halverwege de finale de ontketende Porsche
van Antoon Kooremans niet achter zich houden en ziet in zijn kielzog
Pierre Starink profiteren van de ruimte die Kooremans maakt. Starink
lijkt nog even zicht te hebben op de eerste positie maar Toon houdt
stand en mag naar huis met de grootste beker en dikste envelop.
De grote kannonen uit de superklasse van het Nederlands Kampioenschap
zag je in klasse X nog wel eens aan de start staan op een europokal
wedstrijd maar de laatste jaren wordt de klasse gedomineerd door
tweeliters soms vierwiel aangedreven maar de echte grote mannen
zien wij niet meer dat is jammer maar wat doe je er aan.
John Verberk, Mike Bartelen, Patrick Mommen en Dennis Kuijpers zijn
de mannen uit het NK die hun kunsten ook op de EPŐs vertonen. De
rest van de autoŐs zijn tweewiel aangedreven of hebben niet meer
dan 2000cc aan boord.
Mike Bartelen en Patrick Cleys zijn de mannen waar het vandaag om
zou draaien. De mannen maken er een prachtig schouwspel van om de
eerste twee plaatsen. Dat schouwspel werd halverwege ruw verstoord
door een megaklapper van Dennis Kuijpers die de F&S bolide over
de zijkant van Leonard van der Ven heen stuurt, het luchtruim verkiest,
diverse malen om zijn as heen draait om vervolgens zwaar gehavend
in de greppel te belanden. In eerste opzicht ziet het er ernstig
uit Kuijpers zijn kop hangt opzij maar hij is wel bij bewust zijn.
De rolkooi heeft een flinke klap gehad en heeft tot enkele centimeters
het hoofd van Kuijpers genaderd. Vrij snel kruipt Kuijpers zonder
veel moeite uit de gehavende bolide. Na het afvoeren van de auto
van Kuijpers vond er een herstart op de baan plaats. Het vreemde
hiervan was dat Leonard van de Ven hier aan mocht deelnemen. Hij
had na de crash met Kuijpers zijn auto verlaten en zelfs een reparatie
mogen uitvoeren aan de auto.
Ik kan het mis hebben maar volgens mij is dit tijdens een herstart
op de baan niet toegestaan! Mike Bartelen zou het een worst zijn,
hij herpakte zijn winningmood en stuurde voor Cleys de Porsche over
de eindstreep.
Bij de motorfietsklasse tot 1300cc is leek het erop dat Rens de
Haas ging voor het goud maar de coureur valt stil na 6 ronden stil
waardoor Annick Joosen de leiding in handen krijgt en de Rpower
bolide als eerste onder het zwartwit geblokt doorjaagt.
De HondaŐs kwamen er niet aan in klasse 1. De Loenense zandgrond
was het domein voor de Mr2Ős die de scepter zwaaien. Tobias Schultze
voerde het veld aan en mocht de overwinning op zijn naam schrijven.
De Equipe Mulder Tijscholte nam genoegen met het zilver. Bram De
Bruyckere stuurde zijn Honda naar de derde stek ten kosten van Nick
Pelgrom.
Er lag een grote druk op de schouders van Ingo van Lipzig. De Lat77
stond op de eerste rij in de finale van klasse 9 met naast zich
Herbert Termaat, Rene van der Coelen en Ed Goetschalckx. Laatstgenoemde
pakte genadeloos de leiding maar werd van zijn kroon gestoten door
een ontketende Ingo van Lipzig. Van Lipzig kan de druk niet baas
en laat een gat vallen voor Rene van der Coelen die in noodvaart
zijn rondes aflegt en de kop overneemt. Van Lipzig wordt zelfs naar
de vierde stek verwezen door Bruno van Landuyt. Ed Goetschalckx
eindigde op de tweede plaats.
De laatste finale is er voor de jeugdige rijders. Het weekeinde
leek voor Rudy van Asselt snel voorbij. In de tijdtraining rookte
zijn motor heftig. De jongeman wisselde snel zijn motor startte
achteraan in de kwalificatie en wist op spectaculaire de finale
op zijn naam te schrijven. Siebe Leeuw stuurde zijn peugeot 205
naar de tweede stek voor de 106 van Doris Damen.
De 20 ronden tellende superfinale had een vlammende opening. Harry
van der Putten ging twee ronden als de brandweer tot de eerste zuiger
en drijfstang protesteerden. Een ware vuurzee ontstond er achter
de bolide van van der Putten. Na een complete herstart was het Patrick
Cleys die de grootste beker en de dikste enveloppe in ontvangst
mocht nemen voor een zwaar strijdende Mike Bartelen en Peter Timmermans.
Voor de laatste wedstrijd reizen wij af naar Rummen.
Tot Autocross!
De uitslag: KLIK
HIER |