Registratie
Eurol/VEKA NK autocross 2017 bekend
Bij de SONAK en het
Federatiebureau van de KNAF was het de afgelopen weken een gekkenhuis
voornamelijk door de registraties voor het Eurol/VEKA NK 2017.
De verdeling van dit aantal registraties is alleen heel anders
geworden dan wat wij vooraf gedacht hadden. De verwachting dat
de Sprint 1600 met kop en schouders boven alle andere klassen
uit zou steken is niet zo, sterker nog selectiewedstrijden zijn
niet eens aan de orde. De teruggang van de Sprint 2000 klasse
is omgezet in een enorme groei. Deze klasse is weer de klasse
waarin de meeste registraties binnen zijn gekomen. Met de reglement
wijzigingen, waar de DIV V dit jaar mee te maken heeft gekregen,
dachten we ook hier ver achter te blijven met de registraties
maar dit viel alles mee. Selecties voor deze klasse is ook al
niet van toepassing, wat ook geldt voor de juniorklasse. De keverklasse
blijft ook nog steeds stabiel met een stijgend aantal deelnemers.
Allemaal positieve registraties en met deze wetenschap weten we
dat er geen selectiewedstrijden zijn voor de drie klassen waar
het in 2016 wel nodig voor was. De verrassingen zitten komend
seizoen echter in de Toerwagen- en Superklasse.
Bij de toerwagenklasse zijn er 4 registraties te veel t.o.v. de
30 maximale registraties. In de Superklasse geldt hetzelfde maximum
alleen zijn er hier maar liefst 40 registraties geteld. En dit
zou, volgens de huidige regels, selectiewedstrijden betekenen.
Toerwagenklasse
Voor de Toerwagenklasse zal er een wachtlijst gehanteerd
gaan worden en is de verwachting dat het voor deze klasse geen
probleem is om deze rijders te kunnen laten starten. De NK-historie
van deze klasse heeft aangetoond dat er een groot verloop qua
inschrijvingen op de wedstrijddag is voor deze klasse, al bieden
deze statistieken geen garantie voor komend seizoen.
Superklasse
Bij de Superklasse zijn er 10 registraties te veel ten
opzichte van de 30 maximale registraties. Ook in deze klasse heeft
de NK-historie aangetoond dat er een groot verloop qua inschrijvingen
op de wedstrijddag is voor deze klasse, al bieden deze statistieken
geen garantie voor komend seizoen. De SONAK heeft dan ook in overleg
met het BSAC besloten om alle registraties in de Superklasse te
accepteren en geen selectiewedstrijden te organiseren. Met de
kanttekening dat er nimmer een kleine finale voor deze klasse
gaat komen, en dat deze beslissing alleen voor het seizoen 2017
geldt.
We horen jullie denken? Maar waarom wel alle registraties voor
de Superklasse accepteren en niet alle registraties van de Toerwagenklasse?
Dit is een weloverwogen beslissing van de SONAK, er is heel goed
gekeken naar alle cijfers uit het verleden. We hebben een keuze
moeten maken en hebben het aangedurfd om voor slechts 1 klasse
het risico te lopen op extra starts. Onze keuze is in deze dan
ook op de Superklasse gevallen die met 10 registraties het maximumaantal
overschreed. De Toerwagenklasse slechts met 4 overschrijdingen,
blijft dan ook voorzien van een wachtlijst. Nogmaals willen we
benadrukken dat de beslissing om alle registraties van de Superklasse
te accepteren alleen voor seizoen 2017 geldt.
KLIK
HIER voor de registratielijst.
|